Lentoturvallisuudesta

  • 35 667
  • 159

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Itselläni on emännän kanssa puolentoista viikon päähän buukattu lennot Bangkokiin ja sieltä sitten jatkoa Kuala lumpuriin. N. 3 viikon reissu tiedossa ja muitakin kohteita sisällytetty tuohon pakettiin. Tuotakin reissua on suunniteltu jo jonkin aikaa ja täytyy vaan toivoa, että ei mene vituiksi. Äärimmäisen stressaava tilanne varmasti meillä täällä ja monessa Euroopan maassa ja maailmalla. Ymmärrän erittäin hyvin kiwipilotin tilanteen. Oikeata ratkaisua ei varmasti olekaan. Tämä on sen verta omalaatuinen tilanne.
 
K

kiwipilot

Itselläni on emännän kanssa puolentoista viikon päähän buukattu lennot Bangkokiin ja sieltä sitten jatkoa Kuala lumpuriin. N. 3 viikon reissu tiedossa ja muitakin kohteita sisällytetty tuohon pakettiin. Tuotakin reissua on suunniteltu jo jonkin aikaa ja täytyy vaan toivoa, että ei mene vituiksi. Äärimmäisen stressaava tilanne varmasti meillä täällä ja monessa Euroopan maassa ja maailmalla. Ymmärrän erittäin hyvin kiwipilotin tilanteen. Oikeata ratkaisua ei varmasti olekaan. Tämä on sen verta omalaatuinen tilanne.

Kuulostaa tutulta. Eniten vituttaa se, että melko varmasti suurin osa etukäteen maksetuista hotelleista menee omaksi tappioksi. Lennot ja JR-railpassin saamme onneksi takaisin. Jos hyvin käy niin tappiota tulee reilu tonni, huonosti niin tuplat. Muutenkin reissun kustannuspolitiikka oli harvinaisen hyvin onnistunut (Helsinkin - Soul mp kustansi neljältä hengeltä 936€, Soul - Tokyo - Soul Finnairin pisteillä, alle 2-vuotias olisi matkustanut käytännössä ilmaiseksi ja hotelleistakin sain ihan pirun hyvät diilit). Toivotaan nyt, että tulivuori lopettaa purkautumisen ja saisin uudet lennot hommattua. Viikko olisi aikaa, saapa nähdä...
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulostaa tutulta. Eniten vituttaa se, että melko varmasti suurin osa etukäteen maksetuista hotelleista menee omaksi tappioksi.

Eikö nuo hotellivaraukset ole yleensä luottokorteilla varattu, mutta veloitus tapahtuu vasta itse reissussa? Luottokuntaan soittamalla saa peruttua nuo varaukset.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Joo-o. Tiistaille on lennot kotiinpäin täältä bantumailta bookattuna, mutta huomenna mennään ja vaihdetaan ne optimistisesti torstaille. Saattans, jää Kerhon ensimmäinen finaalipeli Tepsiä vastaan näkemättä.

Saa nähdä koska täältä kotilomalle päästään. Tai no, jos nyt ensin pääsisi vaikka sinne Amsterdamiin asti. Sekin kävisi.
 

rudy25#

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jarkko Ruutu
Eikö nuo hotellivaraukset ole yleensä luottokorteilla varattu, mutta veloitus tapahtuu vasta itse reissussa? Luottokuntaan soittamalla saa peruttua nuo varaukset.

Ei välttämättä. Hotellin saa usein halvalla maksamalla etukäteen ilman peruutusmahdollisuutta. Pankki tai rahoitusyhtiö ei yksipuolisesti voi perua yhtään mitään ilman hotellin lupaa jos ja kun hotelli on sitovasti varattu. Kaikki riippuu siis siitä, mitä diilissä lukee. Soittaminen ei kuitenkaan taida olla kuitenkaan kova vaiva, eikä siinä mitään häviä.

Itselläni on samankaltainen homma ensi perjantaina edessä. Piti mennä vaimon kanssa köpikseen ja hotellien peruutusta pitää vähän katsella. Lennot oli pisteillä, eli ne tulee takaisin. Matkan peruuntuminen syö myös siksi, että vaimo ei muutaman viikon kuluttua saa enää lentää ilman lääkärin lupaa. Matka siis siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Nyt oli lasten hoidot jne. jo hoidettu. No kyllä pisteille keksin sitten käyttöä vaikka yksin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä olisi paluulento Damiin keskiviikkona juuri KLM:llä ja ei nyt oikein vakuuta nuo testilennot, etenkään luettuani sen Wikipedian artikkelin siitä BA:n vuoden 1982 tuhkapilvessä sammuneesta lennosta.

No joka tapauksessa itse en kuitenkaan edes kovin mielellään suostuisi nousemaan keskiviikkona koneeseen, joka siellä tuhkan seassa lentää, niin mahtaako siitä lipusta saada rahat takaisin jos esim. Suomen Ilmailuviranomaiset eivät pidä lentämistä turvallisena, mutta KLM olisi valmis lennättämään Helsingistä Amsterdamiin sen lennon jollain poikkeusluvalla?
 
K

kiwipilot

Itsellä olisi paluulento Damiin keskiviikkona juuri KLM:llä ja ei nyt oikein vakuuta nuo testilennot, etenkään luettuani sen Wikipedian artikkelin siitä BA:n vuoden 1982 tuhkapilvessä sammuneesta lennosta.

BA:n Indonesian tapauksessa kone lensi ilmeisesti lähes suoraan tulivuoresta nousseeseen tuhkapatsaaseen; tilanne Euroopan yllä on hieman eri. Toki vulkaanisen tuhkan kanssa ei ole missään nimessä leikkimistä, mutta mielestäni tätä 1982 sattunutta tapausta on hehkutettu ehkä liikaakin suhteessa tämän hetkiseen tilanteeseen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
BA:n Indonesian tapauksessa kone lensi ilmeisesti lähes suoraan tulivuoresta nousseeseen tuhkapatsaaseen; tilanne Euroopan yllä on hieman eri. Toki vulkaanisen tuhkan kanssa ei ole missään nimessä leikkimistä, mutta mielestäni tätä 1982 sattunutta tapausta on hehkutettu ehkä liikaakiin suhteessa tämän hetkiseen tilanteeseen.

Aa selvä, en tiennyt yksityiskohtia. Ja toki Euroopassa noita kenttiä on sen verran tiheästi, että kyllähän se kone pitäisi ehjänä alas saada, mutta ei silti riskin ottaminen niin paljoa kiinnosta, kun ei siellä Hollannissa mitään elintärkeää ole.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Taalla ollaan Malagassa firman porukan kanssa ns. nalkissa, vaikka ihan muksaahan taalla on tavallaan. Ke ehka olis Air Francella Pariisin kautta mahdollisuus paasta kotiin, mutta siirtynee lauantaille ja Madridista lahtevaksi. Pidennetty vkl hieman venyy, kun nyt piti olla jo Suomessa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Flightradar24.com -tutkan mukaan tänään su-iltapäivällä ja alkuillasta Saksan ja Alankomaiden ilmatilassa on ollut koko ajan pientä liikehdintää. Noin puolentusinaa konetta näkyy kartalla edelleen. Myös Puolan yllä on merkkejä lentoliikenteestä. Ilmeisesti jotain kenttiä ollaan jo avaamassa matkustajille.
 
K

kiwipilot

KLM lähetti juuri kolme 747:aa pelkällä rahdilla ladattuna kohti Aasiaa ja ilmeisesti huomenna olisi tarkoitus lentää noin puolet normaaleista lennoista Euroopassa - siis kaikista, ei pelkästään KLM:n lennoista. Toivottavasti liikenne nyt alkaisi avautua pikkuhiljaa ja kaaos hellittäisi.
 

Kgz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia
Lainaus YLE:n uutisesta:

"Myös saksalaisen lentoyhtiön Lufthansan koelennot sujuivat onnistuneesti."

http://www.flightradar24.com/

Tuolta voi seurata Euroopan ilmatilaa ja lentoliikennettä reaaliajassa. Aika hiljaista on. Sivuston toimivuudessa saattaa tosin ilmetä katkoksia.

Pakko kysyä vaikka ei aiheeseen paljoa kuulu. Mikäs tuolla sivustolla oleva solmu kohta tuolla Turkin ilmatilassa ja toinen tukos näyttäisi olevan Italian länsirannikolla, onko tuossa kohdassa oikeasti noin paljon lentokoneita ilmassa vai mikä on homman nimi?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
BA:n Indonesian tapauksessa kone lensi ilmeisesti lähes suoraan tulivuoresta nousseeseen tuhkapatsaaseen; tilanne Euroopan yllä on hieman eri. Toki vulkaanisen tuhkan kanssa ei ole missään nimessä leikkimistä, mutta mielestäni tätä 1982 sattunutta tapausta on hehkutettu ehkä liikaakin suhteessa tämän hetkiseen tilanteeseen.

Näin itsekin muistelen. Olen lukenut vuosia sitten Valituissa Paloissa aiheesta olleen artikkelin, ja utuinen muistikuvani on se, että tulivuori oli purkautunut niin yllättäen, että syy moottoreiden sammumiseen oli selvinnyt vasta myöhemmin. Ja kone lensi tosiaan suoraan tuhkaan.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pakko kysyä vaikka ei aiheeseen paljoa kuulu. Mikäs tuolla sivustolla oleva solmu kohta tuolla Turkin ilmatilassa ja toinen tukos näyttäisi olevan Italian länsirannikolla, onko tuossa kohdassa oikeasti noin paljon lentokoneita ilmassa vai mikä on homman nimi?
Nyt kun muun Euroopan lentoliikenne on lähes pysähtynyt, tuo Turkin ja Italian ilmatila näyttää melko ruuhkaiselta, koska siellä ei rajoituksia ole. Mutta ei siellä mitään tavallista isompaa tukosta tai solmukohtaa ole. Vastaavalta näyttä Iso-Britannian, Saksan ja Benelux -maiden ympäristö kun lennot toimivat normaalisti. Koneita nousee ja laskee yhtenään ja kartalla liikkuu tiheässä keltaisia pieniä kuvakkeita, aivan kuten nyt tuolla Rooman ja Istanbulin kenttien ympärillä.

Mutta se täytyy vielä lisätä, että esim Kreikan ilmatilan liikenne ei näy tutkassa juuri ollenkaan. Muistaakseni myös manner-Espanjasta ja Ranskan eteläosista ei tutka rekisteröi lentoja normaalioloissakaan. Tarkkaa syytä en tähän osaa sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itselläni on emännän kanssa puolentoista viikon päähän buukattu lennot Bangkokiin ja sieltä sitten jatkoa Kuala lumpuriin. N. 3 viikon reissu tiedossa ja muitakin kohteita sisällytetty tuohon pakettiin. Tuotakin reissua on suunniteltu jo jonkin aikaa ja täytyy vaan toivoa, että ei mene vituiksi. Äärimmäisen stressaava tilanne varmasti meillä täällä ja monessa Euroopan maassa ja maailmalla. Ymmärrän erittäin hyvin kiwipilotin tilanteen. Oikeata ratkaisua ei varmasti olekaan. Tämä on sen verta omalaatuinen tilanne.

Kuin myös sama tilanne täällä. Ensi viikon keskiviikkona lento bangkokiin ja siinä sitten reilun kolmen viikon aikana lentoja ja hotelleja varailtu n. 2000€ edestä.

"tämmöst tää o"
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin itsekin muistelen. Olen lukenut vuosia sitten Valituissa Paloissa aiheesta olleen artikkelin, ja utuinen muistikuvani on se, että tulivuori oli purkautunut niin yllättäen, että syy moottoreiden sammumiseen oli selvinnyt vasta myöhemmin. Ja kone lensi tosiaan suoraan tuhkaan.

No niin, muisti petti... oheisessa artikkelissa on aiheesta lisää:

http://en.wikipedia.org/wiki/Galunggung

-clip-
One, a British Airways aircraft carrying 240 passengers, accidentally entered the ash cloud during night time in June 1982 150 km downwind of the volcano. All four engines failed and the aircraft descended for 16 minutes, losing 7500 metres of its 11500 meter altitude, until the crew managed to restart the engines.
-clip-

Eli ei voida sanoa, että purkaus olisi ollut yllättävä, eikä kone lentänyt kuitenkaan ihan suoraan tuhkapilveen. 150 kilometrin etäisyydellä tuhkaa on kuitenkin varmuudella tiheämmin, kuin täällä Suomen etäisyyksillä Islantiin nähden.

-clip-
The following month a Singapore Airlines aeroplane with 230 passengers aboard also inadvertently entered the cloud at night time, and three of its four engines stopped. The crew succeeded in restarting one of the engines after descending 2400 meters. Both aircraft suffered serious damage to their engines and exterior surfaces
-clip-

Tuo British Airwaysin lento oli ollut 24.6.1982. Seuraavassa kuussa oli sitten tapahtunut vielä samanlainen tapaus. Eli tuosta voinee vähän päätellä, että ihan parin päivän hommista ole kyse tässä lentokiellossa. Itse Galangan purkauksesta tai tuon Singapore Airlinesin lennon päivämäärästä en pikakatselulla löytänyt mainintaa.

Muistaako kukaan, miten Pinatubon kanssa kävi? Annettiinko silloin lentokieltoja Tyynenmeren alueelle?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Helsinki-Vantaan kenttä avataan 16.30. Finnairin Airbus-kone on tulossa New Yorkin JFK:n kentältä. Kone joutuu näköjään kiertäämään kehää Tampereen seudun yläpuolella, ennen kuin lupa HKI-Vantaalle laskeutumiseen tulee.

Ja taitaa se Eyjafjallajökull pikkuhiljaa olla rauhoittumassa, joten näinköhän tässä loppuviikolla jo liikenne palaisi entiselleen.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kotijoukoille oli varattu Suomesta tulo visiitille tanne Bostoniin Islannin kautta 19-25.4... Hotellit ja Bruinsin playoff-liput varasin taalta ja kaikki jo viikkoja sitten. Sitten paasi nuo tuhkat pesasta Islannissa ja eilen viimein peruin hotellinkin, kun oli jo 98% varmaa etta tanne paasya ei ole. Aamulla sitten 6.30, eli kolme tuntia sitten tata aikaa soittivat etta paasevatkin silla Tampereen Icelandairin koneella liikkeelle, mika taitaa olla ensimmainen Suomesta lahtenyt lento vahaan aikaan. Ilmeisesti kone on jo lahtenytkin. Hirmu vauhtia vaatteet niskaan ja sain kuin sainkin hotellin varattua uudelleen viikoksi.. Taytyy sanoa etta kerrankin kavi munkki! Toivotaan nyt ettei se Eyjafjallajökulla ala uudelleen puskemaan sakeampaa savua taivaalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Eli ei voida sanoa, että purkaus olisi ollut yllättävä, eikä kone lentänyt kuitenkaan ihan suoraan tuhkapilveen. 150 kilometrin etäisyydellä tuhkaa on kuitenkin varmuudella tiheämmin, kuin täällä Suomen etäisyyksillä Islantiin nähden.

Eli tuosta voinee vähän päätellä, että ihan parin päivän hommista ole kyse tässä lentokiellossa. Itse Galangan purkauksesta tai tuon Singapore Airlinesin lennon päivämäärästä en pikakatselulla löytänyt mainintaa.

Tuohon BA:n tapaukseen liittyy sivumainintana Wikipediassakin mainittu tapaus jo saman vuoden huhtikuulta viidenneltä päivältä, jolloin Garudan DC-9 kone oli ajautunut saman purkauksen aiheuttamaan tuhkapilveen.

Muistaako kukaan, miten Pinatubon kanssa kävi? Annettiinko silloin lentokieltoja Tyynenmeren alueelle?

Lentokieltoja ei taidettu antaa, mutta United States Geological Surveyn raportin mukaan ainakin 16 konetta joutui vaikeuksiin. Suurin osa koneista oli 700-1700 kilometrin päässä purkautumispaikasta. Lisäksi seitsemän lentokenttää jouduttiin sulkemaan. Lyhyellä läpiluvulla en löydä mainintaa siitä, että tuo yksi maailman vilkkaimista lentoalueista olisi ollut kuitenkaan suljettuna.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toivottavasti nyt selvitetään perusteellisesti, millaisessa tilanteessa lentäminen on mahdollista ja milloin ei. Esimerkiksi ovatko tulivuorten tuhkat aina yhtä vaarallisia, niissä on varmasti eroa, kuten on laavoissakin.

Vastaava ongelmatilanne lienee esissä ennen pitkää joko Islannissa tai jossain muualla. Vesuvius ei ole ollut yhtä pitkään hiljaa 500 vuoteen ja Campi Flegreikin voi joskus purkautua.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
-clip-
One, a British Airways aircraft carrying 240 passengers, accidentally entered the ash cloud during night time in June 1982 150 km downwind of the volcano. All four engines failed and the aircraft descended for 16 minutes, losing 7500 metres of its 11500 meter altitude, until the crew managed to restart the engines.
-clip-

-clip-
The following month a Singapore Airlines aeroplane with 230 passengers aboard also inadvertently entered the cloud at night time, and three of its four engines stopped. The crew succeeded in restarting one of the engines after descending 2400 meters. Both aircraft suffered serious damage to their engines and exterior surfaces
-clip-

Huomasin noissa clipseissä yhtäläisyyden, jonka halusin korostetusti näkyvän. Eli kummankaan koneen kippari ei nähnyt joutuneensa tuhkapilveen. Muistaakseni olen nähnyt National Geographic-kanavalla tullutta ohjelmasarjaa, jossa on tätä juttua käsitelty. Taisipa olla niin, että matkustamossa oli ikkunapaikoilla olleet ihmetelleet siivenkärjissä näkynyttä kipunointia. Kyseisestä BA:n jumbosta näytettiin myös kuva ja siinä näkyi kuinka nokkakartio, siipien ja moottorien etuosat, pyrstön pysty- ja vaakaosat olivat kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä. Voisi olla aiheellista kaivaa jostakin kyseinen kuva esiin ja muistuttaa siitä mitä saattaa tapahtua, jos...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Voisiko joku selittää mulle, miksi juuri Suomen ilmatila pysyy visusti säpissä, vaikka juuri Suomi näyttää olevan ainoita EU-maita, joiden yllä ei tämän USA Todayn sivuilta löytyneen kartan mukaan tuhkaa ole?

Onks tää nyt sitä kukkahattuilua?

Vai oonks mää taas käsittänyt jotain väärin?

Meinaan vaan, kun finaalit on alkamassa ja mä haluaisin päästä täältä Alpeilta Hämeenlinnaan.


EDIT. Mainittakoon nyt väärinkäsitysten välttämiseksi, että tuhansien ihmisten turvallisuus on tietenkin finaaleista huolimatta myös minulle tärkeintä. Ehkä expertit tietävät mitä tekevät. Kunhan nyt pohdiskelin mistä moinen voisi johtua.
 

Rocco

Jäsen
Voisiko joku selittää mulle, miksi juuri Suomen ilmatila pysyy visusti säpissä, vaikka juuri Suomi näyttää olevan ainoita EU-maita, joiden yllä ei tämän USA Todayn sivuilta löytyneen kartan mukaan tuhkaa ole?
Varmaan sen takia, koska mistään päin Eurooppaa ei Suomeen koneella pääse. Jostakin kaukaa Venäjältä tai Jenkeistä pääsisi pohjoisen kautta kiertämällä, mutta mikään kone sieltä asti ei lähde tekemään kiertolenkkiä... Jos Suomen ilmatila avattaisiin, puoli Suomea vaatisi sen jälkeen että koneet lentää Suomeen kaikkialta. Ei kai siinä muuta selitystä ole. Viimeksi kun kentät oli osan päivää auki, tuli aikamoinen hulabaloo kun "miksi ei sieltä konetta saada tulemaan" ja muuta vastaavaa. Näin itse olettaisin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös