Lakko!

  • 294 333
  • 2 354

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jos Suomea verrataan Ruotsiin niin alamme kohta muistuttamaan etelä-Euroopan banaanivaltioita lakkojen määrässä.

Tämä lienee osasyy siihen miksi Ruotsi kerää about 7-8 kertaa enemmän ulkomaisia sijoituksia.

Korjataan nyt sen verran, että emme suinkaan muistuta, vaan olemme sitä, verrattuna mihin tahansa sivistyneeseen valtioon, palkkauksessa, työoloissa tai työsuhdeturvassa.

Suomi on tätä banaanijoukkoa ollut käytännössä ennen toista maailmansotaa ja sitten taas 90-luvun alkupuolesta lähtien. Ei tullut sijoituksia ennen, eikä tule nyt. Osaamattomat jees jees jätkät kun järjestää, tulos on aina huono. Duunari on helppo kohde sylkykupiksi, kun oma tampious on liian hapokasta kestettäväksi.

Taisivat tuolla maailmalla asettaa suomen kuitenkin samaan sarjaan etelä-amerikan kehittymättömien olojen kanssa silloin 20-,30-luvuilla, etelä-euroopankin taso oli vielä haave vain.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Korjataan nyt sen verran, että emme suinkaan muistuta, vaan olemme sitä, verrattuna mihin tahansa sivistyneeseen valtioon, palkkauksessa, työoloissa tai työsuhdeturvassa.

Tämä on ihan totta. Työntekijäpuoli on ulosmitannut joka käänteessä kaiken kilpailukyvyn itselleen eikä suostu missään nimessä paikalliseen sopimiseen joka on käytäntö jo mm. Ruotsissa. Tuloksena on joustamaton työmarkkina jossa yritykset joutuvat maksamaan kaikille samat palkankorotukset vaikka tilanne joissain yrityksissä on kriittinen eikä varaa palkankorotuksiin olisi. Tuloksena aivan turhia lomautuksia ja irtisanomisia.

Noh sitä saa mitä tilaa, jo valmiiksi vaikeuksissa olevat yritykset pistävät lisää rautaperseitä pihalle ja sitten kirotaan Esson baarissa sitä kun herrat sortavat samalla kun elintaso tippuu oman etujärjestönsä tyhmyyden takia.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Kiva ois tietää myös että miten mun alalla meinataan. Tuonne teknologiateollisuuteen kuulutaan ja meillä on nyt ylityö ja työmatkakielto vapaa-ajalla. Eiköhän se huomenna meilläkin selviä. Vai olenko ihan kujalla että missä mennään.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Eli en ole huomenna lakossa, mutta onko HS:n uutisesta aistittavissa myös se että meilläkin lakonuhka olisi seuraavan kappaleen mukaan?


Lakko todennäköisesti laajenee tämän ensimmäisen lakon jälkeen, jos sopua ei ole syntynyt ja silloin ehkä teidänkin yrityksenne on siinä mukana.
Tämä huomenna alkava lakko kesti muistaakseni 7.11. asti ellei sopimusta ole saatu aikaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lakko todennäköisesti laajenee tämän ensimmäisen lakon jälkeen, jos sopua ei ole syntynyt ja silloin ehkä teidänkin yrityksenne on siinä mukana.
Tämä huomenna alkava lakko kesti muistaakseni 7.11. asti ellei sopimusta ole saatu aikaan.

Toimihenkilölakoilla ei nykyään ole juuri mitään merkitystä koska niin pieni osa menee lakkoon ja duunit on helppo paikata muiden toimesta.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Toimihenkilölakoilla ei nykyään ole juuri mitään merkitystä koska niin pieni osa menee lakkoon ja duunit on helppo paikata muiden toimesta.

En ole asiaan perehtynyt, mutta luulenpa, että lakon laajetessa myös enemmän metallin yrityksiä tulee lakkoon mukaan.
Eihän tässä alkuvaiheessa ole mukana kuin osa, esimerkiksi telakat eivät ole menossa lakkoon.
Toimihenkilöt menevät myös huomenna näissä yrityksissä lakkoon ja ylemmätkin toimihenkilöt ovat jo varoituksensa jättäneet.
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Nyt tarvii heittää vähän vettä kiukaalle jotta se jäähtyy...
Metalli on viimeksi lakkoillut vissiin vuonna 1971,joten ei kai tässä kovin lakkoherkästä porukasta ole kyse?? Siloin lakko kesti n.7 viikkoa.

10 vuoden periodilla mitattuna,metalliväen reaalipalkat ovat pysyneet nollassa,joidenkin mittausten mukaan jopa menneet miinukselle,joten jotain perspektiiviä saa myös tässä mittapuussa asiaan..Toki se kuulostaa pahalta (kuten EK asian ilmaisee,että vienti häviää koko maasta,kuten ahtaajien työtaistelun seurauksena..),mutta tuskin sentään? Omistajat vetävät kuitenkin suht kovia tuloksia..

Kaikkihan tässä varmaan tuijottaa omaan napaan ja tilipussiin (myös DAESPOO),huoli tulevasta repii kaikkia! Mutta niinkuin jossain on todettu(Hyvin isossa metallin ammattiosastossa), niin ei ne metallin työpaikat lähde maasta pelkästään palkkakustannusten vuoksi.
 

julle-jr

Jäsen
Itse olen töissä eräässä suuressa konepajayrityksessä. Kyllähän täälläkin näköjään lakkovahdit olivat ovella ja huutelivat, että tervetuloa marraskuun alussa töihin kun lakko laajenee koskemaan ylempiä toimihenkilöitä, joihin kai itsekin kuulun. Itsehän en kuulu mihinkään liittoihin, eikä kiinnosta olla lakossakaan. Jos en ole tyytyväinen työehtoihini, sanon työnantajalle, että muutetaanpas tätä ja tätä ehtoa. Jos työnantaja ei ole valmis ostamaan minun työpanostani määräämälläni hinnalla, niin sittenhän minun pitää myydä työpanos-nimistä tuotettani jollekin toiselle työnantajalle tai vaihtoehtoisesti laskea tuotteen hintaa.

Tällä hetkellä minulla ei mielestäni ole mitään niin spesiaalia osaamista, etteikö maailmasta löytyisi ihmistä, joka pystyisi hoitamaan minun työt kenties jopa halvemmalla kuin millä minä ne nyt teen. Näin ollen minun on pakko olla tyytyväinen työehtoihini. Sitten jos osaa jotain sellaista, mitä kukaan muu maailman ihmisistä ei osaa, voi alkaa hilaamaan hintaa ylöspäin.

Ei minua myöskään kiinnosta muiden ihmisten palkat enkä halua mennä lakkoon siksi, että joku toinen saisi lisää palkkaa. No, onneksi lähden ulkomaille työreissuun ennen kuin ylempien lakko alkaa, eli ei tarvitse tulla työpaikalle väkisin. En periaatteessa haluaisi esimerkiksi puukottaa ketään tuossa parkkipaikalla, mutta toki jos joku estää minua tulemasta työpaikalleni, eli rajoittaa erästä erittäin olennaista perusoikeuttani, niin täytyyhän tuollaista vääryyttä vastaan taistella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Kait sä Julle edes kuulut ns loimaankassaan?
Itse olen paperinpyörittelijä vientiteollisuudessa toimivassa teknologiateollisuuden yrityksessä...onneks nää tälläiset pienet yritykset rajataan sen verran hyvin lakoista pois ettei tartte lakkoja "pelätä".

Mikähän tästä lakosta tulee olemaan hyöty työntekijä puolelle? oot lakossa 2 vko tulee tulon menetyksiä ja sitten saat rupiset muutamat prosentit siitä hyvästä...montako kk/vuotta pitää tehdä töitä että saat paikattua tulonmenetykset?
 
Onkos missään metallimiesten vaatimuksia konkreettisesti esillä? Olisi niin paljon mukavampi arvostella, jos tietäisi vähän edes alusta missä mennään. Varmasti ei ole kyse vain jostain 3 koulutuspäivästä.
 

Weissflog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Islanders, Earl the Pearl, avoin liiga
Meidänkin firmassa on nyt lakko päällä. Tilanteesta kiemuraisen itselle tekee sen, että vasta tämän kuun alusta aloitin vakituisen työsuhteen vajaan parin vuoden osa-aikaisten töiden jälkeen. Tässä kiireessä on jäänyt tuleva liitto valitsematta, ja tällä hetkellä en kuulu siis mihinkään liittoon.

No, vaihtoehto on siis istua kotona ilman palkkaa, tai tehdä töitä ja saada lakkolaisten vihat niskaansa. Eli vaihtoehdot ovat huonoja tai vielä huonompia.

Noh, henkilökohtaisia päätöksiähän nämä ovat, kaikilla on oikeus olla lakossa tai olla olematta. Katsellaan miten tässä käy.
 
No, vaihtoehto on siis istua kotona ilman palkkaa, tai tehdä töitä ja saada lakkolaisten vihat niskaansa. Eli vaihtoehdot ovat huonoja tai vielä huonompia.

Kyllähän sinä lakkoavustusta saat, jos lakkoon ryhdyt. Otat ensimmäisenä yhteyttä luottamusmieheen, joka siellä suunnalla lakkoliitossa huseeraa.

Tai sitten menet töihin.

EDIT: Lakkoavustusta maksavat mielellään, vaikka siis et liittoon kuuluisikaan. Jos jostain syystä eivät halua alkaa maksamaan niin vaihtoehdot ovat mielestäni töihin meno, tai töihin meno.
 
Viimeksi muokattu:

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Meidänkin firmassa on nyt lakko päällä. Tilanteesta kiemuraisen itselle tekee sen, että vasta tämän kuun alusta aloitin vakituisen työsuhteen vajaan parin vuoden osa-aikaisten töiden jälkeen. Tässä kiireessä on jäänyt tuleva liitto valitsematta, ja tällä hetkellä en kuulu siis mihinkään liittoon.

No, vaihtoehto on siis istua kotona ilman palkkaa, tai tehdä töitä ja saada lakkolaisten vihat niskaansa. Eli vaihtoehdot ovat huonoja tai vielä huonompia.

Noh, henkilökohtaisia päätöksiähän nämä ovat, kaikilla on oikeus olla lakossa tai olla olematta. Katsellaan miten tässä käy.


Metalli marssi ulos Rautpohjassa - Kotimaa - Keskisuomalainen
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Onkos missään metallimiesten vaatimuksia konkreettisesti esillä? Olisi niin paljon mukavampi arvostella, jos tietäisi vähän edes alusta missä mennään. Varmasti ei ole kyse vain jostain 3 koulutuspäivästä.


Ilmeisesti suurimmat syyt ovat juuri tämä kolmen päivän koulutus/kuntoutus yli 55 vuotiaille työntekijöille.
Lisäksi paikallinen sopiminen palkankorotuksissa hiertää, koska työnantajat haluaisivat, että firma saisi päättää suuren osan korotuksista kenelle ne annetaan ja työntekijät taas haluaisivat korotukset kaikille, koska paikallisesta sopimisesta on pelkästään huonoja kokemuksia.
 
Ilmeisesti suurimmat syyt ovat juuri tämä kolmen päivän koulutus/kuntoutus yli 55 vuotiaille työntekijöille.

Jos tuo on se suurin syy, miksi nyt on lakko, pitää kyllä katsoa jo vähän työnantajienkin suuntaan. Onko tuo nyt niin kallista, että pitää pudottaa kollektiivinen miljardi pois liikevaihdosta? Jos työntekijät tuommoisilla pähkinöillä olisivat tyytyväisiä niin jakaisivat pähkinät ja unohtaisivat koko jutun.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Jos tuo on se suurin syy, miksi nyt on lakko, pitää kyllä katsoa jo vähän työnantajienkin suuntaan. Onko tuo nyt niin kallista, että pitää pudottaa kollektiivinen miljardi pois liikevaihdosta? Jos työntekijät tuommoisilla pähkinöillä olisivat tyytyväisiä niin jakaisivat pähkinät ja unohtaisivat koko jutun.


Ilmeisesti ongelma on se, että nämä raamisopimuksen tekijätkään eivät osaa sanoa kumpi tulkinta tässä on oikeassa.
 

julle-jr

Jäsen
.
Lisäksi paikallinen sopiminen palkankorotuksissa hiertää, koska työnantajat haluaisivat, että firma saisi päättää suuren osan korotuksista kenelle ne annetaan ja työntekijät taas haluaisivat korotukset kaikille, koska paikallisesta sopimisesta on pelkästään huonoja kokemuksia.
Minä en ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan kaikkien pitäisi saada korotuksia. Eiväthän kaikki IFK:n pakitkaan saa samaa palkkaa. Pelaajille maksetaan palkkaa sen mukaan kuinkä hyviä he jokkueen johdon mielestä ovat.

Toki joidenkin työntekijöiden kannalta on huono, jos työnantaja saa päättää palkankorotuksista, koska jotkut työntekijät eivät ole yhtä hyviä kuin ne, joille työnantaja haluaa palkankorotuksen antaa. Mutta ei kai herranen aika huonommalle pelaajallekaan kannata maksaa huippupelaajan palkkaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielikuvani oman työpaikkani liittoon kuuluvista on, että ovat muita työntekijöitä laiskempia ja hölmömpiä. Liittoon kuulumattomat paiskivat kovemmin töitä ja pyytävät itse lisää liksaa. Toimihenkilö-työtä eli ei varmastikaan ole suoraan verrannollista duunareihin.

Sanomattakin selvää etten itse kuulu liittoon ja jos lakko tulisi omalle kohdalle kävelisin naureskellen lakkovahtifemakoiden läpi töihin.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Minä en ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan kaikkien pitäisi saada korotuksia. Eiväthän kaikki IFK:n pakitkaan saa samaa palkkaa. Pelaajille maksetaan palkkaa sen mukaan kuinkä hyviä he jokkueen johdon mielestä ovat.

Toki joidenkin työntekijöiden kannalta on huono, jos työnantaja saa päättää palkankorotuksista, koska jotkut työntekijät eivät ole yhtä hyviä kuin ne, joille työnantaja haluaa palkankorotuksen antaa. Mutta ei kai herranen aika huonommalle pelaajallekaan kannata maksaa huippupelaajan palkkaa.


Ilmeisesti tässä on ollut ongelmia, että palkkaerot ovat vain kasvaneet monella työpaikalla.
Työssä missä tehdään samanlaista työtä on ymmärrettävää, että toisen saadessa muutaman euron enemmän tunnissa se alkaa harmittamaan. Se on eri asia kuin jääkiekossa jossa ykköspuolustaja pelaa 30 minuuttia ja nelosketjun hyökkääjä kymmenen minuuttia.
Epäilyä on myös ollut onko näitä paikallisia eriä edes maksettu vai jäänyt maksamatta.


EDIT:Lisätty linkki.

metalliliitto.fi | Uutiset
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Minä en ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan kaikkien pitäisi saada korotuksia. Eiväthän kaikki IFK:n pakitkaan saa samaa palkkaa. Pelaajille maksetaan palkkaa sen mukaan kuinkä hyviä he jokkueen johdon mielestä ovat.

Juuri näin! Eli niin kuin HIFK:ssa, voi yrityksissä käydä paikallisesti sopien niin, että niille "hyville pukukoppipelaajille" maksetaan ihan liikaa ja oikeille tekijöille pipanoita. Kaikki näkee että tästä/näistä henkilöstä/-istä ei ole hevon helvetin hyötyä, mutta saattavat muuten olla hyviä suplinkikavereita ja siten tienaavat enemmän. Tätähän siellä pelätään.

Uskon kuitenkin että suurin osa palkoista menisi oikein, mutta tuommoinen marginaaliryhmä näitä pomon saunakavereita myrkyttäisi kyllä muuten ilmapiiriä.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Minä en ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan kaikkien pitäisi saada korotuksia. Eiväthän kaikki IFK:n pakitkaan saa samaa palkkaa. Pelaajille maksetaan palkkaa sen mukaan kuinkä hyviä he jokkueen johdon mielestä ovat.

Toki joidenkin työntekijöiden kannalta on huono, jos työnantaja saa päättää palkankorotuksista, koska jotkut työntekijät eivät ole yhtä hyviä kuin ne, joille työnantaja haluaa palkankorotuksen antaa. Mutta ei kai herranen aika huonommalle pelaajallekaan kannata maksaa huippupelaajan palkkaa.

Eihän se sitä tarkoita, että jos kaikkien palkkaa korotetaan, että kaikilla pitäisi olla sama palkka. Mistä sinä tuollaisen käsityksen olet saanut? Vai maksetaan teidän konepajalla suoraan ammattikoulusta tuleville koneistajille/hitsaajille/levyseppille saman verran kuin kokeneille ammattimiehille?

Jos niin on, niin teidän juniorit saa alan yleiseen tasoon nähden tosi hyvää palkkaa tai sitten teidän kokeneet ammattimiehet tosi huonoa... .
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Kyllähän sinä lakkoavustusta saat, jos lakkoon ryhdyt. Otat ensimmäisenä yhteyttä luottamusmieheen, joka siellä suunnalla lakkoliitossa huseeraa.

Niin tuli just spostiin tietoa lakkoavustuksesta joku ikimain 40 ekee/pv ööö tekeekin ruhtinaalliset noin 800 ekee kuussa hiphurraa. Eli kun lakkoillaan vaikka 1 kk niin millähän aikavälillä liiton isot pomot meinaa että tämä palkka menetys tulisi lihavamman tilipussin muodossa takaisin...menee hetki jos toinenkin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös