Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 864 266
  • 19 224

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Re: Jo pitkään vaivannut ongelma

Viestin lähetti Axel K.


Ihan yleisesti, en ymmärrä, miten joku vielä jaksaa tapella IE:n kanssa. Sen verran leppoisasti hommat sujuvat Mozillalla ja Firefoxilla.
Hehee, kyllähän sitä on tullu tapeltuakin ehkäpä jo ihan tarpeeks, eli voisihan tuota kokeilla.

Kiitokset pikaisista vastauksista Axel K. ja Tinke-80.
 

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ongelma Vol.2

Tinke-80, Axel K., sekä muut, nyt muistuikin mieleeni ongelma miksi en ole vaihtanut toiseen nettiselaimeen jo aiemmin.
Elikkäs, minkään nettiselaimen(ei myöskään juuri äsken asentamani Mozillan) pikakuvakkeet eivät johda nettiin, vaan tapahtuu taas "jäätyminen", kuitenkin vain hetkellinen, mutta mitään ei tapahdu. Näin ollen en saa Mozillaa mitenkään päälle.
(Ei taaskaan pitäisi mitenkään johtau palomuurista tai vastaavasta, koska ilmankin sitä on kokeiltu)

Ei edes Internet Explorerin kuvake toimi, ei tehtäväpalkista, eikä kansiossa olevasta alkuperäisestä.
Nettiin olen tähän mennessä päässyt esim. kirjoittamalla osoitteen Oma Tietokone -kansion osoiteriville.
Se toimii edelleen, mutta selaimena toimii edelleen Explorer..

Monimutkainen nettiinmeno ei niinkään minua haittaa(tietenkään siihenkin ongelmaan voitte kertoa vastauksen), joten mitenkäs saisin Firefoxin oletusselaimeksi? Tähän hätään ei ainakaan Mozillan sivuilta tai muualta tunnu vastausta löytyvän.
Koneessani on muuten Windows ME, jos yhtään helpottaa.

Tietäisikös muut Mozillan käyttäjät?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Re: Ongelma Vol.2

Viestin lähetti Jamais Vu
Tinke-80, Axel K., sekä muut, nyt muistuikin mieleeni ongelma miksi en ole vaihtanut toiseen nettiselaimeen jo aiemmin.
- - -
Koneessani on muuten Windows ME, jos yhtään helpottaa.

Tietäisikös muut Mozillan käyttäjät?
Ehdottaisin koko käyttöjärjestelmän uudelleenasennusta. Ei tuo koko homma aivan terveeltä kuulosta. Käyttis ja virustorjunta kuntoon ja FireFoxilla nettiin.
 

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Re: Ongelma Vol.2

Viestin lähetti Mr.Fox
Ehdottaisin koko käyttöjärjestelmän uudelleenasennusta. Ei tuo koko homma aivan terveeltä kuulosta. Käyttis ja virustorjunta kuntoon ja FireFoxilla nettiin.
Virustorjunnat laitoin tossa jo joku aika sitten kuntoon.
Tein myös vähän muita puhdistus- ja korjaustoimenpiteitä.

Levyn eheytys tai muu vastaava ei onnisty, kun "levyllä on virheitä, aja Scandisk" tai vastaavaa ilmestyy, ja sitten kun yrittää vetää Scandiskin, tulee seuraavaa: "tarkistetaan tilanvaraustaulukoita, tarkistetaan kansioita, tarkistetaan tilanvaraustaulukoita, tarkistetaan...jne", tämä tulee ensin kymmenen kertaa, jonka jälkeen: " Scandisk on käynnistynyt uudelleen 10 kertaa, koska Windows tai toinen ohjelma on kirjoittanut tähän asemaan. Scandisk voi lopettaa ohjelman myöhemmin, jos suoritettavia ohjelmia lopetetetaan". Sitten koneen käynnistyessä(kokeiltu muistaakseni myös viansietotilassa) tehtävässä tarkastuksessa tarkastus pääsee melkein loppuun asti, kunnes kone jäätyy... lopullisesti.. --> Reset.

Kone muutenkin jäätyilee ihan mukavasti, mutta se saattaa johtaa juurensa vain 256mb RAM-muistista. Mutta siltikin.
Aika paskassa kunnossahan tuo on.......

Olisikos kenelläkään antaa sitten vaikka ihan neuvoja, miten voisin saada koneen taas "juhlakuntoon", lähes alkuperäistä vastaavaan, mitä pitäisi tehdä, miten?

Alkaa jo pikku hiljaa hermoki tähän koneeseen mennä.........


Edit. Ja mites tuon käyttöjärjestelmän uudelleenasennus sitten ihan käytännössä onnistuisi, jos mahdollista...?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Re: Re: Re: Ongelma Vol.2

Viestin lähetti Jamais Vu
Kone muutenkin jäätyilee ihan mukavasti, mutta se saattaa johtaa juurensa vain 256mb RAM-muistista. Mutta siltikin.
Aika paskassa kunnossahan tuo on.......

Edit. Ja mites tuon käyttöjärjestelmän uudelleenasennus sitten ihan käytännössä onnistuisi, jos mahdollista...?
750MHz - 256Mb pyörittelin itse aikoinani jopa XP:tä (jonkin aikaa jopa 128Mb) eli muistin määrästä tuo tökkiminen ei ainakaan johdu.

Käyttöjärjestelmän uudelleenasennus... kunhan muistat ottaa ensin talteen c-asemalta (tai mikä vain onkin boottaava osiosi) kaikki tarvitsemasi dokumentit ja käyttöjärjestelmälätty sisään. Käyttöjärjestelmähän asentuu melkein itsestään. Siinähän tuo osio formatoidaan samalla, jolloin kaikki mahdolliset pöpöt yms. katoavat maisemista. Tässä nyt pikaista ohjetta. Luen vielä tarkemmin tuota vikaraporttiasi ja tarkennan myöhemmin, jos keksin jotain erikoista.
 

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Re: Re: Re: Ongelma Vol.2

Viestin lähetti Mr.Fox

Käyttöjärjestelmän uudelleenasennus... kunhan muistat ottaa ensin talteen c-asemalta (tai mikä vain onkin boottaava osiosi) kaikki tarvitsemasi dokumentit ja käyttöjärjestelmälätty sisään. Käyttöjärjestelmähän asentuu melkein itsestään. Siinähän tuo osio formatoidaan samalla, jolloin kaikki mahdolliset pöpöt yms. katoavat maisemista. Tässä nyt pikaista ohjetta. Luen vielä tarkemmin tuota vikaraporttiasi ja tarkennan myöhemmin, jos keksin jotain erikoista.
Kiitoksia, kaikki vinkit ovat kyllä tarpeen.
Kyllähän noi koneen muusiikit, pelit, sun muut tärkeet ohjelmat saa aika helposti talteen.

Siiten pitäis vaan muistella, että Where the Fuck is my Käyttöjärjestelmälätty.... Luulis kuitenkin olevan tallessa.
Etsimään.... Jaaa pikaisen etsinnän tulos...huono. Kaikki muut mahdollset löytyy, mutta ei sitä.
Pitää yrittää varmaan sitten hommata jostain.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Noniin, tietokone-expertit!

Onko tietoa noista 17" näytöllä varustetuista kannettavista? Esimerkiksi Acerin 1802 on kiinnostava.

Onko muita merkkejä 17-tuumasella? Ja siinä puolentoista tonnin hujakoilla?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Viruksia

F-Securen Anti-Virus löysi koneesta seuraavat virukset: Exploit.CodeBaseExec ja Trojan-Downloader.Win32.VB.ft. Noiden poistaminen ei onnistu F-Securen automaattisella poistotoiminnolla. Miten nämä virukset toimivat ja miten ne saa pois?
 

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Re: Ongelma Vol.2

Viestin lähetti Mr.Fox
Ehdottaisin koko käyttöjärjestelmän uudelleenasennusta. Ei tuo koko homma aivan terveeltä kuulosta. Käyttis ja virustorjunta kuntoon ja FireFoxilla nettiin.
Sain ratkaistua ongelman, tai ainakin osan niistä, saamalla Firefoxin vihdoinkin toimimaan. Laitoin vain ajoitetuksi tehtäväksi kyseisen ohjelman avaamisen windowsin avaamisen uhteydessä ja Voila!, tai jotain..

Ja kyllä on muuten aivan valtava ero Internet Exploreriin: kaikki sivut todellakin nyt avautuvat ja paaaljon nopeammin.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
.fi domain

Tulipa ihan muuten vaan mieleen, että kuka mahtaa omistaa .fi domain tunnuksen? Siis tuon Suomessa käytettävän päätteen?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Virtalähdelaskuri

Google varmasti tietäisi tämänkin (se tietää muuten kaiken; AIVAN kaiken...), mutta mulla on nyt huono päivä enkä tahdo keksiä oikeita hakusanoja.

Eli eli... mistä löytyisi virtalähdelaskuri, joka arvioi laitteiston kokoonpanon perusteella virtalähteen suositeltavan wattimäärän?

Tämän osoitteen löysin joltain keskustelupalstalta (muropaketti?), mutta ainakaan tällä hetkellä ei suostu avautumaan.

EDIT: vai osaisiko joku sanoa suoraan seuraavan kokoonpanon toimivuuden/toimimattomuuden?

prosessori: Celeron 466MHz
muisti: 128Mb (2x 64Mb)
emolevyllä integroitu näytönohjain + äänikortti
CD-asema, verkkokortti yms. härpäkkeet

Varaston perukoilta löytyi ylimääräinen 145W virtalähde. Kannattaako edes yrittää?
 
Viimeksi muokattu:

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Re: Virtalähdelaskuri

Viestin lähetti Mr.Fox

Eli eli... mistä löytyisi virtalähdelaskuri, joka arvioi laitteiston kokoonpanon perusteella virtalähteen suositeltavan wattimäärän?

En mä usko, että tarttet tollasta wattimäärän laskuria. Itse olen sitä mieltä, että kunhan omistaa laadukkaan 350W virtalähteen, niin toimii oikeastaan mikä vaan kokoonpano...tietysti lisävirta ei ole pahitteeksi, mutta laatu on se, joka ratkaisee. Ei mitään ping-pong merkkejä.

Edit: tässä vielä joku linkki, jos siitä on apua.

http://www.jscustompcs.com/power_supply/
 
Viimeksi muokattu:

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Re: Viruksia

Viestin lähetti Uleåborgir
F-Securen Anti-Virus löysi koneesta seuraavat virukset: Exploit.CodeBaseExec ja Trojan-Downloader.Win32.VB.ft. Noiden poistaminen ei onnistu F-Securen automaattisella poistotoiminnolla. Miten nämä virukset toimivat ja miten ne saa pois?

Etsit kansion, missä nuo tiedostot majailevat. Poistat ne, tämän jälkeen Kilikkaat Oma tietokone-kuvakkeen kohdalla oikealla näppäimellä --> Ominaisuudet --> Järjestelmän palauttaminen --> Raksi siihen ylimpään kohtaan. Tämän jälkeen boottaat koneen. Itselläni ainakin poistuivat tuota kautta. KAnnattaa kuitenkin olla valppaana tuon troijalaisen kanssa tämän jälkeenkin. Aika sitkeä on.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Re: Virtalähdelaskuri

Viestin lähetti Mr.Fox


EDIT: vai osaisiko joku sanoa suoraan seuraavan kokoonpanon toimivuuden/toimimattomuuden?

prosessori: Celeron 466MHz
muisti: 128Mb (2x 64Mb)
emolevyllä integroitu näytönohjain + äänikortti
CD-asema, verkkokortti yms. härpäkkeet

250W virtalähde riittää tuollaiseen pakettiin varmasti. (todennäköisesti myös 230W)
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Re: Re: Virtalähdelaskuri

Viestin lähetti JustinCase
En mä usko, että tarttet tollasta wattimäärän laskuria. Itse olen sitä mieltä, että kunhan omistaa laadukkaan 350W virtalähteen, niin toimii oikeastaan mikä vaan kokoonpano...

http://www.jscustompcs.com/power_supply/
Laadukkaalla 350W virtalähteellä mä omaa konettani pyörittelenkin...

Ylimääräisistä käsiini eksyneistä osista vain kasailen toista kokoonpanoa, jos jollekin olisi siitä vaikka jotain iloa. Kuten sanottua mulla olisi ylimääräinen 145W virtalähde (Fortron/Source FSP145-60SP), josta voisin samalla hankkiutua eroon. Eilen mulle tarjottiin käytettyä 250W virtalähdettä (Enlight) hintaan 20e, jolla ko. kokoonpano varmasti toimisi, mutta en ottanut.

Tuo antamasi linkki on muuten sama, joka ei aukea.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Re: Re: Re: Virtalähdelaskuri

Viestin lähetti Mr.Fox


Tuo antamasi linkki on muuten sama, joka ei aukea.

Öh...kyllä se mulla aukeaa, kun siitä klikkaan. Anyway, en ajatellut, että sulla on tollanen "nuhapumppu" siinä hollilla...Meikä menee niin uusien virtojen mukana automaattisesti.
Mut kyllä se 250W pyörii varmana, jos sellaisen vielä hankit.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Mr. Fox:
145 wattia kuulostaa niin pieneltä teholta, että se voisi olla muinainen AT-standardin virtalähde. Cellu-alusta taas on muistaakseni ATX. Mikäli näin, et saa virtaliitintä emolevyyn kiinni.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Viestin lähetti Sid
145 wattia kuulostaa niin pieneltä teholta, että se voisi olla muinainen AT-standardin virtalähde. Cellu-alusta taas on muistaakseni ATX. Mikäli näin, et saa virtaliitintä emolevyyn kiinni.
FSP145-60SP on mATX-standardin mukainen virtalähde.

Unohdin muuten viimeksi mainita, että emolevy on DTK PRM-231. Joku hullu on näemmä pyörittänyt vastaavaa kokoonpanoa 110W powerilla. Kyllä mä taidan sittenkin ottaa viikonloppuna pienen askarteluprojektin...

Edelleenkään muuten tämä osoite ei suostu avautumaan mun koneellani. Ei edes sillä, jossa virtalähde on kiinni. Tulee vain ilmoitus "Operaatio aikakatkaistiin blaa blaa blaa...". Voisiko syynä olla käyttämäni
- 1 selain (Mozilla FireFox),
- X palomuuri (F-Secure Internet Security 2004) vai
- 2 käyttäjä (Mr.Fox).

Noista vaihtoehdoista voisi pelata lähes varmaa kakkosta ristivarmistuksella...
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Olen liittänyt näytönohjaimen televisioon S-Video-liitännällä ja katsellut sitä kautta BSplayerillä leffoja. Tähän asti olen aina vaihtanut tarpeen mukaan näytön ja TV:n välillä, eli en ole käyttänyt niitä yhtä aikaa. Kun nyt kokeilin tätäkin vaihtoehtoa, BSplayer temppuilee TV:n ruudussa. Avasin avi-tiedoston ja siihen tekstitykset sub-tiedostosta, mutta TV:n ruudussa näkyi vain musta laatikko, kun taas näytössä video pyöri normaalisti. Tekstitys näkyi molemmissa ruuduissa. Jos joku saa tästä väsyneenä kirjoitetusta tekstistä selvää ja tietää/arvaa mistä tämä temppuilu johtuu, neuvoja otetaan vastaan. Käyttis on Win XP Home ja näytönohjain on Radeon 9800 Pro.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Linkki toimii kyllä Firefoxilla (versiot 1.0 & 0.7) mainiosti.

No, aikani kuluksi kokeilin laskurilla kokoonpanoasi. PSU:n kokonaistehon tulisi olla vähintään 134W. Oletin seuraavat kohdat: kiintolevyjä on yksi, cd-asema vain lukeva, muistit PC66 tai PC100 SDRAMia, ei usb-laitteita eikä kotelotuulettimia.

Kokonaisteho ei kerro täyttä totuutta virtalähteen riittävyydestä, mutta et paljon menetä kokeilemalla.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti vintsukka
Olen liittänyt näytönohjaimen televisioon S-Video-liitännällä ja katsellut sitä kautta BSplayerillä leffoja. Tähän asti olen aina vaihtanut tarpeen mukaan näytön ja TV:n välillä, eli en ole käyttänyt niitä yhtä aikaa. Kun nyt kokeilin tätäkin vaihtoehtoa, BSplayer temppuilee TV:n ruudussa. Avasin avi-tiedoston ja siihen tekstitykset sub-tiedostosta, mutta TV:n ruudussa näkyi vain musta laatikko, kun taas näytössä video pyöri normaalisti. Tekstitys näkyi molemmissa ruuduissa. Jos joku saa tästä väsyneenä kirjoitetusta tekstistä selvää ja tietää/arvaa mistä tämä temppuilu johtuu, neuvoja otetaan vastaan. Käyttis on Win XP Home ja näytönohjain on Radeon 9800 Pro.
Laita Radeonin asetuksissa teatteritila käyttöön. Silloin tv:ssä pyörii video ja monitori voi olla normaalissa työpöytäkäytössä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Viestin lähetti Sid
Linkki toimii kyllä Firefoxilla (versiot 1.0 & 0.7) mainiosti.

No, aikani kuluksi kokeilin laskurilla kokoonpanoasi. PSU:n kokonaistehon tulisi olla vähintään 134W. Oletin seuraavat kohdat: kiintolevyjä on yksi, cd-asema vain lukeva, muistit PC66 tai PC100 SDRAMia, ei usb-laitteita eikä kotelotuulettimia.

Kokonaisteho ei kerro täyttä totuutta virtalähteen riittävyydestä, mutta et paljon menetä kokeilemalla.
Mulla ei FireFox 1.0 suostu avaamaan; ei vaikka palomuurin ottaisi kokonaan pois käytöstä. Aika vahva vierasvoitto tulossa edellisestä veikkauksesta...

Olettamasi kokoonpano meni lähes täysin oikein. En tosin itsekään tiedä vielä aivan tarkkaa, mutta jotain tähän suuntaan:
- yksi kiintolevy (6,5Gt)
- yksi CD-ROM asema
- yksi CD-RW asema
- yksi SDRAM 64Mb PC100
- yksi SDRAM 64Mb PC133
- ei USB-laitteita
- ei kotelotuulettimia

Manuaalin mukaan emo tukee PC100 muistia, mutta hienosti toi PC133:kin löytyy. Olisikohan mahdollisesti edellinen omistaja tehnyt jotain BIOS-päivitystä tms. Itse en ainakaan ole.

Kyllä mä tota pikkupoweria sentään testaan, mutta taidan käydä huomenna hakemassa joka tapauksessa sen 250W virtalähteen. Eiköhän siitäkin jotain iloa ole ainakin johonkin rakennusprojektiin.

Kiitokset Sid ajankulutuksestasi...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös