Matkakohteenne

  • 2 449 289
  • 14 528
K

kiwipilot

Kysyisinkin onko joku täällä ajellut Brittein saarilla? Miten hankalaa se vasemman puoleinen liikenne oikeasti on eurooppalaiseen liikenteeseen tottuneelle? Entä miten hankalaa on käyttää vaihdekeppiä vasemmalla kädellä, sitä olen tässä yrittänyt simuloida istumalla autossa pelkääjän paikalla, ja kyllä erikoiselta tuntuu.. ehkä pitäisi vuokrata automaatti suoraan. Vai kannattaako näin ummikkona antaa olla ja käyttää vain suosiolla British Railin palveluja, elämyshän se saattaisi olla sekin..

Ei kannata turhaan stressata, hyvin se menee. Muistan kun joskus aikoinaan muutettiin Uuteen-Seelantiin ja joutui hyppäämään vasemmanpuoleisen liikenteen sekaan: noin viikossa oli kulttuurishokki ohitse ja homma tuntui suht. normaalilta. Suurinta päänvaivaa aiheutti liikenneympyrät, mutta pian niihinkin tottui, samoin vaihdekeppiin. Kaikista hankalinta - ja vaarallisinta - oli oikeanpuoleiselta seisakkeelta liikkeelle lähteminen: muutaman kerran lähdin automaattisesti ajamaan oikeaa puolta ja ihmettelin että "Miksi toi vastaantuleva auto ajaa väärällä kaistalla?". Tämä kannattaa muistaa kun pysähtyy maisemia katselemaan. Syksyllä käytiin ajelemassa reilut tuhat kilometriä Irlanissa ja aika äkkiä pääsi mukaan "väärän"puoleiseen liikenteeseen. Muutenkin sitä on aika erillä tavalla skarppina liikenteen nurinkurisuuden takia. Lisäksi vuokra-autoissa on ainakin Irkuissa kuskin puolen kojelaudalla tarra, joka heijastaa vasemmasta kaistasta muistuttavan nuolen tuulilasin alakulmaan. Kätevä keksintö. Eli auto alle ehdottomasti! Automaatti voisi olla hyvä ratkaisu, mutta ainakin Irlannissa niitä ei ollut oikein tarjolla.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajoin kaksi viikkoa vuokra-autoa Uudessa-Seelannissa. Otin tarkoituksella automaatin, ei tarttenut miettiä kepin vatkaamista vasemmalla kädellä. Ekan parin tunnin aikana asian sisäisti, paitsi ko autosssa vilkun käytön. Aina kun piti näyttää vilkkua laitoin pyyhkijät päälle.... Meni viikset alkuun sekaisin.

Sama juttu kuten kiwipilotilla. Liikenneympyrä oli alkuun haasteellisin. Eka ympyrä oli kaksikaistainen. Oli mielenkiintoinen tunne lähteä kiertään "väärinpäin".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole vasenkaistaista liikennettä koskaan kokeillut, mutta lähtökohtaisesti olen itse julkisen liikenteen miehiä ja vielä enemmän olen sitä briteissä yms. väärin päin ajelevissa maissa. Varmasti siihen tottuisi, mutta en tykkää ajatuksesta, että joutuisin stressaamaan tuollaisesti perusasiasta matkalla.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Miten hankalaa se vasemman puoleinen liikenne oikeasti on eurooppalaiseen liikenteeseen tottuneelle? Entä miten hankalaa on käyttää vaihdekeppiä vasemmalla kädellä, sitä olen tässä yrittänyt simuloida istumalla autossa pelkääjän paikalla, ja kyllä erikoiselta tuntuu.. ehkä pitäisi vuokrata automaatti suoraan.
Oma kokemukseni vasemmanpuoleisesta liikenteestä on 1,5 vuoden takaa Irlannin-reissulta. Alkuun ajatus kieltämättä arvelutti, mutta olihan auto vaan tuolla(kin) ihan yliveto tapa nähdä maata suurten kaupunkien ulkopuolella. Vaihteiston käyttö vasemmalla kädellä tuntui kyllä jo ajatuksena niin epänormaalilta, että päädyin suosiolla ottamaan automaattivaihteisen auton, vaikka hinta olikin jonkun kympin päivää kohden manuaalivaihteista vastaavaa autoa kalliimpi. Kävi kuitenkin loistava mäihä auton kanssa: etukäteen tilattu ja maksettu Ford Focus olikin vaihtunut vuokraamolla bränikkään 1-sarjan Bemariin, joten sillä kelpasi heittää muutamassa päivässä yli tuhannen kilometrin rundi.

Mun mielestä tohon vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottui yllättävän nopeasti. Ihan ensimmäiset kilometrit pois lentokenttäalueelta olivat toki melkoista hapuilua, mutta äkkiä se siitä lähti. Varmaan auttoi sekin, että yritin ennen lähtöä tehdä jonkinmoisia mielikuvaharjoitteita ja olin käynyt kattomassa Googlen katunäkymistä noita liikenneympyröitä jne. Ekana päivänä Dublinista Belfastiin ajellessa aiheutin matkalla yhden selkeän vaaratilanteen, kun ei sitä vaan vielä jonkun parkkipaikan pihasta kadulle lähtiessä tajunnutkaan kattoa oikeaan suuntaan. Onneksi toinen kuski oli valppaana ja jarrutti.

Mutta toisesta päivästä lähtien ajelut menivät sitten jo oikein luontevasti ja ajaminen oli monin paikoin suorastaan hauskaa. Ainoastaan se kuskin paikalle "väärälle puolelle" pujottautuminen tuntui jostain syystä olevan kerta toisensa jälkeen kumman hankalaa. Itse asiassa sitten kun reissun jälkeen lensin takaisin Suomeen ja hain Hki-Vantaan parkista oman autoni, niin oikeanpuoleinen liikenne tuntui jopa hetken aikaa hassulta. Ehkä tämäkin siis kertoo siitä, että äkkiä sen erilaisen liikenneympäristön kuitenkin sisäistää.

Eli kyllä mä oman kokemukseni perusteella sanoisin, että jos/kun autoilu muuten luonnistaa ja kiinnostaa, niin aivan turha sitä vasemmanpuoleista liikennettä on pelätä. Tarkkaavaisuutta vaan alussa reippaasti, kyllä se siitä. Ja automaattivaihteista autoa suosittelen lämpimästi, vaikka se yleensä maksaakin lisähintaa. Sellaisen otan itse ehdottomasti myös seuraavalla kerralla, jos tulee tarvetta vastaavissa maissa autoilla, vaikka kotopuolessa ajelen tyytyväisenä manuaalilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vai kannattaako näin ummikkona antaa olla ja käyttää vain suosiolla British Railin palveluja, elämyshän se saattaisi olla sekin..

Helvetti, että harmittaa tämä autoilun ihannointi. Ai niin, totta, sillähän pääsee kätevästi johonkin tuppukylään mikä on vartissa nähty. Millään reissulla ei joka paikkaan ehdi, niin on melkoinen no-brainer valita sitten ne paikat minne pääsee muutenkin.

Milläköhän tavalla mietit BR:n olevan jotenkin erikoinen elämys? Se voisi toki ainakin olla, että vuosituhanteen vaihteen sekoilujen jälkeen taitaa firma toimia paremmin kuin esimerkiksi VR.

Uudesta-Seelannista muuten, kun puhuitte, niin siellä ollaan vakavasti harkittu parin tunnin ajokokeen järjestämistä vuokrailijoille. Turistien sekoilut eivät ole rajoittuneet pelkästään vaaratilanteisiin vaan myös ihmishenkiä on menetetty. Suurin ongelma on aasialaiset turistit mitkä tuskin omassakaan maassaan kovin kummoisia kouluja ovat käyneet.

Toinen iso ongelma on valkoihoiset mitkä mannertenvälisen lennon jälkeen hyppää suoraan lentokentältä rattiin eivätkä edes tiedä kummanpuoleinen liikenne maassa on tai ainakaan väsyneenä muista.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helvetti, että harmittaa tämä autoilun ihannointi. Ai niin, totta, sillähän pääsee kätevästi johonkin tuppukylään mikä on vartissa nähty. Millään reissulla ei joka paikkaan ehdi, niin on melkoinen no-brainer valita sitten ne paikat minne pääsee muutenkin.
Autoilu on sen lisäksi että mukavaa, niin voi valita omat reitit ja aikataulut tai vaikka muuttaa suunnitelmia, jos siltä tuntuu. Ja varmasti pääsee "tuppukylien" lisäksi hienoihin paikkoihin mitkä jäisivät kokematta pelkästään julkisia käyttämällä. Itse olen saarilla harrastanut molempia, tilanteen mukaan.

Milläköhän tavalla mietit BR:n olevan jotenkin erikoinen elämys? Se voisi toki ainakin olla, että vuosituhanteen vaihteen sekoilujen jälkeen taitaa firma toimia paremmin kuin esimerkiksi VR.
British Railhan ei toimi ollenkaan, kun junaliikenne yksityistettiin ja toiminnot pilotttiin osiin ennen vuosituhannen vaihdetta. Eli Briteissä on kymmeniä eri junayhtiöitä, toki muutamien omien kokemuksien perusteellla ovat ollleet ihan ok.

Ajoin kaksi viikkoa vuokra-autoa Uudessa-Seelannissa. Otin tarkoituksella automaatin, ei tarttenut miettiä kepin vatkaamista vasemmalla kädellä. Ekan parin tunnin aikana asian sisäisti, paitsi ko autosssa vilkun käytön. Aina kun piti näyttää vilkkua laitoin pyyhkijät päälle.... Meni viikset alkuun sekaisin.

Sama juttu kuten kiwipilotilla. Liikenneympyrä oli alkuun haasteellisin. Eka ympyrä oli kaksikaistainen. Oli mielenkiintoinen tunne lähteä kiertään "väärinpäin".
Aluksi liikenneympyrien lisäksi toinen itsestä erikoiselta tuntunut tilanne oli oikealle kääntyminen, jossa pitää muistaa väistää edestäpäin tulijoita. Muuten vasemman puolen liikenteestä voin saanoa että kyllä siihen tottuu, mutta totta kai erityisesti liikkkeelle lähdettäessä pitää olla varovainen. Itse käytän navigaattoria, joka ystävällisesti huomauttaa aina liikkeelle lähdettäessä että muista ajaa vasemmalla.

Saarilla ei ole tuota vilkku/pyyhkiä ongelmaa, kun ne on samoin päin kuin Suomessa. Ja automaattivaihteisto toki helpottaa, mutta kyllä sen vaihteen vaihtamisen vasemmallakin kädellä tottuu hoitamaan. Yllättävän paljon vuokraamot ovat pyytäneet automaattivaihteisista extraa, päivässä tai parissa ei tietysti tunnu paljoa, mutta vaikka viikonvuokrassa alkaa jo ero tuntumaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
British Railhan ei toimi ollenkaan, kun junaliikenne yksityistettiin ja toiminnot pilotttiin osiin ennen vuosituhannen vaihdetta. Eli Briteissä on kymmeniä eri junayhtiöitä, toki muutamien omien kokemuksien perusteellla ovat ollleet ihan ok.

Eihän se joo toimi. Asuin maassa noihin aikoihin ja monella yksityisellä firmalla on kuljettu ilman ongelmia, mutta sen jälkeen on vierailut olleet aika harvoja. Mutta siis Britannian junaliikenne on saatu kuntoon ja esimerkiksi Suomessa on ymmärtääkseni menty vähän toiseen suuntaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En ole vasenkaistaista liikennettä koskaan kokeillut, mutta lähtökohtaisesti olen itse julkisen liikenteen miehiä ja vielä enemmän olen sitä briteissä yms. väärin päin ajelevissa maissa. Varmasti siihen tottuisi, mutta en tykkää ajatuksesta, että joutuisin stressaamaan tuollaisesti perusasiasta matkalla.
Kyydissä olen ollut, ei tuntunut miltään. Mutta parin kuukauden päästä olenkin sitten ratissa, juuri mainitussa Uudessa-Seelannissa. Vaihtoehtona oli bussisiirtyminen. Matkan varrella on vain niin paljon nähtävää ja koettavaa, että vajaaksi viikoksi otamme mieluummin kuitenkin vuokra-auton. Stressaavaa varmaan joo tietyllä tasolla, mutta plussapisteitä on toisessa korissa niin paljon, että valinta oli no-brainer.

Mulle käy varmaan samalla tavalla kuin SherwoodinHartsalle tuon vilkun käytön kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, tietysti auto on omaa luokkaansa, jos kiertelee enemmän ja ehkä majoittautuukin ympäriinsä. Aivan varmasti tulee itsekin tehtyä automatkoja vielä joskus, mutta tähän saakka olen pärjännyt oikein hyvin julkisilla. Riippuu tietysti kohteistakin - jos siirtyy isohkosta kohteesta vastaavanlaiseen, pääsee yleensä julkisella hyvin ja voi ottaa sen oluen maisemia katsellessaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei se pointti ole kahden kaupungin välinen siirtyminen, vaan se, mitä muuta tuona aikana on tarkoitus tehdä. Pelkkään siirtymiseen julkiset kelpaavat, vaikka isojen laukkujen kanssa onkin ikävä liikuskella. Mutta niitä kiinnostavia kohteita on sen verran paljon, että jää kunnolla aikaa tehdä se, mitä on suunnitellut tuolla tekevänsä. Kaikki kohteet kun eivät ole paikallisliikenteen säteellä majoituksista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
pääsee yleensä julkisella hyvin ja voi ottaa sen oluen maisemia katsellessaan.

Kukaan ei koskaan sano mitään pahaa autovuokrauksesta. Kukaan ei koskaan kerro esimerkiksi niistä krapulariidoista, kun ketään vuokraajaa ei kiinnostakaan ajaa. On vain niin jotenkin vapautunut olo, kun saa vaan ajaa. Kertokaa nyt kuinka moni vuokrasi auton yksin matkatessaan. Ei kukaan eli säätöä tulee.

Koskaan ei tule karttasekoilua minnehän tästä nyt pitäisi ajaa? Se on tietenkin totta, että lomalla sillä ei ole väliä missä sitä on. Ja koskaan ei ole tietenkään ollut mitään ongelmaa auton luvanneen firman kanssa. Palauttaminen on myös mennyt ongelmitta, vaikka mielummin olisi junan ravintolavaunussa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pernaveikon ei kannattaisi matkustaa R-kioskia pidemmälle. Voi tulla paha mieli. Ja kannattaa ehdottomasti välttää sellaista keksintöä kuin navigaattori. Menee hyvät vitutukset hukkaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukaan ei koskaan sano mitään pahaa autovuokrauksesta.
Kokemusta on Suomen ulkopuolella melkein 30 auton vuokrauksesta, luettelen tässä suurimmat ongelmat: kerran puhkesi rengas tienpäällä.
Kukaan ei koskaan kerro esimerkiksi niistä krapulariidoista, kun ketään vuokraajaa ei kiinnostakaan ajaa.
Ei ole kokemusta tällaisesta, enempi toisinpäin kiistellään kavereiden kesken kuka saa ajaa.
On vain niin jotenkin vapautunut olo, kun saa vaan ajaa. Kertokaa nyt kuinka moni vuokrasi auton yksin matkatessaan. Ei kukaan eli säätöä tulee.
Käytännössä yksin matkustan ainoastaan työmatkoilla, ei ole tullut mitään säätöjä sellaisinakaan kertoina, aikaa on toki säästänyt useita tunteja kun autolla on ollut perillä ennen kuin olisi ollut julkisilla.

Koskaan ei tule karttasekoilua minnehän tästä nyt pitäisi ajaa? Se on tietenkin totta, että lomalla sillä ei ole väliä missä sitä on.
Navigaattori joskus on ohjannut "mielenkiintosia" reittejä, nämä ovat usein aika hauskojakin juttuja. Esim. kun tie kapenee ja kapenee, kunnes jäljellä on vaivainen kärrypolku.. Hauskoja muistoja tällaisetkin.
Ja koskaan ei ole tietenkään ollut mitään ongelmaa auton luvanneen firman kanssa.
Kreikassa ei tuotu autoa luvattuna hetkenä hotellille, sillloin joutui odottamaan tunnin että sai toisen auton toisesta firmasta.
Palauttaminen on myös mennyt ongelmitta, vaikka mielummin olisi junan ravintolavaunussa.
Kokemuksia on myös siitä kun juna on myöhässä. Tai pienessä kaupungissa ei saa taksia pariin tuntiin, kun kaikki ovat ajamassa koulukyytejä. Olutta on saanut autoillessakin juoda, esimerkiski kun näkee vaikka kivan pubin, niin siihen on helppo poiketa juomaan pintti. Junan/bussin kyydistä ei onnistu.
 
K

kiwipilot

[Humble Brag Warning] Mulla on esim. Jenkeissä ja Kanadassa takana jotain 10000 km, muista maista puhumattakaan ja ainoa ongelma on ollut renkaan puhkeaminen Floridassa (mikä sekin tapahtui yön aikana hotellin autotallissa). Tämäkin katastrofi hoitui soitolla vuokrafirmaan. Pahemmin ei olla koskaan eksytty, eikä ikinä ole tarvinnut kelailla aamun ajokuntoa. Varsinkin lasten kanssa auto on aivan yliveto, olit sitten Jenkeissä tai Irlannissa: voit pysähtyä syömään, kuselle tai maisemia katselemaan silloin kun huvittaa. Lisäksi bonuksena tietää minkälainen matkaseura odottaa: jossain Megabussissa ei koskaan tiedä minkälainen sankari haisee vieressä.

Tietenkin jossain Jaappanissa tai Taiwanissa suositaan loistavaa luotijunajärjestelmää mutta länsimaissa auto on ehdoton, varsinkaan jos haluaa nähdä kunnolla yhtään mitään. Huhtikuussa edessä reilu kolmeviikkoinen Kaliforniassa, Arizonassa, Nevadassa ja Utahissa. Eikä onnistuisi ilman autoa, ei sitten millään.[Humble Brag Warning]
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä länsimaissakin voi nähdä julkisilla ihan hyvin paikkoja, vaikkei kaikkialle pääsekään. Riippuu ihan kohteista ja reissun tarkoituksesta. Itse en erityisemmin ajamisesta nauti ja tekisin kotimaanmatkatkin mielelläni julkisilla, jos verkosto ja hinnat olisivat kohdillaan. Mieluummin lukisin kirjaa tai ihmettelisin oluen kanssa maisemia kuin nuokun ratin takana. Mutta juu, joissain paikoissa auto on ehdoton, eikä siitä sen enempää.
 
K

kiwipilot

Kyllä oma syksyn Irkkureissu olisi ollut käytännössä mahdotonta järjestää ilman autoa: viisi päivää ja reilut tuhat kilometriä pitkin pieniä rannikkoteitä pikkukylästä ja nähtävyydestä toiseen. Kolmen muksun kanssa hotellin etsiminen jalan jossain Letterkennyssä viiden tunnin bussimatkan jälkeen olisi ollut jokseenkin isin hermoja raastavaa. Toisaalta joku junailu vaikkapa pitkin poikin Saksaa kiinnostaisi kovasti: Asemat sijaitsevat keskellä kaupunkia jolloin rinkkojen kanssa selviäisi mainiosti ja maisemia olisi huomattavasti mukavampi seurata bisse kourassa ICE:n ikkunasta kuin autobahnilla painaen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pernaveikon ei kannattaisi matkustaa R-kioskia pidemmälle. Voi tulla paha mieli. Ja kannattaa ehdottomasti välttää sellaista keksintöä kuin navigaattori. Menee hyvät vitutukset hukkaan.

En ymmärrä mihin siinä tarvitsee navigaattoria, kun hyppää metroon ja menee randomilla itään näyttävän linjan päätepysäkille. Siellä on aivan varmasti oikeata menoa ja meininkiä. Niissä kaupungeissa missä ei ole raideliikenteen ihanuuksiin vielä herätty on yleensä bussilinjoja. Kuten vaikka Helsingissä missä herääminen realisoituu kohtuullisen hitaasti.

Ja niiden kaupunkien välillä ei ole oikeastaan mitään. Sitten kun on sen yhden vuoren nähnyt, niin se seuraava näyttää ihan samalle. Taitaa olla fysiologinen juttu miten ne sinne rakentui joskus aikoinaan. Olen myös käynyt erittäin monella biitsillä. Sitten kun ne on nähty, ne on nähty. Ei niihin erikseen tarvitse autolla ajaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kukaan ei koskaan sano mitään pahaa autovuokrauksesta. Kukaan ei koskaan kerro esimerkiksi niistä krapulariidoista, kun ketään vuokraajaa ei kiinnostakaan ajaa. On vain niin jotenkin vapautunut olo, kun saa vaan ajaa. Kertokaa nyt kuinka moni vuokrasi auton yksin matkatessaan. Ei kukaan eli säätöä tulee.

Sinkkuaikoina vuokrasin luokkaa jokaisella uuden maan/paikan reissulla auton päiväksi-pariksi vähintään. Aivan ylivoimainen tapa liikkua ja nähdä paikkoja. En ymmärrä, miksi "ei kukaan vuokrannut autoa yksin matkatessaan".
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mä ainakin haluan nähdä paikallisia ihmisiä ja paikallista menoa, mitä julkisissa näkee hyvin. Paljosta jäisi kyllä paitsi jos auton aina vuokraisi. Joihinkin paikkoihin ja joihinkin reissuihin se tietenkin saattaa sopia paremmin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei se pointti ole kahden kaupungin välinen siirtyminen, vaan se, mitä muuta tuona aikana on tarkoitus tehdä. Pelkkään siirtymiseen julkiset kelpaavat, vaikka isojen laukkujen kanssa onkin ikävä liikuskella. Mutta niitä kiinnostavia kohteita on sen verran paljon, että jää kunnolla aikaa tehdä se, mitä on suunnitellut tuolla tekevänsä. Kaikki kohteet kun eivät ole paikallisliikenteen säteellä majoituksista.

Pari asiaa. Miksi pitää kantaa koko omaisuus mukana, jos käy tutkimassa jotain paikkoja? Niistä isoista laukuista puolet on aivan turhaa, vaikka ei olisi hippi mitä en tokikaan itse ole. Se on hämmästyttävä taito ottaa mukaan vain se mitä oikeasti tarvitsee. Ja jos jotain jää, niin sen voi ostaa sitten sieltä vuokraamosta.

Sinkkuaikoina vuokrasin luokkaa jokaisella uuden maan/paikan reissulla auton päiväksi-pariksi vähintään. Aivan ylivoimainen tapa liikkua ja nähdä paikkoja. En ymmärrä, miksi "ei kukaan vuokrannut autoa yksin matkatessaan".

Miksi tämä on niin ylivoimainen? Jos haluat yhden tietyn Lonely Planetissa mainitun paikan nähdä, niin sitten ehkä. Entä se ylivoimaisuus mikä syntyy siitä, kun sinulla ei ole hajuakaan missä olet, mutta olet jossain mihin bussi vei.

Ei koko ajan pidä olla kartalla ja käydä kaikissa rysissä, parhaat ylivoimaisemmat paikat löytyy sattumalta mihin kieltämättä autollakin on mahdollisuus. Autottomuus ei kuitenkaan poista mahdollisuutta löytää niitä,
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miksi tämä on niin ylivoimainen? Jos haluat yhden tietyn Lonely Planetissa mainitun paikan nähdä, niin sitten ehkä. Entä se ylivoimaisuus mikä syntyy siitä, kun sinulla ei ole hajuakaan missä olet, mutta olet jossain mihin bussi vei.

Ei koko ajan pidä olla kartalla ja käydä kaikissa rysissä, parhaat ylivoimaisemmat paikat löytyy sattumalta mihin kieltämättä autollakin on mahdollisuus. Autottomuus ei kuitenkaan poista mahdollisuutta löytää niitä,

Kokeile joskus, niin tiedät. Vaatii tosin sitä, ettei ole aina siellä "pubissa". Autolla nimenomaan pääsee muihin kuin niihin rysiin kätevästi, kun ei nyt muutenkaan puhuta suurkaupunkien keskustoista. Eikä aina ole pakko olla kartallakaan. Julkisin sitoutuu tiettyihin reitteihin ja yleensä myös menemään ne reitit perille asti (ei toki aina). Lisäksi toki moniin paikkoihin ei edes pääse monissa maissa julkisilla, kuten nyt vaikka viime syksyn Islannin-reissulla, ja vaikka siellä patikointi/maastofillarointi hieno laji onkin ei ainakaan meillä ollut aikaa viikkokausia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pari asiaa. Miksi pitää kantaa koko omaisuus mukana, jos käy tutkimassa jotain paikkoja? Niistä isoista laukuista puolet on aivan turhaa, vaikka ei olisi hippi mitä en tokikaan itse ole. Se on hämmästyttävä taito ottaa mukaan vain se mitä oikeasti tarvitsee. Ja jos jotain jää, niin sen voi ostaa sitten sieltä vuokraamosta.
Kuules nyt hippi (oho, huomasin juuri ennen lähettämistä, että kiellät tuon faktan, kyseessä täysi yhteensattuma). Kyseessä on kolmen viikon reissu (auto on siis vain vajaaksi viikoksi sille osuudelle, mistä siitä on eniten iloa). Siihen sisältyy kaksi erillistä patikkaa. Saapuminen ja lähtö ovat eri osassa maata. Siinä välissä on etappeja. Ja ne eivät ole biitsejä. Sä saat lähteä neljän päivän patikalle hammasharjan kanssa, mutta mä otan säänkestävät vaatteet ja kunnolliset patikkakengät. Ja otan myös koko kuvausarsenaalini mukaan. Sulle riittää kuvien ottamiseen kännykkä, mulle ei.

Yksi asia on kyllä selvää. En todellakaan haluaisi matkustaa pernaveikon kanssa samoihin kohteisiin. Kuulostaa aivan vitun tylsältä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen lähes lopettanut kuvien ottamisen, ei vain voi olla koko ajan joku laite kourassa. Mitä niillä kuvilla tekee? Itselle muistot on se ainoa millä on merkitystä. Vaikka olisi parempi kamera, miksi se on koko ajan läsnä.

http://www.news.com.au/travel/trave...d-to-ban-selfies/story-e6frfqfr-1227194906210

(linkki vie australialaiselle uutissivustolle)
Eikös sun kannattaisi lopettaa matkustaminen kokonaan ja katsoa telkkarista ne muistot itelles?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikös sun kannattaisi lopettaa matkustaminen kokonaan ja katsoa telkkarista ne muistot itelles?

Nyt en ymmärrä. Parhaat muistot tulee kehitysmaissa säätämisestä. Joku saa kiksinsä auton vuokraamisesta Ruotsissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös