Lokomotiv Jaroslavl lentokoneonnettomuudessa

  • 436 265
  • 844

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä te oikein tuosta Porvoon Kärpän viestistä riehutte? Eihän tämä nyt mikään virallinen muistoketju tai muistotilaisuus (kuten joku taisi jo asiaa verrata) ole vaan ketju jossa keskustellaan Lokomotiv Jaroslavlin lentokoneonnettomuudesta ja siihen liittyvistä fiiliksistä. Jos Porvoon Kärppää ei tämä asia kosketa niin kyllä kai hän saa sen tähän ketjuun kirjoittaa ihan samalla tavalla kuin nämä jotka kirjoittelevat näitä R.I.P. -viestejä. Se on erilainen mielipide mutta mielipide kuitenkin, enkä minä nyt tiedä onko kenelläkään oikeutta alkaa huutamaan "mene pois" tuon takia.

Kyllä tällä konemerkillä on synkkä historia. Ilmeisesti seitsemän onnettomuutta jossa kone ollut mukana ja yli 500 kuollutta.

Mutta jos katsoo tuota onnettomuuslistaa niin aika monen kohdalla lukee "crew error" ja selvästi teknisestä syystä on johtunut vain kaksi onnettomuutta. Olen edelleen sillä kannalla että lentoyhtiöiden ja niiden työntekijöiden asenteet on suurempi ongelma kuin itse konetyyppi, noiden onnettomuuskoneiden yhtiöt näyttää olevan juuri Venäläisiä tai jotain muita ex-Neuvostomaita. Ikävä kyllä siellä päin tämä koneiden ylläpito, huolto tai lentoturvallisuudesta välittäminen ylipäätään ei ole lähelläkään länsimaiden luokkaa. Tämä välinpitämätön asenne on näkynyt siellä aika monessa muussakin asiassa kuin lentämisessä, mutta tietysti kun lentokone putoaa niin silloin tuho on aina iso ja asia saa enemmän julkisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Ralph

Jäsen
Ruotslaismediassa Stefan Livin kohtalo on tottakai ollut etusivun juttu eilisen onnettomuuden vuoksi. Jönköpingissä fanit ovat muistaneet maalivahtia monin tavoin. Voi vain kuvitella mitkä siellä on tunnelmat.

Asiaa on tietysti käsitelty myös HV71:n pelaajiston osalta, olihan Stefan Liv monien vanha joukkuetoveri ja hyvä ystävä, Liv oli pidetty pelaaja. Ilmeisesti tämän- ja huomisen päivän harjoituksia on peruttu tapahtuneen vuoksi. Puheissa on ollut jo numeron yksi nostamista Kinnarps Arenan kattoon.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kerroin ettei kosketa ja that's it.
Uhreilla oli tässä onnettomuudessa kasvot ja siksi tämä tragedia koskettaa enemmän kuin tavallainen lento-onnettomuus Venäjällä.

Jos sinä Porvoon Kärppä kirjoittaisit R.I.P. -ketjuun että suret läheisen sukulaisen kuolemaa ja joku vastaisi siellä että "ei kosketa, that´s it", niin ehkä sinäkin olisit sitä mieltä että pelisilmä puuttuu kyseiseltä ihmiseltä. Eikö vain?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Harmi että Rauman Lukolla ei ole tosin varaa lentomatkustamiseen.. Mielummin Lukko kuin Jaroslav!

Onpa helvetin mautonta kirjoittelua. Porvoon Kärpän viestit varmaan ärsyttävät monia, mutta niissä on sentään joku pointti, jota kirjoittaja yrittää perustella jotenkin. Tämän tyyliset heitot taas ovat jo lapsellista ajattelemattomuutta.

Noin ylipäätään olen tosin sitä mieltä ettei kenelläkään (eikä tässä tapauksessa edes itselläni) ole oikeutta lähteä tuomitsemaan toisten tunnepohjaisia reaktioita vääriksi. Jos joku kokee ettei tunnu missään tai että Lukko olisi saanut mennä Jaroslavin sijasta, niin siitä vain, mutta järjenkäyttö olisi sallittua siinä mihin asiayhteyteen lähtee kommenttejaan kertomaan.

Kaiken kaikkiaan tämän turman aiheuttamat reaktiot kertovat kai siitä että jääkiekko, vaikka onkin "kova" ammattilaislaji, on myös eräänlainen fantasiamaailma, jossa me kaikki olemme faneina jollakin tapaa osallisina. Kun jotakin tällaista tapahtuu, on se tyly muistutus siitä ettei elämä ikävä kyllä olekaan pelkkää peliä ja leikkiä. Koska muistutus oli laadultaan äärimmäinen, pidän ymmärrettävänä että monilla on nyt Suomessakin paha olla.

Mutta kait se tästä, joskus ja jotenkin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä te oikein tuosta Porvoon Kärpän viestistä riehutte? Eihän tämä nyt mikään virallinen muistoketju tai muistotilaisuus (kuten joku taisi jo asiaa verrata) ole vaan ketju jossa keskustellaan Lokomotiv Jaroslavlin lentokoneonnettomuudesta ja siihen liittyvistä fiiliksistä. Jos Porvoon Kärppää ei tämä asia kosketa niin kyllä kai hän saa sen tähän ketjuun kirjoittaa ihan samalla tavalla kuin nämä jotka kirjoittelevat näitä R.I.P. -viestejä. Se on erilainen mielipide mutta mielipide kuitenkin, enkä minä nyt tiedä onko kenelläkään oikeutta alkaa huutamaan "mene pois" tuon takia.
Kappas vaan. Olihan täällä sentään joku joka ymmärsi oikein ensimmäisen viestini. Nimenomaan ajattelin itsekin että tässä topicissa keskustellaan asiasta, joten päätin tuoda julki oman mielipiteeni, silläkin uhalla että se poikkeaa valtavirrasta. Toki jos tämä olisi otsikoitu tyyliin "Lepää rauhassa Lokomotiv Jaroslav", tms. adressien lähettämisketju, olisin ollut hiljaa.

Täytyy näin Kärppäfanina toivoa ettei Kärpistä aleta rahalla viemään parhaita pelaajia näin kauden kynnyksellä mahdollisesti perustettavaan uuteen Lokomotiviin. Eipä Kärpissä toki kovin montaa kovan tason peluria olekaan, mutta voisin kuvitella että Haataja, Vondrka tai vaikka Viuhkola voisi hyvinkin kelvata.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mitä te oikein tuosta Porvoon Kärpän viestistä riehutte? Eihän tämä nyt mikään virallinen muistoketju tai muistotilaisuus (kuten joku taisi jo asiaa verrata) ole vaan ketju jossa keskustellaan Lokomotiv Jaroslavlin lentokoneonnettomuudesta ja siihen liittyvistä fiiliksistä.
Tämä tilanne on vähän verrattavissa siihen että työpaikalla keskustellaan/suretaan entisen työkaverin äkillistä kuolemaa ruokatunnilla ja Porvoon Kärppä hiihtelee paikalle julistamaan ettei tunnu missään.

Juu, ei ole mikään virallinen muistoketju, mutta pelisilmän käyttö ei ole edelleenkään kiellettyä. Ei ole mitään voitettavaa änkemällä surevien ihmisten sekaan julistamaan "ettei kosketa pätkääkään".
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei ilmeisesti ihan uunituore lista, mutta antaa jonkun kuvan venäläisyhtiöiden ranginkista:

tästä löytyy

Kyseinen yhtiö löytyy listan pohjalta, ja isolla lukuarvolla.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Järkytys on ollut suuri...

.....kaikkialla kiekkoilevassa maailmassa. Tässä vaiheessa ei voi muuta tehdä kuin esittää oman osanottonsa. Niin monta perhettä jäi surun valtaan. Nyt näemme joukkueen merkityksen sekä Jaroslavissa että koko Venäjällä.

ED. Eilen Nelonen prolla nähdyn ottelun osalta tehtiin ainoa oikea päätös tiedon tultua.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Sambia, Torino, United....

......Sambian futismaajoukkue kuoli lento-onnettomuudessa vuonna 1993.....ja jotenkin muistelisin, että jollekin seurajoukkueellekin on käynyt joskus samoin. Vaikka näin voikin tapahtua vain Venäjällä.
.....joten sama kohtalo voi osua kenen kohdalle tahansa. Unitedin kannattajat surevat edelleen vuoden 1958 helmikuun tapahtumia, joten Jaroslavissa suru ei myöskään tule katoamaan, todennäköisesti ei koskaan.

ED: Roman vaihto Torinoon (vuoden 1948-49 joukkueen osalta muistivirheen oikaisu)
 
Viimeksi muokattu:

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Täytyy sanoa että eipähän lentokoneonnettomuudet yleensä suuria tuntemuksia herätä, mutta tässä tragediassa kyllä herätti sillä onnettomuudessa menehtyi ihmisiä joilla "kasvot", pelaajia joita tunsi ulkonäöltään. Valtava menetys pelaajien perheille ja läheisille, valtava menetys koko jääkiekolle sekä Jaroslavin kaupungille ja lätkäfaneille.

Otan osaa ja toivotan voimia kaikille pelaajien läheisille.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Harmi että Rauman Lukolla ei ole tosin varaa lentomatkustamiseen.. Mielummin Lukko kuin Jaroslav!
Hah, hyvät naurut tuli heti aamusta näinkin vakavan asian tiimoilta. Porilaisten äänitörvi iskee ja vahvistaa entisestään käsitystäni ässäläisistä.

Harvemmin täällä palstalla sentään toivotaan jonkun kuolevan, mutta näitäkin näköjään löytyy.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä tilanne on vähän verrattavissa siihen että työpaikalla keskustellaan/suretaan entisen työkaverin äkillistä kuolemaa ruokatunnilla ja Porvoon Kärppä hiihtelee paikalle julistamaan ettei tunnu missään.

Minun mielestäni taas tällaista keskustelupalstan viestiketjua ei voi oikein verrata todelliseen elämään ja kasvotusten tapahtuvaan keskusteluun. Sellaisessa tilanteessa jokainen varmaan käyttäytyy vähän eri tavalla kuin nimettömänä keskustelupalstalle kirjoitellessa vaikka kukaan ei nyt täällä mitään roolia vetäisikään, mutta siis se tilanne on minusta ihan erilainen.

En usko että Porvoon Kärppä menisi sureville läheisille kasvotusten sanomaan tuollaista mutta minun mielestäni tällaiseen ketjuun asiasta kirjoittaminen on ihan OK koska täällähän on juuri tarkoituskin purkaa asiaa jokaisen omalta kantilta. Ja jos Porvoon Kärppä kokee että häntä asia ei kovin syvältä kirpaise niin kyllä hänellä minusta on oikeus tehdä se ilman että aletaan huutelemaan "mene pois" tai haukkumaan "vitun idiootiksi" tms. Jokainen voi olla eri mieltä asiasta mutta ei tuollaiset reaktiot ole yhtään sen fiksumpaa käytöstä.

Jos omista fiiliksista asiaa koskien kirjoitan niin kyllä minä järkyttynyt olen koska onhan tuollainen ihan kauhea onnettomuus että kokonainen joukkue häviää kerralla olemasta, mutta ei tämä minuakaan varsinaisesti henkilökohtaisella tasolla kosketa lähellekään niin paljon kuin jonkun sellaisen ihmisen kuolema jonka minä tunnen ihan henkilökohtaisesti. Kyllä minulla oli ihan erilaiset fiilikset esim. muutama viikko sitten kun työkaverini ja ystäväni kuoli, ja se kirpaisi ihan eri tavalla ja paljon syvempää. Näistä kuolleista pelaajista iso osa on tuttuja mutta vain hyvin pinnallisella tasolla, enkä koe menetystä mitenkään henkilökohtaisena vaan tunnen ainoastaan sääliä ajatellessaan heidän läheisiään ja toisaalta järkytystä siitä että tuollainen jääkiekkueen totaalituho voi tapahtua yhdessä silmänräpäyksessä.

Jokainen saa olla tuosta eri mieltä mutta ne ovat vaan minun fiiliksiäni ja toivon että kukaan eri mieltä oleva ei tule käskemään minua pois tästä ketjusta tuon takia koska minä koen että minä voin nuo fiilikset tähän ketjuun purkaa. Jos haluaa pelkkiä R.I.P. -viestejä täynnä olevan ketjun niin se ketju on jo olemassa tuolla kierrätyskeskuksen puolella.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Harmi että Rauman Lukolla ei ole tosin varaa lentomatkustamiseen.. Mielummin Lukko kuin Jaroslav!

Pakko kommentoida tätä ja verrata Porvoon Kärpän viesteihin. Vaikka joidenkin mielestä Porvoon Kärppä voisi käyttää pelisilmää (jota itse olen koettanut käyttää tässä ketjussa), on Porvoon Kärpän viesteissä havaittavissa kuitenkin selkeä pointti verrattuna tähän Pukspröötin viestiin, jossa ei ole pointtia vaan jossa yksinselittisesti toivotaan tällaisessa tilanteessa joidenkin ihmisten kuolemaa.

Vaikka olen itsekin kritisoinut RIP -ketjuja ja osanottoja monissa tilanteissa, enpä kuitenkaan muista, että olisin toivonut muiden ihmisten kuolemaa suoranaisesti. Asettanut vain ja ainoastaan ihmiset samaan kategoriaan olivatpa he kiekkoilijoita, kaduntallaajia tai afrikkalaisia - näin suuressa mittakaavassa. Pahoitteluni, jos joku on kokenut asian siten, että olen toivonut ihmisten kuolemaa suoranaisesti. Elän karussa maailmassa, jossa elämä ja kuolema on sattumanvaraista, hetkenä minä hyvänsä kuolema voi tulla, nyt se tuli suurelle joukolle kiekkoilijoita.

Mutta joo, Porvoon Kärpällä on pointtia, ja tällä toisella "sankarilla" ei sitä ole.

vlad.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Oman näkemyksensä pitäminen omanaan.....

.....En usko että Porvoon Kärppä menisi sureville läheisille kasvotusten sanomaan tuollaista mutta minun mielestäni tällaiseen ketjuun asiasta kirjoittaminen on ihan OK koska täällähän on juuri tarkoituskin purkaa asiaa jokaisen omalta kantilta. Ja jos Porvoon Kärppä kokee että häntä asia ei kovin syvältä kirpaise niin kyllä hänellä minusta on oikeus tehdä se ilman että aletaan huutelemaan "mene pois" tai haukkumaan "vitun idiootiksi" tms. Jokainen voi olla eri mieltä asiasta mutta ei tuollaiset reaktiot ole yhtään sen fiksumpaa käytöstä......

....voisi olla paikallaan. Vastaavanlaista tapahtuu jokaisessa vastaavanlaisessa keskusteluketjussa, sille ei voi mitään. Silti kirjoittajilta voisi ehkä edellyttää jonkinlaista "heittoymmärrystä" ja muiden surun ja järkytyksen kunnioittamista. Oli sitten mitä mieltä tahansa.
 

#76

Jäsen
Tapauksen jälkeen ei enään ole niin hullua pohtia työpaikalla voiko myyntiorganisaatio matkustaa samalla lennolla kokoukseen. Emoyhtiön ylin johto jo hajauttanut matkustamisensa aiemmin.

Porvoon Kärpän näkemys on ihan luonnollinen minusta. Ihmisiä kuolee päivittäin ilman hyväksyttävää syytä. Joidenkin kuolema on uutinen ja muiden vain tilasto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
....voisi olla paikallaan. Vastaavanlaista tapahtuu jokaisessa vastaavanlaisessa keskusteluketjussa, sille ei voi mitään. Silti kirjoittajilta voisi ehkä edellyttää jonkinlaista "heittoymmärrystä" ja muiden surun ja järkytyksen kunnioittamista. Oli sitten mitä mieltä tahansa.

Minun mielestäni homma on OK kunhan mielipide on perusteltu eikä mikään heitto tyyliin "Hähää, eipä tunnu missään!".
 

Igor33

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Aivan käsittämättömän voimakkaita surun tunteita herättää koko tapaus, mutta erityisesti maagisen P. Demitran menehtyminen. Kuten ketjun alkupuolella käyty läpi, Demitra lopetti maajoukkueuransa saadakseen viettää enemmän aikaa perheensä - vaimonsa, poikansa ja tyttärensä kanssa. Nyt kohtalo, mahdollisesti peliuransa viimeisellä kaudella, riistää hengen. Ei voi käsittää.

Demitralla oli elämässään hienon jääkiekkouran vastapainona raskaita asioita siviilissä. Demitran tytär on vasta 6-vuotias. Synnytyksessä menehtyi Demon tyttären kaksoisveli. Tämän traagisen menetyksen lisäksi Demitran vaimo Maja kävi läpi vaikean sairauden, jonka kuitenkin selätti. Kaiken tämänkin jälkeen Slovakian maajoukkueen kapteeni jatkoi peliuraansa, hyvästellen maajoukkueen kyynelissään keväällä 2011. Nyt on jätetty hyvästit maalliselle taivallukselle.

Vaikka tämän viestin sainkin kirjoitettua, olen silti sanaton. Slovakian vastine meidän "selänteelle" on nyt poissa, monen joukkuetoverinsa kanssa, isiensä mailla.

Ei ole elämä armollista.
 

kesäesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, KalPa
Harvemmin täällä palstalla sentään toivotaan jonkun kuolevan, mutta näitäkin näköjään löytyy.

"Reportoi viesti" -namiskaa vaan painetaan niin saadaan tuollaiset älykääpiöt pois tältä foorumilta.

Nyt kun on tarkemmin tullut tutkittua noita surmansa saaneita pelaajia ja valmentajia, niin pistää silmiin se asia miten moni heistä on isiä. Hirvittävä paikka omaisille ja lapsille ja ainakin yhden menehtyneen äiti on kuollut sydänkohtaukseen kuultuaan poikansa kuolemasta... Sanattomaksi vetää.
 

RDivis

Jäsen
Ihan hyvä viesti, mutta täytyy mielestäni muistaa pari asiaa. Jokainen ottaa tosiaan surun eri tavalla ja nämä agressiiviset viestit Porvoon Kärppää kohtaan ovat varmasti tulleet sellaisilta, jotka ottavat tämän raskaasti. Toinen asia on se, että useat muut nimimerkit ovat muissa ketjuissa todenneet, että ei pahemmin koskettanut. Heitä ei käsittääkseni ole lynkattu.

Minua ei haittaa, vaikka täälläkin sanoisi, ettei kosketa, mutta ei Mr.P.Kärppäkään tätä ihan kunnialla hoitanut. Astui mielestäni rajan yli provon puolelle, kun aloitti spekuloimisen viestimäärien kasvattamisesta R.I.P viestiellä ja kilpaa suremisella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hah, hyvät naurut tuli heti aamusta näinkin vakavan asian tiimoilta. Porilaisten äänitörvi iskee ja vahvistaa entisestään käsitystäni ässäläisistä.

Harvemmin täällä palstalla sentään toivotaan jonkun kuolevan, mutta näitäkin näköjään löytyy.

Lue viestejä ja huomaat, että jokainen ässäläinen on tuominnut Prukspröötin kirjoituksen. Mielestäni on turha aloittaa tässä ketjussa Pori - Rauma vääntöä, Pruksprööti on yksittäinen nimimerkki, joka kirjoitti idioottimaisesti.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tämän kuvan jälkeen ei ollut kyyneleet kaukana... kuvassa Karlis Skrastinsin lapsi.

Kyllähän tämä sanattomaksi vetää.

Nyt on arvailtu, että huono polttoaine olisi onnettomuuden syy. Se, että monessa venäläisessä onnettomuustutkinnassa on syy laitettu miehistölle, kuvastaa kyllä enemmän heidän kulttuuriaan kuin todellista onnettomuuden syytä. Verratkaa vaikka minkälainen farssi oli tutkimus Puolan presidentin onnettomuudesta.
 

tutzba

Jäsen
Kiekkopomo: Lokomotiv Jaroslavlin eteen tehdään kaikki - Ilta-Sanomat

"-Uskon, että kaikki liigaseurat auttavat Jaroslavlia. Siitä (uudesta joukkueesta) tulee melkeinpä jonkinlainen monumentti onnettomuudessa kuolleiden muistolle, Tretjak sanoi.

-Jaroslavlilaiset kiekkofanit ansaitsevat mahdollisuuden nähdä niin kovasti rakastamaansa peliä myös kotihallissaan."


Jos tuosta on luettavissa rivien välistä, että Jaroslavl saisi jo tälle kaudelle uuden joukkueen, niin minä en ainakaan syty sille yhtään. Mieluummin vaikka sillain, että jokainen tämän kauden matsi pelataan surunauha kädessä tai joku muistokuva painettuna paitaan. Lisäksi joukkueet sitoutuisivat pelaamaan tietyn määrän matseja Lokomotivin hallissa, mikäli paikalliset näin tahtoisivat. Näkisivät ainakin jääkiekkoa, se kun käsittääkseni on paikallisille iso asia. Tai no, heidän joukkueensa ainakin oli.

Ensi kaudelle sitten uutta joukkuetta.


Hyi. Saatana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös