Liikennevaloissa vaihde vapaalla vai kytkin pohjassa?

  • 24 625
  • 83

Vaihteella vai vapaalla valoissa?

  • Manuaali: Vaihde vapaalla

    Ääniä: 112 31,7%
  • Manuaali: Pykälä silmässä

    Ääniä: 187 53,0%
  • Automaatti: N tai P

    Ääniä: 5 1,4%
  • Automaatti: D

    Ääniä: 99 28,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 9 2,5%

  • Äänestäjiä
    353

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaihteella vai vapaalla liikennevaloissa?

No niin, tuosta liu'uttamisesta liikennevaloissa kun oli muualla puhetta, niin värkätään nyt oikea Gallup!

Vastaa siihen kohtaan mitä käytät yleensä eniten, sillä poikkeuksia varmaan tekee meistä jokainen, vannoutuneet liu'uttajat voivat vaihtaa vapaalle junaa odotellessa ja taas mäkilähdöissä voi vapaa vaihtua pykälään toisessa komppaniassa.

Joku saattaa ihmetellä automaatti kohtaa, mutta uskokaa pois, osa tomaatti kuskeista vaihtaa niin ikään vapaalle risteyksissä, ja toiset taas ei, kun se on pr****le automaatti niin ei tarvitse vaihdetta vatkata.

Useampaa kohdetta voi äänestää, sikäli että vaihdekäyttäytyminen muuttuu sen mukaan onko alla automaatti- vai manuaalilaatikolla varustettu menopeli.

Game on.
 
Viimeksi muokattu:

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Jos kyseessä on ns. tutut valot, eli tietää suunnilleen kuinka kauan joutuu odottelemaan (ja siis jos tuo aika on pitkä) niin saatan vaihtaa vapaalle. Enimmäkseen tulee kuitenkin oltua vasen jalka suorana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tomaatti ja D on yhdistelmä jolla mennään.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Automaatti D:llä. En ymmärrä miksi kukaan vaihtaisi vapaalle tai parkille.

Manuaalilla vaihdan muistaakseni yleensä vapaalle.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse pidän yleensä vapaalla ja seuraan "toiseen suuntaan" menevien valoista milloin siellä vaihtuu punaiset ja laitan vaihteen päälle ennen kuin omat valot vaihtuvat vihreiksi. Jos on ihan tuntematon paikka tai ei nää toisia valoja niin silloin tulee pidettyä kytkintä pohjassa, mutta harvoin.
 

scholl

Jäsen
Automaatti D.

Jos on liikennevaloja niin ei ole tarvetta manuaaliautoille. Ne ovat moottoriteitä ja kilparatoja varten.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Manuaali, vaihde vapaalla. Poikkeus on se, jos tiedän tarkkaan valojen vaihtuvan alta kolmen sekunnin.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Manuaali ja vapaalla. Vaihde menee tosin silmään ja auto liikahtaa ripeämmin kuin 98% kytkimellä seisottajista. Jos olen oudossa risteyksessä, niin saatan ennakoida vaihteen kanssa ja minimoida tupeksimismahdollisuuden. Liukujat tekevät meidän ainoalla oikealla tavalla risteyksistä lähtijöiden elämän hankalaksi.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse vaihdan manuaalilla vapaalle ja tomaatilla D, tosin jos on tuttu risteys ja tietää että kestää, niin sitten myös tomaatilla N ja kässäri päälle.

Onko täällä ketään joka vaihtaa automaatilla lähes aina vapaalle, ja jos, niin miksi? Olen ollut kahden eri kuskin kyydissä, joilla oli tällainen tapa. Toiselta asiasta kysäisin, niin kertoi että kierrokset laskevat nopeammin kun vaihtaa vapaalle, ja mumisi perään jotain pinttyneestä tavasta. Mutta mitä sanovat Jatkoajan mekaanikot, onko tuosta esim. vaihteiston kulumisen näkökulmasta jotain etua tai haittaa, jos automaatillakin vaihtaa vapaalle?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toiseksi ylin vaihtoehto. Mahdolliset kytkirempat eivät sikäli paljoa jaksa kiinnostaa, kun minä en niitä maksa kuitenkaan ja tossa "firmassa" käytetään rahaa muutenkin mielestäni ihan älyttömällä tavalla. Autotkin vielä niin uusia, että tuskin niitä remppojakaan ihan heti tarvitaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tilanteen mukaan tietysti. Kenenkään päälle ei tietenkään ajeta, mutta mahdollisimman nopeasti pyritään valoista häipymään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko täällä ketään joka vaihtaa automaatilla lähes aina vapaalle, ja jos, niin miksi? Olen ollut kahden eri kuskin kyydissä, joilla oli tällainen tapa. Toiselta asiasta kysäisin, niin kertoi että kierrokset laskevat nopeammin kun vaihtaa vapaalle, ja mumisi perään jotain pinttyneestä tavasta. Mutta mitä sanovat Jatkoajan mekaanikot, onko tuosta esim. vaihteiston kulumisen näkökulmasta jotain etua tai haittaa, jos automaatillakin vaihtaa vapaalle?

En ole mekaanikko enkä vaihda automaatillakaan vapaalle, mutta jos niin tekisin, aiheuttaisi se liikennevaloista lähtiessä 1-2 sekunnin lisäviiveen, sillä ainakin Mersun automaattilaatikko edellyttää jarrun polkaisua ennenkuin vaihdekeppi siirtyy N-asennosta D-asentoon.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko täällä ketään joka vaihtaa automaatilla lähes aina vapaalle, ja jos, niin miksi? Olen ollut kahden eri kuskin kyydissä, joilla oli tällainen tapa. Toiselta asiasta kysäisin, niin kertoi että kierrokset laskevat nopeammin kun vaihtaa vapaalle, ja mumisi perään jotain pinttyneestä tavasta. Mutta mitä sanovat Jatkoajan mekaanikot, onko tuosta esim. vaihteiston kulumisen näkökulmasta jotain etua tai haittaa, jos automaatillakin vaihtaa vapaalle?

En ole myöskään mekaanikko enkä yleensä vaihda automaatilla vapaalle, mutta ainakin omassa autossa jossain tilanteissa (kylmä moottori, kuuma moottori, muuten vaan moottori) D:llä paikallaan ollessa kierrokset jäävät sellaiseen kohtaan että auto tärisee ikävästi. N:lle vaihtaessa kierrokset nousevat tai laskevat sopivasti niin että ei enää täristytä. Eli tällaisessa tilanteessa saatan vaihtaa N:lle jos tiedän että joudun odottamaan valoissa pidemmän aikaa. Tällöinkään en ota yleensä jalkaa pois jarrulta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko täällä ketään joka vaihtaa automaatilla lähes aina vapaalle, ja jos, niin miksi? Olen ollut kahden eri kuskin kyydissä, joilla oli tällainen tapa. Toiselta asiasta kysäisin, niin kertoi että kierrokset laskevat nopeammin kun vaihtaa vapaalle, ja mumisi perään jotain pinttyneestä tavasta. Mutta mitä sanovat Jatkoajan mekaanikot, onko tuosta esim. vaihteiston kulumisen näkökulmasta jotain etua tai haittaa, jos automaatillakin vaihtaa vapaalle?

Kysyin tätä eräältä tutulta autonasentajalta ja hänen mukaansa siitä D:llä seisottamisesta ei ole mitään haittaa, ainoastaan öljyt saattavat lämmetä hiukan jos pitkään seisotetaan mutta jos laatikossa on öljyä tarpeeksi ja jäähdytys kunnossa niin ei haittaa sekään mitään. Enemmän kuulemma kuluu se laatikko siinä jos vähän väliä vaihdetaan N:lle ja sitten taas D:lle. Ja sellainenkin hyöty siitä tietysti on että kun pitää valitsijan D:llä ja pitää jarrun pohjassa liikennevaloissa, niin jos sattuu sellainen tapaus että joku rämäyttää perään niin saattaa itseltä säilyä sentään keula ehjänä...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Manuaalilla pistän vapaalle. Jos taas näyttää siltä, että kohta vaihtuu tai olen esim. pitkän letkan takana niin sitten jätän ykkösen silmään koska kuitenkin jono liikkuu pikkuhiljaa. Pääsääntöisesti siis vapaalle. Varmaan juontaa moottoripyörähommista. Sielläkin aina vapaalle (vaikka ykkönen kolahtaakin).

Automaatilla D. Jos alkaa säätämään liikaa niin esim. P asentoon niin takana olevahan saattaa luulla, että tulen kohta keulasta sisään kun peruutusvalot vilahtaa tai olen muuten vaan spedeilemässä siinä ja löytää itsensä Jatkoajan liikenneketjusta.

Mites ylämäkilähdöissä? Kytkimellä paikallaan, kytkin ja jarrupoljin pohjassa, kytkin ja käsijarru, vapaalla ja käsijarru/jarrupoljin, vältän ylämäkiä koska en osaa, automaattilaatikko vai joku muu?

Itse olen yleensä vapaalla ja jarrupolkimella.
 
Viimeksi muokattu:

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos on isossa risteyksessä tiedossa vasemmalle kääntymisiä niin vaihdetta vapaalle, ts. riippuu kuinka kauan joutuu valoissa odotteleen.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Aina kytkimellä, koskaan ei luisuta. Toisaalta vapaalle vaihtamisesta ja jarrupolkimen kanssa pelaamisesta on liikaa vaivaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Automaatilla D päällä kokoajan.

Manuaalilla taas suurimmaksi osaksi kytkin alhaalla, ja vaihde päällä. Poikkeuksena ovat tilanteet, jossa on kyseessä tuttu risteys, ja tietää joutuvasti odottamaan kauan. Lisäksi jos saapuu pitkään jonoon, niin silloinkin tulee käytettyä vaihdetta vapaalla, koska se lähtö kestää yleensä pitkään, vaikka valot hetimiten vaihtuisivatkin.

Ylä- tai alamäki ei ole sen kummempi paikka kuin tasainenkaan, joten sama taktiikka niissä on käytössä.

Yksi poikkeus myös löytyy, ja se on se, että jos olen valoissa jonon ensimmäinen, en koskaan ota vaihdetta pois. Takaa saattaa tulla joku, jolla on ongelmia pysähtymisen kanssa syystä tai toisesta, niin siitä voi yrittää vielä karkuun, ja näin ollen välttää mahdollinen kolari. Ensimmäisenä tuleekin usein seurattua taustapeiliä enemmän kuin eteenpäin katseltua.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Aina kytkimellä, koskaan ei luisuta. Toisaalta vapaalle vaihtamisesta ja jarrupolkimen kanssa pelaamisesta on liikaa vaivaa.

Nej. Toisinpäin. Liikaa vaivaa koituu siitä kytkimen pohjassa pitämisestä. Vaihde vapaalle ja kässäri päälle.
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Automaatilla D päällä kokoajan.

Manuaalilla taas suurimmaksi osaksi kytkin alhaalla, ja vaihde päällä.

Sama meininki täällä. Koska automaatilla usein ajelen vastasin siis että D päällä kokoajan.

Manuaalilla melkein poikkeuksetta aina kytkin alhaalla ja vaihde päällä.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Nej. Toisinpäin. Liikaa vaivaa koituu siitä kytkimen pohjassa pitämisestä. Vaihde vapaalle ja kässäri päälle.

Joo, ja siitä johtuu myös se, että mulla on ihan tajuttoman kokoinen pohjelihas vasemmassa jalassa verrattuna sinun rimppakinttuusi.

Toki teikäläisen oikea hauis kyykyttää sitten meikäläisen narua ihan sata-nolla.

Mun mielestä kytkintä painaessa pitää tehdä vaan yhtä asiaa, kun taas tuossa vaihde vapaalle -tapauksessa: 1. painat kytkimen pohjaan, 2. siirrät oikean jalan jarrulle, 3. solkotat vaihteen vapaalle, 4. repäiset käsijarrua. Ja liikkeelle lähdettäessä taas sama ruljanssi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaihde vapaalle ja kässäri päälle.

Aivan käsittämätöntä. Vapaalle vaihtamisen ymmärrän jos valot ovat hitaat ja tietää joutuvansa odottamaan, saatan tehdä niin itsekin, mutta kässäri liikennevaloissa on yhtä kätevää kuin Hummerin käyttäminen "kauppakassina".

En ole mikään mekaanikko/autoinsinööri, joten haluaisin myös tietää miten paikallaan seisominen ja kytkimen pohjassa pitäminen kuluttaa kytkintä?

Mites ylämäkilähdöissä? Kytkimellä paikallaan, kytkin ja jarrupoljin pohjassa, kytkin ja käsijarru, vapaalla ja käsijarru/jarrupoljin, vältän ylämäkiä koska en osaa, automaattilaatikko vai joku muu?

Itse olen yleensä vapaalla ja jarrupolkimella.

Allekirjoittanut kyllä putosi kärryiltä. Jos kyse on ylämäkilähdöstä, niin vaihtoehtoja on manuaalin osalta n. 2: känkällä vai ilman. Itse en ainakaan pysty lähtemään liikkelle ylämäkeen, jos vaihde ei ole silmässä... ja jos ei käytä känkkää eikä jarrua, niin kytkimen vaihtoväli lienee aika lyhyt.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lyhyet valot vaihde silmässä, pitkissä valoissa vaihde vapaalle.

Mäkilähdöt yleensä ilman käkkäriä paitsi kaikkein jyrkimmissä (ehkä kerran vuodessa nopeasti arvioituna).
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Allekirjoittanut kyllä putosi kärryiltä. Jos kyse on ylämäkilähdöstä, niin vaihtoehtoja on manuaalin osalta n. 2: känkällä vai ilman. Itse en ainakaan pysty lähtemään liikkelle ylämäkeen, jos vaihde ei ole silmässä... ja jos ei käytä känkkää eikä jarrua, niin kytkimen vaihtoväli lienee aika lyhyt.
Hyvinhän se ylämäessä pysyy pelkällä kytkimelläkin, ilman jarrua, ja aika usein tulee sitä käytettyäkin. Tähän olisi kyllä ihan hyvä saada parempaa tietoa, tykkääkö kytkin tuosta suurella käytöllä kyttyrää? Muutoinkin on valoissa yleensä pykälä silmässä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hyvinhän se ylämäessä pysyy pelkällä kytkimelläkin, ilman jarrua, ja aika usein tulee sitä käytettyäkin. Tähän olisi kyllä ihan hyvä saada parempaa tietoa, tykkääkö kytkin tuosta suurella käytöllä kyttyrää? Muutoinkin on valoissa yleensä pykälä silmässä.

No ei varmasti tykkää hyvää kytkin jos pitää mäessä paikallaan kytkintä luistattaen yhtään pidempään, en ikinä tee moista. Toisaalta jos alla firman työsuhdepirssi niin eipähän ole omasta pussista pois, silti tuo on mielestäni tyhmää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös