Lapsi- ja vanhemmuusasiat

  • 88 131
  • 478

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mites muilla, eli teillä nykyisten pienempien lasten vanhemmilla? Onko tarvetta mennä kuten ennenkin vai jaksatteko olla kotona ja hoitaa sitä lasta ne alkuvuodet jolloin lapsi tarvitsee vanhempiaan todella vahvasti?
Meillä meidän molempien suku on käytännössä kokonaan länsirannikolla, asumme siis itse Helsingissä. Tytär (n. 5,5 vuotta) oli vielä näitä vauvoja joille kelpasi ainoastaan tissi, pullomaito ei mitenkään. Vaimoni ei ole mikään muumiäiti eikä todellakaan kuvitellut olevansa suurin piirtein ensimmäistä kahdeksaa kuukautta koko ajan max. kahden tunnin päässä lapsesta - olihan se kova juttu meille molemmille. Ja kun vielä suku - eli mahdolliset lapsenvahdit - asuvat kaukana oli sen asian kanssa vaan elettävä. Kyllä sitä sitten kotona jaksoi olla kumminkin. Ja nyt ei enää edes ole niin kovaa tarvetta mihinkään kovin usein edes mennä kun ikää on itellänikin jo 35.

Muksu alkaa liikkua jo melko itsenäisesti, kavereita on paljon lähitaloissa ja pihat ovat kaiketi aika turvallisia tässä meidän asuinalueellamme. Koko ajan vähemmän ja vähemmän pitää olla katsomassa perään - ihan tervetullutta sekin. Vaikka käyhän se aina välillä mielessä että kohta ei iskää enää tarvita juuri mihinkään...noh, se kai on sitten sitä elämää.
Pe-la-yön tytär vietti tarhakaverinsa luona yökylässä, ekan kerran. Oli sujunut todella hyvin ja ilmoitti pois haettaessa jäävänsä vielä kolmeksitoista yöksi. Tuokin varmasti tästä sitten alkaa, tuo jokaviikonloppuinen yökyläily?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Isyyslomasta hieman.

Lapsen tulo on siitä hieno juttu, kun se ei tapahdu yllättäen. Sinulla on aikaa suunnitella ja valmistella sitä. Näin myös kun on isyyslomasta kysymys.

Tutkailin tätä kovasti heti alusta lähtien ja kuuntelin työtovereideni ja ystävieni neuvoja ja kokemuksia.

Aloin valmistelemaan työntantajaani jo ennen lapsen syntymää. Kerroin, että haluan pitää isyysloman ja tähtäsin kolmen kuukauden lomaan. Työntantajani oli iloinen puolestani ja varsinkin siitä, että annoin mahdollisuuden myös heille järjestää asia, niin aikaisessa vaiheessa.

Vaimoni oli kotona ensimmäisen vuoden. Minä sitten perään ne kolme kuukautta, kun vaimoni aloitti työt.

Ja kyseessä oli aivan mahtavat kolme kuukautta. Isyysloma on jotain aivan mahtavaa, kun sen myös pitää sellaisena, eikä vaihda lautoja taloon. Vaan viettää sen tosiaankin lapsen kanssa, siis syö yhdessä lapsen kanssa, ulkoilee yhdessä lapsen kanssa ja myös nukkuu yhdessä lapsen kanssa pienet päiväunet.

Opin kaikki alueen leikkikentät ja lastenvaunujen renkaatkin kuluivat uhkaavasti.

Kävin myös lapsen kanssa sellaisessa avoimessa leikkikoulussa, jossa lapset saivat leikkiä pari tuntia ja opetella hommaa.

Päätin sitten isyyslomani, kouluttamalla lapsen tarhaan. Se menikin hienosti, jo toisena päivänä lapsi pärjäsi ilman että huusi minun perääni. Ensimmäisenä päivänä hän oli vähän huolissaan välillä.

Töihin mentyäni huomasin, että kaikki ei ollutkaan romahtanut poissa ollessani, eikä firma ollutkaan mennyt konkurssiin:-) Johtaja oli jopa pistänyt jo läjään työtehtäviä, jotka hän oli varannut erikoisesti minua varten ja jo parin päivän päästä muistelin jo kaihoisasti sitä hienoa aikaa, jonka sain viettää kaksistaan lapseni kanssa.

Moni ajattelee ensimmäisenä kustannuksia.

1. Sinun ei tarvitse ajaa autolla töihin, kun olet isyyslomalla. Itse asiassa sinun ei tarvitse ajaa metriäkään, jos käyt pikku-hiljaa ostoksilla, lapsen kanssa, samalla kun olet muutenkin ulkoilemassa. Tässä jo säästää paljon.
Teet itse ruokaa kotona lapselle, ja syöt samalla itse. Myös tässä säästää.

2. Ellei ole jo silloin ekonomia hallussa isyyslomaan, kun saa tietää lapsen tulosta, niin sinulla on vähintään vuosi aikaa järjestää asia. Ja jos todella haluaa, niin se aika kyllä riittää.

3. Sinä et ole niin tarpeellinen työpaikallasi, kuin kuvittelet. Tai olet, mutta sinut pystyy kyllä korvaamaan hetkeksi. Ja pelinsäännöt ovat sellaiset, että palaat töihin isyysloman jälkeen, eikä kukaan ole vienyt sinun työpaikkaasi. Korkeintaan olet saanut uuden työtoverin, joka saa jäädä taloon, kun johtaja huomasi miten hyvän kaverin hän oli onnistunut löytämään tilallesi.

4. Et saa palkankorotusta, jos jätät isyyslomasi viettämättä.

5. Lapsi kasvaa nopeasti. Ellet käytä tilaisuutta hyväksesi, tulet todennäköisesti katumaan tätä myöhemmin. Mutta tässähän me olemme tietenkin erilaisia.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyviä kommentteja finnishninjalta. Itsekin olisin varmasti pitänyt lapsien synnyttyä kuukauden tai kaksi lomaa, jos silloin olisi ollut mahdollista. Tuo mitä kirjoitit lasten kasvamisesta on nykyään huomattu. Me kun seuraamme ekan lapsenlapsen kasvua, pikkumies on pian kaksi ja tuntuu että juuri eilen oltiin laitoksella näyttämässä naamaamme uudelle kansalaiselle.

Toki oma työni, joka on ollut enempi vähempi reissaamista viimeiset reilut 20 vuotta on hiukan joskus haitannut, mutta niin vain on ammatti heitellyt sinne tänne. Poika tässä talvella totesikin, ettei ole ikinä nähnyt minun olevan kotona kahta kuukautta kauempaa yhteen menoon.

No onneksi hänestäkin on kasvanut ihan täysipäinen ja tasapainoinen aikuinen. Lienee paljolti vaimon ansiota....

Tässä täytyy henkisesti valmistautua ensi viikonloppuun, kun lapsenlapsi tulee meille taas yökylään. Odotettavissa saunomista, vesileikkejä suihkun alla, menoa ja vipelystä. Ei paha :)
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
HS: Lapsettomat ovat tutkitusti onnellisempia ihmisiä

Noh, toki asioita ei voi koskaan vetää yksi yhteen, mutta ei tuo nyt ainakaan täysin pseudotieteelliseltä huuhaaltakaan vaikuta.

"pariskunnat ovat onnellisimmillaan ennen lapsia". Tuosta voisi vetää myös sen johtopäätöksen, että lapsista riippumatta pariskunnat ovat onnellisimmillaan silloin kun suhde on vielä suht. tuore ja kiihkeä ihan lapsista riippumatta. Ovatko pariskunnat sitten onnellisia tilanteessa, jossa lastentekovietti on kova mutta lapsia ei ala tulla? Tuskin, ainakaan me emme siinä vaiheessa olleet. Tuon tutkimuksen heikkous on siinä ettei siinä verrattu lapsellisia ja lapsettomia pariskuntia, vaan ainoastaan lapsellisten pariskuntien onnellisuutta eri vaiheissa elämää.

Toki lapset ovat kuluttavia olentoja. Valitettavan usein pariskuntia eroaa juuri lapsen syntymästä ensimmäisen vuoden aikana.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noh, toki asioita ei voi koskaan vetää yksi yhteen, mutta ei tuo nyt ainakaan täysin pseudotieteelliseltä huuhaaltakaan vaikuta.
Eiköhän tuota nyt ole aika kattavasti tutkittu. Tietysti tuosta on etenkin perheellisten helppo vetää herneet sieraimiin. Onhan se nyt selvää, että terve vanhempi on sillä tapaa tottunut lapsen tai lasten läsnäoloon, ettei niitä poiskaan vaihtaisi. Silti, on tuossa varmasti jutun juurta.

Vaikea tietysti sanoa tarkkaan, kun ei ole jälkikasvua. Edelleen tuntuu kuitenkin ajatustasolla paljon paremmalta näin, enkä mitenkään omia lapsia siis kaipaa. Tai koe, että elämästä puuttuisi siltä osin jotain olennaista.

Veljeni sillä omalla hauskalla tavallaan valloittavat pojannaperot riittävät, silloin kun niitä näkee. Näiltä osin täytyy kyllä sanoa, että olen viime vuosina tullut lapsimyönteisemmäksi.

Parisuhteen kannalta kyllä tähyän kohti naisia, jotka eivät lapsia tahdo. Ne naiset on tietysti vähemmistö, tiedän, mutta se on yksi aika tärkeä kriteeri kuitenkin pysyvämmän suhteen muodostamisen kannalta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tekeekö vähempi vastuu ihmisestä onnellisemman? Mielenkiintoinen tutkimustulos joka tapauksessa.

Suomalaisessa kulttuurissa vaikeuksia on romantisoitu ja ihannoitu. Kova työkin on ollut arvossaan. Tosiasia taitaa kuitenkin olla se, että kohtuus kaikessa. Elämässä on oltava haasteita ja tavoitteita, mutta jatkuva väsymys, epävarmuus ja huoli ei kenellekään hyvää tee.

Turha tulosta on kuitenkaan niin tulkita, että lapset joko tekevät tai eivät tee onnelliseksi. Kysymyksessä on koko paketti. Joidenkin onnea lapset lisäävät, toisten eivät. Hyvä kuitenkin, että tämäkin näkökulma nousee esiin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Joidenkin onnea lapset lisäävät, toisten eivät. Hyvä kuitenkin, että tämäkin näkökulma nousee esiin.

Toistan nyt itseäni, mutta sehän tuossa onkin pulmana ettei tuo anna vastausta siihen ovatko lapsettomat pariskunnat onnellisempia kuin lapselliset. Vain siihen, miten onnellisuus jakautuu tutkimukseen osallistuneiden lapsellisten pariskuntien elämänkaaren sisällä. Esim. vaikka lapselliset pariskunnat olisivatkin usein onnellisia silloin, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa ei se tee heistä lapsettomia.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tuli tässä kaljaa litkiessä mieleen että miten onnellisuutta mitataan?

Tuo tutkimus nojaa jossain määrin riitelyn määrään ja aiheisiin, tulkittua dataa oli kerätty texasilaisten n. 900 naisen joukosta. Hauska uutinen, joskaan tieteenkään riiteleminen ei korreloi sinällää onnellisuuteen kuten uutisoinnissa yksinkertaistetaan. Mitä omaan itseeni tulee, niin lapsukaiset ovat ehdoitta parasta mitä elämässäni on tapahtunut eikä aiheesta ole juurikaan edes kilpailua (paitsi Rouva Jussi77:n tapaaminen ja jallittaminen vakituiseen parisuhteeseen tietysti, joka kuitenkin tavallaan nivoutuu tähän kokonaisuuteen saumattomasti) mutta toki tämä on minun näkemykseni ja jollakulla muulla on varmasti yhtäläinen tunnekokemus lapsettomuudesta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Edelleen tuntuu kuitenkin ajatustasolla paljon paremmalta näin, enkä mitenkään omia lapsia siis kaipaa. Tai koe, että elämästä puuttuisi siltä osin jotain olennaista.

Samoilla linjoilla täälläkin ollaan.

En tiedä olenko sitten sitoutumiskammoinen vai lapsikammoinen, mutta minua suorastaan rasittaa ajatus siitä, että joku "otus" tulisi määrittämään elämäni kulun lähes pariksi vuosikymmeneksi, vaikka todellinen sitoutuminen minuun onkin joltisenkin lyhyempi aika. Mutta silti...

Minulle elämäni näine puitteineen, hyvine ja huonoine hetkineen, on kuitenkin jotakuinkin täydellistä, etenkin kun nykyään näitä huonoja hetkiä on entistäkin vähemmän ja elämä kokonaisuudessaan näyttää paremmalta. Miksi siis muuttaisin jotain elämässäni ja tekisin jotain peruuttamatonta - kuten hankkia lapsi? Joskin ensin tulisi olla joku jonka kanssa se lapsi hankkia - eikä sellaistakaan ole kiikarissa, enkä usko, että tulee näillä näkymin olemaankaan. Se vaatimustaso, meinaan henkisen kapasiteetin suhteen.

Vaikka en olekaan lapsimyönteinen niin osaa jollain tasolla ajatella lasten parasta, ja sitä, että lapsilla tulee olla rakastavat vanhemmat - olivatpa he millaisia tahansa. Toisaalta tämä juuri rajaa minut ulkopuolelle, en usko kykeneväni olemaan rakastava vanhempi lapselle.

vlad.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En tiedä olenko sitten sitoutumiskammoinen vai lapsikammoinen, mutta minua suorastaan rasittaa ajatus siitä, että joku "otus" tulisi määrittämään elämäni kulun lähes pariksi vuosikymmeneksi, vaikka todellinen sitoutuminen minuun onkin joltisenkin lyhyempi aika. Mutta silti...

Minulla oli aina haaveena saada lapsia. Sain kaksi lasta naisen kanssa, josta aina tiesin, ettei sitoutuminen tuohon naiseen tule olemaan pitkä-aikaista. Ehkä olen itsekäs ja syntinen, mutta en koe tehneeni lapsilleni(9v ja 8v) mitään vääryyttä, kun erosin heidän äitinsä kanssa yli neljä vuotta sitten.

Nautin todella lasteni seurasta ja hekin nauttivat minun seurastani, vaikkakin vain pari päivää viikossa. Mielestäni on hyvä asia, että lapset vovat katsoa maailmaa kahden aikuisen perspektiivistä, eikä vain yhtä polkua seuraten.

Jollain tavalla omaan mieleen on jäänyt se, miten paska isä itselläni oli/on ja haluan opettaa omille lapsille mitä on vanhemmuus ja vastuu omista lapsista. Joskus kun oma egoismi alkaa liikaa pukata päälle, ovat lapset se tarvittava herätys reaalimaailmaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hupaisaa vetää joku tutkimustulos tällaiseen asiaan, johon pystyy tasan tarkkaan vaikuttamaan omilla valinnoillaan ja terveellä järjellä. Tutkimusten mukaan ei kannata ryhtyä parisuhteeseenkaan, koska ero tulee kuitenkin, eikä kannata syödä mitään hyvää, koska syövän perkele vaanii nurkan takana. Jos onnellisuutta on se, että saa mennä ja tulla miten tykkää, niin tottakai vanhemmuus tekee onnettomammaksi, koska joutuu sovittelemaan menojaan enemmän ja voi hirveää, ehkä jopa joutuu vahtimaan jälkeläisiään silloin tällöin. Vastapuolella taas ovat ne kokonaisvaltaiset onnen tunteet, joita normaali ihminen ei yksinkertaisesti saa mistään muusta kuin suhteestaan lapseen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hupaisaa vetää joku tutkimustulos tällaiseen asiaan, johon pystyy tasan tarkkaan vaikuttamaan omilla valinnoillaan ja terveellä järjellä.
En kyllä usko tuon olevan mitään matematiikkaa, kuten tunnut jotenkin nyt ilmaisevan. Ainoa mikä siinä määrää, on se kyky ja tahto ottaa vastuun siitä mitä on saanut aikaan. Tykkäsi tai ei, jos lapsi on syntynyt, on siitä otettava vastuu. Ne ketkä ei ota, on tietysti mitä paskimpia vanhempia ja näitä kyllä kanssa kuulee olevan, hävetköön he.

Samoin se alati kehittyvä persoona siinä tekee sen, että kun siihen tottuu, niin eihän sitä nyt toki pois voi vaihtaa. Rakkautta, luonnollisestikin.

Silti tuntuu lähes päivittäin törmäävän, tai kun tapaa vaikkapa naisihmisiä joilla lapsi löytyy, sellaiseen tiettyyn jatkuvaan stressiin ja väsymykseen ja vapauden kaipuuseen. Varmasti rakastavat lastaan/lapsiaan, mutta myös tietty kahlittu olemus heistä usein huokuu jo puheistakin. Ihan ymmärrettävää kyllä. Enkä itse ole todellakaan vähättelemässä vanhemmuuden taakkaa.

Eli sivustaseurattuna on vanhemmuus monesti helposti kaikkea muuta kuin onnellista. Tietysti nämä omat esimerkkini on yksinhuoltajia pitkälti, mutta sekin on erittäin yleistä.

Nämä ei todellakaan ole aina siis puhtaita valintakysymyksiä, tai sellaisia joiden edessä ihminen on järkevä, kun ne osuu kohdalle.

Tässä nyt pinnalla olevassa uutisessa on hyvää juuri se, että kaikkein eniten juuri yleensä painotetaan perinteisen perheen idylliä ja autuasta onnellisuutta, kun on puoliso ja lapsi/lapset. Hyvin usein, itseasiassa kaikkein useimmiten kuulee, että se on ihmisyksilön suurin onni ja saavutus kun on nuo asiat. Ehdottomin pyrkimisen kohde. Yksineläjät ja lapsettomat mielletään itsekkäiksi ja jokseenkin hedonistiksi omaa iloa hakeviksi. Kaikki ei todellakaan voi ihmiskunnan jatkuvuuden kannalta olla tietenkään tuollaisia lapsettomia oman tien kulkijoita, mutta suuremmassa mittakaavassa en näe vahingolliseksi että näin myös on ja että se yleistyy. Elämää ja sen onnellisuutta voi rakentaa niin muillakin tavoin kuin perinteisin kaavoin.

Tämä tuntuu usein olevan asia, jota lapsia haluavat eivät voi mitenkään ymmärtää. Omasta mielestäni tuomitsevuutta tulee enemmissä määrin juuri sieltä suunnalta lapsettomia kohtaan, kuin toisinpäin. Ja miksei tulisi, yhteiskunta kun kulkee edelleenkin niiden mukaan jotka on suvunjatkamismyönteisiä.

Erittäin hieno uutinen siis kyseessä ja antaa mielestäni erittäin tärkeätä toista näkökulmaa vallitsevaan näkemykseen, kun mietitään ylipäätään ihmisluontoa ja sitä mitä ihminen tosiasiassa on ja miten elämänarvoja mitataan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tuollaisesta tutkimuksesta voi vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä yhtään mistään, koska ihmiset kokevat eri asioita eri tavalla. Pitäisi ensiksi määrittää mitä on olla onnellinen. Johan tässä lähiympäristöä havainnoimalla huomaa, miten erilaisia ihmiset ovat. Siinä, missä meikäläinen on onnellinen päästessään Nordikselle katsomaan IFK:ta, suurin osa mun hallin ulkopuolisista kavereistani ei ymmärrä tätä ollenkaan. Tai ymmärtää, mutta ei osaa samaistua.

Samalla tavalla joskus ihmettelen, miten naapurin rouva voi olla väsynyt yhden lapsensa kanssa, vaikka tämän uhmaikä ei ole lähelläkään sitä, mitä meillä on ihan normipäivänä, ilman uhmaa. Ja samalla tavalla jonkun syöpäsairaan läheinen voi ihmetellä, miten ihmeessä mua väsyttää ja turhauttaa vängätä omien terveiden lasten kanssa täysin turhista asioista, kun lapset ja minä olemme kuitenkin täysin terveitä.

Vanhemmuus ei todellakaan ole yksinomaan mitään ruusuilla tanssimista. Ainakaan mun kohdallani. On päiviä, jolloin tuntuu, että pää yksinkertaisesti menee palasiksi ja hermokontrolli on vaarassa pettää totaalisesti. Jos samaa vääntöä joutuisi käymään jonkun muun kuin oman lapsensa kanssa, voi olla, että käsilaukku olisi ollut vasaran ominaisuudessa käytössä jo monta kertaa.

Mutta sitten on niitä hetkiä, kuten esim. nyt, kun lapset nukkuvat (=D), jolloin tuntuu, että sydän pakahtuu onnesta, että on pieniä ihmisiä. Lapset elävät hetkessä ja itsekin pitäisi tätä tehdä enemmän, mutta käytännössä se ei vain onnistu, koska minun tehtävänäni on katsoa tulevaisuuteen myös lasteni osalta. Vaikka mieli tekisi silloin tällöin antaa periksi, ei vain voi. Ainakaan tässä vaiheessa lasten elämänpolkua, koska heidän ymmärryksensä ei aina riitä tajuamaan, että "joskus" ei tarkoita joka ikinen kerta. Ja jos nyt jaksaa opettaa, myöhemmin ei enää tarvitse vääntää, koska ovat ehkä oppineet ymmärtämään, mitä se "joskus" tarkoittaa.

On monta päivää äitinä oloa, jotka voisi hyvinkin vaihtaa pois. Mutta mitä se hyödyttäisi? Sillä pakalla pelataan, mitä on annettu. Joskus ajetaan metsään, mutta mitään peruuttamatonta ei koskaan ole tapahtunut. Suurin osa asioista on tavalla tai toisella itsestä kiinni. Välillä se on suorastaan pelottavaa. Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa, omien lastenlasten kanssa pääsee nauttimaan enimmäkseen vain niistä ihanista ja iloisista hetkistä.

Se hyvä puoli äitiydessä on ollut, että sietokyky ja pinna on kehittynyt tajuttomasti. Ja omalla kohdallani se on ollutkin ihan tervetullutta. Toisaalta sellainen paskanjauhamisen sietokyky aikuisilta ihmisiltä on aika minimissä. Ja se on ollut ainoastaan elämänlaatua parantava asia sekin. Ja kyllä tässä itseluottamus ja -tuntemuskin on aika tavalla kasvanut. On ollut pakko miettiä, millaisiksi ihmisiksi haluaa omat lapsensa kasvattaa ja tehdä työtä sen eteen. Mitkä on ne arvot, mitä haluaa lastenkin arvostavan? Pelkästään fiilispohjalla ei voi vetää. Ja kun kuulee 50 kertaa päivässä olevansa tyhmä, sitä ei jaksa ottaa millään tavalla tosissaan. On ollut pakko ymmärtää, että toisilla on oikeus tuntemuksiinsa, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, että olisivat oikeassa.

Mulle lapsettomat ihmiset eivät ole mikään ongelma. En tuputa omaa "lapsellisuuttani" heille, joskaan en myöskään peittele. Ei meidän maailmamme siltikään pahasti toisistamme poikkea. Vapaa-ajanviettäminen on ehkä aika erilaista, mutta mitäs sitten. Vaikka omat lapseni ovat jokseenkin raskasta seuraa osin ikänsä, osin luonteidensa puolesta, en minä heistä missään nimessä luopuisi minkäänlaisen vapauden vuoksi. Tilapäisesti kyllä, mutta jo parin päivän päästä tulisi ikävä. Olen tämänkin kokenut.

Aika kultaa muistot. Kohta minäkin kaipaan noita itsepäisiä nappuloita, vaikka juuri nyt en siihen uskoisikaan. Huomaan jopa ajoittain muistelevani kaiholla sitäkin aikaa, kun toinen oli vauva ja toinen parivuotias termiitti. Ja kuitenkin muistan, miten kovilla silloin olinkaan. Minulle onnellisuus ei ole yksinomaan onnen tuntemista, vaan tässäkin asiassa kokonaisuus ratkaisee. Ei ole kovin realistista odottaa, että elämä olisi jatkuvaa iloa ja onnea. Nytkin elämässä on monessa mielessä raskas vaihe, mutta silti ne pienet hetket tuovat hirmuisesti onnen tunteita. Niinkin yksinkertainen asia kuin herääminen johonkin muuhun kuin lapsen tyytymättömään kiljumiseen, pelastaa päivän aika pitkälle :).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En kyllä usko tuon olevan mitään matematiikkaa, kuten tunnut jotenkin nyt ilmaisevan. Ainoa mikä siinä määrää, on se kyky ja tahto ottaa vastuun siitä mitä on saanut aikaan. Tykkäsi tai ei, jos lapsi on syntynyt, on siitä otettava vastuu.
En tarkoittanut todellakaan sitä, että homma olisi jotenkin kliinistä palikoiden paikoilleen asettelua, mutta ei tämä vanhemmuus nyt perusteiltaan mitään rakettitiedetäkään ole. Tuntuu vain siltä, että vanhemman onnettomuus koetaan jotenkin katastrofaasina asiana, ikäänkuin vanhempana ei saisi tuntea negatiivisia tunteitaan joskus jopa omaa lastaan kohtaan. Väkisin hiipii myös mieleeni ajatus itsekeskeisyydestä: minä olen menettänyt vapaa-aikaani, minä en saa harrastaa ja minä en saa tuulettua.

Yksinhuoltajat jätän tämän ulkopuolelle kokonaan, sen mitä heitä muutaman tunnen, tiedän hiukan, että rooli ainoana kasvattajana on todella haastava ja raskas.

Omasta mielestäni tuomitsevuutta tulee enemmissä määrin juuri sieltä suunnalta lapsettomia kohtaan, kuin toisinpäin.
Riippuu paljon ympärillä olevista ihmisistä. Kyllä mulla ainakin lapsettomat kaverit aika suoraan ja välillä jopa töykeästi ilmaisevat omia kantojaan lapsiin, mikä nyt yleensä lähinnä huvittaa, mutta joskus tuntuu hiukan pahaltakin, koska lapseton ei kuitenkaan näe kuin ehkä sen väsyneen ja nälkäisen muksun itkukohtauksen, kaadetun mukin tai muun toilailun. Turha siinä on mainita mitään onnellisuudesta, vaikka kyllä se ainakin mulla on päällimmäinen tunne lasteni kanssa.

Voi olla, että en huomaa omia kommenttejani, mutta olen ainakin pyrkinyt välttämään kaikkinaisia vihjailuja lasten hankinnasta kaikissa yhteyksissä, koska itse sain niitä muutaman kerran kuulla ja todella typeriltä ne aina vain tuntuivat.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin olen tietysti itsekin ollut erittäin kielteinen lasten suhteen, jopa vihamielinen. Veljenpoikien kautta olen löytänyt ehkä jotenkin tasapainoisemman suhtautumisen. Ei ne lapset mikään itse riiviö ja kiusanhenki siis ole, löydän niissä ehkä jotain joka tuo kaihoa ja surua, se viattomuus joka kaikissa on ja joka katoaa vähitellen, kun maailma kolhii. Samalla iloinen, että jotkut elää vielä siinä vaiheessa ja on jotenkin irti kaikesta aikuisuuden mukana tuomasta ahdistavasta vastuullisuudesta.

Voin siis suoraan sanoa, että välitän todella paljon ja rakastan sukulaispoikiani ja tahdon vain parasta. Silti, en näe itseäni isänä, en kykeneväisenä huolehtimaan kenestäkään.

Asiat voi aina muuttua, mutta nyt vahvasti tuntuu tältä.
 

Cube

Jäsen
Miksi puhutte "tuosta tutkimuksesta", vaikka niitä on enemmän? Artikkelikin puhuu itse asiassa kymmenistä. En ole valitettavasti itsekään ehtinyt aiheeseen tarpeeksi perehtymään, mutta ovatko esim. Harvardin ja Princetonin yliopistojen psykologian professorien tulokset oikeasti niin heppoista kamaa, että ne voi tuosta vain mutulla kumota parissa viestissä keskustelupalstalle. Huh, tuollaisella arroganssilla saattaisin itsekin paremmin uskaltautua menemään naimisiin ja hankkimaan lapsia. Valitettavasti koen kuitenkin olevani vain yksi ihminen monien joukossa, enkä ole lainkaan varma siitä onko juuri minulla niitä ominaisuuksia, jotka auttavat onnistumaan siinä, missä niin monet epäonnistuvat. Nähtäväksi jää kasvanko vielä joskus tuohon rooliin.
 

Susimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Toronto Maple Leafs,Westghost,Ghostbusters
Tuli tässä kaljaa litkiessä mieleen että miten onnellisuutta mitataan? Voisi ehkä kuvitella että yksinelävällä, joka kantaa vastuun vain itsestään ja/tai puolisostaan, on vähemmän huolia kuin henkilöllä jolla on lapsien kasvatus huolenaan ja vastuullaan. Tekeekö vähempi vastuu ihmisestä onnellisemman? Mielenkiintoinen tutkimustulos joka tapauksessa.

Niin..Ennen kuuluin itsekkin tuohon "onnelliseen" kansanosaan,yksinelävä,lapseton,myöhemmin parisuhteessa lapseton. No,nyt on takana kohta neljä vuotta lapsiperheen eloa ja voin sanoa että olen onnellisempi kuin koskaan,vaikka olen samaan aikaan väsyneempikin kuin koskaan. Perheessä siis poitsu 8 v. emännän edel. liitosta ja yhteinen tytär kohta 2v. Ei ole hienompaa hetkeä kuin se, kun oma Rakas tyttö 2 v. kömpii aamulla viereen ja käpertyy kainaloon heräilemään,samalla kun emäntä on myös vieressä.Ja samaan aikaa pojan huoneesta alkaa kuulua heräilyn ääniä. Me like it. Tätä tarjolla taas huomenissa eli jo 5 tunnin päästä..

EDIT.Niin,voiko onnellisuutta ylipäätään mitata?
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Paljon hyviä ajatuksia ihmisillä, kiitos siitä. En silti ole kaikkia alkupään kirjoituksia ehtinyt lukemaan, ehkä joku päivä.

Totta on, että lapsiperheessä mikään ei ole mustavalkoista. Huonot ja hyvät hetket vaihtelevat, puhumattakaan yksinhuoltajien perheistä. Olla isä ja äiti samalla kertaa on mahdoton tehtävä, en usko siihen kenenkään edes pystyvän. Jo senkin vuoksi, että naisen ja miehen ajatustavat eroavat toisistaan melkoisesti. Näissä tapauksissa olisi hyvä, jos läheltä löytyisi yleensä hyvä miehenmalli.

Aina ei ole kyse huonosti kasvatetusta lapsesta, jos hän ei suostu esim. laittaman tiettyjä vaatteita päälle, tai syö joltain lautaselta yms. Jos olette kuulleet sanan Asperger, niin tämä voi avata uusia näkökulmia asiaan. Se vanha, kaamea käsitys "jääkaappivanhemmistahan" on heitetty onneksi romukoppaan ja useimpien vanhempien ahdistus omasta, epäonnistuneesta kasvatuksesta kevenee. Toki vastuuttomia, huonoja "kasvattajia" löytyy, mutta niitähän löytyy joka puolelta, oli lapsi terve tai ei. Näitä en nyt tarkoita.

Itselleni oleminen monen lapsen äitinä on onni, kaikesta huolimatta. On enää muutama hullu vuosi, kun kaikki ovat maailmalla ja ajatus olemisesta yksin sen jälkeen tuntuu tosi oudolta. Aina tässä on ollut elämisen ääntä ja hälinää, iloa ja surua.

Omiin kasvatusperiaatteisiini on aina kuulunut terveen järjen käyttö, siihen ei todellakaan BOL:n mukaisesti tarvita kasvatusoppaita. Tosin olen viime vuosina niitäkin alkanut lukemaan enemmän, sillä kuopus aiheuttaa paljon ongelmia.

Keskustelemalla asiat yritetään hoitaa ja jos se ei auta, niin kiukutella saa rauhassa omassa huoneessa.Ovet ovat välillä kovilla,kun mieltä osoitetaan ja huudetaan kuin palosireenit, teen sitä vielä itsekin välillä;) Onneksi on oma talo, niin ei naapurit häiriinny.

Mielestäni jokaisella on oikeus tuoda omat mielipiteensä esille ja samalla oppivat ottamaan muidenkin ajatukset huomioon. Joskus on saattanut mennä tosi myöhään, kun lapset ovat jo pötköttäneet sängyissään ja on tullutkin jostain asiasta enemmän innostunutta juttelua. En vaan henno jättää kesken, jos lapset haluavat saada jonkun asian selvitetyksi, mutta ei nyt sentään vuorokausi saa siinä vaihtua:)

Tärkeää olisi se, että vanhemmat saisivat sitä omaa aikaa myös. Ladata niinsanotusti akkujaan ja lapset olisivat hetken vaikka mummolassa, tai missä se luotettava taho sitten olisikaan. Itselläni ei ole mummolaa, että tuohon olisi mahdollisuutta,eikä sellaisia sukulaisia lähellä, etenkin, kun asun nyt kaukana pohjoisesta ja juuriltani. Tässä tapauksessa otan sitä aikaa illasta, kun lapset nukkuvat. En tarvitse paljoa unta ja teen silloin asioita, jotka minua auttavat jaksamaan. Minulle työni on myös yksi rentoutumismuoto, vaikka se vaativaa onkin. Rakastan työtäni ja menen sinne aina ilolla.

Meillä on naapureina lapseton pariskunta ja tervehdimme sattuessamme yhtäaikaa pihoille, mutta muuta kanssakäymistä ei ole ollut. Olen ollut hieman arka ottamaan yhteyttä siksi, että mietin onko lapsettomuus heille raskas asia ja kun näkevät omat lapseni, niin haluavatko olla omissa oloissaan. Miten on lapsettomat, osaatteko neuvoa miten toimia tässä? Outoahan se hiukan on, kun ei ole tekemisissä enempää naapurinsa kanssa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Niin..Ennen kuuluin itsekkin tuohon "onnelliseen" kansanosaan,yksinelävä,lapseton,myöhemmin parisuhteessa lapseton. No,nyt on takana kohta neljä vuotta lapsiperheen eloa ja voin sanoa että olen onnellisempi kuin koskaan,vaikka olen samaan aikaan väsyneempikin kuin koskaan.

Tämähän on tutkimusten mukaan totta juuri miesten kohdalla. Mies on aina sitä onnellisempi mitä enemmän pystyy ottamaan osaa perheen elämään. Eli siis vielä sekään ei tee onnelliseksi, että maailmalla sattuu jossain lapsia olemaan. Siinä vaiheessa kun aika ja tilanteet mahdollistavat ns. perhe-elämän miesten kokema onnellisuus kasvaa.
Omaltakohdaltani pitää sanoa, että kun olen välillä pystynyt tekemään töitä kotona, olen ollut onnellisimmillani. Elämähän ei toki mitään euforiaa ole, mutta lasten iloissa ja suruissa mukana oleminen on palkitsevaa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Siinä vaiheessa kun aika ja tilanteet mahdollistavat ns. perhe-elämän miesten kokema onnellisuus kasvaa.

Emme kai me miehet nyt mitään ajopuita ole, joille asiat vain tapahtuvat ja itse teemme asioita sen puitteissa minkä aika ja tilanteet mahdollistavat. Kyllähän me itse valinnoillamme määritämme sitä, miten suurta osaa perhe-elämä elämässämme näyttelee. Itse olen ainakin määritellyt asian niin, että varsinkin silloin kun lapset ovat vielä päivittäisissä toiminnoissaan minusta hyvin riippuvaisia priorisoin heidät ensimmäiseksi ja määrittelen omat tavoitteeni esim. työelämässä sen mukaisiksi. Pystyn hyvin elämään sen kanssa, että palkkani on ehkä 500-1000 euroa pienempi/kk kuin se voisi olla, jos uhraisin aikani täysipainoisesti työuralle kuin että että olisin poissa lasteni elämästä heidän ensimmäisinä kouluvuosinaan.
 

Andrew

Jäsen
Täällä on ollut ihailtavan asiallista keskustelua asiasta. Usein tämä asia nostaa tunteita ja syyttelyä, kuten olen itse kokenut.

Itse en halua lapsia, en ole vain sellainen ihmistyyppi. Nautin vapaudesta ja en halua muuta vastuuta kuin työ mikä minulla on.

Elämä on valintoja täynnä. Jotkut sanovat, että tämä itsekäs tapa elää ja kadun myöhemmin sitä. (Olen nyt 30 ja risat).

Itselleni tämä maksanut kaksi pidempää suhdetta. Suurinosa naisista kun haluaa lapsia ja tämmösessä asiassa ei voi tehdä kompromissejä.

Itse olen joskus vaan ajatellut, että kuinka paljon tulevat vanhemmat ajattelevat mitä heillä on annettavaa lapsilleen. Nyky yhteiskunnassa missä tavallinen ihminen on täydellinen markkinatalouden shakkinappula ja työpäivät pitkiä, ja koska Suomi on niin kallis maa (ainakin pääkaupunkiseutu), on ostovoima heikko ja heikkenee kokoajan, koska palkat eivät nouse inflaation tahtia.

Turha lässyttää ettei raha merkkaa. Kyllä se varmasti merkkaa, jos vanhemmat joutuvat aina laskemaan jokaikisen sentin.

Ehkä olen liian kyyninen mutta en haluaisi lapsiani tämmöiseen yhteiskuntaan missä kaikki lasketaan rahassa Amerikan tapaan. Siihenhän Suomi on kovaa vauhtia menossa.

En haluaisi myöskään, että lapseni joutuisivat viettämään pitkiä päiviä yksin, sen takia, että molemmat vanhemmat ovat kokoajan töissä ja ainoastaan viikonloppuna on pieni yhteinen hetki lasten ja väsyneiden vanhempien kanssa.

Mutta elämä on täynnä valintoja! Näissä asioissa ei ole oikeaa eikä väärä, mutta haluaisin tuoda keskusteluun pointin, että kuinka moni ajattele sitä, että mitä on tarjota lapsille tässä hullussa maailmassa missä eletään?!
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Suurinosa naisista kun haluaa lapsia ja tämmösessä asiassa ei voi tehdä kompromissejä.

Minä taas olen aina halunnut lapsia mutta aika pitkään en olisi halunnut naista. Tavoitteena oli siis yh-isyys. Pidin sitä jopa suurena vääryytenä, että naisille on paljon helpompaa hankkia lapsia ilman miestä kuin päinvastoin. No, elämä on täynnä kompromisseja enkä minä nyt enää luopuisi sen enempää lapsista kuin vaimostakaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en halua lapsia, en ole vain sellainen ihmistyyppi. Nautin vapaudesta ja en halua muuta vastuuta kuin työ mikä minulla on.
Mun mielestäni tuo on ihan kunnioitettava peruste olla hankkimatta lapsia, jos olet sen takana niin vankasti, että olet jopa suhteesi lopettanut sen vuoksi. Asiallisesti ilmaistuna siinä ei pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista.

Valitettavan harvoin vain lapsettomat ilmaisevat kantansa ilman lievääkään inhoreaktiota, ja se saa ainakin minut kypsymään, vaikken sitä ilmaisisikaan. No, kaipa vanhempienkin ilmaisussa on välillä toivomisen varaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös