Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2014–2015

  • 1 199 198
  • 3 230
Sitä voidaan pitää jonkinlaisena ryöstönä jos mietitään, että ottaisiko HIFK mielellään sillä palkalla, jolla Somervuori pelaa nyt HPK:ssa, itselleen kärkikenttiin laiturin, joka pelaa lähes piste per peli keskiarvolla ja on noin 20 maalin kautta? Vastaus lienee päivänselvä. Mutta kuten totesin, en pidä Somervuortakaan minään erityisenä ryöstönä ja ymmärrän kyllä miksei HIFK tarjonnut (?) enää sopimusta, mutta enemmän Somervuori on ryöstö kuin esimerkiksi Taipalus.

No mutta eikö tuota samaa logiikkaa voida sitten soveltaa myös Taipalukseen? Käsittääkseni SaiPan puolella on kirottu puolustuksen huonoa tasoa. Eikö silloin SaiPakin jälkiviisaana olisi ollut valmis maksamaan Taipalukselle sen hiukan enemmän mitä IFK nyt luultavasti maksaa. Itse olen voimakkaasti sitä mieltä, että edellisen joukkueen hylkäämää pelaajaa ei voida missään olouhteissa pitää ryöstönä. Hyvänä tai erinomaisena hankintana toki. Kyllä ryöstön yksi perus edellytys kuitenkin pitää olla se, että edellinen seura olisi halunnut pitää kyseisen pelaajan itsellään. Vaikka Somervuori pelaisi kuinka hyvän kauden, ei häntä voida pitää ryöstönä Liigan sisältä, mistä nyt on kyse. Sopimuksensa puolesta ehkä voidaankin, siihen en voi ottaa kantaa.
 

Fordél

Jäsen
No mutta eikö tuota samaa logiikkaa voida sitten soveltaa myös Taipalukseen? Käsittääkseni SaiPan puolella on kirottu puolustuksen huonoa tasoa. Eikö silloin SaiPakin jälkiviisaana olisi ollut valmis maksamaan Taipalukselle sen hiukan enemmän mitä IFK nyt luultavasti maksaa.

Ei jos kerran palkanmaksukyky on selvästi rajoittuneempi kuin HIFK:lla. Ei SaiPan kannata lähteä kisailemaan pelaajista rahalla siinä vaiheessa, kun kipukynnys on jo ylitetty. Tällä se haavoittaa enemmän omia mahdollisuuksia kilpailla muita vastaan kuin ne, joilla on parempi palkanmaksukyky ja ylipäänsä suuremmat resurssit. HIFK voi hyvinkin maksaa Taipalukselle vähän yli-isoakin palkkaa ilman, että se pahemmin vaikuttaa sen muihin hankintoihin.

Itse olen voimakkaasti sitä mieltä, että edellisen joukkueen hylkäämää pelaajaa ei voida missään olouhteissa pitää ryöstönä. Hyvänä tai erinomaisena hankintana toki. Kyllä ryöstön yksi perus edellytys kuitenkin pitää olla se, että edellinen seura olisi halunnut pitää kyseisen pelaajan itsellään. Vaikka Somervuori pelaisi kuinka hyvän kauden, ei häntä voida pitää ryöstönä Liigan sisältä, mistä nyt on kyse. Sopimuksensa puolesta ehkä voidaankin, siihen en voi ottaa kantaa.

Kyllä, ihan järkevä ja perusteltu näkemys eikä mulla ole mitään tätä vastaan. Toki voimme pohtia sitten sitä, että ovatko HIFK:n perusteet pelaajan hylkäämiselle olleet järkevät? Osaksi varmasti kyllä eikä HIFK:ta voi tässä kohdin syyttää idiotismista. Toisaalta edelleen, kaikki vähääkään kiekkoa seuraavat tietävät, että Somervuoren taso nykyisessä liigassa on jotain ihan muuta kuin 17 tehopistettä 51 otteluun. HPK tämän tiesi ja hankki itselleen varmastikin pelaajan hyvällä hintalaatu-suhteella.

Ja loppuun vielä niin itse olen tässä lähinnä vertaillut tapauksia Taipalus ja Somervuori, joista kallistun jälkimmäiseen, jos pitää puhua ryöstöistä. Silti kumpikaan ei ole mielestäni mikään erityinen ryöstö.
 
Ei jos kerran palkanmaksukyky on selvästi rajoittuneempi kuin HIFK:lla. Ei SaiPan kannata lähteä kisailemaan pelaajista rahalla siinä vaiheessa, kun kipukynnys on jo ylitetty. Tällä se haavoittaa enemmän omia mahdollisuuksia kilpailla muita vastaan kuin ne, joilla on parempi palkanmaksukyky ja ylipäänsä suuremmat resurssit. HIFK voi hyvinkin maksaa Taipalukselle vähän yli-isoakin palkkaa ilman, että se pahemmin vaikuttaa sen muihin hankintoihin.

Tältä osin olen eri mieltä. Toki olen sitä vain olettamien varassa, koska en tiedä SaiPan tarjousta Taipalukselle sen enempää kuin IFK:n maksamaa palkkaa. Oletan kuitenkin, ettei 16 pisteen puolustajalle ole IFK:n taholta ihan hunajaa maksettu. Ihan pelkkää arvailuahan tämä kaikki on, mutta epäilen kovasti, että Taipaluksen siirtymisen taustalla oli muutakin kuin pelkkä raha. Ehkä halu kehittyä, ehkä halu päästä suurempaan valokeilaan, ehkä halua muuttaa isompaan kaupunkiin tai ehkä IFK vaan oli useammin pelaajaan yhteydessä ja osoitti näin olevansa aidosti kiinnotunut. Jos taustalla oli muitakin syitä, eikä tarjotussa rahapinossa ollutkaan lopulta kovin suurta eroa, erityisesti huomioiden elinkustannukset, niin silloin voitaneen jollain tasolla puhua ryöstöstä. No mutta kun en tiedä syitä Taipaluksen siirtymisen taustalla, niin en kuitenkaan mene niin pitkälle, että puhuisin ryöstöstä, joskaan en myöskään suoralta kädeltä tyrmää ryöstön mahdollisuuttakaan.

Kyllä, ihan järkevä ja perusteltu näkemys eikä mulla ole mitään tätä vastaan. Toki voimme pohtia sitten sitä, että ovatko HIFK:n perusteet pelaajan hylkäämiselle olleet järkevät? Osaksi varmasti kyllä eikä HIFK:ta voi tässä kohdin syyttää idiotismista. Toisaalta edelleen, kaikki vähääkään kiekkoa seuraavat tietävät, että Somervuoren taso nykyisessä liigassa on jotain ihan muuta kuin 17 tehopistettä 51 otteluun. HPK tämän tiesi ja hankki itselleen varmastikin pelaajan hyvällä hintalaatu-suhteella.

Mutta oliko Somervuoren taso IFK:ssa jotain muuta kuin 17 tehopistettä 51 otteluun? Viimeisimmän näytön perusteella ei ollut. Kun vielä huomioidaan se, että Somervuori esitti IFK:ssa kahden kauden ajan todella haluttomia otteita ja kovasti tehotonta pörräämistä, niin ei ole ihmekään, ettei IFK:lla ollut haluja jatkaa herran kanssa enää. Väitänpä vielä, että IFK:ssa Somervuori ei olisi saanut vastaavia tehoja nakutettua taululle mitä nyt on HPK:ssa onnistunut tekemään. Lisäksi kyllä on pakko sanoa, että ei Somervuoren taso nykyisessä Liigassa ole myöskään 20+30, mihin tehoihin mies on suurinpiirtein matkalla, mikäli tahti pysyy samana koko kauden. Tai jos on, niin silloin Eero Somervuoren taso ennen kauden alkua oli loogisesti ajatellen 17 pistettä 51 ottelussa.

Ja loppuun vielä niin itse olen tässä lähinnä vertaillut tapauksia Taipalus ja Somervuori, joista kallistun jälkimmäiseen, jos pitää puhua ryöstöistä. Silti kumpikaan ei ole mielestäni mikään erityinen ryöstö.

Koska ilmeisesti määritämme ryöstön eri tavalla päädymme myös eri lopputuloksiin. Koska itse pidän vanhan joukkueen halua pitää pelaaja itsellään ryöstön edellytyksenä, ei Somervuori pääse edes tähän keskusteluun. Taipalus on hyvinkin voinut olla totaalinen ryöstö, minulla ei ole riittäviä faktoja asian vahvistamiseen kumpaankaan suuntaan. Joka tapauksessa Taipalus on minun kirjoissani enemmän ryöstö ihan vaan sen vuoksi, että tiedän faktisesti SaiPan olleen halukas jatkamaan yhteistyötä Taipaluksen kanssa.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ryöstöstä on vaikea Somervuoren kohdalla puhua, kun ryöstettävää ei ollut (ts. HIFK ei tarjonnut Eerolle jatkosopparia). Terminä käyttäisin ennemminkin loistavaa hakua HPK:lta. Alavireisesti pelanneelle pelaajalle edullinen lappu kouraan ja ura uuteen nousuun.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä voidaan pitää jonkinlaisena ryöstönä jos mietitään, että ottaisiko HIFK mielellään sillä palkalla, jolla Somervuori pelaa nyt HPK:ssa, itselleen kärkikenttiin laiturin, joka pelaa lähes piste per peli keskiarvolla ja on noin 20 maalin kautta?
Uskallan näkemäni perusteella väittää, ettei Eero pelaisi HIFK:ssa noin hyvin mitä nyt HPK:ssa. Eero on paljon parempi pelaaja HPK:lle, kuin mitä hän olisi HIFK:lle, ja ymmärrän vallan hyvin miksi HIFK ei tehnyt jatkosopimusta Eeron kanssa, ja miksi Eero halusi juuri HPK:n. HIFK:lta ei siis minun mielestäni ryöstetty mitään.

Kaikkea hyvää Eerolle! Symppis jätkä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovin pisteiden valossa tasaista on liigassa tällä hetkellä. Sijan 1 ja 8 joukkueiden välillä eroa on 4 pistettä. Sama sijojen 9 ja 13. Ainoastaa Sport vaikuttaa pudonneen hieman kelkasta. Vähän yllätyin että SaiPa on noinkin alhaalla, kun olen ollut siinä käsityksessä että SaiPalla olisi mennyt hyvin. Toisaalta joukkueden pelimäärät vaihtelevat aika paljon, eniten otteluita on Pelicansilla (24) ja vähiten HIFK:lla (20).

On vain tuo pelimäärä joukkueilla niin erilainen, että vaikea sanoa kuka edes johtaa liigaa tällä hetkellä ja oikeastaan peräpäässäkin voi isoja muutoksia tulla kunhan tasoittavat kierokset pelataan. Esimerkiksi TPS ja Saipa pystyy pari seuraavaa peliä voittamalla olemaan taas mukana tuossa 1-8 sijoilla olevien kanssa nousemalla hyvin lähelle kantaan. Sportikin voi nousta pelicansin tuntumaan 3 pisteen päähän. Oikeastaan nyt kun tuota sarjataulukkoa katsoo niin ei se kerro joukkueiden voimasuhteista mitään. Miksei siellä voisi olla vaikka pistekeskiarvo niin saisi edes hieman jotain suuntaa mikä oikea tilanne voisi olla.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
On vain tuo pelimäärä joukkueilla niin erilainen, että vaikea sanoa kuka edes johtaa liigaa tällä hetkellä ja oikeastaan peräpäässäkin voi isoja muutoksia tulla kunhan tasoittavat kierokset pelataan.

Nimimerkki Blade80 oli Ässäosiossa laskenut sarjataulukon, piste per ottelu tyyliin, mikä on ainoa mistä voi tilannetta seurata.


Lukko 1.90
Ilves 1.81
HIFK 1.8
Kalpa 1.77
Kärpät 1.73
Jyp 1.66
HPK 1.61
Tappara 1.57
TPS 1.38
Saipa 1.38
Ässät 1.30
Blues 1.18
Pelicans 1.13
Sport 0.82
 

Ralph

Jäsen

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voishan nuo olla vaikka sielä liigan etusivulla.. nyt tuo on melkein yhtä tyhjän kanssa. Toki kivaahan se näin JYP fanina olla sarjajohtajana vaikka oikeasti hyvä jos ollaan edes pudotuspeleihin menossa..
 

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä se suurin ryöstö tehtiin Kärppien toimesta. Kolme hyvää ulkomaalaista napattiin yhdestä seurasta. Harvoin noin isoa kalastusta näkee. Ja näin sen markkinataloudessa pitääkin mennä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Uskallan näkemäni perusteella väittää, ettei Eero pelaisi HIFK:ssa noin hyvin mitä nyt HPK:ssa.


Joskus se vaan menee niin, että pelaaja ei saa itsestään niin paljoa irti joukkueessa A kuin joukkueessa B. Vaikuttavia asioita on paljon, kuten pelikaverit, pelisysteemi, valmennus, ja niin edelleen.
 

lebak

Jäsen

On ollut hieno seurata Karlesin otteita A-junnuista asti kun hän Lukossa pelaili. Positiivista on myös, että Lukon ja TPS:n jälkeen löytyi seura, joka antoi hänelle mahdollisuuden pelata tulosyksikössä ja hän käytti mahdollisuutensa hyväksi. Hyvät kädet, ahne laukoja, mutta joskus oli vielä fyysisesti vielä raakile. Aika/harjoittelu on ilmeisesti tehnyt tehtävänsä. Kaikkea hyvää sinne Bertrandille sinne pohjoisiin!

Joukkueiden voimasuhteet ovat tällä hetkellä todella tasaiset kuten yllä on jo jauhettu. Tälläkin hetkellä voisi monella joukkueella olla paremmat asetelmat, jos jatkoajat ja rankkarit olisivat kääntyneet paremmin. Mielenkiintoista nähdä irtoaako kärkeä missään vaiheessa kuten aikaisempina vuosina.
 

Silkkiuikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lentävä Kalakukko
Aika tylsä liiga. Voimasuhteita voi skepuloida vai keväällä ennen sarjan alkua, runkosarjan päätyttyä ja viimeisen vinaalin jälkeen. Kaikki muu pohdinta aiheen ympärillä muuna ajankohtana on turhaa. Katselin tuossa mahdollisia sarjasijoituksia tämän illan kierroksen jälkeen ja totesin, että KalPa voi olla illan pelin jälkeen sijalla 1, 2, 3, 4, 5, 6 tai 7....
 

butler

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
OT: Jännä yhtälö sinänsä. Liiga on äärettömän tasainen, mutta ketään ei kiinnosta katsoa pelejä, mikäli noita yleisömääriä on uskominen :)
 

tulikaste

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Tero Lehterä
OT: Jännä yhtälö sinänsä. Liiga on äärettömän tasainen, mutta ketään ei kiinnosta katsoa pelejä, mikäli noita yleisömääriä on uskominen :)

Ei suomalaisia taida kiinnostaa, ellei oma joukkue johda runkosarjaa 20 pisteellä ja voita jokaista peliä 3-0. On hirveää, että on olemassa häviämisen mahdollisuus.

Noin niin kuin muiden tekijöiden ohella...
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
OT: Jännä yhtälö sinänsä. Liiga on äärettömän tasainen, mutta ketään ei kiinnosta katsoa pelejä, mikäli noita yleisömääriä on uskominen :)
Olen ollut aina sitä mieltä, ettei tasainen sarja ole avain onneen ja täysiin katsomoihin. Tähtipelaajat, korkea pelintaso ja aidot vastakkainasettelut kiinnostavat ihmisiä. Ikävä kyllä kaikki nämä kolme tärkeintä kiinnostavuuden osa-aluetta ovat menneet huonompaan suuntaan. Ison statuksen pelaajien määrä Liigassamme on vähentynyt, koska kilpailevien eurooppalaisten sarjojen maksukyky on kasvanut suhteessa Liigaan. Pelintasoa ja aitoja vastakkainasetteluja Liigamme tasapäistämispyrkimykset ovat laskeneet. Tasapäistämisvimmassaan Liiga on ikävä kyllä heikentänyt vetovoimaansa.
 
Ei suomalaisia taida kiinnostaa, ellei oma joukkue johda runkosarjaa 20 pisteellä ja voita jokaista peliä 3-0. On hirveää, että on olemassa häviämisen mahdollisuus.

Miten tämä yhtälö toimii missään suomalaisten seuraamassa sarjassa? Yhtä seurataan, loppuja ei? Puolia seurataan, puolia ei?
 

Tempestas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joskus se vaan menee niin, että pelaaja ei saa itsestään niin paljoa irti joukkueessa A kuin joukkueessa B. Vaikuttavia asioita on paljon, kuten pelikaverit, pelisysteemi, valmennus, ja niin edelleen.

Hännikäinen, no juu eipä sitä kunnon saumaa saanutkaan Jokereissa. Ehdottomasti tämän kauden komeetta jo nyt ja huikea haku.
 

tulikaste

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Tero Lehterä
Miten tämä yhtälö toimii missään suomalaisten seuraamassa sarjassa? Yhtä seurataan, loppuja ei? Puolia seurataan, puolia ei?

Eipä se juuri toimi, ainakaan täydellisesti ja tuossa mittakaavassa. Kunhan yritin viisastella ja kärjistellä ; )
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
KalPa laittaa kahteen otteluun 11 maalia ja siirtyy sarjakärkeen...kriisit on unohdettu =P
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olen ollut aina sitä mieltä, ettei tasainen sarja ole avain onneen ja täysiin katsomoihin. Tähtipelaajat, korkea pelintaso ja aidot vastakkainasettelut kiinnostavat ihmisiä. Ikävä kyllä kaikki nämä kolme tärkeintä kiinnostavuuden osa-aluetta ovat menneet huonompaan suuntaan. Ison statuksen pelaajien määrä Liigassamme on vähentynyt, koska kilpailevien eurooppalaisten sarjojen maksukyky on kasvanut suhteessa Liigaan. Pelintasoa ja aitoja vastakkainasetteluja Liigamme tasapäistämispyrkimykset ovat laskeneet. Tasapäistämisvimmassaan Liiga on ikävä kyllä heikentänyt vetovoimaansa.

Lausumasi alku on ihan totta, mutta voisitko kertoa mitä tuo, ainakin joidenkin kärppäläisten viljelemä, Liigan tasapäistäminen tarkoittaa? Äkkiseltään kuulostaa foliohattu jutulta, koska mielestäni yhtäkään joukkuetta ei rajoiteta sillä tavalla ettei se saisi kasata niin kovaa joukkuetta kuin haluaa, jos vaan persaus kestää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös