Lapsuuden sankarit alkaa olla vanhoja..

  • 15 156
  • 76
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jotenkin alkaa tuntemaan itsensä vanhaksi, kun on vissiin esim Selänteen uraa tullut seurattua koko ajan. Esim. Teemun eka kausi Winnipegissä, olin silloin noin 16- toistavuotias. Nyt porukat alkaa lopettelemaan uraansa. Pitää alkaa orientoutumaan uuteen sukupolveen, vaikka välillä niin vaiketa onkin. Perkule. Jagr, Bure, Selänne, Lindros yms... Enää ei saa samoja tunne kuohuja pelaajista kuin nuorena pojan kloppina.
 

Alfredsson#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ottawa, Jokerit
Tämä sukupolvi Selänne,Jagr vanhenee, ja tekee pikkuhiljaa tilaa uusille tähdille mm. Crosby,Ovetchkin,Kane.
Toki ei se sitä tarkoita, että esitykset olisivat heikompia, mutta yleensä kun mies tulee lähelle 40-ikävuotta, kunto alkaa pikkuhiljaa huononemaan.
 

Heatley

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Ei oo ku Jokerit. V*TTU"
Itselleni tulee mieleen kun joskus 90-luvun alkupuolella tahkottiin Sega Megadrivella NHL:ää sieltä mieleen jäi etenkin pelaajat Craig Janney, Dino Ciccarelli, Jeremy Roenick, Pat Lafontaine, Eric Lindros, Steve Yzerman yms. listaa voisi jatkaa loputtomiin mutta nyt kun katsoo noiden pelaajien nimiä niin suurin osa on jo lopettanut uransa maailman kovimmassa liigassa, vanhuus ei tule yksin harmi sinänsä :(
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Steve Yzerman kerkesi jo lopettamaan, samoin Ray Bourque, Adam Oates, Pavel Bure, Paul Coffey jne. Vielä sentään Sergei Fedorov, Niklas Lidström ja Chris Chelios jaksavat pelata, mutta kuinka kauan. Onneksi uusia tähtiä syntyy samaan tahtiin kun vanhat lopettavat, mutta he eivät herätä samanlaisia nostalgisia ja voimakkaita tunteita, kuten lapsuuden sankarit...
 

janóz

Jäsen
Itse kuulun myös tähän ikäluokkaan joka teini-ikäisenä alkoi seuraamaan NHL:llää Selänteen tulokaskauden myötä. Juuri konsolipelien, keräilykorttien, Pro Hockey- lehden, teksti-tv:n ym. ansiosta ysäripelaajat ovat jäänet paljon paremmin mieleen kuin moni nykyajan pelaajista. Eli kai tässä sitten vanhoiksi on tultu.

Aina välillä on mukava muistella saman ikäluokan kavereiden kanssa kunkin joukkueen tähtipelaajia 90-luvun alusta ja puolesta välistä. Edellämainitut nimet ovat kyllä kaikki tuttuja. No onneksi vielä löytyy näitä chelioseja ja hasekeja jotka jaksaa vääntää. Yksi 90-luvun suurimmista mielenkiinnon kohteistani oli se kumpi saa aikaiseksi hienomman uran Selänne vai Lindros.. Molemmat aloittivat yhtä aikaa ja näköjään myös lopettivat..? Ja kyllähän Teukka tuon "kisan" mielestäni vei!
 

Heatley

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Ei oo ku Jokerit. V*TTU"
Yksi 90-luvun suurimmista mielenkiinnon kohteistani oli se kumpi saa aikaiseksi hienomman uran Selänne vai Lindros.. Molemmat aloittivat yhtä aikaa ja näköjään myös lopettivat..? Ja kyllähän Teukka tuon "kisan" mielestäni vei!

Selänne voitti tosiaan Stanley Cupin Lindros ei eli eiköhän siitä pointsit Temelle, mutta kyllä sekin oli huomattavaa että Lindrosille asetettiin jo uran alussa tajuttomat paineet siitä nimi Next One ikinä mies ei tuolle tasolle sitten päässytkään, aivotärähdykset ja muut epäonnistumiset sotkivat uraa.. Lisäksi Lindros meni kieltäytymään pelaamasta Quebecissa ja eikös seuraavana vuonna Quebecin muuttaessa Coloradoon joukkue napannut Lordi Stanley maljan:) Tosin Lindros loi mielestäni todella merkittävän uran Powerforwardina eli voimahyökkääjänä ja oli aikansa eliittiä tällä saralla mutta ne aivotärähdykset...
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Sen verran kauan on jo NHL:ää seurannut, että tässä viime vuosien aikana on NHL:ään alkanut ilmestyä pelaajia, joiden isätkin muistaa. Esim. Stastny(t) ja Gagner.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
80-luvun lopulla neljännellä luokalla tavakseni vakiintui katsoa aamulla teksti-tv:stä Nhl:n yön tulokset. Quebeckin Iiro Järvi jäi tuolloin mieleeni, kun mietin, että Suomella ei oikein noita hyviä pakkeja ole taalajäillä. Siltanen oli muistaakseni tehoillut hieman aiemmin ja Ruotsalaisenkin kiemurat jäivät multa seuraamatta. Stanley Cup finaalisarjat Edm-Bos ja Pit-Min seurasin sen minkä tuohon aikaan pystyi, -89 Calgaryn voitosta muistiini on jäänyt kuva Lannyn viiksistä. Sitten tulikin Teemu. -92 lähtien muistan ainakin päällisin puolin änärikaudet läpi, vaikka en koskaan mikään himofanittaja ole ollut. Maksukanavia mulla ei ole ollut koskaan, enkä ole minkään seuran asiantuntija, mutta aivan tajuttomasti silti kiinnostaa liki kaikki (Nhl)lätkään liittyvä. Hieno laji ja hienoja muistoja.
 

ipaz

Jäsen
Itse muistan varmaan vieläkin ulkoa niin Minnesotan 1991 kuin Chicagon 1992 finaalijoukkueiden kokoonpanot pelaajien numeroita myöten. Itselläni oli vanhalla Commadore Amigalla peli nimeltä Hockey League Manager ja sen parissa tuli viettyä aikaa vähän liikaakin. 1989, 14-vuotiaana tilasin ensimmäisen NHL Official Guide & Year Bookin Kiekkolehden kautta ja sieltähän noita pelaajia oppi tuntemaan. Fiksasin manageripelin kokoonpanoja, kuin tuota "raamattua", ostin R Kioskilta Hockey Stars lehtiä ja keräsin kortteja. Moni nykyään taustalle siirtynyt pelaaja on jäänyt hyvin mieleen: Rod Langway, Gary Nylund, Bob Sweeney, Bernie Nicholls, Frank Pietrangelo, Basil McRae, Phil Bourque, Glen Featherstone, Dave Ellett, Peter Zezel, Sylvain Turgeon...

Voi sanoa että olin enemmän kuin kiinnostunut NHL:stä jo tuolloin raahatessani junnujoukkueen bussiin korttikansioita ja vuosikirjoja pelimatkojen matkaviihteeksi. Kaverit pitivät jonkin sortin hulluna... ja pitävät edelleen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Voi sanoa että olin enemmän kuin kiinnostunut NHL:stä jo tuolloin raahatessani junnujoukkueen bussiin korttikansioita ja vuosikirjoja pelimatkojen matkaviihteeksi. Kaverit pitivät jonkin sortin hulluna... ja pitävät edelleen.

Tuossahan nuo kansiot ovat vieläkin hyllyn päällä kun kaivoin ne kotopuolesta esiin. Muutaman vajaa 300 Bourqueta ja melkein samat Messieria aloittaa kansion ja melkoisilla satseilla jatkuu. En tosin roudaa noita baariin mukaan.
 

ipaz

Jäsen
Tuossahan nuo kansiot ovat vieläkin hyllyn päällä kun kaivoin ne kotopuolesta esiin. Muutaman vajaa 300 Bourqueta ja melkein samat Messieria aloittaa kansion ja melkoisilla satseilla jatkuu. En tosin roudaa noita baariin mukaan.

Mutta näytät ne totta kai baarista kotiin roudaamallesi kimalaiselle, eikö?

Pitäisi käydä pelastamassa omatkin pois porukoiden ullakolta ja kerätä muutama aikoinaan tahallaan vajaaksi jätetty 90-luvun alkupuolen Upper Deck-sarja täyteen. Mä keräsin kokonaisia sarjoja, en yksittäisiä pelaajia. Onneksi veljen pojat alkaa olla jo siinä iässä että niille voi periyttää joitakin sarjoja kun ei kaikkia itse viitsi säilöä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tätä aihetta on tullut itsekkin pyöriteltyä mielessä, ja olenpa tainnut joskus johonkin ketjuun jopa asiasta mainita.
92/93 vuosimallin lätkäkortteja rupesin aikanaan keräämään, ja niitä lippusia kertyi lopulta noin 15000 ennen kuin myin lähes kaikki pois. Viimeiset kortit annoin toissa kesänä pikkuveljelle "palkaksi" muuttoapuna olemisesta. Olihan siellä nyt jotain Kurrin, Selänteen ja Koivun rookiekortteja, joista voi joku päivä vaikka jotain saadakkin.
Lätkäkorteista asiaan. Omat lapsuuden ajan sankarit alkavat olla vanhoja, tai lopettaneet. Tupu-Hupu-Lupu on auttamatta parhaat päivänsä nähnyt, ja Temekin lopettaa jos nyt ei tällä niin viimeistään tämän kauden jälkeen. Ei pelaa enää Ketterer, Janecky ja Varviokin jäi vain tähdenlennoksi.
Onpa mennyt SuperVäinö ja SuperMariokin lopettamaan, Roysta puhumattakaan. Enää ei Buree liruttele kiekkoja ohi Belfourin, eikä Leetch tuo kiekkoa ylös tyylikkäästi liukamalla. Ei voi enää Iafratella ea:n änäripeleissä viivalta pommittaa, ja nostettiin McInniksenkin paita jo kattoon. Ja olihan siellä Churlaa, Borqueta, Messieriä, Tikkasta, Kurria, yms, yms.
Kunhan nuo viimeisetkin mohikaanit lopettaa, niin vaikea uskoa saavansa jääkiekosta enää samanlaisia fiiliksia. Tiedä sitten onko se huono asia, jatkossa voi keskittyä enemmän itselleen tärkeän pelin saloihin. Ja ehkäpä voi ruveta seuraamaan laajemmin tulevaisuuden sukupolvea, joka tekee jo nyt tuhojaan nhl:ssä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sen verran kauan on jo NHL:ää seurannut, että tässä viime vuosien aikana on NHL:ään alkanut ilmestyä pelaajia, joiden isätkin muistaa. Esim. Stastny(t) ja Gagner.
Ja Alex Steen
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mutta näytät ne totta kai baarista kotiin roudaamallesi kimalaiselle, eikö?

Ei ne innostu kloroformipäissään yleensä kuin puhelimen tai ikkunan nähdessään. Sitten ne rimpuilee hetken, kurottaa kätensä sitä kohti ja koittaa saada sanotuksi jotain. "Aaapuaaa...".

Kolkkaan uudestaan, otan hotsista tuhdin haukun ja jatkan luettelua ruoka suussa..."tuosson sitten Lidstrom. Se on oikiasti LidstrÖm, mutta ei nuo amerikkalaiset osaa kirjoittaa sitä. Täällä mulla on kaikkia entisiä Caps-lupauksia, Kharlamovin poikaa ja semmoista...nää Capsit ei oo minkään arvosia mutta mulla tuli nää laitettua kans tähän huonokuntoseen kansioon."

Toivon että hotseihin laitettaisiin muuten enemmän ketsuppia, silleen että se kaikki ei ole siinä päällä vaan sitä olisi läpi sen hotsin.
 

ipaz

Jäsen
Ei ne innostu kloroformipäissään yleensä kuin puhelimen tai ikkunan nähdessään. Sitten ne rimpuilee hetken, kurottaa kätensä sitä kohti ja koittaa saada sanotuksi jotain. "Aaapuaaa...".

Kolkkaan uudestaan, otan hotsista tuhdin haukun ja jatkan luettelua ruoka suussa..."tuosson sitten Lidstrom. Se on oikiasti LidstrÖm, mutta ei nuo amerikkalaiset osaa kirjoittaa sitä. Täällä mulla on kaikkia entisiä Caps-lupauksia, Kharlamovin poikaa ja semmoista...nää Capsit ei oo minkään arvosia mutta mulla tuli nää laitettua kans tähän huonokuntoseen kansioon."

Toivon että hotseihin laitettaisiin muuten enemmän ketsuppia, silleen että se kaikki ei ole siinä päällä vaan sitä olisi läpi sen hotsin.

Se on muuten kumma kun baarista mukaan lähtevä neito ei halua (ja anna) katsoa yön NHL-matsia, jos sellainen länsirannikolta suorana tulee. Arvostelevat tyhjäksi arvaksi, vaikka ovat itse tehneet päätöksen lähteä matkaan kaiken sen Ovechkinin nopeuden hehkutuksen jälkeen. Itsehän olen nopea vasta aamulla.

Mutta tuossahan nuo mun Yearbookit onkin... hei! John Tonelli.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mutta tuossahan nuo mun Yearbookit onkin... hei! John Tonelli.

Joo tuli tuosta mieleen että vituttaa vieläkin se so called kirjallisuuskerhon ilta josta mut snobien toimesta naurettiin pihalle. Miksei sinne saa viedä omia kirjojaan, joista on oikeasti kiinnostunut ja joita on lukenut tarkkaan kannesta kanteen? Mikä vitun Kell Westö?

Sporting Newsin pehmytkantisista tykkäsin eniten. Ei hierrä nukkuessa.
 

Raippacoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rod Brindamour, Darren Langdon
Itselleni ei vielä Kurrin saavutukset ehtinyt kolahtaa kohdalle, mutta esimerkiksi Selänteen tulokaskauden hehkutukset (luultavasti vain lyhyt pätkä urheiluruudussa Teemun rookieitten maaliennätyksestä) sai kiinnostumaan liigasta. Muuten ei niin mitenkään menestyksekkäästä tulokasvuoden joukkueesta ovat jääneet myös mieleen Zhamnov (tulokaskausi yhdessä Teemun kanssa), Keith Tkachuk, Tie Domi, Teppo Numminen, Phil Housley (lähti tämän jälkeen ST. Louisiin jne., syöttiköhän leijonan osan Teemun maaleista?) ja tietenkin koko urallaan vain Winnipegiä edustanut Thomas Steen.

Mutta silloin tuntui viimeistään haikealta kun tajusin ettei Darren Langdon enää jatka NHL:ssä. Ehdottomasti suosikkitappelijani joka väsytti erään jos toisenkin maratonmatseilla ja todella teknisellä tyylillään. Ja kovalla kunnollaan. Ei todellakaan ollut tyrmääjä, mutta kaveri jota pidettiin kovana vastuksena.

Tällaisia otteluita ei taideta enää pahemmin nähdä, oikeaa sitomista..

http://www.youtube.com/watch?v=wR_SB1H1jjE

http://www.youtube.com/watch?v=tdb2wnCTlQ0

http://www.youtube.com/watch?v=rS7dB90JBiM

Ja kokoelma:

http://www.youtube.com/watch?v=uVIUDhsaL9c
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Steenin ja Nilssonin olisi voinut tosiaan mainita. Tosin Nilssonin NHL-urasta mun mielessä on parhaiten se kun se teki lyhyen paluun sillä puolikkaalla kaudella. Bob Nyströmin urasta en näin henkilökohtaisesti muista mitään.
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Itse olen alkanut seurailemaan änäriä tuossa 1998, kun tuli kortteja ja pelejä osteltua. Sieltä melkein kymmenen vuoden takaa kun muistelee suosikkipelaajiaan, Selänne, Yzerman, Bourque, Stevens, Hull, Fedorov, Blake, MacInnis, Bure, Lindros - ovat herrat jo lopettaneet tai viimeisiä kausia vetelevät. Uudet Krosbit ja Kanet eivät sytytä läheskään samanlaista kunnioitusta kuin nuo oman nuoruuden legendat. Silloin keräiltiin kortteja, ja ulkojäillä kaverien kanssa huudettiin "nyt tulee SAKIC" ja "ROY torjuu".

Ei ole vanhaksi tulemista.
 

JoukaHainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers ja Jaromir Jagr
Ensimmäiset muistot NHL:stä on 95 vuoden pelistä, jota hakkasin Nindendolla tatti hiessä päivittäin. Joukkueeksi valitsin Rangersin, koska se taisi olla paras tai sitten logo oli vain niin siisti en muista enään. Messier, Graves, Leetch, Kovalev ja lapsuuden suosikki Richter. 90-luvun lopussa, kun alkoi vähän enemmän seuraamaan ja katselemaan sitä neloselta tullutta kooste-ohjelmaa viikon parhaista pelaamisista tjsp sekä taisi niitä pelejä tulla joltain kanavalta 2000-luvun tienoilla? Ainakin joskus muistan katsoneeni muutamia pelejä. Niiden kautta tullut suosikkeja lisää, dominoiva Lindros, taitava Jagr, nopea Bure sekä yksi peli on vieläkin muistissa missä Yzerman teki viimeisessä erässä 2 maalia johdattaen Red Wingsin voittoon Rangersistä. Se nakersi silloin.

Enään tavallaan Kovalev ja Jagr ovat niitä jotka pörräävät omista suosikeistani. Kovalev nyt ei enään niin suosikki ole, kun ei pelaa Rangersissä.

Onhon noita 90-luvun legendoja vielä. Jagr, Fedorov, Hasek, Shanahan ja Sakic siinä nyt ne, jotka eniten dominoivat 90-luvulla. Toivottavasti Foppa ja Teukka vielä palaavat!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös