Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 855 068
  • 19 216

Kempula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Liverpool, Leijonat, Team Jatkis
Olisi tarkoitus tuplata tietokoneen muistin määrä (nykyään 1Gt) ja siihen liittyen muutama kysymys.

1. Jos olen oikein ymmärtänyt emolevyn (Asus K8N-E) spekseistä, siihen kelpaa vain DDR-muistikammat ja maksimiväylänopeus (vai mikä se on?) 400 MHz... olenko oikeassa?

2. Muistikammat olisi hyvä olla parettain ja mielellään saman valmistajan tekemiä? Eli nykyisen 2x512 Mt sijasta 2x1Gt eikä 1x2gt?

2. Miksi DDRII-muistit ovat paljon halvempia kuin DDR-muistit, vaikka käsittääkseni DDRII on uudempaa tekniikkaa.

3. Mistä verkkokaupasta saisi halvalla esim. DDR400-muistia?

4. Parantaako muistin tuplaaminen koneen suorituskykyä pelikäytössä, kun käytössä on AMD Sempron 64-Bit 1,6 GHz, GeForce 7600 GS ja Windows XP 64-Bit.

Toivottavasti tuossa oli tarpeeksi infoa ja kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä.
 

Dominator131

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
4. Parantaako muistin tuplaaminen koneen suorituskykyä pelikäytössä, kun käytössä on AMD Sempron 64-Bit 1,6 GHz, GeForce 7600 GS ja Windows XP 64-Bit.

Kyllä parantaa. Toisaalta jotkin uusimmat pelit tarvitsevat enemmän prosessoria, kuin muistia, esimerkiksi Supreme Commander. Muihin muistia koskeviin kysymyksiin en jaksa etsiä vastausta, googlella ne löytää helposti jos osaa vähän englantia =p
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Sisällysluettelo kysymys. Miten perkeleessä saan aloitettua johdannon sivulta kolme, kun kaksi ensimmäistä sivua minulla on sisällysluetteloa ja niitä ei numeroida. Mikä avuksi?
 

goofy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jouduin asentamaan Windows XP:n uudelleen, mutta teksti näyttää nyt vähän erilaiselta kuin ennen sekä Outlookissa että Firefoxissa. Voiko jotain kenties olla väärin asennettuna? Olen kyllä kokeillut muuttaa resoluutiota yms. mutta sekään ei auttanut.
 

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Jouduin asentamaan Windows XP:n uudelleen, mutta teksti näyttää nyt vähän erilaiselta kuin ennen sekä Outlookissa että Firefoxissa. Voiko jotain kenties olla väärin asennettuna? Olen kyllä kokeillut muuttaa resoluutiota yms. mutta sekään ei auttanut.

Oletko asentanut näytönohjaimesi ajurit koneelle? Luulisin, että tuo helpottaisi kummasti.
 

Spac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sarı ve siyah, HIFK, Ketterä
En tiedä, eikä tullut juuri etsiskeltyä, onko täällä omaa ketjua viruspöpöille sun muille ärsyttäville haittatekijöille. Ajattelin kuitenkin avautua asiastani tänne.

Käynnistettyäni koneen valitsen normaalisti oman profiilini, jonka jälkeen kuuluu se asteriski-ääni, eli se helvetin ärsyttävä "döks". Kun päästään vihdoin XP:n puolelle, ruutuun tulee valitus, että system32-hakemistosta puuttuu tiedosto fud.exe, ja että sitä pitäisi etsiä sitten searchin avulla. Olen etsinyt tietoa tiedostosta ja se on ilmeisesti jonkinlainen patcher. Mutta onko se todella tarpeellinen, vai onko kyseessä joku spyware-homma?

Toinen asia, joka on viime aikoina todella vituttanut, on nettiyhteyden totaalinen sammahtaminen n. 10 minuuttia yhteyden muodostuksesta. Asia nollaantuu vasta uudelleenkirjautumalla tai muuten boottaamalla. Mistä voisi johtua? Tämäkin varmasti joku pöpö.

Tätäkin viestiä kirjoittaessani jo pelottaa, että kun painan "Lähetä viesti"-painiketta, on tuo yhteys jo ajanut itsensä alas. Osoiterivin painikkeet muuttuvat harmaiksi (Mozilla), ja uuteen osoitteeseen mentäessä "Lopeta sivun lataus"-painike vain hitusen välähtää. Tämähän kielii vain siitä, että "joku" sen sivun latauksen lopettaa.

Kyllä tekee netissä asioimisen todella hankalaksi. Pitäisi kylmästi vain siirtää kaikki tärkeä data (musat+valokuvat ja tekstit) ulkoiselle kovolle. Sen jälkeen formaattiin koko hurja 60 Gb:n kiintolevy..
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Jouduin asentamaan Windows XP:n uudelleen, mutta teksti näyttää nyt vähän erilaiselta kuin ennen sekä Outlookissa että Firefoxissa. Voiko jotain kenties olla väärin asennettuna? Olen kyllä kokeillut muuttaa resoluutiota yms. mutta sekään ei auttanut.

Villi veikkaus, fontin pehmennys on poissa päältä. Eli näytön ominaisuuksista ulkoasu-välilehti ja sieltä "tehosteet" nappi. Näyttöfonttien pehmennys päälle ja pehmentäjäksi Clear Type. Voi toki olla myös näytönohjaimen ajureista kiinni.
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
En tiedä, eikä tullut juuri etsiskeltyä, onko täällä omaa ketjua viruspöpöille sun muille ärsyttäville haittatekijöille. Ajattelin kuitenkin avautua asiastani tänne.

Käynnistettyäni koneen valitsen normaalisti oman profiilini, jonka jälkeen kuuluu se asteriski-ääni, eli se helvetin ärsyttävä "döks". Kun päästään vihdoin XP:n puolelle, ruutuun tulee valitus, että system32-hakemistosta puuttuu tiedosto fud.exe, ja että sitä pitäisi etsiä sitten searchin avulla. Olen etsinyt tietoa tiedostosta ja se on ilmeisesti jonkinlainen patcher. Mutta onko se todella tarpeellinen, vai onko kyseessä joku spyware-homma?

Toinen asia, joka on viime aikoina todella vituttanut, on nettiyhteyden totaalinen sammahtaminen n. 10 minuuttia yhteyden muodostuksesta. Asia nollaantuu vasta uudelleenkirjautumalla tai muuten boottaamalla. Mistä voisi johtua? Tämäkin varmasti joku pöpö.

Tätäkin viestiä kirjoittaessani jo pelottaa, että kun painan "Lähetä viesti"-painiketta, on tuo yhteys jo ajanut itsensä alas. Osoiterivin painikkeet muuttuvat harmaiksi (Mozilla), ja uuteen osoitteeseen mentäessä "Lopeta sivun lataus"-painike vain hitusen välähtää. Tämähän kielii vain siitä, että "joku" sen sivun latauksen lopettaa.

Kyllä tekee netissä asioimisen todella hankalaksi. Pitäisi kylmästi vain siirtää kaikki tärkeä data (musat+valokuvat ja tekstit) ulkoiselle kovolle. Sen jälkeen formaattiin koko hurja 60 Gb:n kiintolevy..


Oisko tässä ratkaisu fud.exe:en:
http://www.suggestafix.com/lofiversion/index.php/t29076.html
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
näyttis

Ostin uuden koneen ja pelien kanssa on ongelmia.

Eli näytönojain temppuilee. Call of Duty 4 ja PES2008 pelit mm. eivät suostu käynnistymään. Eikä ole wareja joten ei siitä sen enempää.

PES2008 herjaa mm. "video card does not have necessary specifications (VRAM 64mb)"

Näyttis on ATI RADEON 3850 512Mb. ATi Catalyst 8.3 ja Dirextx 10 asennettuina. Mikähän on ettei toimi?

kysyy tyhmä
 

goofy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Villi veikkaus, fontin pehmennys on poissa päältä. Eli näytön ominaisuuksista ulkoasu-välilehti ja sieltä "tehosteet" nappi. Näyttöfonttien pehmennys päälle ja pehmentäjäksi Clear Type. Voi toki olla myös näytönohjaimen ajureista kiinni.

Hyvä veikkaus! Näyttöfonttien pehmennys oli kyllä päällä, mutta oli valittu Standardi. Auttoi kun valitsin Clear Type. Kiitos avusta!
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
PC peleistä

Veljenpoika täyttää vuosia viikonloppuna (6v) ja tuohan tietenkin on innokas pelailemaan kaikkia pelejä. Pikku kaveri on silloin tällöin käynyt täällä luonani kylässä ja aina pitää päästä pelailemaan ikivanhaa F1 peliä vuodelta 2000. Tämä siksi, että minulla on ratti ja polkimet.

Nyt ajattelin ja itse asiassa jo lupasin viedä kierrätystyyliin lahjaksi tuon ratin ja polkimet pojalle. Siellä on ihan uusi PC käytössä ja ryhdyinkin pohtimaan, saako tuollaisia vanhoja pelejä ja ratti+polkimet (Saitek R440) pelaamaan uusienkinPC vehkeiden kanssa ? Jos toimivat niin voisin pojalle hankkia vielä jonkun rallipelin formulan oheen, mutta itselläni ei ole mitään hajua mikä toimii minkä kanssa. Tiivistetysti voisi siis kysyä, että vanha peli ja vanhat laitteet (ratti,polkimet), toimivatko uusissa PC koneissa ?

Ohjaimen tarvitsen ratille, mutta sen sain ainakin viimeksi netistä ladattua.
 

Erik Loka

Jäsen
Luulisin että toimii, jos vain liitännät saat sopimaan ja löydät tosiaan oikean ajurin. Liitännät sopii varmasti jos kyseessä on pöytäkone, ja ajuriin kattelet Vistan version jos se on käytössä. Tosin voi olla että XP:n ajurikin käy, kun tuossa Vistassahan saa ohjelmia toimimaan XP-yhteensopivuustilassa.
Tuosta en tosin ole varma kun ei ole itsellä käytössä..
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ohjaimen tarvitsen ratille, mutta sen sain ainakin viimeksi netistä ladattua.
R440:sta on itseasiassa muutamakin eri versio ja Vista ajuritkin löytyy. Ongelmaksi voi muodostua force feedback, jonka toimintaan saaminen usein vaatii pientä rekisterin edittiä.
 

blazee

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kärpät, Ducks, Capitals, Red Wings, Penguins!
Huomenta.

Tuli tuossa eilen postissa Buffalo DriverStation 500GB ulkoinen kovalevy(HD-HS500U2). Ongelma on, että en saa sitä mitenkään asentumaan. Normaalistihan XP löytää ajurit näille itsestään. Nyt ei löydä, eikä myös mukana tulleelta CD:ltä tunnu löytyvän. Eli pistän kovalevyn kiinni USB-kaapelilla, hetken päästä oikeassa alakulmassa tulee "uusi laite löydetty Buffalo inc. USB-SATA" tämän jälkeen Windows heittää ruudun missä pyydetään laittamaan asennus CD levyasemaan. Tai valitsemaan ohjain itse. Asennus CD on sisässä, ja olen valinnut kummatkin vaihtoehdot, mutta aina tulee ettei ajureita löytynyt? Mitä teen nyt väärin?

Kiitos!
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Netti hiljeni

Himassa käytössä langaton kaapelimodeemi ja eilen tuli stoppi netin käyttöön, koska...

Mulla oli käytössä F-Securen tietoruvahärdelli, jonka virusturvan päivityksen loppu tuossa parisen viikkoa sitten, mutta ymmärtääkseni palomuuri toimii tämänkin jälkeen ok. No, eilen sitten jostain syystä langaton yhteys modeemin ja koneen välillä vapui, kävin nappaamassa modeemin virrat pois ja uudestaan päälle. Tämän jälkeen nettiselain ei enää tuntunut toimivan millään. Tein vianmäärityksen ja herjana oli, että http- https- ja ftp -protokollien kans on ongelmia, syynä ilmeisesti palomuuri (mainitsi, että jotkut tietyt portit on "suljettuna"). No, nasevana kaverina poistin sit koko F-Securen, kun ajattelin että hetken verran voin mennä Windowsin omallakin palomuurilla, kun oli yks tärkee duuni saatava tehtyä.

Mutta tilanne ei muuttunut minnekään. Palauttelin järjestelmän aiempaan palautuspisteeseenkin, kun ajattelin, et joku asetus on vaan valahtanu vituralleen. Mut ei.

Aamulla pistin koneen taas tulille ja toivoin, et pitkä yö olis lepyttäny koneen mielen, mutta edelleen herjaa palomuurista.

Näistä kun en mitään itse sinällään ymmärrä, niin tuli vaan mieleen, et voisko siinä itse modeemissa olla nyt joku bugi, vai viittaako tää nyt puhtaasti softavikaan itse tietokoneessa?

Jos joku ymmärtää selostuksesta jotain, niin kaikki apu on tervetullutta. Sunnuntaina palaan kotikoneen ääreen, jolloin voin jotain tänne ilmestyneitä "kikkoja" kokeilla.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Himassa käytössä langaton kaapelimodeemi ja eilen tuli stoppi netin käyttöön, koska...
Palomuuri ei saa katkaistua "fyysistä" WLAN-yhteyttä, vaan pelkästään estettyä liikenteen.

Onko koneesi yhdistetty WLAN-verkkoon?

Mikäli ei ole:

Saatko lainaksi jostain esimerkiksi toisen tietokoneen, jota voit koittaa yhdistaa omaan langattomaan verkkoosi (kaverin kännykkä jne)? Onko modeemissa jokin WLAN-merkkivalo, jonka pitäisi palaa?

WLAN-verkkojen korjaus ilman että pääsee paikan päälle näkemään tilanteen on melko vaikeaa. Vika yhteydessä voi olla melkein missä vaan. Testaa myös piuhan kanssa, toimiiko netti siten.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Palomuuri ei saa katkaistua "fyysistä" WLAN-yhteyttä, vaan pelkästään estettyä liikenteen.

Onko koneesi yhdistetty WLAN-verkkoon?

Mikäli ei ole:

Saatko lainaksi jostain esimerkiksi toisen tietokoneen, jota voit koittaa yhdistaa omaan langattomaan verkkoosi (kaverin kännykkä jne)? Onko modeemissa jokin WLAN-merkkivalo, jonka pitäisi palaa?

WLAN-verkkojen korjaus ilman että pääsee paikan päälle näkemään tilanteen on melko vaikeaa. Vika yhteydessä voi olla melkein missä vaan. Testaa myös piuhan kanssa, toimiiko netti siten.

Verkko sinällään toimii, eli modeemin "antennista" kyllä signaali lähtee, koska käytin kännykän nettiä illalla nimenomaan sillä signaalilla. Modeemissa palavat juuri ne valot kuin aiemminkin ja tietokone ilmoittaa signaalin voimakkuudeksi "Hyvä"...

Kokeilin eilen tuota piuhaakin, mutta silloin F-securen muuri oli vielä ylhäällä, mutta explorer takkuili siitä huolimatta.

Huomioitavaa siis on, että "jotain" explorer kyllä lataa ja pari kertaa vahingossa sain nettisivun pitkällä odottelulla (n. 10 min) rykäistyä ruutuun, mutta siis pääosin tuli virheilmoitus ja explorer kehotti tekemään vikadiagnoosin.

Että näin...
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Asennus CD on sisässä, ja olen valinnut kummatkin vaihtoehdot, mutta aina tulee ettei ajureita löytynyt? Mitä teen nyt väärin?
Ehdotan triviaalia ratkasua, sen jälkeen prot saa kertoa missä oikea syy voisi olla. Oletko vain lykännyt asennus-CDn sisään ja nyt ajuri etsitään automaattisesti siltä? Tällöin usein automaattinen haku löytää vain cd:n juuressa olevan ajurin, luultavasti sille pitää kertoa 'Browse ja sieltä kansio missä ajureita XPhen' ja ok ni jo voisi löytyä ja toimia.
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Huomenta.

Tuli tuossa eilen postissa Buffalo DriverStation 500GB ulkoinen kovalevy(HD-HS500U2). Ongelma on, että en saa sitä mitenkään asentumaan. Normaalistihan XP löytää ajurit näille itsestään. Nyt ei löydä, eikä myös mukana tulleelta CD:ltä tunnu löytyvän. Eli pistän kovalevyn kiinni USB-kaapelilla, hetken päästä oikeassa alakulmassa tulee "uusi laite löydetty Buffalo inc. USB-SATA" tämän jälkeen Windows heittää ruudun missä pyydetään laittamaan asennus CD levyasemaan. Tai valitsemaan ohjain itse. Asennus CD on sisässä, ja olen valinnut kummatkin vaihtoehdot, mutta aina tulee ettei ajureita löytynyt? Mitä teen nyt väärin?

Kiitos!


Buffalo’s DriveStation USB 2.0 Hard Drive lets you store, backup, or easily transport various files, including huge multimedia files too large to fit on a USB key. Just plug it into your computer and it installs automatically with Windows 2000, XP, or OS-X computers (Windows 98 systems will need to install USB drivers).

Eli sen pitäisi toimia kyllä automaattisesti. :)

Varalta vielä linkki:
http://www.ardata.no/PartDetail.aspx?q=p:1351810;b:1249;pl:1
http://www.buffalo-technology.com/products/external-drives/drivestation/drivestation/
 

blazee

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kärpät, Ducks, Capitals, Red Wings, Penguins!
Niinpä, eipä vaan toimi. Olen myös ladannut Buffalon sivulta ajurit, ja valinnut "asennuksessa" kansion, johon purin ajurit. Eipä asennu. Ihmetyttää vaan, että miksi ei automaattisesti asennu, eikä asennu vaikka osoittaa ajureiden paikan. Toiseen läppäriin (Vista) laite asentui muutamassa sekunissa automaattisesti.

Hakannut nyt puoli päivää päätä tyhjään seinään, ja en ole edennyt yhtään.
 

efektimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Niinpä, eipä vaan toimi. Olen myös ladannut Buffalon sivulta ajurit, ja valinnut "asennuksessa" kansion, johon purin ajurit. Eipä asennu. Ihmetyttää vaan, että miksi ei automaattisesti asennu, eikä asennu vaikka osoittaa ajureiden paikan. Toiseen läppäriin (Vista) laite asentui muutamassa sekunissa automaattisesti.

Hakannut nyt puoli päivää päätä tyhjään seinään, ja en ole edennyt yhtään.

Olet luultavasti tätä jo kokeillutkin, mutta sanon nyt kumminkin kaiken varalta. Sammuta kone, pistä piuhat kiinni, käynnistä kone.
 

blazee

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kärpät, Ducks, Capitals, Red Wings, Penguins!
Olet luultavasti tätä jo kokeillutkin, mutta sanon nyt kumminkin kaiken varalta. Sammuta kone, pistä piuhat kiinni, käynnistä kone.

Kyllä, ei mitään apua. Kiitoksia kuitenkin.


Hohhoijaa, ensimmäistä kertaa tietokoneidan kanssa tällainen ettei tiedä enään mitä tekisi. On latailtu valmistajan sivuilta kaikenmaailman "Drivers" tiedostoja, mutta aina sama tulos. "Laitetta ei asennettua, koska ohjattu toiminto ei löydä tarvittavaa ohjelmistoo." Sama tulos, pisti sitten CD:n sisään ja hauksi CD-aseman, tai valmistajan sivuilta ladatun Drivers kansion. Ohjeissakin vain sanotaan, että pitäisi asentua automaattisesti. SP2 on asennettuna minun XP:ssäni.

Itselläni ei ole enään keinoja, toivottavasti joku tietokone guru saisi tämän ongelman ratkaistua.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Kannettavaa ostamassa

Olen miettinyt jo jonkin aikaa, jos ostaisin kannettavan koneen 17'' näytöllä.

Onko teillä oman käden kokemuksella tai muutenvaan suositella mitään hyvää konetta hinta/laatusuhteeltaan?

Paras mitä olen löytänyt tähän mennessä on luultavasti HP Pavilion dv9740-kannettava.

Mutta antakaa toki vinkkejä!
 

Särki

Jäsen
Olen miettinyt jo jonkin aikaa, jos ostaisin kannettavan koneen 17'' näytöllä.

Onko teillä oman käden kokemuksella tai muutenvaan suositella mitään hyvää konetta hinta/laatusuhteeltaan?

Paras mitä olen löytänyt tähän mennessä on luultavasti HP Pavilion dv9740-kannettava.

Mutta antakaa toki vinkkejä!

Uusin MikroPC 03/2008 testasi 17" työpöytälannettavat ns "mediamyllyt", käy lukemassa olisiko avuksi.
HP Compaq 8710p mPC-voittaja ja Acer Travelmate 7720G mPC-valinta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös