Lisää galluppia: viimeksi lukemasi kirja/parhaat kirjat

  • 3 580
  • 29

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaipa sitä täytyy minunkin laittaa joku kysely. Eli lukevatko ihmiset vielä kirjojakin tällä internetin ja videoiden aikakaudella? Joitain muitakin kuin tenttikirjoja, kausikirjoja, huoltokirjoja, jne...

Aloitan itse. Aika laiskana lukijana minulta ei yleensä kulu kuin pari kirjaa vuodessa. Tämän viikon alussa sain pitkästä aikaa luettua yhden kirjan ihan loppuun asti nimittäin <b>Bret Easton Ellisin Amerikan Psykon</b>. Sen verran vaikuttava lukukokemus, että ajattelin hankkin käsiini jonkun toisenkin äijän kirjan, ehkä uusimman Glamoraman tai Alta Nollan.

Ajoittain se oli kyllä vastenmielisen väkivaltainen, vähän vähemmänkin yksityiskohtaiset kuvaukset tappo/kidutusmenetelmistä olisi riittäneet, mutta vastapainoksi kirjassa oli sen verran huumoriakin, että välillä nauroi melkein ääneen. Kuten Patrick Batemanin "asiantuntevat" syväanalyysit Phil Collinsin aikaisen Genesiksen, Whitney Houstonin ja Huey Lewisin tuotannoista ja niiden nerokkuudesta. Sekä kohtaus, jossa Bateman syöttää ravintolassa tyttöystävälleen suklaaleivokseksi naamioidun vessanraikastimen ja vielä toinen treffikohtaus, jossa treffikumppani on otettu, kun Bateman on kirjoittanut tälle runon. Runo on kuitenkin "hieman rasistinen" haiku debiilistä mustasta miehestä. Leffaa en ole nähnyt. Mitenköhän se oikein on saatu toimimaan.

Muita kirjasuosikkeja:

<b>Stephen Kingin Musta torni-sarja</b>

Ykkösosa kelvollinen, kakkos ja kolmososa: en meinannut malttaa kirjaa kädestäni laskea, nelososa: alku samaa luokkaa kuin kakkonen ja kolmonenkin, mutta sitten lässähtää ja pahasti. Tarina muuttuu joksikin typeräksi kioskinyyhkyromaaniksi. Toivottavasti vielä lisää osiakin tulee, sillä tarina ei todellakaan ole vielä valmis. Lukiessa päähenkilö Roland on muuten mielessäni samannäköinen kuin The Edge U2:n Joshua Tree-levyn kansilehdillä...

<b>Väinö Linnan Tuntematon Sotilas</b>

Aika moneen kertaan tullut luettua. Viimeksi luin hieman ennen armeijaa ja päätin, että luen sen seuraavan kerran kotiuduttuani, mutta eipä ole tullut vielä luettua. Vasta reilu neljä vuotta kulunut kotiutumisesta...

<b>Jules Vernen Maailman ympäri 80 päivässä</b>

Ihastuin polvenkorkuisena siihen piirrossarjan, joka on sittemmin tullut uusintana varmaan puolitusinaa kertaa. Aika moneen kertaan olen tömönkin lukenut, viimeksi joskus vuosi sitten. Vähän turhankin lyhyt kirja, jonka lukee melkeimpä yhdellä istumalla, mutta tarina on mitä mainion.

Nuo tuli nyt mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kyllähän silloin tällöin tulee jotain luettua. Minkäs minä olisin viimeksi lukenut...? Hmm.. siitä on jo aika lailla aikaa.

Niin joo tuo <b>Mattiesko Hytösen "Rinnanympärys 106"</b> on kesken. Sain sen viime jouluna lahjaksi, mutta olen vähän ollut laiska lukemaan sitä, vaikka onkin erittäin mielenkiintoinen kirja. Elämänkerrat muutenkin kiinnostaa minua. <b>Tony Halmeen "Jumala armahtaa - minä en"</b> on tullut luettua ja ihme kyllä Teemu Selänteen elämänkerta on vieläkin <i>keskeneräinen</i>..

<b>Stephen King</b> kiinnostaa aina. <b>"Rita Hayworth - avain pakoon"</b> oli hyvä teos. Myös porilaisesta kiekosta kertova <b>"Pitkä laukaus"</b> pitää mainita. Ja jotain kotimaisten kirjailijoiden teoksia on tullut luettua vuosien aikana. En edes muista niitä kaikkia.

Jos ei puhuta kirjoista, niin muuten tulee lueskeltua jääkiekkoaiheisia lehtiä ja jotain mukavia juorulehtiä :D.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luin viimeksi Juhani Tammisen Aurinkokuningas -kirjan. Mun mielestä hyvä kirja, käsitellään jääkiekon lisäksi ihan elämän perusarvojakin.

Muuten oon vapaaehtoisesti lukenut varmaan Pitkä Laukaus -kirjan silloin kun se ilmestyi (1994).
 

Flazor

Jäsen
John Christopher - Tripodien aika on tällä hetkellä kesken. Muutenkin tällaiset tieteiskertomukset ovat aina kiehtoneet ja niitä tulee osteltua/lainailtua aina säännöllisin väliajoin.

Lisäksi kävin eilen lainaamassa Douglas Adamsin Linnunradan käsikirjan kirjastosta, vaikka kyseinen teos on jo tullut luettua ehkä liiankin moneen kertaan. Mutta mihinkäs sitä tavoistaan pääsee.

Stephen King on ikuinen kestosuosikkini ja hänen tuotoksiaan hyllystä löytyykin sitten jo vaikka muille jakaa. Kirjojen lukeminen on aina jotenkin kiinnostanut ja ennemmin luenkin hyvän kirjan kuin katson keskivertoelokuvaa Maikkarilta.

Tosin taitaa tämä lukeminen painottua lähiaikoina taas hieman tylsempään materiaaliin pääsykoekirjojen muodossa. Ei kuitenkaan vielä..ehkä ensi viikolla..
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viimeksi olen lukenut Douglas Adamsin So long and thanks for the fish:in.

Tällä hetkellä on kesken Robert E. Salvatoren Crimson Shadow -sarja.

Muita suosikkeja ovat nykykirjailijoista Stephen King, David ja Leigh Eddings, Terry Brooks, Terry Pratchett...

Klassikoista taas Sir Arthur Conan Doyle, Agatha Christie, Jules Verne, Georges Simenon, Isaac Asimov, Edgar Rice Burroughs, Mark Twain...

Kumpaankin kategoriaan voisi luetella vaikka kuinka monia nimiä, sillä olen kirjallisuuden suhteen varsin kaikkiruokainen. Nykyään tulee enimmäkseen luettua ulkomaista kirjallisuutta ja englanniksi aina kun vain mahdollista.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
One ring to find them all, One ring to rule them all and in the darkness bind them.

Eli J.R.R. Tolkienin Taru Sormusten Herrasta on mielestäni kaikkien aikojen paras kirja. Tolkien teki aikanaan todella suuren työn kirjoittaessaan tarinoita Keskimaasta.

Muita suosikkeja Tuntematon Sotilas, Bondit, Tom Clancyn Jack Ryan-kirjat (harmi ettei Executive Ordersia ole suomennettu!), Ilkka Remeksen tuotanto,John Grishamin kirjat, Alistair McLeanin sotakirjat, Jack Higginsin kirjat (varsinkin ne joissa pääosassa on Sean Dillon), myös fantasiakirjallisuus menee, mutta siihen genreen on hieman iskenyt tietynlainen stereotypisyys henkilöhahmojen suhteen; oikeastaan Tolkienin oli ensimmäinen tämän lajin kirjailija.

Vielä lopuksi poikavuosien suosikkikirjailija: Edgar Rice Burroughs. Tarzan-kirjat ovat legendoja mutta mielestäni Mars-kirjat ovat vielä parempia. Myös Pellucidar-sarja oli hieno. Kaikkia en tosin ole lukenut mutta muistot ovat hyvät.
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Tenttikirjojen lisäksi viime aikoina on tullut luettua luvattoman harvakseltaan. Viimeisin kirja taisi olla <b>Mihail Bulgakovin <i>Saatana saapuu Moskovaan</i></b>, joka oli kerrassaan mykistävä teos. Ehdottomasti paras koskaan lukemani Kirja. Viiltävää satiiria ja monia tasoja, joista tuskin puoletkaan avautuivat meikäläiselle ensilukemalla. Täytyy ottaa ja lukea kirja lähitulevaisuudessa uudestaan. Kirja oli pitkään sensuurissa - joko osittain tai kokonaan - johtuen ilmeisesti Stalinin vainojen ym. epäkohtien kritisoinnista. Lukemassani painoksessa oli sensuroidut kohdat merkattu kursiivilla, mikä sekin lisäsi opuksen mielenkiintoisuusfaktoria. Suosittelen lämpimästi kaikille.


Sitä ennen lueskelin <b>Väinö Linnan <i>Sotaromaanin</i></b>, joka sekin oli varsin luettava - tosin petyin hieman odottaessani kirjan kovastikin eroavan <b>Tuntemattomasta sotilaasta</b>.

Tällä hetkellä on "työn alla" <b>Nick Hornbyn <i>Hornankattila</i></b>. Täytyy nääs paikkailla aukkoja urheilufanaatikon sivistyksessä. ;)
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Stephen Kingiä myös täällä...

Kingin teoksia tuli luettua lukuisia armeija-aikana. Parhaimpana pidän ehdottomasti Musta Torni-sarjaa. Nelososaa en lähde yhtä tylysti haukkumaan kuin Moto tuolla ylempänä :)... sillä Kingin kerronta veisi mennessään vaikka mies kirjottaisi lääkereseptejä...

Pidän toki suunnattomasti myös muista Kingin kirjoista. Viimeisin lisäys kirjahyllyyn oli herran tuorein Hearts In Atlantis. Innolla odotan Kingin uusimman, Dreamcatcherin, saapumista kirjakauppoihin.

Tolkienin Lord of the Rings löytyy myös hyllystä.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Bystander, kerropa mitä mieltä olet Hornankattilasta? Itselläni se on myös meneillään, mutta mielestäni se on ainakin tähän mennessä ollut melko tylsää luettavaa. Olen lukenut vasta jotain 80 sivua.

En tosiaankaan ole kirjaihmisiä (paitsi kiekkokirjat), mutta näistä olen pitänyt:

<b>Scotty Bowman - A Life in Hockey</b> by Douglas Hunter.

Loistava kiekkokirja maailman parhaasta valmentajasta. Suosittelen lämpimästi kaikille. Bowmanin itse ei ole suostunut Hunterin haastateltavaksi, mutta lukuisat Bowmanin pelaajat, pomot, ystävät ovat kertoneet paljastuksiaan. Bowman on ollut kyllä uskomaton varsinkin 60-70-luvuilla, jolloin Bowman nöyryytti pelaajiaan ja piti heitä jatkuvasti varuillaan mitä ihmeellisimmillä keinoilla.

<b>Gretzkyn omaelämäkerta</b>

En muista nyt yht'äkkiä kuka on tehnyt, mutta hieno tarina Gretzkystä. Kirja on muistaakseni tehty jo 90-luvun alkupuolella, joten siinä ei luonnolisestikaan ole käsitelty Gretzkyn koko uraa. Suosittelen tätäkin kaikille, varsinkin niille, jotka eivät arvosta Gretzkyä.

<b>Tuntematon Sotilas</b> by Väinö Linna

Koulussa kirjojen luku oli usein pakkopullaa, mutta tämä kirja oli poikkeus. Kerran olen sen lukenut, mutta taatusti tulen lukemaan monta, monta kertaa uudelleen.

Lisäksi pitäisi lukea muitakin näitä kirjoja, jotka kuuluvat yleissivistykseen, kuten <b>Täällä Pohjantähden alla, Sinuhe Egyptiläinen</b> plus muut sivistykseen kuuluvat.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
bystander wrote:

Tenttikirjojen lisäksi viime aikoina on tullut luettua luvattoman harvakseltaan. Viimeisin kirja taisi olla Mihail Bulgakovin <i>Saatana saapuu Moskovaan</i>, joka oli kerrassaan mykistävä teos. Ehdottomasti paras koskaan lukemani Kirja.

Haa, en ole siis ainoa, joka on ko. teoksesta samaa mieltä (jos nyt yksi kirja on pakko nimetä).

Lähimmäs pääsee Donald Westlake kirjoillaan "Kuuma Kivi" ja "Ottakaa pankki kiinni".

Alistar MacLeanin varhaistuotanto (= kymmenkunta ensimmäistä) on myös vahvaa tavaraa.

Lisäksi ansaitsevat maininnan ruotsalaiset Sjöwall-Wahlöö -poliisikirjat sekä Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää -sarja.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lukeminen kannattaa aina...

...sanoi mainoksessa Jörn Donner. Niin se taitaa olla.

Viimeinen ns. uusi kirja jonka luin oli "Se on poika penaltti", kirjoittajana Asko Tanhuanpää. Ja jos ei joku vielä tiedä, kirja kertoo tuomarilegenda Seppo Mäkelän tarinan. Sen jälkeen olen lukenut Linnan "Täällä Pohjantähden alla" ties kuinka monennen kerran, samoin Päätalon "Viimeinen savotta" tuli luettua jälleen kerran. Nyt on menossa Gerald Greenen "Polttouhrit" toistamiseen. Seuraavaksi olisi tarkoitus tutkiskella Linnan "Sotaromaani".
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kirjoja tulee luettua sellaisen muutaman kirjan vuositahtiin. Viimeksi luin <B>Ken Keseyn Yksi lensi yli käenpesän</B>. Oli hieno lukukokemus.

Eniten minua miellyttävät kaikki <B>H.P. Lovecraftin</B> teokset. Aivan loistavaa kauhua. Kaikkien kauhusta pitävien kannattaisi - jos ei ole jo - tutustua Lovecraftiin, onhan mies legenda kauhukirjallisuuden parissa.

Edellämainittujen lisäksi täytyy ainakin mainita <B>Frank Herbertin</B> loistava <B>Dune</B>-kirjasarja. Myös <B>Anthony Burgessin Kellopeli appelsiini</B> on mainio.

Luettavien listalla on ainakin Douglas Adamsia, Duneja, Lovecraftin loput lukemattomat suomennetut novellit ja kaikennäköistä muuta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kingiä ja muuta...

Pari viikkoa sitten sain loppuun luetuksi Stephen Kingin n. 600-sivuisen tiiliskiven nimeltä Kalpea aavistus (englanninkielinen nimi on muuten Bag of Bones). Olipahan King taas ylittänyt itsenä tuossa romskussa. Äijällä on kyllä ihailtava kyky kirjoittaa tuollaisia pitkiä tarinoita. Siellä voi olla seassa vaikkapa 50-100 sivua selitystä jonkun tarinaan täysin kuulumattoman sekatavarakauppiaan lapsuuden traumoista, mutta kummasti sitä tekstiä vaan jaksaa ahmia. Suosittelen!
Ja vähän "saman alan" kirjailijan, Dean Koontzin romaanin nimeltä Piilopaikka (Hideaway), lukaisin tuossa joulun tienoossa. Ihan sujuvaa kauhun kehittelyä sekin. Kirjan loppuhetkiä lukiessani sattui kämpässäni pöytäpuhelin soimaan... silloin meinasi kirja lentää käsistä ja jonkinasteinen paskahalvaus oli kyllä lähellä! Joten en suosittele heikkohermoisille!
Muita antoisia lukukokemuksia on ollut esim. Henri Charrieren Papillon, Jack Higginsin Veressä vihreät niityt ja Kotka on laskeutunut. Kotimaisista on tullut ahmittua Matti-Yrjänä Joensuun kaikki Harjunpää-tarinat ja tietysti Väinö Linnan "pakolliset". Jostakin kumman syystä viime vuosina olen kesälomalukemisekseni haalinut divareista Sven Hasselin sotaromaanien pokkariversioita. Ihan sujuva kertoja tämä Hasselkin on, vaikka jotkut lukijat kuulemma eivät voi kertakaikkiaan sietää äijän tekstiä. Noh, hänen juttujaan joko rakastaa tai inhoaa. Onhan noita liioittelevia sotakirjailijoita Suomessakin, esim. Reino Lehväslaihon "omakohtaisiin kokemuksiin" muka perustuvat kirjat, jotka pullahtavat kummasti markkinoille aina juuri ennen isänpäivää. Onhan mies toki sodassa ansioitunut veteraani, mutta jotain rajaa niihin juttuhin voisi pikkuhiljaa tulla! Ei kai se yksi mies ole pidellyt kurissa miljoonapäistä ryssälaumaa Karjalan kannakselta Lappiin...
No niin, nyt eksyttiin aiheesta. Mainitaan nyt vielä näitä meikäläiseen kolahtaneita kirjoja: Thomas Harrisin Uhrilampaat (jos oli leffa hyvä, niin tämä on vielä parempi), Alistair MacLeanin Jääasema Zebra ja Kalmankoura.
 

Huuhaa

Jäsen
Kirjoja en pääasiassa jaksa lukea....

Kun en jaksa niitä lukea, kun ne on pääasiassa pitkästyttäviä ja turhia, mutta kyllä minulta (urheilu)omaelämäkertoja löytyy, mutta Hjalliksen Hartwall Areena -kirjaa ja Kurrin omaelämäkertakirjaa en ole kokonaan lukenut. Sen sijaan Tony Halmeen ja Seppo Mäkelän omaelämäkerrat olen lukenut, ja molemmat olivat kyllä mainioita, jotka jopa minä luin nopeasti!

Voi siis sanoa, kuten moni jääkiekkoilijakin ja urheilijakin
on sanonut ja todennut: Tony Halmeen "Jumala armahtaa, minä en" -kirja on kaikkien aikojen paras lukemani kirja.

Kyllä se oli tyhmää, kun koulussa pakotettiin lukemaan kaikenlaista turhaa.... Jos kirjoja nyt siis luen, niin kirjan pitää olla joko omaelämäkirja ja/tai urheilukirja.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Tässä minun lista

Aloitetaan jännityskirjallisuudella.

Paras kirjailija joka mun eteen tällä saralla on tullut on ehdottomasti Patricia Cornwell,olen lukenut tämän loistavan naisen kirjoittamat kirjat kaikki mitkä eteeni vain on tullut...SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI.

Seuraavaksi tulee ehdottomasti Dean Coonts,koko tuotanto,hakkaa mennen tullen jotkut Kingit sun muut.

Hänen jälkeen astuukin estradille kirjailija nimeltään James Patterson,jonka kirjoja myöskin suosittelen lämpimästi.

Nykyään olen enemmän suuntautunut Mika Valtariin,koko hänen tuotantonsa on aivan loistavaa luettavaa.

Tieto kirjallisuudesta olen enemmässä määrin painottunut Antiikin Roomaan,sieltä löytyykin sellaisia kirjailijoita,jotta oksat pois esimerkkinä aivan maaginen Cicero,rooman senaatissakin vaikuttanut todella suuri älykkö,jonka kohtaloksi tuli politiikka.Sieltä löytyy muun muassa myöskin Sallustius,joka todella elävästi kirjoittaa Catilinan salaliitosta ja Jugurthan sodasta.

Nimimerkkinikin on suoraan lainattu keisarillisen rooman titteleistä.Todella mielenkiintoinen aihealue.Aikoinaan luin myös Kreikan historiaa,mutta jokin siinä mätti (liian rauhallista,rakentavaa,opettavaa,filosofista)Rooman historia
on todellakin jotain aivan toista,jo Etruskeista lähtien tapahtumat kulkevat aivan eri tahtiin,kuin jossain mieltä ylentävässä Kreikan historiassa.

ps:Rubicon oli vain joki.
pps:Sorry kirjoitusvirheistä,kirjoitin rtämän lievässä juubassa......ROGER!!!!!
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirja? Herrajumala! Mitä ne ovat?

Olen aina ollut aika laiska lukemaan kirjoja, enkä edes muista minkä kirjan viimeeksi olen lukenut loppuun saakka. Viimeiksi aloitin Forrest Gumpin lukemisen, mutta se on nyt maannut tuolla yöpöydällä viimeiset kaksi kuukautta. Sitä ennen aloitin jonkun Stephen Kingin kirjan, mutta en saanut sitäkään luettua loppuun. Hyviä kirjoja molemmat, mutta en oikein ole lukijatyyppiä. Jos käyttäisin päivittäin yhtä paljon aikaa kirjan lukemiseen, kuin käytän Jatkoajan selaamiseen, saisin luettua paksutkin kirjat lyhyessä ajassa. Mutta kun ei niin ei.
 

tsei_tsei

Jäsen
Itse luen todella hitaalla tahdilla kirjoja. Lisäksi aloitan monesti jonkun kirjan lukemisen, mutta jätän sitten kesken. Sitten tulee luettua niitä samoja kirjoja uudelleen. Pistetään hieman listausta:

<b>J.R.R Tolkien - Taru Sormusten Herrasta (5 kertaa)</b>
Tämä tulee aina vaan luettua uudelleen ja uudelleen. Loistava kirja, ja kaivan hyllystä noin joka toinen vuosi. Samalta herralta olen lukenut paljon muutakin tuotantoa. <b>Hobitin</b> kolmisen kertaa ja <b>Silmarillionin</b> ja niitä lastenkirjoja kertalleen.

<b>Mika Waltari - Sinuhe Egyptiläinen (2 kertaa)</b>
Tämän olen lukenut kahdesti melko lyhyen ajan sisällä. (3 vuotta) Loistava kirja ja todellakin kertoo elämästä jotain. Parhaita teoksia mitä olen lukenut.

Tässä ehkä ne parhaat. Monia muitakin hyvä on tullut luettua. <b>Douglas Adamsin Linnuradan Käsikirja Liftareille -sarja</b> on tullut luettua läpi. Ensimmäinen kirja pariinkin otteeseen. <b>Alex Haleyn Juuret</b> oli ihan ok, vaikka loppu läsähtikin. Joku <b>Grishamin</b> lentokonekirjakin yllätti positiivisesti. Nyt on menossa <b>Sun Tzun Sodankäynnin taito</b>. Jonossa on <b>Yksi lensi yli käenpesän</b>, <b>Machiavellin Ruhtinas</b>, <b>Dostojevskin Idiootti ja Riivaajat</b>. Projektia siis on, kunhan olisi aikaakin. Ehkä kesällä voisi pistää taas lukien muutaman kirjan. Täällä keskustelupalstoilla pyöriminen, televisio ja urheilu syö vaan turhaan vapaa-aikaa.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
On tullut usea noista yllämainituista luettua, paremmuus järjestykseen niitä on vaikea laittaa esim. Taru Sormusten herrasta, Välskärin kertomukset, Sinuhe. Mutta nyt on viimeksi on tullut iltasaduksi junioreille luettua Harry Pottereita, yllättävän hyviä.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suoraan sanottuna en olisi uskonut, että niinkin junttimaisen lajin kuin jääkiekon parista löytyy näin paljon kirjallisuuden ystäviä. :)

Joidenkin mielestä kirjallisuuden lukeminen on turhaa, minusta ei todellakaan. Paitsi että kyseessä on miellyttävä ajanviete, rikastuttaa kirjallisuus aktiivista sanavarastoa, antaa yleissivistystä, kehittää nuorison lukutaitoa ja opettaa jopa ajattelemaan asioista monelta kantilta. En voi kuin suositella vaikkapa Huuhaallekin!

Omia suosikkejani:

Kalle Päätalon Iijoki-sarja kokonaisuudessaan: Mahtava katsaus 1900-luvusta pienen ihmisen näkökulmasta, rikas kieli, paljon mielenkiintoisia henkilökuvauksia.

Väinö Linnan Täällä pohjan tähden alla-trilogia: Erittäin ansiokas kuvaus maamme itsenäistymiskehityksestä.

Linnan Tuntematon sotilas: klassikko, se kielellinen rikkaus ja vetoavaisuus

Niin, ja tietenkin tenttikirjallisuuden paristakin löytyy silloin tällöin helmiä, unohtamatta näitä perinteisiä koti- ja ulkomaalaisia klassikoita muitakin. Eniten pidän yleensäkin historiallisista puolidokumentaarisista teoksista.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
King on kuningas

Ehdoton suosikkini kirjailijana on Stephen King. Eritoten englanniksi luettuna hänen kirjansa ovat todella loistavia lukukokemuksia. Eniten ovat säväyttäneet useaan kertaan mainittu Musta torni -sarja sekä The Stand (Tukikohta) lyhentämättömänä versiona.

Yleensäkin kauhukirjallisuus miellyttää, muista suosikeista voisi mainita Dean Koontzin, Clive Barkerin sekä H.P. Lovecraftin.

Suomalaisista parhaita ovat Arto Paasilinna ja Kalle Päätalo. Parhaillaan on lukemisen kohteena Päätalon Koillismaa-sarja, jonka jälkeen varmaan siirryn Iijoki-sarjaan. Myös Markus Kajon kirjoitelmat ovat hyviä.

On olemassa kirja, jonka olen lukenut yhteensä 19 kertaa. kyseinen teos on Pekka Julkunen: Johdatus sosiologiaan. Se, miksi olen tuon kirjan lukenut niin useasti, onkin jo toinen tarina.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Ai kirjoja!

No jotain mitä viime aikoina on tullut lueskeltua.

Viimeisin kokonaan lukemani kirja on Harrisin: Hannibal, elokuvaa en ole nähnyt joten en voi vertailla.
Tällä hetkelläkin on joku kirja kesken, en vain parhaalla tahdollakaan muista sen nimeä, tekijästä nyt puhumattakaan. Eli eipä tuo kovin kiinnostava ole.

Kestosuosikkejani ovat myös jo esille tulleet: King, Koontz, MacLean, Grisham ja Clancy sekä vielä mainitsemattomia ainakin Clavell jonkun varmaan unohdin, kuten yleensä.

Linnan Tuntemattoman olen lukenut about 10+ kertaa ja ajattelin taas kohta lukea. Sotaromaania en ole lukenut kuin kertaalleen.

Tolkienin: Tarun sormusten herrasta olen myös kahlannut kaksi tai kolme kertaa läpi, myös Hobitti on tullut luettua muista Tolkienin kirjoista (esim. Silmarillion) en pitänyt.

Niin ja onpa tullut yksi Potterikin luettua. Ajattelin kyllä lukea loputkin.

Siinähän noita alkuun, paljon muitakin on tullut luettua, mutta tuossa noita omasta mielestä parhaimpia kirjailijoita/kirjoja.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Ripley Bogle

Robert McLiam Wilsonin "Ripley Bogle" on viimeisin klukemani kirja (päättyi viime yönä)

Jo mainittujen klassikkojen (Sormusten herra, Tuntematon, Hobitti, Kellopeliappelsiini, MacLeanit...) suosikkeihini kuuluu herran nimeltä Nick Hornby teokset Hornankattila, Uskollinen äänentoisto ja Poika. SWuosittelen.

Samoin voin suositella Frank McCourtin kirjoja Seitsämännen portaan enkeli ja Amerikan ihmemaassa.

Cheers,
St. Pat
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika ulkolaispitoista

Tuntuu olevan. Itse pidän eniten kotimaisesta:

Arto Paasilinna on paras. Hirtettyjen Kettujen Metsä, Hurmaava Joukkoitsemurha, Onnellinen Mies, Jäniksen Vuosi...loistavia ja hersyvän hauskoja teoksia.

Jari Tervo ja Veikko Huovinen ovat myös kovia. Huumorin kukkahan se on se kaanehin kukka!
 

tsei_tsei

Jäsen
Potter, Fever Pitch, Bulgakov

Potteria en viitsi lukea pelkästään sen kohun takia. Kaikki pitävät niitä loistavina kirjoina, niin itse olen lukematta. Ehkä sitten 5-10 vuoden päästä luen ne.

Fever Pitchistä eli Hornankattilasta oli myös puhetta. Itsekään en kirjasta liiemmin pitänyt, vaikka jalkapallo kiinnostaakin. Luin tosin vain reilu sata sivua alusta englanniksi. Jotenkin on sellainen selattavan oloinen kirja.

Millainen teos tuo Saatana sapuu Moskovaan vai mikä nyt Bulgakovs teos olikaan? (nimet taisi mennä väärin) Tuo meinaan herätti mielenkiintoa. Pientä brieffausta kiitos.

EDIT: Nimien korjausta. Meniköhän vieläkin väärin.
 

Mäkelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Durrels Palace
Talvella ei hirveästi tule luettua, mutta viimeksi taisi työn alla olla <b>Nicholas Pileggin</b> <i>Kasino</i>. Siis tämä mafia-tarina, josta 90-luvun puolivälissä tehtiin elokuvakin, jossa pääosissa olivat Robert DeNiro ja Joe Pesci. Tässä tapauksessa täytyy tosin todeta, että elokuva oli kirjaa parempi tuotos.

Oikeastaan romaanien kahlaus on jäänyt viime aikoina aika vähiin. Enemmänkin on tullut keskityttyä historiankirjallisuuteen, joista voisi mainita ainakin seuraavat:

- <b>Edward Radzinski</b>: <i>Stalin</i>
- <b>William L. Shirer</b>: <I>Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho</i>
- <b>Anthony Summers</b>: <i>J. Edgar Hoover</i>

Radzinskin Stalin-teos on varsinkin Isä Aurinkoisen viimeisten elinvuosien kohdalta erittäin mielenkiintoista luettavaa. Kolmas maailmansota on ollut lähellä muulloinkin kuin Kuuban ohjuskriisin aikana. Kirja sisältää paljon aivan viime vuosina julkisteksi luokiteltuja asiakirjatietoja Stalinin hirmuhallinnon ajoilta. Suosittelen ehdottomasti, jos aihepiiri kiinnostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös