Lakiasiaa...

  • 1 746
  • 6

Mace

Jäsen
Kyseinen tapaus liittyy erään oikeusasioita käsittelevän kurssin pienimuotoiseen harjoitustyöhön, ja yksi asia minua tässä on jäänyt vaivaamaan.

Yrittäjä A:n firma oli melko huonossa taloudellisessa tilanteessa ja tarvitsi pikaisesti rahaa, joten A päätti myydä suurehkon erän tuotteitaan yrittäjä B:lle reilusti alennettuun hintaan. A esitti tarjouksensa suullisesti ja antoi B:lle tämän pyynnöstä hetken miettimisaikaa. Pian B faksasi A:lle hyväksyvänsä tarjouksen sovituilla ehdoilla. Hyväksymisen vahvistaneeseen faksiin B kuitenkin merkkasi kauppahinnaksi vahingossa 20 000 euroa vaikka todellinen A:n suullisesti ehdottama kauppahinta oli 10 000 euroa. Muutaman tunnin kuluttua B huomasi erheensä ja laittoi uuden faksin, jossa ilmoitti, että hintaan tuli virhe, todellinen hinta siis olisi luonnollisestikin se 10 000 euroa, josta oli jo aiemmin ollut puhetta.

Seuraavana päivänä A soitti B:lle ja ilmoitti, että hän on saanut muualta parempia tarjouksia, mutta suostuu myymään B:lle tuotteet 20 000:lla (kuten ensimmäisessä faksissa virheellisesti kauppahintana luki). B sanoi, että sovittu kauppahinta oli 10 000 ja hän korjasi asian myöhemmässä faksissaan. A oli eri mieltä ja väitti B:n korjauksen tulleen liian myöhään. Ja nyt siis kaipailisin tietoa asiasta oikeasti jotain tietäviltä: ensimmäisessä faksissa ollut virheellinen 20 000:n kauppasumma ei tietenkään sido B:tä, koska kyseessä on selkeästi ilmaisuerhe, josta A oli myös tietoinen. Koska B kuitenkin korjasi melko pian erheensä uudella faksilla, voidaanko tuota jälkimmäistä faksia pitää vain korjauksena tai lisäyksenä ja siten siis hyväksyntänä alkuperäiseen A:n tekemään tarjousehdotukseen ja näin ollen kauppa tulisi voimaan, kun A ei ilmoittanut korjausfaksin jälkeen B:lle tyytymättömyyttään? Vai oliko tuo ensimmäinen, ilmaisuerheen sisältänyt faksi jo ollut laillisesti ottaen vastaus A:n alkuperäiseen tarjoukseen ja jälkimmäinen faksi laillisesta näkökulmasta siis B:n tekemä uusi vastatarjous A:lle?

Pähkinänkuoressa ongelma on mielestäni tämä: jos A tarjoaa tuotettaan B:lle 10 000 euron hintaan ja pian B vastaa hyväksyvänsä sen, mutta laittaakin kauppahinnaksi epähuomiossa 20 000. Kun kyseessä on noin selkeä ilmaisuerhe, B:n ei toki tarvitse ostaa tuotetta 20 000 euron hintaan, mutta raukeaako tuon ilmaisuerheen sisältäneen vastauksen takia koko alkuperäinen tarjous vai onko B ilmaisuerheestään huolimatta velvollinen ostamaan tuotteen alkuperäiseen ja sovittuun 10 000 euron hintaan, mikäli A näin vaatii? Tai toisinpäin: vaikka B tekikin ilmaisuerheen, niin onko A:n tarjous alkuperäisellä hinnalla yhä voimassa ja voiko B siis vaatia kaupantekoa ko. hintaan? Raukeaako koko tarjous samalla, kun ilmaisuerhe tehdään vai korjataanko hinta vain sellaiseksi kuin se oli tarkoitettukin ja kauppa astuu voimaan? Miten asia on laillisesta näkökulmasta?

Tiedän, että tämä kuulostaa todella sekavalta, mutta varmasti joku oikeusasioista ymmärtävä tajuaa, mitä ajan tuossa takaa ja osaa vastatakin. Ja tarkentavia kysymyksiä saa toki esittää. Kyse lienee sinällään hyvinkin yksinkertaisesta asiasta, mutta en vain löytänyt laeista tarkkaa opastusta asiaan, joten katsotaan, josko täältä löytyisi tietoa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mace kirjoitti:
Raukeaako koko tarjous samalla, kun ilmaisuerhe tehdään vai korjataanko hinta vain sellaiseksi kuin se oli tarkoitettukin ja kauppa astuu voimaan?
Olisiko tässä syy miksi miksi tapaus saadaan näyttämään monimutkaiselta. Minkä ihmeen takia kauppa raukeaisi ilmaisuerheen korjaamisesta sillä eihän näillä asioilla ole mitään tekemistä keskenään ?

Eli jos B:n tarjous (10 000) on tullut sovitussa ajassa, kyse on sopimuksesta (tarjoukseen on saatu myöntävä vastaus). Ilmaisuerheellä, suullisella tarjouksella, faxilla, mahdollisella paremmalla tarjouksella ym. ei ole tässä mitään roolia.
 

Mace

Jäsen
bozik kirjoitti:
Olisiko tässä syy miksi miksi tapaus saadaan näyttämään monimutkaiselta. Minkä ihmeen takia kauppa raukeaisi ilmaisuerheen korjaamisesta sillä eihän näillä asioilla ole mitään tekemistä keskenään ?

Eli jos B:n tarjous (10 000) on tullut sovitussa ajassa, kyse on sopimuksesta (tarjoukseen on saatu myöntävä vastaus). Ilmaisuerheellä, suullisella tarjouksella, faxilla, mahdollisella paremmalla tarjouksella ym. ei ole tässä mitään roolia.

Se voisi raueta, jos tuo ilmaisuerheen sisältänyt hyväksyvä vastaus katsotaan epäsitovaksi. Tai sellaiseksihan se katsotaankin tuon hinnan takia. Kun asia sitten korjattiin myöhemmällä faksilla, A ei hyväksykään hintaa, koska on saanut parempia tarjouksia muualta. Ja tuo korjaushan ei enää tullut sen alun perin asetetun aikarajan puitteissa vaan muutamaa tuntia myöhemmin. Näin ollen tuo myöhempi korjaus voitaisiin nähdä ikään kuin uutena tarjouksena eikä aiemman hyväksyvän vastauksen korjauksena. Tai siis voitaisiinko, tuota lähinnä olen pohtinut. Kun B vastasi, että hän suostuu, mutta näppäili väärän hinnan, niin onko tuo sopimus muilta osin siis täysin sitova, hinta vain korjataan aiemmin sovituksi ja kauppa tulee voimaan? Tuohon haluan varmistuksen, koska noin itse asian tulkitsin.
 

Mace

Jäsen
Pantse67 kirjoitti:
Suosittelen Macelle tutustumista Mika Hemmon kirjasarjaan Sopimusoikeus:

http://www.kirja-arvostelut.com/Mika-Hemmo

sekä oikeustoimilakiin:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...aki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista

Luulen, että ko. tehtävä muodostuu huomattavasti mielekkäämmäksi, kun sitä itse hiukan pohtii...

Kiitos vinkeistä, tehtävä on kyllä ollut oikein mielekäs tähänkin saakka. Voit uskoa, että Oikeustoimilakia on tullut jo kaluttua läpi hyvin tarkasti, mutta selvennystä tuohon asiaan en ole löytänyt. Vain maininnan siitä, että ilmaisuerheen sisältävä vastaus ei sido virheen tekijää. Mistään en siis löytänyt sitä, että onko sellainen vastaus sitova sitten, kun tuo ilmaisuerhe on korjattu vai tarvitaanko sitten kokonaan uusi tarjous. Järkeni sanoo, että kauppa on syntynyt alkuperäisellä hinnalla, varmistusta vain kaipailen.

Voin siis sanoa, että en todellakaan kysynyt täältä apua sen takia, että haluaisin päästä siitä, mistä aita on matalin. En todellakaan. Olen pohtinut tätä tapausta paljonkin ja monelta eri kantilta. Se viimeinen varmuus vain uupuu, ja laeista en apua saanut.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mace kirjoitti:
Vain maininnan siitä, että ilmaisuerheen sisältävä vastaus ei sido virheen tekijää. Mistään en siis löytänyt sitä, että onko sellainen vastaus sitova sitten, kun tuo ilmaisuerhe on korjattu vai tarvitaanko sitten kokonaan uusi tarjous. Järkeni sanoo, että kauppa on syntynyt alkuperäisellä hinnalla, varmistusta vain kaipailen.
Kun ilmaisuerhe on korjattu, tarjouksessa ei enää ole virhettä eli minkä ihmeen takia virheetön tarjous ei sitoisi ?
 

Mace

Jäsen
bozik kirjoitti:
Kun ilmaisuerhe on korjattu, tarjouksessa ei enää ole virhettä eli minkä ihmeen takia virheetön tarjous ei sitoisi ?

Hyvä kysymys, minun vastaukseni on, että tarjous sitoo. Ehkäpä tämä sitten oli vain tyhmä kysymys. Minua vain ainakin hieman hämäsi tuo, että varsinainen hyväksyntä tuli oikeaan aikaan, mutta tuo korjausfaksi vasta määräajan ylityttyä. Eli määräaikaan mennessä B tavallaan suostui ainoastaan sellaiseen tarjoukseen, jota A ei itse asiassa ollut edes tehnyt, koska hintahan oli inhimillisen erehdyksen takia toinen kuin A:n tekemässä tarjouksessa. Korjaus tuli vasta määräajan jälkeen, minkä vuoksi itse aloin miettiä tuota sitovuuskysymystä. Mutta hyvä homma, jos joku toinenkin on tapauksesta samaa mieltä itseni kanssa. Eiköhän se sitten näin mene...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös