Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 313 573
  • 1 117

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Australia ilmoittaa havainneensa viidennen pingin ja etsintäalue pienenee. Toivottavasti ei lopu alue kesken ilman tuloksia.
 

Carlos

Jäsen
Australia ilmoittaa havainneensa viidennen pingin ja etsintäalue pienenee. Toivottavasti ei lopu alue kesken ilman tuloksia.

Kovasti alkaa kyllä ihmetyttää tämä pingien "löytyminen", etsintäalueen pieneneminen, ja sitten ei kuitenkaan saada mitään tarkentavia löytöjä. Mitähän tekevät juu sitten kun alue pienenee pienenemistään, ja lopulta viimeinen nurkkaan rajattu neliö onkin tyhjä? Kuka kehtaa sanoa että "ööö... me ei oikeen tiedetä..."

Jos liikutaan jo noinkin pienellä alueella, ja käytettävissä on kymmeniä laivoja sekä lentokoneita, niin on se nyt kumma että päiväkausia edelleen vaan jahdataan jotain mystisiä pingejä jotka löytyvät hetkellisesti ja sitten niitä ei enää löydykään.

Nythän Australian pääministeri ehti jo julistaa että musta laatikko on käytännössä löydetty, kun sitten taas etsinnän johtaja lyttäsi tämän sanoen että viimeisin pingi ei tod. näk. edes ole koneesta vaan jotain muuta.

Jos nyt tältä Australian "rannikolta" vedetään vesiperä, niin sitten ollaankin jo sen kysymyksen äärellä että mahtaako konetta tai jälkeäkään siitä löytyä ikinä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Jos liikutaan jo noinkin pienellä alueella, ja käytettävissä on kymmeniä laivoja sekä lentokoneita, niin on se nyt kumma että päiväkausia edelleen vaan jahdataan jotain mystisiä pingejä jotka löytyvät hetkellisesti ja sitten niitä ei enää löydykään.

Niin onko se etsintä alue todellisuudessa pieni vai pieni? Sen lisäksi tuolla alueella taisi merellä olla syvyyttä jopa 4,5 km verran joten ihan pienistä syvyyksistä ei puhuta. Merenpohja tuskin on ihan tasainen joten ei ole mikään ihme että pingit pinnan tuntumassa liikuttaessa välillä jonnekin katveeseen katoaisikin. Sen lisäksi niiden mustien laatikkojen etsintäsignaalien lähettimien akkujen on oletettu kuluvan loppuun ihan tässä lähiaikoina joten signaalin kantama saattaa heiketä ihan jo senkin takia.

Ei tuo koneen etsintä ja mustien laatikkojen löytäminen kaiken kaikkiaan taida olla ihan pala kakkua ja havainnon konkreettinen varmistaminen vie aikaa ja on vaikeaa jo ihan tuon etsintäalueen meren syvyydenkin ansiosta.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ja sitten ei kuitenkaan saada mitään tarkentavia löytöjä.
Kelluvat kappaleet on ajelehtineet pois tai hirmumyrsky on ne upottanut, loput hylystä on yli 4 km syvyydessä...mitä tarkentavaa olisit kaivannut?

Itseäni hivenen hämmästyttää, että mitään kelluvaa ei ole löydetty, vaikka siinä pari viikkoa menikin ennen kuin löydettiin tod.näk. oikea alue.
 

Carlos

Jäsen
Kelluvat kappaleet on ajelehtineet pois tai hirmumyrsky on ne upottanut, loput hylystä on yli 4 km syvyydessä...mitä tarkentavaa olisit kaivannut?

No vaikka niitä pingejä. Kai siellä on nyt jo jokainen kynnelle kykenevä alus kuuntelemassa meren ääniä, ja luulisi että jos joku pingi saadaan "pidettyä" 5-7 minuuttia, niin se löytyisi vielä uudestaankin aika pian kun vähän pyörii alueella.



Itseäni hivenen hämmästyttää, että mitään kelluvaa ei ole löydetty, vaikka siinä pari viikkoa menikin ennen kuin löydettiin tod.näk. oikea alue.

Sama. Luulisi että edes jokunen turvaohje-kortti olisi löytynyt joltain rannalta jostain, kuitenkin jo kuukausi mennyt.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Sama. Luulisi että edes jokunen turvaohje-kortti olisi löytynyt joltain rannalta jostain, kuitenkin jo kuukausi mennyt.

Minä taasen en ymmärrä, mistä niitä turvaohjekortteja pintaan tulisi, jos kone on kokonaisena mulahtanut pinnan alle, kuten kaikesta päätellen on käynyt.
 

Carlos

Jäsen
Minä taasen en ymmärrä, mistä niitä turvaohjekortteja pintaan tulisi, jos kone on kokonaisena mulahtanut pinnan alle, kuten kaikesta päätellen on käynyt.

Alueella on ollut dippaamisen aikaan tiettävästi n. 2-4 metriä korkea aallokko, jolloin on fyysisesti mahdotonta saada konetta alas täysin yhtenä kappaleena. Törmäysnopeus on nätisti sakatessakin vähintään joku 150km/h, ja moisessa aallokossa pysähdys on kuin seinään.

Eipä sillä, on tuo B777 todistetusti aika vahvaa tekoa, niin siinä BA:n Heathrown kuin Asianan SFO rysäyksessäkin koneen runko jäi yhdeksi kappaleeksi.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Alueella on ollut dippaamisen aikaan tiettävästi n. 2-4 metriä korkea aallokko, jolloin on fyysisesti mahdotonta saada konetta alas täysin yhtenä kappaleena. Törmäysnopeus on nätisti sakatessakin vähintään joku 150km/h, ja moisessa aallokossa pysähdys on kuin seinään.

Eipä sillä, on tuo B777 todistetusti aika vahvaa tekoa, niin siinä BA:n Heathrown kuin Asianan SFO rysäyksessäkin koneen runko jäi yhdeksi kappaleeksi.

Ei kai tuo sen vaikeampaa voi olla, kuin laskeutuminen yhtenä kappaleena Hudsonjokeen :)

Vitsivitsi, vähän tällasta rankempaa huumoria tähän...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Merenpohja tuskin on ihan tasainen

Tuo on sitä vähemmän kartoitettua aluetta, mutta itse asiassa pohjan arvioidaan olevan tasainen. Se on sitten tietenkin taas onko tasainen vai "tasainen". Mutta tuon ei pitäisi vaikuttaa sen ihmeemmin.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Kovasti alkaa kyllä ihmetyttää tämä pingien "löytyminen", etsintäalueen pieneneminen, ja sitten ei kuitenkaan saada mitään tarkentavia löytöjä. Mitähän tekevät juu sitten kun alue pienenee pienenemistään, ja lopulta viimeinen nurkkaan rajattu neliö onkin tyhjä? Kuka kehtaa sanoa että "ööö... me ei oikeen tiedetä..."

Tähän voisin kuvitella niin hyvin sellaisen Salatut Elämät juonen, jossa Heiskanen on kaapannut koneen, käynyt pudottamassa Sepon&Hellun jonnekin saarenkäppänälle. Tämän jälkeen lentänyt kilometrikaupalla intian valtameren yllä, tiputellut satunnaisia mustia laatikoita mereen sinnetänne ja lopulta upottanut koneen merenpohjaan. Paennut itse jollain laskuvarjomoottorihärvelillä takaisin sinne saarelle.. ja nyt.. Heiskanen jossain komerossa tietokoneen ruudulta tutkakuvaa tuijottelee ja lähettää mustista laatikoista satunnaisia signaaleita ja nauraa ääneen kun laivat ja lentokoneet sotkee sikinsokin tuota merta ympäri.

No.. ehkäpä nuo tuolta joskus jotain löytävät.. niinku oikeasti löytävät.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Liittyy tavallaan tähän ketjuun eli uusimmassa Tiede-lehdessä (4/2014) on artikkeli Tutkasta ei noin vain kadota, jossa käydään läpi tekniikoita joiden avulla lennonjohto saa automaattisesti tietoa koneesta - ja MH370 yhteydessä kaikki nämä kolme järjestelmää pettivät.

Järjestelmät ovat seuraavat (varmasti tulleet esille ketjussa, mutta selkeyden vuoksi noukin ne nyt esille):

1. Ads-b-lähetin välittää tiedot sille lennonjohdolle, jonka valvonta-alueella kone lentää. MH370:n yhteydessä lähetin suljettiin tai se rikkoutui.

2. Tutka lähettää taivaalle toistuvaa radiosignaalia. Kun se osuu koneeseen, osa siitä palaa kaikuna tutkaan - tällöin kone havaitaan, mutta ei vielä tunnisteta. Koneen tutkavastaaja (suomen kielinen termi) vastaa havaitsemaansa radiosignaaliin signaalilla, joka sisältää tiedot koneesta ja sen sijainnista. MH370:n yhteydessä tutkavastaaja suljettiin tai se rikkoutui.

3. Acars-lähetin toimittaa määrävälein koneen huolto-osastolle tietoa koneen teknisestä tilasta ja usein myös sijainnista. MH370:n tapauksessa sanomien lähetys estettiin.

Lennonjohdon pitkänkantaman tutkan (ESR) toimintasäde on noin 500 km ja vastaavasti lennonjohdon lähialuetutkan (TAR) kantama on noin 100 km.
(vapaasti lainaten Tiede 4/2014, artikkelin kirjoittaja Jari Mäkinen - avaruus- ja tiedetoimittaja).

Sotilaskäytössä olevien tutkien kantama on pidempi, mutta alueen geopoliittisen sijainnin tähden ei ole oletettavaa, että eteläistä Intian valtamerta valvoisi todella pitkän kantaman sotilastutkia. Jos sellaisia alueen rannikkovaltioissa on, niiden tärkeimmät valvontasektorit kohdentuvat - valtiosta riippuen - pääsääntöisesti toisaalle. Eli tehokkaimmilla sotilastutkillakaan ei kyetä seuraamaan MH370:n lentoa Intian valtamerellä.

Esim. venäläisten uusimman Kovylkinoon rakennetun 29B6 Container ilmapuolustustutkan kantama on noin 3000 km (tutka kattaa 180 asteen sektorin Pohjois-Euroopasta aina Lähi-itään saakka), vastaavalla kantamalla ja teholla varustettuja ilmapuolustustutkia ei ole Intian valtameren rannikkovaltioilla ainoatakaan.

Ja kuten artikkelissa todetaan: "On epätodennäköistä, että kaikki yhteyslaitteet rikkoutuvat samaan aikaan".

Jos kone lensi (lennettiin) sinne minne sen oletetaan lentäneen, se lensi suurimman osan matkasta siten ettei sitä ole voitu seurata ainoallakaan alueella käytössä olevalla tutkalla ja kone on päätynyt alueelle, josta sen löytäminen on hyvin haasteellista etäisyyksien vuoksi - joten väkisinkin alan kallistua sille kannalle, että se lennettiin sinne siksi ettei sitä haluta löydettävän ihan helposti - olipa syy kohteen valitsemiseen sitten mikä tahansa (esim. lentäjän itsemurha).

vlad.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ei kai tuo sen vaikeampaa voi olla, kuin laskeutuminen yhtenä kappaleena Hudsonjokeen :)

Vitsivitsi, vähän tällasta rankempaa huumoria tähän...

Hudsonjokeen laskeutui ihan erityyppinen kone kuin tuplaseiska. Sopii vaan itse lennellä tuollaista hemmetinmoista peltipurkkia. Katotaan, onko se helppoa se laskeutuminen.

Tutka-asiasta. Onhan tuolla CNN:llä ollut jo monta päivää juttua siitä, että kone vältti Indonesian tutkia. Tämä tutkakontaktin välttäminen viittaa kyllä lentäjän tahallisuuteen - eli itsemurhaan. Mutta löydetään ne mustat laatikot ensin, niin hutkitaan sitten.
 

Morgoth

Jäsen
Hudsonjokeen laskeutui ihan erityyppinen kone kuin tuplaseiska. Sopii vaan itse lennellä tuollaista hemmetinmoista peltipurkkia. Katotaan, onko se helppoa se laskeutuminen.

Mitenkään väheksymättä normi-liikelentäjiä, mutta tämä Hudson-kippari oli varsin kokenut kouluttajakin ja sotilastaustainen lentäjä. Mitenköhän monelta "normikipparilta" tuo olisi onnistunut? Toivottavasti tietysti lähes kaikilta, mutta vähän epäilen.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hudsonjokeen laskeutui ihan erityyppinen kone kuin tuplaseiska. Sopii vaan itse lennellä tuollaista hemmetinmoista peltipurkkia. Katotaan, onko se helppoa se laskeutuminen.

Tutka-asiasta. Onhan tuolla CNN:llä ollut jo monta päivää juttua siitä, että kone vältti Indonesian tutkia. Tämä tutkakontaktin välttäminen viittaa kyllä lentäjän tahallisuuteen - eli itsemurhaan. Mutta löydetään ne mustat laatikot ensin, niin hutkitaan sitten.

Mitenkäs se Hudson-joen kone oli ihan erityyppinen kuin tämä otsikon mukainen? Pienempihän se oli ja eri valmistajan, mutta äkkiseltään ei tule mitään muuta mieleen.

Itse aiheesta sen verran että jos nyt ei konetta/mustaa laatikkoa löydy niin tuskinpa sitä enää koskaan löytyy. Juttu kyllä tuntuu hyvin erikoiselta tällä hetkellä.

Ps. Minkälainen kone on tuplaseiska? Hymiö
 
K

kiwipilot

Mitenkäs se Hudson-joen kone oli ihan erityyppinen kuin tämä otsikon mukainen? Pienempihän se oli ja eri valmistajan, mutta äkkiseltään ei tule mitään muuta mieleen.

Niin no, pelkästään MAS:n triplan RR Trent 800 -moottorin leveys ([FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva]279cm)[/FONT] on samaa luokkaa kuin tuon Hudsoniin menneen A320:n rungon halkaisija (395cm). Ja muutenkin kyseessä on kaksi lähes täysin vertailukelvotonta asiaa johtuen olosuhteista, säästä, painosta tms.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin no, pelkästään MAS:n triplan RR Trent 800 -moottorin leveys ([FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva]279cm)[/FONT] on samaa luokkaa kuin tuon Hudsoniin menneen A320:n rungon halkaisija (395cm). Ja muutenkin kyseessä on kaksi lähes täysin vertailukelvotonta asiaa johtuen olosuhteista, säästä, painosta tms.

Niin, Airbus A320:n pienemmän koon mainitsinkin jo.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tuossa tänään kun tuli katsottua noita Lentoturmatutkinta -ohjelmia, niin kyllä ne koneet näköjään tuurilla lentelee siellä. En väitä, että tässä Malesian turmassa kyseessä olisi monen sattumien summa - kyllä nuo todisteet viittaavat kapteenin toimintaan ko. lennon aikana. Luulisi, että tuo seiskaseiskaseiska olisi näkynyt ns. passiivitutkassa (jolla USA voi valvoa kaikkia siviili-/sotilaskoneita kautta maailman) - ei näköjään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Luulisi, että tuo seiskaseiskaseiska olisi näkynyt ns. passiivitutkassa (jolla USA voi valvoa kaikkia siviili-/sotilaskoneita kautta maailman) - ei näköjään.

Joko järjestelmä ei olekaan kattava eli kaikkia koneita ei voida valvoa tai vaihtoehtoisesti, Yhdysvallat pimittää elintärkeää tietoa MH370 konetta etsiviltä tahoilta.

Toisaalta passiivitutkastakin sanotaan seuraavaa:

"Passiivisessa tutkajärjestelmässä ei ole lähetintä, johon vastaanotin voitaisiin tahdistaa, vaan vastaanottimella vastaanotetaan heijastumia, jotka aiheutuvat järjestelmän ulkopuolisen radiotaajuuslähteen lähettämistä signaaleista. Siksi vastaanottimen on seurattava sijainniltaan tunnetun lähettimen lähettämää signaalia ja koetettava löytää siitä yksityiskohtia, joiden perusteella kaiku voidaan tunnistaa ja kulkuaika määrittää. Useimmissa jatkuvasti lähetettävissä lähetteissä on runsaasti pulssimuotoisia, säännöllisiä yksityiskohtia." (lainaus wikipedia).

En tarkkaan ottaen tiedä millaisia nämä vastaanottimet ovat, mutta jos kyseessä on jokin erillinen mittayksikkö, on mahdollista ettei niitä ole todellisuudessa sijoiteltu siten, että niiden avulla voidaan valvoa kattavasti koko ilmaliikennettä - mitä pidän hyvin todennäköisenä vaihtoehtona. Maapallolla on kuitenkin Yhdysvaltojen kannalta sekundäärisiä alueita joita ei välttämättä kannata valvoa 24h/vrk ja joihin ei tällöin ole järkevää uhrata resursseja.

Se on kuitenkin huomioitava etteivät nähdäkseni nämä vastaanottoyksikön ulkopuolisetkaan radiotaajuuslähteen lähettämät signaalit rajattomasti kykene etenemään eli vastaanottoyksiköitä on oltava useita tai vaihtoehtoisesti jotain muuta kautta tietoa on pystyttävä keräämään globaalisti kaikkialta.

vlad.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"No news is no news."

Kahdeksan rundia tehty miehittämättömällä sukellusveneellä ja kaksi kolmasosaa aiotusta alueesta on tutkittu. Homma jatkuu entiseen malliin.

Toinen MH:n kone joutui tekemään hätälaskun renkaan puhjettua, mutta se meni aivan suunnitellusti. Ei kai millään yhtiöllä ole koskaan ollut kahta selvittämätöntä onnettomuutta samaan aikaan. Eiväthän nuo sen vaarallisempia ole, mutta kai matkustajat kaikkea silti miettivät, kun kerosiinia poltetaan neljä tuntia hätälaskukentän yläpuolella.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Niin...Onkos täällä jo huomioitu sellainen outo seikka, että GA Telesis LLC nimisellä yhtiöllä on omistuksessaan VARASTOIDUKSI merkitty Boeing 777-200ER, joka on aiemmin kuulunut Malaysian Airlinesille. Ennen rekisterinumerolla 9M-MRI MA:lla ollut kone on nykyään rekisteröity Plane Logger.comin mukaan Yhdysvaltoihin (N105GT). Koneen sijainniksi on merkitty Tel Aviv, Israel. Varastointiajankohta marraskuu 2013. On ainakin todella huonoa bisnestä seisottaa konetta hangarissa.

Tässäkö on "terroristien B-52 pommikone - MH370:n paluu"?

Details for Registration N105GT
GA Telesis LLC - 777-2H6ER
Serial 28416
Line Number 155
First Flight 25.07.98
Model 777-2H6ER
Status Stored

Comments r21.10.13 frd Lourdes-Tel Aviv 04.11.13,

Registration History:
Reg Airline Delivered Status
9M-MRI Malaysia Airlines 20.10.98 Left Fleet
N105GT GA Telesis LLC 04.10.13 Stored

LÄHDE: Planelogger.com
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jaa... Täytyykin käydä kaupasta hakemassa muutama rulla foliota että saan tarpeeksi ison ja paksun hatun väsättyä. Vappukin tulee sopivasti kohta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös