Luetko Raamattua?

  • 4 906
  • 76

Luetko Raamattua?

  • Totta kai luen!

    Ääniä: 32 24,1%
  • No en lue!

    Ääniä: 105 78,9%

  • Äänestäjiä
    133
  • Poll closed .

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Niin, juohtuipa mieleeni kysäistä tässä turhien ketjujen luvatussa maassa että luetteko hyvä Jatkoaikalaiset Raamattua? Jos, niin kuinka usein? Jos ette, niin miksette?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Ei sitä toista kertaa jaksa lukea.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Päivittäin pyrin lukemaan, joskus luvun joskus kymmenen. Joka päivä kuitenkin haluan ajan sille kaivaa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mooseksen ensimmäisen kirjan olen lukenut, vapaa-ajalla.
Olipas pitkä teksti, jaksoin kuitenkin lukea kokonaan.
 

Jet-Ace

Jäsen
Luen. Historia on intohimoni ja minulle Raamattu on yksi historiallinen dokumentti muiden vastaavien joukossa. Yhtä suurella mielenkiinnolla olen lukenut Marxin Pääoman, Hitlerin Taisteluni, Maon Punainen Kirja, Stalin-kirjan jne.
Maailman tapahtumien ymmärtäminen on paljon helpompaa, kun ymmärtää, mikä on kunkin ideologian tausta.

Minusta jokaisen tulisi lukea Raamattu kannesta kanteen, se on osa länsimaista yleissivistystä. Jos sieltä yrittää etsiä ratkaisuja nykypäivän pulmiin, niin se on toinen juttu ja sitä en tarkoita.

Vakavin puutteeni on Koraani, joka tulisi lukea.
 

Carlos

Jäsen
Onhan tuota tullut joskus lueskeltua, mutta en sen takia että se olisi muka "hengellinen kirja", vaan kuten JA tuossa edellä sanoi, yleissivistyksen kannalta. Sehän on vain yksi tuhansia vuosia vanha kansantarusto, siinä kuin mikä tahansa muukin. Ihan yhtä lailla Kalevalaa voisi luonnehtia meidän raamatuksi, ja sekin on muuten mielenkiintoinen kirja, kun yrittää katsoa pintaa syvemmälle. Kaikki nuo tarinat ovat kyllä saaneet jostain alkunsa, vaikka paisuvatkin ajan mittaan.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
On todella hienoa huomata että tälläinen aihe kirvoittaa keskustelua Jatkoajassa.

Itse on pakko myöntää että Raamattu on jäänyt lukematta. Osia toki olen lukenut kuten Luukkaan evankeliumin toisen luvun, joka alkaa "Ja tapahtui niinä päivinä että keisari Augustukselta kävi käsky että koko maailma oli verolle pantava." Eli siis jouluevankeliumi. Onhan Raamatussa hienoja tarinoita ja jopa elämänohjeitakin mutta ei siitä todellakaan pidä hakea ratkaisuja nykypäivän ongelmiin.
 

Aksu

Jäsen
Historiallisena teoksena olen tutustunut ja valikoiden lukenut, mutta kokonaan en ole vielä lähtenyt matkaa tarpomaan. Yleissivistyksen nimissä tämänkaltainen tietämys ei ole koskaan pahasta, joten suosittelen omalta osaltani lukemistä niille, joilla tarmoa riittää. Melkoinen tilkkutäkki teos kaikenkaikkiaan on.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos
Sehän on vain yksi tuhansia vuosia vanha kansantarusto, siinä kuin mikä tahansa muukin. Ihan yhtä lailla Kalevalaa voisi luonnehtia meidän raamatuksi, ja sekin on muuten mielenkiintoinen kirja, kun yrittää katsoa pintaa syvemmälle. Kaikki nuo tarinat ovat kyllä saaneet jostain alkunsa, vaikka paisuvatkin ajan mittaan.

Lähe nyt jo himaas... :D

Jos lukisit Raamattua säännöllisesti ja eläisit sen sanomaa todeksi, et sanoisi noin. Mä tiedän.

Ja joo, kyllä luen Raamattua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vastasin: en lue raamattua.

En voi sanoa lukevani raamattua mutta olen tutkinut ja tutkin yhä edelleen raamattua ja muuta kristillistä ja uskonnollisuutta sivuavaa kirjallisuutta. Teen tämän eritoten yleissivistyksen tähden, mutta osaltaan myös mielenkiinnosta. Samoin tutkin ja luen muinaisia taruja ja kirjoituksia ymmärtääkseni edes hitusen sen ajan ihmisten ajatusmaailmaa ja saadakseni edes pienen käsityksen siitä mitä asioita ihmiset tuolloin pitivät tärkeinä ja kuinka he ymmärsivät jumalat ja kuinka myytit ovat vaikuttaneet heidän elämäänsä.

vlad#16
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En lue. Olen tosin usein ajatellut, että jos olisi aikaa ja sisua, niin tekisi mieli lukea se läpi. En sillä, että hakisin siitä mitään pelastusta elämääni, vaan yleissivistyksen tähden. Ja skeptikkona minun olisi ehkä helpompi perustella kantojani, jos osaisin myös vastapuolen argumentit. Ja vaikka olen sanonut aina, ettei Raamattua pysty pitämään historiallisena lähteenä, niin siitä saisi kuitenkin jonkin sortin käsityksen sen ajan ihmisistä ja yhteiskunnasta.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti vlad
Vastasin: en lue raamattua.

En voi sanoa lukevani raamattua mutta olen tutkinut ja tutkin yhä edelleen raamattua ja muuta kristillistä ja uskonnollisuutta sivuavaa kirjallisuutta. Teen tämän eritoten yleissivistyksen tähden, mutta osaltaan myös mielenkiinnosta. Samoin tutkin ja luen muinaisia taruja ja kirjoituksia ymmärtääkseni edes hitusen sen ajan ihmisten ajatusmaailmaa ja saadakseni edes pienen käsityksen siitä mitä asioita ihmiset tuolloin pitivät tärkeinä ja kuinka he ymmärsivät jumalat ja kuinka myytit ovat vaikuttaneet heidän elämäänsä.

vlad#16

Juuri näin. Avain nykypäivän tapahtumien ymmärtämiseen ja siihen, mitä mahdollisesti tulee tapahtumaan, on historian tapahtumien ymmärtäminen ja eri ideologioiden tunteminen.

Uskontojen ja ideologioiden tunteminen auttaa myös ymmärtämään, kuinka kapea maailmankuva edellä mainuttujen tunnustajilla SAATTAA olla.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti parkhurst


Lähe nyt jo himaas... :D

Jos lukisit Raamattua säännöllisesti ja eläisit sen sanomaa todeksi, et sanoisi noin. Mä tiedän.

Ja joo, kyllä luen Raamattua.

Edelleen, se on vain yksi vanha tarusto muiden joukossa. Vastaavia eepoksia on useita, kaikki eivät vain ole päässeet samaan asemaan. Onhan siihen varmasti kerätty paljon elämänohjeita ja viisauksia, mikä on kirjan tarkoituskin. Niitä ohjeita elämällä ja tarinoista oppimalla saa varmasti kaikenlaista sisältöä elämäänsä, mutta niin saa lukemalla esim. Ultra-lehteä tms. ihan yhtä lailla. Ihmisen korvien väli on niin mielenkiintoinen paikka, että kaikki on mahdollista ja kaikki mihin ihminen uskoo, muuttuu "todeksi".

Mutta edelleenkin raamattu on vain ihmisten tekemä kirja, vuosituhansien aikana kerätyistä tarinoista ja viisauksista koottu, joita on muokattu tuhottoman monia kertoja eri käännösten ja "modernisointien" yhteydessä. Jos joku pitää tätä kirjaa jotenkin pyhänä, niin siitä vaan, mutta minulle se on vain kirja. Hyvin kuuluisa sellainen.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos


Edelleen, se on vain yksi vanha tarusto muiden joukossa. Vastaavia eepoksia on useita, kaikki eivät vain ole päässeet samaan asemaan. Onhan siihen varmasti kerätty paljon elämänohjeita ja viisauksia, mikä on kirjan tarkoituskin. Niitä ohjeita elämällä ja tarinoista oppimalla saa varmasti kaikenlaista sisältöä elämäänsä, mutta niin saa lukemalla esim. Ultra-lehteä tms. ihan yhtä lailla. Ihmisen korvien väli on niin mielenkiintoinen paikka, että kaikki on mahdollista ja kaikki mihin ihminen uskoo, muuttuu "todeksi".

Mutta edelleenkin raamattu on vain ihmisten tekemä kirja, vuosituhansien aikana kerätyistä tarinoista ja viisauksista koottu, joita on muokattu tuhottoman monia kertoja eri käännösten ja "modernisointien" yhteydessä. Jos joku pitää tätä kirjaa jotenkin pyhänä, niin siitä vaan, mutta minulle se on vain kirja. Hyvin kuuluisa sellainen.

Raamattu on ihmisten tekemä kirja, mutta ne kirjoitukset ovat Jumalan sanaa, sanaa jota Jumala on ihmisille ilmoittanut. Joten siksi se ei ole tarusto. Vaikka sinulle se sitä onkin.

Raamattua ei ole muokattu käännösten ja modenisointien yhteydessä. Asiat ovat pysyneet samoina, vaikka kieliasu on muuttunut. Aiheesta on tehty tutkimuksia, ihan laidasta laitaan... Kysy vaikka Jagr68:lta. :D

Viestin lähetti Carlos
Ihmisen korvien väli on niin mielenkiintoinen paikka, että kaikki on mahdollista ja kaikki mihin ihminen uskoo, muuttuu "todeksi".

Mikä saa sitten sut uskomaan että olet oikeassa... :cool:
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
olen lukenut sen, kuin kirjan. VT on oikeastaan aika hauska pätkä verisiä tappeluja ym. sälää. Mitä siitä kostuin? No tiedämpähän jonkunverra siitäkin, en kuitenkaan tunne mitenkään valaistuneeni sen lukemisesta.

pidän kylläkin enemmän TSH:sta.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti parkhurst


Raamattu on ihmisten tekemä kirja, mutta ne kirjoitukset ovat Jumalan sanaa, sanaa jota Jumala on ihmisille ilmoittanut. Joten siksi se ei ole tarusto. Vaikka sinulle se sitä onkin.

Raamattua ei ole muokattu käännösten ja modenisointien yhteydessä. Asiat ovat pysyneet samoina, vaikka kieliasu on muuttunut. Aiheesta on tehty tutkimuksia, ihan laidasta laitaan... Kysy vaikka Jagr68:lta. :D

Mikä saa sitten sut uskomaan että olet oikeassa... :cool:

Loistavaa, tästähän saatiin oikein keskustelu aikaan! Tässä vähän väitteitä takaisinpäin: ;)

Jumalan sanaa? Juu, ehkä osa on (väitettyä) Jumalan sanaa, mutta moni tarina/tms on tuohon opukseen ilmestynyt kyllä ihan ilman Jumalan sanomista. Ja vaikka nämä tarinat olisivat kenen tahansa sinne laittamia, on kuitenkin enemmän kuin todennäköistä että ne pohjautuvat tositapahtumiin, jolloin ne ovat historiallisia tapahtumia, joita pitkän ajan jälkeen ei välttämättä voida näyttää käyneen toteen, jolloin arkeologit kutsuvat niitä tarustoiksi.

Ja raamatun sanoma on ihan varmasti muuttunut vuosituhansien saatossa, ei ehkä paljoa, mutta on kuitenkin. Siitä on jätetty pois "sopimattomia" kohtia, ja ehkä lisätty jotain, kulloiseenkin maailmantilanteeseen sopien. Et kai oikeasti kuvittele että lähes rikollisjärjestöinä menneinä vuosisatoina toimineet "kirkot" ovat kopioineet tätä kirjaa sanasta sanaan, ja että tarinat eivät ole tahtomattaankin eläneet/muuttuneet hiljalleen? Jos ikinä lapsena leikit "rikkinäistä puhelinta", tämän pitäisi olla aika selvää.

Ja sitten vielä tuohon ihmismieleen. Oletko ikinä pysähtynyt miettimään että maailmassa on satoja uskontoja, satoja miljoonia jumalia, ja kaikki ihmiset jotka tunnustavat jotain näistä tuntevat olevansa yhteydessä siihen omaan jumalaansa ja pitävät tätä jumalaa oikeana? Miten on mahdollista että täysjärkiset ihmiset "näkevät" metsänhenkiä, enkeleitä, keijukaisia, maahisia, vuorenpeikkoja yms jopa tänä päivänä? Miksi Suomessa oli ennen ristiretkien uskoonpakottamista eri jumalat kuin tänä päivänä? Miksi niitä silloin palvottiin hartaasti? Miksi niihin silloin uskottiin ihan täysin? Miksei enää?

Ottamatta kantaa siihen, mikä on Jumala, tai onko Jumalaa olemassa, eikö tämä kerro jo jotain siitä että ihminen uskoo siihen mihin on kasvatettu, ja tuntee sen olevan sen oikean? Edelleen ottamatta kantaa itse Jumalaan, eikö ole selvää että kaikki "maanpäälliset" uskonnot ovat ihmisten itsensä kehittämiä ja ajan mittaan muokkaamia? Se mistä kaikki uskonnot ovat saaneet alkunsa, voisin spekuloidan ja tarinoida päiviä, mutta eikö tässä kaikessa olekin tiettyjä epäloogisuuksia? Ja vastaukseksi ei kelpaa "tutkimattomia ovat herran tiet" (=turpa kiinni nuija, tämä ei sovi kuvioon mutta sinun ei pidä ymmärtää sitä)

Onhan mahdollista että olen nähnyt kaiken täysin väärin, mutta voitko kertoa minulle parahin parkhurst, millä selität kaiken edellämainitun?
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, tästähän saadaan oikein loistava keskustelu aikaan! Ymmärrät kai että sun on turha väitellä mun kanssa, uskovaisethan on aina oikeessa... :p No joo...

Viestin lähetti Carlos
Jumalan sanaa? Juu, ehkä osa on (väitettyä) Jumalan sanaa, mutta moni tarina/tms on tuohon opukseen ilmestynyt kyllä ihan ilman Jumalan sanomista. Ja vaikka nämä tarinat olisivat kenen tahansa sinne laittamia, on kuitenkin enemmän kuin todennäköistä että ne pohjautuvat tositapahtumiin, jolloin ne ovat historiallisia tapahtumia, joita pitkän ajan jälkeen ei välttämättä voida näyttää käyneen toteen, jolloin arkeologit kutsuvat niitä tarustoiksi.

Totta, Raamatun kirjat perustuvat oikeisiin tapahtumiin. Kaikkia Raamatun asioita arkeologit eivät ehkä ole pystyneet todistamaan, mistä minä niistä kaikista tiedän. Mutta kaikki kirjat jotka Raamatussa ovat, on kirjoitettu sen perusteella mitä Jumala on ilmoittanut kaikessa viisaudessaan ihmisille. Esim. Ilmestyskirjassa Johannes on kirjoittanut kaiken ylös Jumalan käskystä. Se jopa mainitaan kirjassa.

Viestin lähetti Carlos
Ja raamatun sanoma on ihan varmasti muuttunut vuosituhansien saatossa, ei ehkä paljoa, mutta on kuitenkin..

Eikä varmana ole... :) Raamatusta ei oteta uusia painoksia entisen painoksen perusteella. Raamattua tutkitaan paljon ympäri maailmaa, käännöksiä tehdään monille kielille ja nämä painokset mitä me luemme perustuvat kaikki alkuperäisiin hepreankielisiin pergamentteihin, vai mitä ne nyt ovatkaan... Nykypäivän Raamattua on tutkittu/verrattu noihin alkuperäisiin kirjoituksiin, ja niiden tutkimusten perusteella on tultu siihen tulokseen että se on täysin sama kirja mitä se on alkujaan ollut.

Viestin lähetti Carlos
Siitä on jätetty pois "sopimattomia" kohtia, ja ehkä lisätty jotain, kulloiseenkin maailmantilanteeseen sopien. Et kai oikeasti kuvittele että lähes rikollisjärjestöinä menneinä vuosisatoina toimineet "kirkot" ovat kopioineet tätä kirjaa sanasta sanaan, ja että tarinat eivät ole tahtomattaankin eläneet/muuttuneet hiljalleen? Jos ikinä lapsena leikit "rikkinäistä puhelinta", tämän pitäisi olla aika selvää.

Ne ketkä Raamattua ovat muokanneet ovat Jehovat ja mormonit yms. Huijareita on uskonnon parissa pyörinyt paljonkin, sitäkään en epäile. Raamatussa varoitetaan tästäkin. Lue vaikka Ilmestyskirjan viimeisestä luvusta... Raamattu on jokatapauksessa Jumalan sanaa, ja Jumalan sana pysyy muuttumattomana vaikka ihminen yrittäisi sitä muuttaa.

Viestin lähetti Carlos
Ja sitten vielä tuohon ihmismieleen. Oletko ikinä pysähtynyt miettimään että maailmassa on satoja uskontoja, satoja miljoonia jumalia, ja kaikki ihmiset jotka tunnustavat jotain näistä tuntevat olevansa yhteydessä siihen omaan jumalaansa ja pitävät tätä jumalaa oikeana? Miten on mahdollista että täysjärkiset ihmiset "näkevät" metsänhenkiä, enkeleitä, keijukaisia, maahisia, vuorenpeikkoja yms jopa tänä päivänä? Miksi Suomessa oli ennen ristiretkien uskoonpakottamista eri jumalat kuin tänä päivänä? Miksi niitä silloin palvottiin hartaasti? Miksi niihin silloin uskottiin ihan täysin? Miksei enää?

Ei ole olemassa kuin yksi Jumala. Ihminen on alunperin luotu elämään yhteydessä Jumalaan. Kun tämä yhteys on poikki, ihminen pyrkii täyttämään tätä tyhjiötä elämässään kaikennäköisillä keinoilla. Siksi maailma on täynnä uskontoja. Vaikka menisit johonkin pimeimpään sademetsään jossain viidakossa ja löydät sieltä jonkun ihme heimon, niin ihan varmaan nekin jotain palmuheeboa palvoo... :)

Mutta ketä ne täysjärkiset ihmiset ovat ketkä "näkevät" mörköjä?

Viestin lähetti Carlos
Ottamatta kantaa siihen, mikä on Jumala, tai onko Jumalaa olemassa, eikö tämä kerro jo jotain siitä että ihminen uskoo siihen mihin on kasvatettu, ja tuntee sen olevan sen oikean? Edelleen ottamatta kantaa itse Jumalaan, eikö ole selvää että kaikki "maanpäälliset" uskonnot ovat ihmisten itsensä kehittämiä ja ajan mittaan muokkaamia? Se mistä kaikki uskonnot ovat saaneet alkunsa, voisin spekuloidan ja tarinoida päiviä, mutta eikö tässä kaikessa olekin tiettyjä epäloogisuuksia? Ja vastaukseksi ei kelpaa "tutkimattomia ovat herran tiet" (=turpa kiinni nuija, tämä ei sovi kuvioon mutta sinun ei pidä ymmärtää sitä)

Kyllähän näitä uskontoja todellakin on maailma pullollaan... Ja ihminen yleensä uskookin sen mihin on kasvatettu, silti se ei tarkoita sitä että se mihin on kasvatettu on aina oikein. Minä uskon että se mitä Raamattu sanoo on oikein, sillä uskon Jumalaan ja siihen että Raamattu on Jumalan sanaa.

Viestin lähetti Carlos
Onhan mahdollista että olen nähnyt kaiken täysin väärin, mutta voitko kertoa minulle parahin parkhurst, millä selität kaiken edellämainitun?

No, mä ainakin yritin... :D
 

Hese

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän ihme
Ainut mikä Raamatussa kiinnostaa, on ilmestyskirja. Ennustukset maailmanlopusta, pedon luku, saatanan toinen tuleminen jne, ne vasta onkin mielenkiintoista luettavaa. Muuten en Raamattua lue.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti parkhurst
Mutta kaikki kirjat jotka Raamatussa ovat, on kirjoitettu sen perusteella mitä Jumala on ilmoittanut kaikessa viisaudessaan ihmisille. Esim. Ilmestyskirjassa Johannes on kirjoittanut kaiken ylös Jumalan käskystä. Se jopa mainitaan kirjassa.

Tästä on turha jatkaa, en osaa heittää (järkevää) vasta-argumenttia, joten erävoitto sinulle 1-0. :)

Viestin lähetti parkhurst
Raamatusta ei oteta uusia painoksia entisen painoksen perusteella. Raamattua tutkitaan paljon ympäri maailmaa, käännöksiä tehdään monille kielille ja nämä painokset mitä me luemme perustuvat kaikki alkuperäisiin hepreankielisiin pergamentteihin, vai mitä ne nyt ovatkaan... Nykypäivän Raamattua on tutkittu/verrattu noihin alkuperäisiin kirjoituksiin, ja niiden tutkimusten perusteella on tultu siihen tulokseen että se on täysin sama kirja mitä se on alkujaan ollut.

Hyvä. Mutta onko olemassa täydellinen "alkuperäinen" raamattu? Epäilemättä hyvin vanhoja löytyy, ja vaikka alkuperäinenkin olisi taatusti tiedossa, menneet tapahtumat ovat silti matkanneet suusta suuhun kenties satoja, jopa tuhansia vuosia ennenkuin ovat päätyneet raamattuun. Ja sillä aikavälillä paljon ehtii tapahtua. Ihan esimerkkinä kun mm. nuorena kloppina hortoilin humalassa (jalkaisin) ja vähän teloin itseäni, kuulin maanantaina koulussa olleeni liikkeellä kaverin mopolla, sitten isäni autolla jne. Tarina sai siivet ja sitten mentiinkin. Miltähän se kuulostaisi vuonna 5002? ;)

Viestin lähetti parkhurst
Ei ole olemassa kuin yksi Jumala. Ihminen on alunperin luotu elämään yhteydessä Jumalaan. Kun tämä yhteys on poikki, ihminen pyrkii täyttämään tätä tyhjiötä elämässään kaikennäköisillä keinoilla. Siksi maailma on täynnä uskontoja. Vaikka menisit johonkin pimeimpään sademetsään jossain viidakossa ja löydät sieltä jonkun ihme heimon, niin ihan varmaan nekin jotain palmuheeboa palvoo...

Edelleen ottamatta kantaa siihen onko Jumalaa olemassa vai ei, minäkin uskon että jos on, niin ei ole kuin yksi Jumala. Kaikki mitä maanpäälliset uskonnot virittelevät ovat jotain sinnepäin, ja siksi tämä moninainen uskontojen kirjo. Tästä päästään juuri minun pointtiini, mistä tiedät että juuri se Jumala johon sinä olet oppinut uskomaan, on se oikea? Tiedän kyllä, "sen vain tietää", mutta jälleen ottaisin tässä esiin tämän ihmismielen itsesuggestion. Minun on ainakin vaikea niellä kaikkia kristinuskon oppeja sellaisenaan, ja sikäli epäilen että koko totuus ei löydy mistään mihin maan päällä uskotaan.

Ja tästäkin pääsee taas toiseen asiaan. Jos uskoo Jumalaan ja on yhteydessä häneen, mihin ihmeessä siinä tarvitsee seurakuntaa ja jotain omituisia & raskassoutuisia palvontariittejä? Eikä sitä ihminen voisi ihan itsekseen uskoa Jumalaan ja löytää omat "oppinsa"? Eikös se ole täsmälleen näiden kahden osapuolen välinen asia miten ovat yhteydessä, vai ovatko mitenkään? Eikai siinä tarvita mitään seurakuntia ja selkäpiitä karmivia virsiä? Eikö uskonto ja Jumala saa olla iloinen asia?


Viestin lähetti parkhurst
Kyllähän näitä uskontoja todellakin on maailma pullollaan... Ja ihminen yleensä uskookin sen mihin on kasvatettu, silti se ei tarkoita sitä että se mihin on kasvatettu on aina oikein. Minä uskon että se mitä Raamattu sanoo on oikein, sillä uskon Jumalaan ja siihen että Raamattu on Jumalan sanaa.

Juuri näin! Jos minut/kuka tahansa olisi kasvatettu palvomaan Tapiota ja Ahtia, ja lukisimme siitä vielä sopivista lähteistä, olisimme 100% varmoja että tämä on se "oikea tie", ja olisimme onnellisia valitsemallamme tiellä.

Ainakin minä suhtaudun kyllä oikein avoimesti ja vastaanottavaisesti kaikkeen saatavilla olevaan tietoon, mutta käytän myös omaa järkeäni enkä niele kaikkea sellaisenaan. Ihminen on kuitenkin vain ihminen, ja mitä ihminen on päästänyt käsistään on yhtä altis virheille kuin ihminen itse.

Ihmiset ovat kyllä kautta historian luottaneet sokeasti milloin mihinkäkin, ja juuri näin on syntynyt mm. Stalinin ja Hitlerin (ja Sharonin :D) hirmuvallat. Seurataan sokeasti eikä ajatella. Ole valmis hylkäämään entinen - epäile kaikkea - ole valmis hyväksymään kaikki. Siinä minun elämän ohjenuorani, ja hienosti olen pärjännyt.

Et vielä saanut minua vakuuttuneeksi kristinuskon oikeellisuudesta, mutta jatka ihmeessä yritystä! :)
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Tietysti olen lukenut Raamattua ja luen edelleenkin, en kai minäkään nyt sentään mikään pakana ole! :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös