Tuli kahdenlaisia kokemuksia levykaupoilla. Molemmat varmasti menivät taiteen sääntöjen mukaan, mutta asiakaskokemus oli totaalisen erilainen.
1. Kyseessä eräs varsin suuri levykauppa. Olen ollut monivuotinen asiakas, ja vuosien saatossa kantanut puljuun melko paljon rahaa. Tilasin kaksi käytettyä LP:tä. Toisesta vastasivat tilauksen jälkeen, että heillä on ollut harvinainen virhe saldoissa, eikä tuota ollut saatavilla. Kysyivät, löydänkö korvaavaa tuotetta. No, katson katalogin läpi, ja löysinkin sellaisen. Noita näytti olevan itse asiassa parikin kappaletta myynnissä samaan hintaan. No, kuluu viikko, eikä mitään kuulu. Sitten tulee viestiä, että "sorry, mutta tuokin ehti mennä, löydätkö muuta?". Vastasin suoraan, että otan mieluummin rahat takaisin. En nimittäin luottanut enää siihen, että nyt löytämääni korvaajaakaan olisi saatavilla enää tuossa kohtaa kun ehtivät käsitellä tilaukseni. Jos olisivat reagoineet viestiini nopeammin, tuo levy olisi todennäköisemmin vielä löytynyt.
2. Kyseessä on yksityinen divari. Tilasin sieltä useammankin käytetyn LP:n. Heilläkin oli virhe katalogissa yhden levyn kohdalla. He vastasivat, että vähentävät tuon levyn hinnan laskusta ja antavat lisäksi ilmaiseksi saman levyn pykälää huonommalla kuntoluokituksella, kun sellainen heillä sattui olemaan.
Jälkimmäisestä puljusta olin ostanut vain kerran aiemmin. On ihan selvää, että keskitän jatkossa ostojani mieluummin sinne, kun palvelu oli noin asiakaslähtöistä. Jälkikäteen vilkuilin, että tuolla isommalla puljulla olisi ollut tuota jälkimmäistä LP:tä myös uutena, ja hintaeroa olisi ollut vain muutama euro. En tiedä, että olisiko ollut pelisilmää, jos olisivat tarjonneet sitä hyvitykseksi tuon käytetyn hinnalla, mutta tietysti yksittäisillä työntekijöillä ei ole tuollaisiin mahdollisuuksia.
Eipä tuo ensimmäinen asiakaskokemuskaan sinänsä katastrofi ole, vaan jonkinlainen pettymys vain. Mutta jälkimmäinen jätti niin positiivisen kuvan, että on täysin selvää, kumpaa suosin jatkossa.