Liigan kannattajatoiminta 2015–2016

  • 93 200
  • 306

444

Jäsen
Yksittäisen ihmisen yksittäiselle ihmiselle vittuilu on helvetin tyhmää. Ymmärsin itse että aiemmin puhuttiin ns. kollektiivisesta vittuilusta. Kaukaloiden ulkopuolella vittuilu menee helposti henkilökohtaiseksi, vaikkei se välttämättä ole sellaiseksi tarkoitettu.

Edit: pari nopeaa muokkausta.
Kollektiivinen vittuilu puolestaan on jotenkin outoa. Etenkin urheilutapahtumassa, jonne kai pääsääntöisesti mennään kannustamaan omia. Mun ajatusmaailmaan ei mahdu se, että sitä kiimaa lähdetään kohdistamaan vääriin eli toisarvoisiin asioihin. Jos tavoite on kannustaa omiaan voittoon, niin millä logiikalla se tarkoittaa vastustajajoukkueelle tai vastustajan kannattajille vittuilemista? Millä tavoin se auttaa siivittämään oman joukkueen parempiin suorituksiin, kun lauletaan pilkkalauluja ynnä muuta? Eikä mulle mitenkään riitä selitykseksi (ei sillä, että kukaan olisi mulle myöskään tilivelvollinen asiasta) se, että "koska maailmalla tää on tosi yleistä ja blaablaablaa". Eikä oikein sekään, että "parempi varmaan vittuilla katsomossa kuin ruveta nujakoimaan", koska tätäkin selitystä olen kuullut. Totta se toki on, mutta ihan vitun tyhmä selitys.

Vaihtoehtoisesti olen ymmärtänyt koko katsomossa meluamisen idean väärin, tai olen siitä vain eri mieltä monen muun kanssa. Ehkä joidenkin ajatus on vain tuottaa mölyä katsomoon ja seurata aivottoman apinan lailla laumaa ja tehdä perässä. Pelin jälkeen itse ottelusta ei ole juurikaan muistikuvia, mutta olipahan upeaa, kun sai taas keksiä rinkelin uudestaan laulaessaan porilaisista hitsareista tai vastaavaa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Olisiko täysin mahdotonta keskittyä omien kannustamiseen? Mun puolesta jokainen saa huutaa katsomossa mitä haluaa, mutta helvetin idiootin kuvan antaa itsestään alatyylisellä vittuilulla. Siis sillä, mitä se useimmiten on.
Jonkin verrankin on käytetty lausetta, että pitäisi keskittyä omien kannustukseen. Yleensä ihmettelen jengin valikoivaa kuuloa tässä tilanteessa. En ole kovin montaa kertaa ollut ottelutapahtumassa, jossa keskityttäisiin kettuiluun. Todellakin olen sitä mieltä, että pääpaino on siinä, että omia kannustetaan. En silti näe huonona, sitä että tuomarin tuomioita voidaan kritisoida, vastustajan pelaajia psyykata. Näillä koitetaan saada kuitenkin omaa etua omalle.

Ja vielä ei siellä ketään tarvitse vihata ja on todellakin ihan ok vetää pelkästään posia omalle jengille. Mutta on myös ok vihata ja psyykata vastustajia. Tällä saadaan kuitenkin leveyttä ja syvyyttä ottelun tunnelmaan.
 

Visiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Kuopion KalPa
Tuli lukaistua tuo toimittajan artikkeli. Siinähän on selkeästi taustalla pohdinto siitä, m i t e n intohimoa omalle joukkueelle kannatuksella osoitetaan ja mitä kukin tapa voi aiheuttaa hyvässä ja pahassa. Kirjoittaja lähestyi kysymyksellä, miksei kaukalon toisella puolella oleva vastustaja ansaitse tiettyä keskinäistä kunnioitusta (ilman senkummempaa veljeilyäkään), siksi että se on vastustaja joka haluaa pelata kentällä ja kannustaa katsomossa juuri sinun joukkuettasi vastaan. Kysyttiin, miksei tämä tapahtuma voi olla niin hieno asia, että sitä kunnioitetaan pysymällä tyylikkäissä käytöstavoissa. Miksei intohimoinen omien kannustaminen voi yltyä kisaksi vastapuolen kanssa tavalla, jossa jokainen saa itselleen kuuluvan arvostuksen hyvästä työstään ja jää hyvä muisto. Puhtain asein puhtaan asian puolesta, tyyliä ja kunniaa omalle pelipaidalle ja yhteisölle. Arvokkuus ja pienikin keskinäinen arvostus on paras turvamies, ei tarvita aitoja eikä mellakkapoliiseja. Hyvää vihollista ei tarvitse rakastaa, mutta se ansaitsee pienen kunnioituksen.
.
Intohimon määrä tai aitous ei voi olla sidottu tekemisen muotoon, tai kiinnitetty johonkin seikkaan huudetaanko omien lisäksi jotakin vastustajalle.
Ongelmahan ei ole vastustajalle suoritettu puhe tai huutaminen, vaan ne sen aiheuttamat negatiiviset tulokset joista kukaan ei yleensä ota vastuuta.
Ei ole käyttökelpoista jokamiehen jarrua, millä pieni keljuilu ei muutu isoksi suunsoitoksi hallin käytävällä tai pikku tuuppiminen turpakäräjiksi.
Ei ole olemassa yleistä jokamiehen sekä selvinpäin ja varsinkin kännissä toimivaa suunsoittokäytäntöä, joka pelittäisi sopivasti kaikille. Valitettavasti.

Yksi näkökohta on oman joukkueen tunnuksen kantaminen ja siitä vastuun tunto. Siis, miten haluaa oman tekemisensä jälkeen oman joukkueensa muistettavan niin kentällä kuin katsomossa julkisesti. Monelle on kevyemmänkin harrastuksen parissa vakava asia, että oma kannatusmatka tuottaa kunniaa hyvällä käytöksellä omalle pelipaidalle ja joukkuetunnukselle. On ikäänkuin itse tehty paras mitä osataan yhteiseksi hyväksi, jotta tunnusta edustettaisiin arvokkaasti ainakin käytöstapojen puolesta. Siitä tulee tyydytys ja mukana olemisen riemu, nautinto harrastuksesta.

Kukaan ei yleensä halua olla rakkikoira tai tehdä sellaista oman joukkueensa tunnuksesta, halventaa tai häpäistä yhtä oman elämän eräistä pitkänmatkan tunnuksista: Se on pala itseä, josta haluaa näyttää parhaan puolen. Kun ottaa kunnolla ja kovalla äänellä mittaa vastustajasta huutokisassa, urakka on tehty ja seisot vastapuolella kaikkensa samoin antanutta vastustajaa, pieni vakava nyökkäys toiseen päähän riittää: Kiitos taistelusta, kelpo ottelusta ja mittelöstä. Siitä on mukava lähteä kotimatkalle ja tulla taas uudestaankin, koska paras mitä pystyy on aina tehty.
Ei tarvitse halata, selittää eikä puhua mitään. Ilmassa on se jokin ottelijoitten välinen pelinjälkeinen fiilis, jota ei tarvitse analysoida.

Niin. Jokainen saa kiksinsä eri asioista, joku edelläkerrotusta, joku kunnon nujakasta. Antaa kaikkien kukkien kukkia laittamatta niitä hattuun,
jokainen tietää itse tasan tarkkaan päivän päätteeksi kuinka hienosti tai pieleen meni. Ymmärrän tämän toimittajan takaa-ajaman asian, ei missään maailman asiassa koskaan pohdita liikaa täysipäisen elämisen tarvetta tai jonkinlaisia yleisiä tapoja oli asia mikä vaan.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sportilta hienoa vieraskannattajien huomioimista.

Tämän tyylistä toimintaa soisi näkevänsä huomattavasti enemmän muuallakin.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Raavitaas kasaan vähän omia fiiliksiä kuluvasta kaudesta. Lähinnä vain näpyttelen omaa pohdintaa ja haihattelua. Aloitetaan KKP:n menolla, kun sattuu olemaan ajankohtainen. (Hurrikaanisydämen kanssa kun eilen olin Kouvolassa peliä ihmettelemässä.) KKP:n meno oli yllättävän hyvää. Liekö omat ajatukset oli jotenki "mestistasolla" mutta onneksi olin väärässä. Jumalattoman kokone se yksi iso lippu. Joku 6x5m? Komea!

Kuopiossa oltiin viime kuussa ja Mustan verkoston touhut on kyllä väsynyttä. Mennäänkö siellä eteenpäin? Perus kalpakalpaa ja läpyläpyä. Muutama laulu, mutta riivaa sama ongelma kun monessa muussakin ryhmässä: massan puute. Jotenki ei lähe ääntä... Peukku tifosta kauden alussa. Vähän samaa kyllä Lahen Turkooseissa. Hyvin hiljanen meno on Lahessa. Mutta avausrundin tifosta pakko tykätä. Huikea idea ja toteutus!

Lappeenrannassa näyttää ja kuulostaa menevän mainiosti. Partanaama pitää jengin ruodussa. Se o oikee! Junaa Kouvolaan yritetään vaikka pahalta ATM näyttääkin...

PS. Läpsyttimet on todella perseestä.
PPS. Tsemppiä Espoohon. Ei oo helppo kannattajilla. Tervetuloa huomenna Jyväskylään. Tuun jutulle.
 
Raavitaas kasaan vähän omia fiiliksiä kuluvasta kaudesta. Lähinnä vain näpyttelen omaa pohdintaa ja haihattelua. Aloitetaan KKP:n menolla, kun sattuu olemaan ajankohtainen. (Hurrikaanisydämen kanssa kun eilen olin Kouvolassa peliä ihmettelemässä.) KKP:n meno oli yllättävän hyvää. Liekö omat ajatukset oli jotenki "mestistasolla" mutta onneksi olin väärässä. Jumalattoman kokone se yksi iso lippu. Joku 6x5m? Komea!
6x5 kyllä.

Eilinen oli kyllä katsomossa vaisuin matsi Kouvolassa, kukaan ei oikein jaksanut tehdä mitään ja capon + rumpalin puuttuminenkin rasitti. Hyvä, että Jyväskylässäkin pyritään muuhun kuin rummuttamiseen, kyllähän sieltä huuto kuului, eikä pelkästään lehmänkellot ja rummut pärisseet.
 

Lemiöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Red Wings, Wirta Stars
Saimaan Keltamustat myi Kouvolan junamatkan loppuun 1,5vk etuajassa..612/612..Respect:)
 
Suosikkijoukkue
KK
Saimaan Keltamustat myi Kouvolan junamatkan loppuun 1,5vk etuajassa..612/612..Respect:)
No jo on! Aika hieno homma. Saakohan KKP seuraavaan SaiPa matsiin 1000 lippua? No jos 300 edes niin kuin viimeksi ja ne kaikki edes lunastettaisiin. Leikki sikseen. On kyllä hieno homma tuo junamatkan järjestäminen. Pakko nostaa hatua. Tuohon päälle vielä muutama omalla autolla tulija sekä mahdolliset etäfanit niin vaikea laittaa KKP:n kampoihin.
 
No jo on! Aika hieno homma. Saakohan KKP seuraavaan SaiPa matsiin 1000 lippua? No jos 300 edes niin kuin viimeksi ja ne kaikki edes lunastettaisiin. Leikki sikseen. On kyllä hieno homma tuo junamatkan järjestäminen. Pakko nostaa hatua. Tuohon päälle vielä muutama omalla autolla tulija sekä mahdolliset etäfanit niin vaikea laittaa KKP:n kampoihin.
KKP:n lippukiintiö tulee olemaan seisomapaikkojen verran, eli 216. Lappeenrantaan ei ole mahdollista tehdä tällaista reissua, koska asema on hevonvitussa ja paikkoja ei vieraskannattajille löydy.
 

Lemiöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Red Wings, Wirta Stars
KKP:n lippukiintiö tulee olemaan seisomapaikkojen verran, eli 216. Lappeenrantaan ei ole mahdollista tehdä tällaista reissua, koska asema on hevonvitussa ja paikkoja ei vieraskannattajille löydy.

Osittain totta, pieni halli asettaa vaikeudet järjestää vierasfaneille megamatkoja, samoin kuin vieraspäädyssä olevat kausikorttilaiset eivät ole kai kovin halukkaita siirtymään, Lappeessahan olisi oikeesti ihan hyvä vieraskannattaja pääty, jos sen saisi myytyä kokonaisuudessaan vierasfaneille, betonitorneilla eristetty muista etc...mutta kausikorttilaiset vaikeuttaa tuota.
Ja ei sinne hallille niin jumalaton matka ole juna-asemalta(2-3km).tosin en tiedä mitä vieressä asuvat ihmiset tykkää, jos omakotitalo-lähiön läpi marssii 300 vieraskannattajaa;)
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Ja ei sinne hallille niin jumalaton matka ole juna-asemalta(2-3km).tosin en tiedä mitä vieressä asuvat ihmiset tykkää, jos omakotitalo-lähiön läpi marssii 300 vieraskannattajaa;)

Parin kilometrin lenkki tulisi, eihän tuo olisi mikään matka marssia:
Google Maps
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Turussa on mahdollisuus ajaa raidekulkuneuvo käytännössä HK Areenan pihalle, 100 m päähän pääovesta. Katsomokapasiteettikaan ei ole ongelma. Muutama tuhat paikkaa irtonee kevyesti.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Saimaan Keltamustien junalla betoniin matkaan on saatu hommattua lisävaunuja. Vierasfaneille varattu pääty (612 paikkaa) on myyty pari päivää sitten loppuu ja matti-myöhäset joutuvat itse hommaamaan paikkansa sivukatsomoista. Tällä hetkellä matkan tilanne on 715/750. Kohta loppuu VR:ltä kuljetuskapasiitti kesken. Tämä kaikki siis marraskuun aikana kun itse joukkueelta ei ole juuri tullut apuja kentällä fanimatkan myymiselle.
 

Funky Duck

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
On kyllä hurjia lukuja! Nyt voi jo ihan aidosti todeta, että vieraspelistä tulee kotipeli. Mutta ai että sitä tunnetta, jos KooKoo tuon pelin hoitaa.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Saimaan Keltamustien junalla betoniin matkaan on saatu hommattua lisävaunuja. Vierasfaneille varattu pääty (612 paikkaa) on myyty pari päivää sitten loppuu ja matti-myöhäset joutuvat itse hommaamaan paikkansa sivukatsomoista. Tällä hetkellä matkan tilanne on 715/750. Kohta loppuu VR:ltä kuljetuskapasiitti kesken. Tämä kaikki siis marraskuun aikana kun itse joukkueelta ei ole juuri tullut apuja kentällä fanimatkan myymiselle.
No ne vajaat 150 junapaikkaa meni neljässä tunnissa. Aikamoinen keltamusta myrsky täältä lähtee, toivottavasti pelaajat pystyvät lunastamaan, ettei tule ihan pannukakku.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Peukkua tosiaan Lappeenrantaan tämän junareissun osalta. Hienoja tempauksia. Toivottavasti kaikki menee putkeen ja olisihan se hienoa, että reissusta kunnon taltioinnit koosteineen päivineen.

Toivottavasti meilläkin vielä jonain päivänä. Saisivat nyt esim. Tampereelle tämän uuden areenan rakennettua, niin sinne tällaisen pystyisi Porista heittämään kohtuu matalalla kynnyksellä. Viimeiseksi jobiksi jäisikin näiden kannattajien haaliminen riittävissä määrin.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Peukkua täältäkin lappeen Rantaan... Huikeat on numerot.
Mihin hintaan muuten ko. reissua myydään/myytiin?
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Peukkua täältäkin lappeen Rantaan... Huikeat on numerot.
Mihin hintaan muuten ko. reissua myydään/myytiin?
Ensimmäiset 612 paikkaa 35€ sisältäen matkat ja lipun päätyyn. Lopuille pelkät junamatkat 20€.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tämä seisomapaikka juttu on? Tarkoitetaan kuitenkin siis samaa päätyä jossa viimeksi seisottiin penkkien keskellä ja pahoitettiin mieliä kun yllättäen pari penkkiä hajosi liiallisen ihmismäärän takia?
Muut paikat (n. 40) olisivat siitä viereisen katsomon alariveiltä, joissa ei pysty seisomaan. Se nyt on ollut jo vuosia yleinen linjaus, että KKP:n reissulle ei lähdetä istumaan, niille reissulle voi lähteä sitten muilla busseilla. Viime reissulla tuli vasta pelipäivänä tietoon, että 20% kiintiöstä on oikeita istumapaikkoja.

Pahoin pelkään, että penkkejä menee nytkin, koska katsomo on niin saatanan ahdas ja sinne viimeksikin valui muita kouvolalaisia eri katsomonosista. Viimeksi oli niin tiivistä, että käsiä ei saannut kunnolla nostettua.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
SiniOranssit tifoilivat synttäripelissä teemalla "sukupolvelta toiselle". Tappara.infosta bongasin laadukkaan videon tifon valmistuksesta ja siitä, miltä se pelissä oli näyttänyt. Tästä Youtubeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös