Mafia

  • 14 597
  • 69

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Hoppista ylös.

Tunti sitten tuli ilmoitus että peli (PC) lähtenyt matkaan thehutista, on siis täällä ensi viikolla, mutta halvan hinnan (32,5e postikuluineen) ansiosta ei muutaman päivän lisäodotus haittaa yhtään.

Tulis siltikin jo!

Ps. VPD-Ahvenanmaan kaupassa postikuluineen PC:lle 37,5e ja Xbox360-konsolille 43,5e.
 
Juuri pamahti Mafia 2:nen postilaatikosta ja kyljessä vielä Gomorra-elokuva, joka tosin on jo nähty.

Saa nähdä miten Mafia käyttäytyy XBOX:ssa, kun ensimmäisen osan pelasin PC:llä... se on sanomattakin selvää, että huikea eepos on luvassa ja välivideoita varten voi pistää popparit mikroon!
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Mielestäni PS3:lla oikea peli näyttää paremmalta kuin Demo. Chapter kasissa ollaan ja vaikeimmalla tasolla pelataan. Vielä ei suurempia ongelmia ole ollut vaikeuden kanssa.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Lopputekstejä katsellaan... jäi hiukan selainen olo et oliko tämä nyt tässä. Tarinaan en pettynyt, mut ei juoni ykkösen veroinen ollut. Vasta viimeisimmissä kentissä rupesi olemaan haastetta vaikeimmalla tasolla.

Hauskaa mustaa huumoria, väkivaltaa ja elokuvamainen juoni - sitä on mafia 2.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Näin on moni sanonut jotka ovat peliä pelanneet. Itse en missään vaiheessa uskonut mitenkään että olisi yhtä huikea ja iskevä kuin ykkönen, ei vaan voi olla.

Omaa peliä odotan vielä ainakin huomiseen asti. Tulis jo!
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
. Itse en missään vaiheessa uskonut mitenkään että olisi yhtä huikea ja iskevä kuin ykkönen, ei vaan voi ol Tulis jo!

Toi on kyllä niin totta. Ykkönen oli timanttia ja kakkonen vähintään kultaa.

Hyvä peli, mutta enpä usko että tulee toiste pelattua. Kuka ostaa pois?
 

Fiiu

Jäsen
Juuri pamahti Mafia 2:nen postilaatikosta ja kyljessä vielä Gomorra-elokuva, joka tosin on jo nähty.

Saa nähdä miten Mafia käyttäytyy XBOX:ssa, kun ensimmäisen osan pelasin PC:llä... se on sanomattakin selvää, että huikea eepos on luvassa ja välivideoita varten voi pistää popparit mikroon!

Nyt kun olet kokeillut XO:lla tuota itse peliä niin onko demosta kokemuksia? Kokeilin demoa mutta se ei oikein mua vakuuttanut, vaikutti vähän keskeneräiseltä tuotokselta. Jos et ole testannut ja viitsisit heittää analyysiä niin arvostaisin kyllä. :)
 
Annetaan kyseistä pelistä vähän raporttia, kun n. 15h pelaamisen jälkeen touhu on valmista..

Kahdeksan vuoden odotuksen jälkeen saatiin vihdoin ilmoille Mafia 2. Itse olin pelannut alkuperäisen tuotoksen läpi useampia kertoja, joten odotukset olivat korkealla ja kyllähän peli ne lunasti.

Ykkösosan tapaan pelissä ei olla lähdetty suoranaiseen GTA-linjaan, vaan peli on tarinapainotteinen. Varsinaisia sivutehtäviä ei ole, vaikkakin tehtävien välillä on aikaa myös ns. "free roamiin". Peli-alue on iso ja hieno - kaupunki on vilkas ja täynnä pieniä yksityiskohtia. Kuitenkaan tätä ei olla lähdetty hyödyntämään, vaan enemmänkin tarinasta on otettu kaikki irti.. kuten ykkösessäkin.

Tarina kertoo nuorena poikana Italiasta muuttaneesta Vito Scalettasta, jonka niin monen muun tapaan, joutuu rötöstelyn tielle jo nuoresta pitäen. Tämän jälkeen homma alkaa paisumaan monien vaiheitten jälkeen, mutta nämä selvittäköön sitten itse pelin omaavat.

Tarinaltahan tosiaan odotin itsekkin paljon, koska Mafian tarina Tommy Angelon seikkailuineen oli huikea ja kyllähän on tämäkin. Tarina on enemmän nykyaikainen mafia-seikkailu kuin ykkösosan Godfather-tyylinen tunnelma. Verratakoon tätä vaikkapa Sopraanosiin. Pelin päähenkilöhahmot kuvataan todella hienosti ja heihin voi alkuminuuteilta samaistua. Itse päähahmo Vito on ykköseen verrattuna Tommysta paranneltu versio, joka on huomattomasti moraalittomampi, brutaalimpi ja vahvempi myös fyysisesti. Peliin on lisätty nykypelien muoti-ilmiö eli erinnäisten esteiden taakse suojautuminen. Cover-shooting onkin pelissä ainoa pelitapa, jolla voidaan kuolematta etenemättä. Tämä on kuitenkin toteutettu hyvin ja tekoälykään ei anna armoa jatkuvalle yhden esteen "huoraamiselle" vaan tekee myös rynnäkköjä.

Pelissä suurimpana hienoutena on juurikin tarinapohjaisuus, joka antaa tekijöjille aika isot avaimet esim. kikkailla ajalla. Niinpä tarinnassa edetäänkin reilut kymmenen vuotta eteenpäin alun ja lopun välillä ja maailma muuttuu pelaajan silmissä reilusti.

Ääninäyttely on huikeaa ja myöskään grafiikassa ei ole haukkumista. Ajamista on paranneltu huomattavasti, eikä niin suuria matkoja synny kuin Mafian alkuperäisversiossa. Autot ovat tehokkaampia ja niitä huomattavasti hauskempi ajaa.

Pelissä on mahdollisuus ostaa vaatteita, aseita, ruokaa (energiaa varten), muita tavaroita, kuten lockpickkeja, sekä tuunata autoja. Nämä kaikki kehittyvät pelissä vuosien vaihtuessa, joten esim. autotalliin unohtunut Shubert '38 on aika hullunkurisen näköinen 50-luvulla. Myöskin vaatteet ja muoti kehittyvät, joten kannattaa pysyä muodissa. :)

Jos rakastit Mafiaa, rakastat tätäkin. Aika kultaa muistot, mutta kun lopputekstit pamahtivat ruutuun, niin kyllä olin silti vakuuttunut. Peli lunasti odotukset ja kaipa se on alettava odottelemaan Mafia III:sta. Uudelleen pelaamisarvo on pelillä on samanlainen kuin ykkös-osalla.. se on kuin katsoisi hyvän elokuvan uudelleen.

Anteeksi sekavuus, mutta siinnä raaka-arvio pelistä!
 

tiikeri

Jäsen
Hienoja pelejä molemmat, mutta kyllä kakkonen on tässä tapauksessa ykkönen. Loistava tekele joka loppui taas kerran harmittavan nopeasti kesken.

Ensimmäinen asia mikä oli helppo havaita Mafia 2:sta pelatessa on sen keveys, pyörii parikin vuotta vanhalla keskiverto myllyllä todella sulavasti. Pelattavuus on muutenkin kohdallaan, ammuskelut, autolla ajaminen (alussa tuntui hieman oudolta GTA:n jälkeen, mutta äkkiä tottui) jne. ovat viimeisen päälle hiottuja. Aseita oli mukava liuta, samoin autoja ja pelialuekin ihan ok kokoinen. Tarina oli kerrassaan loistava kuten edellisessä viestissä tulikin jo todettua.

Toki parantamisen varaakin jäi, esim. sisältöä olisi voinut olla sivutehtävien muodossa lisää ja pääjuontakin olisi voinut olla muutama chapter lisää. Kokonaisuutena kuitenkin ehdottomasti ainakin 9+ arvoinen peli. Toivottavasti jatkoa on vielä joskus tulossa.
 

-RVL-

Jäsen
Itse en ole vieläkään saanut II-osaa käsiini. Senpä vuoksi asentelin pitkästä aikaa koneelle Mafian, lähinnä tullut siis PS2:lla pelattua, jolle sen myös ensiksi hankin v. 2004.

Täytyy näin jälkikäteen ihmetellä, että kuinka he edes kehtasivat julkaista tuolloin konsoleille noin surkean käännöksen. Tuolloinhan minulla ei ollut tietoa PC-version loistokkuudesta.

Käsittämätön ero niin grafiikan laadussa/kaupungin ulkonäössä ja paikoissa, joissa voi käydä/mahdolliset lataukset parin sekunnin luokkaa vrt. siihen + minuutin siltojen välisiin latauksiin.

Tietokoneversion Freeridessa sentään jotain tekemistä ja kaupunki on avoimempi ja elävämpi. Konsoleilla ei ollut FR:ssa edes poliiseja/naisjalankulkijoita/ratikoita, junia jne...

Tietenkin tietokoneelle saa aina paremman näköiset tuotoksen, kuten ilmeisesti Mafia II:ssakin, mutta järjetön ero kyllä ykkösosassa.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Musta varsinkin omasta kämpästä olisi voinut saada kivasti lisää irti, ei mitään merkittävää, mutta kaikkea pientä. Naisia suihkuun, kun se suihkukin niin hienosti laskee, jne. Äijä kuselle tai paskalle syömisen/juomisen jälkeen... mikäs sen hienompaa.
 

Calcichew

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on pari päivää pelailtu Mafia 2:sta PS3:lla. Ensiksi pitää sanoa, että tämä peli hipoo lähes täydellisyyttä! Pelattavuus huippuluokkaa, grafiikka on mielestäni todella tarkkaa ja kaunista ja tarina on täydellinen joka pitää otteessaan hienosti. Chapter 12:sta ollaan tällä hetkellä ja aika tiukasti olen mennyt tehtävästä toiseen ilman seikkailuja kaupungilla. Hard vaikeusasteella pelailen, mutta jotenkin tuntuu, että tämä on vähän liian helppo. Harvoissa peleissä jaksan metsästää noita Trophyjä, mutta tämä on niin hieno tekele, että jaksan varmasti tahkota 100% trophyissäkin. (tällä hetkellä 40%)

Suht helppoja nuo trophyt tosin ovat, lukuunottamatta 50 playboy lehden keräämistä ja 100 wanted julisteen keräystä. Perseestä tuollaiset.

Hieno peli siis kyseessä eikä voi muutakuin suositella kaikille.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Hieno peli siis kyseessä eikä voi muutakuin suositella kaikille.

Hienoa, että tykkäsit ostoksesta. Pitäisi enemmän saada pelattuja pelejä vaihdettua / myytyä suoraan pois. Tietää kuitenkin, että uudelleen pelaaminen ei enää ole niin kiinnostavaa.

Ja aika nopeasti näyttää kamppanja sullakin läpi menevän.

Vaikeustasoa mäkin kritisoin. "hiukan" liian helppo oli vaikka vaikeimmalla pelasi. Hain ite haastetta siitä, että käytin pistooleita vaikka kp:ssä oli kuteja :)
 

Calcichew

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hienoa, että tykkäsit ostoksesta. Pitäisi enemmän saada pelattuja pelejä vaihdettua / myytyä suoraan pois. Tietää kuitenkin, että uudelleen pelaaminen ei enää ole niin kiinnostavaa.

Ja aika nopeasti näyttää kamppanja sullakin läpi menevän.

Vaikeustasoa mäkin kritisoin. "hiukan" liian helppo oli vaikka vaikeimmalla pelasi. Hain ite haastetta siitä, että käytin pistooleita vaikka kp:ssä oli kuteja :)

Tykkään kovasti, kiitoksia vain pelistä! Nyt olen Chapter 13 ja pelikin tuntuu vaikeammalta nyt. Hyvä niin, saa vähän haastetta viimeisiin tehtäviin. Näin ennenkun olen pelannut pelin edes loppuun niin tehtäviä saisi olla kyllä enemmän. 14(15?) on hieman liian vähän. Erilaisia sivutehtäviä voisi myös olla niinkuin tuolla ylempänäkin todettiin jo.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Tykkään kovasti, kiitoksia vain pelistä! Nyt olen Chapter 13 ja pelikin tuntuu vaikeammalta nyt. Hyvä niin, saa vähän haastetta viimeisiin tehtäviin. Näin ennenkun olen pelannut pelin edes loppuun niin tehtäviä saisi olla kyllä enemmän. 14(15?) on hieman liian vähän. Erilaisia sivutehtäviä voisi myös olla niinkuin tuolla ylempänäkin todettiin jo.

Tämä on kyllä totta. Itse pelasin pelin läpi neljän päivän aikana, enkä todellakaan pelannut montaa tuntia päivässä. Muuten kyllä oikein mukava peli, mutta liian lyhyeksi jäi. Minua häiritsi välillä poliisien karistamisen helppous, kerran juoksin omakotitalon toiselle puolelle ja poliisit lopettivat siihen paikkaan etsinnät.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
DLC:llähän noita lisächaptereita on tulossa, maksullisena tietysti. Mediatalot ovat keksineet uuden rahastustavan ja kohtapuoliin ei pelejä enää julkaistakaan kuin tynkäversioina (tietenkin täydellä hinnalla) ja myydä sitten menekistä riippuen lisäosia hamaan loppuun saakka.

Omalla kohdalla peli on vielä korkkaamatta kun tilasin sen Playstä viime viikon alussa ja peli lähti postiin 24. päivä, no eipä ole kusti vielä polkenut. Naurettavinta tässä hommassa on se että Steamista ladattuna hinta on miltei 20€ enemmän kuin DVD:nä kotiin toimitettuna. Eli kuka vetää välistä ja mitä ja miten digitaalinen jakelu nyt oikein laskeekaan hintoja kuten on väitetty?

No, jos peliä ei tänään näy kotona niin torrentti lähtee laulamaan samantien, eivät näköjään tee helpoksi rehellisen pelaajan elämää.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Mafia 2 on kyllä aivan käsittämättömän ylihypetetty peli. Tarina on hyvä, mutta toistaa aivan jokaisen mafia-elokuva-kliseen mitä on ikinä keksitty ja nähty. Kummisetä-elokuvista on ripattu käytännössä kaikki ikimuistettavat henkilöhahmot ja kohtaukset ja dialogin puhetyyli on suoraan Goodfellas-leffasta.

Maailma on toki hieno ja upea, mutta se maailma on ontto ja tyhjä. Autolla ajelu on hauskaa ensimmäisen 5 minuuttia, sen jälkeen 10-12 tunnin läpipeluuajasta autolla ajamiseen menee ainakin puolet.

Autolla ajellussa ei ole muuta kehuttavaa kuin upeat maisemat ja mahtava 40-50-lukutyylinen radio-ohjelma, joka on lopuksi ainoa syy, miksi autolla jaksaa ajaa yhtään mihinkään tai ylipäätään jaksaa "pelata" pelin loppuun asti.

Tunnelma (paikoin) 9.5, Tarina 8.5, ammuskelupelinä 7, autopelinä 5 ja vapaamuotoisena hiekkalaatikkopelinä tasan nolla, tosin Mafia 2 ei edes yritä olla ns. sandbox-peli, koska mitään tekemistä ei pääjuonen lisäksi yksinkertaisesti ole.

Soundtrackista täysi 10.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin, tuota sandboxiakin pahimmillaan tarjoillaan lisää lisämaksujen muodossa.
Ykkösessähän Free Ride-moodi oli legendaarisen laaja.

No, nyt himaan ja jumaleissön jos ei DVD:tä näy postilaatikossa (tai no oven vieressä lattialla, mutta sallittakoon kirjallinen vapaus) niin sitten joku ihminen jossain löytää itsensä Itämeren pohjasta betonikengät jalassa. En vielä tosin tiedä pitääkö viha suunnata Jerseyn saaria kohtaan vai postikustille, mutta pitää miettiä asiaa tarkemmin jos asia tulee ajankohtaiseksi.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Itse odotan vielä myös kyseistä peliä Jerseyn saarilta ja ei tullut vielä tänäänkään, voisitko olla Varjo ystävällinen ja kertoa tuliko peli sinulle.

T: Samassa veneessä istuva vittuuntunut kanssapelaaja.

Edit: Jaha, no haistakaapa Jerseyn huttilaiset/Postisäätäjät vaan pitkä vittu sitten.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tulihan se, eli pitää tyytyä betonisuutarin hommiin pelin parissa.

Alkuchapterien perusteella ihan jees, mutta katsoo nyt miten tuo tuosta lutviintuu. Jotain on kyllä pelimaailmassa vituillaan kun (kai) maksullista DLC-sisältöä mainostetaan jo pelikotelossa...noh, Empire Cityn kartta on sentään kiva bonus DVD-boksista...oikeastaan siis yhä ihmetyttää mistä helvetistä sitten muka maksaa Steam-versiossa jossa ei tuollaistakaan ole.
 

Calcichew

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on peli vedetty läpi. Hieno lopetus pelille, vaikka jättääkin kolmannelle osalle mahdollisuuden. Ei siitä sen enempää ettei spoilata. Nyt ois sitten DLC paketti The Betrayal Of Jimmy vuorossa, tiedä sitten jatkuuko se jotenkin tuosta varsinaisen pelin tarinasta, sen näkee kohta. 4 trophya puuttuu joten ne täytyy vielä kerätä ennen pelin laittamista myyntiin. :D
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen nyt tovin jumittanut tuossa chapter 14:ssä. Mitään vinkkejä miten tuon varasto-osuuden pääsisi helpoiten läpi? Laittakaa vaikka privana, meinaa hajota pää lopullisesti :).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Peli kanssa läpi viikonloppuna, kutakuinkin 12h käytin peliaikaa aika rauhallisesti pelaillen mutta tietenkin vuosien FPS-pelikokemus näkyi siinä että suurin osa taisteluista meni heittämällä läpi headshotteja heitellen.
Jos oletan että VH87:n ongelmat liittyvät noihin taisteluihin, niin eipä siinä oikein muuta voi sanoa kuin että duck and cover ja ammu nopeasti ja tehokkaasti :)

Noei, itse hoidin tuon tehtävän kutakuinkin seuraavasti; ensin kun tullaan ulos ekasta varastosta niin lahtasin ne ulkopuolella seisovat gangsterit Thompsonilla seisoville jaloille ( tähtäyslinja vatsaan ja SARRRRRRRJAAAAA) jonka jälkeen Magnumilla headshotteja heitellen vihut yksi kerrallaan laatikoitten takaata kyykkimästä. Varaston sisällä taas huomattuani molotov-miehen juoksin äkkiä sinne parven alapuolelle, tapoin alasjuoksevat tyypit ja sitten heittelin kranaatteja parvelle, se siitä.

Hyvää oli tunnelma ja tarina oli ihan jees, toki kliseinen mutta jees ja alun sotaepisodi oli ihan hyvä pohjustus.

Huonoa on sitten rajoittuneisuus, mutta kai tämä nyt on sitten tätä modernia pelisuunnittelua missä pelit pitää pitää yksinkertaisena pullamössönä että konsolipeelotkin kykenevät pelejä pelaamaan. Ykkösmafian laajuuteen ei ollut asiaa, mikä on sinänsä sääli, yleensähän jatko-osa on se missä voidaan tehdä enemmän asioita jne. mutta nyt taas tehtiin päinvastoin.
Nyt koko juoni eteni sikäli pelillisesti turhan nopeasti, että suurin osa "perusmafioinnista" näytettiin leffana ja kaikki pelattavat tehtävät olivatkin paljolti "tapa 100 tyyppiä eeppisessä tulitaistelussa"-henkisiä, tavallaan olisin kaivannut hieman enemmän niin tylsiä mutta silti aitoja kovistelutehtäviä, salamurhia jne. Nyt tehtävät menivät aina siihen avoimeen sotaan mikä alkoi jo puuduttaa puolivälissä peliä, myönnettäköön, oli niitä ykkösessäkin mutta vähän rajatummin. Ja tosiasiassa, ei se juoni nyt niin hieno ollut, tai siis kyllähän juoni olisi kelvannut ihan perus-mafialeffaan mutta kyllä käsikirjoitus sisälsi paljon typeryyksiä että itse mafiosona olisi monesti toiminut aivan toisin kuin peli nyt käytännössä pakotti toimimaan.
Sniikkailutehtävät olivat ihan ok vaihtelua, samoin vankilan nyrkkeilymatsit.

No lisärahalla saa sitten lisää tekemistä, mutta jo pelkästään free riden puute kyllä laskee pelin käyttöarvoa rajusti. Pitänee harkita pelin myyntiä, hamassa tulevaisuudessa sen voi sitten ostaa Steamista pikkurahalla jos tahtoo pelata uudestaan. Ehkä tuon Jimmy's Vendettan vielä hankkisi (pitää vakavasti miettiä torrent-vaihtoehtoa) mutta jos ei free rideä tule nopeasti niin peli jäänee siihen, mielenkiintoista on myös se miten 8 vuotta vanhempi peli oli myös maantieteeltään paljon laajempi, jostain GTA San Andreaksesta puhumattakaan (olen pariin otteeseen asentanut SA:n ihan vain luukuttaakseni ympäri karttaa harrikalla 80's rockia kuunnellen, sen verran hyvä fiilis ko. pelissä on ja ISO pelikartta antaa vapauden tunnetta).

Eli ehkei nyt 32 euroa hukkaanheitettyä rahaa, mutta tavallaan tuntuisi että ennenvanhaan rahalla olisi saanut paljon enemmän pelattavaa, nyt tekijät yrittävät lypsää rahaa DLC:llä kun pelaajat on saatu koukutettua pelimaailmaan.
Toisaalta taas ykkösmafian liikkumissysteemit ovat niin kankeita ettei sen retropelaaminen täysillä graffoillakaan kauheasti innosta ja eipä se varmaan taida 64 bittisessä käyttiksessä toimiakaan, tai no, kaitpa Steamista löytyisi 64bit porttaus.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Mulla ei ollut kranuja matkassa tuossa chapter 14:ssä toista. Tein muuten samoin, kun varjo mutta tommyllä ammuin eka alakerran kp miehet ja sitten yläkerran kp miehet. Sen jälkeen juoksin sprintillä nopeesti ylös ja lastasin lippaallisen molotoveja heittelevän pääpahiksen vatsaan. Monta kertaa yritin? Ihan hel**tin monta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös