Meille tulee vauva!

  • 458 136
  • 2 176

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Synnytykset eroavat paljonkin toisistaan jopa samalla henkilöllä, joten isän roolikin synnytyksessä voi vaihdella. Toiset voivat tehdä paljonkin auttaakseen äitiä, toisilla ei käytännössä ole oikein mitään tekemistä.

Meillä isää tarvittiin eniten oikeastaan ennen ponnistusvaihetta. Siis silloin, kun synnytys on käynnissä, mutta oikeastaan vain odotellaan sen etenemistä itse h-hetkeen. Tosin molemmissa synnytyksissäni isukki on saanut olla suht rauhassa vaatimuksiltani, vaikka synnytykset olivatkin muuten ihan erilaisia.

Tärkeintä minulle oli ainakin se, että ukko ei lepertele ja ole liian tunteellinen. Vaikka tilanne muuten kovin tunteikas onkin, naisella ei juurikaan hempeilyyn ole aikaa, kun sattuu niin saatanasti ja tenava on saatava uloskin. Itse siis ainakin arvostan tiettyä jämäkkyyttä ja sitä, että mies on se, joka on rauhallinen ja muka tietää, miten kuuluu edetä. Ei sillä väliä, vaikka oikeasti ei hajua olisikaan, kunhan nyt on vakuuttava. Itse huomasin, että mua ärsytti aivan hirveästi se miehen ja kätilön "hyvin menee, juuri noin"-tsemppaus. Ja sillä aikaa, kun keskityin huutamaan heille, että "niinhän teidän saatana pitääkin mulle sanoa, vaikka hommat menisi ihan päin persettä" olin saanut ponnistettua niin hyvin, etten edes tajunnut sitä kipua. Loppu olikin tällä toisella kerralla viimeistä vetoa vaille valmis.

Mutta kannattaa huomioida vaimon temperamentti. Ja ottaa huomioon, että aina niin rauhallinen ja hyväkäytöksinen kumppani, saattaa muuttua sadattelevaksi sekopääksi, jota samaksi henkilöksi tunnista muuta kuin nimestä. Jos on tulinen nainen, pieni provosointi oikeassa paikassa saattaa oikeasti olla etenemisen kannalta hyväkin veto. Meillä se toimi, vaikka oikeastihan kysymys ei mistään provosta edes ollut, vaan silkasta hyväntahtoisesta kannustamisesta. Mutta omassa päässäni sillä hetkellä, se tuntui erittäin v-mäiseltä. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

Etukäteen ei kannata kauhean valmiiksi kuitenkaan mitään miettiä, koska todellisuus voi olla täysin erilainen kuin on odotettu. Ja se voi hyvinkin vaikuttaa jopa suhteeseen vaimoa ja lastakin kohtaan. Synnytykseen liittyvät asiat kun ovat oikeasti aika rankkoja ja moninaisia. Tsemppiä kaikille, hyvin se menee!
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Kannattaa pysyä siellä yläpään puolella, jää pahin näkemättä. Ihan oikeasti.

Pitää yrittää pitää mielessä myös h-hetkellä, vaikken kyllä usko, että hirveetä hinkua tulis kurkkia sinne alas. Eiköhän sitä huomiota kaivata sillon enemmän siellä ylempänä, pikkukaveri tuskin hirveesti sen päälle ymmärtää päätä ulos puskiessaan :) Ja ehtiipä sitä kaveria ihmetellä sitte ku on päässy kunnolla ulkomaailmaan asti.

Itsellä siis ainakin välillä tuntui, että on enemmänkin tiellä, mutta kaikesta huolimatta olin kuulemma korvaamaton tuki vaimolle noin äärimmäisen jännittävinä hetkinä ja olihan se itsellekin uskomaton kokemus, kun pieni vauvamme putkahti yht'äkkiä maailmaan. Se kerralla konkretisoi koko yhdeksän kuukauden odotuksen. Eli usko pois, synnytyksessä kannattaa olla vaimon tukena, eikä vähiten myös siksi, että kyseessä on itsellekin yksi elämän uskomattomimmista kokemuksista.

Voin hyvin kuvitella, että tiellä olevan fiilis saavuttaa varmasti myös allekirjottaneen. Tukena yritetään toki kuitenki olla ja välttää tuo ylenpalttinen lässytys. Toisaalta välillä voi olla, ettei auta, vaikka mitä sanois, minkä senkin ymmärrän täysin. Meillä miehillähän se homma on hyvinkin helppoa, joten ei passaa kitistä.

Kokemuksena varmasti unohtumaton ja siksi(kin) sinne lähetään kattomaan ja ihmettelemään.

Meillä isää tarvittiin eniten oikeastaan ennen ponnistusvaihetta. Siis silloin, kun synnytys on käynnissä, mutta oikeastaan vain odotellaan sen etenemistä itse h-hetkeen.

Mitä voin kuvitella, nii uskoisin, että se ponnistusvaihe voi olla aika hektinen jo kipujenkin takia, siinä vaiheessa ei varmaan pysty ihmeempiä auttamaan. Yritetään pitää noi muutkin vinkit mielessä, onneks nyt ei oo enää kovin pitkää aikaa niitä unohtaa.

Asiasta kirjottaessa rupeaa muuten jännitys kohoomaan heti, vaikka edelleenki enemmän odottaa tyypin ulkoistumista, on tässä jo aikamme ooteltu.

Kiitos konkareiden ohjeista, jospa tänne pian sais kirjotella tyypin mittoja ja sukupuolitietoja varmistella :)
 

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No niin, 3 poikaamme saivat sitten tänään vihdoinkin pikkusiskon, iltatähden. Joka kerta tuo synnytys on pistänyt hieman jännittämään, mutta aina se on mennyt hyvin. Vaimo tekstasi klo 13 päivällä että säännölliset supistukset ovat alkaneet, ja lupasi soitella jos tulee lähtö. Ei halunnut turhaan minua töistä hoputella pois jos olisikin väärä hälytys... No klo tuli 15 ja ajattelin ettei siinä sitten mitään hätää ollutkaan, vaan että oli ihan ohimeneviä supistuksia. Yhtäkkiä poikani soittaa klo 15.02 että äiti on tosi kipeänä, eikä varmaan ole voinutkaan soittaa tai tekstata. Ei muuta kuin autolla pikavauhtia kotiin, ja siellähän se oli viimeisillään. Kello oli 15.20. Täytyi odotella supistusten väliä että pystyi yleensä kommunikoimaan hänen kanssaan ja sitten yhdessä välissä äkkiä autoon ja sairaalaan. Supistukset jatkuivat koko matkan ajan 4min välein rajuna, ja olin jo varma että pikkuinen näkee ensimmäisillä silmänavauksilla Opelin katon. No, sairaalassa oltiin 15.45 ja synnytysosastolle kirjauduttiin 15.50. Kätilö sanoi ettei tässä mitään vaatteita ehdi isäkään vaihtaa, ei muuta kuin suoraan saliin. Ensimmäinen pitkä ponnistus ja tyttö oli maailmassa klo 16.06. Kaikki meni oikein hyvin, tytär painoi 2930gr ja oli 47cm pitkä (lyhyt), eli samaa kaliberia kuin muutkin meidän lapset oli. Tässä ollaan vieläkin aivan ymmällään, minulla on tytär.. Luulin ettei tule kuin vain poikia meikäläiseltä, heh.. Mutta vaikka oli jo 4 kerta synnytyksessä, niin ei siihen koskaan totu, on se sellainen ihme jota ei koskaan unohda. Tsemppiä kaikille odottaville äideille ja isille!!
 

FlameT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild
Onnea :)
Ja jaksamisia sitten lasten kanssa, saattaa olla rankkaakin joskus.
Tietenkin sitten ekat sanat, eka konttaaminen, ekat askeleet korvaa "työn".
 

Carlos

Jäsen
Niin siinä vaan kävi että meillekin pukkaa sitten kesällä jo kolmatta jälkikasvua. Kaksi vuotta on oltu sitä mieltä että 2 riitti, mutta niin se vaan mieli muuttui. Hassua sinänsä että ehdittiin yrittämäänkin vasta kerran, niin heti "natsasi".
 

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin siinä vaan kävi että meillekin pukkaa sitten kesällä jo kolmatta jälkikasvua. Kaksi vuotta on oltu sitä mieltä että 2 riitti, mutta niin se vaan mieli muuttui. Hassua sinänsä että ehdittiin yrittämäänkin vasta kerran, niin heti "natsasi".


Kiitoksia kaikille onnittelijoille...Carlokselle tiedoksi, että minäkin luulin kolmen riittävän, monta vuotta. Mutta sitten se vaimo sai ylipuhuttua, ja tiedättehän sen kuinka sitten siinä käy kun ne pistää parastansa... heh.. No vitsi vitsinä, itsekin kyllä kypsyin ajatukseen että olisi se iltatähti ihan kiva, jos se vaikkla olisikin tyttö. Ai niin, ja sittenhän on pakko hankkia se tila-auto!!
 

toothfairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eilen näki sitten päivänvalon meidän pikku prinsessa. Mitenkähän tätä olotilaa nyt parhaiten kuvailisi, fiilis on tällä hetkellä aivan käsittämättömän hieno. Monen vuoden yrittämisen ja pettymysten jälkeen ei vieläkään pysty kunnolla tajuamaan että siinä se pieni ihminen nyt on ja minä olen hänen isänsä.

En voi muuta kuin ihailla ja kiittää vaimoani tuosta pienestä ihmeestä ja siitä että jaksoi loppuun asti vaikka välillä otti todella koville.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Eilen näki sitten päivänvalon meidän pikku prinsessa. Mitenkähän tätä olotilaa nyt parhaiten kuvailisi, fiilis on tällä hetkellä aivan käsittämättömän hieno. Monen vuoden yrittämisen ja pettymysten jälkeen ei vieläkään pysty kunnolla tajuamaan että siinä se pieni ihminen nyt on ja minä olen hänen isänsä.

Hurjasti onnitteluja sinne!

Täällä päässä ootellaan kaveria ulkoistuvaksi vieläkin. Lauantaina seuraava yliaikaiskontrolli (42+0), kattellaan jos sitten jo käynnisteltäs eikä vaan passitettas kotiin.

Vallan levotonta on näiden viimeisten päivien kulumisen odottelu. Tuntuu, että sekunnit ja tunnit vaan matelee.
 

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen näki sitten päivänvalon meidän pikku prinsessa. Mitenkähän tätä olotilaa nyt parhaiten kuvailisi, fiilis on tällä hetkellä aivan käsittämättömän hieno. Monen vuoden yrittämisen ja pettymysten jälkeen ei vieläkään pysty kunnolla tajuamaan että siinä se pieni ihminen nyt on ja minä olen hänen isänsä.

En voi muuta kuin ihailla ja kiittää vaimoani tuosta pienestä ihmeestä ja siitä että jaksoi loppuun asti vaikka välillä otti todella koville.


Oikein paljon onnea teille! Ja todellakin, muistakaa hyvät isät lastenne äitiä synnytyksen jälkeen. He ovat tehneet aivan valtavan raskaan työn...
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Eilen näki sitten päivänvalon meidän pikku prinsessa. Mitenkähän tätä olotilaa nyt parhaiten kuvailisi, fiilis on tällä hetkellä aivan käsittämättömän hieno. Monen vuoden yrittämisen ja pettymysten jälkeen ei vieläkään pysty kunnolla tajuamaan että siinä se pieni ihminen nyt on ja minä olen hänen isänsä.

En voi muuta kuin ihailla ja kiittää vaimoani tuosta pienestä ihmeestä ja siitä että jaksoi loppuun asti vaikka välillä otti todella koville.

Paljon paljon onnea ja voin sanoa, että tuo tunne jatkuu ja jatkuu. 10kk takana ja fiilis edelleen mahtava. Which is nice.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Noniin, juniori suvaitsi viimein syntyä.. tosin lähes vaikeimman kautta.

Lauantaina 11.30 aloteltiin käynnistelyä ja loppuviimein vähän jälkeen kolmen aamuyöllä 25.11. päädyttiin kiireelliseen sektioon, ku lapsen sydänäänet rupes laskemaan vähän liikaa ja liian pitkäksi ajaksi, eikä pikkunen tullu alaspäin sijaintipaikastaan.

Jokatapauksessa kaikki hyvin, loppu hyvin. 50 senttinen ja 4075 grammainen prinsessa syntyi, pisteet oli 9/9. Äitiki voi hyvin, mitä nyt sektiohaava kipuilee välillä ku lääkitys ei pure.

22h valvomisen jälkeen oli "jokseenkin" hurjaa pitää tyyppiä sylissä ja tajuta niinkin väsyneenä, että tää on mun, eikä kukaan voi viedä tätä koskaan multa pois (kyllä te tiiätte mitä tarkotan).

Joo.. kirjanhan tästä aiheesta vois melkeen kirjottaa jos oikeen riemastuis :) Mut parempi, etten sitä ainakaan nyt tee vaan rupeen kohta tekemään lähtöä takas sairaalalle missä tyttöset jo oottelee.

Hetkeekään en vaihtais pois, on tää niin parasta.

PeeÄssss: Nousee todellakin arvostus toista kohtaan tämmösen jälkeen. On se vaan melkonen tapaus tuo prinsessan äitikin :)
 

toothfairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paljon onnea dal!

Meillä päästiin tänään kotiin, oli todella tunteita herättävä hetki astua kotiovesta sisään ensimmäistä kertaa koko perhe kasassa. Tunteet ovat olleet herkässä muutenkin, pelkkä ajatus tuosta pienestä kääröstä saa kyynelet silmiin, saatika sitten olla vieressä ja katsella sitä pientä tuhisijaa.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Tunteet ovat olleet herkässä muutenkin, pelkkä ajatus tuosta pienestä kääröstä saa kyynelet silmiin, saatika sitten olla vieressä ja katsella sitä pientä tuhisijaa.

Sanoppa muuta :) Tuntuu ettei oo enää ees omassa elämässään, ku on niin uskomatonta koko juttu :)

Sanoja ois varmaan satoja, mut ku ne ei riitä :)

Pitäs malttaa nukkua kunnon yöunet pitkästä aikaa ennenku lähtee taas sairaalalle tytön ja vaimokkeen luo.

(Ja on ne muuten PIENIÄ syntyessään. Vaikkei tuo mikään kääpiö ollukaan, nii pieni ku mikä silti. Se oli ehkä kuitenkin se suurin ylläri, ei sitä vaan tajua ennenku näkee:)
 

Jack Ace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voioijoijoi!

Tyttö tuli Acen sukuun! Muutaman päivän meni yli ja tosissaan alkoi jännittämään. Kaikki meni upeasti, Ace jr. sai upean siskon.

Tämä isä on aivan myyty. Unta pitäs vetää palloon, mutta ei pysty, pitäs vaan halata koko maailmaa.
 

Hextall

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sunderland, NHL
JES! Eilen klo 07:40 tuli poikavauva. 3030g ja 49cm. Olo on kuin Stanley-cup voittajalla, tietenkin vähän parempikin. Kyllä ne naiset kestää, pakko nostaa hattua.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Miten muut ovat järkänneet asian?

Minä olin suosiolla kotona pienen kanssa. Oli kerran nähty se homma eikä isompaa houkutusta ollut mennä toista kertaa. Onneksi silloinen vaimo ymmärsi asian hyvin.

Pirun hermostuttavaa se on kuitenkin kotona venttailla puhelimen soittoa, että joko jotain on tapahtunut vai ei.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meillä on anoppila, täti ynnä kymmenkunta läheistä tuttua perhettä tässä reilun kymmenen kilsan säteellä, joten jos säälliseen aikaan sattuu lähtö tulemaan, hoitopaikan ei pitäisi olla ongelma. Tietysti yö on hiukan pulmallinen ajankohta, mutta sitten kai jään kotiin tyttären kanssa, ellen tiedä, että anoppi on vapaalla. No, tuo tulee eteen onneksi vasta toukokuussa, jos kaikki menee hyvin.
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Tänään klo19.28 syntyi meidän perheeseen tyttövauva ja olen onneni kukkuloilla, ihana tunne! Iso möhkälehän tuo, kun pituutta 52,5cm ja painoa 4520g.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tänään klo19.28 syntyi meidän perheeseen tyttövauva ja olen onneni kukkuloilla, ihana tunne! Iso möhkälehän tuo, kun pituutta 52,5cm ja painoa 4520g.
Mä pistin aikanaan paremmaksi, 54cm ja painoa 4530g! ;-)
Ei sitä kokoa kannata kattoa, olin syntyessä muka pitkä, mutta nyt 175, eli pätkä. Onnea perheeseenne! :)
 

Glove

Jäsen
Onneksi meillä jäätiin ihan säädyllisiin lukemiin, tyttö painoi 3670 g. Ehti syntymään eilisen, eli joulupäivän puolelle, joten taitaa tulla jonkinlainen tonttuprinsessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onneksi meillä jäätiin ihan säädyllisiin lukemiin, tyttö painoi 3670 g. Ehti syntymään eilisen, eli joulupäivän puolelle, joten taitaa tulla jonkinlainen tonttuprinsessa.

Oikein paljon onnea tuoreelle isukille ja myös äidillekkin. Tuon parempaa joululahjaa ei kukaan voi saada !
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Rutkasti onnea kaikille tuoreemmille vanhemmille täältäkin suunnasta.

Täällä tyttö täytti eilen kuukauden ja aika kivuttomasti (ja nopeesti!) aika on menny. Huonosti nukutut yöt laskettavissa yhen käden sormilla, oisko noita 3-4 ollu koko aikana. Nyt lähinnä tuskaillaan sopivan D-vitamiinimerkin kanssa, notta mikä vähiten vääntäis mahaa (Jekovit on ainakin vallan hanurista meiän tytölle, ei tarvii ees täyttä määrää antaa ku maha on jo ihan riittävän solmussa). Eipä tässä oikeen suurta valittamista kuitenkaan keksi, ihan hyvin on menny ja toivottavasti menee jatkossakin.

Nimipaperi läheteltiin maistraattiin ennen joulua ku isyydenvahvistuspaperit saapu maistraatin ja lapsenvalvojan kautta takasin. Nyt ollaan sitte isää virallisesti ja kohta on muksun nimiki rekistereissä. Nimiäiset tuossa tammikuun alkupuolella, eli siihen saakka pitää vielä nimiä pihdata kaikilta läheisiltäkin.

Eipä siinä, mahollisimman kivuttomasti sujuvaa vauva-aikaa vaan muille, isompien ja pienempien lapsien iseille ja äideille.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Nyt lähinnä tuskaillaan sopivan D-vitamiinimerkin kanssa, notta mikä vähiten vääntäis mahaa (Jekovit on ainakin vallan hanurista meiän tytölle, ei tarvii ees täyttä määrää antaa ku maha on jo ihan riittävän solmussa)

Meillä reenattiin jekovitin kanssa sillä tavalla, että ensimmäinen viikko annettiin vain yhtä tippaa, toisella viikolla kaksi ja niin edelleen siihen viidenteen viikkoon/tippaan asti eikä ongelmia ole ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös