Lidl ja muut halpiskaupat

  • 150 575
  • 688

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti axe
Mutta se mikä mun varsinainen pointti tässä oli, että tietääkö joku mikä idea on takana siinä, että Lidlin kassalla ei ole sitä pakkaustilaa käytännössä lainkaan? Kassahihnaa on kyllä metritolkulla myyjän edessä, mutta takana ei mitään. Sitten tyttö yrittää niitä kamoja asetella milloin minnekin viivakoodia väläytettyään, ja asiakas maksettuaan hiki hatussa koittaa niitä pussittaa ennen kuin seuraavan asiakkaan kamat tulee niskaan. Onko sille joku hieno markkinoinnillinen syy?

Tarkoitus lienee sulloa ne ostokset takaisin ostoskärryihin ja pakata tavarat pusseihin vasta kassojen vieressä sijaitsevilla "baaripöydillä". Typerän tuntuista touhua kyllä.
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Viestin lähetti axe
Mutta se mikä mun varsinainen pointti tässä oli, että tietääkö joku mikä idea on takana siinä, että Lidlin kassalla ei ole sitä pakkaustilaa käytännössä lainkaan? Kassahihnaa on kyllä metritolkulla myyjän edessä, mutta takana ei mitään. Sitten tyttö yrittää niitä kamoja asetella milloin minnekin viivakoodia väläytettyään, ja asiakas maksettuaan hiki hatussa koittaa niitä pussittaa ennen kuin seuraavan asiakkaan kamat tulee niskaan. Onko sille joku hieno markkinoinnillinen syy?

Joo kyllä tarkoitus on pakata kamat takaisin kärryyn, siis vain täällä suomessa, sillä muualla kuten saksassa on tuossa paikalla pakkaaja.
Minä käytän Lidl:kun kohdalle osuu, joulun tienollaa jopa omassa kaupungissa aukeaa kyseinen kauppa.
Vaikka kauppa on sekavan oloinen niin tavarat löytyy ja on edullista, myös suomalaiset tuotteet.
Kesällä oltiin ostettu Lidl:in juustohampurilaisia joteka oli jo valmiiksi sisältä homeessa, ei muuta kuin takaksin kauppaan ja valmiiksi vittumainen ilme naamalle ja valittamaan. No ei tarvinnut vittuilla eikä valittaa kun ensinmäinen myyjä sanoi anteeksi ja lupasi rahat takaisin, ilman kuitteja ynnä muita todistuksia, vaikka hampurilaiset oli ostettu hämeenlinnasta ja palautin ne keravalle.
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
MTV3 uutisoi, että Lidl Suomen valloitus ei ole alkanut kovinkaan hyvin. Tappiota on tullut vuoden 2001 jälkeen 25 miljoonaa euroa. Tappiot selittyvät, sillä että Lidl on rakentanut paljon ja luonut jakelujärjestelmän. Liikekohtainen myynti on ollut noin 4 miljoonaa € / liike. Talousasiantuntijat pitävät tätä summaa pienenä. Päivittäistavaramyynnistä Lidl on onnistunut haalimaan alle 1 % suuruisen osuuden.

En pidä tätä tietoa kovinkaan yllättävänä, sillä vierailtuani muutaman kerran kyseisen ketjun liikkeissä olen havainnut, että jotkut tuotteet ovat edullisia, mutta tarjonta yleensäkin ja edullisten tuotteiden tarjonta on varsin rajoittunutta. Kuten aikaisemmissa viesteissä on todettu niin hyvänä puolena Lidlin tulossa on ollut se, että muut ketjut ovat joutuneet tarkastamaan hintojaan kilpailun pelossa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Hyvin ja hyvin

Tosin Kullervon viittaamat asiantuntijat olivatkin muut kaupanalan kilpailijat. MTV3:n juttu perustuu Kauppalehden laajempaan artikkeliin asiasta.

Kauppalehti kertoo tänään:

"Vauhdista kertoo se, että saksalainen Lidl on vuodessa noussut liikevaihdossa mitattuna Suomessa miltei yhtä suureksi tekijäksi kuin ruotsalainen huonekalujätti Ikea-konserni pari vuotta sitten tai esimerkiksi brittiläisomisteinen kodinkoneketju Gigantti"

"Jos Lidl tekee Suomessa nykyisellä tilikaudella noin 4–5 miljoonan euron myynnin myymälää kohden, saavuttaa saksalaisyhtiö 250–300 miljoonan euron liikevaihdon. Se tietäisi jo tuntuvaa markkinaosuuden lisäämistä Suomessa."

Tämä tappiollinen tilikausi loppui muuten KL:n mukaan helmikuussa 2003 ja ensimmäinen Lidl avattiin elokuussa 2002, joten tuosta laskelmasta puuttuu ainakin pääkaupunkiseudun Lidlit ja Turun Lidl. Kemin myynnin perusteella ei kannata hirveitä päätelmiä liikeidean kannattavuudesta tehdä.Sen lisäksi liiketilojen investointeihin mennyt parissa vuodessa yli sata miljoonaa euroa.

Samaisessa jutussa kerrottiin, että jos Lidl olisi myynyt tuotteitaan neljänneksen kalliimmalla, se olisi tehnyt voittoa! Siis huolimatta mittavista investoinneista.

Eli suomalaisilla kauppaketjuilla onkin ihmettelemistä, kun Lidl alkaa syödä markkinoita. Tottakai uuden ketjun lanseeraaminen aiheuttaa investointikuluja, mutta tämähän on varmasti ollut kaikkien tiedossa. Kun perusinvestoinnit on tehty alkaa markkinaosuuksien haaliminen ja tuloksen teko. Kesko hengiltä!

Ai niin, tässä linkissä on tuo KL:n juttu.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti axe
Töissä kerran huomasin Lidlin mainoksen, jossa oli halpoja videoita kaupan. Kun vanhoissa videoissani on tuommoinen pikkuvika, niin ajattelin ottaa siitä halvat kakkoset varalle. Työpäivän jälkeen kävin sitten liikkeessä varmana siitä, että "rajoitettu erä" tarkoitti juuri sitä kolmea laatikkoa jotka olisivat aikoja sitten menneet, mutta siellähän niitä oli kukkulallinen edelleen.

Oliko videolaitteisto kenties Seg- merkkinen, jos oli, kertoisitko hieman niiden laadusta.
Itse piti ostaa hämiksen lidlistä seg -hifi videot, niitä oli sielä pari viikkoa mutta kun eivät ilmeisesti menneet kaupaksi, niin siirsivät pois?
 

axe

Jäsen
Viestin lähetti mikkoz
Oliko videolaitteisto kenties Seg- merkkinen, jos oli, kertoisitko hieman niiden laadusta.
Itse piti ostaa hämiksen lidlistä seg -hifi videot, niitä oli sielä pari viikkoa mutta kun eivät ilmeisesti menneet kaupaksi, niin siirsivät pois?

Jep, Segithän ne. En ihan hirmuisesti ole laitteeseen tutustunut muutamassa kuukaudessa, mutta sen mitä olen käyttänyt, niin hyvin on pelanneet. On onnistunut katselut, nauhoitukset, ajastukset ja videoilta toiselle kopiointi. Puolinopeuskin niissä näytti olevan, kun vahingossa tuli silläkin tavalla Kummeli nauhoitettua.

Suurin miinuspuoli on se, ettei ole (tai en ole aikanaan löytänyt) mitään näyttöä nauhan kululle. Näytössä lukee vain PLAY, REC, REW tai FF, mutta ei mitään viittausta missä mennään. Ei ajankulkua eikä edes vanhaa kierroslaskuria, joten tietyn kohdan hakeminen nauhalta on hankalaa. Onhan siinä se indeksimerkintäsysteemi, mutta ei se oikein auta läheskään kaikissa paikoissa. Niin ja playn painamisen jälkeen kestää rasittavan kauan ennen kuin kuva näkyy (siis onko se nyt sekunti vai puolitoista, mutta totuttua enemmän kuitenkin).

Kestävyyspuolesta ja tuollaisesta ei vielä voi mitään mennä sanomaan.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen Espoon myymälässä kaksi-kolme kertaa känyt. Viimeinen reissu kyllä pohjusti sitä etten sinne pitkäään aikaan mene. Oli juuri noita * merkittyjä tuotteita myynnissä. Piti ostaa kannettava cd/mp3 soitin ja mentiin sitten tuonne. Tuotetta ei ollut enää vaikka se oli saman päivänä tullut myyntiin. Kysyin myyjältä asiasta ja hänkin tokasi että huonosti on mainostettu ja että niitä oli korkeintaan joku 20kpl myynnissä.

Kädessä oli myös muita tavaroita mutta olin jo liikkeeseen mennessä päättänyt että jos tuo osoittautuu täysin sisäänvetokikaksi ja tuotteita ei ole, en myöskään muuta osta. Niinpä laskin tuotteet kädestäni siihen johon ne ensimmäiseksi sai ja painuin koko myymälästä pois enkä takaisin ole mennyt.

On sinänsä koomista lukea tuota mainoslehteä kun jokaisen taloustavaran kohdalla on tuo * merkki.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Mr Pilli
Joo kyllä tarkoitus on pakata kamat takaisin kärryyn, siis vain täällä suomessa, sillä muualla kuten saksassa on tuossa paikalla pakkaaja.

Na jaa... Saksassa tosiaan on kaikissa kaupoissa sama juttu. En kuitenkaan itse siellä asuessani kertaakaan törmännyt pakkaajaan minkään ketjun liikkeissä. Sen sijaan selitys on sakemannien piheydessä: kukaan saksalainen ei tuhlaisi rahojaan muovikasseihin (kuten suomalainen), vaan tosiaan lappaa kamat liukuhihnalta takaisin kärryyn, työntää autonsa viereen ja lastaa siellä suoraan takakonttiin. Köyhemmät saksalaiset (onko niitä oikeasti?) käyttävät omia kangaskassejaan, jotka täytetään sivupöydällä - Lidleistäkin löytyy sellaiset, katsokaa vaikka!



Ps. suomalaisen kapitalismin kritiikki:

Suurimpia ja vaietuimpia ongelmia Suomen talousjärjestelmässä on aina ollut kilpailun puute! Lähes alalla kuin alalla markkinoita hallitsevat muutamat suuryritykset, jotka oligopolimaisesti jakavat markkinat kuluttajien tappioksi -> kilpaillaan mielikuvilla, laadulla, tarjonnalla tms. mutta ei hinnalla! Niin paljon kuin tekisikin mieli "suosia suomalaista," on ulkomainen kilpailu ainoa tekijä joka voi pitkällä aikavälillä laskea Suomen hintatasoa. Niin paljon kuin tekisikin mieli kehua suomalaista laatua ja osaamista, tulisi kuluttajalla olla oikeus myös valita yksinkertaisesti halpaa. Joten - tervetuloa Lidl, Dressman, Gigantti, H&M jne.
 

Karikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ei ole juurikaan tullut Lidlissä käytyä, mutta enpä ole paljoa menettänyt mikäli tällaiset sattumat ovat ko. kaupan tuotteissa yleisiäkin:

http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=21420

Nuo ensimmäiset kuvat ovat melko epäselviä, mutta tekstistä selviää mistä on kyse.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti Karikka
Itse ei ole juurikaan tullut Lidlissä käytyä, mutta enpä ole paljoa menettänyt mikäli tällaiset sattumat ovat ko. kaupan tuotteissa yleisiäkin:

http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=21420

Nuo ensimmäiset kuvat ovat melko epäselviä, mutta tekstistä selviää mistä on kyse.
On muuten mielenkiintoinen ketju (siis tuo Karikan linkittämä Matkapuhelinfoorumin ketju). Ei muuten ole nälkä. Olin visioinut syöväni First Price-merkkistä tonnikalaa, mutta tuossa ketjussa kerrotaan, että ötökkä on tonnikalan luonnollinen loinen ja sitä on mahdoton eritellä/poistaa. Muiden valmistajien tonnikala on hienonnettu pienemmäksi jolloin sattumia ei niin hyvin näe. Taidampa mennä ulos syömään.

Tuon ketjun lukemalla en aio syödä seuraavia tuotteita:

- Valion jugurtissa sekä Taffelin sipsipsipusseissa kuollut rotta

- Olvin kaljapullossa kuollut hiiri

- McDonaldsilla Kouvolassa Bic Macin välissä rotan häntä

- Estrellan ei-paloturvalliset mikropopcornit

- Fazerin sämpylöissä koppakuoriainen

- Taffelin sipseissä langanpaloja
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Olin visioinut syöväni First Price-merkkistä tonnikalaa, mutta tuossa ketjussa kerrotaan, että ötökkä on tonnikalan luonnollinen loinen ja sitä on mahdoton eritellä/poistaa.
Tämähän oli kyseiseltä kirjoittajalta pelkää arvailua siitä, mitä Lidl tulee antamaan selitykseksi.
Tässä lainaus ko. tekstistä:
Ötökkä on tonnikalan luonnollinen loinen ja sitä on mahdoton eritellä/poistaa. Muiden valmistajien tonnikala on hienonnettu pienemmäksi jolloin sattumia ei niin hyvin näe.

Tuon tyyppistä vastausta voisi odottaa =D
Ei oikeaa tietoa tuota bugista ole =)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Sattuipas tämä ketju sopivasti silmiini, nautin nimittäin juuri paketillisen Lidlin mini-bratwursteja paistettuna ja huuhtelin alas Bergadler oluella, sekin Lidlista. Hyvää molemmat. Röyh.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Kaverini joka on töissä LIDL:ssä, kun kerroin tonnikalapurkista:

Eihän toi pieni ötökkö siinä tonnikalapurkissa ole mitään, itse löysin semmosen perkeleen ison torakan Lild:n tomaattimehupakkauksesta kun olin
laittamassa niitä hyllyyn.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Olettekos ikinä vierailleet elintarviketehtaassa ?

Veikkaisin että yli puolet tännekin kirjoittavasti vannoisi pyhästi välttelevänsä kaikkea "jauhetun lihan" muodossa ulos tulevaa tuotetta sen jälkeen, kun tehtaassa vierailisi.

Yksi pahimmista tuotteista taitaa olla broilerpyörykät. Käsittääkseni tuohon moskaan jauhetaan kanasta kaikki, mikä vain "syötäväksi kelpaa". Nokatkin.

Tehtaista löytyy esim. suolenpesijä, joka ihan käsin pesee suolta luonnonkuorimakkaraan. Ei mikään kaunis näky, saati unelmajobi.

Joskus tv:ssä haastateltiin Virolaista makkaratehtailijaa, joka kertoi kotimaansa elintarviketeollisuudesta verraten Suomen omaan. Kertoi meillä hygienian olevan huippuluokkaa, emmekä edes halua tietää mitä Viron makkaratehtaalla tapahtuu.
Kertoi että normaalina maanantaiaamuna, kun koneet laitetaan käyntiin, on koneistossa jo valmiiksi nin paljon lihaa, että ensimmäiset makkarat saadaan jo niistä. ...Täyte on rottaa tai kissaa.

Tiedättekös ne laitteet jotka vinkuvat esim Atrian tehtailla kaikkien oviaukkojen vieressä ? Ääni muistaakseni nousee matalalta ja päättyy luultavasti niin korkealle, etei ihminen sitä kuule. Jokatapauksesssa erittäin vittumainen vinkuna.
Tuo ääni tappaa kaikki lähistölle pyrkivät rotat. Äänen korkeus yksinkertaisesti puhkoo siimahänniltä tärykalvot, joka aiheuttaa rotan kuoleman. .....Olisi mielenkiintoista tietää onko tehtaan ympäristössä valli, joka koostuu kuolleista rotista.. Yäh.

Muuten, olen ihan oikeasti nähnyt rottia vanhan ruokatehtaan tontilla ja ne eivät ole mitään pieniä. Lyönpä vetoa, että joka ikinen katti tässä maassa jäisi toiseksi. Ehkä jopa ajokoirakin..

Täältäkin foorumilta löytyy takuuvarmasti yksi Atria:lainen, joten korjaa vinkulaitejuttu jos olen väärässä.

Jaahas, jos nauttis hieman makkaraa... ja olutta..

K
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Kaiser Soze
Tehtaista löytyy esim. suolenpesijä, joka ihan käsin pesee suolta luonnonkuorimakkaraan. Ei mikään kaunis näky, saati unelmajobi.

Suomessa on yksi tehdas, mistä tulee kaikki puhdistettu luonnonsuoli makkaroihin. Se sijaitsee tuolla Hangontien varressa lähellä Hankoa.

Että silleen...
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Sam#9
En ole koskaan käynyt Suomessa Lidl:ssä, enkä toisten mene. Kerta riitti toissakesänä Saksassa. Paskatuotteita tarjolla pahvilaatikoista varsin epäsiististi. Varsinainen hongkongkongi.

Näin on. Kerran kävin (Suomessa), enkä toiste mene. Järkyttävä sekasotkumesta. Huhhuh. Antaa kyllä aika 'epästeriilin' mielikuvan moinen kaaos.
Muutenkin olen sellaanen miäs, että en jaksa tarjousten perässä juosta. Ehkä olen oman talouteni kannalta epätaloudellinen, mutta kun kaupasta toiseen juoksentelu ei yksinkertaisesti viehätä. Haen perinteiset evääni (= 2 banaania, juusto ja popcornit) samasta ja tutusta.
Lidl:ssä kummeksuttaa kaikiss'eniten se niiden 'salaperäisyys'. Mitään eivät saa sanoa mistään asiasta - ja henkilöiden nimiä ei löydy mistään. Tämä tuli ilmi, kun autoin kaveria työhakemuksen laitossa. Lidl on tavallaan anonyymi. Ei anna hyvää kuvaa....
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti wilco
Suomessa on yksi tehdas, mistä tulee kaikki puhdistettu luonnonsuoli makkaroihin. Se sijaitsee tuolla Hangontien varressa lähellä Hankoa.

Jaa, ja mistä lähtien ?

Ainakin vuonna 2000, suolta pestiin Nurmon tehtaillla.

K
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Kaiser Soze
Jaa, ja mistä lähtien ?

Ainakin vuonna 2000, suolta pestiin Nurmon tehtaillla.

K

Niin, en tiedä mitä sinä olet mahdollisesti vapaa-aikanasi tehnyt...

Mutta minun tietojeni mukaan.

Että silleen...
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti wilco
Niin, en tiedä mitä sinä olet mahdollisesti vapaa-aikanasi tehnyt...

Mutta minun tietojeni mukaan.

Että silleen...




No voi saatana.
Sähänny vitsin murjasit. Kerrohan tietosi kun keskusteluun sekannuit, äläkä soita suutasi kuin murrosikäinen kakara.

K
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen hieman jälkijunassa tutustunut Lidliin vasta viimeviikkoina, kun Pasilan Lidl ilmaantui sopivasti vakiokulkureittieni varrelle.

Muuta en ole vielä ostanut kuin... (yllätys) ...olutta. Kovasti hehkutettu Grafenwalder oli itselleni melkoinen pettymys. Onneksi ostin sitä aluksi vain 4 tölkin erän, enkä koko laatikkoa vaikka sellainenkin kävi mielessä. Jotenkin "väärällä tavalla" voimakasta minun makuuni. Nyt hörpiskelen Schwaben Bräuta ja tämä on huomattavasti enemmän meikäläisen makuun. Vieläpä halvempaakin, lieneekö Suomen markkinoiden halvin olut, kun normaalihinnoista puhutaan (5,29 €/6pack)? Miinuksena oikeastaan vain se, että pullopantit saa vain Lidlistä.

Jotta minusta tulisi vakioasiakas, se vaatisi sitä, että Lidl avattaisiin ihan johonkin kävelymatkan päähän. Vähän turhan halpahallimainen tunnelma noissa on ja tosiaankin tuntuu olevan kovasti erilaisten öh... etnisten vähemmistöjen suosiossa.

Lidlin paras puoli on kyllä se, että oluttarjoukset ovat havaintojeni mukaan lisääntyneet huomattavasti. 12 packin saa jostain lähistöltä melkein aina, kun tarve vaatii hintaan 9,95-11,90. Meikäläiselle kun ei ole merkillä väliä suomalaisten kohdalla, samalta ne kaikki maistuu. Paitsi tietysti mieluummin ostan oikeaa joukkuetta sponsoroivan panimon tuotteita, jos hinta on sama...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä kävin ensimmäistä kertaa elämässäni Lidlissä viime tiistaina. Olihan se... kauppa. Itse en ostanut kyllä mitään, kun ei ollut tarvetta silloin millekään.

Kai siellä on sitten halvempaa.... meikäläinen ei vaan ikinä vertaile hintoja eri kauppojen kesken, vaan valitsen aina ensin kaupan, mihin menen ostoksille ja valitsen sitten siellä osittain hinnan, osittain laadun perusteella, mitä ostan.

Tuo ylläoleva pätee siis elintarvikkeisiin.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Nytpä tämä saksalainen ketju on rantautunut myös Mikkeliinkin.

Salamyhkäinen ja salaileva toiminta tekee liikkeestä itsestäänkin jo kiinnostavan. Lidlistä puhutaan paljon, mutta firma itse ei maksa näin saamastaan julkisuudesta pennin ujuakaan. Loistavaa, sanon minä! Vaikka Lidl mainosti itseään ensimmäistä kertaa vasta pari päivää ennen avajaisia, tiedettiin kaupungissa jo lähes puolta vuotta aikaisemmin että kyseinen liike tänne on saapumassa. Avajaispäivänä sitten Rinnekadun risteys oli täysin tukossa ihmisten tungeksiessa katsomaan tätä ihmettä.

Mikkelissä päivittäistavarakauppa on ollut lähes täysin Toivakan (Citymarket ja keskustan supermarket) ja paikallisen osuuskunnan hallussa, joten Lidl tuonee lisää kilpailua ja laskenee hintoja. Toivottavasti vaan lähikaupat eivät kärsi kohtuuttoman paljon, vaikka Lidlin pääkilpailijat varmasti ovatkin suuremmat kaupat.

Sivullekirjoittanut aikoo edelleen asioida samassa liikkeessä kuin ennenkin, mutta muutamat tuotteet tulee ainakin joskus Lidlistä haettua. Virvoitusjuomat ovat halpoja ja hyviä, samoin bratwurstit olivat todella maukkaita. Lidlin olutmerkit on tullut testattua jo aikaisemmin, enkä oikein niistä pitänyt. Kalliimmista hinnoista huolimatta aion jatkossakin sammuttaa janoni hyväksi havaitsemallani Karhu III:lla.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tätä juttua lukiessa sai kyllä nauraa.

Viestin lähetti Kaiser Soze
Olettekos ikinä vierailleet elintarviketehtaassa ?

Veikkaisin että yli puolet tännekin kirjoittavasti vannoisi pyhästi välttelevänsä kaikkea "jauhetun lihan" muodossa ulos tulevaa tuotetta sen jälkeen, kun tehtaassa vierailisi.

Yksi pahimmista tuotteista taitaa olla broilerpyörykät. Käsittääkseni tuohon moskaan jauhetaan kanasta kaikki, mikä vain "syötäväksi kelpaa". Nokatkin.

Tehtaista löytyy esim. suolenpesijä, joka ihan käsin pesee suolta luonnonkuorimakkaraan. Ei mikään kaunis näky, saati unelmajobi.

Joskus tv:ssä haastateltiin Virolaista makkaratehtailijaa, joka kertoi kotimaansa elintarviketeollisuudesta verraten Suomen omaan. Kertoi meillä hygienian olevan huippuluokkaa, emmekä edes halua tietää mitä Viron makkaratehtaalla tapahtuu.
Kertoi että normaalina maanantaiaamuna, kun koneet laitetaan käyntiin, on koneistossa jo valmiiksi nin paljon lihaa, että ensimmäiset makkarat saadaan jo niistä. ...Täyte on rottaa tai kissaa.

Tiedättekös ne laitteet jotka vinkuvat esim Atrian tehtailla kaikkien oviaukkojen vieressä ? Ääni muistaakseni nousee matalalta ja päättyy luultavasti niin korkealle, etei ihminen sitä kuule. Jokatapauksesssa erittäin vittumainen vinkuna.
Tuo ääni tappaa kaikki lähistölle pyrkivät rotat. Äänen korkeus yksinkertaisesti puhkoo siimahänniltä tärykalvot, joka aiheuttaa rotan kuoleman. .....Olisi mielenkiintoista tietää onko tehtaan ympäristössä valli, joka koostuu kuolleista rotista.. Yäh.

Muuten, olen ihan oikeasti nähnyt rottia vanhan ruokatehtaan tontilla ja ne eivät ole mitään pieniä. Lyönpä vetoa, että joka ikinen katti tässä maassa jäisi toiseksi. Ehkä jopa ajokoirakin..

Täältäkin foorumilta löytyy takuuvarmasti yksi Atria:lainen, joten korjaa vinkulaitejuttu jos olen väärässä.

Jaahas, jos nauttis hieman makkaraa... ja olutta..

K

Ai että makkaraa, no et sitten ehtinny miettiä mitä sinne makkara myllyyn heitettiin. Mietippä sitä seuraavan kerran kun syöt makkaraa. Eipä taida olla pelkkää lihaa se makkara.

Mutta kiitos näistä loistavista jutuista, paras taitaa mennä allekirjoitukseen.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten edellisen kirjoituksen mielipiteeni Lidlin kaljoista on muuttunut. Schwaben Bräu ei oikein maistunut enää alkuinnostuksen jälkeen, mutta kun pari viikkoa sitten ostin uudemman kerran aiemmin puistatusta aiheuttanutta Grafen Walderia, se maistuikin yllättäen kerrassaan mainiolta. Ero edelliseen oli kyllä sen verran merkittävä, että rupesin epäilemään, olisiko aiemmin ostamani ollut peräti pilaantunutta tai epäonnistunutta erää.

Nyt onkin suunnitelmissa hurauttaa huomenissa ostamaan koko laatikko Grafen Walderia, kun se näkyy olevan tällä viikolla aika hyvässä tarjouksessa. (Minun tuurillani se sitten on tietysti "pilaantunutta", mutta kalja on huonoimmillaankin aika hyvää...)

Kovin montaa Lidlin tuotetta ei ole tullut testattua, mutta salamipizzoihin ja muutamiin makeisiin olen ehtinyt ihastua.
 
Viimeksi muokattu:

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Vedetäänpäs keskusteluun pienen tauon jälkeen mukaan myös Gigantti.

Kun kyseinen liike vietti avajaisiaan Kuopiossa reilu vuosi sitten, kävin ostamassa liikkeestä tarjouksessa olleen 20€ maksaneen tulostimen. Toisin kuin joissain kauhutarinoissa, tarjoustuotteita oli jäljellä runsaasti, mutta yllätys oli laitteen oheistarvike: USB-piuha. Kyseinen tulostin nimittäin vaati toimiakseen kyseisen piuhan ja liike kertoi näkyvästi, että "USB-piuha ei sisälly tulostimen hintaan", ja kuinka ollakaan tulostimen vierestä löytyi laatikollinen kyseisiä piuhoja. Näille piuhoille oli sitten lätkäisty hinnaksi muistaakseni n. 15€!

Eli Gigantti kauppasi tulostinta, joka ei toimi hintaan 20€. Jos laittetta halusi käyttää olisi pitänyt maksaa lähes tuplasti tuo summa, ja tämähän jäi liikkeeltä mainitsematta sekä lehdessä olleessa mainoksessa että kaupanteon yhteydessä. No, onneksi älysin olla ostamatta piuhaa Gigantista, sillä samanlainen löytyi eräästä tietokonekaupasta alle viiden euron hintaan.

Olen kuitenkin aivan varma, että jotkut asiakkaat tulivat maksaneeksi uudesta tulostimestaan n. 35€ luvatun 20€ sijasta. Hieman kyseenalaista kaupantekoa Gigantilta.

Kysymyksenä asiasta enemmän tietäville: onko laillista kaupata tuotteita ilman osaa, jota ilman tuote ei toimi? Etenkin, kun tämä ei selviä ostajalle välttämättä ennen kuin vasta kotona, kun laitetta koittaa asentaa käyttöä varten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös