Matkakohteenne

  • 2 446 281
  • 14 516
Salzburg on kyllä heinäkuussa sen luokan turistihelvetti, että jättäisin paikan suosiolla off season -ajankohtaan. Kaunis paikkahan se on, ei siinä mitään.

Heinäkuisen turistihelvetin Salzburgissa itsekkin kokeneena suosittelisin Garmisch-Partenkircheniä. Alle kahden tunnin junamatka idylliseen pikkukylään jonka vieressä Saksan korkeimmat huiput.
Kylässä ei myöskään ole häiriötä välimeren kummaltakaan rannalta tulleista.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Minkäslaisia kokemuksia teillä on Wienistä? :) Alko itseäni kiinnostamaan erittäin paljon, kun oon tässä selailaillu keski-eurooppalaisia kaupunkeja. Zurich/Bern ois ollu ykköskohteita, mutta omaan budjettiini liian kalliita. :/ Praha, Budapest yms. on käyny mielessä myös, mutta oon tällä kertaa yksin matkustamassa ja noihin haluaisin mennä jonkun toisen kanssa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Prahaan en viitsi mennä heinäkuussa, käsittääkseni mesta on turistien valtaama ja varsinkin brittien suosiossa edelleen. Siellä voisi käydä joskus sesongin ulkopuolella. Krakova pitääkin tsekata, kiitos.

Viimeiksi kävin viime elokuun lopussa ET-matseja katsomassa. Ei liikaa turisteja(varsinkaan brittejä) ja hieno meininki kaikin puolin. Tuo taitaa vielä olla sesonkia. Suosittelen. Edullisia hotelleja ja ruoka ja juoma maksaa next to nothing.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Vinkkejä kaipailisin myös, heinäkuussa olisi tarkoitus viettää pitkä viikonloppu jossain Euroopan kaupungissa. Vaatimuksena olisi turvallisuus, kohtuullinen siisteys, suorat lennot ja mielellään edullinen hintataso. Plussaa tietysti jos ihan älyttömästi ei turisteja olisi, Barcelonat, Pariisit ja Roomat karsin jo pois listasta. Nyt olisi kai aika hyvä aika katsella lentoja, voisi saada vähän edullisemmalla lennot.
Hyviä vinkkejähän on tässä ketjussa jo paljon tullut. Ehdotan sitten vielä sekaan vaikkapa Brysseliä ja Belgiaa ylipäätään.

Joo, eihän siellä Brysselissä ole kuin niitä EU:n virastoja sun muuta paskaa, eikös vaan? Noh, niin minäkin kuvittelin, kunnes tuolla sitten vietin pitkän viikonlopun toissa syksynä. Se EU-virastohomma on kuitenkin vain kovin pieni mutta toki oleellinen osa kaupunkia, joka tapauksessa siellä on ihan hirveästi ja suurin osa kaikkea aivan muuta.

Majoitukset ovat Brysselissä Länsi-Euroopan yleiseen hintatasoon nähden varsin edullisia (jo hintaluokassa 50-60 euroa/yö löytynee ihan kohtuullisesti tarjontaa) ja kaupunki aidosti monipuolinen. Tai itse asiassahan jos ihan tarkkoja ollaan, niin kyseessä on monen pienemmän kaupungin/kunnan keskittymä.

Ja toisaalta vaikkei Bryssel edelleenkään kaupunkikohteena nappaisi edes pitkän viikonlopun vertaa, niin etäisyydet ovat tuolla kovin lyhyitä. Voi siis helposti käydä vaikka päiväreissulla Bruggessa, matka-aika junalla on noin tunti suuntaansa. Ja jos/kun myös juoma maistuu, niin oluen ystävillehän Belgia on aina hieno maa.

Joka tapauksessa kannattanee tätäkin harkita, vaikka mielikuvissa Bryssel onkin helposti niin HMV kuin olla ja voi. Itse ainakin yllätyin - todella positiivisesti.
 
Minkäslaisia kokemuksia teillä on Wienistä? :) Alko itseäni kiinnostamaan erittäin paljon, kun oon tässä selailaillu keski-eurooppalaisia kaupunkeja. Zurich/Bern ois ollu ykköskohteita, mutta omaan budjettiini liian kalliita. :/ Praha, Budapest yms. on käyny mielessä myös, mutta oon tällä kertaa yksin matkustamassa ja noihin haluaisin mennä jonkun toisen kanssa.

Loistelias ja pikkuporvarillinen positiivisessa mielessä. Halpaa ja hyvää ruokaa.
Vivahteikas yöelämä. Ihana kaupunki kun pubeissa saa poltaa. Tänne eivät terveysnatsit ole päässeet iskemään.
Jos on aikaa niin kannattaa tehdä päiväreissu Bratislavaan. Kontrasti on mielenkiintoinen ja selkeä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Heinäkuisen turistihelvetin Salzburgissa itsekkin kokeneena suosittelisin Garmisch-Partenkircheniä. Alle kahden tunnin junamatka idylliseen pikkukylään jonka vieressä Saksan korkeimmat huiput.
Kylässä ei myöskään ole häiriötä välimeren kummaltakaan rannalta tulleista.
G-P oli kyllä yhden iltapäivän perusteella kiva pieni baijerilaiskaupunki, johon voisi hyvinkin mennä muutaman päivän vierailulle vuodenajasta riippumatta. Ja voihan siihen varata osan ajasta Münchenillekin, jos haluaa isompiin ympyröihin.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Loistelias ja pikkuporvarillinen positiivisessa mielessä. Halpaa ja hyvää ruokaa.
Vivahteikas yöelämä. Ihana kaupunki kun pubeissa saa poltaa. Tänne eivät terveysnatsit ole päässeet iskemään.
Jos on aikaa niin kannattaa tehdä päiväreissu Bratislavaan. Kontrasti on mielenkiintoinen ja selkeä.

Susittelen päiväreissussa Bratislavaan ottamaan jompi kumpi suunta jokilaivalla Tonavaa pitkin. Ainakin n. 20v sitten meno laivalla ja paluu bussilla oli hintansa väärtti.

t. hanu
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heinäkuussa olis tarkoitus lähteä Irlantiin autoreissulle. Pari aikuista ja yksi skidi. Viikon-puolitoista suunnitelmissa. Onko kokemuksia/vinkkejä? Dublinista ajateltiin autonvuokrausta.

Kiitokset etukäteen. Google on ollut ahkerassa käytössä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pöh, pitäisi lomailla kesäkuussa mutta mandaatti oli ettei lento saa olla yli 4 tuntia joten kaikki kivat paikat ovat poisluettuja. Idea olisi sluibailla jossain mukavassa paikassa n. viikon verran ja sukeltaminen on itsellä agendana.

Kesä on myös sikäli aika surkeaa aikaa Välimeren kannalta ettei moneenkaan paikkaan pääse suoraan joten vaihtoyhteyksiksi menee ja pikavilkuilulla kiintoisia vaihtoehtoja tuli mieleen Menorca ja sitten ihan Teneriffa, huipputason resortti pitänee tuulipuvut loitolla, mutta silti, onko paikka ihan sietämätön turistirysä vai onko kesäkuu siltä osin rauhaisempaa aikaa?
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Loistelias ja pikkuporvarillinen positiivisessa mielessä. Halpaa ja hyvää ruokaa.
Vivahteikas yöelämä. Ihana kaupunki kun pubeissa saa poltaa. Tänne eivät terveysnatsit ole päässeet iskemään.
Jos on aikaa niin kannattaa tehdä päiväreissu Bratislavaan. Kontrasti on mielenkiintoinen ja selkeä.

Tuli juuri käytyä Wienissä ja voin suositella lämpimästi. Itselleni tuo baareissa tupakoinnin salliminen on nykyään miinus mutta toki savuttomiakin ravintoloita löytyy riittävästi. Toinen pikku nillityksen aihe oli sotamuseon I maailmansodan siiven remontti, mutta tuo menee osin omaan piikkiin kun en museon sivulla vieraillut, siellähän tuo remontin laskuri näemmä tikittää. Schönbrunnin palatsi varmaan hienoimpana kohteena, teki meikäläiseen todella vaikutuksen. Varmasti tulee toistekin käytyä ja Bratislavan päivän voisi tuohon yhdistää, vaikkapa juurikin laiva-bussi, tai laiva-laiva-yhdistelmällä.

Muista kohteista Brysseli, Budapest ja Riika saavat kannatusta tältä suunnalta. Brysselikin avautui turistireissulla uudella tavalla, kun työreissulla ei oikein ehtinyt museoissa juosta. Auto- ja sotamuseo parhaiden missään käymieni joukossa.

Budapestissa ja Riikassa edullinen hintataso ja varsinkin jälkimmäisessä todella lyhyt etäisyys plussaa. Taitaa olla muuten tämänvuotinen kulttuuripääkaupunki. Budapestissa sattui vaan meikäläiselle kaupunkilomaksi hiukan liian rapea sää, kun elohopea kohosi yli +35 asteeseen viime elokuussa. Oppi arvostamaan terasseja, joilla tuuletin puhalsi vilvoittavaa vesihöyryä.

Heinä-elokuuussa voi tosiaan olla haastavaa löytää paikkaa missä ei turisteja parveilisi(jos suositummista kaupungeista puhutaan), Prahassa on kaikilla kolmella kerralla riittänyt ainakin italialaisia nuorisojoukkoja ihan kotitarpeiksi. Tämä siitäkin huolimatta, että reissut on tehty kesäsesongin ulkopuolella. Eipä noista häiriöksi meikäläiselle kuitenkaan ole ollut, tulihan suurin osa ns. pakollisista käyntikohteista bongattua jo ensimmäisellä reissulla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heinäkuussa olis tarkoitus lähteä Irlantiin autoreissulle. Pari aikuista ja yksi skidi. Viikon-puolitoista suunnitelmissa. Onko kokemuksia/vinkkejä? Dublinista ajateltiin autonvuokrausta.

Kiitokset etukäteen. Google on ollut ahkerassa käytössä.

Itse suosittelisin Galwayn ja Moherin kallioiden ympäristöä. Itse olen tuolla kulkenut vain bussilla, mutta voin antaa tuolle seudulle vahvan suositukseni. Myös eteläistä Irlantia on moni kehunut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pöh, pitäisi lomailla kesäkuussa mutta mandaatti oli ettei lento saa olla yli 4 tuntia joten kaikki kivat paikat ovat poisluettuja. Idea olisi sluibailla jossain mukavassa paikassa n. viikon verran ja sukeltaminen on itsellä agendana.

Kesä on myös sikäli aika surkeaa aikaa Välimeren kannalta ettei moneenkaan paikkaan pääse suoraan joten vaihtoyhteyksiksi menee ja pikavilkuilulla kiintoisia vaihtoehtoja tuli mieleen Menorca ja sitten ihan Teneriffa, huipputason resortti pitänee tuulipuvut loitolla, mutta silti, onko paikka ihan sietämätön turistirysä vai onko kesäkuu siltä osin rauhaisempaa aikaa?

Ainakaan Teneriffa ei mahdu lähellekään tuohon neljän tunnin rajaukseen, jollei nyt ollut sitten niin, että saa olla useampi legi, joista yksittäinen ei yli neljää tuntia.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse suosittelisin Galwayn ja Moherin kallioiden ympäristöä. Itse olen tuolla kulkenut vain bussilla, mutta voin antaa tuolle seudulle vahvan suositukseni. Myös eteläistä Irlantia on moni kehunut.

Hienoa, tattis. Osaatko suositella b&b paikkoja kyseiseltä alueelta? Vai olitko hotellissa koko reissun?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ainakaan Teneriffa ei mahdu lähellekään tuohon neljän tunnin rajaukseen, jollei nyt ollut sitten niin, että saa olla useampi legi, joista yksittäinen ei yli neljää tuntia.

Jooei, unohtui toki mainita tuo yksityiskohta. Lähinnä tietenkin omana agendana on lähinnä katsella kohteita jonne pääsisi nätisti Lontoon kautta (koska tasopisteet), tämä tekee esim. itäisen välimeren vähän tympeäksi mutta toisaalta suorien lentojen puutteessa on loppukädessä aika sama minne lentää kun välilasku tulee vastaan joka tapauksessa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heinäkuussa olis tarkoitus lähteä Irlantiin autoreissulle. Pari aikuista ja yksi skidi. Viikon-puolitoista suunnitelmissa. Onko kokemuksia/vinkkejä? Dublinista ajateltiin autonvuokrausta.

Kiitokset etukäteen. Google on ollut ahkerassa käytössä.

Katos vaan. Itse olen Corkissa työmatkalla heinäkuun alussa vajaan viikon verran. Jos jollain on tuosta kaupungista tai lähiympäristöstä jotain hyviä täkyjä, niin otan mielelläni vastaan. Päivät olen tietysti aika kiinni, mutta ehtii sitä varmaan vähän turistinakin pyörimään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heinäkuussa olis tarkoitus lähteä Irlantiin autoreissulle. Pari aikuista ja yksi skidi. Viikon-puolitoista suunnitelmissa. Onko kokemuksia/vinkkejä? Dublinista ajateltiin autonvuokrausta.

Kiitokset etukäteen. Google on ollut ahkerassa käytössä.
Ajomatkoja suunnitellessa kannattaa huomioida, että moottoritiet poislukien tiet eivät ole kovin hyväkuntoisia, joten ei kannattane yli 250 km päivämatkoja suunnitella. Kuitenkin 1 1/2 viikossa ehtii saarta jo kiertää ja kiinnostavat paikat pysähtyä tutkimaan tarkemmin. Omista kiinnostuksen kohteista (ja lapsen iästä) riippuu sitten mitä noi pysähdyskohteet ovat. Pohjois- ja länsirannikot on maisemallisesti hienointa aluetta, yksi ehdotukseni on tsekata Unescon maailmanperintökohteet ja kierrellä katsomassa niitä.
 

Puster

Jäsen
Dublinista ajateltiin autonvuokrausta.
Vaikka loma alkaisikin parin päivän Dublinin pysähdyksellä, kannattaa auto vuokrata lentokentältä. Kaupungista ulos pääseminen saattaa olla ensikertalaiselle hieman vaikeahkoa, kun taas kentältä pääsee M50:n kautta moottoriteille joka suuntaan.

Mohereille varmaan itsekin suuntaisin ja ajoreittinä voisi olla vaikka Dublin-Cork-Bunratty-Moher-Galway-Dublin. Jos aikataulu tekee tiukkaa tai ei huvita ihan niin pitkään ajella, niin sitten kääntyisin jo Limerickin kohdalta kohti rannikkoa. Bunratyn linna on varsinkin nuorempien matkailijoiden suosiossa ja siksi sitä suosittelisin.

Tai sitten toinen hyvä suunta olisi pohjoiseen. Belfast ja Giant's Causeway. Maisemien puolesta vähintäänkin samaa luokkaa ja samalla vaivalla kaksi eri kohdemaata.

B&B paikkoja löytyy heinäkuussakin ja aina ei etukäteisvarauksetkaan ole tarpeellisia. Edellisen yön paikkaa voi aina pyytää varaamaan jostain sopivasta kylästä seuraavan majapaikan tai sitten mennä vain etsimään ja kolkuttamaan oville. Aivan Moherin juurelta tai kaupunkien keskustoissa voi olla täyttä mutta yleensä pienistä kylistä löytyy aina joku joka on auki tai ainakin tietää mistä vapaata löytyy.

Tarvittaessa voin pistää vaikka yv:llä tarkempaa selvitystä ja vihjettä. Jokunen kerta on tuolla tullut seikkailtua ja huomenna mennään taas.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka loma alkaisikin parin päivän Dublinin pysähdyksellä, kannattaa auto vuokrata lentokentältä. Kaupungista ulos pääseminen saattaa olla ensikertalaiselle hieman vaikeahkoa, kun taas kentältä pääsee M50:n kautta moottoriteille joka suuntaan.

Joo, piti kirjoittamani että lentokentältä ollaan vuokraamassa auto. Kiireessä näppäilty jne.

Rannikkoa pitkin oli aluksi ajatus ajella ja käydä tsekkaamassa suosituimmat kohteet. Linnat, puistot ja mitä niitä nyt on. P-Irlanti on kuulemma pois laskuista absoluuttisesti.

Tarvittaessa voin pistää vaikka yv:llä tarkempaa selvitystä ja vihjettä. Jokunen kerta on tuolla tullut seikkailtua ja huomenna mennään taas.

Tämä olis hienoa, laita ihmeessä. Olen kiinnostunut ihan kaikesta mitä olet mieltä, kokenut jne. Kiitos!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katos vaan. Itse olen Corkissa työmatkalla heinäkuun alussa vajaan viikon verran. Jos jollain on tuosta kaupungista tai lähiympäristöstä jotain hyviä täkyjä, niin otan mielelläni vastaan. Päivät olen tietysti aika kiinni, mutta ehtii sitä varmaan vähän turistinakin pyörimään.
Visiitti Jamesonin tislaamoille, Cobhin satamakaupunki ja sen edustalla oleva vanha vankisaari, Blarneyn linna.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hienoa, tattis. Osaatko suositella b&b paikkoja kyseiseltä alueelta? Vai olitko hotellissa koko reissun?

Hotellissa olin Galwayn keskustassa. Reissusta on muutenkin jo lähes seitsemän vuotta aikaa, eli tilanne olisi todennäköisesti muuttunut niistä ajoista. Se jäi maisemista mieleen, että Dublinin ja Galwayn välillä ei ollut erikoisemmin nähtävää, ainakaan valtatieltä nähtynä. Tuo väli kannattanee vetää yhtä soittoa, ja keskittyä enemmän Galwayn ympäristöön. Galwayn jälkeen hyvä suunta voisi olla vaikkapa Cork, rannikkoa pitkin ajellen.
 

Matsku

Jäsen
Kellään kokemuksia Turkin Bodrumista? Millanen paikka? Hintataso? Jostain lukasin, että olisi turkkilaisten julkkisten lomakohde sekä aivan päinvastanen paikka kuin Alanyat ja muut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös