Maratontaulukko

  • 20 121
  • 57

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tässä tilastossa sarjakaudet on laskettu sillä oletuksella, että historian jokaisella SM-sarjakaudella
olisi pelattu 50 ottelua. Toisin sanoen pisteet/ottelut on kausittain muutettu 50 ottelua vastaavaksi. Näin jokainen
kausi on tasa-arvoinen, kun varsinaisessa maratontaulukossa esimerkiksi päättynyt kausi oli 7 kertaa arvokkaampi kuin kausi 1957-58. Tällaista
tilastoa minulta on nimenomaan pyydetty ja tässä se nyt sitten on. Itselleni suuri yllätys oli kaikesta huolimatta HJK:n asema aivan kärjessä.

Pitemmittä puheitta

<PRE>
<b>Todellinen maratontaulukko:</b>
K PTS mitalit
1.Ilves, Tampere 67 4198 16- 9-12
2.TPS, Turku 54 3191 10-10- 4
3.Tappara, Tampere 45 2761 11- 8- 5
4.HIFK, Helsinki 50 2743 6- 4- 8
5.Lukko, Rauma 44 2049 1- 3- 4
6.HJK, Helsinki 38 1753 3- 6- 2
7.Ässät, Pori 33 1723 2- 3- 2
8.Jokerit, Helsinki 30 1608 5- 4- 1
9.KooVee, Tampere 27 1391 1- 3- 3
10.Tarmo, Hämeenlinna 19 1273 2- 7- 2
11.HPK, Hämeenlinna 24 1183 0- 2- 5
12.SaiPa, Lappeenranta 26 1047 0- 0- 1
13.JYP, Jyväskylä 16 788 0- 2- 1
14.KIF, Helsinki 15 780 3- 3- 2
15.TBK, Tampere 13 768 3- 0- 5
16.Pelicans, Lahti 20 731 0- 0- 0
17.Kärpät, Oulu 16 702 1- 1- 4
18.HSK, Helsinki 14 625 2- 0- 1
19.KalPa, Kuopio 17 614 0- 1- 0
20.TuTo, Turku 12 579 0- 0- 2
21.K-Kissat, Helsinki 13 400 0- 1- 0
22.Blues, Espoo 9 384 0- 0- 0
23.Karhut, Pori 6 318 1- 0- 0
24.TaPa, Tampere 5 206 1- 0- 0
25.HPS, Helsinki 5 184 0- 3- 0
26.RU-38, Pori 3 175 1- 0- 0
27.ÅIFK, Turku 9 171 0- 0- 0
28.TuPK, Turku 4 149 0- 0- 1
29.Vesa, Helsinki 6 128 0- 0- 0
30.Riento, Turku 4 125 0- 0- 0
31.SaPKo, Savonlinna 4 115 0- 0- 0
32.UPa, Lahti 2 110 0- 0- 0
33.Reipas, Viipuri 2 100 1- 0- 0
34.KooKoo, Kouvola 3 88 0- 0- 0
35.Jymy, Kokkola 2 75 0- 0- 0
36.TPV, Tampere 3 66 0- 0- 0
37.JoKP, Joensuu 3 62 0- 0- 0
38.Pyrintö, Tampere 2 50 0- 0- 0
xx.Olympiajoukkue-1984* 1 50 x- x- x
39.FoPS, Forssa 2 46 0- 0- 0
40.KyPa, Karhula 2 38 0- 0- 0
41.Pyrkivä, Turku 2 30 0- 0- 0
42.Hermes, Kokkola 2 16 0- 0- 0
43.Sport, Vaasa 1 15 0- 0- 0
44.Kiekko-67, Turku 1 14 0- 0- 0
45.KuPS, Kuopio 1 13 0- 0- 0
46.VehU, Tampere 1 9 0- 0- 0
47.Hilpara, Tampere 1 9 0- 0- 0
48.Arsenal, Helsinki 1 7 0- 0- 0
49.WU, Varkaus 1 3 0- 0- 0
50.ViPS, Viipuri 1 0 0- 0- 0

*=pelasi kertaalleen kaikkia liigajoukkueita vastaan kaudella 1983-84
</PRE>
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Voi, voi sinua ressukkaa...

Ison työn olet tehnyt, siitä sinulle iso PapukaijaMerkki TemmenLehvillä ja NeljälläMiekalla!
Puhuit tuossa HJK:sta. Noh, tällä palstalla minun lisäkseni on todella harvoja sällejä jotka ovat nähneet HJK:n "muukalaislegioonan" pelejä 1970-luvulla. Minäpä olen niitä nähnyt, ja lähellä oli kerran mestaruuskin, jonka Tampereen Ilves sitten vei nenän edestä. Silloin ei pelattu playoffeja, vaan Ilves otti sen mestaruutensa sarjan perusteella.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Allekirjoittaneen ensimmäinen kiekkomuisto on Ilves-HJK-ottelusta 5.3.1972. Kierroksia oli muutama jäljellä, yleisöä yli 10 000 ja Ilves voitti.

Lainaus joskus kauan sitten Kiekkopesään kirjoittamastani:

"Olin juuri täyttänyt neljä vuotta ja isäni päätti
syntymäpäivälahjaksi viedä minut
jääkiekko-otteluun maaliskuussa. Isääni ei
jääkiekko liiemmin kiinnostanut, mutta
Tamperelaisen velvollisuus on käydä vähintään
parissa ottelussa kaudessa, niinpä isänikin kävi.
Nyt oli kyseessä SM-sarjan ehdoton
huippuottelu, viimeisiä kierroksia pelattiin ja
kärjessä oli todella tiivistä, Ilves johti sarjaa,
mutta aivan lähellä tulivat HIFK, HJK, Jokerit ja
Tappara.

Ottelu oli Ilves-HJK ja muistan kuinka isäni
hehkutti kuinka _pakko_ Ilveksen on voittaa tämä
ottelu. Halli oli aivan täynnä väkeä (taisi olla
yli 10 000). Ja Ilves voitti kuin voittikin, 6-4.
itse pelistä en paljoa muista, paitsi hienon
tunteen, joka minulla oli ottelun jälkeen, olin
varma, että Ilves on Suomen paras
jääkiekkojoukkue. Paria viikkoa myöhemmin, Ilves
sitten varmisti Suomen mestaruuden, sarjan
viimeisellä kierroksella vieraissa. Vuosi oli
1972.

Siitä lähtien olen kannustanut Ilvestä ja 27
vuoden kannatukselle mahtuu toinenkin mestaruus,
jonka luonnollisesti muistan ensimmäistä paremmin.
Ja täytyy myöntää, että jos Ilves ei pärjää, niin
totisesti toivon, että Tappara pärjäisi vielä
huonommin.


Taidankin lähteä tästä tarkistamaan, noita
päivämääriä silloin -72.

.......

eli, Sen ottelun päivämäärä oli 5.3.1972
ja ottelu tosiaan päättyi 6-4 (3-2,1-0,2-2)

sarjatilanne ennen sitä Ilves-HJK-ottelua oli
pikaisen laskennan jälkeen.

1.Ilves 39
2.HIFK 38
3.HJK 37
4.Jokerit 35
5.Tappara 34

yleisöä pelissä oli 10 119 katsojaa.

ja mestaruuden Ilves ratkaisi viimeisellä
kierroksella 16.3 voittamalla TuTon vieraissa 5-4,
tosin tappiokin olisi riittänyt kun HJK hävisi
Jokereille.

Lopullinen järjestys oli.

1.Ilves 45
2.HJK 42
3.HIFK 41
4.Jokerit 39
5.Tappara 37
6.TuTo 31"


1974:hän jäi HJK:n toistaiseksi viimeiseksi vuodeksi, vaikka vihulainen kävi 90-luvulla vielä divarissa kammottelemassa.
 

axe

Jäsen
TBK/Tappara

Tuossa taulukossa oleva TBK on yksi ja sama seura kuin Tappara, siksi ne pisteet pitäisi laskea yhteen. Jos joku epäilee, niin voin opastaa juttusille erään TBK:ta ikänsä edustaneen ja jääkiekossa Ilvestä kannattavan henkilön juttusille, joka minutkin lopullisesti asiasta vakuutti. Kyseisen henkilön johdolla muuten Hakametsän kattoon saatiin vaihdetuksi ne 1953-55 mestaruusviirit TBK:n logolla, kun ne alunperin oli Tapparan merkillä. Joka tapauksessa seura on kuitenkin yksi ja sama. Nykyisellä TBK:n jääkiekkojoukkueella ei ole mitään tekemistä 40- ja 50-luvuilla pelanneen TBK:n kanssa, vaan se TBK on nykyisin Tappara. Kyseessä oli pelkkä nimenvaihdos.

Yhtä lailla pitäisi sitten listata Kiekko-Espoo ja Blues erikseen.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Minusta asia ei ole kovin yksiselitteinen. Eihän nyky-Tapparallakaan enää ole mitään tekemistä ammoisen TBK:n kanssa. Jääkiekko-jaostohan erosi TBK:sta ja oli sikäli jo ensimmäisellä kaudellaan enemmän eri kuin sama viimeisen TBK:n kanssa saati nyt. TBK lopetti jääkiekkoilun, mutta pysyi seurana olemassa --> saavutetut saavutukset tietenkin jäivät seuralle, eikä sarjapaikan lunastaneelle uudelle seuralle. Eri asia olisi jos koko organisaation nimi olisi muuttunut, siis minusta. Sitten kun jääkiekko taas tuntui TBK:ssakin kivalta paljon myöhemmin, niin ryhdyttiin metsästämään uusia mestaruuksia. Onhan nykyisellä TBK:lla ainakin se tekeminen 40- ja 50-lukujen TBK:n kanssa, että yhtä lailla se toimii saman emoseuran alaisuudessa, saman lipun alla.





TBK:n saavutukset jääkiekossa ovat sinun näkemyksesi mukaan 0-0-0 ? Jos TBK voittaa tulevaisuudessa mitalin on se TBK:n historian ensimmäinen jääkiekossa ?

Mikä on TBK:n virallinen kanta asiaan ? Mikä on Tapparan virallinen kanta asiaan ? Mitä niiden viirien TBK-laisiksi muuttamisen aikaan oikeastaan päätettiin ? Tämä sinut vakuuttanut on antamiesi tietojen perusteella yksityishenkilö siinä missä sinä tai minäkin. Miksi hänen kantansa olisi siis se ratkaiseva ?


Onko Tampere United mielestäsi voittanut jalkapallossa mitään ? Vai kuuluvatko tittelit Kakkosen Ilvekselle ? Jalkapallossahan Ilves oli nukkuvana TBK:n tavoin jonkun aikaa.

Kiekko-Espoota ei käsittääkseni ole olemassa. Jos on, niin totta kai Blues ja Kiekko-Espoo pitää laskea erikseen.

Lisäys vielä, että luonnollisesti jokainen voi tykönään laskea nuo TBK:n pisteet tuohon Tapparan sarakkeeseen, hommaan riittää yksinkertainen yhteenlasku.
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Niin, yksiselitteinen asia se ei missään tapauksessa ole juuri sen takia, kun TBK-niminen seura tosiaan aloitti kiekkoilun uudelleen. Yksityishenkilönähän tämä minut vakuuttanut ilmeisestikin puhui, joten en pysty kyllä sanomaan onko se TBK:n <I>virallinen</I> kanta, mutta nykyisen TBK:n sisältä kuitenkin ja vajaan kuukauden ikäistä tietoa. Keskustellessa mainittiin sekin, että silloin joskus vuosia sen jälkeen, kun TBK oli vaihdettu Tapparaksi, ihan muut poikaset halusivat alkaa pelaamaan kiekkoa ja piti saada seura. Sitten löydettiin "pöytälaatikosta" TBK, joka oli valmiiksi rekisteröity sun muuta ja sen nimen alla ruvettiin harrastelemaan uudelleen. Ja tiedän, TBK oli ja on aktiivinen seura monissa muissakin lajeissa kuin jääkiekossa.

Jos nykyinen TBK:n kiekkojoukkue joskus nousisi sitten SM-mitaleille tai maratontaulukkoon... niin, en minä osaa sanoa miten sitten kävisi. Mun käsitykseni mukaan sitten pitäisi puhua TBK/Tapparasta ja erikseen tästä "uudesta" TBK:sta.

Painotan muuten edelleen, että tämä TBK-mies on myös Ilveksen mies eikä Tapparan, joten mitään henkilökohtaisia intressejä hänelläkään ei ole saada TBK:n meriittejä Tapparan alle. Hänen vakaan ja perustellun mielipiteensä mukaan Tapparan historiaa ei vain voida aloittaa kirjoittamaan vuodesta 1955, vaan se alkaa vuonna 1932, kun TBK perustettiin. Siitä pitää pitää huoli, ettei puhuta esim. "Tapparan voittamasta mestaruudesta 1953", koska sitä nimeä ei silloin ollut olemassakaan. Mutta samasta jääkiekko-organisaatiosta ja joukkueesta on kyse. Samoin kuin on Blues/K-Espoo -tapauksessa. Kukaan ei ikään kuin lopettanut, mitään ei perustettu tai aloitettu "nollasta", mitään avoimeksi jäänyttä sarjapaikkaa ei lunastettu, jatkettiin vain toimintaa uudella nimellä. Vain joukkue, joka vaihtoi nimeään. Porissahan taas sitten kaksi erillistä seuraa yhdistyi kolmanneksi, joten on oikeinkin että silloin kaikki kolme on eritelty.

Mitä taas tulee Tampere Unitediin ja muuhun futikseen, niin minä en sano mitään, kun en asiasta yhtään mitään tiedä. Itse asiassa nyt tuli melkeinpä ekaa kertaa kirkkaasti selväksi, että se on entinen Ilves.:) Ei ole tullut tuota lajia niin kotimaisissa ympyröissä seurattua kovin tarkkaan muutamaan viimeiseen vuoteen.

Minä olen perustellut tämän mielipiteen itselleni myös kysymällä itseltäni, että entä jos jääkiekko-Ilves päättäisi yhtäkkiä kansainvälistyä ja muuttaisi edustusjoukkueensa nimen vaikka Lynxiksi? Montako Suomen mestaruutta Lynxillä olisi? Minä en saa vastaukseksi mitään muuta kuin 16.
 
Viimeksi muokattu:

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Viestin lähettänyt käyttäjä axe
Minä olen perustellut tämän mielipiteen itselleni myös kysymällä itseltäni, että entä jos jääkiekko-Ilves päättäisi yhtäkkiä kansainvälistyä ja muuttaisi edustusjoukkueensa nimen vaikka Lynxiksi? Montako Suomen mestaruutta Lynxillä olisi? Minä en saa vastaukseksi mitään muuta kuin 16.

Mikäli "Lynx" (joskin Lynx viittaa Ilvekseen "hivenen" eri lailla kuin Tappara TBK:hon. Ehkä parempi olisi jos Ilves muuttaisi nimensä kansainvälisesti vaikka Hurricanesiksi) lanseeraisi uuden merkin ja jos Tampereen Ilves jatkaisi samalla muissa lajeissa nykymerkillä ja sitten esim.10 vuotta myöhemmin Tampereen Ilves palaisi edustusjääkiekkorintamalle entisissä väreissä ja entisellä logolla, niin vastaukseni on 0. Ja Ilveksellä 16. Minä myös seuraisin tuolloin Tampereen Ilveksen edesottamuksia enkä tosiaankaan minkään v-tun Lynxinorwhatever.

Tuolloinhan tilanne olisi täysin vastaava kuin TBK-Tappara-tilanne (ja TampU-Ilves)


Tämä Tappara-TBK-tilannehan olisi täysin erilainen jos TBK olisi ihan oikeasti ollut kuolleena 30 vuotta ja nyt joku keksisi käyttää sitä nimeä perustaessaan uuden seuran. Mutta kun seura ON ollut olemassa koko ajan, vain jääkiekkotoiminta ei (ja kuinka varmaa tietoa siitäkään on ?). Sinä ohitat tuon lähinnä sivulauseessa, vaikka siinä on minun pääargumenttini sille miksi nykyiselle jääkiekko-TBK:lle kuuluu TBK:n jääkiekossa aiemmin saavuttamat menestykset. Sama seura, miksi mitalit eivät siis kuuluisi sille ? Blues/K-Espoo-tapauksesta asian erottaa juuri tämä. Kiekko-Espoo ei ollut mikään yleisseura ja Kiekko-Espoo lakkasi olemasta samantien. TBK ei lakannut ja vaikka se ei olisi koskaan palannut jääkiekon pariin, niin silti mestaruudet kuuluisivat mielestäni TBK:lle. Siksi, koska urheiluseura-TBK olisi kuitenkin olemassa. Urheiluseura-TBK joka saavutti jääkiekossa 3 mestaruutta ja 5 pronssia ennen kuin luovutti jääkiekkojaostonsa uudelle seuralle, Tapparalle. Kyllä kai siinä piti viralliset seuran perustamispaperit tehdä kun kerran emoseura jatkoi vanhalla nimellä ja emoseurasta eriydyttiin. Myöhemmin TBK sitten palasi jääkiekkotoimintaankin.

Ei nykyisellä Ilvekselläkään ole mitään muuta tekemistä 50-luvun Ilveksen kanssa kuin se, että se ON Ilves. Urheiluseura. Tappara ei ole TBK, TBK on ollut olemassa Tapparan syntymästä lähtien, koko ajan. TBK:lla on sama merkki kuin 50-luvun TBK:lla ja seura on ollut koko väliajan olemassa. Silti wanhat menestykset eivät sille kuuluisi vaan TBK olisi saavuttanut jääkiekkohistoriansa aikana 0 mitalia ja liigaan noustessaan aloittaisi maratontaulukon keruunkin nollista. Mitäs olitte niin pitkään poissa. Nurinkurista.


Lisäksi minä voisin painottaa, että Tappara on joka tapauksessa Ilveksen takana kaikissa taulukoissa laskettiin mitalit kummalla tavalla vain. (sitten jos Tappara voittaa vielä kaksi mestaruutta ennen kuin Ilves yhden rupeaa omakin lehmä olemaan ojassa) En minä siksi ole kantaani erillisestä TBK:sta ja Tapparasta päättänyt, että kyseessä on paikallisvastustaja. (after all, tuolla sinun kannallasi mm. tämän "Tappara ei ole koskaan vaihtanut merkkiään" voisi unohtaa) Se mikä minua ärsyttää on, että asiassa ei ole ilmeisesti vieläkään mitään selvyyttä, vaikka luulinkin jo olleen. Yhtä lailla korpeaisi jos HIFK:n jääkiekko olisi aikoinaan ruvennut pelaamaan jääkiekkoa Katit-nimellä saavutettuaan ensin 3 mestaruutta HIFK:na ja nyt tunnettu yleisseura HIFK olisi kakkosdivisioonassa pelaamassa nukuttuaan vuosia.

"Tapparan historiaa ei vain voida aloittaa kirjoittamaan vuodesta 1955, vaan se alkaa vuonna 1932, kun TBK perustettiin."

Tämä käy yksiin minunkin mielipiteeni kanssa, tokihan TBK on hyvin läheistä sukua Tapparalle. Synnyttäjä.

Se mitä oikeasti haluaisin tietää on, että mitä silloin päätettiin kun ne viirit vaihdettiin TBK:laisiksi. Tehtiinkö asiasta lopulta virallista päätöstä muuta kuin viirien osalta ? Toki Tapparan ja TBK:n viralliset kannanototkin kiinnostavat mikäli mikään ylempi taho ei ole asiasta päätöstä tehnyt.


Vielä loppuun lainaus Tampereen kiakkohistoriikista osoitteesta

http://info1.info.tampere.fi/~ypyvapri/Kiekko/index.htm

"Sitten syksyllä 1955 - vaikka TBK olikin oikeastaan suomenruotsalaisten seura - niin sillä olivat kaikki pelaajat yhtä lukuunottamatta suomenkielisiä, mikä synnytti paineita. Ja siitä syystä jouduttiin perustamaan uusi suomenkielinen seura, Tappara, jatkamaan TBK:n perinteitä. Se ei ollut pelkkä nimenmuutos, toisin kuin yleisesti luullaan, vaan tuolloin perustettiin kokonaan uusi joukkue, johon TBK:n pelaajat ja johtohenkilöt siirrettiin, ja TBK jatkoi toimintaansa lähinnä ruotsalaisen yhteiskoulun kouluseurana. Mutta hiljalleen se jälleen muuttui siihen suuntaan, että sinne sai mennä kuka tahansa pelaamaan, ja TBK:han vielä nykyäänkin pelaa kolmannessa divisioonassa."

Lähteeksi siellä mainitaan Aarne Honkavaara.

Haluatko axe tarkistaa mielipidettäsi "mitään ei perustettu" ?
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvä, hyvä! Mielenkiintoista nähdä, miltä maratontaulukko näyttää noin, kun kaudet ovat tasa-arvoisia.

Tuo TBK-Tappara-keskustelu on hieman sukua täällä taannoin käydylle Karhut-Ässät-keskustelulle. Siitä asiasta muuten taidettiin päästä silloin jopa jonkinlaiseen yksimielisyyteen. Ikuisuuskysymyksiähän tällaiset jutut silti aina tuppaavat olemaan...
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
SM-liiga

Minä olen pitkään ihmetellyt miksei SM-liiga tai joku muu taho saa aikaiseksi samanlaista maratontaulukkoa ja ylläpidä muitakin tilastoja nimenomaan SM-liigan ajalta. Mielestäni se vastaisi enemmän totuutta ja peilaisi paremmin modernia jääkiekkoa Suomessa. Samalla häviäisi myös ikuinen TBK/Tappara ristiriita, jonka varmaan Tapparafanitkin sulattaisivat, koska Tapparan tilastot SM-liigassa lienee aika hyvät...

Eli tässä palstan ykköstilastonikkarille Manelle haastetta ja samalla nöyrimmät kiitokset jo tuottamistasi tilastoista. Olen mykistynyt.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Siis...

Vielä vähän samantapainen juttu kuin nuo TBK/Tappara ja Karhut/Ässät-ongelmat. Nimittäin, tietääkö joku oliko Lahdessa vaikuttaneella Upon Pallolla jotakin kytköksiä Lahden Reippaaseen? Siis että häipyikö tuo Upo "seurakartalta" muuttamalla nimensä Reippaaksi? Kuka osaa kertoa?
 

mamma

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja jottei tilastointi menisi niin helpoksi:

Pitäiskö konkurssin tehneet jakaa aikaan ennen ja jälkeen? Kyseessähän on virallisesti eri yhdistyksistä (heh heh).

Mm jatkoajan Mestis-tilastoissa Tuton perustamisvuodeksi ilmoitetaan 1988. Ei taida Tutolla olla 12 pääsarjakautta vuoden 1988 jälkeen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
mammalle TuTo:sta...

Niinpä. Mikäs se TuTo sitten oli jonka maalia vartioi Urpo Ylönen Suomen ylimmällä sarjatasolla 1960-luvun lopulta 1970-luvulle? Eikös tämä nykyinen TuTo ole ihan eri seura kuin se Ylösen aikainen Työväen Urheiluliiton alainen Turun Toverit, jonka nimen lyhenne oli TuTo? Tämä nykyinen nimi TuTo ei kai ole lyhennys mistään? Sen vanhan TuTo:n seuran väritkin olivat erilaiset kuin nykyisin. Paita oli punainen, housut siniset, sukat punaiset. Korjaa jos olen väärässä (tämä on muistikuva 1970-luvun alun matseista kun niitä pojankoltiaisena seurailin)...
 

mamma

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tutosta Predatorille

Silloinen oli todella Turun Toverit, jonka pelejä saman seuran junioripelaajana myös 70 luvun alussa kävin katsomassa. Siis juuri se seura joka putosi viimeisellä SM-sarja kaudella 1975, ja jonka parhaimmiston arkkivihollinen TPS nappasi voittaen sitten ensimmäisen pelatun SM-liiga kauden.
Värit olivat kyllä sini-puna-valkoinen, peliasujen osalta muistini pettää. Ainakin junioreilla näyttää oman kuva-arkistoni mukaan olleen värit juuri niin kuin kirjoitit lisättynä valkoisilla raidoilla ja teksteillä.

Samoin totta, että seura oli TUL-seura. Asialla oli melkoisesti merkitystä 70 luvulla, jolloin monen juniorin seuravalinta TuTo/Weikot/Kisaveikot vs. TPS ratkaistiin näillä(kin) perustein.

Nykyinen seura jolla jääkiekkotoimintaa harjoitetaan lienee Tuto-hockey, onko kyseessä ry vai oy en tiedä. Samat johtohenkilöt siellä toimivat kuin ennenkin ja omassa mielessäni kyse on yhdestä ja samasta seurasta/joukkueesta.


Manen laatima tilasto oli mielenkiintoinen, tarkoitukseni oli vain "ajatella ääneen" miten vaikeaa näitä tilastoja on nykyisin koota.

Samoin ihmettelen ristiriitaa perustamisvuoden ja pääsarjakausien välillä.

edit:
Tarkennetaan vielä, että Turun Toverit -seura on edelleen voimissaan ja erillään jääkiekkotouhuista. Seuran lajivalkoimasta en nykyisellään tiedä varmasti muuta kuin painin.
 
Viimeksi muokattu:

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Re: SM-liiga

Viestin lähettänyt käyttäjä Gags
Minä olen pitkään ihmetellyt miksei SM-liiga tai joku muu taho saa aikaiseksi samanlaista maratontaulukkoa ja ylläpidä muitakin tilastoja nimenomaan SM-liigan ajalta. Mielestäni se vastaisi enemmän totuutta ja peilaisi paremmin modernia jääkiekkoa Suomessa. Samalla häviäisi myös ikuinen TBK/Tappara ristiriita, jonka varmaan Tapparafanitkin sulattaisivat, koska Tapparan tilastot SM-liigassa lienee aika hyvät...

Miksi ei yhtä hyvin aina viimeiseltä 20, kymmeneltä tai viideltä vuodelta, jolloin taulukko olisi dynaaminen ja varmasti kuvaisi aina sitä ehdottomasti moderneinta jääkiekkoa Suomessa ? 10 vuoden päästähän kausi 1975-76 on yhtä vanha kuin nyt kausi 65-66 eikä enää kuulu silloiseen moderniin jääkiekkoon siis. Kuinka paljon sinusta kausi 1974-75 erosi kaudesta 1975-76 ? Ei juurikaan. Rahan voimakin puhui jo paljon ennen pudotuspelien uudelleen keksimistä. Vuosikymmenet toisistaan erotettuina voi joskus tulla kyseeseen, mutta SM-liigan aikaisia tilastoja ei mielestäni ole lainkaan järkevää erottaa SM-sarjan tilastoista.

Minä en ainakaan sellaista ryhdy laskemaan.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Taulukko...

...osoittaa nimenomaan sen, kuka on stadin ykkönen! Turha Jokerifanien on muuta puhua. Annetaan tilastojen puhua puolestaan. Olisiko kellään divarin maratontaulukkoa? Kiinnostaa Jokereitten sijoitus...

Ps. Saa suuttua... Leikkiähän mie vain lasken :) :)
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Viestin lähettänyt käyttäjä mamma
Ja jottei tilastointi menisi niin helpoksi:

Pitäiskö konkurssin tehneet jakaa aikaan ennen ja jälkeen? Kyseessähän on virallisesti eri yhdistyksistä (heh heh).

No eipä tietenkään. Kyllähän nykyisiä liigajoukkueitakin pyörittävät nyt osakeyhtiöt. (Tamhockey oy, Ilves-Hockey oy...)
 

Jaakkima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taulukosta

Mielestäni tämä on aivan turha taulukko. Sanoit että esim. tämä kausi antaa 7-kertaisen tuloksen kuin kausi 57-58. Johtuisikohan asia siitä että tällä kaudella pelattiin 7-kertaa enemmän pelejä kuin kaudella 57-58 ??

Ei niitä pisteitä voi olla maratontaulukossa voi olla YHTÄÄN enempää kuin mitä niitä on saatu hankituksi !!

Miten voi verrata kautta jolloin pelattiin 8 ottelua nykyiseen 56 ottelun kauteen ? Miten voi edes olettaa että pisteitä tulisi tasaisen taulukon mukaan ??

Tämä on on harhaa, ja turhaa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Re: Re: SM-liiga

Viestin lähettänyt käyttäjä Mane


Miksi ei yhtä hyvin aina viimeiseltä 20, kymmeneltä tai viideltä vuodelta, jolloin taulukko olisi dynaaminen ja varmasti kuvaisi aina sitä ehdottomasti moderneinta jääkiekkoa Suomessa ? 10 vuoden päästähän kausi 1975-76 on yhtä vanha kuin nyt kausi 65-66 eikä enää kuulu silloiseen moderniin jääkiekkoon siis. Kuinka paljon sinusta kausi 1974-75 erosi kaudesta 1975-76 ? Ei juurikaan. Rahan voimakin puhui jo paljon ennen pudotuspelien uudelleen keksimistä. Vuosikymmenet toisistaan erotettuina voi joskus tulla kyseeseen, mutta SM-liigan aikaisia tilastoja ei mielestäni ole lainkaan järkevää erottaa SM-sarjan tilastoista.

Minä en ainakaan sellaista ryhdy laskemaan.

Eipä varmasti eroa kaudet 74-75 ja 75-76 kauheasti toisistaan, mutta eipähän NHL:ssäkään tilastoida WHA:n ennätyksiä, kun kyseessä on nimittäin kaksi eri sarjaa. Ihan niinkuin tässäkin tapauksessa. Taisi aiemman kirjoitukseni viimeinen lause olla sinulle liikaa, tarkoitus ei todellakaan ollut "kuittailla". Kiitos vielä kerran hyvistä tilastoista.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Re: Taulukosta

"Sanoit että esim. tämä kausi antaa 7-kertaisen tuloksen kuin kausi 57-58. Johtuisikohan asia siitä että tällä kaudella pelattiin 7-kertaa enemmän pelejä kuin kaudella 57-58 ??"

Öh ? Siksi kai kirjoitin ylipäätänsä ko.lauseen. Ei tarvitse ryhtyä itsestäänselvyyksiä toistamaan.

En minä sitäpaitsi ole sanonut koskaan, että "tämä kausi antaa 7-kertaisen tuloksen kuin kausi 57-58."

"Ei niitä pisteitä voi olla maratontaulukossa voi olla YHTÄÄN enempää kuin mitä niitä on saatu hankituksi !!"

Ei tässä mitään olla oikeiksi pisteiksi muuttamassakaan. Toki olisin voinut laskea pisteet/ottelu kausittain ja ynnätä sitten ne, mutta tällä tavalla tilasto on kouriintuntuvampi.

Kyllä kai jo hiukan päättelykykyä omaava ymmärtää, että täma taulukko antaa kuin antaakin paremman kuvan pitkän aikavälin menestyksestä kuin oikea maratontaulukko. Ei tietenkään koko kuvaa koska tästä pudotuspelit on karsittu ja Suomen mestari saa monilla kausilla vähemmän pisteitä kuín joku muu.

"Miten voi verrata kautta jolloin pelattiin 8 ottelua nykyiseen 56 ottelun kauteen ? Miten voi edes olettaa että pisteitä tulisi tasaisen taulukon mukaan ?? "

Juuri yllä laskemallani tavalla niitä voi verrata.

Luonnollisesti meidän täytyy olettaa, että pisteitä tulisi tasaisen taulukon tapaan vai keksitkö paremman idean ?












Ai niin. !!!!!!!!!!!!!!!
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Re: Re: Re: SM-liiga

Viestin lähettänyt käyttäjä Gags

mutta eipähän NHL:ssäkään tilastoida WHA:n ennätyksiä, kun kyseessä on nimittäin kaksi eri sarjaa. Ihan niinkuin tässäkin tapauksessa.

WHA oli NHL:n kilpailija jossa pelasivatkin ihan eri joukkueet. Tämän vuoksi vertauksesi on suorastaan naurettava, vaikka ymmärränkin väitteen humoristisuuden.

SM-liigahan on SM-sarjan jatkumo. Joukkueet olivat samat lukuunottamatta luonnollista poistumaa. Myös samasta asiasta kilpailtiin ja kilpaillaan. WHA taas lakkasi olemasta ja alunperinkin olemassa samaan aikaan kuin NHL.


"Taisi aiemman kirjoitukseni viimeinen lause olla sinulle liikaa, tarkoitus ei todellakaan ollut "kuittailla"."

Ei kyse ole yksittäisistä lauseista. Minusta SM-liigalla ja SM-sarjalla ei ole mitään eroa ja siksi niitä ei ole mitään järkeä erottaa toisistaan. Varsinkaan typerän "moderni jääkiekko"-verukkeen varjolla.
 

susi

Jäsen
No se on hyvä että ilves-fanit jaksavat vuodesta toiseen hehkuttaa niistä 50:n vuoden takaisista saavutuksista tiekkä miten monella erilaisella tavalla. No mitäs mä oon tähän mitään sanomaan, huvinsa kullakin.

Vaikka Tappara tässäkin tilastossa siellä kärkipäässä onkin, ei mun mielestä tässä taulukossa mitään järkeä ole. Oletetaan että ilves tippuisi divariin. No, siellähän ne roikkuisivat kärkipäässä vielä 10 vuoden päästäkin niillä iankaikkisen vanhoilla saavutuksillaan. Minusta oli parempi idea käsitellä SM-sarjan ja SM-liigan tilastoja toisistaan erillään jolloin tilastoistakin tulisi realistisempia ja paremmin nykypäivää kuvaavia. SM-sarjan tilastoista voitaisiin verrata, että ohhoh olipa se ilves aikoinaan hyvä porukka mutta SM-liigan aikana kovimmat seurat ovat olleet TPS, Tappara ja Jokerit.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Goddammit, Susi, tuo oli _MARATON_-taulukko ja sillä siisti. Miksi ihmeessä jokaisen taulukon pitäisi kertoa nykyisistä voimasuhteista?! Kuka väitti, että Ilves on paras, koska se on maraton-taulukon kärjessä? Ja vaikka Ilves tippuisi 10 vuodeksi divariin, niin silti se olisi tuossa taulukossa kärjessä ja sillä hyvä, eikö?
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Eipäs ole

Siis maratontaulukko. Manehan selvästi ilmoittaa, että tuo on laskennallinen maratontaulukko, jossa jokaisella kaudella on oletettu pelatun 50 ottelua.

Siitä, onko tuollainen laskennallinen vertailu mielekästä, voidaan tietysti keskustella. IMO 50- ja 60-luvun painoarvo on liian suuri, johtuen lähinnä tuolloin vallinneista tasoeroista. Jos joukkue tuolloin onnistui voittamaan, sanotaan nyt, 8 ottelun runkosarjassa kaikki ottelunsa (en tiedä onko näin ikinä käynyt) vastaa se tuossa taulukossa 100 pistettä. Esim. Jokereiden viime kauden runkosarjassa savuttamat 77 pistettä vastaavat taulukossa 68,75 (ilmeisesti siis 69) pistettä. Ainakin minulle tulee väistämättä mieleen olisiko tuo 8 ottelun voittaja voittanut kaikki ottelunsa esim. 36 ottelun sarjassa? En usko.

Sinänsä ansiokas taulukko Manelta, mutta eipä tuolla juuri minkäänlaista arvoa ole, ainakaan minulle, toisin kuin oikealla maratontaulukolla.

Voisitko Mane muuten laittaa sen maratontaulukon SM-liigan osalta, ihan vaan mielenkiinnon vuoksi?
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Maratontaulukosta vielä

Mistä se muuten löytyy se virallinen maratontaulukko.

TBK/Tappara kuviosta sen verran, että pitkälle -70 luvulle oli itsestään selvyys, että kysymys on samasta seurasta. Jääkiekkokirjojen maraton- ja mitalitaulukoissa saavutukset oli aina laskettu yhteen. Joukkueet alettiin laskea erikseen ilvesleirin painostuksen ansiosta vasta kun Tappara meni ilveen ohi. Toisen kerran, kun vastaava lipsahdus meinasi tapahtua, poistettiin maratontaulukosta play-offs ottelut.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jeps, Manen taulukoita Jatkoajan sivuille tarkasteltavaksi (SM-liiga -> tilastot & taulukot?).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös