Mikä Liigan otteluparin nimeksi?

  • 4 318
  • 5

Mitkä nimet?

  • Kahvara - hinki

    Ääniä: 4 11,1%
  • Kahva - Stadin Pinkit

    Ääniä: 1 2,8%
  • Paskavasara - Homot Ilman Fyysistä Kuntoa

    Ääniä: 7 19,4%
  • Paskara - hinki

    Ääniä: 2 5,6%
  • Mouhijärvi - Edari

    Ääniä: 9 25,0%
  • Tappara - HIFK

    Ääniä: 7 19,4%
  • Tappara - hinki

    Ääniä: 1 2,8%
  • Tappara - Stasin Kingit

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kahvara - HIFK

    Ääniä: 5 13,9%
  • Kahva - HIFK

    Ääniä: 0 0,0%
  • Paskavasara - HIFK

    Ääniä: 0 0,0%
  • Tappara - Mickeymouse ååsten & Co.

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    36
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mitä moninaisempia nimiehdotuksia Liigan puolivälierien rakkaille kilpakumppaneille on annettu. Mikä on SINUN suosikkinimikkeesi tälle otteluparille?
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Olkoon.
 

Eeyore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äänestys

Ihan hauskoja hassuttelunimiä @Virveliä kainaloon on keksinyt listalle. Itse suosin kuitenkin perinteisiä nimiä, joten äänestin luonnollisesti vaihtoehtoa Tappara - hinki.


Historian havinaa

Tälläkin palstalla moni on kysellyt tuon "hinki" sanan historiaa. Tässä tarjoutui oiva aasinsilta avata tuon sanan taustaa. Tuo ei kuitenkaan ole ainut "outo" nimitys, jota jääkiekkojoukkueesta käytän säännöllisesti. Toinen hämmennystä aiheuttava lienee Liigaa tälläkin kaudella tahkonnut Reikeli.

Alkuun haluan todeta, ettei hinki ole ollut mikään pilkkanimitys. Oma historiani jääkiekon seuraajana ulottuu 80-luvulle saakka. Olen tuota nimitystä käyttänyt kyseisetä joukkueesta tuolta asti. Joskus 2000 -luvun alussa rekisteröidyin Jatkoaika.com:n keskustelupalstalle, ja aika säännönmukaisesti sitä olen alusta asti käyttänyt. Syystä tai toisesta se tuntui takertuvan joidenkin nimimerkkien kurkkuun kiinni.


Hinkiläisyyden lähteillä

Yksi syy, miksi moni luulee minun halventavan tuon sanan käytöllä kyseistä joukkuetta, on negatiiviset kirjoitukseni hinkeilystä. Tämä taas johtuu puhtaasti siitä, mitä kyseinen joukkue on jäällä vuosien saatossa esittänyt. Varhaisimmat jääkiekkomuistoni juontavat 1988-04-10 pelattuun Tappara-Hinki otteluun, jonka Tappara voitti näytöstyyliin 15-3. Pelistä jäi mieleen hinkiläisten sekoilut, sikailut ja jäähyilyt. Penkillä istui välillä kentällinen punanuttuja.

Jo vuosikymmeniä kyseinen joukkue on koittanut rakentaa mainetta kovaa pelaavana porukkana, jonka peleissä sattuu ja tapahtuu. Itselläni ei ole mitään kovaa pelaamista vastaan. Sattuminen ja tapahtuminenkin kuuluvat osana jääkiekkoon. Mistä en pidä, on tahallinen satuttaminen ja tapahduttaminen. Tällä saralla kyseisen joukkueen historia on vailla vertaa.

Samat hinkiläiset, jotka eivät ymmärrä (erinomaisen) Slap Shot -elokuvan olevan komedia, kuvittelevat joukkueensa pelaavan kunnon "old time hockeyta". Valitettavasti kovien taklausten sijaan kyseisen joukkueen pelikirjaan ovat kuuluneet lähinnä mailalla huitomiset, päähän kohdistuneet taklaukset ja muut sikailut. Itselleni tapaus Pauli Levokari vastaan Harri Suutarinen kuvastaa erinomaisesti hinkiläistä kovuutta.


Tekopyhä Peltonen

Hinkin harrastama pelityyli saavutti toistaiseksi kuvottavuuden huippunsa 2012-2013 kaudella. Moni jääkiekon seuraaja muistaanee Ben-Amor vs Peltonen sekä Nordlund vs Peltonen tapaukset kyseiseltä kaudelta. Hinki oli vuosien rottailuillaan ajanut Jokerit "varustelukilpailuun". Jääkiekko oli sivuroolissa, kun pääasia oli vain vahingoittaa vastustajia. Säälittävintä tuossa oli Peltosen sekä Summasen itkut tapahtumista.

Peltonen oli kapteenina ja Summanen joukkueen valmentajana allekirjoittaneet hinkiläisen pelityylin. Sikailua, rottailua ja vastustajan telomisia. Siten kun napsahti omaan kupoliin, niin oltiinkin mediassa itkemässä miten väärin heitä kohdeltiin. Tekopyhyyttä?

(jotta tulee selväksi, niin en halua nähdä sen enempää Summasen kiekkoa kuin Nordlund/Ben-Amor sikailuja Liigassa)


Villit veikkailut

2000 -luvun alussa Tappara oli vihdoin saavuttanut menestystä synkän 90-luvun jälkeen. Tapparaa luotsasi Rautakorpi, ja sana "kahvakiekko" vilisi keskusteluissa yhtä usein kuin kiekko paikallisvastustajan maalissa. Moni onkin arvuutellut "hinkin" olevan kuittaus tuosta Kahvarasta. Asia ei kuitenkaan ole niin. Eipä tuota Kahvara sanaa hinkiläiset sen enempää ole viljelleet, kuin muidenkaan joukkueiden kannattajat. Mikään kosto ketään kohtaan ei ole kyseessä.

Toinen suosittu teoria on ollut, että minulla olisi jotakin henkilökohtaista kaunaa yhtä tai useampaa hinkiläistä kohtaan. Milloin olen saanut turpiini Helsingissä ja milloin taas Hinkin pelaaja on painanut ex-tyttöystävääni. Hauskoja teoriota molemmat, mutta eivät pidä paikkaansa. Itseasiassa en tunne ainuttakaan Hinkin kannattajaa tai pelaajaa. Eikä itselläni ole koskaan ollut mitään henkilökohtaista hinkiläisiä vastaan.


Mustat miehet ja hinkit

Alunperin "hinki" nimitys ei siis ollut millään tapaa halventava. Mielensäpahoittajat tarttuivat siihen vain samaan tapaan, kuin esimerkiksi täysin viattomalle "mustaa miestä" tarkoittavalle sanalle on käynyt suomen kielessä. Suomen historiassa ei ole ollut orjuutusta, eikä kyseinen sana alunperin ollut millään tapaa negatiivinen. Myöhemmin siitä on kuitenkin saatu sellainen väännettyä.

Sama valitettavasti on tapahtunut myös käyttämälleni "hinki" sanalle. Mielestäni kuitenkin värikäs kielenkäyttö on rikkaus, eikä mielensäpahoittaminen saa olla syynä viattomien asioiden kieltämiseen. Olen näin ollen jatkanut tuon sanan käyttöä.


The reason

Totuus on, että itse olen vain tottunut käyttämään tuota sanaa. Opin sen alunperin 80-luvun alussa isältäni, kuten myös tuon termin Reikeli. Siitä tuli luonnollinen tapa puhua kyseisestä joukkueesta, enkä vuosikausiin edes noteerannut asiaa sen kummemmin. Jos puhuin jääkiekosta ja kyseisestä joukkueesta, niin käytin aina tuota sanaa. Tuttavapiirissäni se myös levisi käyttöön, ja jokainen ymmärsi mistä puhuttiin.

Itse veikkaan alkuperäiseksi syyksi, että tuo "hinki" sopii paremmin tamperelaisen äännettäväksi kuin oudon kirjaimen sisältävä "hifki". Yksinkertaista.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Matthieu Descoteaux-Jeff Scissons
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös