Liikennekuria lisää!

  • 908
  • 2

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Lukekaapas tuolta: http://www.aamulehti.fi/uusi/20010727_ko08Kulje.shtml, miten Ville Itälä ja kumppanit haluaisivat Suomen liikenneturvallisuutta parannettavan.

Rahaa lisää lentäville valvontaan ja nopeusrajoitukset alas. Siinähän ne keinot. Ja sakkolappu vaan postissa nollatolertanssin mukaan rekisteriin merkitylle omistajalle/haltijalle. Kannattaisikohan rekisteröidä autonsa uusiksi ja haltijaksi joku työtön/opiskelija.

Minun mielestäni kun sitä rahaa pitäisi suunnata teiden kunnossapitoon ja liikenneympäristöjen parantamiseen. Päätietkään eivät enää ole liikennemäärien mukaisessa kunnossa, sivutieverkosta puhumattakaan. Yleiskunnossapidon lisäksi pitäisi satsata mm. riista-aitoihin, ohituskaistoihin ja eritasoliittymiin. Erinomaisena keinona pidän myös näitä vaihtuvia nopeusrajoituksia. Eli nopeusrajoitusta voidaan pudottaa keliolosuhteiden ja/tai liikennemäärien niin vaatiessa, mutta muulloin saa ajaa 100/120 kalenterista riippumatta. Nythän monessa paikassa rajoitus on tehty pahimman tilanteen mukaan, ja se hiljaisena kesäsunnuntaina tuntuu käsittämättömältä. En kylläkään tiedä, paljonko tien kunnosta aiheutuneita pahoja onnettomuuksia tapahtuu, mutta uskoisin yleisen sujuuvuden myös vähentävän riskiohituksia ja myös ylinopeuksia, eli ei enää tarvitse ajaa turhan lujaa sielläkään missä pääsee.

Enpä sinänsä valvonnan tehostamistakaan vastaan ole, mutta nollatoleranssi vahinkoylinopeuksien sijaan pitäisi kyllä puuttua näihin koheltajiin ja ongelmakuljettajiin. Törkeästä rikkeestä vaan kortti kuivumaan, uusinnasta aina pidemmäksi ajaksi ja pahimmat vaan uudestaan autokouluun.

Näihin promillerajoihin en osaa kauheasti ottaa kantaa, mielelläni tosin pizzan kanssa sen tuopillisen huitaisen, enkä ole kokenut sen parin kilometrin kotiin ajamista mitenkään haittaavan. Kokolailla tylyt nuhteet tosin konstaapeli pari vuotta sitten antoi 0,2:n puhalluksesta. Pidän kyllä nykytason rattijuoppoja, erityisesti näitä patologisia uusijoita, paljon 'maistelijoita' suurempana ongelmana. Ehkä värilliset lasit.

Mitä mieltä ystävät?

t. '40 000 vuodessa ajava'
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Käsittämätöntä

Ihmeellistä, että tuollaiseen näpertelyyn riittää aikaa. Minä en tosin saa sitä Aamulehden juttua auki, kun en ole rekisteröitynyt enkä viitsi rekisteröityä, mutta sen mitä uutisista kuulin, niin nyt kaavaillaan ylinopeuksien suhteen nollatoleranssia ja lisäksi nopeusrajoitusten alentamista. Tämähän johtaa siihen, että nopeudet putoavat huimasti alle järkevän tason. Kukaanhan ei nimittäin uskalla ajaa edes sitä sallittua ettei vahingossa lipsahda yli. Mittarin neulaa vahdataan niin, että itse ajamiseen ei liikene lainkaan huomiota. Ei hyvä.

Kaavaillaanko siellä myös promillerajan pudottamista 0:aan? Ei hyvä sekään. Minäkin otan mielelläni sapuskan kanssa putelin keppanaa tai lasin viiniä enkä ole huomannut sen mitään vaikuttavan ajamiseeni. Pitääkö muuten paikkansa juttu, jonka kuulin viime sunnuntaina "Salovaara liikenteessä" radio-ohjelmassa Radio Novassa, jonne eräs kaveri soitti ja sanoi, että poliisi ei voi muuta kuin puhutella näitä alle 0.5 promillen kuskeja, mutta että kolaritilanteessa vakuutusyhtiö voisi kieltäytyä korvauksista, jos viisari yhtään värähtää. Siis vaikka ajaisi lain sallimassa kondiksessa. Ehkä joku valaisee jos tietää.

Lisääntyneistä liikennekuolemista pannaan nyt kärsimään ne, jotka sääntöjä muutenkin noudattavat. Hullut kaaharit ja ohittelijat kuriin ja kunnon sakot ja vastaavat peliin. Mutta ei nyt lähdetä ihan hölmöiksi heittäytymään tuollaisilla ehdotuksilla.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ei helvetti voi muuta kuin ihmetellä näitä päättäjien aivotuksia. Siis kuinka vitussa voidaan luulla, että laskemalla rajoituksia lisätään liikenneturvallisuutta. Se päinvastoin vähentää sitä. Järjettömät rajoitukset vain lisäävät kurittomuutta ja sen myötä nopeuserot kasvavat ja tuloksena on pahaa jälkeä. Kun nykyisetkin rajoitukset ovat liian alhaalla, niin riemuhan siitä syntyy, jos 70 km/h yleisrajoitus toteutuu.

Nollatoleranssista sanon samat sanat. Siinähän taas vaarannetaan ihmishenkiä kun täytyy "kokoajan" tarkkailla nopeusmittaria liikenteen seuraamisen sijaan. Lisäksi kuinka monen auton mittari näyttää täysin oikeaa. Oman auton mittari valehtelee noin 10%. Ei siinä mitään ongelmia silloin ole jos on vakionopeuden säädin, mutta kun läheskään kaikissa autoissa ei tuota ylellisyyttä ole. "Hyvä puoli" siinä on se, että kun kiinnijäämisen riski kasvaa, niin nopeudet alenevat. Huonona puolena on vielä se, että jos esimerkiksi ajaa suoralla tiellä 75 km/h ja saa sakot niin kyllähän siinä menettää hermot kun ei millään lailla vaaranna liikennettä ja joutuu maksamaan useita satasia niin kyllä siinä arvostus poliiseja kohtaan laskee edelleen, vaikka työtäänhän he vain tekevät.

Ainoa hyvä osa tässä on promillerajoitusten alentaminen, joka ei tosin sekään ole ongelmaton. Mielestäni kuitenkin on kuitenkin selvää, että jos aikaa lähteä ajamaan, niin ei pidä ottaa edes sitä yhtä tuoppia, vaikkei se millään lailla haittaisikaan ajamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös