McTorson voimasuhdearvio kaudelle 2023–2024

  • 850 511
  • 4 009

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jotta päästäisiin tästä pulun kanssa shakin pelaamisesta eteenpäin olisi McTorsonkin tärkeää ymmärtää, että korrelaatio ei tarkoita kausaatiota. Toisin sanoen se, että kaksi asiaa tapahtuu samanaikaisesti tai peräkkäin, ei tarkoita, että toinen aiheuttaisi toisen.
Jaahas. Huumorilla sitten mennään. Minä olen nimeomaan tuonut perusteluja tukemaan tuota korrelaatiota. Enpä ole perusteluja toiseen suuntaan vielä nähnyt.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Jaahas. Huumorilla sitten mennään. Minä olen nimeomaan tuonut perusteluja tukemaan tuota korrelaatiota. Enpä ole perusteluja toiseen suuntaan vielä nähnyt.

Itselleni ei tiede ole huumoria.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itselleni ei tiede ole huumoria.
Noilla perusteluilla se kyllä on. Oletko aidosti lukenut, miten olen perustellut Kärppien valmennuksen vaihdon ja parantuneiden otteiden korrelaatiota? Oletko lukenut, miten sitä on vasta-argumentoitu?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä minä tiedän kohtuullisesti myös monesta muusta joukkueesta, niin paljon tulee Liigaa seurattua. Voimasuhdearvioni voi käydä kahlaamassa läpi ja ehkäpä sieltä voi tehdä sen huomion, että liigajoukkueet ja useimmat liigapelaajat ovat mulle perin tuttuja. Muista sarjoista tulevat pelaajat ovat sitten mulle iso Akilleen kantapää.
Ei. Sun akilleen kantapää on Kärppä-kerroin. Kokeneet pelaajat ovat Kärpissä arvokkaita kokemuksensa ansiosta, muualla jäähdyttelijöitä. Nuorilla pelaajilla on Kärpissä huikea potentiaali, muualla ovat arpoja ja muutenkin kokemattomia. Ja pahin on se, että jämäpelaajista tulee huippuja samalla hetkellä kun siirtyvät Kärppiin. Vuodesta toiseen. Mulla on hyvä huomiokyky ja vielä pidempi muisti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei. Sun akilleen kantapää on Kärppä-kerroin. Kokeneet pelaajat ovat Kärpissä arvokkaita kokemuksensa ansiosta, muualla jäähdyttelijöitä. Nuorilla pelaajilla on Kärpissä huikea potentiaali, muualla ovat arpoja ja muutenkin kokemattomia. Ja pahin on se, että jämäpelaajista tulee huippuja samalla hetkellä kun siirtyvät Kärppiin. Vuodesta toiseen. Mulla on hyvä huomiokyky ja vielä pidempi muisti.
Sulla nyt vaihtelee nämä palautteet ihan miten sattuu. Äsken tiesin mielestäsi Kärpistä paljon ja nyt sitten höpötän mielestäsi omiani Kärpistä. No, kiva että annat palautetta. Ei siinä.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sulla nyt vaihtelee nämä palautteet ihan miten sattuu. Äsken tiesin mielestäsi Kärpistä paljon ja nyt sitten höpötän mielestäsi omiani Kärpistä. No, kiva että annat palautetta. Ei siinä.
Tuossa ei ole mitään ristiriitaa. Noin 85% noita hupiarvioita seuranneet tietävät pelin hengen. Väität olevasi rehellinen arvioissasi, mutta ei mene ainakaan mulle läpi tuo väite. Ihan silkkaa valetta ja trollausta. Sulle on kertottu kymmeniä kertoja, että noin huolellisella valmistautumisella voisi saada aikaan ihan hyviäkin arvioita. Ja kuitenkin päätarkoitus on trollaaminen. Olet korttisi näyttänyt ja mikään valkopesu ei enää tilannetta pelasta.
 

redpecka

Jäsen
Väität olevasi rehellinen arvioissasi, mutta ei mene ainakaan mulle läpi tuo väite. Ihan silkkaa valetta ja trollausta.
Riippuu varmaan mikä vaihe on meneillään, mutta on McTorso moneen otteeseen alleviivannut kuinka hän tekee arvionsa Kärpistä faninäkökulmasta, sillä yksikään tosifani ei voisi kirjoittaa omasta joukkueestaan pahaa vaan aina on maksimionnistumistoivo-nappula pohjassa. Trollausta sikäli - tai kuten itse luonnehdin, flametusta - kun jakaa tätä hehkutusta yleisessä liigakeskustelussa eikä vaikka Kärppä-osiossa. (Tämä ei tarkoita, että vaatisin tai edes haluaisin ketjuja mihinkään siirrettävän, ei nämä minua häiritse enkä ole itsemoderoimassa täten, mutta noin niin kuin yleisenä huomiona.)

Tuohan nämä laadukkaat arviot pöhinää palstalle ja kuka on oikeassa milloinkin lasketaan monta tykkäystä kenenkin viesti on kerännyt. Hassufaktana muuten, luen aina ketjun otsikon jostain syystä ehkä semilukihäiriöisesti jotta "McTorson viihdesuhdearvio kaudelle se ja se".
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitään muuta sanottavaa mulla ei tähän ketjuun ole kun se että nyt ollaan sivulla 158, ite jos tekisin vastaavan niin ei edes viittä vastausta tulisi.
Historia vaikuttaa siihen, miksi tätä ketjua luetaan paljon ja siihen kirjoitetaan paljon viestejä. Olen tehnyt tätä useamman vuoden, nähnyt aikaa ja vaivaa, toki koko ajan nauttien. Kun asiaan on paneutunut ja tehnyt sitä tarpeeksi pitkään, siitä muodostuu perinne, joka kiinnostaa. Olen huomannut, että näitä voimasuhdearvioitani vertaillaan ylivuotisesti ja argumentteja haetaan jopa useamman vuoden takaa.

Pahat linnut laulavat, että tuotokseni on vitsi ja ihmiset seuraavat ketjua huumorilla varmistaen vain, että tokihan Kärpät on taas kärjessä. Kirjoittamisesta jo koulutukseni vuoksi paljon ymmärtävänä, näen asian toisin. Vuodesta toiseen jatkunut laadukkaiden tekstien kirjoittaminen voimasuhdearvioiden muotoon on se päällimmäinen syy, miksi ketju kiinnostaa.
 

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Historia vaikuttaa siihen, miksi tätä ketjua luetaan paljon ja siihen kirjoitetaan paljon viestejä. Olen tehnyt tätä useamman vuoden, nähnyt aikaa ja vaivaa, toki koko ajan nauttien. Kun asiaan on paneutunut ja tehnyt sitä tarpeeksi pitkään, siitä muodostuu perinne, joka kiinnostaa. Olen huomannut, että näitä voimasuhdearvioitani vertaillaan ylivuotisesti ja argumentteja haetaan jopa useamman vuoden takaa.

Pahat linnut laulavat, että tuotokseni on vitsi ja ihmiset seuraavat ketjua huumorilla varmistaen vain, että tokihan Kärpät on taas kärjessä. Kirjoittamisesta jo koulutukseni vuoksi paljon ymmärtävänä, näen asian toisin. Vuodesta toiseen jatkunut laadukkaiden tekstien kirjoittaminen voimasuhdearvioiden muotoon on se päällimmäinen syy, miksi ketju kiinnostaa.
Ei siis ollu mikään piikki sun suuntaan vaan ihan tosissani olin että ketään ei kiinnostas mun arviot ja sun ketjussa tosiaan yli 150 sivua.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Ei näytä nyt että runkosarjan ykkönen ja kakkonen pystyisi mihinkään yli kävelyyn näitä sääli poffi joukkueita vastaan, päin vastoin.
Hyvä että mikään ei ole ennalta selvää, tässä voi tulla vielä isoja yllätyksiä vastaan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@JakkeKasi kommentoin näitä sinun Kauden 2023-2024 suurin yllättäjä pelaajista -ketjuun tekemiäsi nostoja tässä voimasuhdeketjussa, koska peilaan niitä kesällä tekemääni ennakkoon.
Omasta joukkueesta: Oiva Keskinen, otti paikkansa kolmosen keskeltä heti kauden alussa ja ei katellu taakseen. Loistava pelaaja molempiin suuntiin ja myös ylivoimavastuuta saanut.
Keskisen Oivan oiva kehitys jäi minulta minulta huomiotta. Täysin puskista tullut läpimurtokausi häneltä. Huhhuh!
Kärppien Ville Koivunen: Myönnän suoraan että naureskelin @McTorso :n jutuille ennen kauden alkua. Olin väärässä, aivan ylivoimasen hyvä pelaaja.
Koivusen loisteliaisuuden tiesin ja hänen tykkikauden ennakoin napakymppiin. Tituleerasin häntä ennen kautta supermieheksi ja ennustin yli 45 pisteen kauden. @JakkeKasi älä murehdi naureskeluasi, et ollut ainoa. Täytyy tunnustaa, että itse naureskelin mielessäni saamalleni kritiikille, sillä tiesin tasan tarkkaan Villen kyvykkyyden ja olin varma onnistumisesta.
TPS:n Viljami Marjala: Joka kerta pelottaa kun näen TPS:n kultapotan hyökkäysaluuella. Ihan uskomattoman taitava ja luova pelaaja.
Marjalaa en osannut nostaa aivan niin kovalle tasolle, jolla lopulta pystyi suorittamaan. Ennakoin hänestä tulosketjun laituria, mutten todellakaan uskonut, että hän on Tepsin ykkössentteri ja paras pistemies. Meniköhän tämä niin, että vielä preseasonilla Marjala pelasi vielä laidassa, mutta loukkaantumisten kautta löysi tiensä keskelle ja suoritti sitten hurjalla tasolla.
Ilveksen Jani Nyman: Uskomaton laukaus ja pelaa todella kovalla intensiteetillä jatkuvasti. 26 maalia runkosarjassa ensimmäisellä täydellä kaudellaan ja vaikka playoffseissa jäi välillä pimentoon niin syyttävä sormi osottaa ihan muualle kun häneen.
Nymania ennakoin kolmosketjun laitaan ja ennakoin hänelle kovaa maalimäärä kuitenkaan sitä tarkemmin määrittelemätttä. Harmi, koska muista pohtineen häntä jopa maalipörssin voittajana.

Sitten se isoin nimi omaan makuun. KalPan Oliver Kapanen: Runkosarjassa jo vakuuttavat tehot 34pistettä 51peliin. Ja mitä tapahtuu kun playoffit alkaa? No tähän mennessä 7:n peliin tehot 5+5. Iso taitava rightin sentteri joka ei tee pelkästään maaleja, vaan niitä tärkeimpiä maaleja. Viime kauden tehot anto odottaa hyvää kautta, mutta nyt keväällä kaveri on syttynyt aivan ilmiliekkeihin.
Kerroin odottavani Oliver Kapaselta kauden mittaan nousua supertasolle. Tässä onnistuin napakymppiin. Minusta tämä ei ollut siis suurikaan yllätys. Muistan jonkun nimimerkin olleen sitä mieltä, että nostin odotukset Oliverin suhteen niin korkealle vain siitä syystä, että muitakin pelaajia kehun kuin Kärppien pelaajia. Tuollaiset väittämät tuntuivat silloin minusta irvokkailta ja sellaiseksi lopulta osoittautuivat.

Olen tyytyväinen siitä, miten kesällä tunnistin liigapelaajien kyvykkyyksiä. Ulkomailta tulleiden kanssa osumisprosentti oli tietenkin heikompi. Napakymppinä voi pitää Kuitenkin SaiPan ykkösmaalivahdin arvion osumista. Arvioin hänet sarjan huonoimmaksi ja sitä hän todella oli.
 
Viimeksi muokattu:

Sportsguy

Jäsen
@JakkeKasi kommentoin näitä sinun Kauden 2023-2024 suurin yllättäjä pelaajista -ketjuun tekemiäsi nostoja tässä voimasuhdeketjussa, koska peilaan niitä kesällä tekemääni ennakkoon.

Keskisen Oivan oiva kehitys jäi minulta minulta huomiotta. Täysin puskista tullut läpimurtokausi häneltä. Huhhuh!

Koivusen loisteliaisuuden tiesin ja hänen tykkikauden ennakoin napakymppiin. Tituleerasin häntä ennen kautta supermieheksi ja ennustin yli 45 pisteen kauden. @JakkeKasi älä murehdi naureskeluasi, et ollut ainoa. Täytyy tunnustaa, että itse naureskelin mielessäni saamalleni kritiikille, sillä tiesin tasan tarkkaan Villen kyvykkyyden ja olin varma onnistumisesta.

Marjalaa en osannut nostaa aivan niin kovalle tasolle, jolla lopulta pystyi suorittamaan. Ennakoin hänestä tulosketjun laituria, mutten todellakaan uskonut, että hän on Tepsin ykkössentteri ja paras pistemies. Meniköhän tämä niin, että vielä preseasonilla Marjala pelasi vielä laidassa, mutta loukkaantumisten kautta löysi tiensä keskelle ja suoritti sitten hurjalla tasolla.

Nymania ennakoin kolmosketjun laitaan ja ennakoin hänelle kovaa maalimäärä kuitenkaan sitä tarkemmin määrittelemätttä. Harmi, koska muista pohtineen häntä jopa maalipörssin voittajana.


Kerroin odottavani Oliver Kapaselta kauden mittaan nousua supertasolle. Tässä onnistuin napakymppiin. Minusta tämä ei ollut siis suurikaan yllätys. Muistan jonkun nimimerkin olleen sitä mieltä, että nostin odotukset Oliverin suhteen niin korkealle vain siitä syystä, että muitakin pelaajia kehun kuin Kärppien pelaajia. Tuollaiset väittämät tuntuivat silloin minusta irvokkailta ja sellaiseksi lopulta osoittautuivat.

Olen tyytyväinen siitä, miten kesällä tunnistin liigapelaajien kyvykkyyksiä. Ulkomailta tulleiden kanssa osumisprosentti oli tietenkin heikompi. Napakymppinä voi pitää Kuitenkin SaiPan ykkösmaalivahdin arvion osumista. Arvioin hänet sarjan huonoimmaksi ja sitä hän todella oli.
Miten näitä liigapelaajien kyvykkyyksiä tunnistetaan kesällä? Käytkö seuraamassa treenejä puntilla, jäällä ja radoilla? Testituloksia löytää varmasti jostain? Kovaa hommaa varmasti. Muuten tuo menee edellisen kauden ja muiden tunnistusten perusteella kai.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Puolivälierävaiheessa onnistuin mielestäni kohtuullisen hyvin. Kolme neljästä välieräjoukkueesta ennakoin oikein, eli Tappara, Kärpät ja Pelicans. Tuon kolmikon arvioin myös pudotuspelien voimasuhteissa kärkikolmikoksi.

KalPan hurjaa tuloskuntoa en nähnyt tulevaksi. Se pikkaisen näin jälkeenpäin keljuttaa, sillä ennakoin kuitenkin mielestäni hyvin KalPan vastustajan Ilveksen kipupisteet pudotuspelejä ajatellen. Tuossa rohkeampi mies olisi kääntänyt sarjan KalPalle. Olin nynny.
 
Viimeksi muokattu:

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Kukaan ei nähnyt ennalta KalPaa ennakkosuosikiksi. Siitä synninpäästö. Toki olisi pitänyt nähdä itse tuloksen taakse kun peli oli tylsää tai tuskaista läpi kauden.

Varmaan sokeasti uskottiin jotain opitun vuoden takaisesta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Välieräpari Tappara - KalPa
Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että runkosarjan voittajan ja seiskan välisessä välieräparissa ei olisi mitään epäselvää. Runkosarjan voittajan voisi kuvitella olevan mahdoton voitettava runkosarjan seiskalle paras seitsemästä sarjassa. Normaaleissa oloissa näin varmasti onkin, mutta KalPa ei ole mikään normaali runkosarjan seiska.

Uskon KalPan haastavan Tapparan todella, todella kovasti tässä sarjassa ja jopa enemmän. Paperilla materiaali Tapparalla on varmasti parempi kuin KalPalla, luonnollisesti. Se, mikä on suoritustaso tässä hetkessä, kuitenkin ratkaisee.

Maalivahdit
Maalivahtiosastolla Tapparalla on etulyöntiasema KalPaan verrattuna. Heljanko on takuuvarmaa laatua. Toki Heljankon loukkaantuminen tai sairastuminen kesken sarjan aiheuttaisi Tapparalle ison ongelman.

KalPalla torjuntavastuu on Jatkolan loukkaantumisen myötä kasaantunut Lekkasille. Hienosti Lekkas homman Ilvestä vastaan hoiti, vaikka meikäläisen makuun aikamoinen heiluva heinämies onkin kyseessä. Jatkola on toipunut pelikuntoon myös, joten Lekkasin joutuessa vaikeuksiiin erinomainen backup on olemassa.

Puolustus
Puolustus Tapparalla on nimivahva. Tuulola on noussut jopa Tapparan ykköspakiksi ja vetää yli 20 minuutin peliajalla Tapparan puolustuksen tehotilaston ykkösnimenä (+6). Kemiläinen ja Vittasmäki pelaavat vahvuuksillaan ja tutulla kovalla tasollaan. Juolevi on ollut minulle positiivinen yllätys ja mies on palaamassa nousu-uralle. Leskinen sen sijaan on ollut odotuksiin nähden alamaissa loukkaantumisensa jälkeen. Kutospakki Ekberg on ollut heikko.

Witkowski on loukkaantunut ja pelasi puolivälierissä vain yhden pelin. Kun Kulonummea ei ilmeisesti uskalleta peluuttaa, on Tappara pelannut pääosin kuudella pakilla. Näen Tapparan pakiston haavoittuvana varsinkin KalPan hyökkäyksen hurjassa tempossa. Tulivoimaa Tapparan pakistosta ainakin uupuu, sillä maaleja se on tehnyt vain yhden.

KalPan puolustus ei ole yhtä nimivahva kuin Tapparalla, mutta tässä hetkessä ei ehkä suoritustasoltaan kovinkaan kaukana Tapparasta. Niin pöhköltä kuin se kuulostaakin Saku Salmela on ollut kuningas. Seitsemään peliin 2+2=4(+4) on kyllä temppu. Useamman pelin pudotuspeleissä häneltä nähneenä, voin sanoa, että pelaa kyllä hurjan kovalla tasolla. Vaikuttaa siltä, että Sakulla onnistuu kaikki, epäonnistumisille ei ole sijaa. Mattila on maajoukkuetasoa ja pesee jopa Vittasmäen. Elorinne hämmästyttää jykevyydellään edelleen. Ei uskoisi, että äijä pelasi viime kaudella Ranskassa. Westerlund, Karlsson ja Gallet ovat erinomaisia runkopuolustajia.

Kyllä tuossa pakistossa on suoritustasoa aivan riittämiin ja kyllä, se on mulle suuri yllätys. Vakiopakeista isoimmissa ongelmissa on ollut Lasse Lappalainen. Katsotaan, josko vanha vielä välieriin vertyy. Tulivoimaa KalPan pakistossa on ollut, sillä pakisto on tehnyt pudotuspeleissä yhteensä jo viisi maalia.

Näillä perustein pidän joukkueiden puolustuksien suoritustasoa hyvin tasavahvoina. Witkowskin ollessa loukkaantuneena lasken KalPan puolustuksen suoritustason pikkaisen Tapparaa paremmaksi.

Hyökkäys
Hyökkäyksessä Tapparalla on jättimäisen paljon enemmän raastinrautaa ja leveyttä kuin KalPalla. Tapparan laituriosasto on täysin suvereeni koko sarjan mittapuulla varsinkin laajuudessa, toki Levtchi tuo sitten sitä ihan timanttista kärkiosaamista. Sentteristössä on kamppailuvoimaa kera Rauhalan ja Sompin sekä taituruutta kera Kontiolan ja Keskisen. Hyvä paketti.

KalPan hyökkäys nojaa tehoissa hyper-kaksikkoon O.Kapanen&Mäenpää. Kapasella tehot 5+5=10 ja Mäenpäällä 1+8=9, kun seuraavaksi paras pistemies on tehnyt neljä pistettä. Toki taustalla on potentiaalia antaa tulitukea, varsinkin Kantnerin laukaus tekee varmasti tuhoa jatkossakin, samoin Rissanen tehoilee takuulla. Ennenkaikkea KalPan hyökkäysmateriaali on pelitapaan sopiva ja sitoutunut. Se on nopea neljän ketjun pikajuna. Sentteristö Kapanen - Rissanen - Räsänen - Lantta on jopa suvereeni.

Näillä perustein arvioin hyökkäysmateriaalin suoritustason hyvin tasavahvaksi. Laajuuden ja monipuolisuuden vuoksi Tappara on rintakarvan verran edellä.

Valmennus
Tapparan päävalmentaja Grönborg on maailman huippua turnausvalmentajana. Toki muutoinkin, sillä hän johdatti Tapparan juuri runkosarjan voittoon. Hän ei varmasti jätä yhtään kiveä kääntämättä mestaruuden eteen. Kova kalu.

KalPan päävalmentaja Karjalainen oli ennen kauden alkua erittäin meritoitunut apuvalmentaja. Nyt hän on matkalla meritoituneeksi päävalmentajaksi. Huikea vilipytty ja herrasmies, joka luottaa viimeiseen tiimaan joukkueensa kollektiivisuuteen ja sitoutuneisuuteen. Arvostukseni häntä kohtaan on suuressa nousussa.

Hankala tässä on sanoa, kumpi herroista pystyy paremmin auttamaan joukkuettaan menestykseen tässä hetkessä. Se on kuitenkin varma, että Grönborg on parempi vaihtoehto Tapparan valmentajaksi ja Karjalainen on parempi vaihtoehto KalPan valmentajaksi.

Erikoistilanteet
Tappara AV 74% + Tappara YV 31%, = 105%

KalPa AV 100% + YV 16% = 116%

Johtopäätös

Ennakoin tähän sarjaan yllätystä. KalPan pelinopeus on Tapparalle liikaa ja KalPa luistelee sensaatiomaisesti finaaliin otteluvoitoin 4-2.
 
Viimeksi muokattu:

Powerplayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jatkola on toipunut pelikuntoon myös, joten Lekkasin joutuessa vaikeuksiiin erinomainen backup on olemassa.
Miten Jatkola on ”erinomainen” backup näillä tämän kauden otteilla? 34 peliä runkosarjaa torjuntaprosentilla 87.5. Tiedän kyllä että oli viime kaudella hyvä, ja parhaimmillaan loistava ja kehittyvä. Mutta nuo tämän kauden otteet ja kaveriksi vielä pelaamattomuus ei millään tee hänestä erinomaista ja väitän ettei KalPa laita häntä maalille ilman Lekkasin totaalista sulamista.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitoksia jälleen hyvin perustelluista arvioista! Muutamaa yksityiskohtaa haluaisin kuitenkin kommentoida.
Witkowski on loukkaantunut ja pelasi puolivälierissä vain yhden pelin. Kun Kulonummea ei ilmeisesti uskalleta peluuttaa, on Tappara pelannut pääosin kuudella pakilla. Näen Tapparan pakiston haavoittuvana varsinkin KalPan hyökkäyksen hurjassa tempossa. Tulivoimaa Tapparan pakistosta ainakin uupuu, sillä maaleja se on tehnyt vain yhden.

KalPan puolustus ei ole yhtä nimivahva kuin Tapparalla, mutta tässä hetkessä ei ehkä suoritustasoltaan kovinkaan kaukana Tapparasta. Niin pöhköltä kuin se kuulostaakin Saku Salmela on ollut kuningas. Seitsemään peliin 2+2=4(+4) on kyllä temppu. Useamman pelin pudotuspeleissä häneltä nähneenä, voin sanoa, että pelaa kyllä hurjan kovalla tasolla. Vaikuttaa siltä, että Sakulla onnistuu kaikki, epäonnistumisille ei ole sijaa. Mattila on maajoukkuetasoa ja pesee jopa Vittasmäen. Elorinne hämmästyttää jykevyydellään edelleen. Ei uskoisi, että äijä pelasi viime kaudella Ranskassa. Westerlund, Karlsson ja Gallet ovat erinomaisia runkopuolustajia.
En mitenkään näe Tapparalta uupuvan tulivoimaa pakistosta. Sieltä oli kuitenkin kaksi pitkäaikaista nimimiestä jälleen kerran Liigan puolustajien TOP-10 joukossa, vaikka kumpikin menetti pelejä loukkaantumisiin. On myös hyvä huomata, että pisteiden tekemisessä ei ollut suurta aaltoilua, vaan niitä syntyi tasaisesti läpi kauden (loukkaantumisten jälkeen tyypillisesti hiljaisempi jakso, josta palauduttiin nopeasti).

Miksi sitten Leskisellä on vasta 0+1 pudotuspeleissä? Tilastollisesti liian suppea otanta. Hän on kuitenkin rooliltaan kakkosylivoimassa, joka sai selvästi vähemmän vastuuta kuin ykkönen (osin siksi, että useampikin ylivoima keskeytyi omaan jäähyyn, joka söi erityisesti kakkosylivoiman mahdollisuuksia). Olisin valmis vaikka lyömään vetoa, että jos Tappara pelaa vähintään 12 pudotuspeliottelua, Leskisen saldo on enemmän kuin 0+2, tai jos pelejä tulee vähintään 18, niin saldo on yli 0+3.

Kun vielä puolustavan roolin Vittasmäki ja Tuulolakin onnistuvat aina satunnaisesti, on pakiston tulivoima asia, josta olen vähiten huolissani. Sen sijaan pakiston syvyys on pieni huolen aihe. Witkowskin toipuminen olisi toivottavaa, vaikka hänen roolinsa onkin pieni. Kovin paljon loukkaantumisia Tapparan puolustus ei kestä (vaikka Kulonummi vapautui nyt U20-joukkueen pudottua välierissä). En tosin tiedä kestääkö millään joukkueella?

Tapparastakin tutun Salmelan "suonenvedon" pistän myös tilastoharhan piikkiin - otos on liian suppea antamaan kuvaa todellisista kyvyistä (ja kyllä katsoin Ilves-KalPa -pelejä - liinaharja erottui hyvin kentältä eikä ollenkaan huonosti, en tarkoita sitä...). Mutta muistaako kukaan Harri Ilvosen? Hän teki aikanaan muistaakseni 9 pistettä pakin paikalta yksissä pudotuspeleissä (olisiko ollut puolustajien silloinen piste-ennätys?). Samanlainen yhden hetken suonenveto. Ei vienyt joukkuettaan finaaleihin, eikä koko urastakaan muodostunut kovin pitkää...

Hankala tässä on sanoa, kumpi herroista pystyy paremmin auttamaan joukkuettaan menestykseen tässä hetkessä. Se on kuitenkin varma, että Grönborg on parempi vaihtoehto Tapparan valmentajaksi ja Karjalainen on parempi vaihtoehto KalPan valmentajaksi.
Kaikki kunnia Karjalaiselle, mutta mikään tämän hetken näytöistä ei nosta häntä kovin lähelle Grönborgia. Väittäisin jopa kärkevästi, että jos Grönborg olisi valmentanut Kalpaa koko kauden, joukkue olisi todennäköisesti vielä parempi - koska Grönborg on niin paljon kokeneempi ja kovissa liemissä keitetty. Tästä väitteestä saa tulla muistuttamaan, jos KalPa jatkopaikan ottaa...

Sen sijaan olen samaa mieltä siitä, että Kalpan vauhtikiekko pistää Tapparan kovan paikan eteen. Jos Tappara häviää, niin se häviää Kalpan vastahyökkäyksiin. Hyvä maalivahtipeli ja kuumat kärkihyökkääjät voivat viedä voittoon - ne olivat Tepsinkin tärkein keino pitää numerot siedettävinä...

En siis todellakaan ennusta mitään ylikävelyä, vaan Kalpalla on kaikki mahdollisuudet yllätykseen - mutta yllätys se nimenomaan olisi.

Kun nyt äsken Facebookia selatessa silmään osui Veikkauksen mainos (eihän siellä muuta nykyään olekaan kuin mainoksia), niin kurkkasin sieltä ennusteen. Todennäköisyys Tapparan jatkoon menolle on analyytikon mukaan 58 %.

Toisessa sarjassa Pelicansin todennäköisyys jatkoon menolle on analyytikon mukaan 55 %.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kiitoksia jälleen hyvin perustelluista arvioista! Muutamaa yksityiskohtaa haluaisin kuitenkin kommentoida.

En mitenkään näe Tapparalta uupuvan tulivoimaa pakistosta. Sieltä oli kuitenkin kaksi pitkäaikaista nimimiestä jälleen kerran Liigan puolustajien TOP-10 joukossa, vaikka kumpikin menetti pelejä loukkaantumisiin. On myös hyvä huomata, että pisteiden tekemisessä ei ollut suurta aaltoilua, vaan niitä syntyi tasaisesti läpi kauden (loukkaantumisten jälkeen tyypillisesti hiljaisempi jakso, josta palauduttiin nopeasti).

Tapparan pakisto on tehnyt 14 pistettä (6 peliin) ja KalPan 13 pinnaa (7 peliin). Se että maaleja ei ole syntynyt, ja joku niitä ynnäilee, niin johtuu sellaisista sekoista, kun joku Tanus ilkeästi ohjaa Kemiläisen kudin sisään. Maali jää merkkaamatta, mutta syöttöjä kerääntyy näistä erinomaisista peleistä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Välieräpari Pelicans-Kärpät
Tässä välieräparissa kohtaavat runkosarjan kolmonen ja nelonen. Runkosarjassa keskinäiset pelit menivät pisteiden ja voittojen osalta tasan. Lähtökohtaisesti äärimmäisen tasainen sarja. Molemmat joukkueet ovat henkisesti läsnä, sitoutuneita yhteiseen hyvään ja valmiita antamaan kaikkensa joukkueen menestyksen eteen. Tunnetta tästä sarjasta siis tuskin puuttuu, kun peliä aletaan kääntämään oman joukkueen eduksi milli kerrallaan.

Maalivahdit
Maalivahtitilanne on jäätävän mielenkiintoinen, oikea urheiluromantikon unelma. Pelicansin maalilla pelaa Kärpistä kesken kauden Lahteen siirtynyt hyper-lupaus Kokko. Kerroin siirron toteutuessa, että Kokko on Pelicansin ykkösvahti. Se toteutui. Kerroin myös, että Kokko on pudotuspelien paras maalivahti. Sen kevät näyttää. Teknisesti Kokko on aivan huippuluokan torjuja. Henkisesti hän on yhdistelmä tulisieluista ja voitonnälkäistä taistelijaa sekä rennon letkeää nuortamiestä. Kokon MVP-pystin voi estää vain Kärppien hurmos ja erikoisen tilanteen asettamat erityislaatuiset paineet. Kokko on pelannut tähän asti Pelicansin kaikki seitsemän pudotuspeliä.

Kärpät on peluuttanut tasaisesti tasavahvaa maalivahtikaksikkoaan. Karhunen on pelannut kaikki kolme kotipeliä ja Westerholm on pelannut kaikki kolme vieraspeliä. Uskon, että kierrätys jatkuu ainakin sarjan kahdessa ensimmäisessä pelissä perjantaina Ja lauantaina. Kun Karhunen pelaa Lahdessa, niin Westerholm saanee mahdollisuuden Oulussa. Siitä eteenpäin mennään sitten kuumemmalla.

Näkisin, että Pelicansilla on pieni etu maalivahtiosastolla hyperkoriin kuuluvan Kokon ansiosta.

Puolustus
Pelicansin puolustuksen ykkösnimi on Kral. Hän pelaa yli 23 minuutin ottelukohtaisella peliajalla. Laadukas kiekollisesti taitava yleispuolustaja, jolta odotetaan tehoja myös hyökkäyssuuntaan. Myös Jordan saa vastuuta yli 21 minuuttia per ottelu ja on puolustuksen jonkinmoinen jykevä isähahmo. Sen jälkeen neljä runkopuolustajaa jakavat peliajan tasaisesti, eli Puutio, Utunen, Johannesen ja Blood.

Blood on liikkeensä kanssa pulassa, Johannesen muuten vaan. Puutio pärjää erinomaisena luistelijana ja Utusen perustaso alkaa olemaan jo erinomaisella liigatasolla. Salminen kellottaa seiskapakkina kahdeksan minuutin peliaikoja. Kahdesti Pelicans on pelannut kuudella puolustajalla, eikä Salminen ole tällöin kokoonpanossa lainkaan.

Pelicansin puolustus on erittäin kapea. Kral on kaikki kaikessa. Pelicansin puolustajat ovat onnistuneet tekemään kolme maalia.

Kärppien puolustuksen kolme kärkinimeä ovat Ohtamaa, Koivisto ja Kivistö. Ohtamaa on yleispuolustajien kuningas tässä sarjassa, Koivisto on mättänyt nyt puolikautta pisteitä piste per peli tahdilla, samoin pudotuspeleissä. Kivistö on puolestaan puolustuksen muuri. Aivan mielettömän kova puolustuksen perusluuta. Runkopuolustajia ovat Jandus ja Paaso. Molemmat pelaavat hyvää peruspeliä. Berglundin pitäisi olla runkopuolustaja, mutta vajaaksi jää. Luistelee hyvin, pääse jopa maalipaikoille, muttei tehoile. Suuria ongelmia puolustuspelaamisessa. Seiskapuolustajina vaihtelevat Pieniniemi ja Olkkonen.

Kärppien puolustus on muutoin hyvin roolitettu, mutta viivapyssyä ei ole. Siitä kertoo karua kieltään se, ettei Kärppien puolustajat ole tehneet pudotuspeleissä yhtä ainoaa maalia.

Arvioin joukkueiden puolustukset hyvin tasavahvoiksi. Kärpillä hitusen parempi kärki ja laajuutta enemmän. Eli Kärpillä on nännin mitan verran parempi puolustus kuin Pelicansilla.

Hyökkäys
Pelicansin hyökkäys on tasavahva, jonka helmenä loistaa ketju Lasch-Carlsson-Bryggman. Muutoin tehomiehiä ei ole pudotuspeleissä oikein löytänyt. Heikosti toimiva ylivoima on ollut rasite. Schnarr ja Jämsen omaavat ison potentiaalin, vaikka vielä ole pudotuspelissä oikein irronnut. Tyrväinen tuo raastovoimaa ja jopa pelotetta. Aaltonen voi syttyä tuleen Kärppiä vastaan. Mutta, mutta, ei Pelicansin tulivoima kovin hurja lähtökohtaisesti ole.

Kärppien tehoilu kulminoituu superkaksikon Koivunen&Turunen ympärille. Molemmat ovat tehneet pudotuspeleissä 1,5 pistettä per peli ja dominoineet ylivoimapeliä. Kemppainen tasapainottaa keskellä. Muutoin Kärpillä on ollut tehojen puolesta hiljaista. No, toki Antti-Roiko on tehnyt kuuteen peliin viisi pistettä toimivan ykkösylivoiman ansiosta. Junttila on siirretty Hyryn ja Anttilan ketjuun, eli sieltä odotetaan tulitukea. Raastinrautaosasto raastaa kiitettävästi.

Hyökkäysosastot ovat joukkueilla perin tasavahvat. Kärpillä terävämpi kärki, Pelicansilla laajuutta enemmän.

Valmennus
Valmennuksessa en näe tässä hetkessä juuri etua kummallakaan. Niemelä on loistava ja omaa jo kokemusta tiukoista paikoista. Kärppien Mäntymaalla on korvantaustat vielä kosteat, mutta Manner kuivaa niitä tarvittaessa. Kova duo.

Erikoistilanteet
Pelicans AV 82% + Pelicans YV 11% = 93%

Kärpät AV 78% + Kärpät YV 42% = 120%

Johtopäätös

Tasavahvat joukkueet ja tasainen sarja. Erikoistilanteet kääntävät sarjan Kärpille voitoin 4-2.
 
Viimeksi muokattu:

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Välieräpari Pelicans-Kärpät
Tässä välieräparissa kohtaavat runkosarjan kolmonen ja nelonen. Runkosarjassa keskinäiset pelit menivät pisteiden ja voittojen osalta tasan. Lähtökohtaisesti äärimmäisen tasainen sarja. Molemmat joukkueet ovat henkisesti läsnä, sitoutuneita yhteiseen hyvään ja valmiita antamaan kaikkensa joukkueen menestyksen eteen. Tunnetta tästä sarjasta siis tuskin puuttuu, kun peliä aletaan kääntämään oman joukkueen eduksi milli kerrallaan.

Maalivahdit
Maalivahtitilanne on jäätävän mielenkiintoinen, oikea urheiluromatikon unelma. Pelicansin maalilla pelaa Kärpistä kesken kauden Lahteen siirtynyt hyper-lupaus Kokko. Kerroin siirron toteutuessa, että Kokko on Pelicansin ykkösvahti. Se toteutui. Kerroin myös, että Kokko on pudotuspelien paras maalivahti. Sen kevät näyttää. Teknisesti Kokko on aivan huippuluokan torjuja. Henkisesti hän on yhdistelmä tulisieluista ja voitonnälkäistä taistelijaa sekä rennon letkeää nuortamiestä. Kokon MVP-pystin voi estää vain Kärppien hurmos ja erikoisen tilanteen asettamat erityislaatuiset paineet. Kokko on pelannut tähän asti Pelicansin kaikki seitsemän pudotuspeliä.

Kärpät on peluuttanut tasaisesti tasavahvaa maalivahtikaksikkoaan. Karhunen on pelannut kaikki kolme kotipeliä ja Westerholm on pelannut kaikki kolme vieraspeliä. Uskon, että kierrätys jatkuu ainakin sarjan kahdessa ensimmäisessä pelissä perjantaina Ja lauantaina. Kun Karhunen pelaa Lahdessa, niin Westerholm saanee mahdollisuuden Oulussa. Siitä eteenpäin mennään sitten kuumemmalla.

Näkisin, että Pelicansilla on pieni etu maalivahtiosastolla hyperkoriin kuuluvan Kokon ansiosta.

Puolustus
Pelicansin puolustuksen ykkösnimi on Kral. Hän pelaa yli 23 minuutin ottelukohtaisella peliajalla. Laadukas kiekollisesti taitava yleispuolustaja, jolta odotetaan tehoja myös hyökkäyssuuntaan. Myös Jordan saa vastuuta yli 21 minuuttia per ottelu ja on puolustuksen jonkinmoinen jykevä isähahmo. Sen jälkeen neljä runkopuolustajaa jakavat peliajan tasaisesti, eli Puutio, Utunen, Johannesen ja Blood.

Blood on liikkeensä kanssa pulassa, Johannesen muuten vaan. Puutio pärjää erinomaisena luistelijana ja Utusen perustaso alkaa olemaan jo erinomaisella liigatasolla. Salminen kellottaa seiskapakkina kahdeksan minuutin peliaikoja. Kahdesti Pelicans on pelannut kuudella puolustajalla, eikä Salminen ole tällöin kokoonpanossa lainkaan.

Pelicansin puolustus on erittäin kapea. Kral on kaikki kaikessa. Pelicansin puolustajat ovat onnistuneet tekemään kolme maalia.

Kärppien puolustuksen kolme kärkinimeä ovat Ohtamaa, Koivisto ja Kivistö. Ohtamaa on yleispuolustajien kuningas tässä sarjassa, Koivisto on mättänyt nyt puolikautta pisteitä piste per tahdilla, samoin pudotuspeleissä. Kivistö on puolestaan puolustuksen muuri. Aivan mielettömän kova puolustuksen perusluuta. Runkopuolustajia ovat Jandus ja Paaso. Molemmat pelaavat hyvää peruspeliä. Berglundin pitäisi olla runkopuolustaja, mutta vajaaksi jää. Luistelee hyvin, pääse jopa maalipaikoille, muttei tehoile. Suuria ongelmia puolustuspelaamisessa. Seiskapuolustajina vaihtelevat Pieniniemi ja Olkkonen.

Kärppien puolustus on muutoin hyvin roolitettu, mutta viivapyssyä ei ole. Siitä kertoo karua kieltään se, ettei Kärppien puolustajat ole tehneet pudotuspeleissä yhtä ainoaa maalia.

Arvioin joukkueiden puolustukset hyvin tasavahvoiksi. Kärpillä hitusen parempi kärki ja laajuutta enemmän. Eli Kärpillä on nännin mitan verran parempi puolustus kuin Pelicansilla.

Hyökkäys
Pelicansin hyökkäys on tasavahva, jonka helmenä loistaa ketju Lasch-Carlsson-Bryggman. Muutoin tehomiehiä ei ole pudotuspeleissä oikein löytänyt. Heikosti toimiva ylivoima on ollut rasite. Schnarr ja Jämsen omaavat ison potentiaalin, vaikka vielä ole pudotuspelissä oikein irronnut. Tyrväinen tuo raastovoimaa ja jopa pelotetta. Aaltonen voi syttyä tuleen Kärppiä vastaan. Mutta, mutta, ei Pelicansin tulivoima kovin hurja lähtökohtaisesti ole.

Kärppien tehoilu kulminoituu superkaksikon Koivunn&Turunen ympärille. Molemmat ovat tehneet pudotuspeleissä 1,5 pistettä per peli ja dominoineet ylivoimapeliä. Kemppainen tasapainottaa keskellä. Muutoin Kärpillä on ollut tehojen puolesta hiljaista. No, toki Antti-Roiko on tehnyt kuuteen peliin viisi pistettä toimivan ykkösylivoiman ansiosta. Junttila on siirretty Hyryn ja Anttilan ketjuun, eli sieltä odotetaan tulitukea. Raastinrautaosasto raastaa kiitettävästi.

Hyökkäysosastot ovat joukkueilla perin tasavahvat. Kärpillä terävämpi kärki, Pelicansilla laajuutta enemmän.

Valmennus
Valmennuksessa en näe tässä hetkessä juuri etua kummallakaan. Niemelä on loistava ja omaa jo kokemusta tiukoista paikoista. Kärppien Mäntymaalla on korvantaustat vielä kosteat, mutta Manner kuivaa niitä tarvittaessa. Kova duo.

Erikoistilanteet
Pelicans AV 82% + Pelicans YV 11% = 93%

Kärpät AV 78% + Kärpät YV 42% = 120%

Johtopäätös

Tasavahvat joukkueet ja tasainen sarja. Erikoistilanteet kääntävät sarjan Kärpille voitoin 4-2.
Teksti on todella hyvä. Olen eri mieltä luonnollisesti lopputuloksesta eli Pelsu vie 4-2.
Pakiston osalta laittaisin kyllä Pelsulle. Tiedän että olet eri mieltä mutta pidän Kralia ylivertaisena pakkina tähän sarjaan. Utunen mielestäsi hyvää tasoa mutta Jalosen arvottaa EHT tasolle:) Kral-Puutio pelaneet parina niin hyvin, että pitäisin tuota tämän ottelusarjan parhaana pakkiparina. Bloodin osalta samaa mieltä että ongelmia ollut viimekautta enemmän.

Kärppien osalta taas mietin Pieniniemen Olkkosen Paason ja Berglundin tasoa vs Johannesen, Utunen ja Blood eli pakiston bottom3. Pieniniemeä pidän todella heppoisena liigatasolle vielä. Olkkonen taitaa olla taas aika lasinen kaveri kun pienemmistä töötistä tippunut usein pois. Ohtamaa ja Jandus toki laadukkaita pakkeja kuten Koivisto ja Kivistökin olleet parhaimillaan. Ohtamaa on iso liideri ja kovat meriitit en kiistä.

Kummallakaan ei ole pakistossa juuri särkymävaraa. Pelsulla Salminen veti ne pelit ok mitä pääsi pelaamaan. Riihisen pelikunnosta ei ole tarkempaa tietoa loukin jälkeen. Mutta eipä Kärpilläkään kovin kummoiset reservit taida TOP8 jälkeen pakistossa olla.

Arvostan vaivanäköäsi ja nämä vain painotus/mielipide eroja. Kaukalossa ratkotan homma ei täällä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös