Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

  • 2 118 562
  • 14 470

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voin allekirjoittaa Grönborgin näkemyksen 100%:sti.


Tuosta osuu silmiin pahiten tämä:

– En minä lähde tuohon spekuloimaan. Tuomareilla on vaikea duuni. Olen vuosien varrella oppinut, että on parempi olla hiljaa, ettei tule sanomista. En lähde kommentoimaan millään tavalla, Tapparan Petri Kontiola sanoi.

Eli ilmeisesti tuomaritornissa ei kestetä kritiikkiä millään tavalla vaan pitäisi vain taputtaa ja kiittää miten hyvin vedetty. Jos erehdyt kommentoimaan negatiivisesti (vaikka se olisi rakentavaa kritiikkiä), tulee heti jotain ukaaseja Liigan tasolta. Kunnon diktatuuri. Mielestäni pitäisi olla mahdollisuus kritisoida julkisesti niinkauan kun kritiikki on aiheellista. Toki mihin raja vedetään? Milloin se on vain psyykkausta ja milloin aiheellista? Tämänkin pystyisi nykyään tarkistamaan suht helpolla koska haluan uskoa että tuomareiden pelisuorituksia seurataan ihan kuten pelaajienkin - videotallenteet (hyvälaatuiset sellaiset) löytyvät jokaisesta pelistä.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grönborg vinkumassa kiinnipitämisestä ja koukkimisesta. Juuh.

Mun mielestä tuo ei ole millään tavalla vinkumista. Grönborg puhuu tuossa mielestäni isosta kuvasta ja itse ainakin olen täysin samaa mieltä, että aivan liian paljon sallitaan estämistä ja kaikenlaista pelin hidastamista. Ei tuolla tavalla pelin viihdearvo parane.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voin allekirjoittaa Grönborgin näkemyksen 100%:sti.

Allekirjoitan. Miettinen kehuskelee olevansa tyytyväinen linjaan, tämä juuri on se ongelma. Tässä on aika ironista se että Grönborg yrittää tehdä palvelusta liigalle ja suomikiekolle tavalla että tuo esille tätä paskaa tuomaritoimintaa suomessa mutta sitä ei kukaan ymmärrä.

Tuskin viihtyy kauaa täällä kun on niin sisäsiittoista paskaa meidän liiga.
 

Laiska pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mun mielestä tuo ei ole millään tavalla vinkumista. Grönborg puhuu tuossa mielestäni isosta kuvasta ja itse ainakin olen täysin samaa mieltä, että aivan liian paljon sallitaan estämistä ja kaikenlaista pelin hidastamista. Ei tuolla tavalla pelin viihdearvo parane.
Joo en ole itse asiasta eri mieltä. Tuota Tappara-TPS -kamppailua seuranneena tuo vaan aiheuttaa tiettyä iloa.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärrän Grönborgin avautumisen isossa kuvassa, mutta ajankohta tuolle on aika huono - ottaen huomioon pelitavan jolla Tappara Tepsiä vastaan pelaa / koska käynnissä on playoffit ja tuo tulkitaan psyykkaukseksi. Se tulkitaan hyvin helposti psyykkaamiseksi. Tiedän että on myös runkosarjan aikana tästä avautunut mutta ehkä parempi olisi nyt keskittyä pelaamaan sillä linjalla mitä tuomarit linjaavat ja kauden päättyessä pyrkiä nostamaan tätä asiaa esille ja sitäkautta saamaan korjauksia. Ei noi tuomarit tuota linjaa tule playoffien aikana nyt muuttamaan ja pahimmillaa siinä pääsee noiden ylimielisten "tuomareiden" ja verhojen takana piileskelevän Jyrin mustalle listalle.

Siitä kyllä yleisesti täysin samaa mieltä että tämä nykylinja on aivan käsittämätön. Tai siis linjattomuus. Kukaan ei tiedä mitä saa tehdä ja milloin. Pelin sisällä saa 3. erässä poikkeuksestta tehdä asioita (saanut koko kauden) joita ei 1. erässä saa tehdä. Pelissä 1 saa tehdä asioita joita pelissä 2. ei saa tehdä. Tietyt tuomarit luulevat olevansa ylijumalia ja ovat valinneet jo ennen peliä tietyt pelaajat silmätikuikseen joita saa kyllä rikkoa rajustikkin mutta jotka eivät saa rikkoa takaisin..

Iso puhde olisi saada linjasta tasainen ja ei liiga siihen lähde - herrajumala joutuis tekemään töitä.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koska puolustelee tätä "tuomarilinjaa", ehkä?

Ymmärrän. Mutta ymmärrän myös Miettisen näkökulman. Linja on sama molemmille ja tuo kesken pelisarjan avautuminen ei tule muuttamaan mitään. Korkeintaan diktaattorit liigan piilopirtistä lähettävät tästä joukkueelle faxin (ei ne osaa sähköpostia käyttää) jossa sanovat että seuraavasta tulee 10000€ sakko.

Näiden aika mielestäni on pelien päätyttyä (joskin silloin tuo helposti tunnustetaan huonon häviäjän tai huonon voittajan leimalla).
 
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin ihan saatana paska pumppu
Ymmärrän. Mutta ymmärrän myös Miettisen näkökulman. Linja on sama molemmille ja tuo kesken pelisarjan avautuminen ei tule muuttamaan mitään.
Jos olen oikein ymmärtänyt on Grönborg puhunut koko kauden samasta asiasta. Ettei hänen viestinsä muutu millään tapaa.

Minä taasen en ymmärrä Miettisen kantaa asiaan ollenkaan. Ei tuo kentällä tehtävä kendo-judo-aikido- tyyppinen vääntö ole jääkiekkoon kuuluvaa kamppailu pelaamista. Miettisen mielipide asiaan on se ummehtunut liigan johdossa vallitseva erittäin vanhakantainen näkemys.

"– Haluaisin kommentoida tuohon, että pitää ymmärtää tässä vaiheessa kautta, että kaikki valmentajat puhuvat omasta näkökulmastaan. Tuomarilinja on ollut hyvin tasapainoinen kaikissa kolmessa pelissä, ja annetaan kamppailla, kuten kuuluukin kovassa pelissä. Minä olen oikein tyytyväinen siihen, Miettinen sanoi."
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Hyvä vaan, että Grönborg sanoo asian suoraan. Tuo on aivan vitun järkyttävää katseltavaa. Viimeisellä kympillä ei vihelletä enää edes ruumiita , vaan ”antaa poikien pelata vaan enemmän”. Hyi jumalauta tätä skeidaa. Kiekotonta saa estää jatkuvasti, saa vesihiihtää äijän perässä maila kainalossa, kampituksia ei enää vihelletä pelin loppuvaiheessa (ylös ylös vaan näytetään).

Tämä ei liity Ilves - KalPa sarjaan vaan yleisesti mitä huomannut tässä pelejä seuratessa.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos olen oikein ymmärtänyt on Grönborg puhunut koko kauden samasta asiasta. Ettei hänen viestinsä muutu millään tapaa.

Minä taasen en ymmärrä Miettisen kantaa asiaan ollenkaan. Ei tuo kentällä tehtävä kendo-judo-aikido- tyyppinen vääntö ole jääkiekkoon kuuluvaa kamppailu pelaamista. Miettisen mielipide asiaan on se ummehtunut liigan johdossa vallitseva erittäin vanhakantainen näkemys.

"– Haluaisin kommentoida tuohon, että pitää ymmärtää tässä vaiheessa kautta, että kaikki valmentajat puhuvat omasta näkökulmastaan. Tuomarilinja on ollut hyvin tasapainoinen kaikissa kolmessa pelissä, ja annetaan kamppailla, kuten kuuluukin kovassa pelissä. Minä olen oikein tyytyväinen siihen, Miettinen sanoi."

Kyllä, Grönborg on puhunut tästä koko kauden. Mutta ymmärrykseni mukaan nämä linjat lyödään lukkoon joskus kesällä/loppukesästä? Eli tuolloin seurat sekä liiga asioita käyvät läpi ja sopivat miten kauden osalta edetään.

Se miksi viittaan yllläolevaan on että Grönborgin on mielestäni turha nostaa tätä kesken kauden ja playoffien aikana, kun päätökset ja isot linjavedot on tehty jo ennen kautta. Toki mies on uusi liigassa ja tällöin on myös kohtuullista odottaa että ei ole tiennyt/tiedostanut mikä tämä liigan tuomareiden (erittäin heilahteleva) linja on. Mutta jos siis näistä päätetään ennne kauden alkua, se kauden aikana huutelu ei auta mikäli kaikki seurat ovat asian hyväksyneet.

Silloin siis se oikea aika nostaa asia pöydälle on kauden jälkeen ja vaatia muutoksia tulevalle kaudelle.


Jos olen väärässä sen osalta että kesällä / enne kauden alkua neuvotteluja tai keskusteluja ei käydä, nostan käden ylös virheen merkiksi (ja totean mantraani että liiga on diktatuuri jossa vähät välitetään mitä rahaa tuovien tahojen osalta halutaan tai toivotaan).
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on aivan sama mitä linjavetoja on tehty ennen kautta jos linja muuttuu aivan täysin heti kun alkaa playoffit.

Mun mielestä se ei ole muuttunut, ollut samaa päätöntä paskaa (anteeksi kielenkäyttö) koko kauden. 1. erässä vihelletään kaikki, 2. erässä joka toinen ja 3. erässä vain kiekko katsomoon ja väärät vaihdot - näin kärjistettynä.

Se mistä enemmän itse valmentajana riehuisin on tuo linjan totaalinen seilaaminen pelin sisällä. Kukaan ei tiedä pelin alussa mikä on päivän linja, ja kun siirrytään 2. tai 3. erään, edes tuomarit eivät enää tiedä millä linjalla vedetään. Aivan käsittämätöntä heilumista ja aivan varmasti on osasyy tietyille ylilyönneille kun välillä saa pelata pikkusikaa ja välillä ei edes pyhäkoululainen selviä ilman 2min rangaistusta (näin kärjistettynä).
 

lusmumuumi00

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun mielestä se ei ole muuttunut, ollut samaa päätöntä paskaa (anteeksi kielenkäyttö) koko kauden. 1. erässä vihelletään kaikki, 2. erässä joka toinen ja 3. erässä vain kiekko katsomoon ja väärät vaihdot - näin kärjistettynä.

Se mistä enemmän itse valmentajana riehuisin on tuo linjan totaalinen seilaaminen pelin sisällä. Kukaan ei tiedä pelin alussa mikä on päivän linja, ja kun siirrytään 2. tai 3. erään, edes tuomarit eivät enää tiedä millä linjalla vedetään. Aivan käsittämätöntä heilumista ja aivan varmasti on osasyy tietyille ylilyönneille kun välillä saa pelata pikkusikaa ja välillä ei edes pyhäkoululainen selviä ilman 2min rangaistusta (näin kärjistettynä).
Menisi varmaan jonkun tyhmän sopupeli-lain alle, jos tuomarit kertoisivat molemmille valmentajille linjan ennen peliä tai pelin aikana linjan muuttuessa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin ihan saatana paska pumppu
Kyllä, Grönborg on puhunut tästä koko kauden. Mutta ymmärrykseni mukaan nämä linjat lyödään lukkoon joskus kesällä/loppukesästä? Eli tuolloin seurat sekä liiga asioita käyvät läpi ja sopivat miten kauden osalta edetään.
Meinaatko että jo kesällä sovittuihin linjauksiin ei kauden aikana tehdä muutoksia? (ei liity tähän mitenkään).

Linjahan muuttuu alkaen syksystä, jatkuen talveen, kausi kehittyy ja tuomitseminen sen mukana. Tällä kaudella suunta on ollut koko ajan suvaitsemampaan suuntaan, kiekollista pelaamista haittavaan suuntaan. Nyt kun alkoi pleijarit, peli ja tuomitseminen muuttui kuin veitsen iskusta, entistä suvaitsemampaan suuntaan.

Taitavien, nopeiden, tilanteita rakentavien pelaajien merkitys pienenee, kun sääntöpykäliä ei ymmärretä tai edes haluta tulkita niiden kirjoitetussa muodossa. Kokonaisuudessaan liigan tuomarointi ja sen suunta on poikkeuksellinen nykyisen jääkiekon kehitys suunnassa. Tästä johtuen liigan arvostus laskee ulkomaisten pelaajien ja kotimaisten katsojien taholla, joka aiheuttaa liigan hitaan näivettymisen.

Edit: Totta helvetissä on hyvä että ulkopuolelta tuleva valmentaja nostaa koko kauden ajan esiin epäkohtia mitä näkee tuomaroinnissa. Joidenkin mielestä on ruikuttamista, mutta keskustelun ylläpito on muutoksen tapahtumisen kannalta ensi arvoisen tärkeää.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kyllä, Grönborg on puhunut tästä koko kauden. Mutta ymmärrykseni mukaan nämä linjat lyödään lukkoon joskus kesällä/loppukesästä? Eli tuolloin seurat sekä liiga asioita käyvät läpi ja sopivat miten kauden osalta edetään.

Se miksi viittaan yllläolevaan on että Grönborgin on mielestäni turha nostaa tätä kesken kauden ja playoffien aikana, kun päätökset ja isot linjavedot on tehty jo ennen kautta. Toki mies on uusi liigassa ja tällöin on myös kohtuullista odottaa että ei ole tiennyt/tiedostanut mikä tämä liigan tuomareiden (erittäin heilahteleva) linja on. Mutta jos siis näistä päätetään ennne kauden alkua, se kauden aikana huutelu ei auta mikäli kaikki seurat ovat asian hyväksyneet.

Silloin siis se oikea aika nostaa asia pöydälle on kauden jälkeen ja vaatia muutoksia tulevalle kaudelle.


Jos olen väärässä sen osalta että kesällä / enne kauden alkua neuvotteluja tai keskusteluja ei käydä, nostan käden ylös virheen merkiksi (ja totean mantraani että liiga on diktatuuri jossa vähät välitetään mitä rahaa tuovien tahojen osalta halutaan tai toivotaan).
Ei sillä mitään saavuta että Grönborg menee kesällä Liigan toimistolle palaveriin ja avautuu tuomarilinjasta. Maksavat asiakkaat on ne, jotka jotain muutosta voisivat saada aikaan, jos antaisivat tarpeeksi painetta Liigalle. Siksi Grönborgin on hyvä pitää asiasta julkisuudessa ääntä kauden aikana ja varsinkin keväällä, kun ne maksavat asiakkaat ovat kuulolla.

Eipä sillä että tuonkaan mahdollisuus mihinkään vaikuttaa olisi järin suuri, suurinta osaa katsojista tuskin tuomarilinjat kiinnostaa tarpeeksi. Mutta Grönborgille pisteet että edes yrittää.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ylivoimakerrat Kärppien ja Jukureiden välisessä sarjassa ovat Jukurit 9, Kärpät 4. Tuomarit ovat tehneet kyllä osansa tasatakseen puntteja. Tuo Kärppien neljä ylivoimakertaa kolmessa pelissä on iso vitsi. Nuo neljä ylivoimaa olisi pitänyt antaa jo pelkästään eilen yhdelle miehelle. Huuhtanen on Kärppien kannalta liukuva aikapommi. Eilinen poikkari Ohtamaahan ottelun jo ratkettua oli sellaista paskaa, että ei voi kyllä arvostaa. Tuomaripari Brander&Vikman on ollut linjansa kanssa iso vitsi.

Miten muissa sanoissa on mennyt? Ovatko samat parivaljakot vetäneet muissakin kuin Jukurit-Kärpät sarjassa kaikki pelit? Miten ylivoimakerrat ovat jakautuneet? Katsoin Ilves-KalPa pelin ja siinä Kaukokari ja Heikkinen onnistuivat hyvin. Ainakin Tappara-TPS sarja ilmeisen kovaa painia. Veikkaan, että Boman osallisena siinä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin Tappara-TPS sarja ilmeisen kovaa painia
En sanoisin nyt näinkään. Tappara oli ensimmäisessä pelissä aivan totaalisen kuutamolla, ja jäähyt olivat mallia 2x korkea maila, 2x kiekko katsomoon ja 1x väärä vaihto, niin aika turha siinä on noin idioottimaisella kattauksella itkeä. Tappara tarjosi nuo kaikki TPS:lle, joka turhautui siihen, ettei saanut mistään sisään ja Tappara voitti parin maalinsa turvin.

Eilen pelissä lopussa oli paljon kiekottoman estämisiä, mutta ei oikeastaan muuten. Ihan hyvin Tappara-TPS sarjassa tuomarit on viheltäneet, vaikka eilen loppua kohti meni aivan väärään suuntaan. Pelit ratkettua kolmannessa erässä TPS keskittyi ainoastaan hakemaan kärhämiä sekä sai niitä. Kun peli oli lopullisesti ratkennut lopussa niin näytöksen vuoksi TPS:ltä passitettiin pari äijää jäähylle, että saatiin pelin statistiikka näyttämään tasaisemmalta.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän Grönborgin avautumisen isossa kuvassa, mutta ajankohta tuolle on aika huono - ottaen huomioon pelitavan jolla Tappara Tepsiä vastaan pelaa / koska käynnissä on playoffit ja tuo tulkitaan psyykkaukseksi. Se tulkitaan hyvin helposti psyykkaamiseksi. Tiedän että on myös runkosarjan aikana tästä avautunut mutta ehkä parempi olisi nyt keskittyä pelaamaan sillä linjalla mitä tuomarit linjaavat ja kauden päättyessä pyrkiä nostamaan tätä asiaa esille ja sitäkautta saamaan korjauksia. Ei noi tuomarit tuota linjaa tule playoffien aikana nyt muuttamaan ja pahimmillaa siinä pääsee noiden ylimielisten "tuomareiden" ja verhojen takana piileskelevän Jyrin mustalle listalle.

Siitä kyllä yleisesti täysin samaa mieltä että tämä nykylinja on aivan käsittämätön. Tai siis linjattomuus. Kukaan ei tiedä mitä saa tehdä ja milloin. Pelin sisällä saa 3. erässä poikkeuksestta tehdä asioita (saanut koko kauden) joita ei 1. erässä saa tehdä. Pelissä 1 saa tehdä asioita joita pelissä 2. ei saa tehdä. Tietyt tuomarit luulevat olevansa ylijumalia ja ovat valinneet jo ennen peliä tietyt pelaajat silmätikuikseen joita saa kyllä rikkoa rajustikkin mutta jotka eivät saa rikkoa takaisin..

Iso puhde olisi saada linjasta tasainen ja ei liiga siihen lähde - herrajumala joutuis tekemään töitä.
Toinen vaihtoehto on tietysti vetää linjalla, jota kokeiltiin HIFK-Pelicans sarjassa puolentoista ottelun ajan, ei vihelletä muuta kun epönnistuneesta haastosta
 

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Loistavaa Grönborg. Alpo Suhonen ihmetteli samaa jo yli 20 vuotta sitten: jääkiekosta on Suomessa tehty painia. Miksi? Ketä tämä palvelee? Sallittaan kaikki mikä huonontaa katselukokemusta ja otetaan pois kaikki mikä sitä mahdollisesti voisi parantaa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eilen pelissä lopussa oli paljon kiekottoman estämisiä, mutta ei oikeastaan muuten. Ihan hyvin Tappara-TPS sarjassa tuomarit on viheltäneet, vaikka eilen loppua kohti meni aivan väärään suuntaan.
Sitten voin sanoa, että Grönborgin pää räjähtää, jos pääsee nauttimaan tänä keväänä Brander&Vikman -linjasta. Ei vihelletä juuri mitään. Poikittaista saa antaa loputtomasti, koukkiminen ja estäminen on sallittua ilman rajoja. Kampit vihelletään ajoittain ja usein heikompaa joukkuetta suosien. Ihan hupi hommaa ollut tuon parivaljakon touhut.
 
Suosikkijoukkue
Pekon muuvit
Nyt olisi kyllä kiva kuulla miksei Pelicansin Haatanen saanut jäähyä ilman kypärää pelaamisesta. Menetti kypäränsä kamppailutilanteessa, ja jäi silti maalin edustalle seisomaan kunnes ja oli noin 5. sek ilman kypärää kentällä kunnes tuli pelikatko. Ei tehnyt elettäkään vaihtoon menemiseksi.
Tämä aiheutti kyllä hyvin paljon ihmetystä. Päivän selvä jäähyn paikka, mut ei vihelletty. Samoin monta kamppia ja räikeää mailassa roikkumista annettiin mennä läpi, mut sit joku ihan höpöhöpö jäähy vihellettiin. (Höpö höpö siis verrattuna muutamaan toiseen tilanteeseen).
Jos aikaisemmissa peleissä vihellykset meni "ihan ok", niin nyt kolmannessa pelissä ei nyt mennyt kyllä nappiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös