Matkalla alkoholismiin?

  • 418 468
  • 1 424
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Voi vitun perkeet ja niin edespäin. Nyt loppui muiden neuvominen tällä palstalla meikäläisen osalta. Ei tästä mitään tule. Aamulla käytiin suunnitelman mukaisesti yhdessä myssytohtorin pakeilla ja asiat näyttivät jopa nytkähtävän eteenpäin.

Illalla sitten saatanallinen riita, aiheena muiden muassa se, että iskä on taas ihan humalassa. Avioerostakin puhuttiin suht vakavaan sävyyn. Vitun vittu.

Pisteenä iin päälle, kun tulin nyt koneelle saatuani vihdoinkin akat nukkumaan niin huomasin Googlen olevan auki ja hakusanana oli "avioerohakemus". Mitä tässä nyt pitäisi ajatella?
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselläni tekee aika usein mieli olutta ja kännihän siitä sitten seuraa. Se taas ei ole pitkän päälle hyvä juttu ja itse kukin voi aina silloin tällöin miettiä omaa juomistaan. Vähän aikaa olen pohtinut tätä ongelmaa ja tämän ketjun innoittamana keksi yhden ratkaisun: alkoholiton olut. Tänään ostin 8 tölkkiä kyseistä tavaraa ja hyvältä maistuu. Tässä ehkä keino jollekin, jotka haluavat juoda olutta, mutta pelkäävät lipsuvansa sitä kautta alkoholismiin.

Toki tiedän, että alkoholismissa on kyse vaikeammasta ongelmasta, mutta jos pikkuhiljaa rupeaa vaihtamaan saunaoluitaan ja sen sellaisia alkoholittomiin, ennen kuin tilanne käy pahemmaksi, voi olla mahdollista estää lipsuminen alkoholistiksi. Oluen mausta en ainakaan itse halua luopua. Itselläni olisi vielä paljon matkaa alkoholistiksi, mutta huomaamatta saattaakin olla jo melko riippuvainen kyseiseen aineeseen ja matka voi olla jo pitkällä. Sitä matkaa en aio tehdä. Parin kaverin puolesta olen kyllä huolissani.

edit. Freddielle toivotan voimia. En osaa neuvoa, mutta sinulle tuskin on tästä viestistäni paljoa apua. Toivottavasti asiasi järjestyvät parhain päin.
 
Viimeksi muokattu:

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Illalla sitten saatanallinen riita, aiheena muiden muassa se, että iskä on taas ihan humalassa. Avioerostakin puhuttiin suht vakavaan sävyyn. Vitun vittu.

Tulipas oma koti mieleen 15 vuotta sitten. Lama tuli, isällä lähti työpaikka alta ja samalla vaihtui pari olutta per ilta pariin kossupulloon per ilta viikonloppuisin. Lähes pari vuotta tälläistä katseltiin ennen kuin isä sai taas vakipaikan. Oli raastavaa aikaa lapsen näkökulmasta. Sen jälkeen on kurssi onneksi palautunut ennalleen ja viina ei (ilmeisesti) maistu isälle enää niin paljon.

Jaksamisia Freddielle ja muille.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kiitos Hauptmann. Tässä oli ehdottomasti paras neuvo minulle.

Tilanne kotona paljon parempi muutenkin. Taisin säikäyttää vaimon kunnolla. Pitkästä aikaa olen oman tilanteeni herra ja mies talossa. Tästä parempi kuin hyvä jatkaa. Jos ero tulee, niin tulee, mutta ihmisenä olen paljon vahvempi nyt.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kiitoksia myötäeläjille. Outoa on elämä naisen kanssa, ei voi muuta sanoa. Ehkä naisen logiikka on joskus myös armollinen meille miehille. Ei ole elämä tylsää ja tasaista tässä perheessä.

Aamulla heräsin kevyehköön darraan ja pelonsekaisin tuntein hiippailin keittiöön katsomaan onko talossa vielä muita asukkaita vai joko se poikamieselämä alkoi. Vaimo istuu lukemassa lehteä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ja juttelee niitä näitä. "Kato, Prismassa on tämmöinen tarjouksessa, tarvittaisikohan me tällaisia? Tänään pestään terassi ja laitetaan kalusteet paikoilleen." "Juu pestään vaan" vastaan puolihuolimattomasti. En uskalla kysyä mistä nyt tuulee saati palata eiliseen. Lauantaipäivä käynnistyy kuin mikä tahansa normaali lauantai. Iltapäivällä terassia pestessä sitten pyydän vaimoa apuun kysyen: " Onko sulla joku pahasti kesken, ehditkö auttamaan?" -"Ei mulla mitään ole, kunhan mietin sitä mitä eilen sanoit." Ehdin ajatella että noniin, nyt korkkas, taas mennään.

Vaimo kertoo miettineensä mitä olin puhunut illalla meitä kohdanneista vaikeuksista (niitä on ollut ihan riittämiin, meistä johtumattomista syistä), yhdessä jaksamisesta ja yrittämisestä. Piti sitä jopa romanttisena. Itse en muista puoliakaan koko keskustelusta, koska olin niin jurrissa. Johtuen siitä, että vastoin tapojani olin hetken mielijohteesta ostanut Alkosta normaalin viinin lisäksi pullon kirkasta. Mitään juoppolupauksia en ole mennyt antamaan, sellaiseen olen liian älykäs. Kuten vaimonikin joka ei taatusti pitäisi sellaisia romanttisena seuraavana päivänä.

Tänään on grillattu, syöty hyvin, juotu valkoviiniä ja vietetty perhe-elämää enemmän kuin pitkiin aikoihin. Hohtimiakin on uitettu kahteen kertaan (ensimmäinen kerta kodinhoitohuoneessa pyykkien laiton lomassa tytön katsoessa lastenohjelmia), enemmän kuin viimeisen puolen vuoden aikana yhteensä.

Tutkimattomia ovat Herran tiet, ei tässä oikein muuta osaa sanoa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Meillä uudessa kämpässä on remppaa duunaamassa muijan eno. Maisterismiehiä ja hyvät duunit takana ja tiliä on ollut ja mennyt. Kuppi on kuitenkin vuosien saatossa maistunut niin, että kaikki on mennyt alta. Duunit, perheet, kotitilat jne. Nykyään työttömänä odottelee "eläkkeelle" pääsyä, jolloin pääsee nauttimaan (juttujen mukaan) muhkeasta potista.

Ei siinä mitään, ukko on kova tekemään, monia taloja rakentanut, mutta perusolemus on kyllä vähän töksähtelevää jne. Muuten äijällä on ihan hyvät jutut, eikä keitonveto liene järkeä ihan tyystin vienyt, kun ukko tietää paljon melkein mistä vaan. Mutta kyllä sellainen perus luovutus huokuu selvästi äijästä. Vaikka ikää onkin, niin mitään intoa aloittaa jotain uutta tai edes kipinää moiseen ei ole, vaikka järkeä ja osaamista on kosolti. Vähän pelottaa tässä se, että kun sitä eläkettä alkaa tilille tippumaan, niin kuinkahan äijän käy.

Kuten sanottua, hyvin ukko hommia tekee eikä tässä viikon aikana ole mukia ottanut. Kaikki pullot ja siihen viittaavat aineet piti toki viedä pois ja kyllä tekisi hyvää vetäistä lonkerot siinä auringonpaisteessa, mutta eipä tohdi kun ukko voi feidata viikoiksi jonnekin. Sen sijaan saa nauttia sarkastisista lohkaisuista, kuten "eipä tämä syrjäytyminen ja kelkasta putoaminen nyt niin kova paikka ole, on vaan". Naurattaa ja pelottaa samaan aikaan.

En ole ikinä kunnon HC-alkkista tavannut, tai siis olen luullut tavanneeni, mutta kyllä edelliset ovat olleet silkkoja tissuttelijoita ja valittelijoita. Tulee sellainen fiilis, että ei kannata siihen viinan perkeleeseen juuri koskea. Toisaalta luo toivoa, että kyllä kyseisen enonkin tilanne paranisi, kun vaan alkaisi vanhoilla päivillä touhuamaan jotain, olisi jotain tekemistä muutakin kuin tapella sen keitonvedon kanssa. Mutta ehkäpä siinä on se jutun ydin, että mitäpä sitä turhaan.

Remppakomennus on varmaan tehnyt ihan hyvää, sukulaistytön edessä ei tohdi sössiä ja samalla tienaa taskurahoja ja saa ajatuksia pois viinasta. En tiedä miten pahasti munaisin kaiken, jos joskus päivän päätteksi lonkerot siihen tarjoaisin. Kaatuuko korttitalo kokonaan, vai saanko ymmärrystä, että ei se tippa tapa?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...En tiedä miten pahasti munaisin kaiken, jos joskus päivän päätteksi lonkerot siihen tarjoaisin. Kaatuuko korttitalo kokonaan, vai saanko ymmärrystä, että ei se tippa tapa?

Älä tarjoa.

Tuon historian perusteella se korttitalo kaatuu kyllä helpostikin siihen yhteen lonkeroon. Näitä olen riittävän paljon seurannut vierestä ja itsekin kokenut sen kuinka yksi ruohonleikkuu-urakan päätteeksi janoon nautittu olut muuttuu mäyräkoiraksi ja sen myötä useamman päivän ränniksi.

En osaa edes kuvitella mitä se tekee ihmiselle joka on jo juonut työnsä ja kotinsa eikä osaa nähdä tulevaisuudessa mitään myönteistä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Älä tarjoa.

Niin kai. Ei se kai lopettamassakaan ole, vaikka pitkään taas ilman onkin ja hommien jälkeen alkaa vetämään salettiin. Mutta enpä myöskään haluaisi ristiä siitä, että tarjosin sen viattoman lonkeron, joka tuhosi ukon lopullisesti. Jotenkin sitä haluaa uskoa, että yksi muki vaan piristää, mutta eihän se tietenkään niin aina ole.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mietinpä tässä, että jotain tänne pitäis kait kirjottaa, mutta mitä ja miten. Elämä on parempaa kuin aikoihin, ehkä ikinä. Seurustelen aivan mahtavan ihmisen kanssa ja muutenkaan ei ole mitään valitettavaa, ehkä opiskelijan hetkittäinen rahanpuute (laskin tuloni hieman väärin -> budjetti kusi tukien palautusten vuoksi). Kuitenkin tulee otettua "tyhmiä" kännejä kaverin kanssa kaksin videopelejä tms. pelaten.

Pystyn olemaan ottamatta jos näin päätän, mutta tiettyjen ihmisten seurassa ei pysty vain sitä yhtä ottamaan. Toisaalta pubiin voin aivan helposti mennä autolla ja myös lähteä sieltä autolla, vieläpä selvinpäin. Jotenkin vaan tuntuu oudolta miksi olut maistuu hyvälle, poden välillä jopa huonoa omaatuntoa juomisestani. Juon vähintään sen kerran viikossa ja se kerta sisältää nyt kaverin muutettua naapuriin runsaasti olutta. Viinaa ei mieli tee ja tuossa vieressä on nytkin n. 2kk sitten avattua, aivan loistavan makuista venäläistä vodkaa. Silti sitä ei mieli tee.

Tämäkin kirjoitukseni, kuten useimmat niistä, on melko sekavaa tekstiä, mutta en voi sille mitään, tuntui että jotain on kirjoitettava kun ketjua taas kerran eteenpäin luin. Muistiani en ole ikinä pimeäksi juonut, kehoni on sellainen, että se varoittaa tai estää sen huonolla ololla ja mahdollisesti oksennuksella. Kuitenkin suvussani on lievää taipumusta alkoholismiin ja sitä tässä olen alkanut pelkäämään. Pelko ei johdu tämän hetkisesti lievästi humalatilastani, jonka olen jälleen saanut aikaan oluella ystäväni luona, vaan jotenkin pelkään menettäväni otteen tällä hetkellä mainioon elämääni ja menettäväni sen ihanan ihmisen.

Täysin absolutistia minusta ei koskaan tule, mutta tavoitteeni on nyt vähentää juomista. Tsemppiä kaikille apua tarvitseville, ketjua lukiessani hymy kyllä hyytyi tasaisen varmasti. Koolle terveisiä, itsekin olen huomannut että se kivennäisvesi on paras kaljankorvike jos meinaa ilman olutta kärvistellä. Ainakin itselle se toimii parhaiten ja sillä on jopa monta kiusausta kierretty.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä huolimatta kuusivuotias poikani ei edes kysyttäessä tiedä, mitä tarkoittaa, jos sanotaan jonkun olevan humalassa.
Tämä varmasti pitää tällä hetkellä paikkansa, mutta lapsi muistaa. Ja siinä vaiheessa kun kouluun mennään, aletaan oppimaan asioita kavereilta ja ikää kertyy hieman niin ei ne muistot mihinkään katoa. Niitä vain alkaa näkemään eri perspektiivissä ja tajuamaan, että se mitä lapsena piti hassuna tai vaarattomana olikin ehkä jotain muuta.

Oma isäni oli minulle aikamoinen sankari lapsuuden ajan. Vei fudista pelaamaan ja Lukon matseihin ja mitään poikkeavaa en osannut ajatella. Kun sitten kymmenen ikävuotta kierähti mittariin aloin tajuamaan, että se isän päivittäin vitsailevasti naukkima "korvalääke" olikin jotain aivan muuta kuin hauskaa. Alkoi ymmärtämään mitä on alkoholismi ja huolestuin isän puolesta. Ei tämä tietenkään isää lopettamaan saanut ja huoli kääntyi ajan myötä vihaksi. Lopputuloksena se, että isääni en ole kymmeneen vuoteen nähnyt.

Isoveli, jonka legendaarinen "voin juoda niin ja niin paljon ja yhtään en ole humalassa!" oli myös aikansa hauska. Lopulta se meni vain säälittäväksi, kun mies ei suostunut myöntämään olevansa alkoholisti ja väitti vain tissuttelevansa, kaipa se sille itselle siltä vaikuttikin. Mitä lie nykyään puuhaavaan, viiteen vuoteen en ole nähnyt. Muutaman vuoden sitä yritin auttaa mutta luopui mieluummin minusta kuin viinasta.

Itse olen ja tulen aina olemaan absolutisti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Kiitoksia myötäeläjille. Outoa on elämä naisen kanssa, ei voi muuta sanoa. Ehkä naisen logiikka on joskus myös armollinen meille miehille. Ei ole elämä tylsää ja tasaista tässä perheessä.

Aamulla heräsin kevyehköön darraan ja pelonsekaisin tuntein hiippailin keittiöön katsomaan onko talossa vielä muita asukkaita vai joko se poikamieselämä alkoi. jnejne...

Niinpä. Jos hoitaa asiansa OK, niin kyllähän noi naiset mukana on. MUTTA! Jos meinaa asiansa myllätä kunnolla, niin ei sitä tukeakaan naiselta tule.

Miten itse ajattelet oman panoksesi perheessä?
Oletko alkkari, vai oikeasti perheen jäsen (mietitkö aina sitä mistä saat alkoholia ja miten sen saat käytettyä, ettei "kukaan huomaa")?
Miten keskustelut teillä menee (tyyliin "nyt sinun pitäisi ryhdistäytyä")?
Miten SeX-elämä?
Onko muita indikaattoreita, ettei homma pelitä, vai pelittääkö?
Kauanko ajattelet rouvasi kestävän nykyistä menoa?

T: kiinnostunut (alkoholi) toveri

P.S. Voit laittaa vaikka yv:nä, niin keskustellaan asiasta aikuisten oikeasti. Itselläkin on ollut joskus samanlaisia probleemia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kun olen katsellut sivusta mm. sukulaisteni matkaa tuurijuoposta täysin pohjalle, olen huomannut yhden yhdistävän tekijän: Häpeä.

Aluksi, kun juominen ei vielä ole ainakaan suuren luokan ongelma, se on hauskaa ja sosiaalista. Aikaa kuluu ja hörppy maistuu enemmän, eikä ehkä enää edes hyvälle. Jossain vaiheessa kuvioon tulee mukaan pelko, että meneeköhän tämä juominen nyt vähän överiksi. Tämä pelko vaiennetaan ottamaalla vähän lisää. Enää se juominenkaan ei ole niin kivaa, koska krapulat on hirvämpiä ja teot tyhmempiä. Perhekin alkaa hermostua ehkä. Kuvioon tule uho: Muahan ei kukaan määrää ja kahlitse, kyllä mä pärjään. Ja samalla hävettää oma käytös ja se, että on loukannut läheisiä. Sen sijaan, että pyydetään anteeksi ja mietittään, miten tästä eteenpäin, otetaan vähän lisää. Ja koska fiilikset ovat huonot, ei lopputuloskaan ole enää mikään kovin hilpeä. Mokaillaan vähän lisää. Ja taas hävettää.

Jossain vaiheessa kaveripiirikin vähän muuttuu. Vanhat pelikaverit alkavat viettää enemmän aikaa perheidensä kanssa ja vapaa-aika täyttyy esim. lasten menoista ja harrastuksista. Jokunen pelikaveri diggaa istua päivän päätteeksi paikallisessa, mutta kun ne asuu niin kaukana, ei sinnekään jaksa kovin usein raahautua. Onneksi itselle on löytynyt uusia tuttuja omasta paikallisesta, jossa voi käydä duunipäivän jälkeen yhdellä tai useammalla. Vuosien saatossa näistä kavereista tulee tärkeä osa elämää ja vanhoihin kavereihin pidetään yhteyttä yhä vähemmän. Viikonloppuisin on kiva, kun voi mennä lähipubiin. Siellä voi itse asiassa viettää koko viikonloput ja rahaakin säästyy, kun ei tarvitse ajella taksilla. Tosin kyllä joskus taksi vie täältäkin himaan. Pari näistä uusista kavereista on jäänyt työttömiksi, joten rokulipäivinäkin heidät löytää lähipubista. Onhan se nyt vähän noloa, että viinan takia jää duunit väliin, mutta kyllä sitä sattuu muillekin. Akalle ei tarvitse kertoa, se on tosi karheena muutenkin. Ja lapset katsoo oudosti, mutta tuskin ne tajuaa, mikä on homman nimi. Nehän on vasta 10 ja 12v., joten flunssaksi varmaan vielä luulevat.

Jossain vaiheessa tulee katsottua peiliin oikein kunnolla. Ja se naama, joka sieltä kurkistaa, alkaa jo muistuttaa ihmistä, jonka parhaat päivät on jo takanapäin. Muu perhe stressaa ja vaimokin nalkuttaa ihan turhasta. Minä elätän tämän perheen ja se ei ole kuulkaa ihan helppoa. Raskas työ vaatii raskaat huvit. Tuossa vähän aikaa sitten tuli törmättyä vanhaan pelikaveriin, joka oli kuin aina ennenkin. Taitaa pipoa vähän kiristää, kun niin elää vanhoissa ajoissa. Timmissä kunnossakin oli, taitaa olla golf ja liikunta edelleenkin vähän pakkomielle. Mutta näytti kieltämättä paremmalta kuin minä itse. Mutta ehtiihän tässä vielä. Seuraavalla kerralla hävettääkin oma kunto jo vähän enemmän ja yhteydenpito vähenee entisestään. Duunienkin kanssa menee vähän niin ja näin, eikä mikään oikein huvita. Liikuntaa ei tule harrastettua enää ollenkaan ja ruokailutottumuksetkin on mitä on. Mutta onneksi on kaverit paikallisessa.

Lopulta, kun ihminen itse ymmärtää oman tilansa, häpeä alkaa olla sitä luokkaa, että se rajoittaa normaalielämää jo pahasti. Itsetunto on todella alhaalla ja masennus on todella yleistä. Ja masennus ei johdu pelkästään henkisestä lamasta, vaan myös esimerkiksi aliravitsemus ja tiettyjen vitaamiinien puutos jättää jälkensä aivoihin. Jossain vaiheessa mukaan tulevat usein unilääkkeet ja rauhoittavat ja niiden käytöstä tulee monelle pidempiaikainen tapa. Niillä lääkitään alkoholin aiheuttamia oireita, mutta itselle uskotellaan, että kyse on jostain muusta. Kaikki on sidoksissa toisiinsa. Ja lopulta monelle unilääkkeet ja rauhoittavat ovatkin ne vaikemmat riippuvuutta aiheuttavat tekijät kuin alkoholi. Sekakäyttö onkin sitten jo astetta vaikeampi riippuvuus.

Pointtina tässä kirjotuksessa on se, että kaikki lähtee usein hyvin harmittomasta hauskanpidosta liikkeelle. Nuorenahan me ainakin lähdettiin aina pitämään hauskaa, kun lähdettiin juomaan. Jossain vaiheessa kuviot saattavat kuitenkin muuttua. Mä näen, että ensimmäinen varoitus on se, kun aletaan juomaan vitutukseen. Siitä seuraa harvoin mitään hyvää, päinvastoin. Kukaan meistä ei voi tietää, kenestä meistä lopulta tulee se puistospurgu vai tuleeko kenestäkään. Täysspurgu voi myös olla, vaikka olisi kuinka hienot asumisolosuhteet ja rahaa pankkitilillä niin, ettei paskalle taivu.

Hyvin harva pysähtyy miettimään omaa juomistaan. Vaikka sukuhistoriani alkoholin kautta on vaikea, en minäkään lasiin sylje. Saatan ottaa joskus viikolla muutamanakin iltana lasillisen. Mutta harvemmin humallun. Ei kiinnosta. Vastaavasti voi mennä viikkoja, etten ota pisaraakaan. En muista, kun se drinksu ei ole mikään iso juttu. Joskus voi suu napsua ihan pelkästä ajatuksesta juoda lasillinen. Mutta siihen se sitten jääkin, lasilliseen. Pienten lasten äitinä esimerkiksi oma äitini katsoo kieroon, kun hänelle on selvinnyt, että saatan ottaa lasillisen siideriä, joskus toisenkin keskellä viikkoa. Ja samalla peräänkuulutetaan ihmisten vastuuta omasta juomisestaan ja eurooppalaista juomakulttuuria. Lapsille pitäisi opettaa, että on muitakin tapoja nauttia alkoholista kuin vetää lärvit. Mutta samalla pitää varoa, ettei ala tissutella.

Ei ole ihan helppoa vetää rajoja, ymmärrän sen. Mutta sen verran kannattaa asiaan paneutua, että ne rajat on jossain siellä pään sisässä olemassa ja pitää niistä kiinni. Ettei sitten tarvitse hävetä, kun ei edes pysty itselle tehdyistä lupauksista ja päätöksistä pitämään kiinni. Sehän vasta noloa olisikin. Ja niin helvetin yleistä. Riippuvuuksista kärsivät ihmiset ovat maailman parhaita itsensä kusettajia. Ja samalla luulevat, että kaikki muutkin uskoo heihin ja heidän juttuihinsa. Siinä vaiheessa, kun alkaa selittää asioita itselleen parhain päin tai kusettamaan itseään, kannattaa ottaa lusikka kauniiseen käteen ja hyväksyä todellisuus. Ei viime vuotinen, vaan nykyhetki. Jotain tarttis varmaan tehrä.
 

julle-jr

Jäsen
Voi olla, että Suomessa ja muissa pohjoismaissa ja vastaavissa systeemilläkin on vaikutusta alkoholisoitumiseen. Asiahan on nimittäin niin, että esimerkiksi monessa duunissa saa perseillä hyvin paljon ennen kuin tulee kenkää. Dokaaminen ei haittaa, kunhan raahautuu töpaikalle seuraavana päivänä. Eikä työnantaja voi antaa potkuja kovin helposti laiskottelun takia. Toki löysäilijät pistetään ulos seuraavien saneerausten yhteydessä, mutta siinä vaiheessa voi olla jo löysäilijän itsensä kannalta myöhäistä. Nimittäin jos potkut tulevat vasta sitten, kun yhtäjaksoista juopottelua on jatkunut 10 vuotta, saattaa henkinen ja fyysinen vireys olla sitä luokkaa, että kierre alkaa helposti.

Jos laiskureille voitaisiin sanoa, että nyt perkele alat tulemaan paremmin levänneenä töihin tai saat kerätä kamasi välittömästi, niin ihmisten olisi pakko käyttää vapaa-aikansa lepäämiseen ja oman fyysisen ja henkisen kunnon, sekä osaamisensa kehittämiseen ja vaalimiseen, mikäli haluaisivat pärjätä. Näissä hyvinvointivaltioissa annetaan potentiaalisille luusereille mahdollisuus luuseroitua. Ahkerat ihmiset pitävät järjestelmää pystyssä ja muut nauttivat hedelmistä hengaillen mukana. Näin siis kärjistetysti. Jos vapaamatkustajia ei sallittaisi, ei niitä myöskään niin paljoa olisi. Eihän tiukempi vastuunvaatiminen toki päihdeongelmia kokonaan poistaisi, mutta se kenties vaikeuttaisi alkoholismiin luisumista, ainakin sellaisten ihmisten osalta, jotka eivät periaatteessa halua olla totaalisia juopporetkuja ilman työpaikkaa ja muuta asianmukaista elämää. En nyt tietenkään väitä, että paljonkin alkoholia käyttävä ei voisi hoitaa hommiaan kunnolla. Uskallan kylläkin väittää, että alkoholinkäyttö vaikuttaa esimerkiksi unenlaatuun ja fyysiseen kuntoon ja sitä kautta hyvin moneen asiaan, kuten stressinsietokykyyn yms. Toisaalta jos sattuu olemaan tarpeeksi lahjakas, niin pienemmälläkin sykkimisellä pärjää yhtä hyvin kuin muut.

Toki oma piirteensä on myös työt, joissa ei tarvitse paljoakaan tehdä mitään, esimerkkinä nyt joku paperimies valvomossaan. On varmasti houkuttelevaa seurustella iltaisin pullon kanssa asuessaan jossain Lieksassa ja tehdessään vuorotyötä tehtaalla, jossa yövuorotkin voi vaikkapa käyttää nukkumiseen. Tosin eipä siitä alkoholisoitumisesta välttämättä sellaisessa duunissa ole paljoa haittaakaan, olkoonkin, että alkoholistit kuolevat nuorempina. Toisaalta ei kai se vanhaksi eläminen mikään itsetarkoitus ole. Perheelliset sitten tietysti ovat asia erikseen, enkä kyllä suoraan sanottuna ymmärrä miksi pitää perustaa perhe, jos dokaaminen ja hauskanpito kiinnostaa liikaa. Luulisi, että perheeseen kuluu niin paljon aikaa, ettei perheellinen ehdi vaarallisen paljoa ryypiskelemään.

Itsellänihän on, tai ainakin oli, tapana dokailla hyvin usein riskirajan ylittävä määrä viikossa, oikeastaan joka viikko. Viime aikoina on tullut vähennettyä aika rajusti, koska nähtävästi alkoholi alkaa vaikuttamaan omaan jaksamiseen liikaa. Nuorempana tätä ongelmaa ei ollut, joten silloin tuli otettua melko rutkasti. Samaa mieltä olen BOL:n kanssa siitä, että siinä vaiheessa kun juo vitutukseen, ollaan jo lähellä väärään suuntaan lähtemistä. Sama toki koskee muitakin huumeita kuin etanolia. Jos huumeita pitää käyttää sen takia, että saadaan olo normalisoitua, niin niitä käytetään väärin. Tämä siis oma mielipiteeni.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä puolestani korostaisin vielä sitä, että juopoksi tulee juomalla. Riittävän kauan ja usein kun harjoittelee, on täydet mahdollisuudet päätyä Carnegie Halliin. Aivan sama onko syynä vitutus, masennus, kiire, työ, stressi, vaimo vai uudet kengät. Kun ihminen on addiktoitunut, ei siinä auta yhtään järkisyyt, avioerouhkailut, työpaikan menetyksen pelko tai 'niskasta itseään kiinni ottaminen' - se on pakkomielle, joka toistuu kerta kerran jälkeen.

Kun juomisenhallinta on pettänyt, jää jäljelle vain yksi keino hallita sitä - olla kokonaan ilman.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minä puolestani korostaisin vielä sitä, että juopoksi tulee juomalla. Riittävän kauan ja usein kun harjoittelee, on täydet mahdollisuudet päätyä Carnegie Halliin. Aivan sama onko syynä vitutus, masennus, kiire, työ, stressi, vaimo vai uudet kengät. Kun ihminen on addiktoitunut, ei siinä auta yhtään järkisyyt, avioerouhkailut, työpaikan menetyksen pelko tai 'niskasta itseään kiinni ottaminen' - se on pakkomielle, joka toistuu kerta kerran jälkeen.

Kun juomisenhallinta on pettänyt, jää jäljelle vain yksi keino hallita sitä - olla kokonaan ilman.

Näinhän se on.. yksi on liikaa ja miljoona on liian vähän.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tilanne kotona paljon parempi muutenkin. Taisin säikäyttää vaimon kunnolla. Pitkästä aikaa olen oman tilanteeni herra ja mies talossa. Tästä parempi kuin hyvä jatkaa. Jos ero tulee, niin tulee, mutta ihmisenä olen paljon vahvempi nyt.

En säikäyttänyt, ero tulee, heikompi ollaan kuin aikoihin, sairasloma ja antabus-kuuri. Kai tästäkin on hyvä jatkaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Raportoihan ptk, miten tuo antabuskuuri puree. Taitaa olla seuraava vaihtoehto meikäläiselle.

Kaksi ja puoli kuukautta syönyt mielialalääkkeitä ja lopputulema on, että tänä aikana olen juonut ehkä enemmän kuin koskaan.

Olo on ollut vieras ja outo, mikään ei tunnu miltään. Tunne-elämä on kadonnut, samoin seksielämä. Ja tähän outouteen yrittää tietysti etsiä helpotusta vanhalla tutulla konstilla. Olutta ei ole pystynyt juomaan kun se on maistunut ihan paskalta. Eli kirkasta siis. Sekään ei mene kunnolla päähän mistä seuraa että sitä on juotava yhä enemmän. Eikä morkkista tule eli on helppo jatkaa. Lisäksi huomasin juovani salaa hirveitä määriä keskellä kirkasta päivää (viikonloppuisin, ei töissä sentään), mitä en ole ikinä ennen vielä tehnyt.

Viime viikonloppuna lopetin sen paskan syönnin ja tuntuu kuin olisin palaamassa taas omaksi itsekseni. Olutkin maistuu taas oluelta ja rentouttaa kuten kuuluukin.
 

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
Viime viikonloppuna lopetin sen paskan syönnin ja tuntuu kuin olisin palaamassa taas omaksi itsekseni. Olutkin maistuu taas oluelta ja rentouttaa kuten kuuluukin.

Jos lopetit ihan seinään, niin muista että oudot tuntemukset ja esim. mahdolliset tasapainohäiriöt (selvinpäin...)ovat hyvin suurella todennäköisyydellä vieroitusoireita. Etenkin jos lääkkeilläsi on ollut jotain tekemistä serotoniinin kanssa. Ei muuten, mutta noita oireita voi säikähtää jos ei tiedä mitä ne ovat. Tsemppiä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Jos lopetit ihan seinään, niin muista että oudot tuntemukset ja esim. mahdolliset tasapainohäiriöt (selvinpäin...)ovat hyvin suurella todennäköisyydellä vieroitusoireita. Etenkin jos lääkkeilläsi on ollut jotain tekemistä serotoniinin kanssa. Ei muuten, mutta noita oireita voi säikähtää jos ei tiedä mitä ne ovat. Tsemppiä.

On niitä lievänä ollut ja otin kyllä selvää mitä voi seurata ennenkuin lopetin. En ole säikähtänyt.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sorry nyt herrat, mutta olette huolissanne siitä mitä lääkkeet teille tekevät - mutta ette ole huolissanne siitä, mitä alkoholi teille tekee?

Antabus on hyvä kainalosauva, mutta ongelman ratkaisu se ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Antabus on hyvä kainalosauva, mutta ongelman ratkaisu se ei ole.

Tueksi sen minä itselleni halusinkin. Kuten aiemmin olen sanonut, että yltiöpäinen ryyppääminen ei ole minulle ollut koskaan ongelma, vaan ongelma on ollut tissuttelu, ei mitään suuria määriä kerralla, mutta turhan usein. Ja kun Antabuksen voimilla päästään vain alkuun, niin sitten on hyvä jatkaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kun juomisenhallinta on pettänyt, jää jäljelle vain yksi keino hallita sitä - olla kokonaan ilman.

Karumpi tapa juomisenhallintaan on joku rankka sairauskohtaus, joka panee valitsemaan kuoleman ja hallinnan/lopettamisen välillä. Aika moni jatkaa samalla tavalla vähän ajan päästä ja heittää veivinsä nopeasti, mutta on myös niitä, jotka ottavat tilanteen vakavasti ja vähentävät juomistaan rankasti.

Faijani koki sydänveritulpan pari vuotta sitten ja on vähentänyt juomisensa n. kertaan puolessa vuodessa. Ennen hän veti kuin sieni pidempiäkin putkia. Paras ystäväni veti ennen aina pe-su putken, kunnes kerran sunnuntaina kolmisen vuotta sitten sydän tilttasi ja hengen lähtö oli lähellä. Nykyjään hän ottaa kyllä bisseä pe-la, mutta laskee juomansa ja lopettaa yleensä n. seitsemän keskarin jälkeen. Krapulaan kumpikaan ei enää ota aamulla mitään, vaikka ennen heiltä saattoi mennä vaikka ponua aamutuimaan. Mielestäni ovat saaneet homman aika hyvin hallintaan kovien kokemusten kautta. Heidän kanssaan ei tosin ole kovin mukavaa enää ottaa kuppia, koska yövalvomiset ja tasoittavat ovat poissa kuvioista ja itsekin pitää hieman skarpata heidän seurassaan. Mikä tuntuu välillä uskomattomalta, kun muistelee tilannetta vielä muutama vuosi sitten.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielialalääke ja alkoholi ovat huono yhdistelmä, jos on kyse serotoniinilääkkeestä. Alkoholi "syö" serotoniiniä, josta seurauksena on masennus. Lääkitys ja juominen yht'aikaa käytännössä kumoavat toisensa. Joten nyt olet valinnut juomisen jatkamisen lääkityksen sijaan.

En ota kantaa päätöksiisi, yritän vain avata tätä asiaa auki.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
Tämäkin on yksilöllistä. Eräällä sukulaismiehellä oli n. 10 vuotta sitten haimatulehdus, joka sitten jollain tasolla aiheutti diabeteksen. Ei tuo ole vaikuttanut alun jälkeen äijän dokaamiseen muuten kuin että juomat on vaihtuneet kirkkaisiin ja blandis light-colaksi.

Tämä nyt on hieman forum haudankaivuuta, mutta todettakooon, että tuli taas ~3 viikon ryyppyputki kesäkuun alussa kunnes aloin havaita taas haimatulehduksen ensioiteita, siinä sitten paastotaan pari vuorokautta, sen jälkeen monta päivää hyvin kevyttä ruokaa. (couscous, riisi, keitetyt perunat, tietyt keitot, korput, vihannesmuhennokset, eikä rasvaa ollenkaan) Loppujen lopuksi sitä mieluummin meikäläinen mieluumin syö kunnolla kuin kärsii lipsahduksien takia oireita.
Minulla tosin todennäköisesti oli taipumusta haimatulehdukseen kun sen kuitenkin "vain" muutaman kuukauden jatkuvalla putkella sain aikaisiksi. Silti se ei todellakaan ole miellyttävä kokemus. Kipuihin piti saada opiaatteja koska ne olivat niin kovat. Hyvä, ja paljon terveellisempi, vaihtoehto olisi ruohon pössyttely silloin tällöin. Valitettavasti Suomi on sen suhteen todella paska maa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös