Maaliahne Oulun Kärpät – yli 180 maalia kaudella 2017–2018?

  • 70 432
  • 230

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä ketjussa seurataan Oulun Kärppien maalimäärää kaudella 2017-2018. Taivoitteeksi olen asettanut 180 maalia runkosarjassa. Tämä tarkoittaa kolmen maalin ottelukohtaista tahtia. Pystyykö Manner luotsaamaan kovasta hyökkäyspään tehovajeesta parjatun joukkueen tähän hurjaan tavoitteeseen? Minä uskon, että pystyy. Tuota valtaisan haasteellista tavoitetta kohti nyt lähdetään kulkemaan. Yli 180 maalin kausi on viime vuosina tarkoittanut runkosarjan voittoa, joten isosta asiasta on kyse. Viimeisen viiden vuoden aikana vain kolme joukkuetta on tuohon maagiseen rajaan pystynyt:
2013-2014 Kärpät 190 maalia (Runkosarjan voitto)
2015-2016 HIFK 186 maalia (Runkosarjan voitto)
2016-2017 Tappara 185 maalia (Runkosarja voitto)

Jotta ketjulla olisi pikkaisen enemmän annettavaa kuin pelkästään Kärppien maalimääräseuranta, seurataan myös maalintekijöitä ja heidän rooliaan joukkueessa. Kausi on pitkä, joten toivon muidenkin asiasta kiinnostuneiden päivittävän tätä ketjua.

Oulun Kärpät 60 ottelua 195 maalia. (3,25 maalia/ottelu)

Maalintekijät:
Bertrand 32
Leskinen 23
Ruohomaa 20
Mäenalanen 17
Junttila 13
Lasu 10
Heshka 10
M.Koivisto 10
Humaloja 7
Kupari 6
Hakanpää 6
Junnila 5
Ikonen 4
Kivihalme 4
Vesalainen 3
Karvinen 3
Mäkelä 3
Niemelä 3
Sailio 3
Kukkonen 3
Anttila 2
Ronkainen 1
Koblizek 1
J.Koivisto1
Huttula 1

(Voittolaukaus 4)

Ykkösketju 65
Kakkosketju 51
Alaketjut 34
Puolustajat 41
(Voittolaukaus 4)

Ylivoimamaalit on sisällytetty mainittuihin maalimääriin.
 
Viimeksi muokattu:

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joukkue tehköön vaikka 100 maalia runkosarjan loppuun mennessä, mutta kunhan ollaan neljän parhaan joukossa. Siihen olisin todella tyytyväinen.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joukkue tehköön vaikka 100 maalia runkosarjan loppuun mennessä, mutta kunhan ollaan neljän parhaan joukossa. Siihen olisin todella tyytyväinen.
No, minä en olisi. Kun nyt on päässyt maistamaan aktiivista ja maalirikasta pelitapaa, en ole siitä valmis luopumaan. En tiedä, käytkö sinä paikanpäällä katsomassa pelejä. Minä käyn ja olen tällä hetkellä paljon onnellisempi Kärppien kannattaja kuin Marjamäen aikana. Marjamäki toi menestystä ja siitä olen kiitollinen. Hän toi myös tylsyyttä. Uskomattoman tylsää peliä hän pystyi peluuttamaan huikealla materiaalilla. Maalien määrällä, pelin viihdyttävyyydellä ja pelin intensiteetillä on näin kausikorttilaisen näkökulmasta suuri merkitys.
 
H

Hidas_ja_kankea

Liigassa tasoerot ovat kasvussa ja parilla joukkueella voi olla todella vaikea kausi edessä. Tämä yhdessä pelin yleisen aktiivisuuden kasvamisen kanssa uskon parin joukkueen ylittävän 180 maalia tälle kaudelle.

Minä käyn ja olen tällä hetkellä paljon onnellisempi Kärppien kannattaja kuin Marjamäen aikana. Marjamäki toi menestystä ja siitä olen kiitollinen. Hän toi myös tylsyyttä. Uskomattoman tylsää peliä hän pystyi peluuttamaan huikealla materiaalilla. Maalien määrällä, pelin viihdyttävyyydellä ja pelin intensiteetillä on näin kausikorttilaisen näkökulmasta suuri merkitys

Allekirjoitan täysin vaihtamalla sanan onnellinen -> tyytyväinen. Lähes kaikki pelit olen viimeisen neljän vuoden aikana katsonut (enimmäkseen TV:stä) ja täytyy tunnustaa, etten ilman vedonlyönti douppinkia olisi vaivautunut niin paljoa seuraamaan. Marjamäen viimeinen kausi oli puuduttava.

Nyt tosiaan kaksi rökälevoittoa peräkkäin, jotka todella maistui. Viime kaudelta Sporttia vastaan jäi paljon hampaankoloon. Koska muuten viimeksi kaksi suurinumeroista voittoa peräkkäin?

Ai juu. Leikkimielisesti Kärppien maalimäärä jää 171. Sorry siitä. Ei kuitenkaan maalimäärä saa itsetarkoitus olla.
 

Micol

Jäsen
Voitko luvata McTorso, että tästä ketjusta ei tule subjektiivista "tulta munille" -ketjua? Lupaan osallistua asiallisesti tämän ketjun keskusteluun, jos tätä ei vedetä mihinkään överille hypetyslinjalle.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voitko luvata McTorso, että tästä ketjusta ei tule subjektiivista "tulta munille" -ketjua? Lupaan osallistua asiallisesti tämän ketjun keskusteluun, jos tätä ei vedetä mihinkään överille hypetyslinjalle.
Tilastot hoidetaan niinkuin asiaan kuuluu. Mielipiteeni perustellen kirjoitan, kuten pyrkimyksenäni aina on. Kannatan Oulun Kärppiä. Näin ollen objektiivisuutta en voi sinulle luvata. Jos näin tekisin, valehtelisin. "Tulta munille" -lausahduksen joudut lukemaan vastakin, mikäli et minua ignoreen laita. Toivon kovasti, että osallistut keskusteluun tässä ketjussa parhaaksi katsomallasi tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yli 180 maalin kausi on viime vuosina tarkoittanut runkosarjan voittoa, joten isosta asiasta on kyse. Viimeisen viiden vuoden aikana vain kolme joukkuetta on tuohon maagiseen rajaan pystynyt:
2013-2014 Kärpät 190 maalia (Runkosarjan voitto)
2015-2016 HIFK 186 maalia (Runkosarjan voitto)
2016-2017 Tappara 185 maalia (Runkosarja voitto)
Et varmaan pahastu, jos hieman tarkennan noita lähtökohtia?

2000-luvulla runkosarjan voittaja on tehnyt 180 maalia tai enemmän 11/17 kertaa. Kausina 12-13 ja 14-15 mikään joukkue ei päässyt tuohon maalimäärään. Runkosarjan voiton alle 180-maalilla ovat onnistuneet tekemään Tappara (01-02 173 maalia), TPS (03-04 169 maalia) sekä kahdesti JYP (08-09 169 maalia, 09-10 173 maalia).

Mainittakoon, että Kärpät on onnistunut puhkaisemaan tuon maagisen rajan 2000-luvulla peräti kahdeksan kertaa, HIFK viidesti, HPK neljästi ja Tappara kolmesti. Liigassa on viisi joukkuetta (Jukurit 128, Ilves 164, KooKoo 129, SaiPa 162 ja Sport 153), joilla tuo rajapyykki on 2000-luvulla rikkomatta.

Kaudella 11-12 peräti viisi joukkuetta rikkoi 180 maalin rajan: KalPa 180, Pelicans 213, HIFK 194, Ässät 189 ja itään siirtynyt Jokerit 183 maalia. Kaudella 06-07 neljä joukkuetta (Kärpät 197, Jokerit 194, HPK 192 ja Lukko 183) pääsi "180-kerhoon".

Kaksisataa maalia runkosarjassa 2000-luvulla ovat onnistuneet rikkomaan HPK (01-02 221 maalia sekä 02-03 209 maalia), Pelicans (11-12 213 maalia) sekä Kärpät (07-08 205 maalia).

Kärpillä on perinteitä isoihin maalimääriin. Uskon @McTorso'n tavoin siihen, että Kärpät tällä kaudella tuon rajan rikkoo. Uskon myös, että niin tekee pari-kolme muutakin joukkuetta. Kunhan kausi tästä etenee, niin nähdään, että onko uskomukseni oikea.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Et varmaan pahastu, jos hieman tarkennan noita lähtökohtia?
En varmasti pahastu, vaan kiitän.

Kärpillä on perinteitä isoihin maalimääriin. Uskon @McTorso'n tavoin siihen, että Kärpät tällä kaudella tuon rajan rikkoo. Uskon myös, että niin tekee pari-kolme muutakin joukkuetta. Kunhan kausi tästä etenee, niin nähdään, että onko uskomukseni oikea.
Onneksi olkoon rohkeasta uskosta Kärppiin. Tervetuloa joukkoon! Tuollaiselle uskolle vielä alkuviikosta naureskeltiin ja voi olla, että taas ensi viikolla hankalien vieraspelien jälkeen naureskellaan lisää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
2000-luvulla runkosarjan voittaja on tehnyt 180 maalia tai enemmän 11/17 kertaa. Kausina 12-13 ja 14-15 mikään joukkue ei päässyt tuohon maalimäärään. Runkosarjan voiton alle 180-maalilla ovat onnistuneet tekemään Tappara (01-02 173 maalia), TPS (03-04 169 maalia) sekä kahdesti JYP (08-09 169 maalia, 09-10 173 maalia).
Ja Kärpät kaudella 2014-15, tuolloin tuli 167 maalia.

Eiku hups sehän oli sulla erikseen että mikänä ei päässyt tuohon määrään silloin, sori turhaan vielä mainitsin tästä erikseen!
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Asiallinen ketjuavaus, @McTorso

Itse veikkasin tässä taannoin, että Kärpät pärjää tällä kaudella pelaamalla vähämaalisia pelejä ja ottamalla niukkoja voittoja. (Maalimäärä jää alle 150 maalin.) Tuolle veikkaukselle on minun mielestä paljonkin perusteita ja tuolla pärjää Liigassa. En hirttäydy siihen mielipiteeseen kiinni, etteikö Kärpät pärjäisi tällä kaudella - toivottavasti pärjäävät. Hirttäydyn siihen, että Kärppien pelit tulevat olemaan vähämaalisia, niukkoja voittoja, niukkoja tappioita. Jos viime viikon maalitehtailutahti jatkuu vielä loka-marraskuussa, täytyy alkaa tarkastamaan em. mielipidettä.

Oma maalimääräveikkaus per pelaaja ja ketju:

Hyökkäys: 114 maalia
Ville Leskinen 18
Charles Bertrand 15
Saku Mäenalanen 12
Mikael Ruohomaa 10
Miska Humaloja 8
Julius Junttila 8
Jasse Ikonen 7
Nicklas Lasu 7
Jyri Junnila 5
Jari Sailio 5
Otto Karvinen 5
Sami Anttila 4
Jesse Koskenkorva 3
+ hyökkääjävahvistus 3
Aku Kestilä 2
Rasmus Kupari 2
Kristian Kangas 0
Radek Koblizek 0
Tuomas Vartiainen 0

Puolustus: 29 maalia
Miika Koivisto 7
Shaun Heshka 6
Lasse Kukkonen 5
Teemu Kivihalme 5
Mikko Niemelä 2
Jani Hakanpää 2
+ puolustajavahvistus 1
Taneli Ronkainen 1
Aleksi Mäkelä 0

Yhteensä: 143 maalia

1.Ketju (Junttila-Ruohomaa-Bertrand) 33 maalia
2.Ketju (Leskinen-Lasu-Mäenalanen, vahvistus) 40 maalia
3.Ketju (Ikonen, Junnila, Karvinen) 17 maalia
4.Ketju (Sailio-Humaloja, Anttila, Koskenkorva, Kestilä, Kupari) 24 maalia
Puolustus 29 maalia

Viime viikon peleissä Kärpät teki yllättävänkin paljon maaleja. Jos tuo trendi jatkuu kauden loppuun saakka, helpottaa tuo olennaisesti myös Liigassa pärjäämistä. Vertailuna: jos Tero Pitkämäki on heittänyt aiemmin koko kesän aikana yhden ysikymppisen, niin tuskin hän heittää ysikymppistä enää loppukesän arvokisoissa. Jos Tero on "pommittanut" pitkin kesää säännöllisesti ysikymppisiä, voidaan sitä ysikymppistä odottaa myös loppukesän arvokisoissa. Jos jääkiekkojoukkueella ei ole ollut maalinteko mikään ongelma koko kauden aikana, helpottaa se olennaisesti playoffseihin valmistautumista. Vastaavasti jos maalinteko on ollut ongelma, ei playoffs-odotuksetkaan ole varmalla pohjalla.

Kärpillä on perinteitä isoihin maalimääriin.
Kyllä, tämän uuden renessanssin aikana Kärpät ovat pärjänneet, Kärpillä on ollut nimivahvoja joukkueita, joissa on ollut hyviä maalintekijöitä, jotka ovat tehneet paljon maaleja. Aivan niin nimivahva nykyinen joukkue ei ole, ja olisikin mielenkiintoista pohtia, mihin mahdollisesti Kärppien suhteellisen kova maalimäärä perustuisi? Kärppien aktiiviseen pelitapaan, liigan tason laskuun ja/tai mihin? Takavuosina tehdyistä maaleista Kärpät ei saa ainoatakaan maalia tämän kauden sarjaan mukaansa. Voittamisen kulttuuria, menestymisen kulttuuria, seurakulttuuria, junnukasvattajakulttuuria ja ylpeyttä omaan tekemiseen kylläkin saavat mukaansa.
 

Tonikarppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Bertrand laittaa tuon 15 maalia jo ennen joulutaukoa ja muutenkin aika pessimistiset odotukset useammille pelaajille Lemposella. Salittakoon tämä, itse uskon että 3:n maalin ottelukohtainen tavoite ei ole ollenkaan epärealistinen. Hieno alku kaudelle, tulta munille ;)
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Bertrand laittaa tuon 15 maalia jo ennen joulutaukoa ja muutenkin aika pessimistiset odotukset useammille pelaajille Lemposella. Salittakoon tämä, itse uskon että 3:n maalin ottelukohtainen tavoite ei ole ollenkaan epärealistinen. Hieno alku kaudelle, tulta munille ;)
Menen nyt kuitenkin tuolla veikkauksella. Vaikka joukkueessa oli lentokelit viime viikolla, niin kausi on pitkä, kuivia kausia tulee pelaajille väliin, eikä paperilla etukäteen joukkueessa ole tulivoimaa kovin paljon. En ole itse koskaan veikannut maalimääriä etukäteen, en oikeastaan arvioinut asiaa millään tavalla, mutta koska tuo asia, eli Kärppien maalintekovoima, on ollut palstalla ns. kuuma peruna ja itsellänikin mielessä koko kesän ajan, on asiasta aiheellista väitellä, keskustella ja perustella. Pelaajakohtaiset arvioithan ovat täysin hypoteettisia, mutta yhteenlaskettuna nämä hypoteettiset maalimäärät joukkueen kohdalla ovat jo varsin mielenkiintoista arvioitavaa ja konkreettista luettavaa. Katson asiaa loka-marraskuun taitteeseen saakka, jonka jälkeen olen valmis lyömään lopullisen vastaukseni lukkoon, että onko Kärppien joukkueessa 2017-2018 maalintekovoimaa ja kuinka paljon.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tällä viikolla on edessä iso koetinkivi maalinteon suhteen. Edessä kolme vieraspeliä kovia joukkueita vastaan. Vieraskiertue pitää sisällään myös pelit peräkkäisinä päivinä eli perjantaina ja lauantaina.

Tiistaina vastassa KalPa, jolla päästetyt maalit kotona 2,5 maalia per peli.
Perjantaina vastassa TPS, jolla päästetyt maalit kotona 2,0 maalia per peli.
Lauantaina vastassa HPK, jolla päästetyt maalit kotona 2,0 maalia per peli.

Asetan viikon maalimäärätavoitteeksi maltillisesti seitsemän tehtyä maalia. Tällöin koko kauden maalimäärä olisi 27 eli ottelua kohti mukavat 3,375 maalia.
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Patonki tekee enemmän kuin 15 saletisti ja niin tekee myös Koivisto enemmän kuin 7 maalia.
Uskon myöskin ketjun aloittajan McTorson mukaan että tuo 180 maalia ylittyy.
Tällä erittäin katsojaystävällisellä pelillä tuo 200 maaliakaan ei ole mahdoton. On tätä ollu alkukausi kiva kattoo!
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aivan niin nimivahva nykyinen joukkue ei ole, ja olisikin mielenkiintoista pohtia, mihin mahdollisesti Kärppien suhteellisen kova maalimäärä perustuisi? Kärppien aktiiviseen pelitapaan, liigan tason laskuun ja/tai mihin?
Ei mulla ainakaan ole mitään erityisiä tilastoja heittää uskoni tueksi, muuta kuin nuo em. historiaan perustuvat. Tai voisinhan heittää näin yleisellä tasolla, että esim. viime kaudella tismalleen samassa tilanteessa Liigassa oli tehty huikeat neljä maalia vähemmän vs tämä kausi (tähän kohtaan itkupotkuraivarinauruhymiö) ja samanlaisella jatkumolla kauden päätteeksi on tehty reilut 50 maalia enemmän kuin viime kaudella. Tuota logiikkaa en usko itsekään.

Omaan arviooni liittyy pelin nopeutuminen yleisellä tasolla koko Liigassa sekä optimistinen (ja hieman sinisilmäinen) usko Kärppä-potentiaalin esiintuloon laajalla rintamalla. Tämä kaikki siis perustuu oikeastaan siihen, että mitä olen nähnyt kaukalossa niin Kärppien kuin monen muunkin joukkueen pelissä tapahtuneen. Ne ovat pieniä asioita, mutta isossa kuvassa edistävät peliä paljon: pelirohkeus, pitkät avaukset, tiiviys molemmissa päädyissä, nopea lyhytsyöttöpeli, jonkun pelaajan rintakarvojen kasvu (miehistyminen), kilpailu pelipaikoista, usko omaan tekemiseen, usko joukkueeseen ja sen pelitapaan, maalivahtipeli, sukupolvenvaihdos... en näitä kaikkia voi edes listata. Kärppien osalta koko homma niin joukkueen kuin seurankin tasolla on uudistuminen ja sen positiivinen vaikutus koko seuraan.

Mutta siltikin kyseessä on vain kannattajan sinisilmäinen optimismi ja usko, jonka perusteella yli 180 maalin kautta povailen.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta siltikin kyseessä on vain kannattajan sinisilmäinen optimismi ja usko, jonka perusteella yli 180 maalin kautta povailen.
Noinhan sen täytyy ollakin. Vähän kuin vasta edesmennyt presidentti sanoi, että ellei tiedetä varmasti kuinka käy, on hyvä olettaa, että hyvin tässä käy. Ei tämä jääkiekko niin vakavaa ole, vaikka Kärpät onkin meidän kaikkien sydänmissä. Itse olen ennakoinut Kärpillä ongelmia maalinteon kanssa, mutta olen tyytyväinen jos näin ei ole. Oma maaliveikkaukseni on "leikkimieliseltäpohjalta" pohdittu. Uskon, että loka-marraskuuhun mennessä olemme kaikki saaneet aika paljonkin evidenssiä Kärppien todellisesta maalintekokyvystä. Se antaa suuntaa kyllä loppukaudelle. Kesken kauden suuntaa on vaikeaa muuttaa, vaikka toki ihmeitä (vrt. "Mikkelin ihme" viime kaudella) voi tapahtua.

Ei mulla ainakaan ole mitään erityisiä tilastoja heittää uskoni tueksi, muuta kuin nuo em. historiaan perustuvat.
En minä erityisesti sinua tarkoittanut, kun sanoin että olisi mielenkiintoista pohtia mihin mahdollisesti Kärppien suhteellisen kova maalimäärä perustuisi. Kyllä tuo heitto on kaikille. Kärppien aktiiviseen pelitapaan, Kärppien sitoutuminen pelitapaan, pelin nopetumiseen, liigan tasoeroihin, liigan tason laskuun jne.?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärpät teki tänään vieraissa KalPaa vastaan kolme maalia. Humaloja sivalsi kauden ensimmäisensä. Muut maalarit olivat Heshka ja Bertrand.

Oulun Kärpät 6 ottelua 23 maalia. (3,83 maalia/ottelu -> 230 maalia/kausi)

Maalintekijät:
Bertrand 6
Ruohomaa 3
Leskinen 3
Ikonen 2
Koivisto 2
Heshka 2
Hakanpää 1
Kivihalme 1
Mäenalanen 1
Humaloja 1
Junttila 1

Ykkösketju 10
Kakkosketju 4
Alaketjut 3
Puolustajat 6
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänään Kärpät onnistu maalinteossa kaksi kertaa. Maalintekijänä kunnostautui toisessa pelissä peräkkäin Pyhäjärven Pohdin kasvatti Miska Humaloja. Toisen Kärppien maaleista teki Jani Hakanpää. Maali oli Hakanpään kauden toinen.

Oulun Kärpät 7 ottelua 25 maalia. (3,57 maalia/ottelu -> 214 maalia/kausi)

Maalintekijät:
Bertrand 6
Ruohomaa 3
Leskinen 3
Ikonen 2
Koivisto 2
Heshka 2
Humaloja 2
Hakanpää 2
Kivihalme 1
Mäenalanen 1
Junttila 1

Ykkösketju 10
Kakkosketju 4
Alaketjut 4
Puolustajat 7
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Leskisen uupuminen rokottaa nyt kovalla kädellä kakkosketjun maaliahneutta. Leskinen on ollut viime vuoden marraskuusta lähtien yksi koko sarjan parhaista laitureista. Kyllä me tuonne Leskistä kaipaamme kovin. Minä pitäisin huomenna alusta asti kasassa tänään loppukirivaiheeseen kasatun Mäenalanen-Humaloja-Sailio. Uskonpa, että pojat pistäisivät huomenna verkkoa tötterölle. Ei maalinteko toki huomenna helppoa ole, sillä HPK on vetänyt alkukauden vähän yllättäenkin puolustuksen kautta. No, olemme edelleen yli 200 maalin vauhdissa. Tulta munille!
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänään Kärppien ainoa maalintekijä oli puolustaja Heshka. Kolmen vieraspelin viikko eteni kahden maalin ottelukohtaisella keskiarvolla. Tavoitteeksi asetin seitsemän tehtyä maalia, joten tuosta jäätiin yhden maalin päähän. Kokonaisuudessaan olen kuitenkin erittäin tyytyväinen Kärppien pelaamIseen; raikasta ja viihdyttävää. Ensi viikolla pistetäänkin sitten Raksilassa verkot tötterölle, kun torstaina vieraaksi saapuu SaiPa ja lauantai-iltana saunanlauteille istahtaa Ilves.

Oulun Kärpät 8 ottelua 26 maalia. (3,25 maalia/ottelu -> 195 maalia/kausi)


Maalintekijät:
Bertrand 6
Ruohomaa 3
Leskinen 3
Heshka 3
Ikonen 2
Koivisto 2
Humaloja 2
Hakanpää 2
Kivihalme 1
Mäenalanen 1
Junttila 1

Ykkösketju 10
Kakkosketju 4
Alaketjut 4
Puolustajat 8
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kahden kotiottelun viikko on luvassa. Kärpät saa harjoitella alkuviikon rauhassa Raksilassa. Torstaina vastaan asettuu SaiPa, joka on länsirannikon kiertueella. Tiistaina SaiPa pelaa Vaasassa lämmittelyottelun. Lauantaina Raksilaan saapuu Ilves. Sekä SaiPa että Ilves ovat aloittaneet kautensa heikosti. SaiPa on päästänyt vieraissa ottelua kohti 4,33 maalia ja Ilves 3,5 maalia. Eiköhän Kärpät pistä taas hurlumhei. Tavoitteeksi asetan Kärpille kahdeksan tehtyä maalia ensi viikolle.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos ei huomioida väsyneen Sportin teurastusta, Kärppien maalikeskiarvo on 2,57 maalia/ottelu, mikä tekisi 60 ottelussa 154 maalia.

Jos otetaan korkein (8) ja pienin (1) tehtyjen maalien määrä pois laskuista, keskiarvoksi tulee 2,83 maalia/ottelu ja 60 ottelussa 170 maalia.

Tehtyjen maalien mediaani on 2,5, tuolla lukemalla 60 ottelussa tehtäisiin 150 maalia.

Pointti: pienellä otannalla poikkeusten vaikutus keskiarvoon tuppaa ylikorostumaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Pointti: pienellä otannalla poikkeusten vaikutus keskiarvoon tuppaa ylikorostumaan.
Tämä on ihan totta, sen vuoksi on hyvä odottaa minimissään vaikkapa 15 kierrosta että mitään oikeasti pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannattaa alkaa tekemään, ei toki sillä että se kiellettyä olisi vieläkään. Vielä ei kuitenkaan olla kohdattu edes puolia liigajengeistä, joten jossain tuolla 15 tai jopa 20 pelin kohdalla voi vähän tarkemmin tutkia maalikeskiarvoa, kun kaikkia vastaan on pelattu. Tai ainakin suurinta osaa vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös