Liigan yleisömäärät kaudella 2016–2017

  • 109 198
  • 408

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nordiksella ei muuten ihan varmasti ollut 7512 katsojaa paikalla tänään. Näinköhän kausarit lasketaan aina mukaan? Eihän taas lähdetä vääristelyn tielle?
Olen käsittänyt, että noin tehdään Liigassa joka paikkakunnalla, eli kaikki myydyt(vaikka sitten yrityksille) ja kausarit lasketaan mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

JYP-keskusteluun voisi sanoa, että kyllähän pieni halli ilman muuta vaikeuttaa asioita. On esimerkiksi olemassa tietty katsojasegmentti, joka ei tule peliin jos ei istumapaikkoja ole saatavilla.

Mikkelissä tosiaankin seurahistorian ensimmäiset ottelut molemmat loppuunmyydyt(4200). Täytyy kyllä sanoa, että markkinointi on onnistunut aika täydellisesti ja viikonlopun meiningit (loistavasti järjestetyt tapahtumat, hieno tunnelma hallilla jne.) lyönevät lisää vettä myllyyn. Jukurithan on budjetoinut ensimmäisen kautensa todella varovaisesti, katsojakeskiarvolla 2700. Tämän hetken positiivisessa "pöhinässä" tuntuu, että 3000+ on päämäärä jota saa ja pitää vaatia. Kun otetaan sekin huomioon, että Jukurit on saanut sponsorituloja tähän mennessä 400 000€ budjetoitua enemmän, niin kaudesta voi tulla yllättävänkin menestyksekäs. Tai sitten joukkue floppaa, yleisö häviää ja kaikki on pilalla. Mielenkiintoista seurata kumpi on lopputulema.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olen käsittänyt, että noin tehdään Liigassa joka paikkakunnalla, eli kaikki myydyt(vaikka sitten yrityksille) ja kausarit lasketaan mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kyllä mielestäni kausarit on "piipattu" sisään ovilla, eikä kotiin/firmoihin jääneitä kortteja ole laskettu mukaan viime vuosina.

Itse toivoisin, että seurat kehittäisivät systeemin jolla kausarin haltija voisi vapauttaa paikkansa myyntiin irtolipuilla. Myydystä paikasta voisi sitten saada jonkun hyvityksen seuraavan kauden kausarin hintaan. Ainakin Jyväskylässä tällainen toisi selvää lisäarvoa.
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kyllä mielestäni kausarit on "piipattu" sisään ovilla, eikä kotiin/firmoihin jääneitä kortteja ole laskettu mukaan viime vuosina.
Kyllähän ne piipataan varmasti kaikkialla, mutta silti ainakin osa joukkueista ilmoittaa kaikki myydyt liput yleisömäärään. Olisi mielenkiintoista saada varmistus tälle. Ihan kuin olisin jostain lukenut, että joka paikkakunnalla on nykyään tämä käytäntö. En nyt esimerkiksi millään jaksa uskoa, että perjantaina Tapparan pelissä olisi ollut jokaikinen lippunsa/kausarinsa ostaneesta 7300 henkilöstä paikan päällä. Tai Mikkelissä molempina iltoina tasan 4200 katsojaa. Johan todennäköisyyksienkin mukaan jonkun pitää olla ylitöissä/ripulissa/heittänyt veivinsä jne..
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllähän ne piipataan varmasti kaikkialla, mutta silti ainakin osa joukkueista ilmoittaa kaikki myydyt liput yleisömäärään. Olisi mielenkiintoista saada varmistus tälle. Ihan kuin olisin jostain lukenut, että joka paikkakunnalla on nykyään tämä käytäntö. En nyt esimerkiksi millään jaksa uskoa, että perjantaina Tapparan pelissä olisi ollut jokaikinen lippunsa/kausarinsa ostaneesta 7300 henkilöstä paikan päällä. Tai Mikkelissä molempina iltoina tasan 4200 katsojaa. Johan todennäköisyyksienkin mukaan jonkun pitää olla ylitöissä/ripulissa/heittänyt veivinsä jne..

Puhut uskottavia kyllä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen käsittänyt, että noin tehdään Liigassa joka paikkakunnalla, eli kaikki myydyt(vaikka sitten yrityksille) ja kausarit lasketaan mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kuten paraspelaaja jo järkeilikin niin eihän millään paikkakunnalla voisi koskaan olla loppuunmyytyä hallia jos ei kotiin jääneitä kausarin - tai muunlaisen lipun - ostaneita laskettaisi yleisömäärään. Ainahan joku lipun lunastanut jättää paikalle tulematta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikkelissä tosiaankin seurahistorian ensimmäiset ottelut molemmat loppuunmyydyt(4200). Täytyy kyllä sanoa, että markkinointi on onnistunut aika täydellisesti ja viikonlopun meiningit (loistavasti järjestetyt tapahtumat, hieno tunnelma hallilla jne.) lyönevät lisää vettä myllyyn. Jukurithan on budjetoinut ensimmäisen kautensa todella varovaisesti, katsojakeskiarvolla 2700. Tämän hetken positiivisessa "pöhinässä" tuntuu, että 3000+ on päämäärä jota saa ja pitää vaatia. Kun otetaan sekin huomioon, että Jukurit on saanut sponsorituloja tähän mennessä 400 000€ budjetoitua enemmän, niin kaudesta voi tulla yllättävänkin menestyksekäs. Tai sitten joukkue floppaa, yleisö häviää ja kaikki on pilalla. Mielenkiintoista seurata kumpi on lopputulema.

Tuo on kyllä hyvä luku ja varmaan seuraavatkin pelit tulee hyviä yli 3000 katsojan lukuja. Isoin kysmyys taitaa olla että alkaako tappioputki jossain kohti vai saako joukkue napsittua pisteitä tasaisesti, varskinkin kotona. Vaikka jokainen ennakko on veikannut joukkuetta viimeiseksi niin todennäköisempää taitaa olla 13 tai 14 sija, aina on kriisijoukkueita ja niissä vielä tyhjennysmyynit, Jukureiden ei välttämättä tarvitse lähteä myyntitalkoihin kun talous on varmasti kunnossa jos sponsorimyynti noin paljon edellä ja yleisökeskiarvo on budjetoitu tuohon 2700 katsojaan. Yleisöä varmasti käy kunhan ei joukkue ole jumbo tai ainakaan selkeä jumbo. Tosin jos noin hyviä katsojamääriä vedetään niin mistä sitä tietää jos vielä lisähankintoja tulee joilla joukkue saattaisi taistella säälipaikasta ja saada todellinen hurmos aikaan. Sitten alkaa pikkuhiljaa nostamaan budjettia ensikaudeksi ja saadan samanlainen dynastia tarina kun Jyväskylässä RD aikaan. Pian vain nuo yleisömäärätkin vain alkua jos joukkue saadaa nostettua lähemmäksi toisia :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylän talousalueella ja menestyksellä - karmea pettymys. Ei kysymystäkään.

Se on aina että verrataanko edelliskausiin ja omiin tavoitteisiin vai muihin joukkueisiin ja talousalueisiin. Ilves ei ole tainnut edes juurikaan enempää katsojia vetää koskaan Jyväskylässä, ehkä joskus silloin kun voitti viimeksi jyväskylässä. Yleisötavoite viimekaudella taisi olla 3550 joten yksi liigan vähiten kiinostavaa vastaan ihan ok lukuja.

Mikähän on muuten seurojen yleisötavoitteet tällekaudelle ja minkälaisia lukuja kukin veti viimekaudella niihin verrattuna? Onkohan joku lehti listannut noita?
 

Trapezoid

Jäsen
Ainakin Kouvolassa käytäntö on ilmoittaa paikalle saapuneet, eli ei kausarin ostaneita, jotka ovat kotiin jääneet. Tähän kuulemma tehdään poikkeus jos halli joskus myytäisiin loppuun, silloin ilmoitettaisiin se 6200.
 
-pasi- kirjoitti:
Mikähän on muuten seurojen yleisötavoitteet tällekaudelle ja minkälaisia lukuja kukin veti viimekaudella niihin verrattuna? Onkohan joku lehti listannut noita?

Urheilusanomien kausioppaasta, viime kausi/tavoite:

HIFK 6937/6900
Kärpät 5664/5800
Tappara 5225/5300
TPS 5175/5700
Ässät 5053/5000
Ilves 4657/5000
SaiPa 3818/3900
KooKoo 3712/3700
Lukko 3625/4000
Pelicans 3439/3550
JYP 3382/3550
Sport 3284/3400
KalPa 3252/3250
HPK 3250/3300
Jukurit 1599/2800
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ainakin Kouvolassa käytäntö on ilmoittaa paikalle saapuneet, eli ei kausarin ostaneita, jotka ovat kotiin jääneet. Tähän kuulemma tehdään poikkeus jos halli joskus myytäisiin loppuun, silloin ilmoitettaisiin se 6200.

Tähän on varsin yksinkertainen selitys. Jos lippuja/kausikortteja on otteluun myyty kapasiteetin verran, niin silloin ilmoitetaan halli loppuunmyydyksi oli kaikki paikalla tai ei. Jos näin ei toimita, niin verottaja on äkkiä kimpussa, kun saadut tulot on isommat kuin ilmoitettu katsojamäärä edellyttää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jukurithan on budjetoinut ensimmäisen kautensa todella varovaisesti, katsojakeskiarvolla 2700.
Urheilusanomien kausioppaasta, viime kausi/tavoite:
Jukurit 1599/2800
Vedetäänkö Mikkelissä eri katsojakeskiarvoja budjettiin ja tavoitteisiin?

Jos lippuja/kausikortteja on otteluun myyty kapasiteetin verran, niin silloin ilmoitetaan halli loppuunmyydyksi oli kaikki paikalla tai ei. Jos näin ei toimita, niin verottaja on äkkiä kimpussa, kun saadut tulot on isommat kuin ilmoitettu katsojamäärä edellyttää.
Muutama kausi sitten mulle naurettiin, kun menin mainitsemaankaan tässä asiayhteydessä verottajasta. En nyt muista oliko se TPS:n puolella vai täällä yleisessä keskustelussa. Porissa tuskin 90-luvulla naurettiin, kun verottaja kiinnostui juuri samaisesta asiasta.

Mä olen aina naureskellut näitä pellejä, jotka mouhoavat täällä: "Ei varmasti ollut x.xxx katsojaa paikan päällä siellä ja täällä!". Ehkä ei ollutkaan ja ketä vittua se kiinnostaakaan (olen maininnutkin oman arvioni: tod.näk tapahtuman ravintolapäällikköä sekä pelastusviranomaisia) kuinka monta tyyppiä on fyysisesti paikan päällä! "Illan yleisömäärä on x.xxx katsojaa" kertoo ainakin mulle sen, että kuinka monta pääsylippua kyseiseen tapahtumaan on myyty. Miksi ihmeessä siitä pitäisi tehdä sen suurempaa haloota, että joku lipun ostanut Pentti Peruskatsoja on jäänyt paskataudin takia saapumatta hallille?
 

sixpack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottakai kausarin ostaja lasketaan aina katsojaksi oli paikalla tai ei. Ihmeellisiä ajatuksia että pitäis laskee vain ne jotka hallissa. Hyi.
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Eikö JYP näy kaupungilla, vai miten ihmeessä tuon kokoisessa kaupungissa on yleisömäärät aina noin alhaiset? Kyseessä kuitenkin perinteinen kiekkokaupunki. Hallissa ilmeisesti huonojakin paikkoja jonkin verran, mutta ihmetyttää silti.

En ole nähnyt ainuttakaan mainoskylttiä koko kaupungissa, viime vuonna hurrikaanivaroitusta kuitenkin näkyi siellä täällä kaupungilla. Erikoinen kehityssuunta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole nähnyt ainuttakaan mainoskylttiä koko kaupungissa, viime vuonna hurrikaanivaroitusta kuitenkin näkyi siellä täällä kaupungilla. Erikoinen kehityssuunta.

Tosin näin tainnut olla melkein aina, viimekaudella taidettiin yrityksille jakaa pelipaitoja ym.. ikkunoihin kauden alkaessa. Tälläkaudella enemmän panostettu mainonnan suhteen someen. Mutta ei voi olla näkymättä yleisömäärissäkin se jos edelleen lähestulkoon päämainoskohde on keskisuomalaisessa pieni mainos ottelusta. Esimerkiksi Kärpillä ei voinut viimekaudella olla huomaamatta kun kaupungissa oli ja sinne meni että jokapuolella oli valomainoksissa mainosta milloin seuraava CHL ja liigamatsi, ajoi sitten ABC pihaan tai jotain motaria ym.. jopa raahessa mainostettiin isoin kyltein. Sinne on kuitenkin matkaa aika paljon Oulusta. Ei ihme jos tulostakin tulee. Mutta oli miten oli niin kauden avauksessa oli enemmän kun viimekauden katsojakeskiarvo ja vastassa kuitenkin yksi vähiten kiinostavimmista jengeistä, joten hyvä alku. Eikä halliin tosiaan juurikana enempää järkevästi mahdu tuon 3500 katsojan.
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Ja taas täällä väitetään että jokaisella Liigapaikkakunnalla lasketaan kaikki kausikorttilaiset mukaan ilmoitettuun yleisömäärään. Ainakin toveri "paraspelaaja" taas tuolla niin väitti.

OIKAISU:

Kouvostoliitossa Sumulaaksossa KooKoo ilmoittaa vain TOTEUTUNEEN KATSOJAMÄÄRÄN eli ne katsojat lasketaan mukaan, jotka ovat kulkeneet ovista lippuineen niiden järjestysmiesten ohi joilla on lukulaite, ja joiden lipun koodin on järjestysmies lukenut lukulaitteella.

Näin on tehdyt ennenkin, tehtiin viime kaudella ja tehdään nytkin.

Tehköön muut miten haluavat, mutta ei kannata aina väittää kaikkien tekevän samoin. PISTE!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mites jos Kouvostoliitossa halli on loppuunmyyty? Silloin varmaan ilmoitetaan täysi kapasiteetti eikä vain paikalle vaivautuneita
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Jos Sumulaakso eli nykyisin Lumon Areena ( vihaan näitä areenoita kuten kaikki tietävät ) on myyty loppuun, mutta esim. yksi kausikorttilainen muistaa pelipäivän väärin niin ottelussa ja myös liigan sivuilla ilmoitetaan 6199 ( tälle kaudellehan kapasiteetti laski 6200 katsojaan ).

Linkki Sumulaakson esittelyyn: Lumon Areena | KooKoo

Toimitusjohtaja Sakari Välimaa on tämän katsojamääräilmoitustavan useaan otteeseen vahvistanut.
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tehköön muut miten haluavat, mutta ei kannata aina väittää kaikkien tekevän samoin. PISTE!
Niinhän minä sanoin, että korjatkaa jos olen väärässä. Hyvä kun korjasit.

Taitaa kyllä jokainen muu seura noudattaa tätä esittämääni metodia. Tyhmäähän se toki on, että yleisömäärä tarkoittaa eri asiaa riippuen paikkakunnasta.

Ja verottajaa asiaan sotkematta, niin KooKoon tyylissä ei ainakaan mielikuvamarkkinointi onnistu parhaalla tavalla loppuunmyydyn hallin tapauksessa. Onhan se nyt paremman näköistä ilmoittaa esimerkiksi Mikkelin avausviikonlopun loppuunmyytyjen hallien yleisömääriksi 4200 ja 4200, kuin vaikkapa 4182 ja 4149, joka ehkä olisi ollut realistisempi arvio oikeasti paikalla olleista. Viikonlopun kaikki 8400 katsojapaikkaa kun oli kuitenkin myyty, niin minusta on ihan reilu peli, että ilmoitetaan noin.
 

KOOKOOBOY

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen käsittänyt, että noin tehdään Liigassa joka paikkakunnalla, eli kaikki myydyt(vaikka sitten yrityksille) ja kausarit lasketaan mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Korjataan sitten eli ei lasketa mukaan kuin ne jotka saapuvat peliin. Näin ainakin yhdellä paikkakunnalla 100% varmuudella.

Viime kaudella oli juhlaottelu TPS vastaan ja tällöin jaossa oli lippuja kaikille jotka halusivat saapua paikan päälle. Liput jaettiin mutta hallissa oli "vain" reilut 5000 katsojaa. Istumapaikat olivat täynnä mutta paljon jäi seisomapaikkoja vapaaksi. Tarkoitan vain sitä että paikan päälle saapuneet katsojat ilmoitetaan. On sitten kausari tai ei.

Itse viime kaudella olin hallilla "töissä" ennen peliä ja tj heitti sitten ennen peliä "muista leimata kausari jotta saadaan yleisömäärät kohdilleen" - Tässä tietysti oli huumoria mukana mutta rivien välistä totuus löytyy :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös