Matkakohteenne

  • 2 447 972
  • 14 523

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Finnairilla taas on noissa pitkänmatkan koneissa pistorasia siellä penkin alla. Latailee vielä vähän mukavammin niitä masiinoita. Itse en ole oikein koskaan halpiksella lentänyt, enkä lennä jos ei ole aivan pakko. Yleensä kaikki onnettomuudet ja muut murheet osuvat juuri näille yhtiöille. Norwegianilla ollut myös omat taistonsa tänä vuonna.
.

Plus että Finnairikin on uudistanut täysin pitkän matkan koneidensa viihdetarjonnan, yli 100 elokuvaa on nyt valittavana ja paljon muuta.

Muutenkin ihmetyttää Finnairin jatkuva dissaaminen suomalaisten osalta. Itse olen aina lentänyt Finnairilla eikä ikinä ole ollut mitään valittamista. Enkä ole ulkomaalaisiltakaan mitään valittamista kuullut. Itse tosin suhtaudun lentämiseen niinkuin muuhunkin matkustamiseen, jossa tarkoitus on vain päästä paikasta A paikkaan B, en mä 6h Onnibus matkallakaan ala mitään palvelua vaatimaan vaan itse pidän huolen siitä että matka menee mukavasti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Finskillä minua häiritsee pirun ahtaat penkit, eli pitch on pieni. Esim 330 ja 340 tuo on 32"
kun vaikkapa lomalennossa Finnmatkojen (Thompson/Tui) ikivanhassa 767 on 33".
Ei iso ero mutta pitkäjalkaiselle merkittävä. Finskin koneet ovat vain saakelin ahtaita ja epämukavia 10+ tunnin lennoilla.
Silti pitää maksaa premiumia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Finskillä minua häiritsee pirun ahtaat penkit, eli pitch on pieni. Esim 330 ja 340 tuo on 32"
kun vaikkapa lomalennossa Finnmatkojen (Thompson/Tui) ikivanhassa 767 on 33".
Ei iso ero mutta pitkäjalkaiselle merkittävä. Finskin koneet ovat vain saakelin ahtaita ja epämukavia 10+ tunnin lennoilla.
Silti pitää maksaa premiumia.

No mistä löydät parempaa ihan oikeasti, jos jollain charterilla on 33 niin se on kyllä poikkeus kun kaikilla muilla pitchi on 30-32. Olettaisin että Thomsonin kohdalla ainoa syy tuohon on se ettei penkkikonffista ole kannattanut muuttaa koska maksaa sekin jotain ja bisnesmalli on lähtökohtaisesti vuokrata konetta ja on vuokraajan ongelma montako matkustajaa se sinne voi myydä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Muutenkin ihmetyttää Finnairin jatkuva dissaaminen suomalaisten osalta. Itse olen aina lentänyt Finnairilla eikä ikinä ole ollut mitään valittamista. Enkä ole ulkomaalaisiltakaan mitään valittamista kuullut.

Itse ihmettelen aivan samaa eikä minullakaan ole koskaan ollut mitään valittamista Finnairin lennoista tai palveluista.
Todella paljon Aasiaan matkustavia ulkomaalaisia lentää Finskillä sinne ja jos se olisi niin paska yhtiö kuin mitä suomalaiset puhuvat niin tuskin sillä niin paljoa matkustajia olisi kuin mitä nyt on.
 

Jeffrey

Jäsen
Finskillä minua häiritsee pirun ahtaat penkit

Mulla on kokoa 200/115, ja oikeastaan ainoa yhtiö jolla olen huomannut olleen hyvin tilaa on Virqin (tosin exit paikka), ja Deltalla taas ollut huomattavan ahdasta. Kaikki muut lentoyhtiöt ja koneet menneet melkolailla samaan lokeroon. Veikkaisin, että tämä kysymys on enemmän asenteesta, kuin koosta kiinni?

Alkuvuodesta lensin useamman lennon Qantasilla. Yhtiö joka on ties kuinka monta kertaa valittu maailman parhaaksi, edellisen kerran tänä keväänä. Ja tadaa, en löytänyt juuri mitään eroa Finskiin (okei, samaa allianssia). Paitsi, että Finskillä oli hieman uudempi koneisto, ja viihdejärjestelmästä myös Finskille iso plussa.

Esimerkiksi nyt Virqinissä viihdyin kaikin puolin niin hyvin, että kyllä mä siitä omasta hyvinvoinnista voin sen muutaman kympin ekstraa maksaa. Se sama muutama kymppi joka olisi halpiksella maksettu jo pelkästään matkatavaroista ja -eväistä.
 

julle-jr

Jäsen
Kyllähän se näkyy, että Finnairin strategiassa panostetaan juuri Aasiaan. Sinne suuntaan mentäessä homma toimii ihan hyvin.
Esimerkiksi Kiinaan kannattaa ehdottomasti lentää Suomesta Finnairilla, jo senkin takia, että suoralla lennolla pääsee moneen pääpaikkaan. Tällöin todennäköisyys laukkujen katoamiselle ja muille ongelmille pienenee. Ja economy-luokan lipulla ja tasokortilla saa ilmaiseksi tilavamman paikan Economy Comfort -luokasta.

Euroopan lennot tuntuu olevan Finnairille välttämätön paha ja monet vuorothan lennetäänkin Flyben koneilla. Niissä ei ole paljon kehumista, mutta toisaalta pari tuntia nyt kärvistelee missä vain.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokemuksia Kaliforniasta?

Lennot on varattu Losiin ja aikaa on pari viikkoa. Tarkoitus olisi viihtyä ensin hetki Los Angelesissa, Venicen tai Santa Monican tuntumassa (kummassa?). Sitten kiinnostaisi tehdä retket San Fransiscoon ja Vegasiin.

Myös täältä ääni Losin paskuudelle. Mitä Vegasiin tulee, niin jos vähänkään on budjetilla väliä, mene tuonne arkena. Saat normaalin kolmen tähden huoneen keskeltä Strippiä $50 yö, kun viikonloppuna sama huone voi kustantaa $350 riippuen viikonlopun tapahtumista. Muista tuolla location, ota keskeltä Strippiä, NY NY - Venetian väliltä. Tuolla riittää tekemistä ja ihmettelemistä usealle päivälle ja kaikki showt, yökerhot, ravintolat, kaupat, pelipöydät jne ovat myös arkena auki.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kyllähän se näkyy, että Finnairin strategiassa panostetaan juuri Aasiaan. Sinne suuntaan mentäessä homma toimii ihan hyvin.
*clip*
Ja economy-luokan lipulla ja tasokortilla saa ilmaiseksi tilavamman paikan Economy Comfort -luokasta.

Lensimme maaliskuussa Finnairin reittilennolla Helsingistä Phuketiin eikä mulla ole pahaa sanaa sanottavana. Economy Comfortissa oli mukavan väljää ja ainakin oma viihdekeskukseni toimi ihan kelvollisesti. Palvelukin pelasi ja oli kohteliasta.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itsekin pidän Finnairin pidemmistä reittilennoista ja kaikki on toiminut paremmin kuin parilla muulla testatulla firmalla. Innolla odottelen uusia koneita ja lentoemäntiä ;).
 

Ukkomauseri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Finnairilla taas on noissa pitkänmatkan koneissa pistorasia siellä penkin alla. Latailee vielä vähän mukavammin niitä masiinoita. Itse en ole oikein koskaan halpiksella lentänyt, enkä lennä jos ei ole aivan pakko. Yleensä kaikki onnettomuudet ja muut murheet osuvat juuri näille yhtiöille. Norwegianilla ollut myös omat taistonsa tänä vuonna.=/QUOTE]

Joka päivä jotain uutta. Täytyy kyllä ihmetellä miten nuo pistorasiat on mennyt aivan ohi, jokusen kerran tullut pitkä lento vedettyä Finnairilla :D Yhden yhtä laturin johtoakaan en ole nähnyt koneessa, jotta olisi voinut ihmetellä mihin se johto on lyöty kiinni. Just reilu viikko sitten tuskailin, kun läppärin akku kesti yhden leffan ja viihdekeskuksen näyttö oli jostain 80-luvulta eikä mitään mielekästä katseltavaa. Mutta kyllä siitä leffan kuitenkin väijyin. Eikä tunnu kyllä kukaan kavereistakaan olevan tietoinen noista pistorasioista. Vai ollaanko vaan niin sikaosastolla aina istumassa:)

Itsellä ei kyllä ole mikään tarve disauttaa juuri Finnairia. Jos joku ei maistu, niin se ei maistu. Oli koneen kyljessä mikä tahansa logo.
 

Jeffrey

Jäsen
Täytyy kyllä myöntää, että tuo pistorasia tuli itsellänikin vahingossa vastaan ensimmäisen kerran tuossa viime vuoden lopulla. Netistä selailin lennolla tarjottavia palveluita, ja siellä pistorasia mainittiin. Heti koneessa sitten lentoemolta kysymään, ja hän neuvoi että penkin alta sellainen löytyy, jos löytyy. Kuulemma vähän vaihtelevasti noita koneista löytyy niin niitä ei sen suuremmin viitsitä mainostella. Toki osasyy voi olla myös se, että halutaan välttää se rumba jossa jokainen matkustaja latailee puolentusinaa eri aparaattia. Ilmaista sähköä tosin koneessa riittää.

Niin ja tuo pistorasia on tosiaan sellainen penkin alla olevassa muovissa oleva kaksi reikää. Noh, virtaa sieltä sain ja laitteet ovat toimineet myös lennon jälkeen, joten toiminee.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tie vie Japaniin ensi viikolla: Nagoya - Tokio - Kioto - Hiroshima.

Matkaopppaita on jo vähän luettu, mutta jos on esim. helposti löydettäviä ravintolavinkkejä, niin niitä voi aina kuulla lisää. Japani on ymmärtääkseni kallis maa, mutta jotenkin oletan, että toimivassa markkinataloudessa voi tehdä ostoksia myös halvalla? Ajattelin ottaa vaatteita vähän alle tarpeen ja ostaa jonkin verran paikan päältä. Tokiossa majoitumme Kandan alueelle lähelle Akihabaraa, ja Kiotossa rautatieaseman eteläpuolelle.

Mitähän tarjoiluja on Finnairin reittilennolla? Tuleeko ilmaisia juomia tai jotain matkapakettia (Thaimaan lennolla tuli mm. hammasharjaa, korvatulppia ja silmäsuojia)?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Japani on ymmärtääkseni kallis maa, mutta jotenkin oletan, että toimivassa markkinataloudessa voi tehdä ostoksia myös halvalla? Ajattelin ottaa vaatteita vähän alle tarpeen ja ostaa jonkin verran paikan päältä. Tokiossa majoitumme Kandan alueelle lähelle Akihabaraa, ja Kiotossa rautatieaseman eteläpuolelle.

En ole seurannut jenin kurssia, mutta vuonna 2008 lähdin Japaniin suhteellisen samoissa ennakkokäsityksissä. Ainakin tuolloin totesin tuon ennakkokäsityksen jokseenkin vääräksi. Kalliita tuntuivat olevan vain pitkän matkan junat. Sen sijaan syöminen, paikallisjunat ja pääsymaksut erilaisiin nähtävyyksiin yllättivät positiivisesti.

Kioto oli oma majapaikkani. Pidin paikasta kovasti. Sieltä tein päiväretket Osakaan, Hiroshimaan ja Naraan. Kaikki olivat näkemisen arvoisia.

Viihde-elektroniikka on se, mitä moni ostaa Japanista mukaansa. Sen osalta voi tehdä hyviäkin löytöjä.
 
K

kiwipilot

Japani on ymmärtääkseni kallis maa, mutta jotenkin oletan, että toimivassa markkinataloudessa voi tehdä ostoksia myös halvalla? Ajattelin ottaa vaatteita vähän alle tarpeen ja ostaa jonkin verran paikan päältä. Tokiossa majoitumme Kandan alueelle lähelle Akihabaraa, ja Kiotossa rautatieaseman eteläpuolelle.

Tällä hetkellä Japani on suomalaiselle kohtuullisen edullinen johtuen hyvästä euron kurssista: eurolla saa nyt 136 jeniä mikä on mainio hinta maan valuutasta. Pari kertaa ollaan Japanissa käyty eikä maa tuntunut kummallakaan kerralla mitenkään kalliilta: syöminen on halpaa, samoin liikkuminen. Muistaakseni vaatteetkin olivat ok-hinnoissa, ainakin Suomeen verrattuna.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitähän tarjoiluja on Finnairin reittilennolla? Tuleeko ilmaisia juomia tai jotain matkapakettia (Thaimaan lennolla tuli mm. hammasharjaa, korvatulppia ja silmäsuojia)?
Olet lentänyt Thaimaahan economy comfort-luokassa. Economy comfort-luokkaan kuuluu juurikin noi luettelemasi romut. Jos matkustat ihan turistiluokassa, niin lentoon sisältyy ruoat ja juomat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tie vie Japaniin ensi viikolla: Nagoya - Tokio - Kioto - Hiroshima.

Matkaopppaita on jo vähän luettu, mutta jos on esim. helposti löydettäviä ravintolavinkkejä, niin niitä voi aina kuulla lisää. Japani on ymmärtääkseni kallis maa, mutta jotenkin oletan, että toimivassa markkinataloudessa voi tehdä ostoksia myös halvalla? Ajattelin ottaa vaatteita vähän alle tarpeen ja ostaa jonkin verran paikan päältä. Tokiossa majoitumme Kandan alueelle lähelle Akihabaraa, ja Kiotossa rautatieaseman eteläpuolelle.

Mitähän tarjoiluja on Finnairin reittilennolla? Tuleeko ilmaisia juomia tai jotain matkapakettia (Thaimaan lennolla tuli mm. hammasharjaa, korvatulppia ja silmäsuojia)?
En ole itse käynyt Japanissa, mutta vaatteita ostelisin Uniqlosta, joita varmaan Japanista löytyy joka puolelta. Olen heidän myymälässään käynyt Nykissä ja hintalaatu-suhde oli sielläkin erittäin kohdallaan.
 
K

kiwipilot

En ole itse käynyt Japanissa, mutta vaatteita ostelisin Uniqlosta, joita varmaan Japanista löytyy joka puolelta. Olen heidän myymälässään käynyt Nykissä ja hintalaatu-suhde oli sielläkin erittäin kohdallaan.

Tälle peukku. Uniqlon myymälöitä on Japanissa joka paikassa ja hinnat kohdillaan.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Loka-marraskuun taitteessa pitäisi suunnatta Mexicoon emmännän duunimatkan perässä :)

Nähtävästi reissu käsittää Mexico Cityn, Pueblan ja Monterreyn.

Eli kaikenmoisia "must see" juttuja otetaan vastaan :)
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tie vie Japaniin ensi viikolla: Nagoya - Tokio - Kioto - Hiroshima.

Matkaopppaita on jo vähän luettu, mutta jos on esim. helposti löydettäviä ravintolavinkkejä, niin niitä voi aina kuulla lisää. Japani on ymmärtääkseni kallis maa, mutta jotenkin oletan, että toimivassa markkinataloudessa voi tehdä ostoksia myös halvalla? Ajattelin ottaa vaatteita vähän alle tarpeen ja ostaa jonkin verran paikan päältä. Tokiossa majoitumme Kandan alueelle lähelle Akihabaraa, ja Kiotossa rautatieaseman eteläpuolelle.

Japani on pääosin suomalaiselle edullinen. Ruoka on halpaa ellei ole kyse mistään erikoisuudesta. Fine diningiä on Tokiossa enemmän kuin missään muualla. Ruoan suhteen on sikäli helppoa että vaikka lähes kaikki ruokalistat ym ovat pääosin japaniksi, niin ravintoloiden ikkunoissa on yleensä ruokalistan annoksista tehdyt vahakopiot. Ota haluamastasi annoksesta kuva, näytä sitä tarjoilijalle ja sano joku matkaoppaasta opeteltu kaunis sana japaniksi.

Jos junalla liikutte, niin Japan Railpass on harkitsemisen arvoinen. Tuota ei saa ostettua Japanista vaan se pitää hankkia ulkomailta. Mutta kannattaa laskea ja harkita tuleeko se todellla halvemmaksi. Railpassin ongelma on lyhyt voimassaoloaika joka ainakin aikaisemmin alkoi lipun aktivoinnista joka taas "pakotti" liikkumaan kaupugista toiseen nopeasti.

Elektroniikkashoppailuun Akihabarassa yksi vinkki. Second Hand -elektroniikkamyymälät. Paikalliset ovat toisinaan hyvinkin kärsimättömiä mitä tulee viihde-elektroniikkaan ja tämä johtaa siihen että uusia malleja käytetään se kuukausi-pari ennen kuin ostetaan uusi.

Joku japanilainen erotiikkaliike on myös näkemisen arvoinen. Niitäkin sieltä löytyy ja mielikuvitus seksivälineiden kohdalla on vedetty täysin överiksi.
 
Kiitän Kalifornia-vinkeistä. Entäs Las Vegas. Mitä siellä voisi tehdä, ryyppäämisen ja sekoilun ohella? Suositeltavia ruokapaikkoja? Buffat jätettäneen väliin. Hotellia arvotaan varmaankin edullisemmasta päästä - eli Excalibur tai Circus Circus. Onko näistä kokemuksia? Viikolla ollaan menossa ja huoneet on näköjään noin 50 dollaria per yö.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kiitän Kalifornia-vinkeistä. Entäs Las Vegas. Mitä siellä voisi tehdä, ryyppäämisen ja sekoilun ohella?
Onhan siellä kaikennäköisiä show-esityksiä, ihan maailman huippuartisteja, musiikkia, sirkusta ja vaikka mitä. Toisaalta taas jos Las Vegas alkaa käydä liian ahtaaksi, niin voi lähteä tutkimaan lähiympäristöä, esim. Hoover Dam ja Red Rock Canyon ovat ihan lähellä, vähän kauempana sitten
esim. Death Valley, Grand Canyon, Lake Mead, Zion National Park, Bryce Canyon, jne.
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Viikonloppuna Madridissa. Eilen kun Espanja meni koripallon em-finaaliin, niin tuo finaalihan on sopivasti sunnuntaina illalla. Missä Madridissa olisi kisakatsomoa vai katsotaanko joka paikassa vain La Ligaa?

Tietysti parasta olisi löytää joku sporttibaari, jossa saisi jopa istumapaikan, mutta se lienee kyllä liikaa pyydetty.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitoksia kaikille japanivinkkejä antaneille! (Löytyvät samalta sivulta ylempää)

Monia niistä tuli noudatettua, ja laitan tähän muutaman lisäkommentin tuleville japaninmatkailijoille.

- Otimme Japan Rail Passit (Suomesta etukäteen). Niistä oli jonkin verran hyötyä myös Tokion, Kioton ja Hiroshiman paikallisliikenteessä. Ne eivät käy metroissa, mutta kaikissa noissa oli maanpäällisiä JR-linen paikallisjunia, joissa passilla sai matkustaa ilmaiseksi. Tokiossa hotellimme oli osin tuurillakin hyvässä solmukohdassa Kandan ja Akihabaran välillä, ja niiden kautta kulki kaksi maanpäällistä linjaa, joilla pääsi lähes kaikkiin tärkeimpiin kaupunginosiin (ei kuitenkaan Roppongin bilekeskukseen.)

- Hintataso oli tosiaan halpa. Tuli jopa harvinaisesti alitettua budjetti! Vaatteita ostin mm. Uniqlolta ja "sadan jenin kaupoista", joissa suurin osa tuotteista (esim. sukat ja kalsarit) maksavat vain 100 jeniä, eli n. 0,77 €/kpl. Monet hinnat ilmoitetaan kuitenkin ilman arvonlisäveroa (8%), joka lisätään päälle. Kannattaa ostaa isoja kokoja. Meikäläinen M on Japanissa L tai jopa XL.

- Tokiossa ei ole terasseja! Tai ainakin niitä saa todella etsiä. Suosittelen Akihabaran ja Kandan välisen Manseibashin sillan lounaiskulmassa olevaa panimoravintolaa, jonka pieneltä terassilta aukeni mahtava näkymä yli Kandajoen kohti Akihabaran valoja (kaikki panimon omat oluet 680 jeniä/0,33l sis. alv.). Kiotosta terasseja löytyy pieneltä alueelta joen varrelta iso rivi - tosin ne ovat kaikki ruokapaikkoja, kuten ravintolat Japanissa lähes aina.

- Ilmainen hyvä näköala löytyy Tokion kaupungintalosta Shinjukun asemalta länteen. Toisessa tornissa on myös eurooppalaistyylinen ravintola kirjaimellisesti huippunäköalalla. Se näyttää kalliilta, mutta oli yllättävän halpa: kolmen ruokalajin ateria irtosi alle 10 eurolla, tosin annokset olivat fine dining -tyylisen pieniä (tarjottu länkkäriruoka oli hyvää, mutta ei mitenkään erityistä). Isoruokaisen kannattaa ottaa enemmän kuin kolme annosta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Japani on kiinnostanut aina, vaikkei aivan akuutti reissun kohde olekaan. Millainen budjetti @Vaughan sulla suurin piirtein oli majoituksen ja lentojen osalta?

Edit. Jostain syystä nuo akselivallat kiinnostavat kovasti, kun tekisi myös Italiaan mieli mennä. Saksa on tietysti itsestäänselvyys. Sotahistorialla tässä ei sinänsä ole tekemistä, vaikka kaikissa noissa maissa vankka historia silläkin saralla on.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Japani on kiinnostanut aina, vaikkei aivan akuutti reissun kohde olekaan. Millainen budjetti @Vaughan sulla suurin piirtein oli majoituksen ja lentojen osalta?
Tässä vaiheessa summat ovat vielä aika hyvin muistissa: Lennot olivat 596€ Finnairin suorat Nagoyaan Hulluilta päiviltä (Osaka olisi ollut n. 50€ kalliimpi, ja Tokioon ei tarjouksia ollut, eli suorat lennot selvästi kalliimpia). Tokion kahden tähden perushotelli kohtuullisella sijainnilla maksoi 400€/2hh/7 pvää. Kioton hienompi neljän tähden hotelli 400€/2hh/4 pvää, ja Nagoyssa kahdessa halvemmassa hotellissa n. 100€/2hh/2 pvää. Hiroshimassa kävimme päiväseltään Shinkansen-luotijunalla, kun Rail Pass oli jo maksettuna - etäisyys Kiotosta oli muistaakseni n. 500km ja matka kesti n. 2h 30min.

Rail Pass maksoi n. 300€/2 viikkoa (en muista ihan tarkkaan - tilattiin etukäteen suomalaisesta pienestä matkatoimistosta). Käteistä kului vain n. 800€ kahdessa viikossa, vaikka olin vaihtanut valuuttaa tonnin, ja henkisesti varautunut kuluttamaan luottokorttiakin hieman - mutta ei tosiaan ollut tarvetta.

Edit. Jostain syystä nuo akselivallat kiinnostavat kovasti, kun tekisi myös Italiaan mieli mennä. Saksa on tietysti itsestäänselvyys. Sotahistorialla tässä ei sinänsä ole tekemistä, vaikka kaikissa noissa maissa vankka historia silläkin saralla on.
Heh, hauska sattuma, että minäkin olen aina pitänyt sekä Saksasta että Italiasta.

Sotahistoriasta täytyy mainita, että kävimme Tokiossa Yasukunin "kiistanalaisella" pyhättöalueella, sekä siihen kuuluvassa museossa. Sitä on syytetty "revisionistiseksi". Tosiasiassa se on samalla tavalla lievästi isänmaallinen kuin lähes mikä tahansa sotamuseo ympäri maailman. En kokenut konkreettista "revisionismia" - lähinnä omat hirmuteot jätettiin mainitsematta ja korostettiin rintaman tapahtumia eikä tekoja siviilejä vastaan. Oli kuitenkin hienoa ottaa itsestään kuva aidon Mitsubishi A6M Zero -hävittäjän vierellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös