La 14.9.2013 Kärpät-SaiPa

  • 15 259
  • 46

Suonikohju

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Reds, Oulun Kärpät
Voi vitun idiootit. Että piti sitten pilata hyvä peli näillä pelleilyillä.

Pelistä voidaan olla useampaa mieltä, mutta tämmönen vieraiden kohtelu on aivan perseestä.

Taas mentiin sieltä missä aita oli matalin, tällä kertaa riitti kolmeen pisteeseen. Karhunen oli loistava.
 

elmorautio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal vs Toronto, KHL-Jokerit
Poromafian ryssäprovosoinnit kun ei päätybaarissa toimineet, piti ryhtyä väkivaltaiseksi. Kiitos Oulu.

Itse todistin tätä ryssähuutelua fanikatsomosta käsin ja sanon suoraan, että kyllä teki mieli painaa päätä alas. Poromafia on ihan kiva lisä tuolla fanikatsomossa ja hienon spektaakkelin olivat kaudenavaukseen järjestäneet tifoineen kaikkineen, mutta aina kun se into ja uho menee henkilökohtaisuuksiin tai vaihtuu oman porukan kannustamisesta vastustajan halveeraamiseen, se menee yli ja pahasti. Ja ikävä kyllä Poromafialla käy niin liian usein.

Itsestäni oli todella mukava nähdä vierasjoukkueen kannattajia hallissa. Huutokilpailu toi ekstra-latinkia muutoin melko puolivillaiseen matsiin, siitä iso käsi Idän suuntaan! Toivottavasti nämä väkivallalla egoaan pushaavat minimunaiset mulkut joutuvat typeryyksistään vastuuseen ja seuraavalla kerralla vierailunne sujuu ongelmitta!
 

Ekee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärppä Laumaa
Hävettää olla oululainen aina kun kuulee tämmöistä. Vastaavaa kuulin AC Oulun kannattajista enkä ollut uskoa kuulemaani...
OT:na, mitäs AC Oulun fanit ovat toilailleet?

Kuten täälläkin todettua, että jokaisessa porukassa on niitä idiootteja, jotka pilaavat ryhmän maineen.
 

RealNäätä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joskus kevyet 'vittuilut' piristävät peliä, antaa poikien huutaa!

Itse tappelusta tämän verran, Lappeenrantalaiset ovat itse kehottaneet pieneen välienselvittelyyn pelin jälkeen. Kaikilla on ollut mahdollisuus poistua tilanteesta. Jokainen vastaa omista teoistaan kuitenkin, muutama on tehnyt ylilyönnin joten turha syyttää Poromafiaa siitä että yksi tai kaksi lähtenyt leikkiin mukaan. Paikalla oli myös Etäkärppiäkin.

Mitä järkkäreihin tulee, he eivät voi puuttua tilanteeseen toimialueensa ulkopuolella. Se lukee laissa joka koskee järjestystä ylläpitäviä henkilöitä.

Kiva huomata, että Jatkoajasta on tullut tälläinen tuomitsevien kukkahattujen palsta joilla ei ole mitään realistisia suodattimia lukemissaan asioissa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ryssittelyt ovat tietysti pelkästään idioottimaista käytöstä, mutta fyysinen väkivalta laitonta ja ehdottomasti tuomittavaa. Aivan sama mitä on katsomossa juteltu tai vittuiltu. Kukkahattuilusta sen verran, että en ole nähnyt sitä tässä ketjussa yhtään. Kaikki kommentit ovat olleet aivan asiallisia ilman mitään ylimääräistä tekopyhyyttä. Idioottimaisuuksista saa sanoa ilman että heti heilutellaan kukkahattukorttia.

Koko Poromafiaa ei tietenkään voi syyllistää, mutta voi odottaa, että he puuttuvat sisäisesti asiaan. Yksilöistä kaikki lähtee, mutta toistuessaan koko porukka leimataan. Vierasfanit ovat arvokas lisä ottelutapahtumaan ja Raksilan pitää jatkossakin olla paikka johon uskaltaa tulla kannustamaan avoimesti omaa joukkuettaan.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
...Mitä järkkäreihin tulee, he eivät voi puuttua tilanteeseen toimialueensa ulkopuolella. Se lukee laissa joka koskee järjestystä ylläpitäviä henkilöitä.

Kiva huomata, että Jatkoajasta on tullut tälläinen tuomitsevien kukkahattujen palsta joilla ei ole mitään realistisia suodattimia lukemissaan asioissa.

Jos tämä idioottimainen välikohtaus on tapahtunut Areenan välittömässä läheisy ydessä(lue tontti), niin kyllä se vain JV:n hommia on tilanteeseen puuttua. Ei kahta sanaa siitä.

Kyllä tällainen typeryys täytyykin tuomita. Ei mitään järkeä tällaisissa.
 

hermoraunio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse todistin tätä ryssähuutelua fanikatsomosta käsin ja sanon suoraan, että kyllä teki mieli painaa päätä alas. Poromafia on ihan kiva lisä tuolla fanikatsomossa ja hienon spektaakkelin olivat kaudenavaukseen järjestäneet tifoineen kaikkineen, mutta aina kun se into ja uho menee henkilökohtaisuuksiin tai vaihtuu oman porukan kannustamisesta vastustajan halveeraamiseen, se menee yli ja pahasti. Ja ikävä kyllä Poromafialla käy niin liian usein.

Oikein hyvin tiivistetty mielestäni. Enkä nyt tarkoita Poromafiaa erityisesti, vaan ihan yleisesti. Kaikenlaista kannattajatoimintaa on mukava seurata sivusta (itse olen enemmän vanhan koulun mies) niin kauan, kun se liittyy omien kannattamiseen. Mutta sitten jos/kun se lipsahtaa vastustajalle vittuiluun, niin useimmiten tulee mieleen, että miksi ihmeessä?

Ymmärrän vielä hyvinkin sen, että vittuillaan vaikka rottailevalle tai filmaavalle pelaajalle. Sekin menee jakeluun, että vastataan vastapuolen vittuiluun samalla mitalla. Provosoimattomaan vittuiluun lähteminen taas viittaa minusta jonkinlaiseen vajaaälyisyyteen tai henkisiin ongelmiin. Vielä kun tähän kuvioon lisätään alkoholi ja vanha suomalainen viisaus "Väkivalta lopettaa vittuilun", niin eihän tässä useinkaan hyvin käy.

Goonejako täytyy jo kannattajaporukoidenkin palkata, että turvalliset vieraspelimatkat ovat taattuja? Pari puolalaista vapaaottelijaa vodkapalkalla mukaan, niin saapi katsoa pelit rauhassa.
 

JPL

Jäsen
Jos tämä idioottimainen välikohtaus on tapahtunut Areenan välittömässä läheisy ydessä(lue tontti), niin kyllä se vain JV:n hommia on tilanteeseen puuttua. Ei kahta sanaa siitä.

Kyllä tällainen typeryys täytyykin tuomita. Ei mitään järkeä tällaisissa.

Laissa käytetään termiä "välittömässä läheisyydessä", nimenomaan sen takia, että toimivalta-alue ei lopu esimerkiksi tontin rajaan tai tiehen tms.

Tässäpä otetta JV:n koulutusmateriaalista:
"Järjestyksenvalvojan toimialueeseen kuuluu myös yleisen kokouksen järjestämisalueen tai yleisötilaisuusalueen välitön läheisyys. Yleisötilaisuuden toimialueen välittömäksi läheisyydeksi on katsottu kuuluvan tilaisuuden luonteeseen ja laajuuteen perustuva alue, johon tilaisuuden olennaiset vaikutuksen ulottuvat."

"Yleisötilaisuuden järjestämispaikka ja järjestämispaikan välittömään läheisyyteen kuuluvat alueet. Välittömässä läheisyydessä on sellaisia toimintoja ja alueita jotka palvelevat tilaisuuden järjestämistä tai ovat muutoin tilaisuuden järjestämiselle välttämättömiä. Myös välitöntä läheisyyttä kauempana olevia tilaisuuden järjestämiselle välttämättömien pysäköintialueiden ja niille johtaville väylille voidaan asettaa järjestyksenvalvojia. Välitön läheisyys voi vaihdella tapahtumien kulun ja etenemisen mukaan. Tilaisuutta aloittaessa ja lopetettaessa alue on yleensä laajempi."

Laajentavat poikkeukset
Kaikissa kohteissa jokin erityinen syy voi laajentaa poikkeuksellisesti toimialuetta.

1. Rikoksentekijän kiinnisaamiseen liittyvä kiinniottotilanne (verekseltä tavatun rikoksentekijän kiinniotto on pakkokeinolain 1. pykälän mukaisen jokamiehen kiinniotto-oikeuden käyttämistä)


Mutta loppujen lopuksi kyse on siitä, millainen alue on JV:n alueen karttaan piirretty. Jos "huvialue" loppuu ovelle, JV:llä ei ole velvollisuutta puuttua sen ulkopuolisiin asioihin. Uskoisin, että Kärppien ottelussa raja menee siinä yleisen pyörätien hallin reunalla. Kuitenkin, jos hallista poistuvat henkilöt alkavat tappelemaan sen paperille piirretyn rajan ulkopuolella, uskon että tuomioistuin katsoisi alueen kuuluvan välittömään läheisyyteen. Jos oikeasti joku vetäisi asian oikeuteen (jos on siis tapahtunut rikos), luulen että kyseisen alueen järjestyksenvalvojien katsottaisiin jättäneen velvollisuutensa täyttämättä, mutta häntä ei tuomittaisi silti asiasta. Oikeus puuttua virallisen rajan ulkopuoliseen rikokseen kuitenkin on. Toki siitäkin voi joutua käymään käräjillä, mutta kyse on siitä mitä epäillylle tekee. Jokamiehen kiinniotto-oikeus on kuitenkin aika laaja, silloin kun toisen terveyttä uhataan. Henkilön voi ottaa kiinni ja odottaa virkavaltaa, mutta tarpeetonta väkivaltaa ei saa tietenkään käyttää.
 
Kyllä painoi Kärpillä JYP-peli jaloissa ja kolmannessa erässä oli jo aivan suveeeni SaiPa kentällä. Kärppien viisikkopuolustaminen oli huikean hataraa ja oikeastaan oli suoranainen ihme, että voitto tuli. SaiPa pääsi käytännössä joka kerta luistellen ja parilla syötöllä keskialueen läpi hyökkäyspäähän hääräämään. Vastaavasti Kärpät ei monesti enää kiekollisena kolmannessa päässyt punaviivan yli kiekollisena.

Isoa kiitosta sai SaiPan kannattajaryhmä ystäviltä, jotka sattuivat olemaan suoraan heidän etupuoleltaan. Kehuivat, että oli oikein mukava kuunnella reipasta oman joukkueen kannustustusta, kun liian usein saa kuunnella monelta ryhmältä vain vittuilua. Peukkua sinne.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Kyllä, totta joka sana. Jäi vain tosiaan huomioimatta tuo tontin/alueen välitön läheisyys.

Yhtäkaikki, idioottimaista on lähteä pahoinpitelemään toista henkilöä. Tapahtui se missä vaan kehäneliön/häkin/tatamin ulkopuolella.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Poromafian kaveri hyökkäsi pelin jälkeen yhden meidän jannun kimppuun hallin ulkopuolella, välittömässä läheydessä. Lyöty, huivi poltettu.

Tässä taas huomaa yleistyksen vaaran. Ensin puhutaan KOKO Poromafiasta ja sitten onkin kyseessä yksittäisen idiootin aivopieru. Vituttaa molemmat.Lisäksi haluttaisi tietää puolueeton näkemys siitä, oliko vastapuoli viaton pulmunenkaan. Tätähän emme ikinä saa tietää. Oli miten oli, niin on väärin pahoinpidellä kenenkään faneja. Pahoittelen tapahtunutta ja peukku alas tällaiselle toiminnalle.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Joskus kevyet 'vittuilut' piristävät peliä, antaa poikien huutaa!

Itse tappelusta tämän verran, Lappeenrantalaiset ovat itse kehottaneet pieneen välienselvittelyyn pelin jälkeen. Kaikilla on ollut mahdollisuus poistua tilanteesta.

Eli koska naispuolinen saipafani ei ole paennut paikalta, on mielestäsi oikein, että häneltä on revitty huivi ja se on poltettu? Jäätävää järkeilyä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tässä taas huomaa yleistyksen vaaran. Ensin puhutaan KOKO Poromafiasta ja sitten onkin kyseessä yksittäisen idiootin aivopieru.
En oikein ymmärrä miten viestistäni sai sen kuvan, että olisin väittänyt kyseessä olleen koko Poromafian. Mitä tulee meidän puolen tappelukutsuihin suhtaudun väitteeseen erittäin epäilevästi. Yksikään mun tuntema WM:n tyyppi ei varmasti sitä ole tehnyt, sillä meidän kanta larppaukseen pitäisi olla enemmän kuin selvä.

Mikäli joku yksittäinen WM-huivinen henkilö on tuollaisen kutsun esittänyt pitäkää nyt saatana soikoon huoli siitä, että hyökkäätte juuri sen kimppuun. Yleisiä tappelukutsuja WM ei esitä, eikä hyväksy vastaan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En oikein ymmärrä miten viestistäni sai sen kuvan, että olisin väittänyt kyseessä olleen koko Poromafian.

Kuvailet viestissäsi väkivallanteon ja kerrot myös rasistisesta huutelusta ja kirjoitat loppuun:"Kiitos Oulu." Tästä voi tulla jollekin sellainen mielleyhtymä, että kiukuttelet koko Oululle, siis minullekin. Sarkastiset kiitokset kannattaa osoittaa myös keskustelupalstalla siihen osoitteeseen johon ne kuuluvat. Tässä tapauksessa yksittäiselle urpolle, joka väkivallantekoon syyllistyi ja niille surkimuksille, jotka rasistisia kommentteja huutelivat.

Vastustan niin henkistä kuin fyysistä väkivaltaa ja ymmärrän tuohtumuksesi ja pettymyksesi. Toivon, että syylliset ymmärtävät hävetä ylilyöntiään ja että tällaista ei enää koskaan Oulussa pääse tapahtumaan. Järjetyksenvalvonnallakin on peiliin katsomisen paikka. Ei näin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Itse tappelusta tämän verran, Lappeenrantalaiset ovat itse kehottaneet pieneen välienselvittelyyn pelin jälkeen. Kaikilla on ollut mahdollisuus poistua tilanteesta.
Tätä mahdollisuutta ne viisitoistakesäiset jantterit käyttivätkin, kun ruoka-aikana kotona olleet SaiPa-ihmiset saapuivat paikalle ihmettelemään. Nimenomaan ihmettelemään, että mitä helvettiä täällä tapahtuu.

PM:n jätkä väitti, että meiltä olisi käynyt kutsu. Kaikkia en meiltä tunne, joten en voi mennä kaikkien puolesta sanomaan. Jos joku on ollut niin idiootti, voi vaikka itse polttaa huivinsa minun puolestani. Vastapuolen junnuosasto kävi joka erätauolla ja viimeisen erän aikanakin provosoimassa tönimällä ja vittuilemalla. En tiedä, onko joku vastannut niin kärkkäästi takaisin, että joku lihapää on käsittänyt sen myllykutsuna. Uskon ja toivon, että kyseessä on ollut väärinkäsitys.

Mutta hei! Oli siellä pelikin. Lupaava esitys SaiPalta. Tuskin ollaan pahnanpohjimmaisia kauden lopussa.

Laukoiko Aaltonen kertaakaan?
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Willimiehet pari kertaa nähneenä ja jututtaneena mun on melko vaikea uskoa, että sieltä suunnasta tulisi jotain myllykutsuja. Vähän samaan tapaan kuin Etäkärppien kohdalla. Hyväntuulista ja asiallista sakkia.

PM:n osalta taas en epäile yhtään kerrottujen juttujen paikkansapitävyyttä. Hyvää tunnelmanluontia halliin eilenkin, mutta hoitakaa ne keskenkasvuiset aggressiot pois ihan keskenänne.

Peli oli nihkeää, SaiPa oli energisempi, Kärpät oli parempi.
 

Maanmittari

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KPK, asuinpaikkasympatiat VG-62
Joskus kevyet 'vittuilut' piristävät peliä, antaa poikien huutaa!

Itse tappelusta tämän verran, Lappeenrantalaiset ovat itse kehottaneet pieneen välienselvittelyyn pelin jälkeen. Kaikilla on ollut mahdollisuus poistua tilanteesta. Jokainen vastaa omista teoistaan kuitenkin, muutama on tehnyt ylilyönnin joten turha syyttää Poromafiaa siitä että yksi tai kaksi lähtenyt leikkiin mukaan.

Kuinkas moni kärppäfani otti osumaa ottelun jälkeen? Jos meidän puolelta olisi ehdotettu myllyjä, niin kai meillä olisi ollut tanssipartnereitakin valmiina. Mitä itse tuli kaukaa (siitä Teuvo Pakkalan kadun puoleisen huoltoluiskan päästä) ja hiemän myöhässä nähtyä, niin puolisen tusinaa parikymppisiä jonneja tuli siitä hallin ja kevyen liikenteen väylän välisen puuston varjosta kahden yksittäisen Ouluhallin parkkisten suuntaan kävelleen henkilön kimppuun ja veivät väkivalloin huivit. Siinä nurmirinteellä sitten sytyttelivät ja kännykällä filmasivat. Lähtivät siitä sitten rautatieaseman suuntaan. Mitään tunnuksia en huomannut, mutta erityisesti erään olkalaukkua kantavan jonnen naama jäi mieleen.

Järkkäreitä yritettiin huutaa puuttumaan tilanteeseen, mutta röökitauko oli kesken. Ei kiinnostanut lähteä myöskään poistuvien hyökkääjien perään, vaikka ne olisi ollut selvästi osoitettavissa väkijoukosta.

Ja viittaatko tuolla myllykutsulle kenties siihen toisen erän tapahtumaan, joilloin muutama (2 tai 3) vajaa kaksvitonen Kärppäjantteri tuli meidän katsomolohkoon siihen portaille vittuilemaan? Kyllä heille huudettiin tyyliin, jotta "Painukaa vittuun täältä tai saatte turpaanne!". Kun tuli itsekin tuon suuntaista huudettua. Järkkärit ihmettelivät vieressä sen viisi minuuttia, jotta pitäisikö tässä jotain tehdä kunnes Kärppäfanit tajusivat itse poistua. Myllykutsuako viemään?
 

elmorautio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal vs Toronto, KHL-Jokerit
Kiva huomata, että Jatkoajasta on tullut tälläinen tuomitsevien kukkahattujen palsta joilla ei ole mitään realistisia suodattimia lukemissaan asioissa.

Kyllä tässä käsittääkseni ollaan ihan aiheesta puhuttu ja osittain ihan yleisellä tasolla.

Enkä ainakaan itse suostu kukkahattu-leimaa ottaamaan sen takia, että pidän kaikenlaista urheilukulttuuriin liittyvää väkivaltaa äärimmäisen vastenmielisenä. Oli ne "matsit" kuinka sovittuja tahansa, se ei mielestäni kuulu mihinkään urheiluun, kaikkein vähiten jääkiekkoon. Antaa joukkueiden selvittää paremmuus kaukalossa ja keskitytään me katsojat kannustamiseen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
että pidän kaikenlaista urheilukulttuuriin liittyvää väkivaltaa äärimmäisen vastenmielisenä. Oli ne "matsit" kuinka sovittuja tahansa, se ei mielestäni kuulu mihinkään urheiluun, kaikkein vähiten jääkiekkoon.
Tummennus minun tekemäni.

Kyllä minun mielestäni jääkiekoilussa on sen verran tappeluja jäällä ja laji on siinä määrin testosteroninen, ettei se täysin vieras ajatus ole, että myös katsojat tappelevat pelien jälkeen. Mielestäni esimerkiksi näissä lajeissa voi kuvitella vielä jääkiekkoilua vähemmän katsomotappeluja: golf, keilailu, jousiammunta, curling, shakki, kouluratsastus, purjehdus, soutu, purjelento, nykyaikainen viisiottelu ja tanssiurheilu.

En tietenkään kannata mitään tappeluja minkään lajin jälkipeleissä.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Vaikka en tapahtuneesta mitään tiedä, niin kysyn silti. Mikä siinä on niin vaikeaa välttää tappelu, tai edes suukopu? Eiköhän siihen aina kaksi tarvita, ellei sitten kyseessä ole todellakin joku puuntakaa suoraan kimppuun hyökännyt psykoosi lihapää. En tosin ole faniporukan mukana koskaan reissannut ja ymmärrän, että monasti hankaluuksien haluajat miehittävät vierasfanien kulkureitit kaupungilla, mutta silti. Minä ainakin vain liikkuisin kylmästi pois tilanteesta.
 

Spin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Kyllä se isku tuli ns. puuntakaa. Kävi vissiin poikia vituttamaan kun ei oikein reagoitu mitenkään haasteeseen. Niin tunteet purkautui porukan viimoiseen mieheen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös