Matkalla alkoholismiin?

  • 407 586
  • 1 389

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kiitokset hyvästä vinkistä! Tuli jo eilen kuunneltua pari aika mielenkiintoista pätkää tuolta.
Tällä tietoisuudella mitä nämä kaverit levittävät päihdesairauksista olisi todennäköisesti valtava tarve. Toivottavasti jatkavat vielä pitkään, ja tämä sanoma välittyy ympäriinsä.

Tuossa on kuitenkin tosi iso ero, kun asiasta puhuvat semmoiset ihmiset, jotka oikeasti tajuavat sitä addiktin tunne- ja sielunelämää, sekä sitä miten addikti ajattelee. Ja sitä mitä se päihderiippuvuuden ratkaisu oikein on.

Varsinkin noissa jaksoissa, joissa puhuvat kahdestaan sukelletaan oikein kunnolla sinne addktin pään sisälle.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuossa on kuitenkin tosi iso ero, kun asiasta puhuvat semmoiset ihmiset, jotka oikeasti tajuavat sitä addiktin tunne- ja sielunelämää, sekä sitä miten addikti ajattelee. Ja sitä mitä se päihderiippuvuuden ratkaisu oikein on.
Tätä korosti hyvin tuo Wiljami Myllylän jakso. Myllylä ei ole tuosta päihdeongelmastaan juuri julkisuudessa puhunut sitä yhtä instapäivitystä ja yhtä haastattelua lukuun ottamatta, mutta kertoi juuri tuossa että on ihan erilaista tulla normaalin lehtihaastattelun sijasta puhumaan sellaisten kavereiden kanssa, jotka ovat itse käyneet läpi kaiken sen mitä hänkin. Tuntui ottavan itsekin tuon terapeuttisena kokemuksena, että voi nyt ensimmäistä kertaa kertoa itse oman tarinansa ja sen miten on nähnyt oman isänsä tarinan, ja saa tehdä sen tuollaisessa ohjelmassa jota hostaa ihmiset, jotka ymmärtävät täysin sen mitä hän kertoo.
 

Vanden Plas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, sympatiat Pelicans ja HPK
Viikko nyt takana selvin päin. Ei tämä nyt niin tylsää ollut kuin muistin, mutta helvetin tylsää silti.

Duunitkin säilyi, toimenkuva vaan muuttui aika lailla. Huomenna pääsee kuuntelemaan oman työterveyslääkärin ihmettelyä maksa-arvoista, olivat meinaa hiukka taivaissa (GT ainoastaan 1156). No, parin viikon päästä kontrolli, niin näkee onko lähtenyt laskemaan kuinkakin vauhdilla.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Viikko nyt takana selvin päin. Ei tämä nyt niin tylsää ollut kuin muistin, mutta helvetin tylsää silti.

Tervetuloa terveiden kirjoihin! :)

Itselle tuli aikanaan kaljanjuonnista kuninkaallisten tauti eli kihti. Ja arvatkaapa mihin ne kuninkaalliset myös usein joivat? No tylsyyteen tietysti. Aika paljon vähemmän tekemistä heillä oli muuten, joten sitten dokattiin ja myös syötiin, useimmiten punaista lihaa, joka tietysti suurena osana ruokavaliota ruokkii kihtiä reilulla kädellä.

Mutta elinkö minä kuin kuninkaallinen näiden "dieettieni" vuoksi? Tuskin, vaikka tiedän hyvin, että joku voi kovastikin ihannoida näitä ryyppäämisiä, syömisiä ja yleistä rellestystä, sillä ihmismieli vaan on sellainen. Silloinkin kun vierestä seuraa haitallista käytöstä, niin käytännössä kannustetaan kuitenkin jatkamaan sitä. En tiedä mikä psykologia siinä on taustalla, mutta omituistahan se on. Ehkä kannustaminen liittyy kaikenlaiseen irtiottoon arjesta. Arkihan on tavallaan tylsää, mutta uskokaa pois, se on tasaisuudessaan paljon mielekkäämpää kokonaisuuden kannalta kuin rellestää holtittomasti. Se arki pitää vaan päästää koneistoon, jolloin varmasti jossain vaiheessa huomaa aivokemioidenkin kautta, että täähän on ihan jees.

No, nyt tilanne on se, että tulee kyllä herkuteltua paljon, mutta olut on tietysti kokonaan pois ja punaista lihaa maltilla. Herkut on kyllä paha, mutta kuten joskus on tullut todettua, niin pitäähän elämässä kuitenkin joku pahe olla, kun kerran täällä vaan ollaan. Ei siitäkään mitään tulisi, jos ei saisi mitään syödä tai mitään juoda.

Jotain on saatava ihmisellä olla, kunhan meininki pysyy järjellisissä rajoissa. On itseasiassa aika erikoista olla addiktioissaan tällä hetkellä jollain tavalla hallitseva osapuoli, kun mitään älytöntä pakkoa ei ole kuitenkaan. Ei niitä herkkujakaan tarvitse mässäämällä mässäillä, vaan ottaa sitten makeaa kun makeanhimo on. Ovatko ne minulla sittenkään siis addiktioita? Ehkä eivät, jos verrataan siihen mitä alkoholi tai tupakka aiheutti.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tätä korosti hyvin tuo Wiljami Myllylän jakso. Myllylä ei ole tuosta päihdeongelmastaan juuri julkisuudessa puhunut sitä yhtä instapäivitystä ja yhtä haastattelua lukuun ottamatta, mutta kertoi juuri tuossa että on ihan erilaista tulla normaalin lehtihaastattelun sijasta puhumaan sellaisten kavereiden kanssa, jotka ovat itse käyneet läpi kaiken sen mitä hänkin. Tuntui ottavan itsekin tuon terapeuttisena kokemuksena, että voi nyt ensimmäistä kertaa kertoa itse oman tarinansa ja sen miten on nähnyt oman isänsä tarinan, ja saa tehdä sen tuollaisessa ohjelmassa jota hostaa ihmiset, jotka ymmärtävät täysin sen mitä hän kertoo.
Joo, toivottavasti saa Wiljami elämänsä vielä jengoilleen.

Onhan tuon oltava aikamoisen raskasta, että kun isä on alkoholisti, ja on siellä kotona varmasti käyttäytynyt juuri sillä tavalla, kuin alkoholistit siellä kotonaan käyttäytyvät. Niin siihen päälle sitten vielä se, että sitä isän alkoholismia ryöpytetään koko kansan silmien edessä kaikissa viestintävälimissä. Mika oli kuitenkin aikanaan varmasti yksi tämän maan tunnetuimpia ihmisiä.

Voisin luulla, että tuo on jälkiä jättänyt, joista Wiljami ei ole vielä yli päässyt. Ainakin semmoinen tunne minulle tuli tuota jutustelua katsoessa, että aika tavalla siinä on vielä nuori mies hukassa itsensä kanssa. En kuitenkaan millään tavalla arvostellen tätä sano, vaan pikemminkin myötätuntoa tuntien. Tuli jotenkin ne omat alkuajat enemmänkin mieleen, ja miten sitä myös itse oli pitkään ihan hukassa itsensä kanssa silloin, kun dokaamisen lopetti. Ollaan melko saman ikäisinä juominen lopetettu. Hän kuitenkin vielä parisen vuotta aikaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Paljon asiaa alkoholismista. Ihan hyvää juttua, mutta se mikä minua tämmöisessä asenteessa häiritsee, on tuo liiallinen mustavalkoisuus.

Puhuja antaa tässä ymmärtää, että esimerkiksi etkoilla käyminen on lähes yhtä kuin päihderiippuvuus. Ja oli tuolla joitain muitakin esimerkkejä, jossa otetaan mielestäni liian jyrkkä asennoituminen päihderiippuvuuden tunnistamiseen. Toinen oli että tipaton tammikuu on lähes yhtä kuin alkoholismi.

No aivan varmasti on niin, että esimerkiksi tipaton tammikuu on asia, jolla moni alkoholisti kusettaa itseään. Kuten on myös etkoilla käyminen monille osa päihderiippuvuutta.

Mutta metsään tuossa mennään silloin, kun asiaan suhtaudutaan näin ehdottamalla tavalla. On myös aivan tervettä, että joku voi pitää sen tipattoman kuukauden, tai että joku käy etkoilla. Olen sellaisia etkoilla kävijöitä nähnyt, kuten myös tipattoman tammikuun pitäjiä kuullut, joilla ei aivan auringonvarmana ole mitään päihderiippuvuutta.



 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Paljon asiaa alkoholismista. Ihan hyvää juttua, mutta se mikä minua tämmöisessä asenteessa häiritsee, on tuo liiallinen mustavalkoisuus.

Puhuja antaa tässä ymmärtää, että esimerkiksi etkoilla käyminen on lähes yhtä kuin päihderiippuvuus. Ja oli tuolla joitain muitakin esimerkkejä, jossa otetaan mielestäni liian jyrkkä asennoituminen päihderiippuvuuden tunnistamiseen. Toinen oli että tipaton tammikuu on lähes yhtä kuin alkoholismi.

No aivan varmasti on niin, että esimerkiksi tipaton tammikuu on asia, jolla moni alkoholisti kusettaa itseään. Kuten on myös etkoilla käyminen monille osa päihderiippuvuutta.

Mutta metsään tuossa mennään silloin, kun asiaan suhtaudutaan näin ehdottamalla tavalla. On myös aivan tervettä, että joku voi pitää sen tipattoman kuukauden, tai että joku käy etkoilla. Olen sellaisia etkoilla kävijöitä nähnyt, kuten myös tipattoman tammikuun pitäjiä kuullut, joilla ei aivan auringonvarmana ole mitään päihderiippuvuutta.



Hyvää pohdintaa, allekirjoitan tästä kaiken. Pitkään aikoinani päihdeongelmaisten parissa työskennelleenä olen itse sitä mieltä, että addiktien perimmäisin ongelma harvoin on se addiktion kohde. Toki oma ja läheisten elämä helpottuu kun jättää esim. päihteet pois, mutta ei se sitä itse addiktiota vielä paranna. Paljon tuolla kentällä valitettavasti näki mm. työntekijöissä sitä, että se oma addiktio on vaihdettu esim. uskontoon tai muuhun kaikkivoipaisuusharhoja aiheuttavaan substanssiin. Kuvitellaan olevansa parantuneita ja auttavan muita, vaikka oikeasti hoivataan sitä omaa addiktiota kaiken aikaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hyvää pohdintaa, allekirjoitan tästä kaiken. Pitkään aikoinani päihdeongelmaisten parissa työskennelleenä olen itse sitä mieltä, että addiktien perimmäisin ongelma harvoin on se addiktion kohde. Toki oma ja läheisten elämä helpottuu kun jättää esim. päihteet pois, mutta ei se sitä itse addiktiota vielä paranna. Paljon tuolla kentällä valitettavasti näki mm. työntekijöissä sitä, että se oma addiktio on vaihdettu esim. uskontoon tai muuhun kaikkivoipaisuusharhoja aiheuttavaan substanssiin. Kuvitellaan olevansa parantuneita ja auttavan muita, vaikka oikeasti hoivataan sitä omaa addiktiota kaiken aikaa.
Tämä on mielestäni oikein oiva huomio, jonka olet tehnyt. Se itse ongelma voi ihmisen psyykeessä ja tunne-elämässä hyvin herkästi jäädä sinne taustalle ratkaisematta. Olen tätä samaa nähnyt paljon myös itse, ja olen siihen minäkin kaiketi osaltani langennut. Sitten kiirehditään viemään sanomaa alkoholismista, vaikka tosiasiallisesti ollaan itsekin vielä hyvin pahasti puolitiessä sen ongelman ratkaisemisessa. Sen yksi tunnuspiirre on sitten juuri tosi tiukka mustavalkoisuus ja ehdottomuus.

Jotta ihminen pystyy todella auttamaan toista näissä asioissa, niin kyllä se oma ongelma on ensin pitänyt aika kokonaisvaltaisesti ymmärtää ja käsitellä läpi.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En oikein enää keksi mihin joisin. Olenko lähellä parantumista?

No, okei. Jos joisin, niin johonkin iloiseen asiaan. Tiedostan kuitenkin hyvin, ettei sekään toimisi perusteluna, koska ennen pitkää asiasta ei tulisi enää iloista. Tuosta tiedostavuudesta jotenkin voisin kuvitella, että ilman sitä ei oikein voi koskaan käsitellä riippuvuuttaan. En nimittäin usko, että kaikki ihan tyhmyyttään dokaa ja ratkeilee, vaikka kuinka olisi kuullu oikealta ja vasemmalta, että kyllä se juominen nyt on siinä ja loppuelämä pitäisi noudattaa raittiutta. Ihminen on siitä hankala ja kompleksinen otus, että se ei usko asioita edes nähtyään ja koettuaan ne. Kuolemattomuuden harha on sitä luokkaa.

Mutta minä olen tajunnut, etten ole kuolematon. Jotenkin siksi edes tuohon hyvään oloon ei todellisuudessa käy mielessäkään halua juoda. Siitähän se jatkuisi mihin se olisi jäänytkin, ja kuten monesti on hyvin sanottu, niin se lopettamisen jälkeinen "raittiushumala" ei vielä ratkaise mitään. On "tervehdytty" siihen pisteeseen, että dokaus niin sanotusti maistuisi taas ja ajateltaisiin, että kyllä tämä touhu nyt pysyy näpeissä, sillä olen jo kerran onnistunut lopettamaan. Näin se touhu ihmisillä sitten taas jatkuu. Itse olen hyvin varuillani nimenomaan tuon raittiushumalan kanssa, sillä siihen ei voi likinäköisesti luottaa. Mutta päivä kerrallaan, niinhän sekin aina hyvin sanotaan!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tässä taas yksi video alkoholismista. Tosi hyvin on kyllä kaveri asian päällä.

Tuosta persoonallisuuden muutoksesta löydän itseäni paljon, mistä hän runsaasti tässä puhuu. Riippuvuuteen on ainakin minulla vahvasti kuulunut se, että siinä kadottaa yhteyden semmoiseen todelliseen minuuteen. Tuota sitten salailulla, peittelyllä ja valehtelulla pakenee.

Tuossa jossain suunnilleen välillä 40.30-42.10 hän kertoo jotain semmoista, joka on alkoholismin ymmärtämisessä aivan fundamentaalisen tärkeää. Juuri tuota minäkin olen kokenut.

Tämä koko video on kuitenkin tiukkaa asiaa, vaikka tuon yhden kohdan nostinkin esiin.


 
Viimeksi muokattu:

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Kiitti vielä tuesta palstaveljille. Se oli merkityksellinen asia kaiken sen kaaoksen keskellä. Nyt korkki ollut siitä asti kiinni ja pysyy.
Ennenkin olen yrittänyt pitää taukoa juomisesta. Nyt on jotenkin erilainen olo. Ensimmäistä kertaa näen selkeästi, mihin yhdenkin juominen johtaa. Ajatuskin juomisesta pelottaa. Tuntuisi sulalta hulluudelta juoda edes yksi ja leikkiä tulella. Kokonaisuudessaan varmaan omia fiiliksiä kuvaa parhaiten suuri helpotus. Helpottunut ja vapaa olo.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tsemiä kovasti kaikille ponnisteluissa! Oma faija aikanaan tuurijuopotteli vuosikymmenet, aina se siitä muutamasta lähti. Ehkä muutaman kerran onnistui ottamaan ne pari, sitten jo kaatuikin ämpärillinen joka päivä.

Oli sitten lopulta kuitenkin elämänsä viimeiset +20 vuotta selvin päin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tsemiä kovasti kaikille ponnisteluissa! Oma faija aikanaan tuurijuopotteli vuosikymmenet, aina se siitä muutamasta lähti. Ehkä muutaman kerran onnistui ottamaan ne pari, sitten jo kaatuikin ämpärillinen joka päivä.

Oli sitten lopulta kuitenkin elämänsä viimeiset +20 vuotta selvin päin.
Sama omalla isälläni, mutta hänen juomisensa keskittyi vapaisiin ja lomiin. Töissä hän pystyi käymään normaalisti niin kuin moni alkoholisti. Pahinta aikaa oli oma teini-ikäni ja nuoren aikuisuuteni aika. Äiti taas ei ole käyttänyt alkoholia koskaan. Meillä siis yksi joi ja muut joutuivat katselemaan vierestä. Tissutella isä ei juuri osannut ja juominen oli todella humalahakuista eli useimmiten päädyttiin räkäkänniin.

En isän juomisesta koskaan hänen kanssaan puhunut. Se puhumaton möhkäle pysyi välillämme myös hänen juomattomat viimeiset runsaat parikymmentä elinvuottaan. Tiedän, että hänkin kärsi ja häpesi, mutta ei se hänen läheisiään paljon lohduttanut.

No onneksi saatiin ne viimeiset juomattomat vuodet. Vaikka kuinka häntä rakastan niin kyyninen puoleni minussa epäilee, että olisiko korkki mennyt häneltä kiinni aikanaan, jos krapulat eivät olisi alkaneet loppuaikoina olla niin ankaria, että alkoi kroppa olla niin kovilla, että häntä pelotti, että henki lähtee.

Hyvä isä hän silti oli. Ikävöin sitä rakastavaa, älykästä periaatteen miestä, jolla oli viheliäinen sairaus.
 

Vanden Plas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, sympatiat Pelicans ja HPK
Pakko se on myöntää, että maistuu turhan paljon, ja nyt täytyy mennä ammattilaisen luokse, että jospa tämä saadaan katkaistua.

Suosittelen lämpimästi että menet. Vaikeaahan se oli ainakin itselle astua siitä terkkarin ovesta ja myöntää, että ongelma on, ja iso sellainen. Mitä pidempään asiaa vitkuttelee, sitä hankalampaa se meneminen saattaa olla. Toivottavasti sulla on yhtä hyvä tilanne kuin itsellä, eli muutamia luottoystäviä, joiden kanssa aiheesta puhua.

Itsellä nyt reilu kaksi viikkoa ilman tippaakaan, pisin aika varmasti kolmeen vuoteen. Molempina viikonloppuina olen ollut pe-la baarissa, eikä ole tehnyt edes tiukkaa olla juomatta. Iltoja olisi kyllä tarjottu.

Aika näyttää, voiko minusta tulla edes kohtuukäyttäjää, vai ruuvataanko korkki kiinni lopullisesti.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Aika näyttää, voiko minusta tulla edes kohtuukäyttäjää, vai ruuvataanko korkki kiinni lopullisesti.
Suosittelisin sinulle nyt hyvin lämpimästi sitä, että hautaisit heti tuollaiset ajatukset kohtuukäytöstä. Nuo ovat riippuvaisen mielen takaportteja, joilla palataan vaan siihen vanhaan, eikä siinä tosiasiallisesti mikään muutu.

Luin ketjuun kirjoittamasi viestit läpi, ja niiden perusteella sinulla on ollut hyvin pitkälle edennyt päihderiippuvuus. Toivottavasti itsesi takia et lähde testaamaan sitä tunnettua tosiasiaa, että päihderiippuvuuteen kerran sairastunut ihminen ei kykene opettelemaan sitä kohtuukäyttöä. Esimerkkejä tässä onnistuneista ihmisistä ei ole olemassa, etkä sinäkään tule olemaan sellainen. Se juuri kuuluu siihen riippuvuuden luonteeseen, ja elättelyt kohtuukäytöstä ovat vain suurta itsensä pettämistä, jolla tekee loppupeleissä ihan hirvittävästi vahinkoa itselleen.

Toivottavasti käsität sen, että kun sanon tämän, niin tämä on välittämistä, eikä mitään vittuilua.

Itseäni tästä asiasta enemmän ymmärtävät ovat tuon asian avanneet niin, että päihderiippuvaisen aivoissa on tapahtunut semmoisia peruuttamattomia muutoksia, että se kohtuukäyttö ei vaan kertakaikkiaan mitenkään onnistu. Vähän samaan tapaan, kuin esimerkiksi pähkinälle allerginen ihminen ei kykene syömään pähkinöitä saamatta allergisia oireita, niin samankaltainen logiikka pätee tähän riippuvuuteenkin. Tästä samasta asiasta puhutaan myös esimerkiksi tuossa viimeksi linkittämässäni videossa. Me emme ole yhtään sen huonompia ihmisiä tämän vuoksi, kuin kukaan muukaan, mutta tällä tavoin me kuitenkin "poikkeamme" semmoisista ihmisistä, jotka kykenevät siihen järkevään alkoholin käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

Vanden Plas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, sympatiat Pelicans ja HPK
Käsitän toki. Tässä ketjussa ei oikeastaan ole yhtäkään vittuiluviestiä, vaan kaikki täyttä asiaa.

Mutta näin se ihmismieli toimii, erilaisia, ehkä epätoivoisiakin skenaarioita pyöritellään tuolla taustalla. Samalla miettien että josko sittenkin. Tosiasia on kuitenkin se, että näitä ajatellessa muistaa samalla sen kauhean fiiliksen ja olon sieltä pääsiäiseltä, että nytkö se henki sitten lähtee.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Sama omalla isälläni, mutta hänen juomisensa keskittyi vapaisiin ja lomiin. Töissä hän pystyi käymään normaalisti niin kuin moni alkoholisti. Pahinta aikaa oli oma teini-ikäni ja nuoren aikuisuuteni aika. Äiti taas ei ole käyttänyt alkoholia koskaan. Meillä siis yksi joi ja muut joutuivat katselemaan vierestä. Tissutella isä ei juuri osannut ja juominen oli todella humalahakuista eli useimmiten päädyttiin räkäkänniin.

En isän juomisesta koskaan hänen kanssaan puhunut. Se puhumaton möhkäle pysyi välillämme myös hänen juomattomat viimeiset runsaat parikymmentä elinvuottaan. Tiedän, että hänkin kärsi ja häpesi, mutta ei se hänen läheisiään paljon lohduttanut.

No onneksi saatiin ne viimeiset juomattomat vuodet. Vaikka kuinka häntä rakastan niin kyyninen puoleni minussa epäilee, että olisiko korkki mennyt häneltä kiinni aikanaan, jos krapulat eivät olisi alkaneet loppuaikoina olla niin ankaria, että alkoi kroppa olla niin kovilla, että häntä pelotti, että henki lähtee.

Hyvä isä hän silti oli. Ikävöin sitä rakastavaa, älykästä periaatteen miestä, jolla oli viheliäinen sairaus.
Tämä oli hyvinkin tarkka kuvaus omasta lapsuudestani / nuoruudestani. Isukki toki otti arkenakin ihan tukevasti välillä, mutta duuniin raahautui aina.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Aika näyttää, voiko minusta tulla edes kohtuukäyttäjää, vai ruuvataanko korkki kiinni lopullisesti.
Melkein uskaltaisin suositella, että luovu tuosta ajatuksesta välittömästi ja lähde miettimään ihan suoraan niin, että se korkki pysyy lopullisesti kiinni. Se alkoholismi ja alkoholiongelma ei yleensä ole mikään kertaluontoinen, olosuhteista tai muusta johtuva juttu, ja jos se juominen kerran on jo livennyt ongelman puolelle niin on aika harvinaista että kohtuukäyttö senkään jälkeen onnistuisi. Se mekanismi on siellä olemassa ja on silloin parempi, kun ei edes yritä leikkiä sen kanssa.

Se on parempi kun vaan myöntää sen tosiasian, että se kohtuukäyttö ei tule koskaan pidemmän päälle onnistumaan, ja keskittyy vaan ottamaan täyden ilon irti siitä päihteettömästi elämästä. Hauskaa voi pitää myös ilman alkoholia, sitä ei myöskään tarvitse pönkittämään itsetuntoa tai auttamaan eroon estoista, joten elämä voi olla ihan yhtä nautittavaa ja mukavaa kokonaan ilman alkoholia kuin kohtuukäyttäjänäkin. Ja ihan 100 % varmasti elämä on nautittavampaa ilman alkoholia kuin päihderiippuvaisena.

Itselläni ei ole ollut siis ikinä päihderiippuvuutta eikä edes mitään siihen viittaavaa, mutta taustoistani johtuen silti hyvin ongelmallinen suhde alkoholiin. En ole päivääkään kokenut, että jäisin mistään paitsi vaikka lopetin alkoholin käytön jo kauan sitten.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Pitäisikö olla huolissaan?

Täytin 18 muutama kuukausi sitten, ja nyt olen kahden kuukauden ajan asunut muutaman lukio/bändikaverin kanssa yhdessä. Ja kaljaa kuluu enemmän kuin koskaan alaikäisenä ajattelin. Alaikäisenä tuli juotua ainoastaan humaltumistarkoituksessa ja keskimäärin ehkä kerran kuussa, tätä kesti kesästä 2022 talveen 24. Sitten kun muutin omilleni ja täytin 18 on homma muuttunut. Huuruisen kylmä raikas olut on alkanut maistumaan aina useammin. Aina IFK:n matsissa niin jätkien kanssa yhdet, aina kun mitään juhlimisen aihetta, niin otetaan muutamat. Joka viikko joko perjantai tai lauantai jätkät meille ja menee sixpack Koffia, tai baariin. Ehkä kerran kuukaudessa perjantai ja lauantai. Keskimäärin juopuneena ehkä 5 kertaa kuukaudessa nyt maalis-huhtikuussa. Ei onneksi överiksi enemmän kuin 2 kertaa viimeisen vuoden aikana. Osaan siis hallita kun juon, mutta juonko liian usein?

Koskaan ei ole ollut kunnon krapulaa, muutaman kerran ilta päättyny paskaan ripulioloon pöntön edessä. Enimmäkseen kyllä Karjalalaisen kämppiksen spesiaaliosastoa tuo överiksi vetäminen. Olen kyllä huomannut että nyt kun IFK:n matsit loppuivat niin kohtalaisen monena arkipäivänä tulee ostettua ja nautittua milloin lahtelainen, milloin auraa... Ehkä keskimäärin 10 olutta viikossa.

Ei ole vielä käytännössä ollenkaan haitannut koulua/työtä eikä myöskään terveyttä(ainakaan näkyvästi). Kukkaroakin vain maltillisesti opiskelijabudjetti riittää kuitenkin ihan hyvin. Kysymys on, olenko salakavalan tuhon tiellä? Paljon olen kuullut varoituksia että ei se alkoholi silloin alkoholisoituessa satuta, vaan sen jälkeen...

Pitkän selityksen jälkeen kysyn uudestaan, pitääkö olla huolissaan?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@DaFlexi

On ihan tunnettu tosiasia, että osa meistä ihmisistä saa fysiologisesti jo syntymässään sellaiset asetukset, jotka altistavat päihderiippuvuuksille.

Minussä nämä asetukset ovat olleet jo ihan pienestä lapsesta saakka olemassa, mutta katson että siinä 16- tai 17-vuotiaana riippuvuus alkoholiin puhkesi minulla. Se on myöskin ihan tunnettu tosiasia, että hyvin suurella osalla päihderiippuvaisista se riippuvuus siihen päihteeseen puhkeaa teini-iässä. Olen kuullut lukemattomia tarinoita, kun alkoholistit itse muistelevat omaa elämänpolkuaan, ja katsovat että teini-iässä se päihde on jo heitä lähtenyt viemään. Ne tarinat ovat hyvin usein erittäinkin samankaltaisia. Asia ei ole niin, että ensin pitää dokata itsensä ihan tärviölle ja elämänsä piloille, vaan se riippuvuus on lähes aina lähtenyt kuljettamaan ihmistä jo kauan ennen sitä, kun kukaan semmoiseen jamaan päätyy.

Mitä varhaisemmassa vaiheessa siihen asiaan herää, niin sitä parempi.

Yksi merkki siitä, että riippuvuuden kierre voisi olla sinulla alkamassa on se, että olet itse sitä ruvennut pohtimaan. Kirjoituksesi perusteella en kovin vahvaa kantaa lähde ottamaan suuntaan tai toiseen. Toivottavasti kohdallesi ei kuitenkaan päihderiippuvuuden ansaa lankea, ja ymmärrät asian, jos se tie kuitenkin kohdallesi osuu.

Muista se, että elämässä on paljon, paljon, paljon tärkeämpiäkin asioita, kuin päihteet. Se on juuri päihderiippuvuuden tai ylipäätänsä kaikkien riippuvuuksien niitä suurimpia kirouksia, että ne kaikki oikeasti arvokkaat asiat saavan riippuvaisen ihmisen elämässä vain jämäsijoja, kun sillä palkintokorokkeen keskikorokkeella seisoo kilpailusta toiseen dominoivana voittajana se riippuvuuden kohde.

Jos mietin 18-vuotiasta minääni, niin silloin juominen oli minullakin vain hauskanpitoa. Ei siitä ihmeempiä ongelmia ikinä syntynyt. En menettänyt muistiani kunnolla oikein ikinä, ja krapulatkaan olleet ihmeellisiä. Mitä nyt vanhempien kanssa oli kränää, koska kyllähän he silloin jo näkivät sen minusta, että minulla meni liian kovaa sen alkoholin kanssa. Mutta noin muuten se ei näkynyt oikein missään. Kaikki oli elämässä muutenkin tuohon aikaan vielä niin kevyttä ja huoletonta.

Tuosta 2-3 vuotta eteenpäin ja tilanne oli muuttunut jo aivan toisenlaiseksi, ja kaikin tavoin huonommaksi. Jälkeenpäin olen tajunnut sen, että tuolloin 18-vuotiaana, kun kaikki oli vielä hauskaa ja meno oli kovaa, niin olin silloin jo ihan selvästi siinä riippuvuuden noidankehässä. Mutta sitä ei vaan sieltä noidankehän sisäpuolelta itse näe. Päihderiippuvuus etenee sillä tavalla, että siinä alussa se onkin vielä ihan hauskaa, mutta ne todelliset ongelmat alkavat sitten myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Omana viestinään vielä semmoinen toteamus, joka on hyvä ymmärtää, että päihderiippuvuutta tunnistettaessa niiden viikko-/päivätasolla juotujen määrien tai juomakertojen tuijottaminen on kokolailla samantekevää.

Silloin kun itse esimerkiksi addiktoiduin siihen alkoholiin, niin se että minulla tosi nopeasti syntyi sellainen pakonomainen tarve päästä dokaamaan, niin se oli se villakoiran ydin siinä. Se aine meni tuolla minun mielessäni kaiken muun edelle ja siitä tuli sellaista pakomatkaa.

Tuo on sitä riippuvuutta, ja sitä on vähän vaikeaa ehkä joskus kuvailla semmoisella ymmärrettävällä tavalla, että sellainen ei-päihderiippuvuutta-itse-kokenut saa kiinni siitä, että mitä tarkoitetaan.

Mutta jokatapauksessa sillä, että kuinka paljon join, mitä join, miten ja missä join tai kuinka usein join, niin nämä ovat siinä riippuvuuden kuviossa loppuviimenään ihan samantekeviä juttuja. Tai se, että olinko jossain siellä täällä viikon tai kaksikin juomatta. Nämä harvinaiset kerratkin kun olin jonkun viikonlopun dokaamatta tapahtuivat vain siitä syystä, että olin töppäillyt pahasti jotain, ja piti vanhempieni pelossa siirtää sitä dokaamista viikolla eteenpäin.

Jeppe juo, koska jepen täytyy juoda, koska jeppe on sairastunut päihderiippuvuuteen. Sitä se on.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Omana viestinään vielä semmoinen toteamus, joka on hyvä ymmärtää, että päihderiippuvuutta tunnistettaessa niiden viikko-/päivätasolla juotujen määrien tai juomakertojen tuijottaminen on kokolailla samantekevää.
Tämä on hyvä pointti. Joku alkoholismista kärsinyt joskus taisi todetakin, että alkoholiriippuvaisena kaikista pahimpia oli juuri ne päivät ja hetket kun ei juonut mitään. Ne oli pelkkää kärvistelyä, tuskaa ja sen hetken odottamista kun pääsee taas juomaan. Eli vaikka oli esim. viikot juomatta, niin silti se alkoholiriippuvuus piti tavallaan otteessaan koko ajan ja sotki elämää tehden normaalielämän ihan mahdottomaksi.

Se juomattomuus ei vielä siis tarkoita sitä, että ihminen olisi parantunut alkoholiriippuvuudesta. Ne samat käytösmallit ja samat pakkomielteet on edelleen siellä taustalla ja purkautuvat ehkä sitten muihin asioihin. Ja lopulta ne sitten yleensä purkautuvat jälleen siihen alkoholiin. Todellinen paraneminenhan lähtee vasta sitten käyntiin kun ihminen kykenee tunnistamaan nuo haitalliset käytösmallit ja saa työkalut niiden taklaamiseen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on hyvä pointti. Joku alkoholismista kärsinyt joskus taisi todetakin, että alkoholiriippuvaisena kaikista pahimpia oli juuri ne päivät ja hetket kun ei juonut mitään. Ne oli pelkkää kärvistelyä, tuskaa ja sen hetken odottamista kun pääsee taas juomaan. Eli vaikka oli esim. viikot juomatta, niin silti se alkoholiriippuvuus piti tavallaan otteessaan koko ajan ja sotki elämää tehden normaalielämän ihan mahdottomaksi.

Se juomattomuus ei vielä siis tarkoita sitä, että ihminen olisi parantunut alkoholiriippuvuudesta. Ne samat käytösmallit ja samat pakkomielteet on edelleen siellä taustalla ja purkautuvat ehkä sitten muihin asioihin. Ja lopulta ne sitten yleensä purkautuvat jälleen siihen alkoholiin. Todellinen paraneminenhan lähtee vasta sitten käyntiin kun ihminen kykenee tunnistamaan nuo haitalliset käytösmallit ja saa työkalut niiden taklaamiseen.
Samalla tavalla alkoholistin lapsena ei pystynyt koskaan kovin täydesti nauttimaan selvistä päivistä, kun taustalla alitajuisesti oli tunne, että jossakin vaiheessa taas korkki naksahtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös