Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

  • 2 129 489
  • 14 552

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
En tarkoita, että olisivat aiheettomia, mutta voivat olla tulkinnanvaraisia. Tämä siistä syystä, koska tilanteet tapahtuvat nopeasti kentällä ja tuomarit tekevät ratkaisut hetkessä.

Eli tuomarin nopeasti tehtyä päätöstä ei pitäisi kumota silloin, kun ajan kanssa ja monesta kuvakulmasta nähtynä tilanne menikin toisin? Ainakin itse olen sitä mieltä, että jo pelaajien oikeusturvan takia tuomioita pitäisi kumota ja pistää aluilleen jälkikäteenkin jos aihetta on. Ja aihetta olisi useamminkin kuin vain joukkueiden nostaessa asiasta suuren haloon.

Kas kun ei luovuta videotarkastuksistakin ja todeta, että tuomarin nopeasti ja huonosta kulmasta nähty tuomio on aina oikein.

Tämä kokoonpano asia on oma juttunsa, sitä on hankala rinnastaa näihin rangaistuksiin liittyviin sääntöihin.

Sinä toit IIHF:n säännöt esille ja perustelit kantasi niillä, minä taas otin tuon kohdan esimerkkinä siitä, että kyseistä sääntökirjaa ei tarvitse noudattaa kaikilta osin.
 
Tuskin esimerkiksi Caldwellin polvi parani 30 metrin talutuksen jälkeen niin paljon, että ensin ei voi painoa laittaa yhtään ja sen jälkeen voi kävellä.

Tuollaisen kolauksen jälkeen pidän itse puolestani jopa todennäköisenä, että ensimmäisiin minuutteihin ei pysty eikä halua varata polvelle painoa ihan yhtään. Osuma oli sen verran raaka, että itselläkin kävi kipeää. Vaikka itse olen maallikko, niin matkan varrella on tullut lukemattomia osumia kohdalle, että on voinut olla lähes varma, että nyt kävi pahasti vaikka 5 min jälkeen huomaakin, että taisinpa selvitä säikähdyksellä.

Täysin oikea tuomio tuomareilta tuokin, eikä tuollaisen tapauksen tiimoilta ole mitään tarvetta päivittää sääntökirjoja.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eli tuomarin nopeasti tehtyä päätöstä ei pitäisi kumota silloin, kun ajan kanssa ja monesta kuvakulmasta nähtynä tilanne menikin toisin?

Eli missä tilanteessa näitä rangaistuksia pitäisi alkaa kumoamaan? Ei se ole enää tuomaritoimintaan liittyvää, jos jälkeenpäin aletaan muuttamaan rangaistuksia. Ja millä perusteella niitä vihellyksiä aletaan kyttäämään? Täällä voidaan kyylätä näitä rangaistuksiiin johtaneita tilanteita maailman tappiin asti, mutta SM-liigalla ei ole edes resursseja tällaiseen toimintaan tällä hetkellä, koska mitään täysipäiväistä kurinpitoelintä ei löydy. Se on ihan totta, että isoja rangaistuksia pitäisi pystyä poistamaan, jos niille ei mitään aihetta ole. Ja sellainen muistikuva on, että rangaistusten kumoamista on tehty SM-liigassa. Koska nehän vaikuttavat kymppitilin karttumiseen.

Tuomarit tekevät ratkaisut kentällä hetkessä, he eivät voi käyttää rangaistukseen jaossa hidastuksia hyväkseen, vaikka ne valotaululla rullaisivat.
 
Viimeksi muokattu:

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Eli missä tilanteessa näitä rangaistuksia pitäisi alkaa kumoamaan?

Silloin, kun tilanteen videolta tarkistanut instanssi on todennut vihellyksen virhelliseksi.


Ja millä perusteella niitä vihellyksiä aletaan kyttäämään?

Isommat rangaistukset alkaen kympeistä ja loukkaantumisiin johtaneet tilanteet, joista ei rangaistusta vihelletty. Tuolla tavoin saadaan "väärät kympit" pois rasittamasta pelaajia ja samalla pelaajaa ei päästetä kuin koira veräjästä vain sen takia, että tuomari ei tilannetta nähnyt eikä otteluvalvojaa kiinnostanut.

SM-liigalla ei ole edes resursseja tällaiseen toimintaan tällä hetkellä, koska mitään täysipäiväistä kurinpitoelintä ei löydy.

Ei löydy ei ja siksi sellainen täytyisikin perustaa. Noita tilanteita tulee loppujen lopuksi sen verran harvoin, että kyseessä olisi mikään huikea panostus. Antaa otteluvalvojan vaikka kirjata ylimääräisen tunnin töitä noiden tarkistamiseksi ja se on sillä selvä.

Ja sellainen muistikuva on, että rangaistusten kumoamista on tehty SM-liigassa.

Tuosta pitäisi tehdä selkeä linjaveto ja poistaa jokainen virheellinen kymppi. Kurinpitoeliminen pitäisi pystyä osoittamaan pelaajan rike, eikä pelaajan tai seuran osoittaa syyttömyytä niin kuin nyt on ollut tapana. Nyt tapana on pitää esimerkiksi kympit voimassa ellei seura omatoimisesti lähde penäämään oikeuksiaan.

Tuomarit tekevät ratkaisut kentällä hetkessä, he eivät voi käyttää rangaistukseen jaossa hidastuksia hyväkseen

Juuri näin. Sen takia isommat tuomiot ja tuomisematta jättämiset pitää pystyä käsittelemään myös jälkikäteen.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Otetaas uusi asia esille kiistellyistä tapauksista ja tällä kertaa hieman yleisemmin. Tämä tuomarien haukkuminen on ajoittain niin puusilmäistä ja koomista, että oikein hirvittää. Otan tässä esimerkin tuolta Riksman - Haapala -ketjusta ja haluan korostaa ((c) P. M. Petäjä), että en yksilöi tätä lainattuun nimimerkkiin vaan näitä nähdään aika usein, kun tapauksia ruoditaan netissä.

Itse osoitit juuri sen, että et ole edes katsonut koko tilannetta. Tuomarihan nosti käden ylös vasta n. 5 sekuntia itse osuman jälkeen, kun huomasi maassa makaavan tapparalaisen eli toisin sanoen ei nähnyt koko tapausta.
Tässä asiaa selventävä video. Tuomarin käsi nousi välittömästi (1,5s) tilanteen jälkeen mutta näin vain palstoilla videoiden katsomisenkin jälkeen väitetään aivan puuta heinää.

Tämän vuoksi minäkin mielelläni videoita linkittelen ja tiirailen monien naureskelemalla frame by frame -menetelmällä. Haluan tietää mitä oikeasti tapahtuu, enkä tyydy vain mutuiluun ja "siellä sanottiin, että tuomari sitä sun tätä" -juttuihin.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Eli jokainen loukkaantumiseen aiheuttanut tilanne tai "filmaus" tilanne pitäisi kytätä taululta, jonka jälkeen arvotaan se rangaistus? Olen kyllä sitä mieltä, että näitä rangaistuksia voisi ja pitäisi jakaa ankaremalla kädellä jälkikäteen tilanteista missä on selvä iso rike tapahtunut kuten nämä huitomiset, mutta pelin sisällä ei pitäisi alkaa muuttamaan rangaistuksia. Jos tuomari on nähnyt tilanteen ulosajon arvoiseksi se myös on ulosajo, eikä viiden minuutin pohdinnan jälkeen pelkästään 2min ja toiselle 2+10 filmaamisesta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lisätään listaan Nordlund. Tuosta tilanteesta taisi sentään kakkonen tulla. Kyllä todella vaarallisen näköistä tuo touhu on tällä kaudella ollut useassa pelissä.

Lisätään tähän listaan nyt Doskoin rannevamma, joka pitää hänet sivussa 4 viikkoa. Haapalan silmävammakin on seurausta holtittomasta mailankäytöstä. Kyllä huitominen tulisi saada SM-liigassa paremmin kuriin. Huitomisen seurauksena luokkaantuneiden lista tulee olemaan tällä kaudella todella pitkä, jos tuomarilinjaan ei tule muutosta.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Joo; tätä huitomista on kyllä aivan hirveä katsella ja varsinkin, kun tuomarit eivät siihen reagoi.. Jokeri - Ässät pelistä muistuu mieleen tilanne, jossa Ässäpelaaja surutta hakkassi kiekon kanssa nousevaa Karlssonia minkä kerkesi. Rupesi siinä katsomossa jo naurattamaan, kun tuo kopina kuului sinne asti... Mitä tekivät tuomarit? Aivan; eivät mitään...

Ja tämä siis yksittäistapauksena; näitä on nähty ihan liikaa ja liigan pitäisi ohjeistaa tuomareita niihin puuttumaan!
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tuomarit ovat tällä kaudella tuominneet 75 huitomisjäähyä 75:ssä ottelussa. Viime kaudella vastaavat luvut olivat 420 ottelua ja 394 huitomisjäähyä. Alkukaudella on siis hyvin pieni korotus (1.00 vs 0.94) huitomisista annettuihin rangaistuksiin tullut mutta saisihan se isompikin olla.
 
Eilen yksi Jokeripelaaja kampitettiin ja hän liukui laitaan kovasta vauhdista jalat edellä. Pelaaja on Henri Heino ja hän on tämän myötä poissa 8-10 viikkoa. Tuolle saikulle ei voi nyt mitään, mutta tuomari ei antanut edes tilanteestä jäähyä. Henkilökohtaisesti alkaa vähitellen vituttamaan. Eaves kädet huidottiin rikki, Nordlundin kädet huidottiin rikki, Heinon polvi kampitettiin rikki.. Ties mistä syystä Valtteri Filppulakin eilen loukkaantui, varmaan siltäkin hakattiin joku osa klesaksi. Aivan järkyttävä tuomarilinja.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Eilen yksi Jokeripelaaja kampitettiin ja hän liukui laitaan kovasta vauhdista jalat edellä. Pelaaja on Henri Heino ja hän on tämän myötä poissa 8-10 viikkoa. Tuolle saikulle ei voi nyt mitään, mutta tuomari ei antanut edes tilanteestä jäähyä. Henkilökohtaisesti alkaa vähitellen vituttamaan. Eaves kädet huidottiin rikki, Nordlundin kädet huidottiin rikki, Heinon polvi kampitettiin rikki.. Ties mistä syystä Valtteri Filppulakin eilen loukkaantui, varmaan siltäkin hakattiin joku osa klesaksi. Aivan järkyttävä tuomarilinja.

Teräväisen kädet huidottiin rikki... Monissa Jokereidenkin loukkaantumisissa on kyse lähinnä huonosta tuurista, mutta nämä järjettömät huitomiset alkaa pikkuhiljaa vituttamaan ihan todenteolla.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noihin huitomisiin pitäisi saada tiukempi linja. Eilen Lukko-TPS pelissä mailalla huidottiin rajusti ja se sallittiin. Varsinkin Bödker ja F.Nielsen saivat maistaa rajuja mailaniskuja. Esim. Vittasmäki löi kahden käden kirvesiskulla Bödkeriä ja tuomarin käsi ei noussut.
 

malluzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Blues, Islanders
Ennen kauden alkua taidettiin puhua päähän kohdistuneista taklauksista niin paljon, että meidän liigan harrastelija tuomarit ei nää enää muita rikkeitä.

Käsille hakkaaminen taitaa kuulua nykyliigaan, koska enemmän tuntuu olevan pelaajia telakalla kun huitomisjäähyjä vihelletty.

Kyllä sitä välillä mietii, että mitäs jos meilläkin olisi ammattituomarit?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Erittäin mielenkiintoinen juttu että liigassa saa huitoa näin perkeleesti.
Ennen kauden alkua liiton leireillä ja kertauskursseilla yksi kauden katsekohdista oli juuri huitominen ja sen kitkeminen pois erittäin tehokkaasti.

Yhtään Mestis-matsia en ole tällä kaudella vielä ehtinyt katsoa, miten homma on siellä mennyt?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Siirränpä keskustelun tänne, kun ei kuulu tuonnen kurinpito-ketjuun pohdiskella mistään nollatoleransseista SM-liigan rangaistuskäytännöissä.

Ei sillä ettetkö olisi mahdollisesti oikeassa, mutta onko tämä tosiaan suunta muissa maissa? Onko esim. Itävallan, Saksan tai Sveitsin liigoissa todellisuudessa paljon vähemmän koukkimista ja mailan käyttöä? Toki olisi ihan hienoa, jos näin olisi, mutta en minä ainakaan ole suurempaa eroa pelitavoissa nähnyt kun näytetään esim. suomalaisten joukkueiden pelejä muita vastaan.

Otantani on kuitenkin sen verran pieni, etten väitä etteikö näin voisi olla. Olen kuitenkin epäileväinen sen suhteen ja kuvittelisin, että tässä kuvitellaan ruohon olevan vihreämpää aidan toisella puolen.

No itse en mitään Itävallan liigaa laske Euroopan pääsarjoihin kuitenkaan. Mutta kyllä mun mielestä esim. Sveitsissä pelataan vähemmän mailahäirintään perustuvaa peliä kuin Suomessa. Saksan sarja on fyyisempää lätkää ja mielestäni näissä ET-turnauksen matseissa pelasivat aika siististi mailahäirintä/estämiset, mitä nyt muuten vain pelasivat aika rujoa lätkää vrt. SM-liiga joukkueet. Ruotsissa mailahäirintää on kitketty jo usean vuoden ajan pois.

Mutta oletko sitä mieltä, ettei SM-liigassa ole liikaa mailahäirintää ja muita tapoja, millä estetään vastustajan tekemistä kentällä?
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Mutta oletko sitä mieltä, ettei SM-liigassa ole liikaa mailahäirintää ja muita tapoja, millä estetään vastustajan tekemistä kentällä?

En tietenkään, enhän minä siihen viitannutkaan. Mailahäirintä pitäisi ehdottomasti saada kuriin. Viestistäsi vain sai sen kuvan, että muissa liigoissa tuo mailahäirintä olisi saatu karsittua, mutta SM-liiga ainoana haraa vastaan.

Omat havaintoni ei kuitenkaan tätä tue, vaan kyllä sitä mailaa käytetään muuallakin. Mutta ehkä sinä olet nähnyt pelejä enemmän eri sarjoista, etten lähde asiasta väittelemään. Pysyn vain hiljaisen skeptisenä takavasemmalla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Viestistäsi vain sai sen kuvan, että muissa liigoissa tuo mailahäirintä olisi saatu karsittua, mutta SM-liiga ainoana haraa vastaan.

Lähinnä minä kritisoin sitä, että SM-liigassa mailahäirintä ja muunlainen estäminen on mun mielestä lisääntynyt tässä viime vuosien aikana. Se ei ole millään tavalla oikea suunta kehityksessä, kun suunta pitäisi olla toinen, jotta pelistä saataisiin entistä viihdyttävämpi katsojille. Ja minulla on sellainen mielikuva (Ruotsista varsinkin ja Sveitsin sarjaakin tullut seurattua), että muissa sarjoissa on tilanne parempi. Esimerkiksi, jo kärkikarvaajan estäminen on sellainen asia, mistä pitäisi päästä eroon samantien. Eihän siitä tule mitään, että toinen puolustaja on blokkaamaassa vauhdin pois karvaajalta, jotta tämä ei pääsisi kiekollisen pelaajan kimppuun. Helvetti, SM-liigassa kiekollinen pelaaja saa rauhassa suhmuroida maalintakana, kun toinen pitää karvaajan loitolla, tällä tavalla hidastetaan peliä aivan turhaan.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Lähinnä minä kritisoin sitä, että SM-liigassa mailahäirintä ja muunlainen estäminen on mun mielestä lisääntynyt tässä viime vuosien aikana. Se ei ole millään tavalla oikea suunta kehityksessä, kun suunta pitäisi olla toinen, jotta pelistä saataisiin entistä viihdyttävämpi katsojille. Ja minulla on sellainen mielikuva (Ruotsista varsinkin ja Sveitsin sarjaakin tullut seurattua), että muissa sarjoissa on tilanne parempi.

Ok, ja onhan se lisääntynyt Suomessa. Nollatoleranssista on tultu taas pitkä matka väärään suuntaan. Toki ihan niin syvällä ei olla kuin mitä ennen liigan omaa nollatoleranssia, mutta sinne suuntaanhan sitä ollaan taas menossa. Ehkä olisi aika taas tehdä kunnon radikaali suunnan muutos nollatoleranssilla ja tehdä se selväksi myös joukkueille? Hirvittävät määrät kitinäähän siitä syntyisi kun jäähyjä tulisi roppakaupalla, mutta ehkä pitkässä juoksussa taas peli viihdyttävyysarvo nousisi..
 

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuomarien tekemiset myös paremmin tarkkailuun ja rangaistuksia / pelikieltoa vääristä tuomioista!
Tappara - Ässät tuplapeleissä viikonloppuna tuli Ässille kolme ulosajoa, joista ainoastaan Savinaisen tapaus voisi jollain tavalla (ehkä) olla sinnepäin, mutta ainakin Pihlmanin ulosajo oli törkeä tuomarivirhe. Media hehkuttaa joka s..tanan tönäisyä kentällä, samalla kun osa näistä pillippipareista pilaa koko pelin väärillä tuomioillaan, eikä niistä kirjoiteta mitään.
Toinen asia, joka on taas unohtunut, on kiekollisen pelaajan estäminen, jota esim. Rautakorpi käyttää taas apunaan, vähän samalla menestyksellä kuin kahvaamistakin aikoinaan.
 
Toinen asia, joka on taas unohtunut, on kiekollisen pelaajan estäminen, jota esim. Rautakorpi käyttää taas apunaan, vähän samalla menestyksellä kuin kahvaamistakin aikoinaan.

Itse taas olen ollut siinä käsityksessä, että kiekollista pelaajaa tulee pyrkiäkin estämään. Käsittääkseni jokainen pyrkii. Kunhan sitä ei tee pelkällä mailalla (esim. kahvaa, kouki tai huido), eikä käsillä (kiinnipitäminen), niin ei kai siinä mitään vikaa ole.
 

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse taas olen ollut siinä käsityksessä, että kiekollista pelaajaa tulee pyrkiäkin estämään. Käsittääkseni jokainen pyrkii. Kunhan sitä ei tee pelkällä mailalla (esim. kahvaa, kouki tai huido), eikä käsillä (kiinnipitäminen), niin ei kai siinä mitään vikaa ole.

Argh sorry, kirjoitusvirhe/ ajatuskatkos, kiekottomasta pelaajasta piti puhua :)
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
1) Kiekottoman pelaajan estämiset aletaan tästä lähtien ottamaan erittäin tiukasti pois.
2) Huitomiset. Tällä kaudella on todella monella jannulla mennyt sormi tai ranne paskaksi kun pelaajat huitovat mailoillaan ihan miten sattuu. Kaikista vittumaisinta näissä on ollut se, että tekijät pääsevät kuin koira veräjästä.
3) Pilkkikisoille stoppi. Tämä on pieni, mutta silti niin raivostuttava asia. Tuomareilla on välillä niin kiire viheltää peli poikki pelitilanteessa, mutta sitten vastaavasti aloituksien kanssa leikitään vähän turhankin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Sen verran korjaan muuten hyviä ajatelmia, että Emmertonilla tuli kiekko sormeen.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tappara - Ässät tuplapeleissä viikonloppuna tuli Ässille kolme ulosajoa, joista ainoastaan Savinaisen tapaus voisi jollain tavalla (ehkä) olla sinnepäin, mutta ainakin Pihlmanin ulosajo oli törkeä tuomarivirhe.

Miten niin? Pihlman työnsi vastustajan pelaajan selän puolelta laitaan (-> laitataklauksen kriteerit täyttyivät), minkä seurauksena vastustaja loukkaantui (-> 5+PR). Mikä tässä oli virheellistä? Tietysti tilanteen olisi voinut tulkita toisin ja jättää rangaistuksen antamatta, mutta virhettä vihellyksessä ei ollut.

Joensuun teko oli idioottimainen ja lisäksi helvetin vaarallinen, nuo slew footit eivät ole vastustajan päälle mitään suurinta herkkua. Kun se yhdistetään turhautumiseen, vastustajan kiekottomuuteen ja siihen, että peliä oli 15 sekuntia jäljellä, ei ulosajo ollut virhe, vaan enemmänkin loistava tuomio.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
3) Pilkkikisoille stoppi. Tämä on pieni, mutta silti niin raivostuttava asia. Tuomareilla on välillä niin kiire viheltää peli poikki pelitilanteessa, mutta sitten vastaavasti aloituksien kanssa leikitään vähän turhankin kanssa.

Tämä jatkuu tasan niin kauan kun liigapelaajat eivät osaa tulla aloitukseen oikein. Linjatuomarin tehtäviin tulee katsoa että aloitus suoritetaan oikein ja tasapuolisesti ja paskaa tulee heille niskaan saman tien jos ei hommiaan hoida niin kuin ne kuuluisi hoitaa.

Opetelkaa aloittamaan oikein, homot!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös