Mihin suuntaan radio kehittyy?

  • 8 008
  • 54

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En minä ainakaan näe nelosta sen kummempana toimijana kuin ennenkään. Ehkä joku muu näkee.
No, minusta tuollainen lapsellinen "kun et leiki mun kanssa niin vahinkoitan sun hiekkalinnaa" kostomentaliteetti ei vain kuulu järkevien aikuisten ihmisten toimintaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
No, minusta tuollainen lapsellinen "kun et leiki mun kanssa niin vahinkoitan sun hiekkalinnaa" kostomentaliteetti ei vain kuulu järkevien aikuisten ihmisten toimintaan.
Olisi muuten mielenkiintoista mitä olisi käynyt jos Antti Tuisku oliskin valinnut Idolsin sijaan Maikkarin X-Factorin, tai esim. Elli Haloo tai Cheek olisi mennyt X-Factoriin tuomariksi. Olisiko ollut pokkaa olla soittamatta? Mikael Gabriel nyt on sinänsä helppo lakaista maton alle kun kymmeniä suositumpia artistejakin löytyy (vaikka toki vahva fanipohja hänelläkin varmasti on), mutta jonkun tällaisen Areena-luokan bändin/artistin lakaisu pois soittolistoilta olisi vaatinut ehkä vähän enemmän munaa.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Voihan myös olla niin, että vähälahjaisen poppiartistin 15 minuuttia julkisuudessa tuli täyteen ja ketään ei enää kiinnosta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voihan myös olla niin, että vähälahjaisen poppiartistin 15 minuuttia julkisuudessa tuli täyteen ja ketään ei enää kiinnosta.
Tuskin, esim. Mike Monroe on ollut julkisuudessa yli 35 vuotta vuotta... ei hän muuttunut vähälahjaiseksi ja kiinnostus kadonnut sillä hetkellä kun hänestä tuli X-Factorin tuomari. Aivan naurettavaa edes miettiä moista.
 

Undrafted

Jäsen
Radiokanavat ei ole enää itsenäisiä toimijoita, vaan osa mediakonsenia. Samassa ryppäässä tv, radio, netti ja lehdet mitkä promoavat eniten saman konsernin juttuja. Radiossa jutellaan sattumalta konsernin omasta viihdeohjelmasta, jossa vierailee konserniin sidoksissa olevia henkilöitä ja lehdissö tehdään jaksojen välissä paljastuksia ohjelmasta. Tv-kanavien kisatessa katsojista omilla formaateillaan on aika luonnollista, että ei lähde promoamaan kilpailevan konsernin ohjelmia tai näihin sidoksissa olevia henkilöitä, Radiossa soitetaan musiikkia, mistä on radiolle tai radion omistavalle konsernille hyötyä. Artistien kannalta toki huono homma, kun tulojahan radiosoitoista saa sekä näkyvyyttä myydäkseen keikkoja/äänitteitä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Radiokanavat ei ole enää itsenäisiä toimijoita, vaan osa mediakonsenia. Samassa ryppäässä tv, radio, netti ja lehdet mitkä promoavat eniten saman konsernin juttuja. Radiossa jutellaan sattumalta konsernin omasta viihdeohjelmasta, jossa vierailee konserniin sidoksissa olevia henkilöitä ja lehdissö tehdään jaksojen välissä paljastuksia ohjelmasta. Tv-kanavien kisatessa katsojista omilla formaateillaan on aika luonnollista, että ei lähde promoamaan kilpailevan konsernin ohjelmia tai näihin sidoksissa olevia henkilöitä
Osittain toki näin, mutta toisaalta eipä siitä ole montaakaan vuotta kun Jone Nikula oli miljoonayleisön edessä Idols-tuomarina MTV3:lla, ja samalla teki päivätyönään Nelosen/Sanoman omistaman Radio Rockin iltapäiväjuontoja. Näkisin tuon itse asiassa vielä jopa isompana ristiriitana kuin sen että soittaako se Suomipoppi nyt tätä jotain Mikael Gröönlundia vai mikälie nyt olikaan.

Nikula ei tosin omien muistikuvien mukaan juuri sanallakaan viitannut näihin Idols-juttuihin kun iltapäiväjuttujaan juonsi, mutta olihan tuossa nyt silti aika mielenkiintoinen ristiriita. Ellei sitten juurikin sen seurauksena toimita nykyään tällä tavalla kuin toimitaan.

Artistien kannalta toki huono homma, kun tulojahan radiosoitoista saa sekä näkyvyyttä myydäkseen keikkoja/äänitteitä.
Artisteilla on toki onneksi nykyään väylänä myös sosiaalinen media ja erilaiset suoratoistopalvelut. Vaikka MG:n kannalta veemäistä onkin että Suomipoppi lopetti soittamisen, niin enemmän tämä artisti olisi kusessa jos Nelonen Media omistaisi esim. Spotifyn ja deletoisi miehen musiikin sieltä. Sosiaalisen median kautta saadaan mainostettua omaa pärstää ja siellä mainostetaan että uusi sinkku Spotifyssa klo 12.34 tänään. Radion rooli tässä on nykypäivänä vähenemässä, vaikka toki sille kuulijoita edelleenkin on.

Tässä nyt myös osittain se että mihin suuntaan radio on kehittymässä, niin kehitys on ollut viime vuosina nämä podcastit ja suoratoistopalvelut. Esimerkiksi juuri Nelosella/Sanomalla on tämä Supla, jossa on podcasteina paljon erilaista sisältöä verrattuna normaaleihin radiokanaviin. Ja lisäksi nettiradiot muutenkin lienee se kehityksen suunta, tai sanotaanko että nettiradiot on jo tätä päivää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä nyt myös osittain se että mihin suuntaan radio on kehittymässä
Ja tämä saa kyllä huokaisemaan helpotuksesta että Suomessa on vahva yleisradio, on jotain riippumattomuutta edes tarjolla.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Jaa. Miksi kaupallisella mediayhtiöllä ei olisi oikeutta soittaa mitä musiikkia haluaa?

Kaupallisella mediayhtiöllä on oikeus tehdä juuri ne valinnat, mitkä kaupallinen mediayhtiö haluaa tehdä. Toisaalta Koivusipilä kohun noustua lähti puolustelemaan valintaa tutkimuksilla ja sillä että MG:n musiikki ei ole niissä pärjännyt. Radiomonitorissa MG:n kappale oli sijalla 6. ilman Nelosen radioiden soittoa, joten tätä kommenttia voi pitää aikamoisena hevonpaskana. Koivusipilä tuhoaa oman uskottavuutensa näillä kommenteilla. Radiokenttä on niin vahvasti Nelosen käsissä, että tällainen kikkailu ja kommentointi näyttää todella pahalta.

Ilmeisesti nämä herran tutkimukset toimivat niin että jos artisti ei esiinny Nelosen ohjelmissa, niin jostain syystä kuuntelijat lakkaavat antamasta pisteitä välittömästi. Itse en näitä Nelosen radiokanavia millä MG:n kappaleita soitetaan kuuntele pätkän vertaa, toisaalta tällä hetkellä hyvin vahvasti mietin kuuntelenko tuota Rock puoltakaan, jos politiikka on tällaista. Tämä sotkee aika pahasti pienen maan mediakenttää, jos johtavassa markkina-asemassa oleva mediakonserni alkaa käyttämään valtaansa tuolla tavalla.

Olisivat sitten edes avoimesti epärehellisiä. Todella naurettavaa toimintaa ja vielä äärimmäisen huonosti hoidettu. Olisivat ajaneet radiosoiton alas pikku hiljaa ja soittaneet kappaleita jossain yörotaatiossa, niin ei näyttäisi niin naurettavalta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Radion rooli tässä on nykypäivänä vähenemässä, vaikka toki sille kuulijoita edelleenkin on.

Radiosoitto tuo artistille rahaa monikymmenkertaisen määrän vs. Spotify

Kelahan tästä blogasi muutamavuosi sitten.

Levoton työttö tuotti radiosoittona 58 713 euroa (Soittokertoja kaupallisilla kanavilla 5 530, YLEn 659 kertaa).
Spotifyssä soittokertoja 1 253 640 ja tiliä kertyi 3 098


Eli on sillä nyt Vähän eroa soiko biisi radiossa vai spotifyssä
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saako radiosoitosta tosiaan jopa 10 euroa/biisi?
Mitä hittibiisillä tienaa? | Teosto
Radiosoitto

Levoton tyttö oli ennen kaikkea massiivinen radiohitti: se soi vuonna 2013 kaupallisilla kanavilla 5 530 kertaa ja YLEn kanavilla 659 kertaa. Nämä ovat jo todella kovia lukuja.

Radiosoitosta artisteille virtaa tuloja kahdesta eri lähteestä:

- Teosto tilittää kappaleen tekijöille (säveltäjät, sanoittajat ja sovittajat).
- Gramex tilittää kappaleen esittäjille ja äänitetuottajille (soittajat ja laulajat, sekä levy-yhtiö, joka tavallisesti kustantaa äänitteen tekemisen).

Teosto tilitti minulle Levottoman tytön vuoden 2013 radiosoitoista 37 769 euroa. Gramexilta tuli 20 944 euroa. Yhteensä Levoton tyttö jauhoi minulle radiossa 58 713 euroa.

Artistien tuloista keskusteltaessa törmään usein argumenttiin, jonka mukaan artistit tienaavat Spotifysta kuulijaa kohden laskettuna itse asiassa paremmin kuin radiosoitosta. Kaikenlaisia laskukaavoja voidaan toki vääntää, mutta lopulta se ratkaisee, mitä viivan alta löytyy. Radiosoitosta saamani tilitykset olivat viime vuonna yli 13-kertaiset Spotify-tilityksiin nähden.

Minulta kysytään silloin tällöin, että mitä yhdestä radiosoitosta saa? Yllä antamistani lukemista on tietysti helppoa laskea keskiarvo: n. kuusi euroa. Tämäkään ei kuitenkaan sovi sellaisenaan nyrkkisäännöksi, sillä eri radioilla on hyvin erilaisia tariffeja. YLEn kanavalta yhdestä soitosta saattaa saada yli 20 euroa siinä missä pienen paikallisradion soitosta tilitetään nelisenkymmentä senttiä. Myös vuorokaudenaika vaikuttaa: päivällä tienaa enemmän kuin yöllä.
En tiedä miksi Kela laskee tuohon yhden radiosoiton hintaan vain Teoston korvauksen, mutta ei Gramexin. Tai näin luulisin. Ja Kela on tietysti tuon kappaleen ainoa esittäjä ja tekijä (ja neuvotellut hyvät ehdot levytyssopimukseensa?), siksi korvaus on noin iso.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Ja Kela on tietysti tuon kappaleen ainoa esittäjä ja tekijä (ja neuvotellut hyvät ehdot levytyssopimukseensa?), siksi korvaus on noin iso.

Kappaleen tuottamiin teostomaksuihin ei pitäisi levytyssopimus vaikuttaa mitenkään, vaan ainoastaan se, että kuka on kappaleen säveltänyt ja sanoittanut. Toki joo kai artistia voidaan kusettaa tuossakin, mutta ei tosiaan pitäisi olla levy-yhtiöillä mitään tekemistä noiden korvausten kanssa.

Henkilökohtaisesti voin myös varmistaa, että sen ainoan kerran kun yksi bändini kappale on päässyt Radio Rockille soimaan, se tuotti minulle kappaleen tekijänoikeudet 80,50% osuudelta omistavalle 6,10€ teostokorvauksia. Spotifyssa taasen sama kappale tuottaa minulle sentin murto-osia per toistokerta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kappaleen tuottamiin teostomaksuihin ei pitäisi levytyssopimus vaikuttaa mitenkään, vaan ainoastaan se, että kuka on kappaleen säveltänyt ja sanoittanut. Toki joo kai artistia voidaan kusettaa tuossakin, mutta ei tosiaan pitäisi olla levy-yhtiöillä mitään tekemistä noiden korvausten kanssa.
Joo, onko se sitten niin että spotify-soitoista saa levy-yhtiön maksamia rojalteja, joiden määrä riippuu siitä millainen diili levy-yhtiöllä ja artistilla keskenään on.
Kela:
Tämä tarkoittaa sitä, että yhdellä Levottoman tytön Spotify-soitolla kirstuuni kilahtaa keskimäärin 0,0035 euroa. Nykyisillä soittomäärillään kappale vaurastuttaa minua n. euron päivässä.

HUOM! Tuota 0,0035 euron keskiarvoa ei voida pitää nyrkkisääntönä Spotifyn maksamista korvauksista. Rojaltin suuruus riippuu levytyssopimuksesta. Itselläni on merkittävästi tavallista artistisopimusta suurempi rojaltiprosentti. Lisäksi saan Levottomasta tytöstä tilitetyn teostokorvauksen sataprosenttisena, sillä olen kappaleen ainoa tekijä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minut kyllä yllätti, että radiosoitoista saa noin paljon rahaa. Gabrieliltä on "jäänyt saamatta" Koivusipilän vittuilun takia siis tuhansia euroja. Toisaalta hänen musiikkinsa on ollut Nelosen kanavilla aiemmin yliedustettunakin Vain Elämään takia, mutta toisaalta kaikki artistithan siellä pian on jo ollut, ja Nelonen mainostanut silloin pääasiassa omaa ohjelmaansa, ei MG:tä.
Jos ei muuta, niin kertoo ainakin siitä että vaikutusvaltaa tuollaisella musiikkipäälliköllä on.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oikeastihan noin 100% kuuntelijoista ei mieti biisin radiosta kuulleessaan hetkinen, tämä jamppahan on eri konsernilla tuomarina. Tuossa oli vain siis lapsellinen, jos et tule meille niin painu kokonaan vittuun.

Mietin itsekin tuota tietenkin saa valita mitä soittaa, mutta tämähän on ihan suoraa vittuilua niille asiakkaille mitkä haluaisivat häntäkin kuulla veivaamatta eri kanavia.

Naurettavaksi on mennyt ja taas mietitään vain seuraavan kuartterin juttuja välittämättä yhtään mistään tai kuuntelijoista. Onneksi en kuuntele radiota tai katso mitään noista ohjelmista. Alkaisi vain vituttaa tämä sirkus.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On vähän erikoista ettei tästä ole nyt mitään jatkouutisointia tullut. Ilta-Sanomilta tai HS:ltä en sitä odotakaan, mutta mm Ylen, Maikkarin ja Iltalehden luulisi selvästi valheesta kiinni jäänyttä Koivusipilää pommittavan. No, ehkä sieltä jotain uutista on tulossa.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Minut kyllä yllätti, että radiosoitoista saa noin paljon rahaa.

Sama. Täytyisiköhän kaivaa kitara komerosta ja pläjäyttää eetteriin vuosituhannen hitti.

Muutaman soinnun ja parin sanan sessiolla on puolessa tunnissa taottu rahaa satoja miljoonia. Toki on niitä laulujakin tehty rock-historian aikana miljoonia, joten osumatarkkuus on aika pieni. Mutta sille yksittäisen hittibiisin tekijälle korvaus suhteessa vaivaan on ollut pieni.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tutkin huvikseni, vähän sama oli käynyt näköjään myös Michael Monroelle. Hanoi Rocksilta on soinut pari biisiä, mutta Monroen soolotuotantoa ei ole kesän jälkeen ollut soitossa yhtään.
Nyt oli aikaa itsekin penkoa tuota biisit.info sivustoa ja näinhän tuo (melkein) meni, ainakin Radio Rockin osalta. Jaottelin vuoden kahtia siten että ensimmäinen jakso on 1.1.2017-30.6.2017 ja toinen jakso 1.7.2017-20.11.2017. Mike Monroen soolotuotannosta on koko vuoden aikana soitettu 11 eri biisiä, joiden soitto jakautuu siten että ensimmäisellä jaksolla Monroeta on soitettu 139 kertaa ja toisella jaksolla 7 kertaa. Aikamoinen pudotus, ehdottaisinkin aseman uudeksi sloganiksi: "Radio Rock - Asenne on rikki"!

Mikael Gabriel näkyy Iltalehden mukaan jo tehneen "laihan sovun" Nelosen kanssa, saa nähdä kuinka Monroen käy.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nyt oli aikaa itsekin penkoa tuota biisit.info sivustoa ja näinhän tuo (melkein) meni, ainakin Radio Rockin osalta. Jaottelin vuoden kahtia siten että ensimmäinen jakso on 1.1.2017-30.6.2017 ja toinen jakso 1.7.2017-20.11.2017. Mike Monroen soolotuotannosta on koko vuoden aikana soitettu 11 eri biisiä, joiden soitto jakautuu siten että ensimmäisellä jaksolla Monroeta on soitettu 139 kertaa ja toisella jaksolla 7 kertaa. Aikamoinen pudotus, ehdottaisinkin aseman uudeksi sloganiksi: "Radio Rock - Asenne on rikki"!
Joo, tsekkasin tuossa itsekin vielä myöhemmin tuota ja huomasin että tosiaan muutamia kertoja oli ainakin soinut tuo Monroen coveri Hurriganesin Get On -biisistä. Liekö tuokaan sitten olisi muuten edes soinut, mutta Rockilla oli jotain Remuun liittyviä juttuja tuossa syksyllä ja Monroen coverointi soi ainakin sen yhteydessä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä vielä kuvakaappauksena tuo taulukko, joka osoittaa miten kävi Michael Monroen kappaleiden soitolle Radio Rockissa, kun hemmo hyppäsi "väärän" televisiokanavan kelkkaan.
 

Liitteet

  • Capture.png
    Capture.png
    11,7 KB · kertaa luettu: 614

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lähtökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että on koko maailmankaikkeudelle vain hyväksi mitä vähemmän Mikael Gabrielin tuotokset soivat julkisesti. Mutta onhan tämä nyt oikeasti hyvin härskiä jopa kaupalliselta toimijalta, joka saa toki vapaasti valita mitä soittaa ja minkä verran. Sen verran pitäisi kuitenkin olla sentään suoraselkäisyyttä, että myöntäisi rehellisesti mistä banni johtuu eikä selittelisi ihan höpöjä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei tästä sitten tietysti mitään isompaa kohua tullut, mutta Suomen Kuvalehti ottaa vielä näemmä aiheeseen kantaa

Mistä se siis nyt johtuu, että Gabrielia ei voitu alasajaa parin kuukauden aikana. Kukaan ei olisi huomannut.

Onko tämä sitä huonoa johtamista?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä se siis nyt johtuu, että Gabrielia ei voitu alasajaa parin kuukauden aikana. Kukaan ei olisi huomannut.

Onko tämä sitä huonoa johtamista?
Eiköhän kyse ole siitä että Mikko Koivusipilä on päässyt sellaiseen asemaan tässä maassa, että hän uskoo voivansa tehdä mitä haluaa. Ja myös sitten tekee.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teinpä huvikseni pistokokeen Suvi Teräsniskan "Sinä olet kaunis" kappaleella biisit.infossa. Tulos oli sellainen että ko. kappale on soinut Nelonen Mediaan kuuluvalla Radio Suomipop kanavalla tänä vuonna 455 kertaa, joista yhteensä 0 kertaa sen jälkeen kun Suvin on tiedetty olevan X Factor tuomari.

Myös Teräsniskan "Vain elämää" kappaleen "Päästä mut pois" kävi huonosti Suomipopin soitolistalla, tänä vuonna 79 soittokertaa, mutta ei yhtään kertaa X Factor ilmoituksen jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös