Luetko Raamattua?

  • 4 916
  • 76

Luetko Raamattua?

  • Totta kai luen!

    Ääniä: 32 24,1%
  • No en lue!

    Ääniä: 105 78,9%

  • Äänestäjiä
    133
  • Poll closed .

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lyhyt yhteenveto.

Tässä on tullut puheeksi raamatun aitous ja sen tietty muuttumattomuus kaiken muun ohella niin kaikesta huolimatta tuon vielä kertaalleen lyhyesti esille tiettyjä asioita jotka olisi otettava huomioon raamattua tulkittaessa ja tutkittaessa.

Mielestäni ei yksin riitä, että lukee raamatua ja koettaa tulkita tapahtumia sen perusteella vaan on otettava huomioon myös muut seikat jotka ovat vaikuttaneet osaltaan tarinoiden syntyyn ja niiden muovautumiseen. Raamatun “toimitustyö” on sisältänyt lukuisia vaiheita jolloin sanat tai jopa kokonaiset lauseet ovat muuttaneet merkitystään yksin raamattua käännettäessä kieleltä toiselle, eikä välttämättä riitä se, että tutkii raamatun alkuperäistä laitosta vaan on otettava huomioon se kuinka kertomus on muuttunut kirjoittettaessa tarina muistiin. Jeesus ja hänen aikalaisensa puhuivat kyseisellä alueella arameaa ja Uusi testamentti taasen kirjoitettiin kreikaksi joten evankeliumeissa ei ole Jeesuksen alkuperäisiä sanoja vaan käännöksiä niistä - olettaen, että Jeesus on sanonut tai tehnyt mitään kuvatun kaltaista.

Vanhatestamentti on alkujaan kirjoitettu muinaishepreaksi mutta liitettäessä se Uuden testamentin osaksi se käännettiin kreikaksi, Vanhan testamentin tätä käännöstä nimitetään Septuagintaksi. Ja, käännettäessä Septuagintan tekstiin tuli alkuperäisestä heprean-kielisestä tekstistä poikkeavia merkityksiä, esim. hepreankielinen teksti puhuu Jes.7:14 “nuoresta naisesta”, joka tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, mutta Septuaginta käyttää sanaa, jonka tavallisin merkitys on “neitsyt”. Vanhimmat Vanhan testamentin käsikirjoitukset ovat Qumrasta löydetyt kirjakääröt, joihin kuului mm. kokonainen Jesaja-käsikirjoitus ja ne ovat 200-luvulta eaa. (Huom. Qumrasta löydetty Jesaja-käärö poikkesi myöhäisemmästä masoreettisesta tekstistä, oikeinkirjoitusvirheet sivutettua, noin 1400 kohdassa, ja kuitenkin juuri tähän masoreettiseen tekstiin raamatun Jesaja-kirjoitukset perustuvat).

Toinen merkittävä seikka mikä on otettava huomioon tutkittaessa raamattua koskee näitä kulttuurilainoja, sitä kuinka ne ovat kulkeutuneet raamattuun ja kuinka ne ovat hivenen muuttaneet muotoaan kulkeutuessaan varhaisemmista kulttuureista raamatun teksteihin ja osaksi heprealaista kulttuuriperintöä. Vanhaan testamenttiin on runsaasti lainattu kertomuksia ja viisauksia niiltä kansoilta joiden kanssa heprealaiset ovat joutuneet tekemisiin. Tällöin monia tarinoita on koetettu liittää suoraan heprealaiseen perimätietouteen mutta tarinoista on kadonnut tiettyä merkityksellisyyttä tällöin, ja osaltaan tarinan olemus on hivenen muuttunut ja sen myötä merkitys, esim. kielellinen leikittely on voinut menettää merkityksensä tällöin. - Toisen luomiskertomuksen mukaan nainen luotiin Aatamin kylkiluusta, tämä tarina taasen on sumerilaista alkuperää. Sumerilaisuudessa, sumerin kielessä kylkiluuta ja verbiä “antaa elämä” tarkoittaa sama sana “ti” ja tarinan ydin on siis tässä sanojen samankaltaisuudessa ja niistä sumerilaiset muotoilivat tarinan selittääkseen myyttisesti naisen alkuperän. Heprean kielessä luonollisesti tarinan alkuperäinen tehokeino menetettiin, koska siinä kylkiluu ja ilmaus “antaa elämä” ovat eri sanoja.

Ohessa pienenä listauksena Vanhan testamentin kulttuurilainoja yllä mainitun lisäksi, lista ei ole täydellinen koska poimin siihen vain merkityksellisimpiä launauksia/teemoja.

-Luomismyytti, jokaisella kansalla on oma luomismyyttinsä ja esim. egyptiläiset ja heprealaiset uskoivat, että maailma ja elämä oli luotu alkuperäisen jumalan sanan voimalla, kuten tapahtuu Vanhan testamentin luomiskertomuksessa.

-Luomisen yhteydessä taistelu kaaosvoimia tai alkuhirviötä vastaan.

-Luomismyytin alku: “Alussa Jumala loi taivaan ja maan”, mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että hepreankielisessä tekstissä sana “jumala” on monikossa eikä yksikössä. Tämä viittaa jumalkollektiiviin Sumerin ja Babylonian tapaan.

-Ihmiset jumalien palvelijoina, alkuun sumerilaista alkuperää mutta heprealaisilla konkreettinen fyysinen jumalan palveleminen siinä merkityksessä, että jumalat saisivat levätä ja ihmiset tekisivät työt henkistettiin ajan kuluessa.

-Kain ja Abel-motiivi, sumerilaista alkuperää kuten myös Baabelin-torni, vitsaus-motiivi, kuolema ja manala, henkilökohtaiset suojelusjumalat, laki, etiikka, moraali, kosto ja kansalliset katastrofit sekä ajatus, että he ovat jumalan valittu kansa.

-Vedenpaisumustarina, myös tämän tarinan juuret löytyvät sumerilaisista myyteistä.

-Mooseksen syntymätarina on suoraa lainausta Sargon I syntymälegendasta joka on babylonialainen tarina ja noin tuhat vuotta vanhempi kuin kertomus Mooseksesta.

-Raamatun tarina Potifarin vaimosta on taasen egyptiläistä alkuperää.

-Job kertomuksella on esikuvia sekä sumerilaisessa että babylonialaisessa kirjallisuudessa.

-Psalmilla 70 on sanatarkka aramealainen vastine 500 luvulta eaa.

-Psalmi 104 muistuttaa hyvin paljon Ekhatonin “Aurinkohymniä”, joten sitä pidetään lainauksena siitä ja hymnin alkuperä taasen juontaa egyptiin.

-Demonioppi on saanut vaikutteita Persiasta.

-Kuolleiden ylösnousemus ja viimeinen tuomio on taasen lainattu zarathustralaisuudesta.


Tällaiset asiat on hyvä pitää mielessä tutkiessaan raamattua. Sen jumalallisuudesta tosin karisee melkoisesti mutta ei se kuitenkaan välttämättä vähennä kirjan kulttuurihistoriallista kiinnostavuutta. Ja, sellaisena sitä olisi hyvä tutkia.

Asian tiimoilta hiljenen toistaiseksi. Mikäli kuitenkin joku haluaa esittää kysymyksiä niin koetan parhaani mukaan vastata niihin, tai mikäli huomaan selkeitä asiavirheitä niin saatan kantaa korteni kekoon keskusteluun osallistumisen muodossa.

vlad#16.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos
No ensinnäkin tämä "usko, niin pääset taivaaseen" ym. Siis jos esim. ihminen joka on opetettu koko ikänsä palvomaan vaikka sitä palmuheeboa, ei missään vaiheessa edes kuule semmoisesta kuin "meidän" Jumala, onko oikein että tämä henkilö ei voi päästä taivaaseen? Hän on elänyt elämänsä ehkä jopa täysin tarkasti paikallisten oppien mukaan, ja sitten portilla sanotaankin että "alakertaan"?

No Jumalahan sen viime kädessä päättää kuka menee alakertaan ja kuka yläkertaan. Mutta fakta on se, että uskomalla Jeesukseen omien syntiesi sovittajana pääset taivaaseen. Jos olet tehnyt syntiä, et pääse taivaaseen. Kaikki ihmiset ovat jossain vaiheessa elämäänsä tehneet syntiä. Jeesus tuli ihmiseksi maan päälle, eikä koskaan tehnyt syntiä. Hänet teurastettiin ristillä. Hän sovitti kaikkien ihmisten synnit, otti ne niskoilleen. Joten uskomalla häneen pelastuu.

Samalla tavalla kuin palmuheebojen kohdalla voisi ajatella että pääseekö vastasyntynyt lapsi taivaaseen jos sattuu kuolemaan ennen kuin edes oppii puhumaan? En todellakaan osaa vastata tuollaiseen kysymykseen. Sama juttu palmuheebopalvojien kohdalla - life isn't fair. Mutta sen tiedän että Jumala rakastaa jokaista ihmistä ja Hänellä on varmasti joku vastaus tähänkin... (Tiedän tiedän, tuota et halunnut kuulla... :D ) Mutta loppujen lopuksi sillä ei ole mun tai sun kohdalla merkitystä. Minun pitää itse tietää mihin olen menossa. Itse olen pelastumisestani varma. Mitä jos tietäisit kuolevasi tänään, olisitko tehnyt päätöksen rukoilla Jeesukselta syntejäsi anteeksi aikaisemmin? Mietippä ihan vakavasti. On se tietty aika raakaa peliä...

Loppujen lopuksi kumpi kuulostaa sinusta reilummalta? Pelastuminen uskon perusteella, jolloin sinulla on mahdollisuus tehdä parannus synneistä, vai pelastuminen tekojen mukaan? Jos pelastuisit tekojesi mukaan, niin pelastuminen voisi olla jo myöhäistä tekemiesi syntien tähden? Ennen Jeesuksen sovitustyötä pelastuminen tapahtui noudattamalla kymmentä käskyä. Vanhasta Testamentista lukemalla selviää, että se oli vielä hankalampaa kuin pelastuminen nyt. Esim. juutalaisten vaeltaessa erämaassa he valittivat kaikesta vaikka Jumala toimi heidän keskuudessaan todella voimallisesti. Raamattu sanoo myös: "Uskosta te olette pelastettu, ette tekojenne tähden, ettei kukaan kerskaa". Sepä olisikin mahtavaa, uskovaiset kilpailisi keskenään kuka on paras ja synnittömin... Johan teillä uskomattomilla on nyt kestämistä meidän uskovaisten kanssa... :D

Viestin lähetti Carlos
Juu, lähetystyöllä tämänkin voisi ehkä korjata, mutta 100-prosenttisesti se ei ole kuitenkaan mahdollista. Ja toisaalta, on aika vaikea käännyttää ihmistä joka on koko elämänsä uskonut tiettyyn asiaan. Ihan esimerkkinä, vanhempieni kotona on keittiössä ollut kello samassa paikassa niin kauan kuin minä siellä asuin. 20 vuotta se oli aina samassa paikassa. Nykyään he ovat vaihtaneet sen paikkaa, mutta aina käydessäni katson siihen vanhaan paikkaan ensin, se on selkäytimessä, eikä siitä ole helppo päästä irti, vaikka ei ole mitään järkevää syytä pitää kiinni vanhasta.

Minä en tiedä mikä on paras tapa tehdä lähetystyötä. Mutta jos haluat uskoa ja muuttaa elämäsi, sinun on myös muutettava tapojasi. Niitä tapoja, mitkä olivat synnillisiä, ei siis mitään kelloonkatsomisia tms. =) Raamattu kehottaa uskovia viemään ilosanomaa eteenpäin, sen takia tehdään lähetystyötä. Näin uskosta osattomatkin saavat tietää Jeesuksesta. Ei-uskovilla menee hermot kun uskovaiset on aina tuputtamassa oppejaan, vaikka tosiasiassa uskovaiset voivat olla todella vilpittömästi kertomassa näistä asioista...

Viestin lähetti Carlos
Ja sitten toisaalta tämä koko käsite että synnymme maan päälle, elämämme tämän lyhyen elämämme ja sen tarkoituksena on vain päästä taivaaseen??? Tuntuu aika absurdilta että elämän tarkoitus on päästä taivaaseen. Miksei meitä suoraan jätetty sinne taivaaseen, ja miksi meitä syntyy koko ajan lisää taivasta täyttämään? Jos Jumala kerran loi ihmisen omaksi kuvakseen, miksi me olemme niin epätäydellisiä että meidät täytyy käyttää täällä maan päällä "karsinnoissa", josta voimme oikealla "arvauksella" päästä taivaaseen.

No totaa... Paratiisissahan ihminen alunperin elikin. Ihminen ajettiin ulos paratiisista tottelemattomuuden tähden. Silloin se Jumalan ja ihmisen suora yhteys katkesi. Ottamatta kantaa siihen mikä on elämän tarkoitus, niin kaikessa tässä on kyse valinnoista. Miten sinä valitset elämässäsi? Jos valitset tieksesi kulkea ilman Jumalaa - go for it. Silloin et pelastu. Jos valitset kulkea Jumalan viitoittamaa tietä - pelastut.

Viestin lähetti Carlos
Eikös sekin ole aika väärin että joku ihminen saattaa olla aivan mahtava tyyppi, hyväntekijä, rakastaa koko maailmaa, auttaa apua tarvisevia, jne, mutta ei jostain syystä usko Jumalaan ja tästä syystä joutuu kadotukseen. Sitten taas joku toinen on oikea kiusanhenki (ehkä tiedostamattaankin), harras uskovainen ja pääsee taivaaseen? Joku tässä kyllä mättää, ihan noin minun mielestäni.

Jumala rakastaa jokaista luomaansa ihmistä. Jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä valinta uskonsa kanssa. Pahantekijä voi katua syntejään ja tehdä parannuksen, hyväntekijä ei ehkä ikinä nöyrry vastaanottamaan Raamatun sanomaa. Molemmat tekevät omat valintansa.

Viestin lähetti Carlos
Sanoinko jossain vaiheessa että uskon olevani oikeassa? Ja sanoinko että aion elää elämäni ilman Jumalaa? Totesin vain että en ota kantaa Jumalan olemassaoloon tässä yhteydessä. Jos kyseenalaistan maailman uskonnot, se ei tarkoita vielä että kyseenalaistaisin Jumalan. Ja ilman muuta kyseenalaistan lähes kaiken, joka päivä (paitsi HIFK:n ), vain siten ajatuksineen pääsee eteenpäin. Niin kauan kuin ei ole tyytyväinen, ja niin kauan kuin kysyy "miksi?", tapahtuu kehitystä. Sinä päivänä kun totean "nyt tiedän", tiedän että "jään jumiin". Mutta edelleen, voi olla että kun löydän sen viimeisen totuuden, olenkin siihen tyytyväinen, kuka tietää? Tässä päivässä ei ole mitään mitä huominen ei voisi muuttaa.

Aamen, veli. Tässä päivässä ei ole todellakaan mitään mitä huominen ei voisi muuttaa. Mutta kun eletään tätä päivää... Uskotko että voi olla mahdollista että Jeesus on sovittanut syntisi? Klassinen kyssäri: Jeesus tulee, oletko valmis? :D

Viestin lähetti Carlos
Eli siis nimenomaan tämä elämän ohjenuorani tähtää siihen että seuraan sydäntäni ja omia aivojani, minne ikinä se sitten johtaakaan. Voi olla että minusta tulee harras uskovainen jossain vaiheessa, tai sitten jotain aivan päinvastaista, mutta sen näyttää aika. Joka tapauksessa avoimin mielin eteenpäin on tarkoitus mennä.

Siunausta valitsemallenne tielle. Toivottavasti se johtaa taivaan porteille. ;)

Viestin lähetti Carlos
Hyvin olet pärjännyt ainakin tähän asti, jatka samaan malliin! Varmaan olet huomannutkin että pidän hyvistä väittelyistä/keskusteluista

Joo, mikäs tässä... onneksi ei olla matsissa, vois jäädä erätauko lyhyeksi näin elämän tarkoituksia selvitellessä... :D
 
Viimeksi muokattu:

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti vlad
Asian tiimoilta hiljenen toistaiseksi. Mikäli kuitenkin joku haluaa esittää kysymyksiä niin koetan parhaani mukaan vastata niihin, tai mikäli huomaan selkeitä asiavirheitä niin saatan kantaa korteni kekoon keskusteluun osallistumisen muodossa.

Eli siis kun et ole kommentoinut kovin montaa aikaisemmista teksteistäni, niin myönnät että puheissani on järkeä... :D
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti parkhurst

Eli siis kun et ole kommentoinut kovin montaa aikaisemmista teksteistäni, niin myönnät että puheissani on järkeä... :D

Itseasiassa olen halunnut pysytellä sivusta seuraajana sinun ja Carloksen välisessä väittelyssä, mikä sinänsä on ollut ihan kiinnostava, ja katsoa mihin se päättyy. Muutamia täsmennyksiä ja kommentteja mieleni on tehnyt heittää mutta olen valinnut tietoisen sivusta seuraajan linjan. Mutta ehkäpä vielä jotain tulen kommentoimaan... odota vain.

Nyt kuitenkin töihin...

vlad#16.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti parkhurst

Mutta loppujen lopuksi sillä ei ole mun tai sun kohdalla merkitystä. Minun pitää itse tietää mihin olen menossa. Itse olen pelastumisestani varma. Mitä jos tietäisit kuolevasi tänään, olisitko tehnyt päätöksen rukoilla Jeesukselta syntejäsi anteeksi aikaisemmin? Mietippä ihan vakavasti. On se tietty aika raakaa peliä...

Sanotaanko näin että olisin valmis kohtaamaan "tuomiopäivän" vaikka vielä ennen iltapäiväkahvia. (Jos se jotakuta kiinnostaa, niin tuo päivä koittaa 23. Joulukuuta vuonna 2012.) Ehkä kristinuskon mukaan olen syntinen, mutta itse en ihan allekirjoita sitä. Olen nuoruudessa tehnyt asioita joista en ehkä ole ylpeä, mutta mitään en jättäisi tekemättä vaikka uudelleen valitsisin, enkä voi sanoa katuvani tekojani. Näen elämän suurena koululaitoksena, jossa tarkoituksena on oppia elämää, tutkia itseään ja kehittyä ihmisenä. Olen elänyt elämäni onnellisena, ja pyrkinyt tuottamaan onnea myös muille. Asiassa kuin asiassa olen seurannut sydäntäni, ja sitä mikä tuntuu oikealta. Jos minulta viedään taivaspaikka sillä että en ole tähän mennessä tullut vakuuttuneeksi siitä mihin uskon, niin ei voi sitten mitään. Kyllä kai ihmisellä saa olla oikeus olla jotain eri mieltä, ja oikeus olla heti purematta nielemättä Jumalan sanaa. Tähän voisin lainata erästä suurta idoliani Jerry Lee Lewisia: "Jos menen helvettiin, menen sinne pianoa soittaen". Toisin sanoen, teen sitä mikä minusta tuntuu tärkeältä/hyvältä, jos se ei kelpaa jollekulle, niin se on sitten henkilökohtainen voivoi. Jos kerran Jumala rakastaa meitä ja on anteeksi antavainen, kyllä kai hän meidät hyväksyy vaikka emme olisikaan vakuuttuneita hänen valtakunnastaan. Minun mielestäni on tärkeintä nauttia elämästä, kukin tavallaan, mutta nauttia siitä. En usko että jään rannalle ruikuttamaan jos olen elänyt mielestäni hyvän ja onnellisen elämän. Se sitten että mikä on taivas, onko sitä, vai miten tämä homma toimiikaan, on jo kokonaan toinen juttu. Toisin sanoen; olen valmis!


Mutta heitänpä ihan kuriositeettina tähän yhden mahdollisen teorian koko jumaluusoppien synnystä ym.

Oletetaan että jossain muualla on sivilisaatio, joka on vaikka kymmenen miljoonaa vuotta edellä meitä. Tuo sivilisaatio on saanut päähänsä ruveta tekemään kaikenmaailman geenimanipulaatiokokeita, ja on ottanut terrariokseen maapallon. Tiputetaan tänne tämmöisiä olentoja, ja katsotaan miten ne menestyvät. Välillä sitten vähän muokataan niitä jne. Ehkä homma on aloitettu jo yksisoluisesta saakka, kuka tietää? No mitäs sitten, tuo tähtien takainen sivilisaatio antaa meille välillä oppeja siitä miten pitäisi elää, ja muutenkin sopivasti ohjailee toimiamme. Mitä tapahtuu? Alkukantainen ihminen alkaa pitää noita olentoja Jumalina, palvoa niitä ja jopa pelätä niitä. Tarina elää ja vuosituhansien saatossa meillä on Jumala, tuo yliluonnollinen olento joka on kaikkialla.

Ainakin etelä- ja väli-Amerikan alkuaperäiskansojen taruissa on erittäin tavallista legenda jonka mukaan heidän esi-isänsä tulivat tähdistä, ja ajan mittaan opettivat maan päälle jääneille mm. kirjoitustaidon, tähtitieteen perusteita ym. Miten Atzteekit tiesivät sellaisten tähdistöjen olemassaolosta tuhansia vuosia sitten, mitkä on "löydetty" vasta 1980-luvulla? Mistäs nuo tarinat sitten ovat lähteneet liikkeelle? Pelkkää mielikuvitusta? Miksi se olisi yhtään enempää mielikuvitusta kuin raamatun tarinat? Ajatelkaas jos me olemmekin vain jonkun Siriuslaisen tamagocheja! :D Tuntuu hienolta, eikö?

Myöskin hinduilla on omat käsityksensä reinkarnaatiosta kuoleman jälkeen, ei tuokaan niin kovin kaukana ole kristinuskon taivas/helvetti -asetelmasta, ja vastaavia on useita.

Hiukan maailmanhistoriaan, ja ennenkaikkea muinaishistoriaan tutustumalla aukeaa melkoinen uusi maailma, joka todella pistää miettimään kaikkea tätä mihin meidät on opetettu uskomaan. Ei niihin tarvitse uskoa, mutta ihan vain vertailun vuoksi, tarinoita tässä maailmassa on todella paljon. Suonet siis anteeksi jos en ihan helpolla ole valmis hyväksymään sitä mitä raamatussa sanotaan. Totuuskin meille toivottavasti aikanaan selviää, mutta nyt voimme vain arvailla/uskoa johonkin.


Viestin lähetti parkhurst

Joo, mikäs tässä... onneksi ei olla matsissa, vois jäädä erätauko lyhyeksi näin elämän tarkoituksia selvitellessä... :D

Älä muuta sano, jälkipelitkin saattaisi mennä aika myöhään :D
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti parkhurst

Samalla tavalla kuin palmuheebojen kohdalla voisi ajatella että pääseekö vastasyntynyt lapsi taivaaseen jos sattuu kuolemaan ennen kuin edes oppii puhumaan? En todellakaan osaa vastata tuollaiseen kysymykseen.

Työnnän lusikkani tähän soppaan...

En nyt ole aivan varma mutta muistelen erään papin joskus kauan sitten antaneen eräässä tilaisuudessa vastauksen kysymykseen: "Pääsevätkö kuolleet vauvat (lapset) taivaaseen". Muistini mukaan vastaus lyhykäisyydessään oli "Pääsevät" mutta hän perusteli sitä myös hivenen ja perustelujen ydinkohta oli se, että lapsen kuolema on jumalan tahto ja jumala ottaa lapsen tykönsä taivaiden valtakuntaan.

Tästä hivenen laajemmin vielä, muistaakseni raamatussakin - tai ainakin kristinuskossa yleisesti - käsitellään tätä ongelmaa ja opetuksen mukaan vastasyntynyt lapsi on synnitön aivan kuten Jeesus oli ja sen tähden mikäli hän sattuu kuolemaan pian syntymänsä jälkeen hänelle on varattu taivaspaikka. Tämä perustuisi juuri Jumalan rakkauteen ja hänen tahtoonsa. Mutta missä sitten menee se raja jonka jälkeen lapsi ei enää automaattisesti pääse taivaaseen? En ole varma antaako raamattu tai kristinusko yleensäkään tähän vastausta mutta mikäli hivenen spekuloidaan niin voisi kuvitella, että raja ei suinkaan mene siinä milloin lapsi oppii puhumaan vaan milloin hän oppii ymmärtämään asioita. Eihän jumala suuressa viisaudessaan ymmärtämätöntä helvettiin viskaa, eihän? Mikäli viskaa niin missä on se rakastava jumala, missä on hänen viisaus? - Sellaiseen jumalaan minä en haluaisi tukeutua... (Tietty, ensin olisi kyettävä uskomaan jumalaan, taivaaseen, helvettiin ja moneen muuhun todistamattomaan asiaan).

Palmuheeboista myöhemmin lisää...

Yöllä,

vlad#16.

P.S. Pahoittelen vastauksen pintapuolisuutta mutta kelloon lähestyessä yhtä yöllä ajatus ei rankan työpäivän jälkeen enää kulje parhaalla mahdollisella tavalla.
 

tonderi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan vaan uteliasuuttani olen lukenut ja huomasian ilmestyskirjan ihan olevan lluettavaa ja mielenkiintoista tekstiä;)
 

Luiro

Jäsen
Luinpa Raamatusta, että kirja ei varsinaisesti kiellä homoseksuaalisuutta. Siellä sanotaan vain näin: "Mies ei saa yhtyä mieheen niin kuin naiseen yhdytään."
Ei kovin suurta anatomian tuntemusta vaadi, että voi päätellä tuon olevan mahdotonta.

Apostolien kirja 2: 45 (tai jotain sinnepäin): Sieltä löytyy maailman ensimmäiset kommunistit. Miten tuo seurakunta onkaan toiminut. Runouden lukemisessa Raamatun tuntemus on hyödyksi.

Piru lukee Raamattuaan.


Edit: Lisään vielä: Olen vankka ateisti, mutta ymmärtääkseni uskovia, pidän Raamatun tuntemusta tärkeänä. Voin perustella mielipiteeni heille käyttäen Raamattua hyväksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti parkhurst

Jos tuntisin Raamatun historiaa paremmin niin osaisin vastata tuohon... Kuitenkin Raamattu perustuu vanhoihin alkuperäisiin käsikirjoituksiin. Nämä käsikirjat ovat säilyneet muuttumattomina, niitä ainakaan ei voi enää paisutella kun ne on kirjoitettu. Sen mitä minä olen lukenut Raamattua, niin uskon kyllä todeksi, ja luotan sen sanomaan. Raamatun muuttumattomuudesta voi kyllä ruveta saivartelemaan vaikka kuinka, mutta jokaisenhan täytyy itse se päätös tehdä, mihin uskoo...

Vastaan parhaani mukaan.

Vanhan testamentiin sisältyvä pentateukki, viisi Mooseksen kirjaa on koottu eri lähteistä ja sen vanhimmat osat on kirjoitettu 900-luvulla eaa. Koko pentateukki valmistui lopullisesti 400-luvulla eaa. Vanhimmat Vanhan testamentin käsikirjoitukset ovat Qumrasta löydetyt kirjakääröt ja ne ovat 200-luvulta eaa. Ja Qumran kirjakääröjen löytyminen osoitti vain sen ettei raamattu ole pysynyt muuttumattomana vaan se on muuttunut melkoisesti vuosisatojen ajan, ja asiantuntijoiden mukaan Qumranin löytöjen jälkeen on entistä vaikeampaa määritellä sitä, millainen raamatun alkuteksti Vanhassa testamentissa on ollut.

Uuden testamentin vanhimmat käsikirjoituskatkelmat ovat vuodelta 130 jaa. kyseessä on osa Johanneksen evankeliumia. Vanhimmat Uuden testamentin kokonaisuudessaan sisältävät käsikirjoitukset ovat vasta neljänneltä vuosisadalta, aiemmilta vuosilta tunnetaan vain otteita ja osia Uudesta testamentista je ne eivät tue käsitystä "raamatun muuttumattomuudesta".

Ne kirjoitukset joita me luemme Vanhana ja Uutena testamenttina ovat kopioiden kopioiden kopioita... joiden alkuperäistä kirjoitusasua ei kukaan voi tarkalleen kertoa. Kuten Carlos (?) viittasi, vertaus "rikkinäisen puhelimen leikkimiseen" on hyvin osuva. Suullisen perimätiedon pukeminen kirjalliseen muotoon laajoista tarustoista johtaa väistämättä siihen, että jo tässä vaiheessa kirjoitettu teksti ei vastaa todellisia tapahtumia. Tähän kun vielä lisätään se ettei välttämättä ole olemassakaan sitä "ensimmäistä käsikirjoitusta" ei todellakaan voida olla varmoja raamatun muuttumattomuudesta. Enemmän on todisteita sen puolesta, että raamattu on kokenut huomattavaakin toimituksellistä työtä vuosisatojen ja tuhansien aikana.

Uskostahan tässä on lopulta kyse, ihminen voi uskoa muuttumattomuuteen vaikka vastakkaisia todisteita olisi esittää kuinka mikäli uskominen muuttumattomuuteen on itselle edullista.

vlad#16.
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta fakta on se, että uskomalla Jeesukseen omien syntiesi sovittajana pääset taivaaseen. Jos olet tehnyt syntiä, et pääse taivaaseen.

Mikä ihmeen fakta se on? Aivan yhtälainen fakta on se, että kaikki uskovaiset tuhlaavat elämäänsä ja aikaansa hömpötykseen ja kuoltuaan heidän elämänsä on joka tapauksessa ohi.
Jumalan olemassaolosta tai Raamatun sanomasta ei ole mitään kunnollisia todisteita, ainoastaan jotain väkisin väännettyjä ontuvia kehäpäätelmiä. Pikemminkin hyvin moni seikka todistaa Raamatun tekstin pelkäksi tarustoksi.

Uskovaisten jutut eivät vakuuta siltäkään pohjalta, että ne kaikki on opittu vanhempien ja koululaitoksen pitkäaikaisen aivopesun perusteella. Jos ihmiselle ei opeteta mitään asiaa "totuutena" tai "Jumalan sanana" ja hän tutustuu tasapuolisesti kaikkiin eri näkemyksiin, hän harvemmin uskoo myöskään Jumalaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Palmuheebosta kannattajineen.

Pilke silmäkulmassa muutaman sanan vielä palmuheebosta kirjoitan. Pahoitteluni asian myöhäisestä käsittelemisestä mutta kenties tästä vielä jollekulle jollei muuta niin naurut irtoaa.

Tämän tarinan sankari tai konna, ihan miten vaan, on jo aiemmin Carlosin viestissä mainituksi tullut “palmuheebo” kannattajineen. Kuljetan hänen aloittamaansa ajatusta vain melkoisesti eteenpäin mutta pidän “palmuheebon” esimerkkinä koskapa hän niin mielenkiintoiselta hahmolta tuntuu.

Carlos kirjoitti seuraavaa: “Siis jos esim. ihminen joka on opetettu koko ikänsä palvomaan vaikka sitä palmuheeboa, ei missään vaiheessa edes kuule semmoisesta kuin “meidän” Jumala, onko oikein että tämä henkilö ei voi päästä taivaaseen? Hän on elänyt elämänsä ehkä jopa tarkasti paikallisten oppien mukaan, ja sitten portilla sanotaankin että “alakertaan‘”.

Johon parkhurst vastasi: “Samalla tavalla kuin palmuheebojen kohdalla voisi ajatella että pääseekö vastasyntynyt lapsi taivaaseen jos sattuu kuolemaan ennen kuin edes oppii puhumaan?... Sama juttu palmuheebopalvojien kohdalla - life isn’t fair”.

Niin, joutuuko palmuheebo “alakertaan”, vai jonnekin muualle. Jos lähdetään liikkeelle siitä, että kristinuskon mukaan jumala on kaikkivoipa, kaikkihyvä ja rakastaa kaikkia niin herää erinäisiä kysymyksiä. Voiko olla muita jumalia tai palvonnan kohteita kuin meidän tuntemamme jumala koska hänhän on kaikkivoipa? Voiko rakkauden jumala lähettää ihmisen joka on elänyt elämänsä tietämättömänä hänestä taivaan porteilla suorinta tietä helvettiin kulkematta lähtöruudun kautta? Kristinuskon jumalahan on kuvattu usein niin mahtavaksi ja suureksi joten tuolloin luulisi hänen olevan ymmärtäväinen tällaista/tällaisia ihmisiä kohtaan jotka ovat eläneet tietämättöminä hänestä ettei hän heitä helvettiin nakkaisi jos he muuten ovat eläneet elämänsä nuhteettomasti ja hyvien tapojen mukaan. - Ja, eikö jumala joka olisi kaikkivoipa olisi myös tunnettu kaikkialla maanpiirin sisällä? Kyllähän hän tekisi itsensä tiedetyksi ja tunnetuksi kaikkien kansojen piirissä.

Jos siis kristinuskon jumala on kaikkivoipa etc. niin tuolloinhan hän olisi tietoinen palmuheebonpalvojista, ja mistä kristityt voivat tietää vaikka tuo kyseinen palmuheebo olisikin kristittyjen jumalan, sen suuren ja arvostetun jumalan, profeetta jonka jumala olisi lähettänyt palmusaarille ihmisten pariin kertomaan sanomaa hänestä sellaisella kielellä jota tuon kyseisen kulttuurin ihmiset paremmin tuntevat ja ymmärtävät. Eihän se pitäisi olla mikään ihme hänelle joka on kaikkivoipa ja jolla on kaikki voima käytössään. Aikojen kuluessa palmuheebon tarina vain olisi muuttunut hivenen toisenlaiseksi kuten kerrotuille tarinoille tuppaa käydä. Kuinka kristitty voi olla varma siitä etteivät jonkin toisen uskonnon edustajat pääse taivaaseen palvoipa hän sitten vaikka “palmuheeboa”? Mistä hän tietää ettei se kaikkivoipa jumala ole näidenkin uskontojen takana, ne vain aikojen kuluessa eri kulttuurissa olisivat muokkautuneet toisiksi profeettojen välittäessä jumalan sanan kuulijoilleen ja oppilailleen muistamansa mukaan. Eihän kaikissa kulttuureissa edes tunnettu kunnollista kirjakieltä joten suulliseen perimään täytyi tyytyä aivan toisella tapaa kuin Välimeren itäisellä rannalla ja tuolloin tarinat saattoivat muuttua huomattavasti kristinuskon perimätietoa enemmän, (joka sekin on muuttunut vuosisatojen saatossa).

Vai onko kristinuskon jumala sen kaikkivoipaisempi kuin muidenkaan uskontojen jumalat? Onko hän samanlainen “tuhertelija” kuin muut kun ei edes yhtä palmuheebojumalkuvaa saa pois päiväjärjestyksestä.

Kenties, yllätys yllätys, vastaus kaikkeen piilee ihmismielessä. Jumala ei olekaan luonut ihmistä vaan ihminen on luonut itselleen jumalat jotta on kyennyt antamaan selvityksen selvittämättöminä pidetyille asioille. Tuo “jumalhypoteesi” oli sen ajan tieteellinen hypoteesi joka ei ole pätevä enää tänään, mutta joka ei ole kuihtunut pois koska hyvin suurella joukolla ihmisiä on “tarve uskoa johonkin”.


vlad#16.
 

Carlos

Jäsen
Hyvin sanottu vlad, jatkanpa aiheesta vielä hiukan. Mitenkäs tämä sitten kun aikanaan ihmiset puhuivat kaikki yhteistä kieltä ja olivat yhdessä, kunnes Jumala suuttui heille, antoi heille kielet että he eivät enää ymmärtäneet toisiaan ja hajoitti maailman eri kolkkiin? Ei Jumalalle tullut silloin mieleen, että tämä varmasti johtaa myös eriäviin uskontoihin?

Ja muutenkin jos ajattelelee tätä "uskomista", niin ideahan on itseasiassa erittäin itsekäs, sen toisen osapuolen taholta. Eikö ketään muuta häiritse että meidän täytyy palvoa jotain tiettyä tahoa, että pelastumme??? Tämähän on tätä mitä diktaattorit (ja kirkot) ovat tehneet halki vuosituhansien: toisinajattelijat vaiennetaan tavalla tai toisella. Yksilöllä ei ole vapautta ajatella. Hitto soikoon, maailma muka pyöreä?? -Roviolle. Maapallo ei ole maailmankaikkeuden keskus??? -Hirteen. Kommunismi ei ole hyvä asia??? -Siperiaan. Huomaatteko idean? Mihin jäi vapaa tahto?

Tämä on yksi suurimpia epäkohtia uskonnoissa, meidän on "pakko" uskoa johonkin/tehdä jotain että pelastumme. Kiitos vaan, mutta se on kyllä sitä ihtiään mitä tulee useimpien eläväisten takapäästä. Kylläpä itä-saksassa oli ahdasmielinen ilmapiiri, toista se on meillä, kun yksilönvapautta kunnioitetaan. :rolleyes:
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti D2
Mikä ihmeen fakta se on? Aivan yhtälainen fakta on se, että kaikki uskovaiset tuhlaavat elämäänsä ja aikaansa hömpötykseen ja kuoltuaan heidän elämänsä on joka tapauksessa ohi.
Jumalan olemassaolosta tai Raamatun sanomasta ei ole mitään kunnollisia todisteita, ainoastaan jotain väkisin väännettyjä ontuvia kehäpäätelmiä. Pikemminkin hyvin moni seikka todistaa Raamatun tekstin pelkäksi tarustoksi.

Uskovaisten jutut eivät vakuuta siltäkään pohjalta, että ne kaikki on opittu vanhempien ja koululaitoksen pitkäaikaisen aivopesun perusteella. Jos ihmiselle ei opeteta mitään asiaa "totuutena" tai "Jumalan sanana" ja hän tutustuu tasapuolisesti kaikkiin eri näkemyksiin, hän harvemmin uskoo myöskään Jumalaan.

Nämä sinun väittämäsi ontuvat kehäpäätelmät kun sattuvat olemaan mulle faktoja.

Jos sinä et tunne Jumalaa, etkä usko Häneen, ei tarkoita ettei kukaan muukaan voi uskoa tai tuntea Jumalaa. Jos sinä et tunne Raamatun sanomaa, tai löydä todisteita sen todenperäisyydestä, ei tarkoita sitä etteikö kukaan muu voisi tuntea sitä omakseen ja luottaa siihen.

Sano mulle edes yksi henkilö jonka Suomen koululaitos on aivopessyt???? Aika heikko on mieleltään sellainen henkilö, joka taas uskoo kaiken mitä vanhemmat ovat sanoneet. Vielä heikommalta tuntuu väite, jonka mukaan kaikki uskovaiset eivät sitten ajattelisi omilla aivoillaan.

Mä en pidä itseäni aivopestynä, epänormaalina tai edes kiihkouskovaisena. Mä uskon Jumalaan ja Jeesukseen. Raamatun sanomaan uskon sen takia että se homma toimii mun kohdalla. Kaikki muut yksityiskohdat ja tekniset nippelitiedot ym. teoriat menettää merkityksensä siinä vaiheessa. "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille jotka pelastumme, se on Jumalan voima." (1. Kr 1:18 ) Mä elän sitä sanomaa todeksi jonka Raamattu ilmoittaa.

Mihin sä tuhlaat elämääsi ja millaisilla hömpötyksillä sä sen täytät? Loppujen lopuksihan kaikki täällä on turhaa. Elämä itsessään on tyhjänpäiväistä. Onko siis aivan liian yksinkertaista ajatella että elämä päättyy kun sitten joskus kerran heitän lusikan nurkkaan? Kaikella on tarkoituksensa, elämälläkin. Mulle se tarkoitus on selvillä.

Aamen.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos
Ja muutenkin jos ajattelelee tätä "uskomista", niin ideahan on itseasiassa erittäin itsekäs, sen toisen osapuolen taholta. Eikö ketään muuta häiritse että meidän täytyy palvoa jotain tiettyä tahoa, että pelastumme??? Tämähän on tätä mitä diktaattorit (ja kirkot) ovat tehneet halki vuosituhansien: toisinajattelijat vaiennetaan tavalla tai toisella. Yksilöllä ei ole vapautta ajatella. Hitto soikoon, maailma muka pyöreä?? -Roviolle. Maapallo ei ole maailmankaikkeuden keskus??? -Hirteen. Kommunismi ei ole hyvä asia??? -Siperiaan. Huomaatteko idean? Mihin jäi vapaa tahto?

No eikös sulla ole sitten vapaa tahto olla uskomatta mitään/ketään mitä itse päätät? Jokainen uskoo mihin haluaa, se on jokaisen henk. koht. valinta.

Uskovaisiahan ollaan myös käännyttämässä pois uskostaan. Kumpi meistä on loppujen lopuksi toisinajattelija, minä vai sinä? Mä tässä kuitenkin edustan vähemmistöä... vai? Onko minulla sitten tässä tapauksessa vapaus uskoa siihen mitä minä pidän oikeana, jos valitsen Jumalan? Kumpi meistä on itsekkäämpi uskossaan? Kumpi meistä pitäisi vaientaa? Kumman uskoa kritisoidaan enemmän?

Kyselenpä mä taas paljon... :D
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Hivenen jatkoa...

Lainaan itseäni: "Kenties, yllätys yllätys, vastaus kaikkeen piilee ihmismielessä. Jumala ei olekaan luonut ihmistä vaan ihminen on luonut itselleen jumalat jotta on kyennyt antamaan selvityksen selvittämättöminä pidetyille asioille. Tuo “jumalhypoteesi” oli sen ajan tieteellinen hypoteesi joka ei ole pätevä enää tänään, mutta joka ei ole kuihtunut pois koska hyvin suurella joukolla ihmisiä on “tarve uskoa johonkin”."

Carlos jo hivenen jatkoi tästä raadollisempaan suuntaan ja samaa aion tehdä (todella lyhyelti ja yksinkertaistettuna tosin) minäkin.

Jossain vaiheessa uskonto kuitenkin menetti sen idealistisuutensa ja luonnollisuutensa ja siitä tuli ihmisten vallankäytön väline ja pidemmän päälle uskontoa/(uskontoja) ruvettiin käyttämään sorron, syrjinnän ja ahneuden välikappaleena - välineenä. Oltiin kuljettu kauas uskonnon alkuperäisestä tarkoituksesta - kuten kristinuskolle kävi pimeänä keskiaikana ja vielä senkin jälkeen noitarovioiden ja vainojen aikaan. Sellainen toiminta sotii minun oikeudenkäsitystäni vastaan, ja sellaiseen jumalaan joka hyväksyy moiset toimet minä en haluaisi uskoa.

Ja, parahin parkhurst, niin kauan kuin usko kullekin on henkilökohtainen asia eikä tämä sitä väkisin yritä muille tuputtaa minä kunnioitan tällaista ihmista ja hänen uskoa. (Tämän tähden en hyväksy koulujen nykymuotoista uskonnon opetusta koska se painottuu mielestäni liiaksi käännyttämiseen ja siinä käsitellään uskontoa täysin kritiikittömästi aivan kuin se olisi asia jota ei sovi kritisoida ja opettajat usein ovat henkilöitä joilla on palava uskomisen halu joten sen tähden he ovat sokeita arvostelijoille ja aiheelliselle kritiikille). Toivoakseni et ole saanut sellaista käsitystä, että minä haluaisin käännyttää sinut, se ei ole aikomukseni. Mielenkiinnosta vain osallistun keskusteluun, ja voihan olla niin, että minäkin tästä opin jotain.

Mukavaa perjantaita kaikille... työt kutsuvat minua joten nyt hiljenen melkoiseksi toviksi.

vlad#16.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti parkhurst


No eikös sulla ole sitten vapaa tahto olla uskomatta mitään/ketään mitä itse päätät? Jokainen uskoo mihin haluaa, se on jokaisen henk. koht. valinta.

Uskovaisiahan ollaan myös käännyttämässä pois uskostaan. Kumpi meistä on loppujen lopuksi toisinajattelija, minä vai sinä? Mä tässä kuitenkin edustan vähemmistöä... vai? Onko minulla sitten tässä tapauksessa vapaus uskoa siihen mitä minä pidän oikeana, jos valitsen Jumalan? Kumpi meistä on itsekkäämpi uskossaan? Kumpi meistä pitäisi vaientaa? Kumman uskoa kritisoidaan enemmän?

Aivan, uskon/olen uskomatta mihin haluan, ja se on yksilön vapautta, joka pitäisi sallia jokaiselle. Mutta jos Jumala sitten ko. ihmiset tuuppaa helvettiin, niin onko se oikein? Jos olen eri mieltä jostain, onko oikein että sillä perusteella en saa taivaspaikkaa? Eli toisin sanoen jumala ei hyväksy toisinajattelijoita?

Ei meistä kumpikaan ole itsekäs uskossaan, me uskomme siihen mihin haluamme ja meillä on oikeus siihen, ja mielestäni kumpaakaan ei pitäisi vaientaa. Sinä ehkä kuulut vähemmistöön, mutta opetusten mukaan se on se "oikea" tie, ja vain sillä pelastuu. Minä taas kuulun ehkäpä enemmistöön, omasta vapaasta tahdostani, ja se on sitten "väärä" tie?

Eli pointtini on se että jumala on itsekeskeinen tyranni, jos hän edellyttää meiltä jotain tiettyä mielipidettä, ennenkuin kelpaamme hänen valtakuntaansa. Ja jos homma on todella näin, kärvennyn sitten mieluummin vaikka siellä helvetin tulessa, omasta vapaasta tahdostani. Mieluummin kärvennyn oman mielipiteeni seurauksena, kuin seuraan orjallisesti jonkun toisen sanomaa, ilman yksilönvapautta. Olen varmaan sitten marttyyri?
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nämä sinun väittämäsi ontuvat kehäpäätelmät kun sattuvat olemaan mulle faktoja.

Väärin. Mikään asia ei muutu faktaksi vain sillä, että joku uskoo siihen. Fakta on sellainen asia, joka on varmasti totta.

Sano mulle edes yksi henkilö jonka Suomen koululaitos on aivopessyt???? Aika heikko on mieleltään sellainen henkilö, joka taas uskoo kaiken mitä vanhemmat ovat sanoneet.

Koululaitos on ollut osallisena tähän "aivopesuun" takuulla jokaisen uskovaisen kohdalla. Tunnustuksellisestihan siellä uskontoa opetetaan. Ja jos 3-vuotiaasta asti vanhemmat tuputtavat omia näkemyksiään Jumalasta, kyllähän sen suht varmasti uskoo vielä vanhanakin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti parkhurst
Sano mulle edes yksi henkilö jonka Suomen koululaitos on aivopessyt???? Aika heikko on mieleltään sellainen henkilö, joka taas uskoo kaiken mitä vanhemmat ovat sanoneet. Vielä heikommalta tuntuu väite, jonka mukaan kaikki uskovaiset eivät sitten ajattelisi omilla aivoillaan.

Millä selität sen, että maailmassa on islamilaisia, buddhalaisia ja kristittyjä maita? Entäs juutalaiset tai palmuheebot? Tällä ei siis ole mitään tekemistä esim. koulun opetuksen tai vanhemmilta saadun tiedon kanssa? Kaikki kyseisten maiden uskovaiset ovat siis itsenäisesti ilman mitään ulkoisia vaikutteita löytäneet oman uskonsa. Niinkuin sinäkin. Ovatko kaikki buddhalaiset mielestäsi tyhmiä, koska tuollaista roskaa uskovat - sinun uskosihan on tietysti oikea. Synnynkö minä uudestaa sikana?
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jatkoa seuraa.. :D

Viestin lähetti Carlos
Eli pointtini on se että jumala on itsekeskeinen tyranni, jos hän edellyttää meiltä jotain tiettyä mielipidettä, ennenkuin kelpaamme hänen valtakuntaansa. Ja jos homma on todella näin, kärvennyn sitten mieluummin vaikka siellä helvetin tulessa, omasta vapaasta tahdostani. Mieluummin kärvennyn oman mielipiteeni seurauksena, kuin seuraan orjallisesti jonkun toisen sanomaa, ilman yksilönvapautta. Olen varmaan sitten marttyyri?

Ähh... Ei Jumala edellytä sulta mitään mielipiteitä... Jumala edellyttää sulta uskoa. Ei Jumala ole tyranni. Saatana on tyranni. Jumala rakastaa jokaista luomaansa ihmistä. Jumala on rakastanut Sinua niin paljon, että antoi ainokaisen poikansa, jotta pelastuisit uskomalla häneen. Eli Jumala on antanut ihmisille mahdollisuuden pelastua tällä tavoin. Jos olet tehnyt syntiä, et pääse taivasten valtakuntaan. Uskomalla Jeesukseen, Jumalan poikaan, syntisi on sovitettu.

Marttyyri susta tulee vasta sitten kun sut tapetaan uskosi tähden...
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Olen selaillut sen verran, että voin sanoa sivistäneeni itseäni. Muutoin ei kiinnosta koko juttu pätkääkään. Uskonnosta oli koulussa kymppi, mutta sehän ei tarkoita mitään. Ennemmin luen sitä Punaista kirjaa.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti D2
Fakta on sellainen asia, joka on varmasti totta.

Sitten se on fakta. :D

Viestin lähetti D2
Koululaitos on ollut osallisena tähän "aivopesuun" takuulla jokaisen uskovaisen kohdalla. Tunnustuksellisestihan siellä uskontoa opetetaan. Ja jos 3-vuotiaasta asti vanhemmat tuputtavat omia näkemyksiään Jumalasta, kyllähän sen suht varmasti uskoo vielä vanhanakin.

Et edelleenkään maininnut ketään henkilöä joka olisi OIKEASTI aivopesty suomalaisessa koululaitoksessa. Mitäs tämä elämänkatsomustieto (vai mikä se nyt olikaan) on? Vaihtoehto-aivopesua?!? Mitä sulle sitten on kerrottu kolmevuotiaana? Millä sun vanhempasi ovat sua aivopesseet???

Whatever, like I care... :rolleyes:
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti sopuli


Millä selität sen, että maailmassa on islamilaisia, buddhalaisia ja kristittyjä maita? Entäs juutalaiset tai palmuheebot? Tällä ei siis ole mitään tekemistä esim. koulun opetuksen tai vanhemmilta saadun tiedon kanssa? Kaikki kyseisten maiden uskovaiset ovat siis itsenäisesti ilman mitään ulkoisia vaikutteita löytäneet oman uskonsa. Niinkuin sinäkin. Ovatko kaikki buddhalaiset mielestäsi tyhmiä, koska tuollaista roskaa uskovat - sinun uskosihan on tietysti oikea. Synnynkö minä uudestaa sikana?

Mä kirjotin siitä tuolla hieman aikaisemmin...

Ihminen on luotu elämään yhteydessä Jumalaan. Kun tämä yhteys on poikki, ihminen pyrkii täyttämään tätä tyhjiötä erilaisin keinoin. Siksi maailma on täynnä uskontoja.

Kyllä koululaitoksessa tietysti opetetaan uskontoa aika pitkälle kristinuskon mukaan. En nyt kuitenkaan menisi sanomaan sitä aivopesuksi... Vaikka tietenkin jos opettajaksi sattuu tulemaan joku kiihkomielinen intoilija, niin en ihmettele jos tunnit sujuu hieman niin ja näin...

Ja tottakai ulkoisia vaikutteita omaksutaan uskonasioissakin. Ihmisiähän me ollaan. Sitä mä vaan väitän että ei uskovaisia voi leimata uskonsa takia "omilla aivoilla ajattelemattomiksi" ihmisiksi. Uskovaisisten joukossa on fiksujakin ihmisiä, epäilen tosin että olisit heitä koskaan tavannut...? ;)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti parkhurst


Mä kirjotin siitä tuolla hieman aikaisemmin...

Ihminen on luotu elämään yhteydessä Jumalaan. Kun tämä yhteys on poikki, ihminen pyrkii täyttämään tätä tyhjiötä erilaisin keinoin. Siksi maailma on täynnä uskontoja.

Pienen pieniä kysymyksiä...

Kuinka voit olla aivan varma siitä, että juuri kristinuskon jumala on se oikea jumala? Entäpä jos esim. kristityt ja juutalaiset ovat niitä harhautuneita jotka ovat täyttäneet elämänsä tyhjiön kehittämillään uskonnoilla (kristinusko & juutalaisuus) jouduttuaan eroon oikeasta jumalasta?

Ethän vaan vastaa: "Minä uskon kristinuskon jumalan olevan oikean jumalan". Kykenetkö sinä, tai joku muu uskovainen, antamaan konkreettisempaa muuta kuin uskoon perustuvaa vastausta. Aivan samoin minä voisin uskoon vedoten väittää vaikkapa "äitiluontoa" oikeaksi jumalaksi ja sanoa muiden olevan harhaoppisia ja kerettiläisiä.

Tällaista,

vlad#16.

P.S. Kyllä, uskovaisten joukossa on fiksuja ihmisiä aivan kuin ei-uskovaisten joukossa on tyhmiä ihmisiä. Ainakaan minulla ei ole tapana jaotella ihmisiä fiksuihin ja tyhmiin ainoastaan sen perusteella uskovatko he vai eivät. En kuitenkaan kiellä etteikö uskonto voisi olla eräs kriteeri tätä jaottelua tehtäessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös