Löytyykö kokkeja?

  • 581 036
  • 2 902

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen vääntänyt lammaspastaa jokusen kerran tällä ohjeella. Ohje on noin neljälle.

- Itsetehtyä pastaa noin 300g (taikinapaino). Jos käyttää valmista kuivapastaa, niin 500g tagliatellea.
- 400 g lampaan sisäfilettä
- oliiviöljyä
- 3-4 kpl:tta valkosipulinkynsiä silputtuna
- suolaa, mustapippuria + paprikaa
- n. 4 dl villirucolaa
- 3 dl punaista pestoa
- parmesaania
- 3-5 rkl paahdettuja pinjansiemeniä
- tuoretta basilikaa

Itse olen tykännyt maustaa lampaan ennen paistoa suolalla, mustapippurilla ja paprikalla. Tämän jälkeen paisto yhdessä öljyn ja valkosipulien kanssa. Revityt rucolat nopeasti freesaten pannulla.
Pasta keitetään ja sekoitetaan sen jälkeen peston kanssa.

Lopuksi sitten kasaus. Pasta, fileet+rucolat, pinjasiemenet, parmesaanit sekä basilikat.

Jos ei maistu pääsiäisruuaksi, niin kannattaa ainakin joskus kokeilla. Ja HUOM! jos jaksaa vääntää itse myös punaisen peston, niin saa varmasti hyvää. Kaupoissa myytävissä pestoissa on sekä hyviä että huonoja. Useimmiten näissä hinta kertoo myös laadun.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä vedin tuossa viime viikonloppuna karitsan niskakiekkoja punaviinissä ja lihaliemessä ylikypsäksi. Oli kiirus päästä syömään, joten paloittelin kiekot ja otin suurimmat pintarasvat pois sekä ruskistin pinnat. Freesailin porkkanaa, sipulia, yrttjä yms. hässäköitä voissa, heitin lihat ja luut kattilaan, punkkua perään muutama desi ja lihalientä hetken porisuttelun jälkeen puoli litraa. Siinä sitten 2-3 tuntia, läpeensä pehmeäksi kuitenkin. Putsasin luista loput lihat kastikkeeseen, suurustin hiukan maizenalla ja lorautin vielä hiukan kermaa perään. Siinä sitten miedollä lämmöllä annoin hautua, jottei pääse kreemi karamellisoitumaan. Puikulaperunoista oikein hienojakoinen ja reilulla voilla tuunattu perunapyre kaveriksi, samoin kukka- ja parsakaalia reilun rapsakoiksi jätettyinä. Voita pintaan hiukan niihinkin. Hyvää oli.

Pääsiäisenä on tarkoitus tehdä karitsanjauhelihasta burgerit. Punaviinimajoneesia, jogurtti-fetamössöä, rucolaa, pikkelöityä punasipulia ja tomaattisalsaa väliin. Karitsan niskan ajattelin vetää ylikypsäksi, nyhtää sen ja prässätä. Siihen sitten leivitys ylle ja pannun kautta lautaselle. Possun luuttoman kyljenkin ostin, sen ehkä kypsentelen myös hitaasti, prässään senkin ja viimeistelen grillillä. Nuo prässätyt matskut vaatii siis esivalmisteluja edellisenä päivänä, mutta toisaalta säästävät aikaa sitten pelipaikalla. Burgerit paistelen grillillä, jos vain sääarpa osuu kohdilleen. Niin, ja kyseessä on siis parin päivän ruoat. Kylkeen perus kasviksia eri muodoissaan ja lohen puolikkaankin ostin, jos vaikka innostuisin savustelemaan. Makeaksi puoleksi sitten sitruunajuustokakku ja korvapuusteja.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Ihan just alan renssaamaan kalvoja pois ja laitan karitsan sisäfileet marinoitumaan (oliiviöljyä, sitruunaa, minttua, valkosipulia, pieni sipuli, soijakastiketta, rosmariinia ja pippuria nyt ainakin) yön yli. Huomenna sitten fileiden kaveriksi Aurajuusto-valkosipuliperunat ja rosmariinikermakastike.

Jostain syystä nuo lammaspaistit ei mulle oikein iske - vaikka tosin ovatkin mainiota jauhelihamatskua. Pitääkin taas kärkkyä, jos pääsiäisen jälkeen saisi sopuhintaan paisteja jauhettavaksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä en ole kovin ihastunut ollut viuluihin sun muihin isohin lampaan paloihin. Karitsaa ostan yleensä, varsinkin kun tuossa tuo tilateurastamo on nurkilla ja paikallista karitsaa saa aika usein. Maku on enemmän mun mieleeni kuin voimakkaammassa lampaanlihassa. Karitsasta tykkään käyttää niskaa erityisesti, ylikypsänä yrttien ja punkun kanssa liian hyvää. Sitten tuo karitsan jauhis on toinen vakio-ostos. Sisäfilettä ei vain raaski ostaa, jos syöjiä on enemmän kuin suhteellisen pieniruokainen perheemme. Omalle porukalle viitsii sitäkin ostaa, tosin kerran olen vain sitä ehtinyt saada.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Sellaista vähän vaatimattomampaa kysyisin täällä, kuin nuo salaattikastikkeet. Tulee melko paljon salaatteja syötyä kotona iltaruokana ja näihin sitten kiva hakea hieman jotain uutta jollakin pienellä kastikkeella. Olen tehnyt jokusen kerran hyvin simppelisti, eli ihan maustamatonta jugurttia, mihin sitten mausteita, vaikka curryä, pippuria ja mahdollisesti vaikka chiliä hieman. Viimeksi koitin sotkea sinappia hieman sekaan ja siitä tuli oikein maukasta.

Teettekö yleensä itse kastikkeita salaatille ja käytättekö öljyä pääosin vai jotakin muuta? Kyllähän hyvä oliiviöljy jo sinällään on ihan kiva, mutta onko jotain spesiaaleja simppeleitä kikkoja?
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Teettekö yleensä itse kastikkeita salaatille ja käytättekö öljyä pääosin vai jotakin muuta? Kyllähän hyvä oliiviöljy jo sinällään on ihan kiva, mutta onko jotain spesiaaleja simppeleitä kikkoja?

Me käytetään yleensä joko komboa oliiviöljy + balsamico (tumma tai vaalea) tai oliiviöljy + vadelmaviinietikka. Kaveriksi suolaa, pippuria ja joku yrtti fiiliksen mukaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Salaattiin en ole osannut laittaa noin 20 vuoteen muuta kuin hyvää oliiviöljyä ja viinietikkaa. Ne riittää, itse syön paljon salaatteja, lähes joka ilta ja perus salaattipohjan lisäksi mulla aina porkkana sekä kannattaa kokeilla avocadoa, eri juustoja aina raejuustosta grana padanoon, oliiveista ainoita hyviä on kalamatat, siemensekoitus on ollut must viime viikkoina sekä paahdetut maapahkinät, eli se halvin kaupan pähkinä ja laitat ne pellille uunin ylähyllylle, grillivastuksilla hetki kun alkaa tummumaan, ripaus suolaa ja avot. Sitten proteiinina on ollut juustojen lisäksi kanaa, jauhelihaa jne. Jauhelihan kanssa sopii tacolastut ja coca-cola, se on sellainen perjantai-salaatti. Yksi tärkeä tekijä on myös makeus, salaattiin sopii erittäin hyvin omenalohkot tai jos haluaa makeampaa ja halpaa niin vaikkapa perskoita tölkistä. Ei varsinaisesti ole terveysruokaa, teen aika runsaita salaatteja, mutta ainakin on jäänyt peruna,pasta, riisi pois himasyömisistä kokonaan.

Kiitti lammasvinkeistä porukalle. Paisti tosiaan on aika tylsä vaihtoehto, mutta niissäkin on eroja, järjestäen parhaimmat olen saanut luullisista, viuluista. Tällä hetkellä vahvin ehdokas on karitsan ulkofile, siitäkin joutuu pulittamaan jonkun 25€ kun noin kymmenelle teen. Sifi on liian kallista ja pientä isolle porukalle, sopii parhaiten jos tekee mammalle pääsiäisherkkua ennen munayllätystä.

_
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Sellaista vähän vaatimattomampaa kysyisin täällä, kuin nuo salaattikastikkeet.

Olen käyttänyt jo vuosia chilikastikkeita, mm. Poppamiehen tuotteet soveltuu hyvin tähänkin. Riippuu tietysti, että millaista salaattia väsää, mutta esimerkiksi kanasalaattiin olen chilin lisäksi tunkenut Quinta D'avon hot chili saucea, jossa chiliä ei ole yhtään. Pirun hyvän sitruunan soundin siitä saa kanalle. Salsat on myös kovassa käytössä, toimii helvetin hyvin mun mielestä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mä tykkään tehdä vinaigretteja, koska ne ovat simppeleitä ja loputtoman muunneltavissa. Öljy ja happo; loput on heitettävissä hatusta. Lemppareihini lukeutuvat oliiviöljyn, sitruunan, limen ja valko- ja shampanjaviinietikan lisäksi ainakin anjovis (anchovy = sardelli, eli ei se mitä suomessa kutsutaan anjovikseksi, sillä se on kilohailia), kapris, oliivi, hunaja, sitrusten raastetut kuoret, yritit (ainakin rosmariini, timjami, oregano, basilika, persilja, rakuuna) ja puolikuivatut tomaatit. Suola ja pippuri, totta kai. Jykevä mortteli on hyvä olla, mutta ei sekään välttämätön ole.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Jaahas jos keittäis nakkeja kattilassa ja laittais ranskalaiset uuniin. Sitten ketsuppia ja sinappia ja eikun syömään......!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
25 vuotta sitten perussettiä oli pellillinen ranskalaisia ja paketti nakkeja, VHS:ltä bondeja, uunoja, kanuunakuularallia jne. Nyt on edelleen verisuonet paskana noista ajoista ja verepaine koholla, joutuu syömään hiukan eri tavalla tätä nykyään.
Onnea valitsemallasi tiellä, en voi moittia koska itsekin söin samoin. Toki tässä on vielä se mahdollisuus että keität kaksi nakkia ja kymmenen ranskanperunaa niin ettei tule ähky, mutta ravintoarvot ovat silti aika perseestä.

_
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Hyviä wokki-ohjeita kaipailisin.
Ohje yhdelle:
120-150g sisäfilepihvi (ulkofilepihvi käy hyvin myös)
100g hyvää riisiä
puolikas punainen paprika
sipuli
tuoretta korianteria
lime
soijakastiketta
kalakastiketta (se aasiahyllystä löytyvä ruskea liemi, ei kalafondi)

- Ota liha ulos jääkaapista vähintään tuntia ennen kokkaamisen aloittamista. Sitten viipaloi se pikkurillin paksuisiksi ja mahdollisimman pitkiksi suikaleiksi. Suolaa hennosti ja pippuroi ronskisti (kala- ja soijakastikkeet maustavat suolalla myös, joten suolaa ei tarvita kovin paljoa)
- Helvetin kuuma wok-pannu, johon mieluiten seesamöljyä ja toiseksi mieluiten jotain kuumuutta hyvin kestävää öljyä kuten avokado- tai pähkinäöljyä. Näiden puutteessa myös tavallinen rypsiöljy käy ok.
- Ripottele lihasuikaleet vähän kerrallaan pannuun ja ruskista. Tähtäin on, että jokainen suikale jäisi edes hieman mediumiksi, joten toisella kädellä kannattaa olla kääntämässä heti kun on saanut ruskistettua. Sen takia vähän kerrallaan, ettei pannu jäähdy liikaa (wok-pannussa on pieni pinta-ala hellaa vasten) ja liha ala kiehua omassa nesteessään.
- Kun lihat ovat ruskistuneet, lorauta pannun reunoja pitkin loraus soijakastiketta ja nosta suikaleet lautaselle lepäämään.
- Tähän mennessä aikaa pitäisi olla kulunut n. minuutti, mieluummin hieman alle, eli nopeaa toimintaa kyseessä.
- Lisää pannuun paprika- ja sipulisuikaleet (sipulia ei tarvitse pilkkoa, suikalointi tosiaan riittää). Pippuroi kunnolla; paprika tykkää mustapippurista. Sekoita jatkuvasti.
- Lisää riisi ja puolisen desiä vettä.
- Kun sipuli on ottanut kauniisti vaaleanruskeaa väriä (puhutaan n. minuutin kypsentämisestä), lisää n. teelusikallinen kalakastiketta ja sekoita.
- Nosta pois liedeltä ja lisää silputtu korianteri ja kolmasosa limen mehusta. Sekoita kevyesti ja anna hautua pari minuuttia kannen alla.
- Sekoita lihat takaisin wokkiin ja nosta ruoka lautaselle. Raasta limen kuori annoksen päälle ja viimeistele korianterin oksalla.

Tärkeintä wokkaamisessa on, että pannu pysyy koko ajan mahdollisimman kuumana. Jos pannu jäähtyy liikaa, kypsentäminen hidastuu ja maut sekä rakenteet muuttuvat. Tähtäin on rapeissa vihanneksissa ja raikkaissa mauissa, eli ns. pataruokamaisuudesta mahdollisimman kaukana. Tuon ylläolevan reseptin laittamiseen menee kokonaisuudessaan aikaa alle vartti, itse kokkaamiseen vain 6-7 minuuttia.

edit. Jos korianteri maistuu sinusta saippualle, niin sen voi korvata vaikka sitruunamelissalla ja kirvelillä. Kirveli tehostaa hienosti happamia ja karvaita makuja, itsessään se on melko hmv.
 
Viimeksi muokattu:

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
25 vuotta sitten perussettiä oli pellillinen ranskalaisia ja paketti nakkeja, VHS:ltä bondeja, uunoja, kanuunakuularallia jne. Nyt on edelleen verisuonet paskana noista ajoista ja verepaine koholla, joutuu syömään hiukan eri tavalla tätä nykyään.
Onnea valitsemallasi tiellä, en voi moittia koska itsekin söin samoin. Toki tässä on vielä se mahdollisuus että keität kaksi nakkia ja kymmenen ranskanperunaa niin ettei tule ähky, mutta ravintoarvot ovat silti aika perseestä.

_

Kiitos varoituksesta, mutta nyt et ottanut sitä huomioon että nakit ja ranskalaiset kuuluvat meidän perheessä Juhlapäiviin, kuten Pääsiäinen, Vappu, Juhannus, Joulu ja Uusi Vuosi. Arkena syödään sitten tavallista ruokaa, kuten kalaa (usein se on lohta), kanaa (broilerinleikkeitä tai grillattu broileri) ja lihaa sen eri muodoissa. Unohtamatta kasviksia ja vihanneksia. Lisäksi harrastan viikossa 3-5 kertaa liikuntaa ja koirien ulkoilutukset siihen päälle. Jos tällä elämäntyylillä menee verisuonet tukkoon, niin oli kyllä paska säkä mulla.

Edit. täsmennetään vielä sen verran ettei jää väärää käsitystä, että toki Pääsiäisenä ja Jouluna syödään myös niihin kuuluvia "perinneruokia"
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Toinen wokkiresepti, tällä kertaa ohje kahdelle:

yksi kokonainen kanan rintafile (ei mikään räkäinen ohutleike tai minuuttipihvi, vaan kunnollinen kokonainen file)
250g parsakaali
nippu kevätsipulia (n. 8kpl)
200g nuudelia (mieluiten riisinuudelia)
puolikkaan appelsiinin mehu
soijakastiketta
1 rkl sokeria
riisiviinietikkaa
tuoretta minttua

- Poista rintafileestä nahka ja "sisäfile" ja halkaise se. Suikaloi rinta- ja sisäfile n. pikkurillin paksuisiksi suikaleiksi. Suolaa ja pippuroi.
- Paloittele parsakaali niin, että ruokaan ei tulisi kovinkaan paljoa vartta, vaan lähinnä vain kukinto-osia (läpimitta 2-3cm luokkaa). Parsakaalin varret kannattaa säästää kasvisliemen valmistamiseen.
- Kiehauta kattilassa pari litraa vettä ja nosta pois liedeltä. Nosta nuudelin kuumaan veteen likoamaan (keittymisaika ilmoitettu pussissa, mutta yleensä n. minuutti). Tämän jälkeen valuta nuudeleista vesi pois.
- Sekoita appelsiinimehu ja sama määrä sekä soijakastiketta että riisiviinietikkaa (eli 1 osa jokaista) ja sokeri
- Helvetin kuuma pannu, johon kasviöljyä. Ruskista kanasuikaleet öljyssä nopeasti. Lisää parskakaalit ja anna kypsyä lyhyt hetki.
- Lisää appelsiini-soija-etikka-liemi ja kuumenna kiehuvaksi. Anna porista minutti ja tarkista maku. Lisää suolaa tarvittaessa, älä nestettä.
- Tämän jälkeen lisää n. sentin paksuisiksi viipaloidut kevätsipulit, silputtu minttu ja nuudelit. Sekoita huolellisesti.
- Nosta lautasille ja koristele muutamalla mintun lehdellä ja appelsiiniviipaleella.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Oma panos wok- ruokaan: Thai Green Curry Paste Recipe
Tuossa ohje vihreään thaicurrytahnaan. Toimii aivan helkkarin hyvin oikeastaan minkä kanssa vaan. Olen käyttänyt sitä sekä ihan wokeissa, että keittopohjana.
Ei ole järkisyitä ostaa kaupan valmistahnoja tuon jälkeen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko olemassa kasvisruokaa mitä voisi pitää edes jotenkin suomalaisena ruokana? Jos makaronilaatikko tai karjalanpaisti ei ole kovin hyvä vaihtoehto, niin mikä voisi sitten olla.
 
Onko olemassa kasvisruokaa mitä voisi pitää edes jotenkin suomalaisena ruokana? Jos makaronilaatikko tai karjalanpaisti ei ole kovin hyvä vaihtoehto, niin mikä voisi sitten olla.
Hernekeitto, kesäkeitto, karjalanpiirakka, juureslaatikot, mämmi, puurot ja vellit, rieskat ja ruisleivät, nisut.

Aika suppea on ymmärrettävistä syistä ollut tämä raaka-ainevalikoima. Eikä se lista tosta paljon parane vaikka vähän raatoja lisäiskin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko olemassa kasvisruokaa mitä voisi pitää edes jotenkin suomalaisena ruokana? Jos makaronilaatikko tai karjalanpaisti ei ole kovin hyvä vaihtoehto, niin mikä voisi sitten olla.
Mainitsemasi makaronilaatikkokin on kaikissa old school suomalaisissa kokkikirjoissa nimenomaan makaronilaatikko ja nykyään moni syö sitä tuunattua versiota eli jauhelihamakaronilaatikkoa.

_
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Tuossa kun joku kyseli pääsiäiseksi lammasmarinadiohjetta niin itse olen ainakin kokeillut tällaista:

- tuoretta(tai kuivattua) rosmariinia
- muutama valkosipulinkynsi
- tilkka kahvia
- majoneesia
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pienenä vinkkinä jos teet jauhelihakastiketta. Lisää joukkoon omenahilloa niin saat kastikkeeseen tuplasti makua. Toimii muuten pirun hyvin esim tortilloissa jne.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuossa kun joku kyseli pääsiäiseksi lammasmarinadiohjetta niin itse olen ainakin kokeillut tällaista:

- tuoretta(tai kuivattua) rosmariinia
- muutama valkosipulinkynsi
- tilkka kahvia
- majoneesia

Mistäs tähän tuo majo putkahti? Vahvalla kahvillla, valkosipulilla ja yrteillä saa hyviä perusmarinadeja ja muistaakseni olen noin kolme kertaa tehnyt tuolta pohjalta viimeisenä viitenä vuotena. Ehkä joskus kokeilen tuotakin ja kun ei ole aprillipäiväkään niin luotan ettei ole käytännönpila.

_
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Mistäs tähän tuo majo putkahti? Vahvalla kahvillla, valkosipulilla ja yrteillä saa hyviä perusmarinadeja ja muistaakseni olen noin kolme kertaa tehnyt tuolta pohjalta viimeisenä viitenä vuotena. Ehkä joskus kokeilen tuotakin ja kun ei ole aprillipäiväkään niin luotan ettei ole käytännönpila.

_
Ajattelin vain sitä jos siitä marinadista haluaa sakeampaa eikä juoksevampaa, sen takia laitoin sen tähän.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ajattelin vain sitä jos siitä marinadista haluaa sakeampaa eikä juoksevampaa, sen takia laitoin sen tähän.

Ok, hyvä vinkki, en ole itsekään kotikokkia kummoisempi joten kaikki tälläinen knoppitieto on tarpeen.

_
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mulla kanssa särähti korvaa (tai siis silmään) tuo majoneesi. En laittaisi sitä marinadiin, koska se ei tavallaan lisää siihen mitään, päin vastoin.

- Se ei kestä kuumennusta
- Se ei lisää makua lihaan (liha ei ime siitä makua)
- Majoneesi splittaa tosi helposti jos siihen lisää vähänkään enemmän nestettä

Noh, ainakin majoneesi kannattaa jättää hyvin löysäksi ja antaa sille paljon tavallista enemmän happoa (mieluiten etikkaa). Muuten se ei ainakaan marinoi sitä lihaa, se on varma. Siltikään en ihan hiffaa sitä, miksi juuri majoneesia... :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös