Lukekaapas tuolta: http://www.aamulehti.fi/uusi/20010727_ko08Kulje.shtml, miten Ville Itälä ja kumppanit haluaisivat Suomen liikenneturvallisuutta parannettavan.
Rahaa lisää lentäville valvontaan ja nopeusrajoitukset alas. Siinähän ne keinot. Ja sakkolappu vaan postissa nollatolertanssin mukaan rekisteriin merkitylle omistajalle/haltijalle. Kannattaisikohan rekisteröidä autonsa uusiksi ja haltijaksi joku työtön/opiskelija.
Minun mielestäni kun sitä rahaa pitäisi suunnata teiden kunnossapitoon ja liikenneympäristöjen parantamiseen. Päätietkään eivät enää ole liikennemäärien mukaisessa kunnossa, sivutieverkosta puhumattakaan. Yleiskunnossapidon lisäksi pitäisi satsata mm. riista-aitoihin, ohituskaistoihin ja eritasoliittymiin. Erinomaisena keinona pidän myös näitä vaihtuvia nopeusrajoituksia. Eli nopeusrajoitusta voidaan pudottaa keliolosuhteiden ja/tai liikennemäärien niin vaatiessa, mutta muulloin saa ajaa 100/120 kalenterista riippumatta. Nythän monessa paikassa rajoitus on tehty pahimman tilanteen mukaan, ja se hiljaisena kesäsunnuntaina tuntuu käsittämättömältä. En kylläkään tiedä, paljonko tien kunnosta aiheutuneita pahoja onnettomuuksia tapahtuu, mutta uskoisin yleisen sujuuvuden myös vähentävän riskiohituksia ja myös ylinopeuksia, eli ei enää tarvitse ajaa turhan lujaa sielläkään missä pääsee.
Enpä sinänsä valvonnan tehostamistakaan vastaan ole, mutta nollatoleranssi vahinkoylinopeuksien sijaan pitäisi kyllä puuttua näihin koheltajiin ja ongelmakuljettajiin. Törkeästä rikkeestä vaan kortti kuivumaan, uusinnasta aina pidemmäksi ajaksi ja pahimmat vaan uudestaan autokouluun.
Näihin promillerajoihin en osaa kauheasti ottaa kantaa, mielelläni tosin pizzan kanssa sen tuopillisen huitaisen, enkä ole kokenut sen parin kilometrin kotiin ajamista mitenkään haittaavan. Kokolailla tylyt nuhteet tosin konstaapeli pari vuotta sitten antoi 0,2:n puhalluksesta. Pidän kyllä nykytason rattijuoppoja, erityisesti näitä patologisia uusijoita, paljon 'maistelijoita' suurempana ongelmana. Ehkä värilliset lasit.
Mitä mieltä ystävät?
t. '40 000 vuodessa ajava'
Rahaa lisää lentäville valvontaan ja nopeusrajoitukset alas. Siinähän ne keinot. Ja sakkolappu vaan postissa nollatolertanssin mukaan rekisteriin merkitylle omistajalle/haltijalle. Kannattaisikohan rekisteröidä autonsa uusiksi ja haltijaksi joku työtön/opiskelija.
Minun mielestäni kun sitä rahaa pitäisi suunnata teiden kunnossapitoon ja liikenneympäristöjen parantamiseen. Päätietkään eivät enää ole liikennemäärien mukaisessa kunnossa, sivutieverkosta puhumattakaan. Yleiskunnossapidon lisäksi pitäisi satsata mm. riista-aitoihin, ohituskaistoihin ja eritasoliittymiin. Erinomaisena keinona pidän myös näitä vaihtuvia nopeusrajoituksia. Eli nopeusrajoitusta voidaan pudottaa keliolosuhteiden ja/tai liikennemäärien niin vaatiessa, mutta muulloin saa ajaa 100/120 kalenterista riippumatta. Nythän monessa paikassa rajoitus on tehty pahimman tilanteen mukaan, ja se hiljaisena kesäsunnuntaina tuntuu käsittämättömältä. En kylläkään tiedä, paljonko tien kunnosta aiheutuneita pahoja onnettomuuksia tapahtuu, mutta uskoisin yleisen sujuuvuden myös vähentävän riskiohituksia ja myös ylinopeuksia, eli ei enää tarvitse ajaa turhan lujaa sielläkään missä pääsee.
Enpä sinänsä valvonnan tehostamistakaan vastaan ole, mutta nollatoleranssi vahinkoylinopeuksien sijaan pitäisi kyllä puuttua näihin koheltajiin ja ongelmakuljettajiin. Törkeästä rikkeestä vaan kortti kuivumaan, uusinnasta aina pidemmäksi ajaksi ja pahimmat vaan uudestaan autokouluun.
Näihin promillerajoihin en osaa kauheasti ottaa kantaa, mielelläni tosin pizzan kanssa sen tuopillisen huitaisen, enkä ole kokenut sen parin kilometrin kotiin ajamista mitenkään haittaavan. Kokolailla tylyt nuhteet tosin konstaapeli pari vuotta sitten antoi 0,2:n puhalluksesta. Pidän kyllä nykytason rattijuoppoja, erityisesti näitä patologisia uusijoita, paljon 'maistelijoita' suurempana ongelmana. Ehkä värilliset lasit.
Mitä mieltä ystävät?
t. '40 000 vuodessa ajava'