Leijonilta puuttui johtajuutta

  • 1 162
  • 14

Icing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Yksi vastaus siihen miksi Suomi ei noussut finaaliin saakka MM-kisoissa: leijonilta puuttui ykkössentteri, henkinen ja pelilllen johtaja mallia Saku Koivu. Olli Jokinen ei missään vaiheessa kisojen aikana pystynyt ottamaan tarjolla ollutta ykkössentterin roolia ja näin laiva seilasi ilman kapteenia. Saku olisi ollut kisoissa leijonien kaivattu spritual-leader.
 

Vaicci#63

Jäsen
aivan oikein.Pietari 2000,oliko ketään johtotähteä???Ei
Saksa 2001 Sami Kapanen hopeaa jatkoajan jälkeen
Norja 1999 Teemu Selänne ja Saku Koivu ,hopeaa jatkoajan jälkeen
tosin poikkeuskin löytyy
Sveitsi 1998 ei johtotähteä mutta mentiin finaaliin ja oltaisiin menty jatkoajalle kunnes joku turhimpiin "nuijiin" kuuluva Alex Dell tuli ja pilasi kaiken.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olli Jokinen oli hyvä olympialaisissa. Miksi?
Mun mielestä siksi, koska Ollilla oli näytön paikka.
Olli Jokinen ei ollut hyvä MM-kisoissa. Miksi?
Mun mielestä siksi, koska Ollilla ei ollut enää näytönpaikka. Hyvin menneet olympialaiset ja uran paras (joskaan ei loistava) NHL kausi alla, joten kaikki tietävät Ollin tason. Miksi siis pelata tosissaan? Munatonta touhua häneltäkin.

No eihän tämä Jokisen Ollin haukkumisketju kaiketi ollut, mutta Olli otettiin avauksessa esille.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ollut johtajaa tässäkään joukkueessa. Saku Koivu on johtaja joka tällä hetkellä taistelee oman joukkueensa kanssa konferenssifinaaliin pääsystä. Se jo jollakin tavalla on vihjeenä siitä että MM-kisat järjestetään väärään aikaan kun NHL:ssä sarja on kesken. Vuonna 1995 kun Suomi meni Curren johdolla loppuun asti niin silloin joukkueessa olikin todellinen johtaja Timo Jutila. Jutin veroista kapteenia ei Leijoniin enää tule.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti TM
Ei ollut johtajaa tässäkään joukkueessa. Saku Koivu on johtaja joka tällä hetkellä taistelee oman joukkueensa kanssa konferenssifinaaliin pääsystä. Se jo jollakin tavalla on vihjeenä siitä että MM-kisat järjestetään väärään aikaan kun NHL:ssä sarja on kesken. Vuonna 1995 kun Suomi meni Curren johdolla loppuun asti niin silloin joukkueessa olikin todellinen johtaja Timo Jutila. Jutin veroista kapteenia ei Leijoniin enää tule.

Kyllä Saku mielestäni on Jutin veroinen johtaja. Itse asiassa 1995 oli joukkueessa useitakin synnynnäisiä johtajia. Edellä mainittujen lisäksi oli vielä Hannu Virta. Ulkomuistista en nyt muista jokaista pelaajaa eli oliko muita.

Joka tapauksessa tilanne tosiaan on se, että nykyisistä maajoukkuepellajista vain Koivu on sellainen suuri johtaja. Kapanen ja Selänne esimerkiksi ovat sytyttäjiä, mutta en minä heitä johtajiksi luokittelisi.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Jet Ace


Kyllä Saku mielestäni on Jutin veroinen johtaja. Itse asiassa 1995 oli joukkueessa useitakin synnynnäisiä johtajia. Edellä mainittujen lisäksi oli vielä Hannu Virta. Ulkomuistista en nyt muista jokaista pelaajaa eli oliko muita.

Joka tapauksessa tilanne tosiaan on se, että nykyisistä maajoukkuepellajista vain Koivu on sellainen suuri johtaja. Kapanen ja Selänne esimerkiksi ovat sytyttäjiä, mutta en minä heitä johtajiksi luokittelisi.

Hantta toki varmasti oli hänkin tärkeä 95 joukkueelle niin jäällä kuin pukukopissakin. Jutihan aina korostikin sitä että kiitos kuuluu koko joukkueelle ja väheksyi omaa merkittävää rooliaan. Saku Koivu oli niihin aikoihin vielä melko nuori pelaaja. Siitä olen kyllä samaa mieltä kuten melko moni muukin että tämän hetken Leijonien johtava pelaaja on Saku Koivu aina silloin kun on joukkueen mukana.
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämän keskustelun kehitys oli ennakoitavissa jo heti sen alettua. Voitko TM ilman mitään panettelua täältä päin kertoa, mitkä sinun mielestäsi ovat ne johtajan ominaisuudet ja toimintatavat, joilla Juti kaikkien aikojen (menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden) paras suomalainen kapteeni. En haluaisi tehdä tästä Turku-Tampere vastakkainasettelua, mutta voisit samalle kertoa, miksi esimerkiksi Saku Koivusta (Montreal Canadiensin kapteeni, joka tuli sytyttämään joukkueensa play-offseissa vastikään toivuttuaan vakavasta syövästä.).

Olet aikaisemmin perustellut Jutin johtajuutta hänen karismallaan. Karisma on ilmeisesti asia, joka nähdään monin eri tavoin. JHag näkee karismaa Karalahdessa ja TM näkee Jutissa. Karalahdessa on omassa mielestäni katu-uskottavuutta ja Jutista en sano mitään. Karisma ei vaadi ollenkaan agressiivisuutta, jota Karalahdessa on korostetusti. Itse liitän karisman persoonallisuuden kehitykseen ja ihmisen olemukseen, sekä tässä aiheessa ajattelen asiaa karismaattisen johtajuuden kautta.

L-Mies
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti L-Mies
Tämän keskustelun kehitys oli ennakoitavissa jo heti sen alettua. Voitko TM ilman mitään panettelua täältä päin kertoa, mitkä sinun mielestäsi ovat ne johtajan ominaisuudet ja toimintatavat, joilla Juti kaikkien aikojen (menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden) paras suomalainen kapteeni.

Ilmeisesti tässä on nyt kyse makuasiasta jos sinä pidät Koivua kaikkien aikojen kapteenina ja minä Jutilaa. Haastattelut ja tietenkin itse pelin aikana tapahtuvat asiat ovat ne joihin kiinnitän huomiota silloin kun kapteenin toimintaa tarkkailen. Jutila on ainakin toistaiseksi sinä aikana kun olen maajoukkueen pelejä arvokisoissa jne. päässyt seuraamaan, ollut kaikista vakuuttavin yhtään Sakua väheksymättä. Esimerkkejä Jutilan kyvystä johtaa joukkuetta löydät riittävästi kyllä nauhoilta jos haluat muistiasi virkistää.

Viestin lähetti L-Mies
En haluaisi tehdä tästä Turku-Tampere vastakkainasettelua, mutta voisit samalle kertoa, miksi esimerkiksi Saku Koivusta (Montreal Canadiensin kapteeni, joka tuli sytyttämään joukkueensa play-offseissa vastikään toivuttuaan vakavasta syövästä.). [/B]
Mitä minun pitäisi kertoa? Aivan selväähän se on että Sakun valtava taistelu syöpää vastaan on heijastunut ja vaikuttanut myös koko Canadiensiin. Kun jopa playoffeihin pääsy oli enemmän haaveilua kuin realismia niin joukkue kuitenkin pystyi venymään ja venyy vieläkin. Saku on yksi joukkueen keulahamoista mutta myös Montrealin oma poika Theodore nauttii melkoista suosiota fanien keskuudessa.

Montrealissa jääkiekko on uskonnon asemassa aika monelle ja esimerkiksi minä tammikuun lopulla käydessäni kyseisessä kaupungissa jo lentokentällä turvatarkastuksessa kun virkailija huomasi minun olevan Suomesta otti case Koivun esille.

Viestin lähetti L-Mies
Olet aikaisemmin perustellut Jutin johtajuutta hänen karismallaan. Karisma on ilmeisesti asia, joka nähdään monin eri tavoin. JHag näkee karismaa Karalahdessa ja TM näkee Jutissa. Karalahdessa on omassa mielestäni katu-uskottavuutta ja Jutista en sano mitään. Karisma ei vaadi ollenkaan agressiivisuutta, jota Karalahdessa on korostetusti. Itse liitän karisman persoonallisuuden kehitykseen ja ihmisen olemukseen, sekä tässä aiheessa ajattelen asiaa karismaattisen johtajuuden kautta.

L-Mies [/B]

Vai niin.
 

Jet-Ace

Jäsen
Jotta tämä ketju pysyisi tolkuissaan, niin ehdottaisin, että keskittyisimme pohtimaan niitä eri ominaisuuksia, joista hyvä johtaja syntyy.

Eri johtajilla eri ominaisuudet painottuvat eri tavalla ja niitäkin voisi analysoida.

Samoin voisimme kaivaa perusteluineen nuorista pelaajista tulevaisuuden johtajia.

Se, kuka on johtajampi kuin toinen ei mielestäni ole niin olennaista. Tällainen keskustelu johtaa juupas-eipäs väittelyyn.
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jet Ace: Hyvä idea. Nyt pitäisi vielä löytyä henkilöitä, jotka pystyvät objektiiviseen keskusteluun. Heidän pitäisi lisäksi ymmärtää jotain ihmisten johtamisesta. Tietysti pitäisi myös olla sisäpiirin tietoa siitä, mitä pukukopeissa ja kentällä todella tapahtuu. Sitten niiden keskustelijoiden pitäisi vielä jaksaa osallistua tähän aiheeseen.

TM: En ole väittänyt, että Koivu olisi parempi kapteeni kuin Juti. Sinä väitit, että Jutin veroista kapteenia ei tule enää koskaan. Joko muutin mielesi?

Lisäksi minä toivoin sinulta jotain vaikka ihan yksittäistä esimerkkiä siitä, mitä sinä näet johtajuutena. "Kunnia kuuluu koko joukkueelle" on hyvä alku, mutta entä sitten... Minulla ei ole mitään Jutila-arkistoa tai pyhättöä, joten en voi alkaa kelailemaan nauhoja ja arvailemaan, mitä ihmettä se TM mahtoi tarkoittaa.

Kuka muuten kirjoitti Kiekkopesässä aikoinaan, että Jutissa on yhtä paljon karismaa, kuin kymmenen litran muoviämpärissä. Oliko se Usurper vai joku toinen Ilves-fani. En nyt muista, mutta sinä varmaan muistat, kun melkoiset pultit taisit vetää. Silloin sinä juuri olit juuri hehkuttanut Jutin karismaattisuutta.


L-Mies
 
Viimeksi muokattu:

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti L-Mies
Jet Ace: Hyvä idea. Nyt pitäisi vielä löytyä henkilöitä, jotka pystyvät objektiiviseen keskusteluun. Heidän pitäisi lisäksi ymmärtää jotain ihmisten johtamisesta. Tietysti pitäisi myös olla sisäpiirin tietoa siitä, mitä pukukopeissa ja kentällä todella tapahtuu. Sitten niiden keskustelijoiden pitäisi vielä jaksaa osallistua tähän aiheeseen.

TM: En ole väittänyt, että Koivu olisi parempi kapteeni kuin Juti. Sinä väitit, että Jutin veroista kapteenia ei tule enää koskaan. Joko muutin mielesi.

Lisäksi minä toivoin sinulta jotain vaikka ihan yksittäistä esimerkkiä siitä, mitä sinä näet johtajuutena. "Kunnia kuuluu koko joukkueelle" on hyvä alku, mutta entä sitten... Minulla ei ole mitään Jutila-arkistoa tai pyhättöä, joten en voi alkaa kelailemaan nauhoja ja arvailemaan, mitä ihmettä se TM mahtoi tarkoittaa.

Kuka muuten kirjoitti Kiekkopesässä aikoinaan, että Jutissa on yhtä paljon karismaa, kuin kymmenen litran muoviämpärissä. Oliko se Usurper vai joku toinen Ilves-fani. En nyt muista, mutta sinä varmaan muistat, kun melkoiset pultit taisit vetää. Silloin sinä juuri olit juuri hehkuttanut Jutin karismaattisuutta.


L-Mies

Sinä päätit sitten vetää vielä yksittäisen Ilves-fanin mielipiteenkin tähän keskusteluun. Sitä paitsi tämä on Jatkoaika eikä Kiekkopesä jollet sitä satu tietämään...

Kun nyt oikein väkisin haluat rautalangasta minun vääntävän itsestäänselvää asiaa niin mainittakoon että hyvän johtajan ominaisuuksia on esimerkiksi olla tarvittaessa kannustava, rohkaiseva ja tilanteesta riippuen jopa koko joukkueen herättäjä jos tiukka paikka on. Nuo em. asiat ainakin Jutilta löytyivät jos keneltä. Valitettavasti minullakaan ei ole mahdollisuutta seurata arvokisoissa kapteenin toimintaa pukukopissa mutta ei sitä mahdollisuutta kenelläkään joukkueen ulkopuolisella olekaan. Sanomattakin on selvää että pelin ulkopuolella toki Jutilan ja myös monia muita Leijonissa kapteenina olleita pelaajia olen tavannut jolloin olen päässyt ajatuksia vaihtamaan.
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Sinä päätit sitten vetää vielä yksittäisen Ilves-fanin mielipiteenkin tähän keskusteluun. Sitä paitsi tämä on Jatkoaika eikä Kiekkopesä jollet sitä satu tietämään... "

Ahaa, täällä ei siis saa viitata aikaisemmin Kiekkopesässä käytyihin keskusteluihin. Kiekkopesällä ja Jatkoajallahan ei ole mitään tekemistä keskenään. Hyvin ajateltu! Pointti asian mukaantuomiselle oli se, että karisman ja johtajuuden voi nähdä niin monin eri tavoin, etkä sinä ole se ainoa, joka ne voi määritellä. Esimerkkiä kaipasin, koska minulla ei ollut ennakkotietoa siitä, mitä näet johtajuudella ja mitkä ovat kapteenin vastuut.

"hyvän johtajan ominaisuuksia on esimerkiksi olla tarvittaessa kannustava, rohkaiseva ja tilanteesta riippuen jopa koko joukkueen herättäjä jos tiukka paikka on. "

Olen itse opiskellut ja tutkinut johtamista useamman vuoden ajan ja voin kertoa omana mielipiteenäni, että siinä ei ole mitään itsestäänselvää. Varsinkaan itsestäänselvää eivät ole eri ihmisten näkemykset siitä. Tuo minkä mainitsit on varmasti yksi osa johtajuutta.

L-Mies
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvänä johtajana pidetään yleisesti henkilöä, joka on saavuttanut jotain urallaan. Siis esimerkiksi vuosi 95, jolloin Juti oli joukkueen kapteeni. Puhuttaisiinko Timosta suurena johtajana jos Suomi ei olisikaan voittanut maailmanmestaruutta hänen aikanaan? Siinä joukkueessa oli niin paljon koko sydämestään pelaavia pelaajia, ettei varmasti koskaan millään maalla ole ollut, esimerkkeinä vaikkapa Jutila, Virta, Helminen, Tammi (vaikkei pelannutkaan), Myllys, Koivu, Lehtinen, Summanen...
Entäpä Koivu. Mitä jos Montreal olisi hävinnyt neljä ensimmäistä playoff-peliään 7-0? Mitä jos TPS ei olisi voittanut yhtään Sm-kultaa Koivun aikana? Pidetäisiinkö Sakua suurena johtajana?

Kuten huomaatte molemmat pelaajat ovat Suomen lähihistorian parhaimpia johtajahahmoja. Minun mielestäni ainakin, sillä tämäkin on aivan makuasia. Miksi alkaa vertailemaan? Molemmat ovat loistavia pelaajia aivan eri taustalla, mutta yksi asia pelaajia yhdistää: MM-kulta. Jutilalla oli silloin C-kirjain rinnassaa, mutta aivan yhtä hyvin se olisi voinut olla vaikkapa Sakulla.
 

Icing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Niin...

kun kerran siirryttiin puhumaan johtajuudesta yleensä, niin enpä malta olla heittämättä paria ajatustani soppaan.

Loputtomasti voidaan keskustella siitä miten erityyppistä johtajuutta on olemassa jne. Maajoukkueessa, jossa on parikymmentä huippuammattilaista, samalla erilaista persoonaa ja ihmistä, peräänkuuluttamaani suureen johtajuuteen nouseminen vaatii mielestäni 3 asiaa.

1) Kunnioitus. Pätee niin siviilielämässä kuin vaikkapa kiekkojoukkueen pukukopissa. Arvostamalla muita hankit arvostusta myös itsellesi. Esim. kiekkojoukkueen keltanokka, joka on parhaimmistoa kentällä ei välttämättä pysty nousemaan pukukoppipelaajana suureen rooliin koska ei ansaitse muiden pelaajien kunnioitusta esim. ylimielisen käytöksen takia. Ei ole sattumaa, että joukkueiden kapteenit ovat usein jengin kokeneimpia pelaajia. Pitkä ura tuo kunnioitusta. Poikkeuksiakin toki löytyy mallia Saku Koivu.

2) Pelikentän johtajuus. Karua tosiseikka on, että vaikka olet hyvä pukukoppipelaaja, tsemppari sytyttäjä jne.. niin sinusta ei koskaan tule joukkueen todellista johtajaa ilman hyviä suorituksia kentällä. Joukkueen kapteeni on harvoin joukkueensa keskinkertaisimpia pelaajia. Johtajuus vaatii siis suurta roolia kentällä.

3. Viestintä. Klishee mutta totta: hyvä johtaja toimii linkkinä pelaajien ja valmunnusjohdon välillä. Mielestäni todella suuret liiderit ovat mestareita myös sosiaalisessa kommunikoimisessa.Tässä en tarkoita välttämättä, että joukkueen liiderin täytyy olla jatkuvasti äänessä. Myös esimerkillä voi johtaa muita, varsin tehokkaasti jopa.
 

Aksu

Jäsen
Minä en usko johtajuuden puutteeseen. Ensinnäkin sen arviointi on subjektiivista ja tässä tapauksessa lähes pelkkää arvailua (tosin riippuu siitä mitä itseasiassa otsikolla tarkoitetaan).

Suomen akilleenkantapää oli ja on käsien puute. Taitoa ei esim. Slovakiaan nähden ollut. Paikkoja kyllä piisasi. Selänteet, Koivut & kumppanit olisivat nostaneet pelillisen osaamisen ansiosta Suomen finaaliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös