Måneskin – Rockjumalat Roomasta

  • 12 983
  • 50

BaronFIN

Jäsen
Pistetäänpäs ketjua tulille missä seurataan seuraavan stadionluokkaan kasvavan rock yhtyeen kasvutarinaa. Kyllä, aivan oikein, otsikkokin sen kertoo, Euroviisu-voittaja Måneskin on parasta mitä Eurovison Song Contest voi meille parhaimmillaan tarjota sitten sukupolvi-ilmiö Abban ja nyt meillä on käsissä Led Zeppelin -luokan helmi jollainen tulee kerran sukupolvessa vastaan.

Nyt kovan linjan tosirokkarit tirskahtelee siellä takana ja itsekin olin Euroviisu-esityksen perusteella astumassa naisbasistin johdosta tähän ”White Stripes” -kopio miinaan, mutta kahden albumin kokonaisvaltaisen kuuntelun jälkeen olen aivan puulla päähän lyöty.

Ja niin on koko muukin maailma: tänään Måneskin saavutti Spotifyssa maailmanlistan kärkipaikan Four Seasonsin coverillaan Beggin’ ja rock-ralli ’I wanna be your Slave’ on mukavasti myös TOP10ssä. Siis rock-bändi pistää kaiken maailman Bieberit, Lil Kimit ja muut hiphop, rythmblues räppärit kumoon. Milloin viimeksi suoratoiston aikakaudella tämän tempun on tehnyt perinteinen bändikokoonpano?

Tähän voisi loppuun tykittää suositukset kappaleista Ven’t Anni, Torna a Casa, Le Parole Lontane, La Paura del Buio, In nome del Padre, Lividi sui Comiti, New Song, Close to the Top, Fear for Nobody ja ehdottomana helmenä CORALINE. Jätin tarkoituksella voittajakappaleen Zitti e Buonin pois, koska bändi on heittämällä isompi kuin voittajakappaleensa (joka ei sekään kyllä hullumpi ole).

Mutta tiivistäen: tämän pumpun albumi Teatro d’Ira vol 1 (Vihan teatteri vol 1) on heittämällä parasta rock’n rollia mitä 2000-luvulla on tarjoiltu sitten The Darknessin debyyttialbumin ja pistää kaikki ylituoteut amerikkalaiset Fall out boy, Panic at the Disco! ja Imagine Dragonsit roskapönttöön. Rockin pelastuksen piti tulla… Italiasta? Rock’n roll never dies!

Varmaan meni ylihehkutuksen puolelle, mutta niin menee myös puusilmäinen näkemys italodiscosta, gucci-mallista, Euroviisupelleistä hukkaan. Tämä on Z-sukupolven näkemys rock’n rollista ja näillä kavereilla on enemmän munaa rikkoa rajoja kuin jollain ennalta arvattavalla ”oikealla rockilla”.

Otetaan tähän väliin Måneskinin veto Radio Italian live-keikalta, New Song.




Bändin musiikkityyli on toistaiseksi monipuolinen. Sieltä löytyy Rage Against the Machine tylytyksestä herkkiin stadion balladeihin kiertäen BonJovi poprockista takaisin raskaampaan tykitykseen. Jokaisessa kappaleessa on joku koukku, oli se sitten tarttuva melodinen kertosäe tai sanoitus. Ja voi pojat, ne sanoitukset.

En tiedä onko kyse yleisesti italiaisuudesta @Tifosi voi auttaa tässä, mutta Måneskinin italiankieliset kappaleet menevät oikeasti todella syvälle sanoituksissa ja tarinoissa ja nyt puhutaan ihan Aersmithin ’Janie’s got a gun’ -tason sanoituksista ja siitä yli. Ja tämä porukka on kuitenkin kulkenut 2000-luvulla vielä vaipoissa. Joku Ven’t Anni on sanoitukseltaan jotain sellaista mitä minä kyyninen 40-vuotias en pystyisi ikinä pusertamaan ulos itsestäni.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Hmm. Euroviisut jäänyt itseltä väliin mutta tällainen musiikki aina kiinnostaa. Laitetaanpa kuunteluun. Kiitokset vinkistä palstaveli!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löysin bändin kuin joku siitä ennen Euroviisuja aiheen ketjuun täällä kirjoitteli. Jonkinlaisena Italia fanina olen vuosia yrittänyt löytää asiallista italialaista rockia siinä onnistumatta. En nyt mihinkään Led Zeppelin vertauksiin yhdy, mutta helposti voin sanoa että paras italialainen bändi ikinä.
 

BaronFIN

Jäsen
Led Zeppelin oli nyt herättelyksi tuohon heitetty, mutta pitäydyn kuitenkin väitteessä, että Måneskin tulee olemaan iso ja se tulee ärsyttämään monia.

Edit: itse asiassa pitäydyn tuossa Led Zeppelin väitteessäni ja esitän puolesta CORALINE. Tuollaista raitaa ei tule sukupolvessa montaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Måneskin on löytänyt loistavan balanssin kuulostamalla samaan aikaan helvetin modernilta ja nykyaikaselta, mutta myös ajattomalta. Mahtava bändi, jota 2020-luvun populäärimusiikki suorastaan huutaa!
 

redpecka

Jäsen
Hyvin vetää kyllä tämä Italian kalleahola bändeineen. En muuten jaksa nykyisin mitään oikein seurailla tai kuunnella, mutta kiva ottaa tyypit aina välillä tästä ketjusta. Hyvää nykypäivän bändimusaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Avovaimo lainasi näiden levyn kirjastosta, ja tuli laitettua tämä hetki sitten soimaan. Olen suuri 70-luvun italoprogen ystävä, ja on myönnettävä, että kyllä tällainen lähes 50-vuotta myöhemmin tehty altermative-rock toimii myöskin "vähintään ihan kohtuullisesti". No, ei olla näin vaatimattomia. Kahden biisin perusteella, joista toinen on tuo Euroviisu-kappale, sanoisin tämän olevan oikein hyvä levy. Albumi on muuten CD-soittimen mukaan LP-levyn mitoissa, tai oikeammin melkeinpä EP:n. Mittaa oli alle puoli tuntia, jos en ihan väärin katsonut.

Sivuhuomiona sanoisin, että tästä tulee jostain kumman syystä etäisesti jotenkin mieleen yksi legendaarisimmista italoproge-albumeista, nimittäin Cervello-yhtyeen Melos. Ehkä laulajan ääni tai jotkut melodiat ovat tähän syynä, sillä soundi Måneskinilla on kuitenkin selvästi raskaampi.

Edit: Harmi, että kesken levyn vaihtui kieli englantiin. Italia toimi tässä oikein hyvin, vaikka en sanaakaan ymmärtänyt. No, ehkä sanan sieltä, sanan täältä vajaan kymmenen vuoden takaisella työväenopisto-espanjallani.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löysin bändin kuin joku siitä ennen Euroviisuja aiheen ketjuun täällä kirjoitteli. Jonkinlaisena Italia fanina olen vuosia yrittänyt löytää asiallista italialaista rockia siinä onnistumatta. En nyt mihinkään Led Zeppelin vertauksiin yhdy, mutta helposti voin sanoa että paras italialainen bändi ikinä.

Lainaan kuukauden takaista viestiä, kun pisti niin pahasti silmään. Sinähän olet muistikuvieni mukaan proge-ketjun vakiokirjoittajia, niin tämä jopa hämmästyttää. Eivätkö 70-luvun suuret italo-progeyhtyeet putoa teikäläiselle?

Takaisin tähän ketjuun aasinsillan kautta. On tämä Måneskin yllättävän proge tämän päivän tarjontaan, vaikka 70-luvun mammuttikappaleet yms. puuttuvatkin. On todella hienoa, että näin monipuolinen yhtye on voittanut Euroviisut. Se osoittaa, että musiikilla on vielä toivoa!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Moto

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eivätkö 70-luvun suuret italo-progeyhtyeet putoa teikäläiselle?
Muistaakseni niitä sun suosituksia proge ketjusta joskus testailin, mutta ei ollut mun juttuja. Oon aika rajoittunut progesta mitä kuuntelen.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Minulla meni euroviisut täysin ohi. Kuulin sen biisin radiosta ja mietin, että on kyllä aivan tiukka biisi. Täytynee kuunnella lisää kun täällä näin kovasti hehkutetaan. Tähän mennessä DGM on ollut oma suosikkini italialaisista bändeistä. Katsotaan muuttuuko asia..
Ps. Jos osaisin photoshoppia käyttää niin tekisin kuvan Ovetskinista kajaalit naamalla, nahkahousuissa ja ilman paitaa ”Månetskin”.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ihan hyviä kappaleita mutta puheet stadionkeikoista ovat mielestäni vielä ennenaikaisia.
Samaa mieltä!
Otsikon rockjumalat on jumalanpilkkaa, sillä tämä bändi ei tule koskaan olemaan maailmanlaajuisesti mikään megabändi (jo pelkästään kielenkin takia).
Tulee jäämään historiankirjoihin kuriositeetiksi ja esimerkiksi USA:ssa tätä bändiä ei muutaman vuoden kuluttua muista kukaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Mielenkiintoinen, mutta lopulta aika selvä yksityiskohta Teatro d’Ira Vol 1 -albumista: ovat nauhoittaneet sen nykyvirtaan poikkeavasti ”livenä”, jolloin äänimaailma pysyy hyvin old school -tyyppisenä verrattuna loppuun asti hiottuihin ja miksattuihin äänityksiin.

Me like.

edit: mitä tulee tuohon kieliasiaan, niin itselleni musiikki ei ole koskaan ollut kyse sanoituksista, vaan kokonaisuudesta, musiikista. Joku Vivaldin neljä vuodenaikaa ei sisällä sanaakaan tai Rolling Stonesin ’I can’t get no satisfactiong’ ole mikään sanoituksellinen merkkiteos, mutta kumpikin toimii. Torn a Casa / Coraline eivät tarvitse sanaakaan ymmärrystä kun sen tunteen vaan saa irti Damianon tulkinnasta. Yritän viimeiseen saakka välttää Freddie Mercury vertausta, mutta Måneskinin solistin kyky tulkita musiikkia äänellään on poikkeuksellisen kova. Ja itse asiassa nykyinen Youtube mahdollistaa aika helposti sisältöjen tulkinnat jos sellaiseen haluaa keskittyä. Toki italian opiskelu ei ole koskaan huono veto ja menee harrastuksena siinä missä NHL.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keväällä bändi pyöräyttää läpi Euroopan kiertueen, mutta Suomi ei saanut omaa keikkaa, lähin mahdollisuus nähdä bändi on Tallinnassa. Parissa tunnissa möivät koko kiertueen loppuun, joten vielä ainakin hype kestää.
 

BaronFIN

Jäsen
Uusi single Mammamia tullut ulos ja pakko sanoa, että olen hivenen pettynyt. Siis väistämättä tämä olisi tullut joskus vastaan, mutta nyt selkeästi lähtivät ensimmäistä kertaa apinoimaan itseään ja omaan korvaani ovat ehkä nyt vain yrittäneet liikaa. Siis joo, löytyy bassokuvio, on pompittavaa biittiä ja niin edelleen, mutta aikaisempaan tuotannontasoon nähden ”perusvarma” ei riitä.

Muutenkin aika vauhdikas ollut bändin kesä ja tyylisuuntana on ollut selkeästi ottaa askelia LGTB suuntaan ja nousta kapinoimaan konsensusta vastaan heiluttamalla ah niin muodikasta Pride lippua. Nyt tietty tämä konservatiivi-setä paheksuu kun musiikin pitäisi yksinään riittää, mutta ilmeisesti tuolla vielä konservatiivisemmassa Etelä-Euroopassa tuo on paheksuttavampaa rock’n rollia kuin Hells Bells ja pirun sarvet Angusilla.

Z-sukupolven ilmiö, instagramissa enemmän seuraajia kun ac/dc:, Bon Jovi, Muse, Aerosmith tai Gunnareilla.

Nyt siis mielestäni huti Mammamian muodossa, toiset voivat tykätä. Kolmatta albumia kohtaa kuitenkin vielä odotukset korkealla, kunhan nyt vain aidosti rauhoittuisivat tekemään sitä.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Itse kyllä tykkäsin. Jopa hämmentää koska luulin että kuulematta paskaa tulee sen jälkeen kun ollaan viikkoja vaan ryypätty ja juhlittu
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Tässä bändissä vaan on jotain aidosti vaarallista ja kapinallisen oloista. Eilen lämppäsivät Rolling Stonesia stadionkeikalla Las Vegasissa. Onhan tuossa sellainen unelmakaksikko kieltämättä. Taskussa on myös ensimmäinen platinalevy Jenkeistä, kun Beggin' ylitti miljoonan myydyn singlen rajan. Rock is back!




Kyllä tämä bändi jo stadionolosuhteetkin hallitsee. Ja nuo asut on kyllä ihan huikeat!


 
Viimeksi muokattu:

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Itse kyllä tykkäsin. Jopa hämmentää koska luulin että kuulematta paskaa tulee sen jälkeen kun ollaan viikkoja vaan ryypätty ja juhlittu

Joo, tämä Mammamia on vähän sellainen biisi että tarvitsee useamman kuuntelukerran auetakseen. Hyvä biisi mun mielestä.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Hyvää musaa soittavat kyllä. Yllätyksenä tuli itselle kyllä aikoinaan kun ajattelin ylimielisenä olevan kuraa ihan koska niinhän kaikki euroviisumusa on :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös