Mertarannan ”ammattitaito”?

  • 304 485
  • 1 924

Kossu123

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ryan Lasch, #24
Ihanaa. Tulipa pörröinen olo jo valmiiksi <3 Saa suorittaa.

Onneksi on Antsa tänään, eikä Herttileili Saukkonen vetelemässä pystylänkiä ja synnyttämässä keskialueen pakki-pakki syötöstä.
Mä jostain syystä kuuntelen niitä herttileili, raastinpöytä juttuja mielummin :D
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikan höpinöissä häiritsee eniten pikkupoikamaisella rähisemisellä aikaan saatu ääni hehkutuspaikoissa ja kummallinen ”naureskelupuhe”.
Sama ärsyttää muakin yli kaiken.
Mutta jos totta puhutaan, niin selostajanahan molemmat on ammattitaitoisia. Jos verrataan joihinkin amatööriselostajiin, niin onhan nuo siltä osin oikeasti hyviä.
Näiden persoonallisuudet on sitten sitä mikä jakaa mielipiteitä. Väriä tuovat kyllä selostukseen. Mutta, toiset tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Sama ärsyttää muakin yli kaiken.
Mutta jos totta puhutaan, niin selostajanahan molemmat on ammattitaitoisia. Jos verrataan joihinkin amatööriselostajiin, niin onhan nuo siltä osin oikeasti hyviä.
Näiden persoonallisuudet on sitten sitä mikä jakaa mielipiteitä. Väriä tuovat kyllä selostukseen. Mutta, toiset tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
Onko sitten jatkuva tilanteiden väärin näkeminen ja varsinkin pelaajia koskevissa faktoissa sekoileminen vain persoonallisuuteen liittyviä puutteita vai ei, en tiedä.
Mertsi on kyllä nopea puhumaan ja selostaa ihan hyvin jos riittää asiaksi "puutaheinää". Nykykiekko vaan on pelinä jo niin nopea, että jos faktojen tarkistus vaatii papereista lukua, niin sitten alkaa Mertsillä tulemaan sitä ööö-tuota.. Toivottavasti tämä on todellakin se viimeinen kausi kiekkoselostajana.
 

Dorian Gray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johdossa oleva joukkue
Mertaranta on monin tavoin ylivertainen nimi suomalaisen urheiluselostuksen historiassa. Ainoastaan pari radiopuolen legendaa ja varauksin Anssi Kukkonen ovat statukseltaan olleet lähelläkään samaa.

Mertsin uran on käynyt nähdäkseni jokseenkin samoin kuin Höyry Häyrisen aikanaan - hänkin oli pitkät ajat ylivoimaisen suosittu, mutta lopulta vielä enemmän vastustettu. Syitä on kolme:

1) Mertarannasta tuli instituutio. Kehotan ketä tahansa kuuntelemaan Mertsin selostuksia Naganosta -98. Ne kuulostavat edelleen pahuksen hyviltä. Huomatkaa huutamisen vähyys (ette usko jollette palauta mieleen), hassuttelun maltillisuus, rikas sanavarasto jne.

Valtavan suosion myötä näistä tietyistä piirteistä tuli sitten tavaramerkkejä - Mertaranta alkoi ikään kuin esittää Mertarantaa. Huuto lähti käsistä, vitsailusta tuli itsetarkoitus, sanasto meni toisteluksi, tuomareista valitus lähti käsistä jne.

2) Julkinen keskustelu muuttuu asiantuntevammaksi. Urheilujournalismi on paljon laajempaa ja syvempää kuin 90-luvulla ja katsojat sitä myötä asiantuntevampia. Suuntaus joka lajissa on kohti asiantuntijaselostajia yleisselostajuuden sijaan. Tätä kautta selostus, joka sisältää "vain" pelitapahtumien kuvailua mutta ei sääntö- tai taktista ymmärrystä, vaikuttaa nykyisellään kömpelöltä. Aiemmin lajiasiantuntemuksen puute ei haitannut samaan tapaan, ja silloin korostui tarinankerronnan taito, joka Antsalla oli (ja on yhä) erinomainen.

3) Peli nopeutuu - mies hidastuu. Jääkiekkoa pelataan aivan eri vauhdilla kuin 30 vuotta sitten, ja samalla Mertsi käy pitkällä seitsemättä kymppiään. Tilanteiden ja pelaajien tunnistaminen, äsken sanotun muistaminen, puhemopeus jne. alkavat vääjäämättä takuta.


Sanon vielä sen, että minulle Mertaranta kelpaa edelleenkin, olen selostajien suhteen hyvinkin salliva. Mutta sama mies hän ei enää ole kuin maineensa luodessaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Koko kansan Antero on hyvä valinta kun tuulipuvutkin seuraa peliä. Mutta vain kun kyseessä on Suomen peli. TV-pelissäkin on 50/50 molempien joukkueiden kannattajia. Mertsi on hyvä silloin kun selostaja saa olla puolueellinen. Luo sitä tunnelmaa katsojalle, eikä faktoilla niin väliä. Tärkeää on pysyä pelin rytmissä kun haluaa.
Tavallaan näin mutta kyllä mua ärsyttää niin voimakkain värilasein pelin selostaminen. Ettäkö jokainen taklaus suomalaispelaajaan on "pystyyn ajelu", vastaustajalle ei mukamas vihelletä mistään ja suomalaisten pelaaminen on ottelusta toiseen yhtä hakkaavassa mailaviidakossa selviytymistä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tavallaan näin mutta kyllä mua ärsyttää niin voimakkain värilasein pelin selostaminen. Ettäkö jokainen taklaus suomalaispelaajaan on "pystyyn ajelu", vastaustajalle ei mukamas vihelletä mistään ja suomalaisten pelaaminen on ottelusta toiseen yhtä hakkaavassa mailaviidakossa selviytymistä.
Niinpä, liika on liikaa. Katsoja osaa itsekin olla puolueellinen, ei siihen selostajan vimmattua yksisilmäisyyttä tarvita. Alkaa vain äysyttää lisää, kun toinen mylvii normaalista tilanteesta kuin syötävä ja kommentoi jotakin vihellystä miten sattuu. Jos tuollainen Antsa istuisi hallissa vieressäni niin ärsyttäisi nuo muutamat mielipiteet, vaikka niitä ei esitettäisikään entisen miehen huutamisella.
 

marso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Tavallaan näin mutta kyllä mua ärsyttää niin voimakkain värilasein pelin selostaminen. Ettäkö jokainen taklaus suomalaispelaajaan on "pystyyn ajelu", vastaustajalle ei mukamas vihelletä mistään ja suomalaisten pelaaminen on ottelusta toiseen yhtä hakkaavassa mailaviidakossa selviytymistä.
Juu ehdottomasti eniten ärsyttää, kun useita kertoja erässä omin silmin nähdyt tilanteet eivät ole lainkaan samoja mitä kuulee Mertarannan kertomana. Tulee sekä ihan puhtaita asiavirheitä kuin todella värittynyttä kuvausta todellisuudesta.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tapparan osalta jos kuuntelee Kiakkoradiota niin Linkku on vähän saman kaltainen. Niin on oranssit lasit päässä, mutta se ei häiritse kun omien puolella on ja sehän vaan lisää tunnetta.
Hienointa olisi kun Telialta saisi valita esim. Tappara-Pelicans pelin Mertarannan vai Lindgrenin selostamana. Olis aika huikeaa.

Off-topic. Mutta Lindgrenistä, hänelle on yhdessä suhteessa käynyt sama mikä Mertarannalle, nimittäin tuomareiden kohdalla. Sellaista peliä, missä tuomarit onnistuisivat siedettävästi eikä Tappara joutuisi oikeusmurhan kohteeksi, ei ole Juha nähnyt enää noin 15-20 vuoteen. Havahduin tähän joskus kauan sitten, kun olin itse ollut pelissä ja keskustelin siitä sellaisen henkilön kanssa, joka oli kuunnellut matsia kotona.

Viime lauantain pelin ekaa erää tuli seurattua radiosta. Pelin nähneillä puolin ja toisin tuntui aika yhtäläinen käsitys olevan siitä, mitä siinä tapahtui. Mutta radion perusteella mistään muusta ei olisi tarvinnut keskustella kuin erilaisista sikailuista, mitä meikäläisiin kohdistui. Ihme kyllä toka erässä tuntui olevan kaikki pelaajat vielä jalkeilla vaikka heistä oli radiossa eka erässä pari teloitettu.

Lisäys, jos hän malttais jättää tämän aivan jatkuvan tuomareista purnaamisen pois tai edes vähemmälle, hän olis edelleen yksi ihan kärkipään kiekkoselostajista.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Tavallaan näin mutta kyllä mua ärsyttää niin voimakkain värilasein pelin selostaminen. Ettäkö jokainen taklaus suomalaispelaajaan on "pystyyn ajelu", vastaustajalle ei mukamas vihelletä mistään ja suomalaisten pelaaminen on ottelusta toiseen yhtä hakkaavassa mailaviidakossa selviytymistä.

Ja kun vähemmän lajiin vihkiytyneet seuraavat tätä selostusta, kuvaksi muodostuu, että Suomi jatkuvati häviää epäoikeudenmukaisuuden takia.

Muutenkin Mertarannan "tunnelmanluonti" perustuu enemmän paniikinluontiin: "Aijaijai, siinä X pääsee vaarallisesti purjehtimaan maalille", "Ja kyllä Ruotsi nyt jatkuvalla syötöllä luo näitä vaaran paikkoja", "vaarallinen matala laukaus" jne.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät

LUHGUNITED

Jäsen
Suosikkijoukkue
Konkkakypsän kriisiseuran munattomat kendojanarit
Kärpät-Pelicans peliä oli 4:30 pelattu, kun Antsa julisti että molemmilla on ollut jo huippupaikkoja.

Todellisuudessa Pelicans ollut päässyt yhtä kertaa lukuunottamatta edes Kärppien hyökkäyspäähän.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets
Aivan uskomatonta että mestaruus jaetaan parin viikon päästä ja tämä seniili setä tekee vielä jotain muuta kuin valmistautuu Tanska-Ranska peliä varten. Kaksi peliä Liigassa, kaksi. Eli top 2 selostajat tässä maassa kehissä?
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Itse en kuuntele juuri mitä Mertsi sanoo enkä takerru jokaiseen pieneen tai suurempaankin virheeseen. Sellainen on vähän pikkusieluista. Itse kuulen lähinnä sen intensiivisen selostuksen ja loistavan hehkuttamisen. Mertaranta on edelleen suuri tunnelmanluoja.

Saukkonen sen sijaan... noh niin. :)
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Itse en kuuntele juuri mitä Mertsi sanoo enkä takerru jokaiseen pieneen tai suurempaankin virheeseen. Sellainen on vähän pikkusieluista. Itse kuulen lähinnä sen intensiivisen selostuksen ja loistavan hehkuttamisen. Mertaranta on edelleen suuri tunnelmanluoja.

Saukkonen sen sijaan... noh niin. :)
mikä juttu tää oikein on että AINA mertarannasta tykkäävät alkavat vertaa anteroa alkaa saukkoseen? -kyllä, saukkonen on vielä huonompi kuin mertsi, muttei se tee antsasta yhtää sen parempaa.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
mikä juttu tää oikein on että AINA mertarannasta tykkäävät alkavat vertaa anteroa alkaa saukkoseen? -kyllä, saukkonen on vielä huonompi kuin mertsi, muttei se tee antsasta yhtää sen parempaa.
En verrannut edes. Se oli irrallinen kommentti.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse en kuuntele juuri mitä Mertsi sanoo enkä takerru jokaiseen pieneen tai suurempaankin virheeseen. Sellainen on vähän pikkusieluista. Itse kuulen lähinnä sen intensiivisen selostuksen ja loistavan hehkuttamisen. Mertaranta on edelleen suuri tunnelmanluoja.
Ja aika monella Mertarannan selostusta kuuntelevalle pelin kulun ymmärtämisen taito vastaa tämän laulun kertosäettä. Tunnelman luojana pidän myös Mertarannasta.
 

Aivan sama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sirkus nimeltä JYP Jyväskylä Oy
Rupee jo vähän vituttamaan tuo Antsan jatkuva Laschin kehuminen.
 

Harppuuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Islanders/Kraken ja Doro Wierer
8 min jäljellä, Antsan mielestä jatkoaika häämöttää. Kaikki pienet tönimiset valtavia pommeja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös