Löytyykö kokkeja?

  • 580 211
  • 2 902

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Vaikka mulla olisi varmaan paljonkin sanottavaa siitä, kuinka hyvin vähähiilihydraattinen ruokavalio toimi mulla painonpudotuksessa (17kg/9viikkoa, eivät ole tulleet kolmessa vuodessa takaisin) ja kuinka hyvältä silloin tuntui, kuinka hyvin nukkui ja kuinka pirteänä pysyi, niin ei kiinnosta. Kiinnostaa kokkailuasiat, joita luulen voivani lukea kun huomaan että tässä ketjussa on uusia viestejä.

En halua "itsemoderoida", mutta ystävällisesti huomauttaisin, että palstalla on myös ravinto-ketju.
 
Vähähiilihydraattinen ruokavalio onkin oiva tapa pudottaa ja hallita painoa, ja varmasti sen aikainen ketoosi tuntuu hyvältäkin, kun se aiheuttaa aivokemiassa liikunnan kaltaisia muutoksia, mutta a) se että se olisi pidemmän päälle terveellistä on ihan samanlainen huuhaaväite kuin b) vihjailut siiitä ettei runsashiilihydraattisella ruokavaliolla ole jalansijaa kehityshistoriassamme tai c) bataatti olisi jotenkin merkittävästi erilainen ravinnonlähde kuin peruna. Sama energiamäärä, sama hiilihydraattimäärä, sama glykeeminen indeksi, ainut vaan ettei kannata kasvattaa Suomessa.

Minunkin puolestani voidaan pistää tämä ravintokeskustelu tältä osin pakettiin. Olin lähtökohtaisesti samaa mieltä, että karppaajille on syytä nauraa, ja käsitykseni on tämän keskustelun perusteella vain vahvistunut.

Joskus toiste voisi hyökätä vielä rahkapettereiden ja -liisojen kimppuun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vähähiilihydraattinen ruokavalio onkin oiva tapa pudottaa ja hallita painoa, ja varmasti sen aikainen ketoosi tuntuu hyvältäkin, kun se aiheuttaa aivokemiassa liikunnan kaltaisia muutoksia, mutta a) se että se olisi pidemmän päälle terveellistä on ihan samanlainen huuhaaväite kuin b) vihjailut siiitä ettei runsashiilihydraattisella ruokavaliolla ole jalansijaa kehityshistoriassamme tai c) bataatti olisi jotenkin merkittävästi erilainen ravinnonlähde kuin peruna. Sama energiamäärä, sama hiilihydraattimäärä, sama glykeeminen indeksi, ainut vaan ettei kannata kasvattaa Suomessa.

Minunkin puolestani voidaan pistää tämä ravintokeskustelu tältä osin pakettiin. Olin lähtökohtaisesti samaa mieltä, että karppaajille on syytä nauraa, ja käsitykseni on tämän keskustelun perusteella vain vahvistunut.

Joskus toiste voisi hyökätä vielä rahkapettereiden ja -liisojen kimppuun.
Onko nyt kyse puhtaasti ruokavaliosta, vai saatavuuden merkittävästä parantumisesta? Syöväthän norsutkin aivan vitusti kaikkea skeidaa. Eivät sen takia, että se olisi erityisen ravitsevaa, vaan sen takia, että niillä on aika onneton hyötysuhde ruuansulatuksessaan, eikä ole oikein valinnanvaraakaan tarjonnassa.

Älä takerru tuohon karppaukseen, vaan mieluummin ajattele asiaa riittävän monelta kantilta. Kyllä minun historiankirjoissani (=wikipediassa) lukee, että maanviljely ja runsas maidonjuonti lyhensi aikanaan ihmisen elinikää. Toki tuossa oli kyse osatekijöiden summasta. Jos ruokaa on paljon, hengissä pysyminen on helpompaa. Mitä siitä, vaikka jonkun tutkijan mukaan ruokalautanen olisi hyvä rakentaa hiukan eri pohjalta.
 
Onko nyt kyse puhtaasti ruokavaliosta, vai saatavuuden merkittävästä parantumisesta? Syöväthän norsutkin aivan vitusti kaikkea skeidaa. Eivät sen takia, että se olisi erityisen ravitsevaa, vaan sen takia, että niillä on aika onneton hyötysuhde ruuansulatuksessaan, eikä ole oikein valinnanvaraakaan tarjonnassa.

Älä takerru tuohon karppaukseen, vaan mieluummin ajattele asiaa riittävän monelta kantilta. Kyllä minun historiankirjoissani (=wikipediassa) lukee, että maanviljely ja runsas maidonjuonti lyhensi aikanaan ihmisen elinikää. Toki tuossa oli kyse osatekijöiden summasta. Jos ruokaa on paljon, hengissä pysyminen on helpompaa. Mitä siitä, vaikka jonkun tutkijan mukaan ruokalautanen olisi hyvä rakentaa hiukan eri pohjalta.
En oikein ymmärrä kysymyksen asettelua, eiköhän ainoa ajuri sille miksi hedelmiä syöneistä apinoista kehittyneet ihmiset ovat alkaneet syömään tärkkelystä ole ollut saatavuus, tuskinpa ihmiset ovat 10 000 - 40 000 vuotta sitten kelailleet safkansa pitkän tähtäimen terveysvaikutuksia. Sitä on syöty mitä on ollut saatavilla, maistunut hyvältä, millä on lähtenyt nälkä, ja mistä ei tule saman tien kipeäksi.

Siinä Wikipedian paleo-artikkelissa kylläkin lukee että ihmisen elinikä lyhentyi samaan aikaan kun maanviljelystä aloiteltiin, ei sen vuoksi. Minä kyllä tosin uskon että kausaliteettti on olemassa ja selittyy sillä että keräilijäesi-isiinsä nähden enimmäkseen yhtä tärkkelyskasvia popsineet laiskurit ovat olleet aika helvetisti ravintoköyhemmällä dieetillä kuin aamusta iltaan kymmeniä eri kasveja keräilleet ja syöneet esi-isänsä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siinä Wikipedian paleo-artikkelissa kylläkin lukee että ihmisen elinikä lyhentyi samaan aikaan kun maanviljelystä aloiteltiin, ei sen vuoksi.
En viitannut tuohon artikkeliin. Mulla on sellainen filtteri, mikä vastaa foliohattua, ja tuo blokkaantui heti ensi metreillä. Viittasin Ihmisen evoluutioon. Siinä asia on esitetty hiukan eri tavalla.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jaahas, täällä on Jatkoajan oma kokkisota käynnissä.Te voitte pakata veitsenne ja lähteä.
Tein viikonloppuna paellaa koska oli tulossa isompi porukka syömään.Paellareseptejä on miljoona erilaista mutta minäpä tein tällaista:
Kana-tai broilerinfilettä 400 gr
Chorizo-makkaraa (raaka)
Katkarapuja
Paprikaa, punaista ja keltaista
Kaksi sipulia lohkoina
Pakasteherneitä
Pitkäjyväistä riisiä
suolaa
pippuria
chiliä
kurkumaa
Viipaloi fileet ja ruskista öljyssä, siirrä sivuun
Paista chorizoa noin 20 minuuttia, lisää pannulle paprikat ja sipuli
Laita wokkipannuun litra vettä ja kuumenna kiehuvaksi, lisää kaksi kasvisliemikuutiota
Lisää 4 dl riisiä kiehuvaan nesteeseen ja anna kiehua 10 minuuttia
Lisää kurkuma ja muut mausteet
Lisää paistetut kanat sekä chorizo
Aivan lopuksi lisää katkaravut
Koristele wokkipannu sitruunalohkoilla jotka kierävät pannun ympäri
Ripottele päälle hienonnettua lehtipersiljaa

Tämä on hyvä ruoka isolle porukalle vaikka onkin hieman työläs ja aikaavievä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaahas, täällä on Jatkoajan oma kokkisota käynnissä.Te voitte pakata veitsenne ja lähteä.
...
Laita wokkipannuun litra vettä ja kuumenna kiehuvaksi, lisää kaksi kasvisliemikuutiota
...
Olisit pudonnut kisasta tuon kasvisliemikuutiogaten takia. Käytä mieluummin fondia, pysyt kauemmin kisassa ;)

Muuten annan kyllä etäaplodit. Varmasti hyvää.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olisit pudonnut kisasta tuon kasvisliemikuutiogaten takia. Käytä mieluummin fondia, pysyt kauemmin kisassa ;)

Muuten annan kyllä etäaplodit. Varmasti hyvää.

Ei kerrota tuomareille.Kannattaa kokeilla tuota saltimboccaa edelliseltä sivulta,on erittäin maukas.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Sen verran liemistä ja fondeista vielä,onko ketään palstakokkia joka keittelisi liemensä ihan itse?Minä tein jokunen vuosi sitten lientä härän hännästä jota ostin Lihan Mestareilta Elovainion alueelta.Keitin pitkään miedolla lämmöllä.Jäähdyttelyn jälkeen rasioihin ja pakkaseen.Hyvää tavaraa kastikepohjaksi ja keittoihin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kannattaa kokeilla tuota saltimboccaa edelliseltä sivulta,on erittäin maukas.
Varmaan hyvää, mutta ei tuota saltimboccaksi voi sanoa. Siihen käytetään vasikanlihaa ja parmankinkkua. Erityisesti tökkii pekoni, joka antaa ihan väärän maun (jos saltimboccasta puhutaan).
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Varmaan hyvää, mutta ei tuota saltimboccaksi voi sanoa. Siihen käytetään vasikanlihaa ja parmankinkkua. Erityisesti tökkii pekoni, joka antaa ihan väärän maun (jos saltimboccasta puhutaan).

Tottahan tuon tiedän miten aito saltimbocca valmistetaan,siksi kirjoitinkin ohjeeseen että pienellä kierteellä.Pekonifile ja parmankinkku ei meikäläisen makunystyröillä kauheasti eroa.Suurin maun antaja tuossa on mielestäni kuitenkin salvia.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ongelma ei ole pekoni, vaan salvia joka skulaa mahtavasti vasikan kanssa muttei kovin hyvin kanan kera.

Mitä tulee fondeihin ja liemiin, teen useinmiten itse. Käytän säästö- ja valinnanvarasyistä kokonaisia kaloja ja kanoja ruoanlaitossa (joskin nyt on kassissa rintafileitä). Rääppeistä keitän yleensä liemen. Kalafondejani käytän pääasiassa keittoihin (ja joskus paksumpien kastikkeiden pohjana) kun taas kanafondit menee yleensä punaisen lihan keitinliemenä. Jos paellaa tekisin normibroiskusta, tavallisista katkiksista ja perus riisistä keskellä torstaita, käyttäisin minäkin valmislientä, enkä käyttäisi aikaani oman fondin kyhäämiseen. Valmiskuutio ei ts. muuta makua erityisesti miksikään ja valmisfondi on typerän kallista. Sen sijaan jos kyhäisin juhlapaellan jostain poulet de briochesta ja tiikeriravun pyrstöistä sekä perulaisen yksisarvisen utareiden välissä pyöritetystä chorizosta, käyttäisin varmaan omaa fondia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Liemikuutioissa on se ongelma, että lihaliemi on aivan törkeän suolaista ja kasviskuutiossa selleri vie tajun ja aiheuttaa hallusinaatioita.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ongelma ei ole pekoni, vaan salvia joka skulaa mahtavasti vasikan kanssa muttei kovin hyvin kanan kera.

Mitä tulee fondeihin ja liemiin, teen useinmiten itse. Käytän säästö- ja valinnanvarasyistä kokonaisia kaloja ja kanoja ruoanlaitossa (joskin nyt on kassissa rintafileitä). Rääppeistä keitän yleensä liemen. Kalafondejani käytän pääasiassa keittoihin (ja joskus paksumpien kastikkeiden pohjana) kun taas kanafondit menee yleensä punaisen lihan keitinliemenä. Jos paellaa tekisin normibroiskusta, tavallisista katkiksista ja perus riisistä keskellä torstaita, käyttäisin minäkin valmislientä, enkä käyttäisi aikaani oman fondin kyhäämiseen. Valmiskuutio ei ts. muuta makua erityisesti miksikään ja valmisfondi on typerän kallista. Sen sijaan jos kyhäisin juhlapaellan jostain poulet de briochesta ja tiikeriravun pyrstöistä sekä perulaisen yksisarvisen utareiden välissä pyöritetystä chorizosta, käyttäisin varmaan omaa fondia.

Kana toimii oikein hyvin tuossa, rohkeasti vain kokeilemaan.Mitä paellaan tulee niin minä olen pruukannut pyöritellä chorizot yksisarviseni pallien välissä, antaa pikantin maun.Ruokavieraat arvuuttelivat maun salaisuutta mutta en sitä paljastanut.

Tänään valmistin lihapullia vanhalla reseptillä jota hieman tuunasin, tässä ainekset:
400 gr naudan jauhelihaa
savupororouhetta
kermaviiliä 1prk
ranskalainen sipulikeitto 1pss
kananmuna
mustapippuria
tabascoa

Sekoita kermaviili, kananmuna sekä sipulikeiton ainekset kulhossa.Anna vetäytyä n.10 minuuttia
Mausta seos mustapippurilla ja tabascolla, suolaa ei tarvita koska sipulikeittoaineksissa ja porossa on suolaa
Lisää sekaan jauheliha ja savupororouhe
Vaivaa kourin taikinaksi ja pyörittele palloiksi
Pallot uunipellille ja uuniin

Savuporo antoi lihapalleroille mukavan maun.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mietityttää, että mitä lisarvoa jokin Tabasco antaa lihapullille. Eihän lihapulliin muutenkaan lisätä etikkaa. Chilillä kun ei ainakaan ole kyseisen litkun kannalta mitään tekemistä.
 
Mietityttää, että mitä lisarvoa jokin Tabasco antaa lihapullille. Eihän lihapulliin muutenkaan lisätä etikkaa. Chilillä kun ei ainakaan ole kyseisen litkun kannalta mitään tekemistä.
Eiköhän tabascon tulisuus ole ihan tarpeeksi antamaan lihapullille hieman "syvyyttä". Tuskin tässä mitään tulisia chililihapullia oltiinkaan tekemässä. Sipulikeitto ja savuporo kuulostaa aika suolaiselta tykitykseltä, ja kai sipulikeitossa jotain maltodekstriiniäkin tms. on makeuttajana, joten eiköhän se tabascon etikkakin ihan hyvin lihapullien perusmakuja tasapainota.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Etikka tasapainottamassa lihapullien makua. No, miten vaan:)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ongelma ei ole pekoni, vaan salvia joka skulaa mahtavasti vasikan kanssa muttei kovin hyvin kanan kera.
Mun mielestäni tuossa aiheuttaa ongelman nimenomaan pekoni, jonka maku ei ole lähellekään parmankinkkua. Salvia taas sopii mielestäni lähes yhtä hyvin kanaan kuin vasikkaankin. Molemmat ovat miedonmakusia lihoja. Mutta makuasioista ei sovi kiistellä. Mikä maistuu yhden suussa hyvälle, ei tee samaa toisen suussa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mietityttää, että mitä lisarvoa jokin Tabasco antaa lihapullille. Eihän lihapulliin muutenkaan lisätä etikkaa. Chilillä kun ei ainakaan ole kyseisen litkun kannalta mitään tekemistä.
Itseäni ainakin tabascon lisääminen omatekoisiin lihapulliin kuulostaa houkuttelevalta, koska olen tulisen tulisen ruuan ystävä. Sitä en tiedä, mikä tabascon lisäämisen alkuperäinen tarkoitus on ollut, mutta todennäköisesti syyt ovat myös tulisen ruuan tykkäämisessä. Kyllähän esim. Habanero-tabascosta hieman tulisuutta löytyy jos ottaa tarpeeksi.

Taidankin pistää tänään bebeton lihapullareseptin kokeiluun sillä erotuksella että savuporo jätetään pois. Eniten askarruttaa, kuinka hyvin jauhelihan rasva riittää pitämään lihapullat kasassa verrattuna korppujauhoresepteihin, mutta odotukset ovat korkealla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei millään pahalla Tabascon ystäville, itsekin kuulun heihin. Pizza ei maistu pizzalle, ellei siihen ruiski runsaasti Tabascoa päälle. Paitsi kunnollinen forno-pizza ilman, mutta sehän on ihan eri ruokalaji kuin karvakäsi-frisbee. Keitetty kananmunakin on kiva heittää huiviin Tabascon säestyksellä. Mutta asiaan, tulisen ruuan valmistus on taitolaji eikä se sisällä Tabascoa. Tabasco on pöytämauste. Minulla ei ole mitään sen lisäämistä vastaan, jos sen mausta tykkää. Mutta jos verukkeena on rakkaus tuliseen ruokaan, näen punaista. Puhutaan kahdesta täysin eri asiasta.
 
Etikka tasapainottamassa lihapullien makua. No, miten vaan:)
Sillon kun lihaa vielä kokkailin, niin ehdin juuri kuulla ja kokeilla uutuutena tätä sipulikeittohommaa, eikä se ollut mun juttu, aivan liian intensiivinen ja seko. Mutta jos joku sen sipulikeiton sinne naudanlihaan sotkee, niin kyllä se pieni etikan loraus sitä tukee. McDonaldsin quarter pounderin jauhelihapihvikin on ihan helvetin tylsä suolainen tykittely, mutta Gastropub Sohon vastaava (no.. todennäköisesti hieman vähemmän pakastinta nähnyt) pihvi sentin aurajuustosiivulla ei, koska lusikallinen balsamicokastiketta pihvin ja juustosiivun välissä tasapainottaa. QP:n sisältämä ketsuppi ei ihan siihen riitä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mietityttää, että mitä lisarvoa jokin Tabasco antaa lihapullille. Eihän lihapulliin muutenkaan lisätä etikkaa. Chilillä kun ei ainakaan ole kyseisen litkun kannalta mitään tekemistä.

Tämä on asia jota tulisi kaikkien päissään pohtia.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tuli tenkkapoo. Sain nimittäin appi-ukolta Ranskan-tuomisina pienen purnukallisen hienoa Dijonin mustaherukkasinappia. Mä uskon vakaasti, että tämä tuote on laadukas ja huikean hyvän makuinen, mutta mihin se sopii? Eli mitä mä sillä teen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös