Left vai right?

  • 29 726
  • 148

Mikä on sinun mailasi ”kätisyys”?

  • Left

    Ääniä: 408 66,1%
  • Right

    Ääniä: 197 31,9%
  • Pelaan sujuvasti molemmilta puolilta

    Ääniä: 12 1,9%

  • Äänestäjiä
    617

adston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Oikeakätisenä kaverina pelaan rightilta. Kivasti lähtee ranteet ja lätyt jääkiekossa rightin puolelta.

Ilmeisesti on vähän harvinaisempaa, että oikeakätisenä rightin puolelta pelaa.

Täällä kanssa yksi. Olen tullut siihen tulokseen että joskus lapsena minulle on vaan annettu rightin maila ja sillä sitten oppinut pelaamaan. Leftiltä olen joskus yrittänyt pelata mut siitä ei kyllä tule yhtään mitään. Mutta sitten taas maalivahtina pelaan mieluummin räpylä vasemmassa kädessä, en tiedä mistä tämä johtuu.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Salibandya ja tietysti myös jääkiekkoa hakkaan leftin puolelta. allossa lyön kuten lefti salibandyssä, eli naama kentälle päin katsottuna lukkari on minun vasemmalla puolella. Yleensähän leftit lyö toiselta puolelta.

Itse asiassa pesäpallon lyömisessä ja kätisyydessä ei ole mitään logiikkaa. Suurin osa ainakin aktiivisesti pelaavista lyö oikealta puolelta, minä ja muutama muu kovalyöntinen kotiuttaja vasemmalta. Minusta on loogisempa lyödä "samalta puolelta" kuin jääkiekossakin vetää lämäri.

Räpylä sitten tietysti vasemmassa kädessä, että oikeaa kättä voi pitää taskussa.
 

Iggy12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Sharks, Flyers, KalPa, Jarome Iginla
Itse pelaan leftillä, mutta toivoisin, että pelaisin rightilla. Toki kädet on itselläni hyvät ja vetokin jotenkin lähtee, mutta jotenkin maalivahdin on aina helpompi lukea minne leftin pelaaja laukoo kuin rightin. Toki maalintekoa ei kätisyys ole haitannut, mutta ylivoimapeli on aika yksipuolista jos kaikki ovat leftejä. Huomaa, että on monesti enemmän vaihtoehtoja jos vierellä pelaa esimerkiksi osaava rightin pelaaja.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Toki maalintekoa ei kätisyys ole haitannut, mutta ylivoimapeli on aika yksipuolista jos kaikki ovat leftejä.

Krutov - Larionov - Makarov - Fetisov - Kasatonov.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Loogisempaa on että oikeakätiset pelaavat leftiä. Yläkätenä toimii tällöin oikea käsi, joka on oikeakätisellä se taitavampi käsi. Tämä mahdollistaa paremman mailankäsittelyn, ja vielä jos vasen käsi (alakäsi) on vahvempi niin yhdistelmä on lähtökohtaisesti täydellinen. Rightilla toki päinvastoin.
Tuo voi olla jääkiekko-nimisen pelin näkökulmasta loogista ja ehkä käytännöllistäkin, mutta omalla kohdallani ei sitten pätkääkään. Olen oikeakätinen ja umpi-R. Eipä minusta sitten kiekkoilijaa tullutkaan, tosin ei ollut aikomustakaan.

Kun pentuna koskin ensi kertaa jääkiekkomailaan, niin maila asettui vaistonvaraisesti R-puolelle. Muistan vielä hyvin että kyseessä oli L-maila. En siis saanut mailakätisyyttäni myöskään sen perusteella, että ensimmäinen käteen osunut maila olisi ollut "vääränpuoleinen". Näin kerrotaan joillekin tapahtuneen.
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Rightilta tulee tehtyä kaikki lätkästä haravointiin. Myös biljardissa on oikea käsi edessä. Tosin olen kyllä vasenkätinen. Sikäli jännää, kun väittävät kuitenkin, että esim. pesäpallossa pitäisi lyödä 'leftiltä', mutta eihän siitä tullut lasta eikä paskaa, kun asiaa kokeilin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Maaginen Right ja rannari terävä ja tarkka. Kirjoitan vasurilla, kivääri on vasuri ja mailan on oltava R, mutta muiden osalta maailmassa tulen toimeen molemmilla käsillä. Pistooli, biljardi, saha, pora yms.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Sikäli jännää, kun väittävät kuitenkin, että esim. pesäpallossa pitäisi lyödä 'leftiltä', mutta eihän siitä tullut lasta eikä paskaa, kun asiaa kokeilin.

Pesiksessähän jonkin verran käytetään myös ns. ristiotetta, jolloin kentän puoleinen käsi on ns. päällä. Onko tällä mitään korrelaatiota oikea-/vasenkätisyyteen ja pelaako rightia vai leftiä?
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Olen oikeakätinen, pelaan Rightilla, maalivahdin maila vasurissa ja koppihanska oikeassa kädessä. Pesiksessä räpyla luonnollisesti vasurissa kun en osaa vasurilla heittää. Snookkerissa vasen edessä, tietenkin. :)
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Vasenkätinen ja Right. Veto ei nyt ole mikään kauhean hyvä, mutta lätyt lähtee hyvin ja tarkasti.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Oikealla kädellä yleensä vedän.

Sitä en tiedä, millä kädellä mihinkään pelimailaan tarttuisin, kun en mitään lajia harrasta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Loogisempaa on että oikeakätiset pelaavat leftiä. Yläkätenä toimii tällöin oikea käsi, joka on oikeakätisellä se taitavampi käsi. Tämä mahdollistaa paremman mailankäsittelyn, ja vielä jos vasen käsi (alakäsi) on vahvempi niin yhdistelmä on lähtökohtaisesti täydellinen. Rightilla toki päinvastoin.

Olen itse right ja kuti on millintarkka. Tarkkuus ennen voimaa.

Tästä on muissakin JA:n ketjuissa ollut paljonkin puhetta. Kanadassa suhtaudutaan asiaan toisinaan todella tieteellisesti, ja kätisyyksistä on olemassa lukuisia tutkimuksia ja oppaita.

Yksi iso ero P-Amerikassa verrattuna Eurooppaan ja Suomeen on esimerkiksi se, että siellä monet valmentajat kiinnittävät oikea- ja vasenkätisyyden sijasta huomiota siihen, onko pelaaja oikea- tai vasensilmäinen. Heidän mukaansa "johtavan" silmän tulee olla laukaistessa alempana, lähempänä jäätä. Siksi monia junioreja suositellaan valitsemaan maila sen perusteella eli oikeasilmäisille rightia ja vasensilmäisille leftiä. Kätisyys ja silmäisyys eivät läheskään aina ole samanpuoleisia.

Itse heitän ja kirjoitan oikealla, jääkiekkoa leftillä, pesäpalloa ja golfia vasenkätisesti, samoin yhden käden nosto korttipakalla vasurilla. Tikanheitossa vasen melkein yhtä hyvä kuin oikea.

edit. nyt meni kyllä taas itseltäkin vasen ja oikea sekaisin eli oikeasilmäisille siis right ja vasensilmäisille left
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tästä on muissakin JA:n ketjuissa ollut paljonkin puhetta. Kanadassa suhtaudutaan asiaan toisinaan todella tieteellisesti, ja kätisyyksistä on olemassa lukuisia tutkimuksia ja oppaita.

Yksi iso ero P-Amerikassa verrattuna Eurooppaan ja Suomeen on esimerkiksi se, että siellä monet valmentajat kiinnittävät oikea- ja vasenkätisyyden sijasta huomiota siihen, onko pelaaja oikea- tai vasensilmäinen. Heidän mukaansa "johtavan" silmän tulee olla laukaistessa alempana, lähempänä jäätä. Siksi monia junioreja suositellaan valitsemaan maila sen perusteella eli oikeasilmäisille leftiä ja vasensilmäisille rightia. Kätisyys ja silmäisyys eivät läheskään aina ole samanpuoleisia.

Itse heitän ja kirjoitan oikealla, jääkiekkoa leftillä, pesäpalloa ja golfia vasenkätisesti, samoin yhden käden nosto korttipakalla vasurilla. Tikanheitossa vasen melkein yhtä hyvä kuin oikea.

Tää on jännä homma, että menee sen silmän mukaan. Silti itse olen Pentti-Perusjuntti, niin oikeakätinen kuin voi olla, ja leftin mies. Silti oikea on se hallitseva silmä, jolla tosin näen huonommin (ilman laseja). :D Golf ja pesäpallo vääntyy kuitenkin paremmin oikealta. Futiksessa ainoot potkuksi kutsuttavat lähtee oikealla jalalla. Samoin pallon heittelyt, vasurilla siitä ei vaan tule yhtään mitään.

Huomasin kyllä että vasen käsi voi kehittyä aika paljonkin, jos sitä vaan treenaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yksi iso ero P-Amerikassa verrattuna Eurooppaan ja Suomeen on esimerkiksi se, että siellä monet valmentajat kiinnittävät oikea- ja vasenkätisyyden sijasta huomiota siihen, onko pelaaja oikea- tai vasensilmäinen. Heidän mukaansa "johtavan" silmän tulee olla laukaistessa alempana, lähempänä jäätä. Siksi monia junioreja suositellaan valitsemaan maila sen perusteella eli oikeasilmäisille rightia ja vasensilmäisille leftiä. Kätisyys ja silmäisyys eivät läheskään aina ole samanpuoleisia.
No tuo ainakin menee kohdalleen minulla, oikeakätisellä R-mailaisella. Oikea silmäni on ainakin siten "johtava", että jos pitää vain yhdellä silmällä katsella niin sitten oikealla. Sama pätee myös kivääriammunnassa, riippumatta siitä suositellaanko tähtäämään toinen silmä kiinni vai molemmat auki. Oikea silmä on minulla se joka tähtää, ja tukki on siis oikean posken puolella. Ei onnistuisi laukominen kunnolla vasemmalta puolelta vaikka ase olisi ruuvipenkissä kiinni.
 

JiiMani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Forsberg, ManU, SoJy
Säbässä ja kiekossa rightin puolelta pelaan! Oikealla kirjoitan ja heitän palloa ja oikealta myös pesäpalloa! Mutta jos lätkässä maaliin joutuu nii leftiltä pitäis pelata, koska vasempaan käteen tulee räpylä.
 

-RVL-

Jäsen
Yhdistelmä: oikeakätinen, rightin puolelta.

Tosin virvelillä kalastaessa teen aikalailla päinvastoin kuin useat muut oikeakätiset. Heitän oikea käsi ylempänä ja kelaan oikea kädellä, eli siinä tapahtuu ikään kuin ylimääräinen otteen vaihtaminen heiton jälkeen. Useimmat oikeakätiset kelaavat vasemmalla, mutta omalla kohdalla tuntuu oikealla kädellä kelaus paljon luonnollisemmalta.

Kaiken teen oikeastaan enemmän oikealla kädellä / oikealta puolelta. Pitäisiköhän hommata rightin puolen auto.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Leftin mailalla pelaan sekä salibandya että lätkää, jos pesäpalloa pitää pelata niin "leftiltä" siinäkin. Mutta pesiksessä on ilmeisesti normaalimpaa lyödä eri puolelta?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minulla on teoria siitä, miksi vasemman kätösen pitäminen lähempänä lapaa on yleisempää kuin oikean kätösen. Teoriani mukaan äidit pitävät todennäköisemmin lapsen päätä sydämensä kohdalla kun he imettävät. Tästähän on jopa tutkimustuloksia. Eli äidit imettävät leftin puolelta. Tähän voi helposti kuvitella vauvan mailana.

Johtopäätös: oikea käsi lähempänä lapaa on jonkinasteinen epäinhimillinen aivohäiriö. Vasenkätiset maila-asioissa ovatkin lämpimiä, herkkiä ja suvunjatkamistaidoiltaan erinomaisia. Oikealta pelaavat taas ovat kylmäverisiä psykopaatteja.

Näin se vain on. Näin se vain on.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä umpi-left kaikissa mailapeleissä. Jääkiekko, salibandy, golf ( enimmäkseen minigolf ) , pesäpallo, biljardi, kaikki leftin puolelta. Rightin mailoja joskus ihan huvikseen kokeilin kaverien right mailoilla ja lämäreihin varsinkin lätkässä sai yllättävän paljon voimaa mutta sihti oli ihan kadoksissa. One-timerit lähti jotenkin rightilta jopa luontevammin! En siis tarkoita että heti mitään yläpeltiin a'la Selänne -kiskaisuja lähti, mutta suoraan syötöstä pamauttaessa, luistimien asento ja vetovalmius oli parempi kuin leftillä. Joku mainitsi teorian silmäisyydestä, oikeassa silmässä vähän parempi näkö tosiaan on minulla... Ehkäpä mussa piilee piiloright, mutta isäukko toi ekaksi mailaksi kuitenkin leftin aikanaan. Mailan merkki on varmaan aika yllättävä.
 

HokiHero

Jäsen
Left jääkiekossa, salibandyssa, golfissa ja pesäpallossa. Samoin olen vasensilmäinen ja -kätinen. Kätisyyteen löytyi monta muutakin luonnollista selitystä sensomotoriikan asiantuntijan Marko Siivosen testeteistä/luennoilta. Ilmankos peli kulkee!
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Left, ihan kaikessa. Mutta olen toisaalta oikeasilmäinen. Toisaalta en myöskään ole mikään virtuoosi missään urheilulajissa, tässäkö selitys?!
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tuli yht'äkkiä tällainen ajatus mieleen:

Miten tuon lumilapion käyttö? Onko siinä mitään korrelaatiota siihen, miten pitää lätkämailasta kiinni?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tuli yht'äkkiä tällainen ajatus mieleen:

Miten tuon lumilapion käyttö? Onko siinä mitään korrelaatiota siihen, miten pitää lätkämailasta kiinni?
Pidän ainakin itse oikeakätisenä rightina lapiota samalla tavalla, eli oikea "alakätenä".
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Uskoisin että kysymys kyvystä pelata joko leftiltä tai rightilta riippuu ratkaisevasti siitä, missä iässä tuo valinta tehdään.
Näin on. Itse olen vasenkätinen ja pelasin rightin puolella kun muksuna oli suoralapainen maila. Kuusivuotiaana sain joululahjaksi ensimmäisen köyrän mailan ja se sattui olemaan left. Sen jälkeen olen pelannut leftinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös