Löytyykö kokkeja?

  • 580 211
  • 2 902

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pyöräytät öljyssä ennen grillausta ja maustat öljyn vielä suolalla, pippurilla ja vaikka valkosipulilla sekä yrteillä, niin hyvä tulee. Parhaiten toimii kun öljyät vielä grillauksen jälkeenkin.
Jep, kiitos!

Se kirsikkatomaattien öljyssä pyöräyttäminen olikin "se" juttu. Vähän vastaavanlainen kuin sipulien käsittely ennen vartaaseen laittoa - pari minuuttia kiehuvassa vedessä parantaa kummasti makuelämystä...
 

Rocco

Jäsen
Kirsikkatomaatit grillivartaissa - toimiiko vai ei?

Harvinaisen typerä kysymys, mutta nyt ei oma järki/muisti riitä ratkomaan. Tarkoitukseni on tehdä illaksi erilaisia grillivartaita (ainakin broileri- ja makkaravartaita), joihin tulee luonnollisesti itse pääraaka-aineita, paprikaa sekä sipulia - mahdollisesti myös pekonia. Tästä on todella pitkä aika, kun viimeksi olen valmistanut minkäänlaisia vartaita. Jotenkin mä muistelisin, että joku kikka noiden tomaattien kanssa piti muistaa. Vai oliko se "kikka" vain se, että ne kuivahtivat täysin ja päätin jättää ne kokonaan pois?
Jos liha tai kana on vähänkään isompaa kuutiota, niin kannattaa pikaisesti kypsentää osittain lihat ennen vartaaseen laittamista. Muuten voi aika herkästi vihannekset palaa, kun liha on vielä raakaa. Ja muutenkin varrashommissa kannattaa vaikka välillä voidella vartaat jollakin grillikastikkeella tai öljyllä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mikäs on porukan krapularuoka vinkki ja nyt ei haeta kotiovelle tilattavia vaan lähinnä arkisista aineksista kyhättäviä herkkuja kun elämä alkaa voittaa juhlien jälkeen?

Jossain päivälehden videosivuilla oli tänään klippi kun joku tekee parissa minuutissa tacojauhelihat kaataa ne pellille, päälle nachoja, salsaa, sulaa cheddaria ja jalopenoja. Kaikki siis purkista ja hehkuttaa vielä että sillä hurmataan naisiakin. Epäilen. Nachos Supreme toimii joskus mutta itse teen sen mieluummin salaatin päälle.

Lähden kuitenkin itse liikkeelle itselleni helpoimmasta päästä mikä on tullut tutuksi jo junnuna ennen ensimmäistäkään krapulaa eli lämpimät leivät. Eilen syntyi tarpeeseen hetkessä oikein maukas viritys näistä aineista:
Noin 3-4pv vanha lähileipomon sekaleivän loppu siivuiksi, alle sinapit ketsupit, franksis red hottia vähän myös antamaan potkua, balkan siivuja/lidlin broilerileikkelettä, tuoreen ananaksen jämät, pizzamaustetta, tomaattia, paprikaa, salottisipulia, tuplajuusto polar ja grana padano.
Tuosta valikoimasta tein kahta eri tyyppistä leipää uuniin ja kokiksen kanssa alas. Ai että oli hyvää siihen tarpeeseen.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minkäslaisia jussitarjottavia jengillä on suunnitteilla? Meillä mennään perinteisellä savukalalla pääjuttuna, se nyt vain on aina hyvää ainakin mun savustamanani. Neulamuikkuja jos saan käsiini, niitä tulisi kaveriksi rapeaksi paistettuna. Uusia perunoita sitruunalla ja voilla, parsakaalia voilla, kukkakaalia raakana ja marinadissa, porkkanoita ja sitten jotain pähkinäistä salaattia. Lauantaina sitten grillaillaan perinteisemmin jotain lihaköntsää, mitä nyt sattuu kaupasta löytymään. Lähiteurastamo meinaa kaatua suomalaiseen pykäläviidakkoon ja jää muutaman vuoden jälkeen juhannusgrillattavat saamatta sieltä, mikä on harmi sinänsä. Mutta aika perinteistä siis, ja kevyttä.

Makeaa puolta edustaa mun osaltani britakakku. Mansikoita vain jos kotimaisia löytyy, niin niitä sullon kakkuun niin maan penteleesti. Jonkun oluen aion testailla lihan kanssa, valkoviiniä ehkä sitten kala-kasvis -aterialla. Ja jälkkäriviinikin on joku, johon vaimoni ihastui. En vain muista nimeä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Minkäslaisia jussitarjottavia jengillä on suunnitteilla?
Meillä on Ramsayn ohjetta mukailevia porsaan spareribsejä kiinalaisella viballa. Hunajaa, inkivääriä, valkosipulia, chiliä, sichuan-pippuria, riisiviinietikkaa, soijaa ja sherryä. Sticky-meiningillä siis. Oheen tulee salaatteja, silliä ja lämmin perunasalaatti omalla reseptilläni: Keitetyt uudet perunat halki ja vuokaan. Sekaan kevätsipulia, valkosipulia, tuoretta chiliä ja itse keräämääni kuusenkerkkää sekä oliiviöljyä. 175 astetta uunissa kymmenen minuuttia ja avot.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meillä on Ramsayn ohjetta mukailevia porsaan spareribsejä kiinalaisella viballa. Hunajaa, inkivääriä, valkosipulia, chiliä, sichuan-pippuria, riisiviinietikkaa, soijaa ja sherryä. Sticky-meiningillä siis. Oheen tulee salaatteja, silliä ja lämmin perunasalaatti omalla reseptilläni: Keitetyt uudet perunat halki ja vuokaan. Sekaan kevätsipulia, valkosipulia, tuoretta chiliä ja itse keräämääni kuusenkerkkää sekä oliiviöljyä. 175 astetta uunissa kymmenen minuuttia ja avot.
Jaahans, voisin vaikka kokeilla tuon tyylin ribsejä itsekin normisatsini sijasta. Tuli hiukan yllättäen tieto, että pitäisi lauantainakin ilmeisesti mun olla köökissä, joten en ole hirveästi ehtinyt miettiä koko asiaa. Ja pottuja voisi ottaa sen verran reilusti, että jäisi jonkinmoiseen salaattiin tarpeet. Joten hyvä, että tuli otettua asia täällä esille.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ostin tuossa männä viikolla oman muatilan kun aattelin jotta tuoretta pittää suaha. Mukana tul par hiehoo sekä kolome lammasta ja pottumaata omiks tarpeiks ynnä helevetisti mehtää. Noita yrttilöitä oon uatellu alkoo kasvattamaan jotta saesin jottain makuva noehin ruokiin. Pitteekö nuo elikot ensinnä tappaa jotta niistä voepi jottain ruokoo tehä? Ja noehin yrttilöehin liityen, pitteekö ne ensinnä kuevattoo vai voeko tuoreelttaan syyvä?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Onko jollain antaa jotain pikkuvinkkiä tai kikka kolmosta perinteisen possun ulkofilen valmistamiseen paistamalla?

En mä nyt mitään kengänpohjia ole onnistunut tekemään, mutta kuivaksi ne pääsevät. Yleisin syyhän tuohon on liika paistaminen. Mulla on fileissä perusperiaatteena se 2-3min/puoli - tämä nyrkkisääntö on toiminut loistavasti kengurusta härkään ja porosta karhuun. Näistä on aina tullut maukkaita ja mehukkaita pihvejä, mutta jostain syystä possun ulkofile menee aina vähän ylikypsäksi ja kuivaksi.

Ulkofileistä mä onnistun parhaiten kaupan lihatiskiltä haettujen valmiiksileikattujen ja -nuijittujen pihvien kanssa - oli niissä sitten valmismarinadi tai ei. Ne jäävät mureiksi ja mehukkaiksi. Isosta palasesta leikeltynä ja täysin itse valmisteltuna vastaava ei enää onnistukaan. Nyt mulla alkaa olla ajatus, että mä teen jonkun virheen jo ennen paistamista. Jotenkin alkaa vaikuttaa siltä, että marinadin kanssa menee jotain pieleen. Käytännössä possun ulkofile on ainoa, jonka mä marinoin - ja samaten se on myös ainoa, joka pääsee peruspaistamisella kuivaksi.

Proseduuri menee suunnilleen seuraavasti:
- noin kilon köntti possun ulkofilettä
- kalvojen poisto
- leikkaaminen reilun sentin-puolentoista viipaleiksi
- kelmun alla sen verran nystyräpäistä nuijaa, että pinta rikkoutuu
- marinoitumaan (*) pääsääntöisesti yön yli
- pihvit huoneenlämpöön noin puoli tuntia ennen paistamista
- talouspaperilla taputellen marinadi pois pinnasta
- kuumalla paistinpannulla juoksevaa rasvaseosta
- paistetaan noin/reilu 2min per puoli vain kerran kääntäen

Mä olen pari kertaa jutellut lähikaupan lihamestarinkin kanssa asiasta, mutta eipä hänkään ole mitään virhettä valmisteluistani löytänyt. Tuon köntin leikkaaminen pihveiksi ei varmasti onnistu täydellisesti poikkisyin joka kerta? Tämä viittaisi siihen, että onnistun paremmin noiden valmiiksileikattujen pihvien kanssa. Entä tuo marinadi? Voiko se jotenkin "palaa" lihaan kiinni, että se tekee siitä sitkeämmän ja kuivemman? Jotkut ilmeisesti oikein pesevät marinadin pois juoksevan veden alla, mutta mä olen tottunut vain taputtelemaan talouspaperilla suurimmat pois. Marinadina mä käytän joko Kapteenin hunajapippurimarinadia tai sitten itsetehtyä (*).

Kettuherran marinadi possun ulkofilelle:
- oliiviöljyä
- Sambal Oelek -chilitahnaa
- sitruunamehua (joko juuri puristettua tai tiivistettä)
- (valkosipulitahnaa)
- (hunajaa)
- suolaa
- pippuria

1,043kg possun ulkofilettä olisi taas jääkaapissa. Ajattelin kysäistä asiantuntijoilta ohjeita ennen kuin alan tehdä sille yhtään mitään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
@Mr.Fox Ei toi marinadi kyllä ainakaan vaikuta siihen, että pihvisi kuivuvat. Kolme keskeisintä juttua rasvattomassa possussa, joka on kieltämättä vaikea saada pysymään mehukkaana:

- Liha pitää ottaa oikeasti hyvissä ajoin huoneenlämpöön. Kaksi tuntia ennen paistamista ei ole liioittelua.
- Pannun pitää olla saatanan kuuma, kun pihvin pinnat paistaa kiinni. Tämän jälkeen lämpötilaa voi pudottaa reilustiki vaikkapa nostamalla pannu liedeltä aika ajoin. Reilun sentin paksuisen pihvin paistoon riittää n puolitoista minuuttia per puoli; possun filee saa jäädä keskeltä hennon mattaroseeksi (ei missään nimessä kirkkaan roseeksi), sillä läpikypsä possu on soooo last season.
- suola ja pippuri pintaan ennen paistoa, mutta vain juuri ennen, sillä muuten suola ehtii kuivattaa lihaa. Tulipa tuota kirjoittaessa mieleen, että jos marinaadisi ovat olleet suolaisia (soija?), niin se saattaa vaikuttaa.

Joa nuijit pihvisi, paistoaika lyhenee yllättävän paljon. Kannattaa harjoitella tunnistamaan kypsyys painamalla lihaa sormilla. Siten saa aikaiseksi paljon paremman arvion kypsyydestä kuin kelloa tai itse lihaa katsomalla. Possun ulkofilee on sen verran halpaa, että osta ensi kerralla kolme neljä pihviä ekstraa ja harjoittele ajan kanssa. Ramsayksi pääsee n 20 000 toistolla...
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kiitokset näistä!

- Liha pitää ottaa oikeasti hyvissä ajoin huoneenlämpöön. Kaksi tuntia ennen paistamista ei ole liioittelua.
- Pannun pitää olla saatanan kuuma, kun pihvin pinnat paistaa kiinni. Tämän jälkeen lämpötilaa voi pudottaa reilustiki vaikkapa nostamalla pannu liedeltä aika ajoin. Reilun sentin paksuisen pihvin paistoon riittää n puolitoista minuuttia per puoli; possun filee saa jäädä keskeltä hennon mattaroseeksi (ei missään nimessä kirkkaan roseeksi), sillä läpikypsä possu on soooo last season.
- suola ja pippuri pintaan ennen paistoa, mutta vain juuri ennen, sillä muuten suola ehtii kuivattaa lihaa. Tulipa tuota kirjoittaessa mieleen, että jos marinaadisi ovat olleet suolaisia (soija?), niin se saattaa vaikuttaa.
Erittäin hyviä pointteja!

Mä olen aina uskonut, että 30min huoneenlämmössä riittää. Huomenna otan ulos jääkaapista reilusti aikaisemmin. Pannun saatanallinen kuumuus on ollut tiedossa. Mulla on sellainen Tefalin paksupohjainen pannu, joka ei enää paljoa häviä kunnon valurautapannulle. Halvemmat ja ohutpohjaisemmat pihvipannut mä olen onnistunut aiemmin polttamaan käyriksi jopa puolessa vuodessa. Suolaa ja pippuria mä en käytä possun ulkofilessä lainkaan - mä luotan vain ja ainoastaan marinadiin. Sambal Oelekista johtuen ainakin itsemarinoimissani on suolaa varmasti omiksi tarpeiksi. Pitäneekin nyt illalla miettiä josko vähän muuttaisi tuota marinadia. Adjika-chilitahna taitaa mennä vielä suolaisemman puolelle...

Joa nuijit pihvisi, paistoaika lyhenee yllättävän paljon. Kannattaa harjoitella tunnistamaan kypsyys painamalla lihaa sormilla. Siten saa aikaiseksi paljon paremman arvion kypsyydestä kuin kelloa tai itse lihaa katsomalla. Possun ulkofilee on sen verran halpaa, että osta ensi kerralla kolme neljä pihviä ekstraa ja harjoittele ajan kanssa. Ramsayksi pääsee n 20 000 toistolla...
Eli en varsinaisesti nuiji ohuemmaksi, vaan näytän vain sen verran nystyräpintaista nuijaa, että lihan pinta menee rikki. Mielestäni tämä vaikuttaa huomattavasti lihan maustumiseen marinadissa. Paistaessa mä olen tarkkaillut lihan kypsyyttä haarukalla painamalla - kuinka helposti haarukka menee pihvin läpi. Pitäneekin opetella sormilla?

Kuten sanoin: reilu kilo olisi ulkofilettä jääkaapissa! Ajattelin leikellä sen seitsemäksi siivuksi, joten olisihan siinä 3-4 "harjoituskappaletta"...
Kiitos vielä kerran!
 
1.) Ei missään nimessä suolaa marinadiin, ikinä koskaan missään. Varsinkin jos yön yli pidät, niin liha on raiskattu.
2.) On ihan sama marinoiko lihaa tunnin vai yön yli, tulos ei tässä parane ajan myötä.
3.) Possun ulkkari on parhaimmillaan kokonaisena fileenä paahdettuna. Karsinogeenit grillissä tai pannulla, mittarin kanssa uuniin, roseena ulos ja kunnon vetäytyminen -> näin saat takuulla tasalaatuista ja suussa sulavaa possua. Ennen tarjoilua leikkaa sopivat annospalat.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Suolaa ja pippuria mä en käytä possun ulkofilessä lainkaan - mä luotan vain ja ainoastaan marinadiin. Sambal Oelekista johtuen ainakin itsemarinoimissani on suolaa varmasti omiksi tarpeiksi. Pitäneekin nyt illalla miettiä josko vähän muuttaisi tuota marinadia. Adjika-chilitahna taitaa mennä vielä suolaisemman puolelle...
Jättäisin nimenomaan noi marinadit pois. Ei possu sellaisia tarvitse yhtikäs mihinkään. Lihat lämpiämään hyvissä ajoin, suola just ennen paistoa ja pippuri pannulla. Hyvää tulee.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
En todellakaan ole ammattilainen mutta kaksi vinkkiä oman kokemuksen mukaan kettuherralle:

1) liha aiemmin huoneenlämpöön, ainakin tuntia ennen
2) suola pois marinadista, laitat sitä mielummin juuri ennen paistamista
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ostin eilen saman päivämäärän pakastettua angus-jauhelihaa, sulattelin huoneenlämmössä, maustoin suolalla ja laitoin jääkaappiin tekeytymään pihveiksi. Tänään leikkelin pihvit ja jööti oli sisältä totally harmaa. Ei ole juuri punastunut tässä vartin aikana, mutta ei haisekaan. Joukossa on herkkävatsaisia, vaan kai sen uskaltaa syödä?
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Ostin eilen saman päivämäärän pakastettua angus-jauhelihaa, sulattelin huoneenlämmössä, maustoin suolalla ja laitoin jääkaappiin tekeytymään pihveiksi. Tänään leikkelin pihvit ja jööti oli sisältä totally harmaa. Ei ole juuri punastunut tässä vartin aikana, mutta ei haisekaan. Joukossa on herkkävatsaisia, vaan kai sen uskaltaa syödä?
Jos ei haise, niin kokkaile vain.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos ei haise, niin kokkaile vain.
Juu, näin teinkin lopulta, ja hyviä tuli. Lähinnä ihmetytti, kun oli sisältä harmaata eikä lähtenyt punertumaan. Johtuisiko sitten siitä, että oli pakastettua eikä tuoretta.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Tuli tuossa toissapäivänä tutustuttua uuteen lihaan, oli viimeinen lomapäivä niin kävin lihatiskiltä vähän grillattavaa hakemassa.
Mukaan tarttui hevosen ulkofileetä, nautamaiselta näyttävää lihaa, mutta astetta tummempaa.
Ohjeet katselin, että vain suolaa ja pippuria päälle, kääntö kun hikoilee ja näin teinkin.
Hyvin yllättävää oli tuon koostumus, erittäin mureaa lihaa, siis todella helposti hajoavaa tavaraa. Maku oli huomattavasti miedompi kuin naudassa, mutta varsin hyvä.

Suosittelen kyllä hevosta. Itse kyllä ensi kerralla marinoin ne kunnolla. Maku oli mielestäni hieman liian mieto pelkälle suola & pippuri maustamiselle, esimerkiksi valkosipuli voisi tuohon sopia hyvin.
Täytyy vain ihmetellä hevosen vähäistä käyttöä suomessa, kuitenkin todella hyvää ja helppoa lihaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyy vain ihmetellä hevosen vähäistä käyttöä suomessa, kuitenkin todella hyvää ja helppoa lihaa.

Kasvatetaanko sitä ollenkaan täällä lihakarjaksi? En tunne hevon tarinaa suomessa sen tarkemmin mutta eiköhän vähäinen käyttö johdu siitä että hepoa ei ole tarjolla normilihakarjakasvatuksen kautta. Mistä meidän kauppojen hevot tulee, onko kotimaista?

_
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Kasvatetaanko sitä ollenkaan täällä lihakarjaksi? En tunne hevon tarinaa suomessa sen tarkemmin mutta eiköhän vähäinen käyttö johdu siitä että hepoa ei ole tarjolla normilihakarjakasvatuksen kautta. Mistä meidän kauppojen hevot tulee, onko kotimaista?
Ei itseasiassa tullut katsottua mistä hevonen oli tullut.
Jotenkin olen siinä uskossa, ettei suomalaista hevosta kauppoihin asti ainakaan fileenä päädy, meetvursteissa ehkä. Ihan mutulla ja voi olla vanhaa tietoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kasvatetaanko sitä ollenkaan täällä lihakarjaksi? En tunne hevon tarinaa suomessa sen tarkemmin mutta eiköhän vähäinen käyttö johdu siitä että hepoa ei ole tarjolla normilihakarjakasvatuksen kautta. Mistä meidän kauppojen hevot tulee, onko kotimaista?

Ei kasvateta. Hevonen on kotimaista ja sitä saadaan esimerkiksi silloin, kun työkäyttöön käytetty kaveri ei sitä hommaa enää pysty tekemään, niin teuraaksi vaan. Hevosen syöntiä pidetään hieman arvelluttavana niin kuin vaikka koiran, mutta oikeastihan teuraaksi päätyvät hevoset ovat saaneet hyvät kotiolot. Hevosen lihaa kannattaa ostaa, koska se parantaa niiden elinoloja, jos omistaja tietää, että sen pystyy vielä myydä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Paikallisen lähiruokakauppiaan kanssa asia tuli esille asioinnin yhteydessä, ja hän totesi juuri tuon kotimaisen hevosenlihan vähäisen tarjonnan olevan syynä hevosen harvinaisuuteen ruokapöydässä. Hän sanoi, että itse myy vain kotimaista lihaa, eikä esimerkiksi tuolloin heppaa löytynyt siitä syystä. Sitten taas kun teuraalle mennään, löytyy matskua kotimaastakin jonkin aikaa.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Suomalaisissa metukoissa olen ainakin kanadalaista hevosenlihaa bongannut. Joskus luin jostain, että kanukeille hevosen syöminen on ihan jees, rajan eteläpuolella sitä ei syö kuulemma "kukaan". Kanadassa ja USA:ssa hevonen on ainakin joillain alueilla ihan normi hyötyeläin, joten lihoiksi laitettaviakin tusinakaakkeja löytyy pilvin pimein. Ehkä jenkit laittaa tusinakaakit sitten sitten teuraalle etelään ja pohjoiseen.

Suomessa hevoskulttuuri on niin marginaalista, ettei ole ihme tuo kotimaisen tarjonnan puute. Ne vähät hevoset mitä täällä on, ovat omistajilleen paljon arvokkaampia kuin vaikkapa koira. Jotkut varmaan arvokkaampia kuin epämieluisa perheenjäsen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomessa hevoskulttuuri on niin marginaalista, ettei ole ihme tuo kotimaisen tarjonnan puute. Ne vähät hevoset mitä täällä on, ovat omistajilleen paljon arvokkaampia kuin vaikkapa koira. Jotkut varmaan arvokkaampia kuin epämieluisa perheenjäsen.

Eihän Suomessa hevoskulttuuri mitenkään kovin marginaalista ole. Ratsastaminen on vain kallis laji ja siihen ei kaikilla perheillä ole varaa, vaikka se ei mikään elitistilaji olekaan. Niin kuin esimerkiksi jääkiekko. Suomenhevonen elää ja voi hyvin ja tietysti lämpöisiäkin on.

Ravihevoset saavat viettää eläkepäiviään rauhassa, vaikka eivät hirveästi olisi edes menestyneet.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eihän Suomessa hevoskulttuuri mitenkään kovin marginaalista ole. Ratsastaminen on vain kallis laji ja siihen ei kaikilla perheillä ole varaa, vaikka se ei mikään elitistilaji olekaan. Niin kuin esimerkiksi jääkiekko. Suomenhevonen elää ja voi hyvin ja tietysti lämpöisiäkin on.

Ja raviurheiluhan on Suomessa ihan maailman kärkimaiden joukkoa. Ruotsi omaa luokkaansa, lisäksi lähinnä Italia, Venäjä, Ranska taitavat olla samantyyppisesti suosittuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös