Maito – elämän eliksiiri vai suuri kusetus?

  • 18 327
  • 165
Suosikkijoukkue
Ilves
Laktoositonta kevytmaitojuomaa on pari-kolme tölkkiä jääkaapissa koko ajan. Itse käytän sitä kahvissa, myslin kanssa ja joihinkin ruokiin valmistusvaiheessa. Vaimo juo sitä joskus lasillisen, kun laktoosillinen pistää ns pakin sekaisin.

Mutta Tapolan mustan kanssa Tammelantorilla / mustamakkara baarissa Lielahdessa aina kylmää kevytmaitoa, sen parempaa kombinaatiota ei olekkaan....

Muuten ruokajuomana vettä tai joskus kivennäisvettä/vissyä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ja sitten ihmisiä jotka onnistuu keksimään näitä uskomattomia vertauksia. Maito... Hmmm... Mikä ois sama asia.. No homot.
Tää on vähän samanlainen case, kun Emmi Nuorgam sekoili Twitterissä siitä, kun kaikki suomalaiset keski-ikäiset miehet pahoittivat mielensä Hassisen Koneen biisin sanoitusten muuttamisesta. Itse en tiedä ketään, kuka tuosta olisi pahoittanut mielensä ja minä sentään luin asian tiimoilta julkaistujen uutisten kommenttiosiot. Itse pidän maitoa ja varsinkin myyttiä maidon terveellisyydestä kepulaisten surkeana salajuonena, mutta ei muiden maidonjuonti sinällään kiinnosta, puhun vain omasta puolestani. Syöväthän toiset jopa kanan kuukautisia, joka on jo aika sairasta, mutta ei ole minun asiani.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Mutta Tapolan mustan kanssa Tammelantorilla / mustamakkara baarissa Lielahdessa aina kylmää kevytmaitoa, sen parempaa kombinaatiota ei olekkaan....
Tää lause oli pakko lainata, kun on niin totta. Ullan Grilli ja makkaraperunat kevytmaidolla...

Eli juon siis maitoa ja sitä meillä menee paljon, koska pienet lapsetkin juovat oikeastaan vain maitoa, eivätkä mitään sokerimehulitkua.
 

Glove

Jäsen
Tää lause oli pakko lainata, kun on niin totta. Ullan Grilli ja makkaraperunat kevytmaidolla...

Eli juon siis maitoa ja sitä meillä menee paljon, koska pienet lapsetkin juovat oikeastaan vain maitoa, eivätkä mitään sokerimehulitkua.
Minä juon maitoa vain makkaraperunoiden tai muun grilliruuan kanssa. Kotiin en sitä ole ostanut vuosiin paitsi silloin harvoin kun tarvin sitä ruuanlaitossa tai leivonnassa.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Lapset juovat ihan tavallista kevytmaitoa ja kyllä sitä edelleen itsekin tulee juotua ruuan kanssa. Ei parempaa ruokajuomaa ole, kuin kevytmaito. Toki maitoa kuluu aiempaa vähemmän, kun muutenkin sitä saa kaupasta roudata litratolkulla. Kahviin taas maitoa ei laiteta, vaan se juodaan mustana.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
No eihän nyt aikuiset ihmiset maitoa juo. Valion propagandaa koko juttu, että ihminen tarvitsisi maitoa johonkin. Kiinteään ruokavalioon siirtyminen on yhtä lopullinen askel kuin vaipasta luopuminen. Molemmat myös ajoittuvat samoille tietämille.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapset juovat ihan tavallista kevytmaitoa ja kyllä sitä edelleen itsekin tulee juotua ruuan kanssa. Ei parempaa ruokajuomaa ole, kuin kevytmaito. Toki maitoa kuluu aiempaa vähemmän, kun muutenkin sitä saa kaupasta roudata litratolkulla. Kahviin taas maitoa ei laiteta, vaan se juodaan mustana.
Autistinen poikani joi maitoa johonkin 3 vuotiaaksi asti, koska hän oli todella nirso ja rasvainen maito oli isohkossa roolissa energian saannin kanssa. Nykyään hän ja siskonsa eivät enää ainakaan kotona maitoa juo, ainut missä ehkä juovat on,
jos koulussa joku "pakottaa".

Tuollaistakin on ollut joskus.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Grillillä makkaraperunoiden tai munalompakon kanssa asiaan kuuluu aina puolen litran kevytmaito. Samoin mustamakkara ilman maitoa ja puolukkaa on vaan väärin. Muuten ei maitoa tule ruokajuomana käytettyä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahvissa käytän maitoa paljonkin, mutta muuten käyttö on hyvin vähäistä. Muutaman kerran vuodessa saatan juoda "suomalaisen kotiruoan" kyytipoikana lasin maitoa, mutta siinäpä se. Ruoanlaitossa käytän kermaa ja voita ja leivänpäällä kevyesti levittyvää Oivariinia, vai mitä lie onkaan. Juustoa syön, jos siltä tuntuu, mutten kovin usein. Perheessäni muut juovat maitoa kyllä, mutta senkin kulutus on lasten teini-iän myötä vähentynyt huomattavasti. Mieheni on ylivoimaisesti suurin maitosieppo, mutta se on enimmäkseen lapsuudenkotinsa perinne. Luulen, että se on jollain tasolla tunneperäistä juomista :D. Olen niin tottunut siihen jo, että juokoot, mutta vähempikin riittäisi. Varsinkin, kun minä niitä maitoja kaupasta useimmiten kotiin kannan. Mutta otetaan treeninä ja jos voin tehdä puolisoni iloiseksi noinkin pienellä asialla, voin hyvin tehdä niin jatkossakin.

Kaura- ja soijamaitoja olen yrittänyt käyttää, mutta eivät maistu kahvissa hyvälle. Kun juon yleensä sen yhden kupin kahvia päivässä, hetken pitää olla minulle nautinnollinen tai edes miellyttävä. Yritin kerran 9 kk olla käyttämättä kahvissa sokeriakin, mutta ei se hyvälle maistunut, joten lopulta luovutin. 9 kk on pitkä aika olla nauttimatta kahvista, mutta parhaani yritin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Himassa aikanaan maitoa juotiin ku vasikat, itse lopetin joskus 30 vuotta sitten, kahviin lorautan, that's it... Lapsille sitä juotettiin (suositusten mukaisesti) pikkumukuloina, mutta eivät taida hekään enää nuorina aikuisina juoda.

Mutsi ja faija (+70 v.) juovat sitä joppia edelleen (kutsutaan myös nimellä "rasvaton maito"), ja kuulemma sillä pysyy osteoporoosi poissa ja saadaan kalsiumia & vitamiineja!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yritin kerran 9 kk olla käyttämättä kahvissa sokeriakin, mutta ei se hyvälle maistunut, joten lopulta luovutin. 9 kk on pitkä aika olla nauttimatta kahvista, mutta parhaani yritin.
No mä lopetin sokerin käytön kahvissa valtion avustuksella 11 kk ajaksi. Ratkaisevat 2 kk siis. Paluuta ei ollut, mitä nyt espressoon ja liian tujuun cappuccinoon joskus.

PS. Maito ei poistunut kahvista tuon 11 kk:nkaan aikana. Takaisin tuli, jäädäkseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tää lause oli pakko lainata, kun on niin totta. Ullan Grilli ja makkaraperunat kevytmaidolla...
Koska mennään?

Kahvi juodaan kermalla. Ja jos ei ole kermaa, niin kauramaidolla. Ei maistu "maito" enää kahvissani hyvältä, kun kauramaitoon on tottunut. Niistä ydinsodankestävistä maitojuomista puhumattakaan. Toki osa kauramaidoista on niin makeita, että ovat aivan jonon perällä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
PIIMÄÄ. En ole koskaan juonut maitoa, tai siis varmasti alle 10 lasillista koko elämäni aikana. Piimää juotiin kotona ja juodaan porukoilla edelleen. Satamaidon rasvatonta piimää siis, ei sitä taida täältä Varsinais-Suomesta edes saada. Muut piimät on aika paskaa. Peruskoulussa taisi jossain kohtaa vaihtua piimä Valioksi, ja muutenkin tuollaiset ruokaloiden piimät on vähän epäilyttäviä. Pitää olla kylmää, tuoretta ja Satamaitoa. Jos ei ole tarkkana niin on klimppi suussa ja päivä pilalla, parempi juoda vettä vaan.
Kahviin en sotke piimää tai mitään muutakaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muutamia vuosia sitten vaihdoin maidon aamupuuron lisukkeena mehukeittoon. Sen jälkeen maitoa menee vain kahviin. Arlan Café Maito on mielestäni paras kahviin. Kauramaidot, joita olen kokeillut, eivät ole sekoittuneet kahviin kunnolla, vaan viimeiseen suulliseen jää ikävää sakkaa. Myös "barista"-versiosta. Ehkä pitäisi sekoittaa lusikalla koko hörppimisen ajan.
Kahvikerma menettelee, samoin täysmaito, mutta kevyet maidot tai kuohukerma vain pakon sanelemana. Kahvin makeuttamisen lopetin jo viime vuosituhannella.
Piimää menee ehkä purkki tai pari kuukaudessa.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Koska mennään?

Kahvi juodaan kermalla. Ja jos ei ole kermaa, niin kauramaidolla. Ei maistu "maito" enää kahvissani hyvältä, kun kauramaitoon on tottunut. Niistä ydinsodankestävistä maitojuomista puhumattakaan. Toki osa kauramaidoista on niin makeita, että ovat aivan jonon perällä.
Ensi viikolla? Mikä päivä vaan ma-ke, esitä kutsu.

Töissä nykyään kahvikone ja maito siten maitojauheena. Hyi helvetti mitä paskaa.
 

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ensi viikolla? Mikä päivä vaan ma-ke, esitä kutsu.

Töissä nykyään kahvikone ja maito siten maitojauheena. Hyi helvetti mitä paskaa.
Nuo kahvikoneet kyllä pitäisi kieltää. Aivan järkyttävän makuista tavaraa lähtökohtaisesti kaikista.

Maitoon vielä palaten. Intissä kun ei oikein aina ollut maitoa tarjolla kahvin kanssa niin tuli noita maitojauheita ostettua tupaan. Kyllä ne tuolloin ajoi asiansa, mutta tänä päivänä ei enään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sama minulla. Toki lapsi juo maitoa, mutta itse ei kyllä tule muuta kuin kahvissa enää juotua. Muuten tekisi kyllä mieli tukea noita maidottomia tuotteita, mutta kun se ei vaan maistu samalta. Ja kahvi on aika tarkka juttu.

Sama täällä. Kahviinkin itse laitan kevytmaitoa, kun muuten se maistuu väärältä. Koitin kauramaitoa, mutta ei sopinut yhtään omaan makuun.

Kyllä meillä 3 litraa kahviin ja ruoanlaittoon maitoa edelleen viikossa kuluu. Ja tietenkin lapsilla pari litraa rasvatonta.

Valion maito on boikotissa, onneksi s-mafia toimittaa sipoolais-tanskalaista maitoa.

Joskus harvoin, kun kännissä yögrillille eksyn niin silloin tulee ostettua maito sen kännimätön kaveriksi. Varmaan joku psykologinen juttu, kun kuvittelen kännissä sen maidon ehkäisevän seuraavan aamun darraa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Juon maitoa nykyään pari desiä päivässä, koska se tuntuu sopivalta määrältä. Aikoinaan maitoa kului useita litroja viikossa, mutta nykyään litran purkki riittää kolmeksi neljäksi päiväksi.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Kummasti tämä ketju pomppasi silmille kun eilen ajattelin, että voisi lopettaa maidon juomisen kokonaan. Oikeastaan ainut mihin sitä käytti oli kahvin kanssa ja nyt on nuo kauramaidotkin kehittyneet sen verran, että maistuvat todella hyviltä. Esim. tuo Elovenan kahville tehty kauramaito on erinomaista.

Juustoista tuskin koskaan pystyn luopumaan kun pidän niistä todella paljon ja nuo maidottomat juustot ovat olleet aika hirveitä, ainakin toistaiseksi.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensi viikolla? Mikä päivä vaan ma-ke, esitä kutsu.

Töissä nykyään kahvikone ja maito siten maitojauheena. Hyi helvetti mitä paskaa.
Ei vittu, jos käyttäisin emojihymiöitä, niin en ole varma millaista laittaisin tulemaan. Tee alkaisi houkuttaa.

YV:tä tulee jossain kohtaa, turha koittaa meidän jälkeen tulla Ullalle, "kaikki mausteet mulle, ei tarvi jättää muille. Ja pieni maito".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Maitoa en ole juonut kymmeneen vuoteen pl. ehkä kerran vuoteen-pariin tuoreen itseleivotun pullan kera. En muista kylläkään, milloin viimeksi. Kahviin laitan, ellei kauramaitoa ole.

Ja kauramaidoissakin on eroa. Omaan makuuni kahvin kera ylivoimaisia ovat Elovenan kahvimaito ja Oatlyn iKaffe. Molemmissa 3% rasvaa ja kivan pehmeä maku. Kasslinkin ja Lidlin oma halpis ovat aika hirveitä. Valion Oddly Good menettelee.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis uunikuuman pullan kanssa jääkylmä maito, nam. Ruoan kanssa aina maitoa, en osaaa oikein vettä tai viiniä tai olutta juua. Paitsi ulkomailla pakko. Kevytmaitoa, joka kerta kotona.
Ei viina ratkaisu oo ongelmiin, mutta ei maitokaan ;).
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maitoa menee meidän taloudessa (2+3) noin 18 litraa viikossa, kun kaikille maistuu joka aterialla. Kerta viikkoisella Prisma-reissulla saa purkin poikineen kantaa kotiin.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Kauramaidolla mennään. Sopii yllättäen erittäin hyvin kaurapuuroon ja kahvi maistuu sen kanssa paljon paremmalta. Rasvatonta maitoa tuli joskus aikoinaan juotua, mutta kun Valiolla töissä oleva ystäväni vähän valisti mitä se oikeasti on, niin oli kyllä helppo jättää maito pois.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jouduin kesällä yöpymään kohteessa, jossa oli tarjolla ainoastaan rasvatonta maitoa. Pitkään aikaan en ole rasvattomasta maitopurkista joutunut kaatamaan, mutta kyllä taas muistui siinä tölkistä kaataessa, että miksi ei olla sitä kotiin ostettu.

Mikä tämän rasvattoman maidon tarkoitus edes on? Sitä juomalla pysyy arvot kohdillaan vai? Onko jonkun elämä kiinni siitä 1,5% rasvaa? Eihän kananmuniakaan saanut syödä vielä muutamia vuosia sitten, mutta onneksi siinäkin järki on voittanut ja todettu että on ihan ok niitä syödä, joten ei se, että juot kevytmaitoa tai punaista rasvattoman sijaan pitäisi olla pahasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös