Matkalla alkoholismiin?

  • 418 420
  • 1 424

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vittu tästä mitään tule. Niin kauan kun olen kotona vain huonekalu tai kämppäkaveri tai ainoastaan yhteisten lasten isä, niin niin kaun näemmä tulee tissuteltua.
Tuli käytyä kaupassa ostamassa hieman ruokatarvikkeita ja tupakkaa, mutta perkeles kun siinä lihatiskin ja maitohyllyjen välissä kasvaa älyttömän suuri Koffkenneli, niin eikös ne katsoneet minua spanielin silmillään niin säälittävästi, niin pakko oli ottaa ne kotiin hoidettavaksi.
Turha tulla kenenkään aukomaan minulle mitään mistään tekosyistä. Jos haluatte tietää miltä minusta tuntuu, niin olkaa vaimonne kanssa vuosia yhdessä, tehkää lapsia sekä lasket elämäsi perheen mukaan ja sitten huomaat eräänä aamuna, ettei vaimo olekaan tullut kotiin "tyttöjen" reissulta ja antakaa tämä anteeksi ja huomatkaa olevanne sen jälkeen pelkkää ilmaa...

Juu. Ei sinun tilanne mihinkään muutu, kun himassa on asiat päin helvettiä. Kauanko ajattelit kärvistellä kämppäkaverisi kanssa? Puhukaa nyt helvetissä asiat kuntoon tai erotkaa. Nimim. Been there done that

Jaa. Niin Lapin Kultaa tässä naukkailen ja salkkareita katselen.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Ptk, mun paras kaveri pokas vaimoni. Sitten erottiin, ja nyt niille on tulossa jo toinen yhteinen kersa. Nää on asioita mitä elämässä sattuu, mutta luulisin oikeasti että sinulla alkaa mennä paremmin jos eroat. Nää jutut on niin vaikeita. Niin ja on meillä yksi lapsikin, jota nään joka toinen viikonloppu.

EDIT:
Siis oikeasti pelkään, että sun suhde/avioliitto on päättynyt. Muutos on tosi perse asia, mutta jälkeenpäin sitä katselee ihmetellen että miksei käynnistänyt sitä aikaisemmin. Se ei minun kokemuksen mukaan muutu vaan itsekseen, pahenee vaan ja aiheuttaa janoa.

Ja taas sitä pilsneriä kuluu.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ptk:n tilanne vaikuttaa kinkkiseltä siinäkin mielessä, että ilmeisen väljähtyneen avioliiton lisäksi muukin sosiaalinen elämä on aika nollassa. Onko juominen sitten avioliiton väljähtämisen syy vai seuraus? Paha sanoa, kun täällä ei käsitellä vaimon ajatuksia. Mutta omakohtaisten kokemusten ja havaintojen perusteella veikkaan, että juominen ei varmaankaan ole alkanut vasta silloin, kun avioliitossa on alkanut mennä huonosti. Vaikka alkoholinkäyttösi ei ehkä ole ollut nykyisellä tasolla, voi olla, että jollain tavalla se liittyy vaimosi tunteiden kylmenemiseen.

Ensiksi olisi nyt oikeasti hyvä selvittää asiat vaimon kanssa. Vaikka mitään päätöksiä suuntaan tai toiseen ei heti tehtäisikään, ei tuolla tavalla voi elää enää yhtään pidempään ilman, että toinen osapuoli katkeroituu pahasti. Ptk:lle näyttäisi jo niin käyneen jossain määrin. Katkeruus on yksi pahimmista elämän saastuttajista, koska loppupeleissä se tuhoaa vain oman elämän. Harvoin toisen osapuolen katkeruus vaikuttaa toisen elämänmenoon loputtomasti. Se, että teillä on yhteisiä lapsia luulisi olevan pikemminkin kimmoke selvittää asiat kuin jatkaa nykyistä menoa.

Oli vaimolla sitten syy tai ei käytökseensä, sillä ei niin hirveästi ole merkitystä sun loppuelämääsi. Asiat pitää voida selvittää ja jos vaimo ei ole siihen missään määrin halukas, kirjoita vaikka kirje, missä kerrot omat tunteesi ja tee yhteiselosta loppu. Tottakai alku on kaikille vaikeaa, mutta lapset eivät välttämättä lopulta ole se suurin muutoksesta kärsijä. Niin kauan, kun elämä ei ihan hirveästi järky (esim. muutto toiselle paikkakunnalle, uudet kaverit, uusi koulu ja harrastukset samalla kertaa), lapset sopeutuvat yllättävänkin nopeasti. Ja ihan kaikelta ei lapsiakaan voi eikä kannatakaan yrittää suojella. Lapset eivät mene avioeroista rikki, vaikka paha mieli tuleekin. Lapsen elämässä voi kyllä mennä tunnepuoli rikki silloin, jos asioita ei kyetä hoitamaan sivistyneesti ja lapsia käytetään välikappaleina aikuisten riidoissa. Ne kuitenkin voidaan aina välttää, jos aikuiset niin sopivat. Vaikka kuinka toinen vituttaisi, lapset on pidettävä siitä erossa. Ja vaikka alussa olisi kuinka nihkeää ex-puolison kanssa, ei se tarkoita sitä, että niin tulee aina olemaan.

Lapsille on miljoona kertaa tärkeämpää, että niillä on elossa oleva isä kuin että niillä on vanhemmat, jotka eivät halua erota, vaikka yhteiselo olisi kuinka paskaa tahansa. Te annatte esimerkin myös omille lapsillenne, kuinka toimia kriiseissä ja elämän potkiessa päähän.

Ja tuosta esimerkistä päästäänkin siihen, minkä uskon olevan se kaikkein suurin perinnöllinen tekijä alkoholismissa. Tietty alttius erilaisiin riippuvuuksiin on varmasti olemassa, mutta ympärillä nähdyt käytösmallit vaikeuksia yms. kohdatessa on kuitenkin se kaikkein merkittävin "perinnöllinen" tekijä. Joten aikuisen malli ja esimerkki kyllä vaikuttaa lapseen myös tässä asiassa. Joko positiivisesti tai negatiivisesti.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kun edes jostain löytyisi edes vähän apua, niin olisin tyytyväinen. Ihan pelkkä nettikeskustelu ei kumminkaan näytä riittävän. Apua, olen hukassa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kun edes jostain löytyisi edes vähän apua, niin olisin tyytyväinen. Ihan pelkkä nettikeskustelu ei kumminkaan näytä riittävän. Apua, olen hukassa.

Tee niin kuin minä. Varaa aika psykiatrille joltakin lääkäriasemalta ja mene keskustelemaan tilanteestasi. Se että käy psykiatrilla ei tarkoita sitä että päässä vippaisi vaan sitä että haluaa keskustella jonkun kanssa elämästään ja saada apua erilaisten elämäntilanteiden ja niihin liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Ajanvarauksenkin pystyy nykyään tekemään netissä, kuten itsekin tein kun päätin apua hakea.

Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa on muuten hyvin tavallista ja sosiaalisesti hyväksyttyä että ns. "normaalit" keskiluokkaiset työssäkäyvät ihmiset käyvät säännöllisesti psykiatrin vastaanotolla pitääkseen huolta henkisestä hyvinvoinnistaan, vähän kuin kuntosalilla. Meillä pohjoisessa ollaan vielä jäljessä tässä asiassa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kun edes jostain löytyisi edes vähän apua, niin olisin tyytyväinen. Ihan pelkkä nettikeskustelu ei kumminkaan näytä riittävän. Apua, olen hukassa.

Kannattaisi kaiketi ihan ensiksi nostaa kissa pöydälle ja kertoa kämppikselle, miltä tuntuu. Aikeittesi tueksi voisit myös varata ajan parisuhdeterapiaan. Sitä tarjoavat ilmaiseksi esimerkiksi seurakunnat (ei, en ole uskova) ja se on kuulemani mukaan hyvää. Vakaumuksellisuutta tai jeesustelua ei esiinny. Myös yksityisiä palveluntarjoajia riittää.

Paikalleen ei kannata tuollaiseen tilanteeseen jäädä. Kerro vaimollesi, että tuntuu pahalle, ja muista, että sinulla on pahaan oloosi oikeus. Haasta vaimosi ratkaisemaan asioita. Jos hän ei sitä halua tehdä, niin sitten ero lienee ihan kelpo vaihtoehto.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kannattaisi kaiketi ihan ensiksi nostaa kissa pöydälle ja kertoa kämppikselle, miltä tuntuu. Aikeittesi tueksi voisit myös varata ajan parisuhdeterapiaan. Sitä tarjoavat ilmaiseksi esimerkiksi seurakunnat (ei, en ole uskova) ja se on kuulemani mukaan hyvää. Vakaumuksellisuutta tai jeesustelua ei esiinny. Myös yksityisiä palveluntarjoajia riittää.

Paikalleen ei kannata tuollaiseen tilanteeseen jäädä. Kerro vaimollesi, että tuntuu pahalle, ja muista, että sinulla on pahaan oloosi oikeus. Haasta vaimosi ratkaisemaan asioita. Jos hän ei sitä halua tehdä, niin sitten ero lienee ihan kelpo vaihtoehto.

Tähän otan kantaa sen verran, että oleellisin kysymys tässä tilanteessa kuuluu: Haluatko sinä jatkaa hänen kanssaan? Jos haluat, hae apua jotta pääsette eteenpäin. Jos et, älä pitkitä kenenkään kärsimystä vaan hae eroa. Tekstini on karua mutta niin on aihekin.

Psykiatrini neuvoi oman tarinani kuultuaan meitäkin perheterapiaan. Tästä puhuin vaimolleni ja hän ei aluksi ymmärtänyt alkuunkaan miksi puhuisimme perheen sisäisistä asioista jonkun vieraan ihmisen kanssa. Asenne oli että "käy sinä myssytohtorilla jos huvittaa, minä en sellaista tarvitse."

Olen kuitenkin käynyt siellä myssytohtorilla yksikseni ja vaimoni ensin kiinnostui että "mitä te siellä puhutte, mitä se sano jne..." Lopputulos on että meillä on huomenna yhteinen aika psykiatrilleni nimenomaan parisuhdeterapiamielessä.

Pointtini on, että kannattaa miettiä parikin kertaa, onko teillä yksinään kykyä selvitä ongelmistanne ja nostaa kissa pöydälle, vai kannattaisiko hankkia erotuomari siihen tilanteeseen kun kissa lopulta nousee pöydälle.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Pointtini on, että kannattaa miettiä parikin kertaa, onko teillä yksinään kykyä selvitä ongelmistanne ja nostaa kissa pöydälle, vai kannattaisiko hankkia erotuomari siihen tilanteeseen kun kissa lopulta nousee pöydälle.

Riitelemään tai dramatisoimaan ei tietenkään kannata ruveta, mutta silti on hyvä kertoa, missä mennään, koska ei suhteen toinen osapuoli sitä välttämättä itse tajua. Terapiaan kannattaa minusta mennä yhdessä vasta sitten, jos kummallakin on halu ratkaista ongelmia, jotka eivät puhumalla (ei siis huutamalla) selviä.

Parisuhdeterapia on muista terapioista poiketen erinomaisen tuloksellista silloin, jos pari tahtoo ratkaista ongelmansa. Joskus ratkaisuksi löytyy ero, mutta ratkaisu sekin on. Joka tapauksessa on turha pilata elämäänsä jatkamalla painostavassa tilanteessa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Terapiaan kannattaa minusta mennä yhdessä vasta sitten, jos kummallakin on halu ratkaista ongelmia, jotka eivät puhumalla (ei siis huutamalla) selviä.

Juuri tätä ajoinkin takaa. Pointtini olikin, että tähän yhteiseen haluunkin on mahdollista päätyä sitä reittiä että jompikumpi hakee yksin ensin apua.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
On käyty kallonkutistajalla (minä kerran) ja ainakaan siitä ukosta ei ollut yhtään apua. Parisuhdeterapiassa käyty kerran, vaimon mielestä siitä ei ollut apua, minusta siitä olisi ollut. Ja kaiken kokemani jälkeen olisi varmaan parempia ottaa ja lähteä, mutta..

Rohkeempaa ois luovuttaa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toista et voi muuttaa, ainoastaan itsesi eteen voit tehdä jotain. Joten jos vaimosi ei halua käydä, käy itse kuitenkin juttelemassa. Ja tiedät varmaan itsekin ettei yhdellä kerralla ihmeitä tapahdu :)
Jos tuntuu helpommalta jutella netissä, tee niin. Osoitteessa http://www.paihdelinkki.fi/ on kaiken muun hyödyllisen lisäksi myös keskustelufoorumi.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Tuntuu kyllä pahalta lukea ptk:n kirjoituksia, kun itselläni on kaikki enemmän kuin hyvin. Juuri eilen varattiin lomamatka ja vaimo on täpinöissään jo nyt.

Eihän tuohon tilanteeseen halua kenenkään joutuvan, mutta tilanne on kuitenkin ratkaistava jollain tavalla, oli se sitten ero tai psykiatri tjm. Vaikeaa tulee varmasti olemaan, mutta kyllä se on kaikille osapuolille parempi, että asiat tulee selvitettyä, eritoten lapsille.

Ja jottei ihan ot:ksi mene, niin itse olen juonut muutaman, siis oikeasti vaan muutaman max 3 kaljaa, illassa ja alkanut miettiä tämän ketjun huomatessani, että missähän mennään. Itse en ainakaan vielä koe, että olisi mitään ongelmaa, mutta ikinään ei voi tietää.

Esimerkkejä löytyy kyllä enemmän kuin tarpeeksi lähipiiristä. Faija (52v) dokasi itsensä hengiltä n 2kk sitten. Oli tosin viimeisen vuoden juomatta, mutta ei kauheasti auttanut, kun oli edelliset 10 vuotta kiskonut viinaa molemmin käsin. Tädin mies teki saman oli vain 10 vuotta nuorempi. Vaari kuoli 62 vuotiaana maksakirroosiin jne.

Pitää kyllä ruveta tarkkailemaan itseään ja juomistaan vähän tarkemmin. Tälläkin hetkellä kyllä kotona on juomista (ja paljon) ja viikonloppu alkanut, mutta ei tee kyllä juuri nyt yhtään mieli.

No voimia silti kaikille ketkä sitä tarvitsevat.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tämä on täysin totta. Itse löysin itselleni sopivan vasta kolmannella yrittämällä. Aika nopeasti huomaa lähteekö homma jonkun kanssa toimimaan vai ei.

En millään muotoa väheksy ammattiavun hyödyllisyyttä, mutta minusta tässä tapauksessa tulisi pureutua ongelmien syihin, joista yksi keskeisimmistä näyttää olevan vaimon asenne aviomieheensä. Jos parhaansa punnertaa, eikä se riitä, niin sen jälkeen voi yrittää sovitella asiaa ja neuvotella siitä, mutta jos vaimo on haluton ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan (ei halua esimerkiksi pariterapiaan), niin mies ei voi tehdä tilanteelle mitään.

Avioeron mahdollisuuden esiin nosto saattaa havahduttaa vaimon yrittämään, mutta jos ei, niin silloin ero on ihan hyvä ratkaisu. Aivan suotta mies kyseisessä tilanteessa alistuu vaimonsa kynnysmatoksi ja kieriskelee omassa pahassa olossaan, johon hakee lohtua pullosta.
 

Morgoth

Jäsen
Avioeron mahdollisuuden esiin nosto saattaa havahduttaa vaimon yrittämään, mutta jos ei, niin silloin ero on ihan hyvä ratkaisu. Aivan suotta mies kyseisessä tilanteessa alistuu vaimonsa kynnysmatoksi ja kieriskelee omassa pahassa olossaan, johon hakee lohtua pullosta.

Ei välttämättä ole huono idea laittaa paperit menemään maistraattiin. Puoli vuotta kuitenkin sen jälkeen aika harkita ja yrittää aloittaa alusta tai sitten vain sopia erosta.

Surkuttelemalla ja voivottelemalla tilanne ei mene kuin pahemmaksi ja itseään on turha katkeroittaa loputtomasti. Elämäänsä ei kannata pilata viinaan tai yhden toimimattoman suhteeseen vuoksi, mutta moni jää siihen itsesääliin ja viinaan rypemään tahottomattaan tai ei.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Käskin akan ottamaan vaattensa ja meikkinsä ja muuttamaan muualle, jos ei muutosta käytöksessä ala näkyä. Saa nähdä miten käy.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Käskin akan ottamaan vaattensa ja meikkinsä ja muuttamaan muualle, jos ei muutosta käytöksessä ala näkyä. Saa nähdä miten käy.

Hyvä ptk! Toivottavasti hommat selviävät, kaikella lailla. Tsemppiä.

Muuten kommentoisin itse aihetta että silloinkin kun kyse on pienemmistä määristä alkoholia, mutta lääkärin näkökulmasta silti liian suurista, on alkoholiriippuvaisuus selkeästi havaittavissa siinä että juomattomuus on paljon helpompaa kuin juomisen säännöstely. Ihminen lipsuu liian helposti aina pikkuhiljaa suurempiin ja tiheämpiin määriin.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käskin akan ottamaan vaattensa ja meikkinsä ja muuttamaan muualle, jos ei muutosta käytöksessä ala näkyä. Saa nähdä miten käy.

Tääkö on sitä keskustelua asiasta?

Nyt sitten varmaan korkataa olutpullo, jotta käsky korostuu paremmin?

Nyt otat itseäs niskasta kiinni. Sanot, että nyt keskustelette asiasta ja avioliitosta kuten kaks aikusta ihmistä. Mikäli sanoo, että ei kiinosta keskustella vakavasti aiheesta, niin sitten voit käskeä pakkaamaan. Laita kuitenkin pennut vaimon matkaan, mikäli meinaat oluella huuhtoa päivän tapahtumat.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tääkö on sitä keskustelua asiasta?

Nyt sitten varmaan korkataa olutpullo, jotta käsky korostuu paremmin?

Nyt otat itseäs niskasta kiinni. Sanot, että nyt keskustelette asiasta ja avioliitosta kuten kaks aikusta ihmistä. Mikäli sanoo, että ei kiinosta keskustella vakavasti aiheesta, niin sitten voit käskeä pakkaamaan. Laita kuitenkin pennut vaimon matkaan, mikäli meinaat oluella huuhtoa päivän tapahtumat.

Luetaan niitä juttuja vähän tarkemmin, jookos?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Luetaan niitä juttuja vähän tarkemmin, jookos?

Luetaan vaan. Mutta muistetaan myös se, ettei vaimosi voi kaikkea yksin korjata - eikä varmaan motivaatiokaan ole, jos toinen osapuoli olettaa voivansa vetää kaljaa tumput tanassa niin kauan, kunnes vaimo on muuttanut käytöksensä täysin toisenlaiseksi, antaa persettä, pussaa ja ottaa suihin kolmasti päivässä.
 

markkuh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Luetaan vaan. Mutta muistetaan myös se, ettei vaimosi voi kaikkea yksin korjata - eikä varmaan motivaatiokaan ole, jos toinen osapuoli olettaa voivansa vetää kaljaa tumput tanassa niin kauan, kunnes vaimo on muuttanut käytöksensä täysin toisenlaiseksi, antaa persettä, pussaa ja ottaa suihin kolmasti päivässä.

täällä on näitä tekojeesuksia kommentoimassa ja antamassa hyviä neuvoja jotka ei auta meitä juoppoja hevonpaskaa.

vaatii paljon pokkaa tulla avautuun tähän ketjuun, omaa tarinaa en ole vielä valmis kertomaan mutta ei paljon puutukkaan.

apua tähän asiaan saa, kunhan sitä haluaa ottaa vastaan
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
apua tähän asiaan saa, kunhan sitä haluaa ottaa vastaan

Lainauksessa on totuus. Ketään ei voi auttaa ellei henkilö jota pyritään auttamaan suostu apuun.

Itselläkin kokemusta juopottelivista vanhemmista, toinen on jo haudassa ja toinen selvinpäin ollut noin kuukauden sairaalareissun jälkeeen. Raitistuuko hän se on hänestä itsestään kiinni, mä en enään yksinkertaisesti jaksa huolehtia ja murehtia. Mulla on omakin elämäni huolehdittavana. Tuen toki, mutta holhoojaksi en rupea. Niin makaa kuin petaa.

Itsekkin tulee otettua kaljaa viikonloppuisin, mutta niin kauan kun ei häiritse opiskeluja ja muuta elämää se suotakoon. Viikolla käytänössä katsoen ei mene yhtään alkoholia.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Lainauksessa on totuus. Ketään ei voi auttaa ellei henkilö jota pyritään auttamaan suostu apuun.

Tämän voisi kirjoittaa vielä jyrkemminkin. Ketään ei voi auttaa, ellei alkoholiongelmainen itse hae apua. Apua on haettava aina vain itseään varten. Perheenjäsenten, sukulaisten, työkavereiden, ystävien tai ammattiauttajien toimenpiteet ovat täysin turhia, jos alkoholista kärsivä ei itse halua vapautua alkoholin juomisesta. Syy alkoholin liialliseen juomiseen on löydettävä aina itsestä (ei koskaan puolisosta tai muista ihmisistä) ja sen jälkeen on mahdollista päästä vaikka vertaistukiryhmien avulla viinasta eroon.

Mikäli joku on jo alkoholisti tai matkalla alkoholismiin ja haluaa alkoholista eroon, niin muiden ihmisten syyttely omasta alkoholiriippuvuudestaan on syytä lopettaa ensimmäiseksi. Tämän jälkeen on mahdollisuus vapautua alkoholista, jos sitä itse haluaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös