Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 866 344
  • 19 233

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Tekeekö tietokoneen asettaminen toiseen asentoon (pystyasennosta vaaka-asentoon) vakavaa haittaa nykyisille kiintolevyille tai muille osille? DVD-asema tuossa koneessa on pystyasennossa, joten se tulisi uudessa asennossa olemaan vaakasuorassa.

Ei tee mitään haittaa. Kunhan et käynnissäolevaa konetta mielellään kauheasti kääntele.

Tekee haittaa. Kovalevyjen laakerit kuluvat käytössä ja vaihto pystyasennosta vaaka-asentoon tai toisin päin ei tee niille hyvää. Lukupäähän saattaa päteä sama.

DVD-asemilla ei niin suurta merkitystä. Tietysti DVD-asemillakin toiset asemat kestävät selvästi paremmin pystyasentoa.
 

Chipa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura ja New York Rangers
iMac

Nyt on sitten elämän ensimmäinen Mac talossa ja vaikuttaa hyvin potentiaaliselta vehkeeltä. Windowsia aina käyttäneenä on tosin pieniä ongelmia jo ehtinyt tulla, mutta nekin jo ratkaistu. Kysyisinkin Jatkoajan Mac-neroilta että mitkä olisivat sellaisia applikaatioita tai muita ohjelmia, joita kannattaisi tähän vehkeeseen ladata?
 

Hurjis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pitänyt tässä ensimmäistä kertaa häärätä nettisivuja ja domainin kanssa ollut pieniä ongelmia. Ostin GoDaddy.com:sta domainin ja parin CNAME-tietueen lisäämisellä DNS-asetuksiin sain sen toimimaankin normaalisti. Tuo godaddy.com asettaa käsittääkseni itsestään name serverit, enkä ole mennyt niihin koskemaan, mutta silti sähköpostiin on tullut godaddyn tuelta viestiä, että he ovat saaneet pyynnön minun domainin name servereiden muuttamisesta. Kun sivusto ja domain kuitenkin toimii hyvin niin tarviikos tuosta ilmoituksesta välittää?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Nyt on sitten elämän ensimmäinen Mac talossa ja vaikuttaa hyvin potentiaaliselta vehkeeltä. Windowsia aina käyttäneenä on tosin pieniä ongelmia jo ehtinyt tulla, mutta nekin jo ratkaistu. Kysyisinkin Jatkoajan Mac-neroilta että mitkä olisivat sellaisia applikaatioita tai muita ohjelmia, joita kannattaisi tähän vehkeeseen ladata?

Riippuu varmaankin siitä mihin konetta käytät? Omalle koneelleni olen asentanut aika vähän softaa oletusohjelmien lisäksi. NetNewsWire RSS-feedeihin, Adium irccaamiseen ja Kindle refrenssikirjastoksi. Viihdepuolelta löytyy eViihde (elisaviihteen hallintasofta) + VLC, Photoshop ja PhotomatixPro kuvankäsittelyyn. Työn puolesta löytyy vielä VirtualBox linuxin ajamiseen ja MS Office sekä iTerm2 terminaaliksi ja Xcode koodaamiseen.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Mikä helvetin oma maailmansa toi Ilta-Sanomien verkkosivusto on ja ennen kaikkea niiden IS-TV? Kaikki päivitykset pitäisi koneella olla kunnossa, minkään muun sivuston kanssa ei tule ongelmia, mutta IS - aina ongelmia. Yrität katsoa videoita, välilllä toimii ja suurimmaksi osaksi ei. Jo pelkkä etusivun avaaminen jumittaa ja todella usein 1-2 minuutin odottamisen jälkeen tulee teksti Adobe... kaatui. Korostan, kaikki päivitykset mitä noin yleensäkin tulee tehtyä, on tehty ja muilla sivuilla ei mitään ongelmia.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Missä vika, kun avaan rullalla uuden sivun, niin näkyy edellinen samaan aikaan auki oleva sivu ja uusi ei lataudu? Tätä tekee vain google chromella.
 

Chipa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura ja New York Rangers
Riippuu varmaankin siitä mihin konetta käytät? Omalle koneelleni olen asentanut aika vähän softaa oletusohjelmien lisäksi. NetNewsWire RSS-feedeihin, Adium irccaamiseen ja Kindle refrenssikirjastoksi. Viihdepuolelta löytyy eViihde (elisaviihteen hallintasofta) + VLC, Photoshop ja PhotomatixPro kuvankäsittelyyn. Työn puolesta löytyy vielä VirtualBox linuxin ajamiseen ja MS Office sekä iTerm2 terminaaliksi ja Xcode koodaamiseen.

Mitä ohjelmaa käytät rar-tiedostojen purkamiseen, kun winraria ei tuohon saa?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Isäukon kone temppuilee jännästi. Chrome antaa yhteyden nopeudeksi 25-40 megaa, mutta firefox ainoastaan 3-5 megaa. Lisäosat ja liitännäiset ja itse selain ajantasalla. Kokeiltu ilman lisäosia, ei vaikutusta. Jotain ideaa mikä mättää?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Mitä ohjelmaa käytät rar-tiedostojen purkamiseen, kun winraria ei tuohon saa?

En wareta, joten en tarvitse rarrien purkua, mutta nopea googletus ehdotti unRARx nimistä ohjelmaa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Isäukon kone temppuilee jännästi. Chrome antaa yhteyden nopeudeksi 25-40 megaa, mutta firefox ainoastaan 3-5 megaa. Lisäosat ja liitännäiset ja itse selain ajantasalla. Kokeiltu ilman lisäosia, ei vaikutusta. Jotain ideaa mikä mättää?

Firefox näyttää väärin minullakin speedtest.netin kautta netin nopeuden. Firefoxilla Speedtest näyttää 64Mbps kun taas Googlen Chromella 82Mbps eli veikkaan että Firefox pykii niin minulla kuin isäukollasikin.

Jos haluat testata parhaiten netin nopeutta niin lataa joku nettinopeuden tarkkailuohjelma kuten vaikka NetMeter Portable (ei vaadi asennusta) http://www.portablefreeware.com/?id=534 ja lataa Funetista 1 GB kokoinen null-tiedosto ja katso Netmeterillä millä nopeudella kone sitä tiedostoa lataa.

Itse siirryin pari kuukautta sitten pois Firefoxista jatkuvien pienten ongelmian takia ja en ole siirtymässä takaisin Chromesta firefoxiin.

-Tinke
 

gebardi

Jäsen
Olen pitänyt vanhaa läppäriäni kakkos koneena ja siihen oli asennettuna Ubuntu 10. jotain.

Nyt olen yrittänyt asentaa siihen Lubuntua cd:ltä. Eli BIOS:sta olen laittanut koneen käynnistymään cd:ltä ja sitä kautta olen päässyt asentamaan. Mutta. Kun olen valinnut kielen ja siirryn eteenpäin menee kone jumiin. Näyttö menee pimeäksi eikä mitään tapahdu.

Ja syy tuon Lubuntun asennukseen on se, että Ubuntun päivityksessä meni jotain vikaan eikä kone Ubuntu enää käynnistynyt vaan kone meni jumiin.

Anyone? Onko kovalevy rikki vai enkö vain osaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Ja syy tuon Lubuntun asennukseen on se, että Ubuntun päivityksessä meni jotain vikaan eikä kone Ubuntu enää käynnistynyt vaan kone meni jumiin.

Anyone? Onko kovalevy rikki vai enkö vain osaa.

Onko kone piuhalla kiinni verkossa? Jossain ubuntu 10.. jotain versiossa meni wlan ajuri sekaisin jonkun päivityksen johdosta ja koko paska lakkasi toimimasta.

Pääsetkö komentoriville? alt-f4 esim. voi päästää. Jos niin: sudo apt-get dist upgrade, voi autta.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Nyt olen yrittänyt asentaa siihen Lubuntua cd:ltä. Eli BIOS:sta olen laittanut koneen käynnistymään cd:ltä ja sitä kautta olen päässyt asentamaan. Mutta. Kun olen valinnut kielen ja siirryn eteenpäin menee kone jumiin. Näyttö menee pimeäksi eikä mitään tapahdu..

Kokeile ladata ns. alternate install eli tekstiasennus CD (löytyy tuolta ubuntu-fi.orgista). Olen tätä kautta joskus saanut ubuntun asennettua, kun ei ole normaalilla tavalla onnistunut. Tekstiasennus on toki pykälää hankalampi, siinä taitaa olla vähän teknisempää kieltä kuin normaalissa asennuksessa ja pitää ehkä osata vastata vähän useampaan kysymykseen. Ei kuitenkaan mitään avaruustiedettä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Facebookiin kiinnittyi joku "sweetim", miten tuosta pääsee helpoimmin eroon? V**tu!
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.

tuossa ois ohjeet miten sweetimin saa poistettua:

How to remove / uninstall SweetIM

Tämähän se ongelma onkin. Ei löydy koko ohjelmaa luettelosta, mutta kyllä se vaan tuolla roikkuu.

Pitäisköhän käynnistää kone uudestaan?

EDIT: eipä auttanut. SweetIMuninstaller oli luettelossa ja yritin käynnistää sen, mutta ei tulosta. Sitten poistin koko ohjelman, mutta ei edistystä. Paskansviddu näitä "takiaisia".
 
Viimeksi muokattu:

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Facebookiin kiinnittyi joku "sweetim", miten tuosta pääsee helpoimmin eroon? V**tu!

Mitä selainta käytät? Jos käytät Chromea, niin katso asetukset > laajennukset ja onko se siellä. Jos on, niin sieltä se onnistuu poistamaan helposti.
 

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Ainiin, olihan tässä oma ongelmakin. Onko kellään mitään hajua tästä:

Aina välillä kun tietokone menee lepotilaan itsestään eli näyttö pimeeksi, niin joskus näyttö jumittuu siihen samaan pimeeseen tilaan sillä erotuksella, että se tällä kertaa näyttää hieman vaaleammalta. Hankala selittää. Tämähän lähtee pois vasta uudelleen käynnistettyä. Windows antaa jotain virheilmoitusta "blue screen".

Takuuseen ei enää mene, sillä kesällä loppui 2 vuoden takuu. Onko kellään kokemusta tai ratkaisua tähän?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ainiin, olihan tässä oma ongelmakin. Onko kellään mitään hajua tästä:

Aina välillä kun tietokone menee lepotilaan itsestään eli näyttö pimeeksi, niin joskus näyttö jumittuu siihen samaan pimeeseen tilaan sillä erotuksella, että se tällä kertaa näyttää hieman vaaleammalta. Hankala selittää. Tämähän lähtee pois vasta uudelleen käynnistettyä. Windows antaa jotain virheilmoitusta "blue screen".

Takuuseen ei enää mene, sillä kesällä loppui 2 vuoden takuu. Onko kellään kokemusta tai ratkaisua tähän?

Blue screen of death (STOP error) information in dump files.

Asenna tämä ja pastea tulos vaikka tähän ketjuun niin koetataan katsoa missä voisi olla vika.

-Tinke
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös