Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 856 894
  • 19 216

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ei kannata ostaa mitään uutta ennen kuin on tiedossa, että se on tarpeen. Kun painat virtanapista niin pyöriikö tuulettimet? Alkaako kovaleyvy pyöriä? Näiden ongelmien paikantaminen on oikeasti aika hankalaa. Tee ensin tuo CMOS/patteri juttu, katsotaan jos tiedettäisiin että mikä mättää. BIOS:in pitäisi AINA tulla ruudulle kun koneen käynnistää, jos ei niin sitten aletaan etsiin miksi.

Niin ja voit koittaa ottaa virrat pois kaikista kovalevyistä yms. pääasia että saadaan ensin se bios näkyviin. Ihan sama onko vanha vai uusi näyttis käytössä. Sitten voidaan jo vähän sulkea asioita pois päiväjärjestyksestä.

Tuulettimet lähtevät pyörimään hienosti ja kone käynnistyy ihan normaalin oloisesti muutenkin, jos ei yritä F1/2 mikä ikinä olikaan päästä Biosiin käsiksi. Muuten pysyy käynnissä vaikka ikuisesti ja tuulettimet pyöriväy yms.

Mutta huomenna ensimmäisenä koitettava tuota yllämainittua!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuulettimet lähtevät pyörimään hienosti ja kone käynnistyy ihan normaalin oloisesti muutenkin, jos ei yritä F1/2 mikä ikinä olikaan päästä Biosiin käsiksi. Muuten pysyy käynnissä vaikka ikuisesti ja tuulettimet pyöriväy yms.

Mutta huomenna ensimmäisenä koitettava tuota yllämainittua!
Et vastannut että tuleeko ruudulle kuvaa vai ei tule. Se tässä on nyt tärkeintä, eli siis tuleeko mitään kuvaa ruudulle vai ei ja milloin se kuva lakkaa tulemasta, jos siis tulee.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Noniin, päivitystä tilanteeseen. Eli emolevyyn integroidun VGA liitännän kautta kuvan saa näkyviin, mutta mitään muuta kautta ei tule. Ja tämäkin vain silloin, kun koko näytönohjain ei ole edes paikallaan, eli ilman ohjainta kokonaan.

Heti kun näyttiksen laittaa kiinni niin VGAn kautta ei tule kuvaa eikä HDMIlläkään. VGA liitännällä kaikki toimii hienosti, mutta voiko silti ongelma olla powerissa? Eli siis tällä hetkellä pääsen Biosiin ja pystyn tekemään mitä tahansa kun olen tällä vanhalla paskanäytöllä ja VGA liitännällä.

Onko vieläkin mahdollista, että poweri on rikki vai tuleeko jotain uusia ideoita mieleen, missä vika voisi olla?

E. Voiko emolevyssä olla tuo näytönohjaimen kiinnityspiste rikki? Nyt kun on kone VGA:lla kiinni ja näytönohjain sisällä, näytönohjain hurisee ja toimii, mutta kone ei löydä koko näytönohjainta. Eli ei pysty tekemään päivityksiä esimerkiksi ajureihin, kun koko kone ei löydä näytönohjainta.
 
Viimeksi muokattu:

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
@Makkeli poista nyt kun pääset windowsiin näytönohjaimen ajurit tällä softalla: Display Driver Uninstaller Download version 17.0.6.4

Tämä poistaa sen mahdollisuuden että ajurit olisivat jotenkin sekaisin.

Tehty, ei muutosta. Kone ei löydä koko näytönohjainta laitehallinnasta ja muutenkaan varsinaisesti reagoi millään tavalla, että sellainen olisi kiinni. Ainut miten koko näytönohjain vastaa mihinkään on se, että kun koneen laittaa päälle niin televisio ilmoittaa, että nyt on HDMI 2 portissa jotain toimintaa, mutta kun kääntää kyseiselle kanavalle niin tarjotaan vain ei signaalia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Uutta läppäriä olen hankkimassa, olisi pitänyt hankkia jo about puoli vuotta sitten mutta jäi vähän roikkumaan koska tällä vanhalla paskalla vielä jotenkin pystyi sinnittelemään, nyt alkaa olla siinä kunnossa että esim. kaikki nuolinäppäimet ei toimi.

Läppärin tilaan Powerin verkkokaupasta koska sinne on lahjakortti ja verkkokaupasta siksi koska Kuopion Power on vielä jokusen viikon remontissa. Budjetti n. 600-700 euroa, toki jos halvemmallakin irtoaa niin ei haittaa. Laitteessa nyt voi jonkin verran olla tehoja, mitään uusia pelejä en tule sillä pelaamaan mutta jos tuohon hintaan joku suht. tehokas laite löytyy niin se on plussaa.

Kaksi vaihtoehtoa olen itse bongannut joiden hinta on 699:

Asuksen Vivobook:
https://www.power.fi/tietotekniikka...sus-vivobook-max-r541ua-dm1005t-156/p-504583/
https://www.power.fi/tietotekniikka...sus-vivobook-max-r541ua-dm1005t-156/p-504583/
Sekä HP:n Omen 15:
https://www.power.fi/tietotekniikka/kannettavat-tietokoneet/hp-omen-15-ax207no-156/p-505698/
https://www.power.fi/tietotekniikka/kannettavat-tietokoneet/hp-omen-15-ax207no-156/p-505698/
Onko näistä kummastakaan mihinkään, ja jos molemmat on hyviä vaihtoehtoja niin kumpi on parempi? Tai löytyisikö tuolta Powerin sivuilta joku alle tuon 699 oleva laite josta olisi johonkin. Nopeiten minua auttanut saa virtuaalisen tuopin ja halauksen.

Linkit vie siis Powerin verkkokauppaan Asuksen ja HP:n läppärimalleihin.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Uutta läppäriä olen hankkimassa, olisi pitänyt hankkia jo about puoli vuotta sitten mutta jäi vähän roikkumaan koska tällä vanhalla paskalla vielä jotenkin pystyi sinnittelemään, nyt alkaa olla siinä kunnossa että esim. kaikki nuolinäppäimet ei toimi.

Läppärin tilaan Powerin verkkokaupasta koska sinne on lahjakortti ja verkkokaupasta siksi koska Kuopion Power on vielä jokusen viikon remontissa. Budjetti n. 600-700 euroa, toki jos halvemmallakin irtoaa niin ei haittaa. Laitteessa nyt voi jonkin verran olla tehoja, mitään uusia pelejä en tule sillä pelaamaan mutta jos tuohon hintaan joku suht. tehokas laite löytyy niin se on plussaa.

Kaksi vaihtoehtoa olen itse bongannut joiden hinta on 699:

Asuksen Vivobook:
https://www.power.fi/tietotekniikka...sus-vivobook-max-r541ua-dm1005t-156/p-504583/
Sekä HP:n Omen 15:
https://www.power.fi/tietotekniikka/kannettavat-tietokoneet/hp-omen-15-ax207no-156/p-505698/
Onko näistä kummastakaan mihinkään, ja jos molemmat on hyviä vaihtoehtoja niin kumpi on parempi? Tai löytyisikö tuolta Powerin sivuilta joku alle tuon 699 oleva laite josta olisi johonkin. Nopeiten minua auttanut saa virtuaalisen tuopin ja halauksen.

Linkit vie siis Powerin verkkokauppaan Asuksen ja HP:n läppärimalleihin.
Älä ainakaan tuota HP:ta osta, siinä on perinteinen pyörivä HDD jossa toki enemmän tallennustilaa mutta jokainen toiminto koneella on hitaampi kun SSD-levyllä olevissa koneissa. HDD on myös herkempi hajoamaan.

Lisäys: Tässä vielä Asuksen 6v vanha vertailuvideo: SSD vs. HDD Performance Comparison - YouTube
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Älä ainakaan tuota HP:ta osta, siinä on perinteinen pyörivä HDD jossa toki enemmän tallennustilaa mutta jokainen toiminto koneella on hitaampi kun SSD-levyllä olevissa koneissa. HDD on myös herkempi hajoamaan.
Okei, eli tuo Asus voisi olla ihan näppärä vaihtoehto? Toki jos samaan hintaluokkaan tai edullisemmalla tuolta löytyy jotain, niin mielellään otan viime hetken vinkkejä vielä vastaan, mutta näillä puheilla tuohon Asuksen malliin voisin tarttuakin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Uutta läppäriä olen hankkimassa, olisi pitänyt hankkia jo about puoli vuotta sitten mutta jäi vähän roikkumaan koska tällä vanhalla paskalla vielä jotenkin pystyi sinnittelemään, nyt alkaa olla siinä kunnossa että esim. kaikki nuolinäppäimet ei toimi.

Läppärin tilaan Powerin verkkokaupasta koska sinne on lahjakortti ja verkkokaupasta siksi koska Kuopion Power on vielä jokusen viikon remontissa. Budjetti n. 600-700 euroa, toki jos halvemmallakin irtoaa niin ei haittaa. Laitteessa nyt voi jonkin verran olla tehoja, mitään uusia pelejä en tule sillä pelaamaan mutta jos tuohon hintaan joku suht. tehokas laite löytyy niin se on plussaa.

Kaksi vaihtoehtoa olen itse bongannut joiden hinta on 699:

Asuksen Vivobook:
https://www.power.fi/tietotekniikka...sus-vivobook-max-r541ua-dm1005t-156/p-504583/
Sekä HP:n Omen 15:
https://www.power.fi/tietotekniikka/kannettavat-tietokoneet/hp-omen-15-ax207no-156/p-505698/
Onko näistä kummastakaan mihinkään, ja jos molemmat on hyviä vaihtoehtoja niin kumpi on parempi? Tai löytyisikö tuolta Powerin sivuilta joku alle tuon 699 oleva laite josta olisi johonkin. Nopeiten minua auttanut saa virtuaalisen tuopin ja halauksen.

Linkit vie siis Powerin verkkokauppaan Asuksen ja HP:n läppärimalleihin.
Noista kahdesta tuo HP mennen tulleen ja palatessa. Toinen on kasa haisevaa. Toinen on oikeasti läppäri. Sitten jos haluaa SSD:n niin käy kaupasta hakemassa moisen. Noita muita sisuskaluja et voi päivittää käytännössä millään ja toisessa on oikeasti ihan hyvät sisuskalut hintaisekseen, toisessa aivan paskat.

I7-7500U on 2 core prosessori, toisessa neljä fyysistä corea ja erillinen näytönohjain, eikä mikään intelin nuhapumppu. Kaikkea täällä saakin vittu lukea että SSD:n takia kannattaa valita kaikin puolin paskempi kone. Eroakaan ei ole mitenkän vähäisen, vaan ns. perkeleesti.

Toki jos raskain ohjelma on pasianssi ja wordi niin sitä eroa ei välttämättä huomaa, mutta jo HD tason tavara youtubesta niin näkyy ja kuuluu, saati joku flash pohjainen video.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Noista kahdesta tuo HP mennen tulleen ja palatessa.
Höh, mä jo menin tuon Asuksen tilaamaan kun tänne ei aiemmin vastauksia tullut kuin tuo yksi :D Noh, enköhän mä tosiaan tuolla Asuksellakin selviä kun tosiaan se raskain ohjelma on varmaankin juuri se Pasianssi... No ei, kyllä mä pelailen jotain pelejäkin mutta en mitään niitä uusimpia.

Veikkaan että HD-tason videot kuitenkin tuollakin pyörivät, kun ne tällä nykyiselläkin nuhapumpulla toimivat jos vaan Chromella katsoo.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Höh, mä jo menin tuon Asuksen tilaamaan kun tänne ei aiemmin vastauksia tullut kuin tuo yksi :D Noh, enköhän mä tosiaan tuolla Asuksellakin selviä kun tosiaan se raskain ohjelma on varmaankin juuri se Pasianssi... No ei, kyllä mä pelailen jotain pelejäkin mutta en mitään niitä uusimpia.

Veikkaan että HD-tason videot kuitenkin tuollakin pyörivät, kun ne tällä nykyiselläkin nuhapumpulla toimivat jos vaan Chromella katsoo.
Ei mahda minkään, toki jos verkosta tilasit, kuten mainitsit niin onhan sulla 14 päivän palautusoikeus.

Tuo toinen kone nyt vaan on tyyliin 399€ kone sisuskaluiltaan (perus pelleilyllä laitettu vaan uuden sukupolven muka tehokas ja ylihinnoiteltu i7 sinne myyntivaltiksi, muuten hyvä mutta coreja vain kaksi koska muka virtapihi), mihin laitettu kiinni SSD kovalevy, millä hintaa sen satasen verran. Toinen kone sitten on oikeasti 699€ luokan kone vanhemmalla ja vähän hitaammalla prosessorilla, mutta coreja oikeasti neljä ja erillinen näytönohjain, mikä noin 4x tehokkaampi kuin se nuhapumppu siinä i7 koneessa.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ei mahda minkään, toki jos verkosta tilasit, kuten mainitsit niin onhan sulla 14 päivän palautusoikeus.

Tuo toinen kone nyt vaan on tyyliin 399€ kone sisuskaluiltaan (perus pelleilyllä laitettu vaan uuden sukupolven muka tehokas ja ylihinnoiteltu i7 sinne myyntivaltiksi, muuten hyvä mutta coreja vain kaksi koska muka virtapihi), mihin laitettu kiinni SSD kovalevy, millä hintaa sen satasen verran. Toinen kone sitten on oikeasti 699€ luokan kone.
Verkosta tilasin, mutta enpä taida jaksaa alkaa palautuksiin sun muuhun kun on oikeasti tarve saada uusi kone mahdollisimman pian käyttöön. Enköhän tule tuolla Asuksellakin toimeen, ja toki kun toinen foorumisti oli jo täällä aiemmin neuvonut ennemmin tuon Asuksen noista kahdesta ottamaan niin menkööt nyt. :)

Käytin tuossa myös alennuskoodia jollaiseksi tuo lahjakortti oli muutettu, tiedä sitten miten hankala toimenpide olisi saada se alennuskoodikin takaisin jos tarvitsisi peruutusoikeutta lähteä käyttämään. Mennään nyt tällä.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sitten jos haluaa SSD:n niin käy kaupasta hakemassa moisen.
Ajattelit että tässä vaiheessa aletaan ostaan erillistä levyä, nostamaan budjettia satasella, kloonaamaan vanhan levyn sisältöä uudelle / asentamaan Windowsia uudelleen tyhjälle SSD:lle?
Huomaa että perus pelaajajonne heräsi kolostaan, millään muulla ei ole väliä kun corejen määrällä ja erillisellä näytönohjaimella.

Lupaan että tuon Asuksen näytönohjain jaksaa pyörittää joka ikistä videota Youtubesta (ja muualtakin) tuolle 1920x1080 näytölle mikä laitteessa on.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ajattelit että tässä vaiheessa aletaan ostaan erillistä levyä, nostamaan budjettia satasella, kloonaamaan vanhan levyn sisältöä uudelle / asentamaan Windowsia uudelleen tyhjälle SSD:lle?
Huomaa että perus pelaajajonne heräsi kolostaan, millään muulla ei ole väliä kun corejen määrällä ja erillisellä näytönohjaimella.

Lupaan että tuon Asuksen näytönohjain jaksaa pyörittää joka ikistä videota Youtubesta (ja muualtakin) tuolle 1920x1080 näytölle mikä laitteessa on.
En minä niin ole väittänyt. Vaan läppäreissä voit käytännössä vaikuttaa oston jälkeen kahteen asiaan: 1. RAM määrään ja 2. Kovalevyyn. Kumpikaan noista ei saa eikä pidä silloin olla määräävässä asemassa konetta valitessa.

Prosessoria ja näytönohjaimia et voi enää valinnan jälkeen vaihtaa. Se että sinä et ymmärtänyt mitä suosittelet ei ole minun ongelma. Kertoo paljon miten kolahti sinuun kun tarvitsee pelaajajonne linjalle lähteä. Minä en suosittele integroituja näyttiksiä kellekkään, koska yhtään hyvää integroitua ei ole vielä saatu tehtyä. Ja sillä ei ole pelien kanssa mitään tekemistä.

Lisäksi tuo uusi i7 on kompromissi pahimmillaan, 2corea ja 4threadia ja järkyttävä ylihintaisuus ei ole hyvä combo. Mutta turhapa näitä on selitella, kun tuskin niistä mitään ymmärrät.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En minä niin ole väittänyt. Vaan läppäreissä voit käytännössä vaikuttaa oston jälkeen kahteen asiaan: 1. RAM määrään ja 2. Kovalevyyn. Kumpikaan noista ei saa eikä pidä silloin olla määräävässä asemassa konetta valitessa.

Prosessoria ja näytönohjaimia et voi enää valinnan jälkeen vaihtaa. Se että sinä et ymmärtänyt mitä suosittelet ei ole minun ongelma. Kertoo paljon miten kolahti sinuun kun tarvitsee pelaajajonne linjalle lähteä. Minä en suosittele integroituja näyttiksiä kellekkään, koska yhtään hyvää integroitua ei ole vielä saatu tehtyä. Ja sillä ei ole pelien kanssa mitään tekemistä.

Lisäksi tuo uusi i7 on kompromissi pahimmillaan, 2corea ja 4threadia ja järkyttävä ylihintaisuus ei ole hyvä combo. Mutta turhapa näitä on selitella, kun tuskin niistä mitään ymmärrät.

Täytyy myöntää että oma osaamiseni on lähinnä Intel Xeon -sarjan tuotteissa, mutta ymmärrän kuitenkin loppukäyttäjää sen verran että en alkanut neuvomaan hänelle että hanki tämä ja sitten vaihdat siihen tämän ja tämän kovalevyn ja sitten asennat Windowsin uudelleen jne. vaan neuvoin ottamaan peruskäytössä (eli ei pelikäytössä eikä muussakaan tehoa vaativassa käytössä) parhaan koneen jossa tuo Asus on sellaisenaan VARMASTI parempi kun tuo HP, johtuen Asuksen SSD-levystä. Kone käynnistyy nopeammin, sammuu nopeammin, reagoi joka asiaan nopeammin kun siinä on SSD. Ja tuossa HP:ssa ei sellaista ole.
Tiedän kyllä että neliydinsuoritin on tehokkaampi kuin kaksiydinsuoritin, mutta sillä ei ole tuossa käytössä mitään käytännön merkitystä. Peruskäytössä tärkeämpää on SSD-levy, mitä sinun suosittelemassa koneessa ei valmiina ole. Ja tiedän kyllä että sellaisen saa siihen vaihdettua, mutta se vaatii joko käyttiksen kloonausta tai sitten puhdasta käyttiksen asennusta tyhjälle levylle. Muutamalla SSD-valmistajalla kloonaussoftat ovat taas niin huonoja, että ne eivät osaa pienentää 1TB käyttisosiota esim 250 gigaselle levylle mahtuvaksi, joten se aiheuttaisi lisää haasteita. Peruskäyttäjältä ei myöskään löydy Windowsin asennusimagea tai -levyä, mistä syystä ehdotuksesi on idioottimainen.

Laita vaikka yksityisviestiä, niin voin näyttää sinulle kuinka perus Word, Chrome jne. käytössä 20-ytiminen Xeon-palvelin toimii aivan samalla tavalla kun työkoneessani oleva kaksiytiminen Core i7-4600U, vaikka tehot on satoja kertoja isommat.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka läppäreissä kaikkeen voi teoriassa vaikuttaa oston jälkeen niin 99% tapauksissa kukaan ei koske mihinkään, mikä ei ole rikki. Siinä mielessä tuo on pelkkää periaatteellista paskanjauhantaa. SSD levy on ehdottomasti tärkeämpi kuin erillinen näytönohjain ja jos käyttää konetta paljon reissussa, niin se integroitu näytönohjain säästää vielä akkuakin. En sitten tiedä, mikä sinun määritelmäsi "hyvälle näytönohjaimelle" on. Itse en ole kaivannut Intelin integroitua parempaa ja yksikään video ei vielä ole nykinyt. Se vaan on niin, että erillistä näyttistä tarvii vain, jos tekee jotain oikeasti näytönohjaimelle raskasta, kuten pelaaminen, CAD tai muu 3D virtuaalihässäköinti. Omassa koneessa Step viewerikin pyörii ihan kohtuullisen rivakasti integroidulla ohjaimella niin että sitäkään ei tarvi kiroilla. Toki erillisessä näytönohjaimessa on oma muistinsa, eli se vapauttaa muistia muuhun, mutta tuplaa samalla rahalla mieluummin muistin määrä.

Normikäytössä ne coretkin menevät usein haaskuulle. Kun kone idlaa koko ajan ja prosessorikuorma hyppää pahimmillaan 50% tietämille niin olet tuhlannut rahaa tyhjään. Ei se kone tunnu yhtään sen nopeammalta, tai jos tuntuu, niin se on placeboa. Tietty tässäkin pitää varoa, ettei säästä vahingossa liikaa, mutta nyrkkisääntönä jos prosessori benchmarkeissa ei ole vähintään tuplasti parempi, niin sitten siitä nopeammasta ei montaa kymppiä kannata maksaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä mä saatan hurjaksi heittäytyessä jotain pelatakin, mutta silloin puhutaan jostain GTA San Andreaksesta tai muusta yhtä tuoreesta pelistä. No ehkä F1 2012 tulee myös kysymykseen, koska se oli kanssa kohtalaisen hauska ajosimulaattori. Veikkaan että niidenkään kanssa ei pahempia ongelmia tuon Asuksen kanssa tule, ja toisaalta jos tulee niin sitten pelataan PS3:lla Änäriä. Jep, kertoo siis jotain omasta teknisestä kehityksestä kun pelit on San Andreas, F1 2012 ja PS3:n pelit.
 

Tacs

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Komentorivillä SchTasks /query printtaa ajoitetut tehtävät.

Reissailun takia vastaaminen on kestänyt, mutta tosiaan olen huomannut että kyseinen ongelma esiintyy tasan tunnin välein. Esimerkiksi tänään se on tapahtunut aina 20 yli tasan, mutta tuolla komennolla en löytänyt mitään missä seuraava ajoitettu tapahtuma olisi ollut tähän aikaan. Mikä avuksi nyt?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nyt on uusi kone käytössä, ja hyvältä vaikuttaa näin vuorokauden käytön jälkeen. Toki se edellinen laite oli siinä kunnossa että mikä tahansa tuntuisi hyvältä siihen verrattuna, mutta kuitenkin. Windows 10:kin tuntuu helpolta käyttää, vaikka aluksi vähän karsastin sitä.

Pari kysymystä, tässä on siis tuo SSD-levy. Luin että mitään eheytyksiä näille ei pidä tai kannatakaan tehdä, koska se ilmeisesti kuluttaa levyä jonkin verran. Mites sitten jos tarvittaessa käyttää Windowsin omaa "levyn optimointi" -toimintoa tai Norton Internet Securityssä olevaa optimointia, onko tällä mitään vaikutusta ja kannattaako tehdä? Vai onko levyn eheytys ja Windowsissa oleva optimointi tai Nortonissa oleva optimointi edes sama asia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jouduin äsken sammuttamaan koneen ns. Voimalla eli virtanappi pohjaan ja odottamaan että sammuu, sitten hetken päästä rupesin käynnistämään uudestaan. Käynnistyksen yhteydessä se alkoi asentamaan jotain päivityksiä ja nyt tuossa on ollut tuo teksti "käsitellään ominaisuuksia, 100% valmis, älä katkaise virtaa tietokoneesta". Teksti on pyörinyt tossa ehkä vartin, uskaltaako tässä nyt taas katkaista virran kun tuntuu ottavan kohtalaisen kauan että mitään tapahtuu?

EDIT:

No näköjään lähti toimimaan. Vähän outo kyllä kun olen kahdesti joutunut tuon koneen ns. voimalla pistämään kiinni, vaikka ihan uusi kone kyseessä. Mistä moinen voi johtua? Molemmilla kerroilla syy ollut se että joku taustaohjelma on kaatunut.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jouduin äsken sammuttamaan koneen ns. Voimalla eli virtanappi pohjaan ja odottamaan että sammuu, sitten hetken päästä rupesin käynnistämään uudestaan. Käynnistyksen yhteydessä se alkoi asentamaan jotain päivityksiä ja nyt tuossa on ollut tuo teksti "käsitellään ominaisuuksia, 100% valmis, älä katkaise virtaa tietokoneesta". Teksti on pyörinyt tossa ehkä vartin, uskaltaako tässä nyt taas katkaista virran kun tuntuu ottavan kohtalaisen kauan että mitään tapahtuu?

EDIT:

No näköjään lähti toimimaan. Vähän outo kyllä kun olen kahdesti joutunut tuon koneen ns. voimalla pistämään kiinni, vaikka ihan uusi kone kyseessä. Mistä moinen voi johtua? Molemmilla kerroilla syy ollut se että joku taustaohjelma on kaatunut.

Jos sulla on Windows 10, niin siinä ainakin kestää välillä yllättävän kauan. Anna sen tehdä rauhassa päivitykset aina. Muuten voi. Mennä niin sekaisin että pitää tehdä recovery tai asentaa uudestaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jos sulla on Windows 10, niin siinä ainakin kestää välillä yllättävän kauan. Anna sen tehdä rauhassa päivitykset aina. Muuten voi. Mennä niin sekaisin että pitää tehdä recovery tai asentaa uudestaan.
Joo Windows 10 on, ja tosiaan niiden päivitysten asentumisessa meni melko pitkään.

Tässä koneessa ei muuten ole erillistä CD-/DVD-asemaa, mites jos joskus joutuu tekemään esim. tehdasasetusten palautuksen, niin pitääkö tässä ensin ottaa joku asennustiedosto Windowsista talteen esim. ulkoiselle kovalevylle, vai miten toimitaan?
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Joo Windows 10 on, ja tosiaan niiden päivitysten asentumisessa meni melko pitkään.

Tässä koneessa ei muuten ole erillistä CD-/DVD-asemaa, mites jos joskus joutuu tekemään esim. tehdasasetusten palautuksen, niin pitääkö tässä ensin ottaa joku asennustiedosto Windowsista talteen esim. ulkoiselle kovalevylle, vai miten toimitaan?

Kaikkein helpointa on asennusmedian laittaminen muistitikulle. Sen voi myös polttaa ISO-tiedoston dvd:lle. Microsoftin omilta sivuilta saa ohjeiden kera tuon ISO-tiedoston.

Tässä on hyvät ohjeet esim. USB-muistitikulle. Linkki vie microsoftin sivuille.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Laitetaan nyt tähän ketjuun kun en oikein parempaakaan keksinyt. Olen harkinnut ikääntyneen läppärin korvaamista tabletilla koska nykyään käyttö on lähinnä netissä satunnaista surffausta, verkkopankin käyttöä yms. Mitään perinteisiä toimisto-ohjelmia tms. en tarvitse koska niitä voin tarvittaessa käyttää työkoneella.

Kysymys siis kuuluu, että onko kannattava päätös? Käyttöä olisi em. lisäksi katsoa satunnaisesti ohjelmakirjastoja ja/tai Eurosport Playeria eli sen verran puhtia pitäisi löytyä että pyörivät sujuvasti. Vaihtoehtona ollut esim. Samsung Galaxy Tab A 10.1 mutta muita vastaavan hintaluokan laitteita saa ehdottaa ja yleisesti kokemuksia kertoa.
 
Viimeksi muokattu:

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Yritin ostaa lentolippuja, mutta lentoyhtiön nettsivut antavat juuri ennen maksamista seuraavan herjaviestin: String was not recognized as a valid Boolean.
Tyhjensin cachen ja poistin cookiet, koska käytän tätä menetelmää usein, jos nettisivut eivät toimi oikein.
Ei auttanut. Kyseisen lentoyhtiön chat antoi myöhemmin saman neuvon. Missä lienee vika?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös