Matkakohteenne

  • 2 441 621
  • 14 492
Suosikkijoukkue
Ilves
Lues tuon linkin takaa Pohjolan ohjeet asiasta: http://www.pohjola.fi/NR/PAACustom/aaDisplayResource.asp?id=432190

Esim varkausvakuutus ei pääsääntöisesti ole voimassa, jos on sovelletaan erityisehtoja, omat säännöt kuinka ja minne vahingoista ilmoitetaan että saa korvaukset jne.

Ja kyllä Green Card on hyvä olla mukana, helpottaa jos jotain sattuu. Itse käyn pari-kolme kertaa vuodessa työn takia omalla autolla Virossa. Green Card on aina vuoden kerrallaan voimassa.

Toinen asia mikä kannatta muistaa on nopeuksien valvonta, jota pääsääntöisesti suoritetaan tehokkaammin kuin meillä. Sakko tulee helposti aika pienestäkin ylityksestä. Samoin kannattaa muistaa, että suojatien eteen on pakko pysähtyä jalankulkijoiden ollessa sinne tulossa. Tästä on ollut laajoja kampanjoita Virossa ja paikalliset noudattavat asiaa esimerkillisesti (toisin kuin moni täällä Suomessa...).
 

scholl

Jäsen
Samoin kannattaa muistaa, että suojatien eteen on pakko pysähtyä jalankulkijoiden ollessa sinne tulossa. Tästä on ollut laajoja kampanjoita Virossa ja paikalliset noudattavat asiaa esimerkillisesti (toisin kuin moni täällä Suomessa...).

Viru-hotellin kulmalla, missä ei ole mitään liikennevaloja niin siinä ei ainakaan kukaan pysähdy. Sieltä tulee koko ajan vaikka kuinka paljon dösiä, muistaakseni jotain hiton kiskobusseja ja henkilöautoja pysähtymättä. Virossa ei tosiaan juurikaan ole liikennevaloja, joten jos kuskit eivät pysähdy niin ei pääse ikinä yli.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lues tuon linkin takaa Pohjolan ohjeet asiasta: http://www.pohjola.fi/NR/PAACustom/aaDisplayResource.asp?id=432190

Esim varkausvakuutus ei pääsääntöisesti ole voimassa, jos on sovelletaan erityisehtoja, omat säännöt kuinka ja minne vahingoista ilmoitetaan että saa korvaukset jne.

Ja kyllä Green Card on hyvä olla mukana, helpottaa jos jotain sattuu. Itse käyn pari-kolme kertaa vuodessa työn takia omalla autolla Virossa. Green Card on aina vuoden kerrallaan voimassa.

Matkustatko ulkomaille? - Ajoneuvot - Vakuutukset - Henkilöasiakkaat - Pohjola

Tuon linkin takaa löytyy sama vakuutusehto kuin oman vakuutukseni ehdoista (superkasko, näyttää saavan irti vain tunnuksilla sen ehtolapun), ja siinä taas lukee

"Autoturvan autovakuutus on voimassa Euroopassa kahta poikkeusta lukuun ottamatta. Henkilöauton ja moottoripyörän varkausvakuutus on voimassa korotetulla omavastuulla Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Vakuutus ei ole voimassa Venäjällä, Valko-Venäjällä, Ukrainassa eikä Moldovassa ellei siitä ja voimassaoloalueen erityisehdoista ole erikseen sovittu. Osakaskon varkausvakuutuksen ei ole voimassa edellä mainituissa maissa eikä sen voimassaoloaluetta voi laajentaa."

Tuo korotettu omavastuu on siis se 20% vahingon hinnasta, mutta silti se olisi voimassa normaalisti ehtojen mukaan. Mitähän Pohjolan papereista siis pitäisi uskoa?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tuli pieni yllätys illalla mailina kotiin. Lentoyhtiö Easyjet.com lopettaa halpalentotoimintansa ja samalla kai kaiken toimintansa Helsingistä muihin kohteisiin ja viimeiset lennot yhtiö lentää käsittääkseni 26.6.2011. Meillä oli varattuna erittäin edulliset lennot välille Helsinki-Lontoo elo-syyskuun vaihteeseen Easyjetin koneisiin, mutta nyt yhtiö ilmoitti vain, että "No flights", haluaako Mr Johannes rahat takaisin vai lentää ennen 26.6.2011 Easyjetillä ja takaisin. Matkustuskohteita tällä pikkuyhtiöllä Helsingin näkökulmasta ei ollut kuin 3 kpl, Lontoo, Pariisi ja Manchester. Ei auttanut tehdä muuta kuin perua varaamani lennot ja onneksi Lontooseen lentää nyt uusi tulokas Helsingistä halpalentojen osalta, Norwegian.com, jonka lennoilta järjestyi alkuperäisten peruttujen lentojen tilalle suunnilleen samaan hintaan korvaavat lennot kuin mitä maksoin Easyjetille Lontoon lipuista edestakaisin.

Jonkun verran on tullut lennettyä Easyjetillä, joka ei ole mikään pikkuyhtiö maailmalla, mutta hyvästit nyt sille yhtiölle, kun lähtee matkalle Helsingistä käsin ja osittain kirjoitin tämän jutun niille, joilla on liput esim. heinäkuisille lennoille Pariisiin ja lentoyhtiö on Easyjet. Tarkistakaa mailinne, siellä voi olla ikävä yllätys ja lentojen peruutus Easyjetiltä odottamassa.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Aikeena kesällä tehdä pientä rundia eteläisessä naapurissa, ehkä Latviankin puolella. Ainakin on tarkoitus kierrellä joskus julkisellakin liikenteellä nähtyjä hienoja virolaiskartanoja. Onko kellä kokemusta tuolla autoilusta, miten suomivakuutukset ovat nykyään voimassa (onko kaskon korvaushinnassa vielä jotain eroa, tarvitaanko jotain extratodistuksia/green cardeja jne.) ja mitä muuta huomioitavaa?

Autoliiton kustantama Autoillen Euroopassa on aika pätevä tietolähde tähän aihepiiriin liittyen. Ainakin vuoden 2009 painosta löytyy varmasti hyvin kirjastoistakin, suosittelen siis vilkaisemaan.

Hommasin itsekin hiljattain tuon kirjan, kun suunnitteilla on pidempi autoreissu Suomen ulkopuolelle. Baltian maissa erikoisvaatimuksina näyttävät olevan mm. ensiapulaukku ja sammutin autossa. Sitä tosin kirjakaan ei osaa kertoa, että kuinka tarkasti noita valvotaan ja millaiset ovat mahdolliset sanktiot.

Ja autovakuutuksissa on ulkomaanmatkailua koskien tosiaan valtavia eroja eri firmojen välillä. Oma autoni on vakuutettu yhtiössä, jossa varkausvakuutuksen omavastuu on näissä entisissä itäblokin maissa 15 prosenttia (myös Venäjä ja muut alueen ei-EU-maat mukaan lukien). Kaikki muu korvataankin sitten ihan normaalisti, eikä esim. nelinkertaisella omavastuulla vähennettynä, kuten monella muulla firmalla. En halua mainostaa mitään tiettyä yhtiötä, mutta jos suunnitelmissa on automatkailla vähänkin enemmän Suomen ulkopuolella, niin näihin ehtoihin saattaa olla ihan viisasta perehtyä ja tehdä pientä vertailua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pohjolalla se varkausvakuutuksen omavastuu on yhä edelleen tuo 20% niin pitkälle kun omista vakuutusehdoista voi päätellä. En keksi, missä kohtaa oman vakuutuksen ehtoja vedottaisiin SherwoodinHartsan postaukseen; sen takia tuota jäin aiemmin pohtimaan. Ehkä tuo sitten viittaa johonkin alemman luokan Pohjolan paperiin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olet oikeassa, tuo aiempi postaukseni näyttää kertovan sen mitä kuuluu Pohjolan osakaskoon. Tai siis ei kuulu, tässä tapauksessa.

Lueskelin noita superkaskon ja muiden ehtoja tarkemmin ajan kanssa. Ja omavastuu Pohjolan Superkaskossa on 20 % tai vähintään 600 €. Tämä varkausvahingoissa Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Onko joku käynyt Ibizalla? Olen lähdössä kuun lopussa, eli rauhalliseen off-season aikaan. Ekstaasia vetävien brittinuorien pitäisi vielä loistaa poissaolollaan. Ryanilla menen Tallinnasta, reittinä Tallinna-Weeze-Ibiza-Bremen-Tallinna 68€, hotelli aamiaisella 20€/vrk. Plussaa olisi, jos kohdekin olisi vielä siedettävä. Onko?
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Turistihelvetti nimeltä Rodos (tai Rhodos) joutuu sietämään minua ja naistani pääsiäisen ympärillä olevat viikot. Hotelli Rodoksen kaupungissa. Silmälääkääkäri saatana nussi minulta ajokortin (eihän tämä putkinäkö nyt nettikirjoitteluakaan haittaa, vittuako sivuteistä), kertokaa minulle, että auto on tuolla välttämätön, jotta saan emännän ajamaan minut niille viinitiloille!

Täällä pitää olla paljon Rodoksella käyneitä, jokunen joka myös muistaa reissustaan jotain, niitä ehkä vähemmän. Kaipailen vinkkejä vaellusreiteille, luontokohteisiin tms. Ynnä perusteluja, miksi auto olisi välttämätön. Osaa se mummo, joka vieressäni nukkuu, ajaa autoa Suomessakin, miksei siis tuollakin.

Siis: Mitä tehdä Rodoksella pari vikkoa huhtikuun lopulla?

hanu
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mites Gardajärven kiertäjiä? Onko niin, että tuo itäpuoli on se ns. parempi puoli ja länsipuoli ajetaan lähinnä moottoritietunnelissa?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Samoin kai minä olen Islantia kommentoinut. Haku-toiminto lienee ystävä, niin ei kaikkea tarvitse toistaa. Muistaakseni myös Sistis kommentoi joskus ko. maata.
 
Samoin kai minä olen Islantia kommentoinut. Haku-toiminto lienee ystävä, niin ei kaikkea tarvitse toistaa. Muistaakseni myös Sistis kommentoi joskus ko. maata.

Avainsanat "Reykjavik" ja "Islanti" tarjoavat sivullisen viestejä "Hissa-kisasta" sekä muutaman "Lentokentät jotka olet valloittanut". Ilmeisesti en vaan osaa hakea, jonka olen kyllä huomannut aiemminkin...

Eipä siinä, jätän ketjun saksankielisen Euroopan matkailu-keskustelulle.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Samoin kai minä olen Islantia kommentoinut. Haku-toiminto lienee ystävä, niin ei kaikkea tarvitse toistaa. Muistaakseni myös Sistis kommentoi joskus ko. maata.
Jos joku on kommentoinut aikaisemmin (esim. pari vuotta sitten), niin mielestäni ei ole tyhmää kysyä uudelleen. Voi olla että uusia mielipiteitä tulee hiljattain kyseiseen maahan matkanneilta. Ja varsinkin kun kyseessä on Islanti, niin tilanne muuttuu jatkuvasti. Minä arvostan tuoreita vastauksia, mutta luen myös mielellään vanhojakin. Ei herneitä tarvitse vetää nenään noin helposti.
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Mites Gardajärven kiertäjiä? Onko niin, että tuo itäpuoli on se ns. parempi puoli ja länsipuoli ajetaan lähinnä moottoritietunnelissa?

Kun itse autolla olen Gardalla liikkunut niin järvenhän pystyy kiertämään rantaa pitkin kulkevia pikkuteitä pitkin molemmin puolen järveä. Itäpuolella menee vähän kauempana rannasta pohjoisesta tuleva motari, jota pitkin pääsee Milano-Venetsia autostradalle.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Ensi viikolla neljäksi yöksi Müncheniin. Haulla löytyikin jo vinkkejä ja mukava paikka taitaa olla.
Onkos ketään käynyt junalla Garmisch-Partenkirchenissä? Siellä olis mahdollista päästä alppien huipulla 3000m käymään ja tästä olis mukava kuulla enemmän?
Muita täkyjä matkallamme on tekniikan museo, olympia-park, Dachau ja bayern münchen-bayern leverkusen allianzilla.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Onkos ketään käynyt junalla Garmisch-Partenkirchenissä? Siellä olis mahdollista päästä alppien huipulla 3000m käymään ja tästä olis mukava kuulla enemmän?
Muita täkyjä matkallamme on tekniikan museo, olympia-park, Dachau ja bayern münchen-bayern leverkusen allianzilla.
Kuulostaa hyvin samanlaiselta reissulta kuin omani kolme vuotta sitten. Allianz Arena tosin tuli bongattua 1860 Münchenin kotipelissä. :)

Mutta tuo Garmisch-Partenkirchen osoittautui tosiaan oikein mainioksi päiväretkikohteeksi. Ja siinä vieressähän, aivan Itävallan rajalla, kohoaa Saksan korkein vuorenhuippu Zugspitze (2 962 m). Tämän linkin takaa löytyy oikeastaan kaikki tarpeellinen tieto asiasta. 38 euroa näyttää maksavan nykyisin käynti (Fußgänger/Zugspitz-Rundreise) huipulla köysiradalla/hammasratajunalla. Vähän kallistahan se on, mutta toisaalta maisemat ylhäällä ovat kyllä ainakin suomalaiselle melko ainutlaatuisia.

Ja matkan taittaminen Münchenin ja Garmisch-Partenkirchenin välillä on oikein kätevää junalla. Matka kestää noin 1,5 tuntia suuntaansa, ja junia kulkee ainakin arkipäivisin suunnilleen tunnin välein. Lisäksi kyyti Zugspitzelle lähtee vieläpä aivan Garmisch-Partenkirchenin aseman tuntumasta. Ja matkustitpa sitten yksin tai porukalla, niin kannattaa ehdottomasti ostaa Bayern-Ticket normaalihintaisen junamatkan sijaan. Tuo lippu kelpaa kaikissa RB/RE-junissa eli juuri niissä, mitä tuolla välillä kulkee.

Jos vielä herää jotain kysymyksiä aihepiiriin liittyen, niin heitä vaikka yv:tä!

- - -

Ja sitten oma kysymys hieman saman suunnan matkailuun liittyen. Tässä olisi tarkoitus lähteä kiertelemään Eurooppaa runsaaksi kuukaudeksi omalla autolla, mistä ehkä noin pari viikkoa menee Alppien suunnalla. Komeiden vuorimaisemien lisäksi olisi kiva nähdä matkalla joku kunnon vesiputous, mutta eri lähteiden perusteella noita "suurimpia ja kauneimpia" tuntuu olevan aika lailla. Krimmlerin putous Itävallassa Zell am Seen ja Innsbruckin välillä osuisi varmaan ainakin reitille menomatkalla Tšekin kautta Italiaan. Olisiko tämä nyt "se" vesiputous, mikä tuolla kannattaisi nähdä vai onko hienompiakin paikkoja tarjolla?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Avainsanat "Reykjavik" ja "Islanti" tarjoavat sivullisen viestejä "Hissa-kisasta" sekä muutaman "Lentokentät jotka olet valloittanut". Ilmeisesti en vaan osaa hakea, jonka olen kyllä huomannut aiemminkin.
Minä kysyin Reykjavikista tässä ketjussa tammikuussa koska olen siellä toukokuussa kuten sinäkin. Sain hyviä vinkkejä. Löytyvät tämän ketjun sivuilta 132 ja 133 (oletusasetuksilla).
 
Minä kysyin Reykjavikista tässä ketjussa tammikuussa koska olen siellä toukokuussa kuten sinäkin. Sain hyviä vinkkejä. Löytyvät tämän ketjun sivuilta 132 ja 133 (oletusasetuksilla).

Juu kiitos, löysin nuo eilen kun aloin sivu sivulta selaamaan taaksepäin. Olisin kaivannut infoa ja kokemuksia lähinnä autolla kiertämisestä, majoituksista ja kuumista lähteistä, mutta löytyyhän nämä tiedot muualtakin...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen liikkunut työreissuilla Islannissa paikallisen jälleenmyyjän kanssa autolla väliä Reykjavik-Akureyri. IslannissJoillain pätkillä on tunneleita, joiden maksut ovat kohtuu kalliit. Itse ajo tunnelissa on mielenkiintoista, malliin ensimmäiset kolme kilometriä alsapäin, sitten kilometri vaakaan ja taas kolme ylöspäin ja kas, merenlahti on alitettu.

Ajamisessa on otettava välillä todella kovaksi yltyvä tuuli huomioon. Ajoimme kerran kovalla tuulella ja Pajero heilui kunnolla ja pientä roinaa lensi ympäriinsä. Mutta tuulesta varoitetaan näyttötauluilla todella hyvin. Kun keli on riittävän kova, menee osa silloista kiinni ja kehoitetaan välttämään joitain rinneteitä ihan meren lähellä.

Maastossa ajaminen on sallittu ehdottomasti vain merkityillä reiteillä. Niiltä poikkeamisesta rankaistaan kunnon maksulla. Eli jos haluat kulkea merkittyjen teiden ulkopuolella-> käytä jalkojasi.

Suuri osa kaupunkien ulkopuolisesta alueesta on karua, todella karua mutta omalla tavallaan jylhää. Jo matka Keflavikin kentältä Reykjavikiin antaa hyvää esimakua. Olo onkuin ajaisi kuun maisemissa. Laavakenttää ympärillä ja höyryä nousee maaperästä sieltä täältä.

Blue Lagoon matkalla Reykjavikiin kannattaa katsastaa. Siellä kun pari tuntia lilluu, niin olo on aika raukea. Edullisia kuumia kylpyjä saa myös Reykjavikissa, jossa on uimaallas alueita . Niiltä löytyy myös eri lämpötilaisia kuumia altaita.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Islannissa ei autobahneja ole vaan koko maan kiertää yksi kaksikaistainen tie. Reykjavikin lähellä taisi olla pieniä pätkiä nelikaistaista tietä, mutta muualla sellaista ei juurikaan ole. Sisämaassa tiet eivät ole edes asfaltoituja vaan ne menevät sorakenttien halki. Sisämaassa neliveto ja korkea auto ovat oikeastaan must, sillä "tiet" menevät myös jokien yli ja siltoja ei ole. Huomiota kannattaa ainakin Reykjavikin lähialueen (= lounainen maa) ulkopuolella laittaa tankkaamiselle, sillä huoltoasemia on harvassa ja muita tielläkulkijoita ei välttämättä tule heti vastaan. Kuten SherwoodinHartsa tuossa sanoi, sääolot pitää ottaa myös huomioon eli tieosuuksia saattaa olla suljettuna. Lisäksi ajaessa pitää ottaa huomioon ympärillä laiduntavat eläimet: lampaita ja hevosia on maaseudulla joka puolella, myös teillä.

Majoitusta löytää ihan googlettamalla. Reykjavikissa ja Akureyrissakin on hotelleja ja hostelleja. Jälkimmäiset ovat yleensä siistejä. Pienillä paikkakunnilla voi löytää ihan maatilamajoitusta esim hevostiloilta.

EDIT: Vielä tuosta ajamisesta - sisämaan reitit voivat olla lumiolosuhteiden takia suljettuna pitkälle kevääseen.
 
China beach

Tänään iltalennolla Shangaihin. Pari päivää siellä ja sitten Kantoniin. Ensi viikolla takaisin shanghaihin ja pääsiäiseksi takaisin.
Kelit näyttäisivät olevan sopivia. Shanghaissa noin +20 astetta ja Kantonissa noin +27 päivisin.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Suuri osa kaupunkien ulkopuolisesta alueesta on karua, todella karua mutta omalla tavallaan jylhää. Jo matka Keflavikin kentältä Reykjavikiin antaa hyvää esimakua. Olo onkuin ajaisi kuun maisemissa. Laavakenttää ympärillä ja höyryä nousee maaperästä sieltä täältä.

Blue Lagoon matkalla Reykjavikiin kannattaa katsastaa. Siellä kun pari tuntia lilluu, niin olo on aika raukea.

Juu, tuo ajomatka kentältä kaupunkiin on kyllä avartava. Melkoisen epätodellisen näköisissä maisemissa siinä ajetaan. Tie itsessään on toki hyväkuntoinen, mutta heti tien sivusta alkaa jokseenkin ajokelvoton maasto. Islannissa tiet ovat todellakin tekemällä tehtyjä, ne eivät ole sattumoisin muodostuneet tiettyihin paikkoihin.

Blue Lagoon on ehdottomasti käymisen ja kokemisen arvoinen paikka. Kuumien lähteiden vedessä on kiva lilluskella ja sitä valkoista "mönjää" ihoonsa sivellä. Joskus pulpahtaa hieman lämpöisempää vettä lähteestä ja sen huomaa... tuntuu metkalta kokea oikea kuuma aalto.
 

Outsider

Jäsen
Rankka vitutus päällä, kun selvisi, että kuukauden lomalla pitäiskin suunnitelmista poiketen palata jo reilun viikon jälkeen Suomeen. Ei kai se silti auta kun alkaa miettiä mitä tekis siinä ajassa ja sitten keksiä lopulle ajalle jotain muuta reissua tai suoraa jatkoa yksin.

Ajankohtana siis elokuun alku ja aikaa kymmenen yötä. Ehkä "liikaa" yhteen paikkaan, mutta toisaalta kovin paljoa ei viitsisi tuhlata pelkkiin siirtymisiinkään. Vielä kun osais päättää mitä lähtis nyt hakemaan, kun kaupunkia, maisemia ja rantaa tms. rentoilua on aika hankala mahduttaa samaan pakettiin. Varmaan Euroopassa tulee nyt kuitenkin pysyttyä, koska Amerikan mantereelle on jo lentojen hinnat tässä vaiheessa aika kovia, jos ei tule hyviä tarjouksia.

Pitkään on ollut mielessä tehdä reissu vuokra-autolla läntiseen Saksaan + Belgia, Hollanti, Luxemburg? ehkä vähän Ranskaakin, mutta miten toi aika sitten riittää, jos haluaa nähdä paikkoja, mutta ei kuitenkaan olla jatkuvasti auton ratissa? Välillä olis kiva vaan ollakin ja nauttia olutta/viiniä jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös