Left ja right jäällä ja elämässä?

  • 7 510
  • 62

Kätisyys elämässä ja kaukalossa

  • Olen oikeakätinen, pelaan leftiltä.

    Ääniä: 124 59,6%
  • Olen oikeakätinen, pelaan rightilta.

    Ääniä: 42 20,2%
  • Olen vasenkätinen, pelaan leftiltä.

    Ääniä: 13 6,3%
  • Olen vasenkätinen, pelaan rightilta.

    Ääniä: 22 10,6%
  • Olen molempi käsinen tai kädetön tai haluan muuten vaan vastata jotain omaperäistä.

    Ääniä: 7 3,4%

  • Äänestäjiä
    208

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Miten te rightilta pelaavat oikeakätiset liikutatte lapaa pitäessänne yhdellä kädellä kiekkoa tai vaikka salibandyssä palloa? Tuleeko vasuriin sitten yhtä hyvä kontrolli ajan myötä vai miten? Itse olosuhteiden pakosta aikoinaan jouduin oppimaan lyömään golffissa rightin puolelta, myöskin pesäpallossa se sujuu ihan kohtuullisesti. Kyseisissä lajeissa ei tarvitse osata liikuttaa lapaa pallokontaktin aikana ;)

- oikeakätinen lefti
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tämähän on ainoa oikea tapa ampua, tuolloin etäisyyksien arviointi, hahmottaminen jne toimii. Siltikin toinen silmä on dominoiva. SIlmän dominointi on helppo testata.
Tähtäät sormella jotakin vähän kauempana olevaa kohdetta, molemmat silmät auki. Sitten suljet vuorotellen silmät ja katsot kummalla silmällä sormi on maalin kohdalla. Se on siis dominoiva.

Joko mä en vaan osaa, tai sit mun silmät häröttää. Oon nyt kokeillu n.10 kertaa ja joka kerta sama juttu, ihan sama miten kaukana tähdätty kohde on 3m-20m välillä, niin kumpikin silmä heittää yhtä paljon, toinen toiselta puolelta ohi kohteen ja toinen toiselta.

Itse aiheeseen, olen oikea kätinen.
-Pelaan rightilta (vaikka ensimmäinen mailani olikin lefti ja minulle sanottiin, että pidän sitä väärin päin, en vain osannut pienenäkään edes vähää alusta sutia leftiltä)
-Räpylä vasemmassa, heitän oikealla ja palloa lyön oikea käsi ylhäällä oikealta puolelta
-Palloa potkin lähes yhtä huonosti molemmilla jaloilla
-Ammun tukki oikea olkapäätä vasten molemmat silmät auki
-Veskaiksi jos joskus satun eksymään, niin tuossa hommassa täytyy olla leftin romut, rightin varusteilla se kartiokin olisi parempi veskari

Miten te rightilta pelaavat oikeakätiset liikutatte lapaa pitäessänne yhdellä kädellä kiekkoa tai vaikka salibandyssä palloa? Tuleeko vasuriin sitten yhtä hyvä kontrolli ajan myötä vai miten? Itse olosuhteiden pakosta aikoinaan jouduin oppimaan lyömään golffissa rightin puolelta, myöskin pesäpallossa se sujuu ihan kohtuullisesti. Kyseisissä lajeissa ei tarvitse osata liikuttaa lapaa pallokontaktin aikana ;)

- oikeakätinen lefti

Siinä vasurissa on vaan ollut tuossa asiassa parempi kontrolli aina, tai ainakin mulla se vaan tulee ihan luonnostaan. Enemmän mä ihmettelen miten joku pystyy tuohon samaan kun maila on oikeassa kädessä, tuntuu ihan luonnottomalta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Joko mä en vaan osaa, tai sit mun silmät häröttää. Oon nyt kokeillu n.10 kertaa ja joka kerta sama juttu, ihan sama miten kaukana tähdätty kohde on 3m-20m välillä, niin kumpikin silmä heittää yhtä paljon, toinen toiselta puolelta ohi kohteen ja toinen toiselta.
.
Taidat tähdätä niin että katse on tarkennettu kohteeseen? Väärin, eli sormenpään eli "Jyvän" tulee olla terävä ja kohteen näkyä epäselvemmin. Tuolla tavalla pitäisi onnistua, tosin voi vaatia vähän harjoittelua.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Meikäläisellä karsastusta, jotenka tuo sormi halkeaa kahtia. Kuitenkin enemmän oikea myös noin testattuna.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Oho! Olin näköjään ensimmäinen vasenkätinen joka pelaa leftillä. Viisi vuotiaana sain leftin mailan joululahjaksi, ennen sitä käytin suoralapaista mailaa rightin puolelta.
 

_Ice_shooter_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Pittsburgh Penguins
Oho! Olin näköjään ensimmäinen vasenkätinen joka pelaa leftillä. Viisi vuotiaana sain leftin mailan joululahjaksi, ennen sitä käytin suoralapaista mailaa rightin puolelta.

Sait itsellesi kaverin. Ihmettelin myös, että kuulunko tosiaan näin harvinaiseen kategoriaan. En tiedä miten, mutta itseltäni tulee täysin luonnostaan leftiltä pelaaminen, en ikinä ole tainnut rightin mailaa tosissani käyttää.

Tosin minussa on myös pientä sekakätisen vikaa... Heitto ei sitten lähde millään vasemmalla kädellä vaan oikealla tämä on paljon helpompaa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tosin minussa on myös pientä sekakätisen vikaa... Heitto ei sitten lähde millään vasemmalla kädellä vaan oikealla tämä on paljon helpompaa.
Minullakin on vähän muutakin sekavikaa. Vasenkätinen, mutta oikeajalkainen. Broidi taas on oikeakätinen ja vasenjalkainen. Poika on sekä vasen- että oikeajalkainen. Ihme porukkaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oikeakätinen ja leftillä pelaan.

Ei tule mitään jos vasurilla koittaisi vaikka palloa heittää, tai runkata tai syödä.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikekätinen, pelaan leftiltä, lyön pesä- ja golfpalloa rightilta, aseella tähdätessä oikea silmä pysyy auki. Eli pelaanko lätkää väärältä puolelta? Ilmeisesti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Potkiminen oikealla. Kirjoittaminen oikealla.

Lätkässä, sählyssä yms maassa pelattavissa mailoissa left.

Pesiksessä yms ilmassa lyötävissä oikea kylki edellä.

Golfissa vasen kylki edellä, paitsi puttaus oikea kylki edellä (mitä vittua?)

Paneminen kymmentuumaisella rakkaudenraajalla missä asennosta tahansa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vasurilla kirjoitan, oikealla heitän tikkaa, ym. Oikealla potkin palloa. Mailapelit rightilta. Pyssyllä tukki vasemmassa.

Mites jengi käyttää lapiota? Mulla vasen käsi ylhäällä.
 

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Kirjottaminen, heittäminen, potkiminen vasurilla, lätkä, säbä, golffi leftillä, ampuminen vasen silmä auki ja vasemmalla kädellä liipasu. Maaliin jos joutuu kiekossa niin leftin kamat, mutta pesiksessä joutunu opettelemaan räpylän oikeaan käteen, vaikka vasuri olisi luontevampi. Lapion kanssa heiluminen onnistuu kumminpäin vaan. Hiiri on oikeessa kädessä, ja kännykkää käytän oikealla kädellä. Vähän sekasikiö siis.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika lailla täysin oikeakätinen olen. Maila on leftin mallia lajista riippumatta, vasurilla en osaa edes kirjoittaa ja ammuskelutkin meni ihan perinteiseen tapaan, tukki oikealla olalla, liipaisin oikealla etusormella ja oikea silmä hoiteli tähtäyshommat. Pesiksessä lyön aina vasemmalta puolelta, mutta kädet voivat olla oikeastaan kummin päin tahansa. Jalkapalloa pääasiassa harrastaneena olen noin 98% oikeajalkainen, vasurilla lähtee ehkä se kahden metrin syöttö ja sekin useimmiten viisi metriä ohi. Ainoa poikkeus tässä tuli nuorena potkulautaillessa ja skeittaillessa, sillä pidin aina oikeaa jalkaa laudalla ja vasemmalla potkittiin vauhtia, mikä ainakin kaveripiirin joukossa herätti vähän hämmennystä. Tosin noista lajeista en tiedä sitäkään vähää, että kuinka yleistä moinen on. Jopa runkkaaminen vasemmalla kädellä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Eipähän tule ainakaan käytyä "vieraissa".
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eipä tuosta kätisyydestä isompaa ongelmaa ole ollut. Jääpallotaustalla molempikätisyys on ollut ihan vain hyvä asia. Se mitä olen hömppäpeleissä kokeillut, niin jääkiekossa right on jostain syystä helpompi.

Piirtäminen onnistuu molemmilla käsillä, samoin myös tikan/dartsin heittäminen. Allekirjoitus tapahtuu oikealla. Paras hyöty tästä kätisyydestä on viimeksi ollut biljardipeleissä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Huomasin muuten tuossa yhtenä päivänä, että tiirailin käytävää ovisilmän kautta vasemmalla silmällä. Sitten piti muistella, että kummalla silmällä mahdoinkaan tähdätä armeijan ammunnoissa. Ei tullut luotettavaa muistikuvaa.

Oikeakätinen kuitenkin olen, mutta käytän veistä ja haarukkaa muka vasenkätisesti, eli haarukka oikeassa kädessä. Ei kai oikeakätinen voi vasemmalla syödä.

Lätkää pelasin pentuna rightilta, kunnes yksi naapurin mouho valisti, että "oikeakätiset pelaa leftillä" Luultavasti tuon righttaustani vuoksi osasin huitoa jääpalloa molemmilta puolin yhtä lahjakkaasti.
 

lihaani

Jäsen
Oikeakätinen

Jääkiekko ja sähly: Vasen käsi alhaalla. Pesäpallo ja golf: oikea käsi alhaalla.
Jalkapallossa täysin oikeajalkainen. Hyvä kun vasurilla saa syötetyksi parin metrin päähän.
 

Sanberry

Jäsen
Kirjoittaminen ja piirtäminen oikealla.
Pallopeleissä oikeajalkainen.
Jääkiekossa, sählyssä ja golfissa oikea käsi alhaalla.
Pesäpalloa lyön vasen kylki edellä.¨
Lapioidessa käy kumpikin puoli.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Oikeakätinen, leftiltä pelaan. Pesäpallossa lyön vasemmalta, mikä oli muistaakseni se harvinaisempi puoli. Olen myös oikeajalkainen, vasurini on surkea futiksessa.
 

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikeakätinen, mutta rightilta pelaan. Jalkapallossa, joka se tutumpi laji minulle onkin niin molempijalkaisuus. Golf ja pesäpallo sujuu vasen kylki edellä. Tämä herrasmiesten ja eläkeläisten laji kun on jalkapallon kanssa luonnistunut nuoresta lähtien, niin sitä kautta on todennäköisesti toi rightin puolikin tullut. Ihan jännä.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Kirjoitan oikealla mutta.
Left: Jääkiekko, sähly, golf yms
Pesäpallo vasemman olan yli, lyön kyllä takalaittoman myöskin oikean yli mutta jostain syystä vasen jäänyt käyttöön.
Räpsä, aina vasemmassa
Tennis, sulkapallo yms oikeassa kädessä.
Heitän kaikkia oikealla, potkaisen oikealla mutta ponnistan yht'hyvin molemmilla.

Väärällä kädellä/jalalla yrittäminen aiheuttaa pesäpalloa lukuunottamatta naurua tovereissa. Eli pesistä lukuunottamatta olen kaikissa lajeissa aivan sysipaska sillä heikommalla jalalla/kädellä.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itse aina ymmärtänyt et vasurit on lätkässä righteja ja oikee kätiset sit leftejä lol, mut eihän se nyt aina niin mee :D Ite umpivasuri kädellä ja jalalla ja sit kiekossa right.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös