McTorson voimasuhdearvio kaudelle 2023–2024

  • 856 847
  • 4 009
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
Liigan laitahyökkääjistä Ryan Lasch lienee odotusarvona edelleen se ensimmäinen eliittihyökkääjä. Eikö?

Kehtasikin @Sturba antaa eliittihyökkääjistä esimerkkeinä muita pelaajia kuin Laschin. Ihan syystä kimpaannuit ja näytit sille vitun porolle. Saatana, ei tönitä Pelicansia.
 

Myste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Hurricanes // FC Lahti // MMA
Oli vissiin osittain mulle tarkoitettu? Jos ei tuosta viestistäni käynyt ilmi, niin kyllä pidän Laschia ihan eliittipelaajana Liigaan. Ihme on, jos ei 50 pistettä ylity terveenä. Odotusarvot kuitenkin siellä 60 pisteen nurkilla.

Jos valmennuksessa tajuttaisiin peluuttaa Bryggman - Carlsson - Lasch -ketjua mitä vaan voi tapahtua, mutta pelkään pahaa, että häntä yritetään liian pitkään väkisin istuttaa nuorten Vilenin ja Jämsenin kanssa. Ei vain toimi...
 

Meidänpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Liiga, KooVee, KPK, Chicago Blackhawks
Tämän viestin alkuperäistä tai mitään muutakaan tarkoitusta sen sijaan on aika hankala ymmärtää.

Ja aiheeseen liittyen, niin suurella mielenkiinnolla täällä jo odotellaan hyökkäysarvioita. Toivottavasti niistä päästään pian nauttimaan.
Selvennetään. Tämän voimasuhdearvion julkaisujen ajoittuessa nyt jo yli kahdelle kuukaudelle (saattaa olla kirjoittajan omien puheiden mukaan, että menee lähelle kolmeakin kuukautta), että se jo itsessään saa aikaan hyvin hankalan yhtälön kun osa joukkueista on ”valmiita” hyvissä ajoin ja osalla on ammottavia reikiä kokoonpanossa aivan liigan alkamisen kynnykselläkin. Lisäksi harjoituspelit, nyt on TÄYSIN eri asia kirjoittaa arvioita, kun todella monesta liigassa uudesta pelaajasta jo on hieman saatu esimakua riittävyydestä liigaan. Näihin ei luonnollisestikaan tule enää päivitystä vaikka joku arpa olisikin osoittautumassa helmeksi. Ymmärsitkö nyt?
 
Jos Koivunen ei pahemmin kärsi tulevalla kaudella loukkaantumisista, niin tekee 20 maalia vähintään.

Kieltämättä huimaa on ollut kehitys jos tekee vähintään 20 maalia ottaen huomioon että viime kaudella painoi 27 junnumaajoukkueessa ja AHL:ssa pelatussa ottelussa yhden maalin.

Ei toki ihme olisi moinen kehitys tuossa iässä.
 
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet ennenkin aika voimakkain sanoin tyrmännyt joitain näkemyksiäni liittyen nuoren Kärpän potentiaalin toteutumiseen. Usein olen ollut näissä kuitenkin oikeassa. Tiedätkö, mistä se johtuu? Tiedän Kärppien pelaajat aika hyvin, varsinkin nuoret.
Äkkiseltään ei kyllä tule mieleen muuta kuin pari vuotta sitten käyty keskustelu, missä mielestäsi nuori Topi Niemelä oli parempi puolustaja kuin Lukon Thomas Gregoire. Sekin keskustelu taisi vanhentua niin, että viime kauden jälkeen kuka tahansa puolustaja kuulemma paikkaisi Niemelän.

Voi toki olla, että ollaan oltu eri mieltä jostain muistakin Kärppien pelaajista.
 

Meidänpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Liiga, KooVee, KPK, Chicago Blackhawks
Koivusen viime syksy oli hankala ja siihen vaikutti myös harjoitukselliset tekijät. Ei mennyt kaikki niin kuin piti. Sen jälkeen kehitys on ollut huimaa.
Voitko avata tätä tarkemmin? Mikä oli hankalaa ja mitkä ”harjoitukselliset tekijät”? Jotain pikku loukkia oli vai muistanko väärin? Raksilan jäämestari tulee harjoituksellisista tekijöistä väkisin ensimmäisenä mieleen. Lupaava poika, mutta etukäteen harvoin ketään eliittiluokkaan on kuulutettu.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Äkkiseltään ei kyllä tule mieleen muuta kuin pari vuotta sitten käyty keskustelu, missä mielestäsi nuori Topi Niemelä oli parempi puolustaja kuin Lukon Thomas Gregoire.
Oliko noin? Minä muistelen, ettet sinä pitänyt mahdollisena, että Topi Niemelä on kärkitason kiekollinen puolustaja Liigaan tuona kautena. Nostit itse esille Gregoiren verrokiksi, enkä kyllä muista pitäneeni Niemelää häntä parempana. Ajatus oli se, että minä uskoin Niemelän nousevan Liigan kiekollisten puolustajien kärkijoukkoon. Niin hän myös teki. Pelasi aivan huikean kauden. Tehot 48o 10+22=32
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voitko avata tätä tarkemmin? Mikä oli hankalaa ja mitkä ”harjoitukselliset tekijät”? Jotain pikku loukkia oli vai muistanko väärin? Raksilan jäämestari tulee harjoituksellisista tekijöistä väkisin ensimmäisenä mieleen.
Olen sinulle ennenkin kertonut, jos haluat minulta vastauksia, pitää keskustelun olla asiallista.
Lupaava poika, mutta etukäteen harvoin ketään eliittiluokkaan on kuulutettu.
Tässä on tärkeä ymmärtää käsitteet status ja pelillinen taso.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Kieltämättä huimaa on ollut kehitys jos tekee vähintään 20 maalia ottaen huomioon että viime kaudella painoi 27 junnumaajoukkueessa ja AHL:ssa pelatussa ottelussa yhden maalin.

Ei toki ihme olisi moinen kehitys tuossa iässä.

Liigassa kuitenkin 11 ja 12 maalin kaudet ( 29 ja 28 pisteen kaudet) ja kyllä minä yhdyn näkemykseen, että nyt on Villen kausi.
Voimaa on enemmän ja henkisesti ennenkaikkea valmiimpi.
20 maalia ja yli 50 pistettä on omat odotusarvoni. Pelaa ykkösketjussa Mingoian ja Bunnamannin kanssa.
 

Micol

Jäsen
Kieltämättä huimaa on ollut kehitys jos tekee vähintään 20 maalia ottaen huomioon että viime kaudella painoi 27 junnumaajoukkueessa ja AHL:ssa pelatussa ottelussa yhden maalin.

Ei toki ihme olisi moinen kehitys tuossa iässä.
Koivunen ei mikään ns. 'perusjunnu' ole, vaan selkeästi kovempi prospekti, jolta lupa odottaa jo kovempaa tasonnousua hänen iässään. Tulee saamaan myöskin ylivoima-aikaa reilusti tulevalla kaudella ja uskoisin myöskin noin 20 maalin olevan jopa realismia hänen kohdallaan - oli aiemmat kaudet olleet mitä tahansa. Nyt on selkeästi suurempi rooli tarjolla aiempaan verrattuna ja on ennakkoon ehdottomia kärkilaitureita Kärpissä - Turusen ja Mingoian ohella.
 

Meidänpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Liiga, KooVee, KPK, Chicago Blackhawks
Olen sinulle ennenkin kertonut, jos haluat minulta vastauksia, pitää keskustelun olla asiallista.

Tässä on tärkeä ymmärtää käsitteet status ja pelillinen taso.
Aivan. Eli status: varaus + Kärppä. Pelillinen taso: On eliittipelaaja kun pääsee toissakauden tasolleen takaisin.

Jos ja kun on noin fanaatikko, pitää kestää kuin mies kun kaikki eivät olekaan samaa mieltä. Hyvää tekstiä tuotat muuten kyllä, sekin ja kaikki muukin tässä ketjussa on jo sanottu.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aivan. Eli status: varaus + Kärppä. Pelillinen taso: On eliittipelaaja kun pääsee toissakauden tasolleen takaisin.
Ei noin.
Jos ja kun on noin fanaatikko, pitää kestää kuin mies kun kaikki eivät olekaan samaa mieltä.
En ymmärrä. Olenko jotenkin ilmaissut, etten kestä eriäviä mielipiteitä. Toivottavasti en.
Hyvää tekstiä tuotat muuten kyllä, sekin ja kaikki muukin tässä ketjussa on jo sanottu.
Kiitos!
 

Bacon

Jäsen
En minä sano, että SaiPa on roskaämpäri, kuten varmaan valtaosa lukijoista ymmärsi. SaiPassa nyt vain on isoissa rooleissa pelaajia, jotka hakevat uutta parempaa suuntaa uralleen, kuten Kalapudas, Tammela, Siikonen, Kivenmäki.
En minä sano että SaiPa on roskaämpäri, mutta tuonpa sen sanan tohon esille. Ihan niin kuin normaali internetrissä kirjoitteleva trolli sen tekisi. Haluan vähän huomiota ja herättää tunteita. Mutta eihän SaiPa ole roskaämpäri vaikka siihen juuri vertasin.

Säälittävä trollihan tässä kirjoittaa ja keksii Pohjois-Korean tyyliin keinot nostaa Kärpät kärkeen, vaikka joku Marjamäki oli relevantti valmentaja viimeksi joskus 2017.
 
Viimeksi muokattu:

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Koivunen on viihdyttävä, nopea ja taitava. Mutta niin tilastot kuin näkemäni TÄHÄN ASTI näyttää että Koivunen ei ole maalintekijä aikuisten tasolla. On helppo yhtyä potentiaaliin tehdä 50 pstettä liigassa vaikka se onkin kova tuios... Mutta 20 maalia? Tuo on vaikea uskoa ennen kuin Koivunen näyttää toisin.
Se NHL unelma voi myös jäädä kiinni tuosta maalin tekemisestä. Jos tuo nopea ja taitava mies ei paranna maalintekoa ja laukausta, niin vastaavia on satoja ottamassa paikkaa kärkikentistä! Ja koko, puolustuskyky sekä ominaisuudet eivät TÄHÄN ASTI ennusta paikkaa alaketjuissa.
Tuleva kausi onkin ilmeisesti poikkeuksellisen tärkeä tulevaisuudelle! Koivusen pitää kehittää maalintekoa ja tehdä TULOSTA. Muuten juuttuu Eurooppaan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se NHL unelma voi myös jäädä kiinni tuosta maalin tekemisestä. Jos tuo nopea ja taitava mies ei paranna maalintekoa ja laukausta, niin vastaavia on satoja ottamassa paikkaa kärkikentistä! Ja koko, puolustuskyky sekä ominaisuudet eivät TÄHÄN ASTI ennusta paikkaa alaketjuissa.
Ikävä kyllä Koivunen ei ole erityisen nopea ja luistelusta se NHL-ura jää kiinni, jos jostakin. Taitotaso muuten on kovalla tasolla ja laukaus myös kohtuullisen hyvä. Sen vuoksi hänen uraansa enemmän seuranneet ennakoivat tosiaan jopa 20 maalin kautta hänelle. Minä olen kirjoittanut Kärppien osioon, että +45 pistettä tekee.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En minä sano että SaiPa on roskaämpäri, mutta tuonpa sen sanan tohon esille. Ihan niin kuin normaali internetrissä kirjoitteleva trolli sen tekisi. Haluan vähän huomiota ja herättää tunteita. Mutta eihän SaiPa ole roskaämpäri vaikka siihen juuri vertasin.
Huomasitko, että roskaämpäriä painokkaammin toin esille vertauskuvat kierrätysastia ja mahdollisuuksien kehto. Huomasitko, etten käyttänyt mitään noista vertauskuvista kuvaamaan SaiPaa seurana, vaan SaiPan tämän kauden hyökkäyksen rakennetta.
Säälittävä trollihan tässä kirjoittaa ja keksii Pohjois-Korean tyyliin keinot nostaa Kärpät kärkeen, vaikka joku Marjamäki oli relevantti valmentaja viimeksi joskus 2017.
En minä ole trolli. Ei minulla ole mitään tarvetta trollata tai grillata vaikkapa nyt saipalaisia. Kirjoitin juuri mahdollisimman hyvin rehellisen näkemykseni SaiPan hyökkäyksestä. Voin hyvin olla näkemykseni kanssa väärässä, usein olen. Olisikin mukava saada saipalaisilta palautetta itse asiasta. @Krepo sitä jo toki antoi, kiitos hänelle.
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ikävä kyllä Koivunen ei ole erityisen nopea ja luistelusta se NHL-ura jää kiinni, jos jostakin. Taitotaso muuten on kovalla tasolla ja laukaus myös kohtuullisen hyvä. Sen vuoksi hänen uraansa enemmän seuranneet ennakoivat tosiaan jopa 20 maalin kautta hänelle. Minä olen kirjoittanut Kärppien osioon, että +45 pistettä tekee.
Saapa nähdä! Hyvä jos toteutuu... Mutta tosiaan: Aikuisten sarjoissa maalinteko on ollut se vaikein osuus. Uskon mieluummin 45 pistettä, kuin 20 maalia.
Kiitos hyvästä työstä
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
No nythä tää kirjoittelija tekee näköjään itsestään ihan pellen. Vai roskaämpäri tai kierrätysastia koska joukkueessa on pelaajia jotka hakee aiempaa parempaa tasoa…

Muistaakseni Kärpilläkin maalivahtiosiolla löytyy pelaaja joka hakee uutta tasoa kun ei viime kaudella ihan koppi tarttunu. Ei se Marjamäenkään ura ihan kirkkaimmillaan taida olla että jotain tason nostoa sieltäkin kaivataan. Näillä sen sijaan painellaan ihan kärkisijalla.

Meni kyllä ihan maku tähän kirjoittelijaan. Asiallinen kriittinen kirjoittaminen on ok, eihän SaiPa nyt tule ensi kaudellakaan kovin korkealla keikkumaan mutta tälläinen alatyylinen vihjailu antaa vaan kirjoittajasta hyvin yksinkertaisen kuvan.
 

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
On se ylioptimistinen väite, että yhtäkkiä tuplaisi maalimäärän. Eiköhän se siellä 10-15 maalin välillä liiku, runkosarjan maalimäärä. 12 AHL:ä pelissä teki 1 maalin viimekaudella, ei oikein sielläkään maalintekijän elkeitä osoittanut.

Hienoa toki että Koivusen tapaisia junnuja on Liigassa.
Kyllä Koivusta seuranneena uskaltaa sanoa, että maalimäärä tulee nousemaan 20 (tai jopa tuohon 25). Jos katsoo noita aikaisempien kausien tilastoja ainoana tekijänä niin ehkäpä vaikuttaa turhan optimistiselta... vaikka isoja tason nostoja tapahtuu joka vuosi Liigassa ja jopa siellä NHL:ssä. Sellaiselta joka ei ole seurannut Villen pelaamista aktiivisesti jää kuitenkin ymmärtämättä, että Koivunen on pelannut kaksi kautta ihan eri roolissa kuin mitä hänelle tulevalle kaudelle kaavaillaan. Koivunen on ollut aiemmin lähtökohtaisesti kolmosketjun pelaaja, jonka ylivoimavastuu ja peliminuutit eivät ole olleet kärkiukkojen tasolla.

Viimekauden aikana Koivunen otti pelaajana ison stepin eteenpäin ja tuntui löytävän sen tarvittavan itseluottamuksen ja röyhkeyden myös Liigatasolle. Ja miksi maalimäärä lisääntyy? No siksi, että Koivunen tulee pelaamaan tulevalla kaudella Kärppien ykköskentässä ja ykkösylivoimassa. Hän on kasvanut ja kehittynyt niin paljon, että hänet sijoitetaan suoraan Mingoian ja Bunnamanin vierelle, jotka pystyvät omalla taidollaan helpottamaan Koivusen pelaamista. Harjoitusotteluiden perusteella tuo kentällinen on nyt lyöty lukkoon ja sen varaan Kärpät tulee laskemaan eniten hyökkäyspäässä. Samalla pelikirjaa on muutettu soveltumaan paremmin Villen vahvuuksille ja vapauksia sallitaan.

Eli vaikka tuo yhtäkkinen parannus vaikuttaa tilastoskoutille yltiöoptimistiselta, niin kyllä sen taakse löytyy myös vankkoja perusteita. Koivunen ei ole vielä valmis NHL-pelaajaksi ja AHL-otteluita ei Carolinan tilanteesta johtuen vyölle ole nyt tulossa, tämä on ainoa syy miksi Pohjois-Amerikka ei kutsunut. Harvoin saadaan näin optimaalisessa iässä oleva lahjakkuus pelaamaan Liigassa ja nyt on sitten Koivusella se hetki lunastaa odotuksia isossa roolissa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vai roskaämpäri tai kierrätysastia koska joukkueessa on pelaajia jotka hakee aiempaa parempaa tasoa…
Tai kuten kirjoitin mahdollisuuksien kehto. Ja edelleen vertauskuvat kuvasivat SaiPan hyökkäyksen rakennetta, ei seuraa kokonaisuudessaan.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ikävä kyllä Koivunen ei ole erityisen nopea ja luistelusta se NHL-ura jää kiinni, jos jostakin. Taitotaso muuten on kovalla tasolla ja laukaus myös kohtuullisen hyvä. Sen vuoksi hänen uraansa enemmän seuranneet ennakoivat tosiaan jopa 20 maalin kautta hänelle. Minä olen kirjoittanut Kärppien osioon, että +45 pistettä tekee.
Mulle ei nyt oikein aukea.. Hidas, kohtuullinen laukaus mutta taitava riittää siihen että on eliittitason kiekkoilija? Riittääkö kovalla tasolla oleva taitotaso nostamaan pelaajan eliittitasoon? Mä olen ymmärtänyt että nykypäivän liigassa on pakko osata luistella että pärjää, ainakin tuosta puhutaan usein kun tulee esim. hyökkääjä ulkomailta tänne meille Liigaan.. Siihen päälle kohtuullinen laukaus?? Hidas ja kohtuullinen laukaus on yhdistelmä mihin minä en ainakaan syty. Tämän perusteella esim. Teissala on aivan maagisen eliittitason omaava pelaaja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös