Löytyykö kokkeja?

  • 580 188
  • 2 902

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sipulikeittosatsi lihapulliin, ei jatkoon. Sipuli ja muut makustimet omina itsenään, näin sanoisin minä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuli tenkkapoo. Sain nimittäin appi-ukolta Ranskan-tuomisina pienen purnukallisen hienoa Dijonin mustaherukkasinappia. Mä uskon vakaasti, että tämä tuote on laadukas ja huikean hyvän makuinen, mutta mihin se sopii? Eli mitä mä sillä teen?

Näin äkkiseltään mieleen tulee riista johon tuo voisi sopia, joko lisukkeeksi tai kastikkeeseen makua antamaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Liemikuutioissa on se ongelma, että lihaliemi on aivan törkeän suolaista ja kasviskuutiossa selleri vie tajun ja aiheuttaa hallusinaatioita.
Mulla on hätävarana luomulihaliemikuutioita, ja olen aika tyytyväinen niihin. En muista valmistajaa enkä jaksa kömpiä keittiöön tsekkaamaan, mutta tuossa hetki sitten käytin niitä lihapullien keittämisessä ja siitä rakentelin kastikkeen sitten. Hyvvää tuli, kuten yleensä.
---

Kalakeittoon yms. kalan perkeet ilman muuta, ja jos lihakaupassa käyn ja liemeä tartten, niin otan lihallista luuta messiin. Lihapullista sen verran, että onhan nuo keittopussit nopeita, mutta jos sipulit pilkkoo, menee aikaa se viisi minuuttia enemmän ja makua pystyy säätelemään siten kuin haluaa. Kuullotettaessa sitten enemmän menee aikaa.

Kukin tyylillään, mutta omaan makuuni sipulikeittojen käyttö on laiskuutta ja toisaalta se maku on liian hallitseva sekä teollinen. Kävin paikalliselta teurastajalta hakemassa laadukkaat jauhelihat, eikä tulisi mieleenikään pilata sitä heittämällä sekaan jotain valmismoskaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiva, jos on olemassa laadukkaitakin kuutiovalmisteita. Fondeihin siirryttyäni en ole vain katsonut tarpeelliseksi vaihtaa takaisin.

Mitä tulee puolivalmisteisiin, niin joka kokilla on kyllä takataskussa jotain kivoja pikku kikkoja. Sipulikeittokikan olen kuullut ennenkin ja käsittääkseni niiden käyttö on myös aika yleistä. Tietenkään salaisuuksia ei paljasteta edes kysyttäessä, jos ne eivät kestä päivänvaloa ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei mulla kaikkia kikkoja vastaan ole erityistä ristiretkeä. Esim. nuo luomukuutiot olen ihan ok matskuksi todennut ja niillä säästää aikaa merkittävästi, ei vain paria minuuttia.

Tuo reseptien salailu ja varsinkin sen salaaminen, että käyttää puolivalmisteita, on aika koomista. Mitä se on keltään pois, mikäli hyvän reseptin jakaa tai kertoo jonkin oikean kikan. Pienimunaista puuhastelua, ellei kestä sitä, että joku toinenkin osaa valmistaa hyvää safkaa. Ja tämä siis yleisesti tuosta Leonin viestistä inspiroituneena, ei Leonille pelkästään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En itse ainakaan pidä minään kikkana esim tuota ranskalaisen sipulikeiton käyttöä murekkeessa tai pullassa, se oli mulle arkea himassa 80-luvulla että noin tehtiin pullat melkein aina ja välillä edelleenkin. Taitaa olla tuo paahdettu maku mitä siinä haetaan, sitä siinä keitossa on sen lisäksi että siinä tulee just riittävät jauhot, suolat ja sokerit. Nämä on mun mielestä sitä parasta "pikaruokaa" kun perheellisenä ollaan siinä kokkisodassa joka päivä että mahdollisimman vähän aikaa kuluisi keittiössä.
Minä ja moni muu ei lähde lihapullia rakentamaan sen paikallisen teurastamon kautta siksi näitä kelpo vinkkejä jaellaan, tosiaan kukin tavallaan ja mun mielestä kaikki tavat on hyviä jos ne toimii itselle, aikataululle ja maistuu hyvältä.

_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuo reseptien salailu ja varsinkin sen salaaminen, että käyttää puolivalmisteita, on aika koomista. Mitä se on keltään pois, mikäli hyvän reseptin jakaa tai kertoo jonkin oikean kikan. Pienimunaista puuhastelua, ellei kestä sitä, että joku toinenkin osaa valmistaa hyvää safkaa. Ja tämä siis yleisesti tuosta Leonin viestistä inspiroituneena, ei Leonille pelkästään.
Ketkä salailevat, ketkä eivät. Olin kyllä aika varma, että viestini perässä ollut hymiö olisi antanut tarpeeksi vinkkiä. Ja kasvatankin pippeliä kertomalla avoimesti, että mun tarkkaan varjeltu salaisuuteni on Pirkan Chipotle-kastike. Arkena haluaa hyvää ja nopeasti. Tuo auttaa, jos on tekemässä jotain texmexiin vivahtavaakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, siis kuten kirjoitin, minä sitä sulle varsinaisesti osoittanut. Mulle on sinänsä sama, mitä kukin salailee, mutta noin periaatteena en sitä oikein ymmärrä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tein äsken baskilaista kanapataa. Laitan reseptin jos jotakuta kiinnostaa. Kyseessä on päällisin puolin helppo ruoka, joka syntyy n. 45 minuutissa ja jolla ruokkii koko perheen helposti.

- Kokonainen maustamaton broileri
- Kolme paprikaa, eri värisiä
- Pari sipulia
- Säilykepurkki kokonaisia kuorittuja tomaatteja
- Valkosipulia
- Kanalientä (2-3 dl)
- Kuivaa valkoviiniä (pari desiä)
- Suolaa, pippuria, cayennepippuria, paprikajauhetta
- Tuoretta persilijaa

- Paloittele broileri osiin (rintafileet ja koivet kahteen osaan ja siivet erikseen) erillisellä leikkuulaudalla ja hiero niihin reilusti suolaa ja mustapippuria
- Suikaloi paprikat n. sentin viipaleiksi
- Lohkoa sipulit ja valkosipulit
- Saksi purkkitomaatit puoliksi tai muutamaan osaan purkissaan (ei tarvetta nostella tomaatteja pois purkista)
- Kuumenna valurautapata tai uuninkestävä kasari, lisää öljyä ja voita ja kun voin vaahto on laskeutunut voi ruskistunut, ruskista kanan palat jokaiselta pinnalta ja nosta pois padasta
- Lisää pataan jääneeseen rasvaan reilusti paprikajauhetta ja hieman cayennepippuria ja anna kuumeta n. minuutin ajan
- Lisää tuoreet vihannekset ja kypsennä niitä tasaisesti sekoittaen n. viisi minuuttia. Rouhi sekaan mustapippuria
(- Tässä kohtaa voit esilämmittää uunin 200 asteeseen)
- Kaada sekaan tomaatit liemineen, valkoviini sekä kanaliemi
- Anna porista hiljalleen kannen alla 20 minuuttia
- Tämän jälkeen laita pata vielä kymmeneksi minuutiksi uuniin ilman kantta
- Tarjoile heti vaikkapa riisin tai kasvissuikaleiden kanssa

Broilerin ruhosta kannattaa keittää kanaliemi seuraavia kertoja ja ruokia varten:

Laita kattilaan broilerin ranka, muutamaan osaan pilkttuja sipuleita, valkosipuleita, selleriä, porkkanaa ja purjoa. Lisää myös esim. katajan marjoja, pippuria ja timjamia sekä tietysti kunnolla suolaa. Peitä ainekset vedellä, kuumenna kiehuvaksi, kuori lusikalla reunoille muodostuva vaahto (ja muut roskat) ja jatka kiehuttamista n. puoli tuntia. Siivilöi toiseen kattilaan ja anna jäähtyä. Pakasta puolen litran vetoisissa astioissa, jotta käyttöönottaminen tarvittaessa on nopeaa ja vaivatonta.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Perunasoselaatikko

400 gr jauhelihaa
1 pss Blå Bandin jauhelihakastiketta
4 dl vettä
Perunamuusia 2 valmispussin edestä

Jauheliha ruskistetaan normaalisti, valmiin jauhelihan sekaan 4 dl vettä ja jauhelihakastike. Annetaan kiehua hiljalleen viitisen minuuttia. Perunamuusi valmistetaan pakkauksen ohjeiden mukaan. Voideltuun uunivuokaan ensin pohjalle puolet perunamuusista, sen päälle jauhelihakastike ja päälimmäiseksi loput perunamuusit. Uuniin 225 asteeseen 25 minuutiksi. Uunivuoallinen hyvää ruokaa 5-6 eurolla ja valmistusaikaan nähden helppo valmistaa. Maustaminen oman maun mukaan, tuohon satuin heittämään jauhelihaan mustapippuria ruskistamisvaiheessa.
 
Perunasoselaatikko

Tuosta tuli mieleen, että olen tehnyt ainakin parilla eri repsulla shepherd´s pieta eli brittien mukaelmaa perunasoselaatikosta. En ole saanut hyvää lopputulosta, vaikka olen hakenut hallista lampaan jauhelihaa ja tehnyt itse täydellisen muusin. Muusin rakenne muuttuu huonoon suuntaan uunissa. Ehkä ongelma on vain siinä, että en ymmärrä brittiruokaa (pl. fish & chips).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuosta tuli mieleen, että olen tehnyt ainakin parilla eri repsulla shepherd´s pieta eli brittien mukaelmaa perunasoselaatikosta. En ole saanut hyvää lopputulosta, vaikka olen hakenut hallista lampaan jauhelihaa ja tehnyt itse täydellisen muusin. Muusin rakenne muuttuu huonoon suuntaan uunissa. Ehkä ongelma on vain siinä, että en ymmärrä brittiruokaa (pl. fish & chips).

Oma onnistumiseni shepherd's pien osalla on ollut pitkälti kiinni muussista, se ei saa kuivua liikaa, pitää olla mehukasta. Silloin kun se onnistuu niin maistuu ihan naudanjauhelista tehtynäkin hyvältä ja worcestershire on avain sana maustamisessa.

_
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mutta asiaan, tulisen ruuan valmistus on taitolaji eikä se sisällä Tabascoa. Tabasco on pöytämauste. Minulla ei ole mitään sen lisäämistä vastaan, jos sen mausta tykkää. Mutta jos verukkeena on rakkaus tuliseen ruokaan, näen punaista. Puhutaan kahdesta täysin eri asiasta.

Eiköhän tabascon tulisuus ole ihan tarpeeksi antamaan lihapullille hieman "syvyyttä".

Sentteriltä tulee tässä hyvä tiivistys miksi. Habataba kuuluu meidän keittiössä ns. salaisiin ainesosiin, joita käytetään yllättävänkin usein ruoan maustamiseen. Tarkoitus ei ole koskaan saada etikkaa tai tulisuutta esille, vaan muutama tippa tätä "ihmelientä" syventää ruoan makuja yllättävällä tavalla. Kikka opittu tunnetulta ja hyvämaineselta ammattikokilta ja toimii pääsääntöisesti kuin junan vessa. Pöytämausteena taasen ei juuri koskaan, pl. mainitut karvakäsilätyt.

Täällä syödään loppuviikko lohisoppaa.

- 2 salottisipulia
- 2 suippopaprikaa
- 1 porkkana
- valkosipulin kynsi
- pätkä purjoa
- 700g norskin lohifilettä
- purkki kuorittuja tomaatteja
- töräys tomaattimurskaa tuubista
- oliiviöljyä
- reilu litra kalalientä (jos kaapissa sattuu olemaan valkkarin jämät, niin ehdottomasti sekaan. Nyt ei sattunut.)

Maustamiseen:

- 2 laakerin lehteä
- savustettua, tulista, paprikaa
- sahramia
- 1 appelsiinin kuori
- puntti persiljaa
- suolaa
- habaneroa

Kuutio lohi reiluiksi palasiksi, suolaa (ja sokeroi). Paloittele veget melko pieneksi.

Liesi täysille ja lämmitä ison kattilan pohjalla reiluhkosti öljyä kuumaksi. Lisää sahrami, savustettu paprika ja haba, pyöräytä kauhalla (älä polta, mutta anna vähän pöristä). Lisää veget, kuullota kunnolla. Töräytä tomaattimurska sekaan ja pyöräytä kauhalla vegejen joukkoon. Lisää purkkitomskut, pyöräyttele kauhalla hetki lisää kalaliemi. Lisää laakerinlehdet ja appelsiinin kuori. Kun soppa kiehuu, laske lieden lämpöjä. Anna kiehua hiljalleen ~20min. Nosta lämmöt ja kun soppa kiehuu kunnolla lisää lohi ja persilja. Kiehauta ja laske lämmöt miedommalle. Anna kiehua hiljalleen ~5min, niin että kala on sopivasti kypsynyt. Tarkista suola.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Anna kiehua hiljalleen ~5min, niin että kala on sopivasti kypsynyt. Tarkista suola.


Kala kypsyy ilman kiehuttamista, riittää kun laittaa kalat kattilaan kun nostaa sen tarjolle. Kiehuttamalla kala hajoaa pieneksi silpuksi keiton joukkoon. Tällainen tomaatti hässäkkä ei ole minun makuuni, kalan makua saa noiden mausteiden alta tosissaan etsiä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kala kypsyy ilman kiehuttamista, riittää kun laittaa kalat kattilaan kun nostaa sen tarjolle. Kiehuttamalla kala hajoaa pieneksi silpuksi keiton joukkoon. Tällainen tomaatti hässäkkä ei ole minun makuuni, kalan makua saa noiden mausteiden alta tosissaan etsiä.

Hiljalleen kiehuminen on ehkä väärä termi. Itse nostan ennen kalojen lisäämistä lieden lämpöä hetkeksi ja sen jälkeen liesi pienimmälle mahdolliselle. Kalojen kypsymiseen taas vaikuttaa palojen koko. Itse jätän kalan aina isoiksi paloiksi (~3,5cm x 3,5cm) ja nyt ~viiden minuutin jälkeen ja annostelun jälkeen lohi oli sisältä vielä snadisti rosa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sentteriltä tulee tässä hyvä tiivistys miksi. Habataba kuuluu meidän keittiössä ns. salaisiin ainesosiin, joita käytetään yllättävänkin usein ruoan maustamiseen. Tarkoitus ei ole koskaan saada etikkaa tai tulisuutta esille, vaan muutama tippa tätä "ihmelientä" syventää ruoan makuja yllättävällä tavalla. Kikka opittu tunnetulta ja hyvämaineselta ammattikokilta ja toimii pääsääntöisesti kuin junan vessa. Pöytämausteena taasen ei juuri koskaan, pl. mainitut karvakäsilätyt.
Minä kyllä käytän tabascoa pöytämausteena, mutta en koskaan kotona. Lounasruokaloissa pistää hiukan jurnuttamaan, kun esim. chili con carnesta on joskus unohtunut ihan kaikki mausteet. Tabascolla tulee noissa tilanteissa hiukan jatkettua makua. Tarkoitus ei ole siis pakkomielteisesti tehdä kaikesta ruuasta tulista keinolla millä hyvänsä, vaan lisäillä sitä satunnaisesti sapuskoihin, joihin se sopii. Joskus lisäsin sitä kyllä omatekemään guacamoleen, kun jossain reseptissä niin neuvottiin. En kokenut sen parantavan jo valmiiksi erinomaista makua ollenkaan ja jätin yhteen kertaan. Mutta kuten edellä yritin painottaa, se tulisen ruuan tulisuus ei tule tabascosta. Ja siihen tarkoitukseen et itsekään sitä ilmeisesti käytä?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tabasco kuului maustamiseen 90-luvulla kun teinivuosien jälkeen alettiin lisäämään makua opiskeluruokaan. Makuasioitahan nämä mutta nykyään ehkä juuri liiallisen nauttimisen jälkeen se ei enään uppoa, mutta jutun pointti on se että paljon muita itselleni maukkaampia pöytäsoosseja löytyy kaupasta. Tässä mun kavalkaadi mitä on tällä hetkellä jääkaapissa(varmasti näihinkin kyllästyn ajansaatossa), ei mitään erikoista eikä liian tulista vaan vastaavia mulle kuin tabasco silloin muinoin.
http://www.poppamies.fi/images/_JAK6992.jpg
http://www.poppamies.fi/images/_JAK9204.jpg
http://www.brucefoods.com/media/cat...isiana-original-hot-sauce-3-oz_02107I_dv.jpeg
http://0.static.wix.com/media/600d9a_0f0d5f396a08b470c34322a840d93ab4.jpg_512
http://groceries.iceland.co.uk/medias/sys_master/hcc/h03/8830484611102.jpg

Tällä hetkellä näillä mennään. Tannisen chilisoossi on hyvä esim kanasalaatin kastikkeeksi ja Texas Peteä tulee laitettua isolla kädellä esim taco-salaatin päälle. Nämä ovat itselleni pöytämausteita, ruoan valmistuksessa käytän tuoretta chiliä ja suosikki tällä hetkellä on thai-chili mitä saa hyvin tuoreena ainakin pääkaupunkiseudun etnisistä ruokaliikkeistä. http://en.wikipedia.org/wiki/Bird's_eye_chili

_
 
Tabasco-keskusteluun: myydäänkö vihreää tabascoa isommissa puteleissa? Maku on loistava, mutta pullokoko naurettavan snadi. Olen nykyään käyttänyt esim. pizzan päällä tätä (linkki googlen kuvahakuun) huomattavasti tulisempaa, mutta kaipaan silti toisinaan tuota Tabascon vihreää, jonka valtti on mietous ja ylivertainen maku.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mutta kuten edellä yritin painottaa, se tulisen ruuan tulisuus ei tule tabascosta. Ja siihen tarkoitukseen et itsekään sitä ilmeisesti käytä?

Juurikin näin. Jos tulisuutta tahtoo, niin siihen on sitten ihan omat juttunsa.

Vinkkinä, kannattaa ostaa isompi määrä tiettyä chililajiketta kerralla, hakata pieneksi ja pakastaa. Tietää tasan tarkkaan kuinka tulista settiä ruokaan tulee laitettua. Chileistä Habanero on se mun juttu, heldelmäisin maku lämmön alla.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Yhteen juttuun normi Tabasco sopii oikein hyvin ja se on tomaattikeitto. Juuri se etikkaisuus ja pieni potku antaa mukavan säväyksen keitolle.
Niin ja se vihrea jalapeño tabasco on niiiin hyvää mutta mikään ei voita chipotle tabascoa.

Ainakin Tabascon sivuilla sanotaan että (ameriikassa) voi tilata puolen tai jopa gallonan pulloissa Tabascon tuotteita.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sain faijalta hirvenlihasäilykettä purkillisen. Mitäs tuosta voisi tehdä? Ei viitsisi laittaa pelkästään leivän päälle.

-Tinke
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sain faijalta hirvenlihasäilykettä purkillisen. Mitäs tuosta voisi tehdä? Ei viitsisi laittaa pelkästään leivän päälle.

-Tinke
Yhdestä purkista ei toki kauhean moneen riitä. Leivältä jääneistä voi tehdä herkullisen munakkaan tai sitten kastikkeen pastan tai kunnon tuppipottujen kanssa nautittavaksi.

Soossiin vinkkiä: hirvi pannulle ottamaan väriä. Sekaan ottamaan lämpöjä sipulia, hyviä metsäsieniä, mustaa pippuria. Hiukan väriä saaneeseen seokseen vehnäjauhoja ja kun hiukan kypsyneet, perään tilkka vettä, kermaa ja kasvisfondia. Haudutusta ja perään vielä sulatejuustoa, jos sattuu tykkäämään. Hyvää ja yksinkertaista.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Sain tuossa jokin aika sitten luettua Antti Heikkisen Risainen Elämä, Juice Leskinen 1950-2006. Kuten tiedetään, Leskinen oli paitsi loistava lyyrikko, myös kulinaristi ja erinomainen kokki. Kirjan innoittamana ajattelin laittaa tänne yhden Juicen resepteistä, nimeltään Lamminpään Lumous (4. hengelle).

1/2 kiloa porsaanfilettä
3 dl kermaa
2 rkl ranskalaista sinappia
2 pientä purkkia tomaattipyreetä
8 valkosipulin kynttä
mustapippuria
curryä
inkivääriä
kanelia
suolaa

Leikkaa liha puolen sentin siivuiksi, nuiji ne kevyehköllä karateotteella ja ripottele viipaleille mustapippuria. Paista lihat kauniisti, ota ne pannulta ja lorauta tilalle kerma, sinappi, tomaattipyre ja hakattu valkosipuli. Sekoita ainekset ja lado lihat takaisin sekaan. Mausta luetelluilla mausteilla-suolan kanssa kannattaa olla pihi-ja anna hautua kymmenkunta minuuttia. Lisukkeeksi sopii hyvin riisi, kaali-paprikasalaatti puolustaa myös paikkaansa oivallisesti.

Olen tehnyt tällä reseptillä possua useasti ja aina on ollut erinomaista. Ja lukekaa tuo kirja, se on oikeasti hyvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös