Lokomotiv Jaroslavl lentokoneonnettomuudessa

  • 436 265
  • 844

ile

Jäsen
Suosikkijoukkue
Racing Club de Cannes
Surullista. Otan osaa Jaroslavlin joukkueen jäsenten kuoleman johdosta.

Toisaalta on myös kuitenkin huolestuttavaa, että en minä eikä monikaan tänne kirjoittaneista pysty tuntemaan samanlaista kollektiivista surua lähes päivittäin maailmalta tulvivien suru-uutisten johdosta. Jos pystyisimme siihen, voisi maailma olla paljon parempi paikka elää.
 

Supreme

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Käsittämättömältä tuntuu että siinä lähti autuaampiin kaukaloihin kokonainen joukkue. Hiljaiseksi vetää... Toivottavasti Medvedevin kommentti lentokaluston kunnon parantamisesta toteutuu, hullulta nimittäin tuntuu että miljoonajoukkueet lentää lähes lentokelvottomilla koneilla.

Edellisen kerran kun vastaavanlainen onnettomuus tapahtui (jalkapalloseura Pahtakor Tashkent 1979), niin Neuvostoliiton pääsarjapomot määräsivät jokaisen joukkueen antamaan Pahtakorille 2 pelaajaa uuden joukkueen perustamista varten. Tretjak jotain tuon tyylistä jo vihjasikin, enkä yllättyisi jos uutta Lokomotivia alettaisiin kasaamaan tuolla tavalla. Se että olisiko tuo järkevä ratkaisu, siihen en osaa ottaa kantaa.

R.I.P Jaroslav Lokomotiv
 

arska07

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Kärpät, Patrik Laine
Melko vastenmielistä tekstiä eräältä nimeltämainitsemattomalta tyypiltä. Jos tapahtunut ei tunnu missään, niin onko se pakko kuuluttaa julkisesti.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Toisaalta on myös kuitenkin huolestuttavaa, että en minä eikä monikaan tänne kirjoittaneista pysty tuntemaan samanlaista kollektiivista surua lähes päivittäin maailmalta tulvivien suru-uutisten johdosta. Jos pystyisimme siihen, voisi maailma olla paljon parempi paikka elää.

Huolestuttavaa? Miten? Suurinta osaa maailmaa Jaroslavin turma ei kosketa, meitä koskettaa. Ihmisillä on ympäristönsä ja verkostonsa, jotka hän kokee omakseen. Minulle jääkiekko ja maailma sen ympärillä on yksi näistä, siksi olen järkyttynyt.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Melko vastenmielistä tekstiä eräältä nimeltämainitsemattomalta tyypiltä. Jos tapahtunut ei tunnu missään, niin onko se pakko kuuluttaa julkisesti.
Mielestäni oli ihan hyväkin herätys, sillä itseänikin alkoi jo ärsyttää kaikki RIP- ja R.I.P-tyyliset viestit. Tuo sana ei edes ole suomea, vaan on juuri sellaista pintatyylistä touhuamista, kuten eräs nimeltämainitsematon tyyppi sanoi.

Tapaus on herättänyt itsessänikin vahvoja tunteita ja mielestäni suomalaisen ihmisen tulisikin pystyä ilmaisemaan tunteitaan sanallisesti, ei kirjoittamalla R.I.P.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tätäkin palstaa lukee, usko tai älä, ihmisiä jotka tuntevat uhreja henkilökohtaisesti. Onko liikaa pyydetty sinulta kunnioittaa uhreja ja myös niitä jotka heidät henkilökohtaisesti tunsivat?

Melkein toivon, että et tähän vastaa niin tämä kierre loppuu.
En mielestäni ole loukannut kenenkään uhrin tai heidän tuttaviensa kunniaa, ainakaan tarkoituksella. Ja veikkaan että ne jotka oikeasti menettivät tänään läheisensä, ovat hiljaa luonansa eivätkä ryntää ensimmäisenä netin keskustelupalstoille julistamaan suruaan. Nettifoorumihan toimii usein kuin poliitikot tai media. Välittömästi haaskalla kun jotain tapahtuu. Kuka kerkiää ensimmäisenä julistamaan suruaan? Kuka linkittää jäätävimmät otsikot ensimmäisenä? Kuka julistaa koskettavimman suruviestin? Minä suhtaudun hyvin kyynisesti tällaisissa asioissa yhtä lailla poliitikoiden, median kuin nettikeskustelijoidenkin viesteihin.
 

aurinkolahna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, AC Oulu
Olenkin odottanut, että joku päivä näin käy - ammattilaiskiekossa lentoja on todella paljon, ja joskus se sattuu kohdalle.

Aivan helvetin järkyttävä juttu. Vaikea on varmaan muiden KHL-joukkueiden jatkaa pelaamista tämän jälkeen. Hiljaiseksi vetää :(
 

ile

Jäsen
Suosikkijoukkue
Racing Club de Cannes
Huolestuttavaa? Miten? Suurinta osaa maailmaa Jaroslavin turma ei kosketa, meitä koskettaa. Ihmisillä on ympäristönsä ja verkostonsa, jotka hän kokee omakseen. Minulle jääkiekko ja maailma sen ympärillä on yksi näistä, siksi olen järkyttynyt.

Niin, ei kosketa suurinta osaa maailmaa, tiedän sen. Juurihan yritin vain sanoa, että jos niitä muitakin koskettaisi ja meitä koskettaisi ne muut, niin maaima voisi olla parempi paikka elää.

Siis koko maailma olisi se ympäristö ja verkosto niin minulle kuin sinullekin.

Ei muuta.
 

Deanwick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylä, Seattle ja kansainvälinen kiekko
Mielestäni oli ihan hyväkin herätys, sillä itseänikin alkoi jo ärsyttää kaikki RIP- ja R.I.P-tyyliset viestit. Tuo sana ei edes ole suomea, vaan on juuri sellaista pintatyylistä touhuamista, kuten eräs nimeltämainitsematon tyyppi sanoi.

Tapaus on herättänyt itsessänikin vahvoja tunteita ja mielestäni suomalaisen ihmisen tulisikin pystyä ilmaisemaan tunteitaan sanallisesti, ei kirjoittamalla R.I.P.

Ehkä näinkin, mutta melko monen kohdalla sanoja tämän tyyppisen tapauksen kohdalla on vaikea löytää ja silti haluaa ilmaista osanottonsa. Ihan sama mulle miten sen tekee.

Itsellänikin on tämän kanssa vielä jotenkin vähän sielu solmussa. Pala hiipi todella voimakkaasti kurkkuun ja tippa linssiin kun avokin kanssa Urheiluruudun yhteydessä juttelin. Koko tapaus on vieläkin jotenkin niin käsittämätön. Menehtyneistä pelaajista erityisesti Livin, Demitran ja Salein uraa tuli seurattua enemmänkin ja sitten yksi kräsh vain ja kaikki on ohi. En minä ymmärrä, tumma on tunne.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Käsittämättömältä tuntuu että siinä lähti autuaampiin kaukaloihin kokonainen joukkue. Hiljaiseksi vetää... Toivottavasti Medvedevin kommentti lentokaluston kunnon parantamisesta toteutuu, hullulta nimittäin tuntuu että miljoonajoukkueet lentää lähes lentokelvottomilla koneilla.

Toivottavaa tietenkin on se, että lentokaluston kuntoon panostettaisi maassa, jossa ihan oikeasti osataan valmistaa hyviä lentokoneita. Mutta vanhentunut kalusto yhdistettynä kehnoon huoltoon ja huolimattomuuteen aiheuttaa aina suuren suuria riskitekijöitä.

Mutta muuttuuko kaikki Medvedevin määräysten myötä? Se on sitten aivan toinen asia. Medvedev on määränny aloitettavaksi taistelun korruptiota vastaan mutta se rehottaa siinä missä ennenkin. Mikään ei ole muuttunut, tämä kuvastaan toisaalta sitä valtaisaa ongelmavyyhtiä jonka vallassa Venäjä edelleen on. Maalla on pitkät perinteet, sillä olisi mahdollisuus loistavaan tulevaisuuteen mutta todellisuus vaikuttaa tämän kaiken keskellä todella karulta.

Nyt menehtyi kiekkojoukkueellinen ihmisiä sekä henkilökunnallinen koneen miehistöä, kesällä Petroskoissa syöksyi maahan lentäjän karkean virheen myötä matkustajakoneellinen ihmisiä, jokunen pelastui, Volgalla upposi matkustaja-alus - sekin jo siinä kunnossa, että toimilupa oli peruttu tms. mutta liikennöinti jatkui edelleen. Suuri on sarka edessä jos yhdellä mahtikäskyllä koko maan ongelmat saadaan kuriin.

vlad.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
En mielestäni ole loukannut kenenkään uhrin tai heidän tuttaviensa kunniaa, ainakaan tarkoituksella. Ja veikkaan että ne jotka oikeasti menettivät tänään läheisensä, ovat hiljaa luonansa eivätkä ryntää ensimmäisenä netin keskustelupalstoille julistamaan suruaan. Nettifoorumihan toimii usein kuin poliitikot tai media. Välittömästi haaskalla kun jotain tapahtuu. Kuka kerkiää ensimmäisenä julistamaan suruaan? Kuka linkittää jäätävimmät otsikot ensimmäisenä? Kuka julistaa koskettavimman suruviestin? Minä suhtaudun hyvin kyynisesti tällaisissa asioissa yhtä lailla poliitikoiden, median kuin nettikeskustelijoidenkin viesteihin.

Kyllä sinun kantasi on jo tullut selväksi. Ihan oikeasti. Ei oikein riitä ymmärrys tuohon sinun äijäilyyn. Hieno homma, että ei koskettanut sinua, mutta älä viitsi jeesustella nuilla "kuka julistaa suruaan ja kuka linkittää jäätävimmät otsikot". Ei tässä varmasti ole kenenkään kirjoittajan kohdalla tuollaisesta kysymys, kuten olet varmasti itse myös asian huomannut.
 
Viimeksi muokattu:

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Onhan tää kyllä tragedia. Ei taida ihan päällimmäisin kysymys venäjällä olla miten KHL:ää pelataan, taitaa ajatus olla enemmän uhrien ja heidän omaisten luona.

R.I.P.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
On täysin luonnollista, että kiekkofoorumilla tällainen uutinen saa aikaan laajaa järkytystä. Vaikka tätä ei ymmärtäisikään, ei silti tarvitse tulla vähättelemään tai moralisoimaan kenenkään reaktioita.

Uudesta työpaikasta ja iloisista elämänmuutoksista huolimatta tämä päivä on ollut todella synkkä. Minä suren kiekkoihmisenä, kun tutut jääkiekkoilijat kuolevat näin turhassa onnettomuudessa. Samalla tavalla suren, jos suosikkiyhtyeeni jäsen menehtyy. Samalla tavalla surin, kun kummisetäni menehtyi, vaikken muista häntä koskaan tavanneeni. Painukaa vittuun vähättelemästä toisten surua.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Urheilu on suuria tunteita ja meille, joille se on lähellä sydäntä tämä on musta päivä. Yksi koskettavimmista tapahtumista elämässäni. Viimeksi tuntui tältä, kun Senna ja Ratzenberger menehtyivät Imolassa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jääkiekko on minulle niin rakas laji, että tämä kosketti todella syvältä.

Minusta on täysin ok, että tämä koskettaa monia meistä enemmän, kuin joku toinen surullinen tapahtuma. Kukaan tuskin kuitenkaan ajattelee, että huippu-urheilijan henki olisi jotenkin arvokkaampi, kuin jonkun tavallisen tallaajan.

En minäkään suomen kielessä lyhenteestä R.I.P. pidä, mutta liityin tänään Lokomotiv Yaroslavl RIP -ketjuun Facebookissa, koska se on kansainvälinen verkkoyhteisö. Ajattelin ilmaista osanottoni niille, joita tämä vielä paljon lähemmin koski: lähiomaisten lisäksi Lokomotivin kannattajille.

Vitun hienoa muuten, että tännekin tarvitsee joidenkin tulla selvittään, kuinka yhdentekevää tämä näille henkilöille oli. Jos olikin, niin ei sitä tarvitse täällä julistaa. Minuakaan ei hetkauta joidenkin RIP-ketjussa mainittujen henkilöiden kuolema, mutta jollekin toiselle nämä kuolemantapaukset saattaavat tuoda kyyneleet silmiin. Pidän silloin virtuaalisen turpani kiinni, enkä mainosta, kuinka taaskaan ei tunnu missään.
 
Viimeksi muokattu:

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Kyllä Suomi sen verran monikielinen maa on, että täällä ollaan totuttu kansainvälisiin lyhenteisiin. Joku RSVP vois olla jo eri asia, mutta R.I.P on hyvä esimerkki semmoisesta, kaikki yhtään opiskelleet tietävät kyllä mistä on kysymys.

Ihan turhaa nipotusta ja kielipoliisien touhua mun mielestä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kyllä tämä aika hiljaiseksi vetää. Itse kuulin kyllä onnettomuudesta noin viiden aikoihin, mutta pääsin oikein kunnolla netin ääreen puoli yhdeltätoista ja kieltämättä lähes kaikki aika on kulunut tämän tapauksen ympärillä.

Tulin katsoneeksi senkin, kuinka NHL-seurat huomioivat tapauksen omilla sivuillaan. Suurimmaksi osaksi kunnioitettiin omia entisiä pelaajia, esimerkiksi St. Louis Blues Korolevia ja Demitraa. Osa joukkueista ei huomioinut tapausta ollenkaan.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Kyllä tämä aika hiljaiseksi vetää. Itse kuulin kyllä onnettomuudesta noin viiden aikoihin, mutta pääsin oikein kunnolla netin ääreen puoli yhdeltätoista ja kieltämättä lähes kaikki aika on kulunut tämän tapauksen ympärillä.

Tulin katsoneeksi senkin, kuinka NHL-seurat huomioivat tapauksen omilla sivuillaan. Suurimmaksi osaksi kunnioitettiin omia entisiä pelaajia, esimerkiksi St. Louis Blues Korolevia ja Demitraa. Osa joukkueista ei huomioinut tapausta ollenkaan.

NHL-pelaajat kyllä huomioivat tapauksen Twitterissä melko laajasti.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tuolta alhaalta löytyy muita vastaavia urheilujoukkueille sattuneita lento-onnettomuuksia. Tunnetuin lienee tuo ManU:n onnettomuus Münchenissa, mutta monia suuria ja uhrien määrässä suurempiakin löytyy, kuten Marshallin yliopiston jenkkifutisjoukkueen onnettomuus. Tästä, ja toisesta suuresta onnettomuudesta on tehty elokuvatkin, We are Marshall ja Elossa!
Vähän offtopicia: Myös manun onnettomuudesta on tullut tänä vuonna filmi United. Ehdottomasti katsomisen arvoinen elokuva ja mikäli olisin ollut neutraali katsoja, olisin melkein tullut manun faniksi.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon sai taivaan jääkiekkojoukkue hyviä pelimiehiä kertaheitolla, aika sanattomaks vetää.

Kepeät mullat ja jaksamisia kaikille joita asia joillain tavoin koskettaa.

Life is a bitch and then you die..
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Järkytys on niin totaalinen, ettei mikään tunnu miltään. Ei mikään. Muistan Suikkasen sanoneen potkujensa jälkeen suunnilleen niin, että potkuillakin on oma merkityksensä. Tänään voi sanoa, että niillä tosiaankin oli merkityksensä.

Voi yrittää kuvitella mitkä ovat tunnelmat Jaroslavlissa ja varsinkin joukkueen kannattajien keskuudessa. Tällä hetkellä minäkin tunnen itseni jaroslavlilaiseksi.

Joukkueen maalivahtivalmentajana toimi Jorma Valtonen, joka ei kuitenkaan ollut koneessa. Hän oli jäänyt valmentamaan kakkosjoukkueen maalivahteja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös